Pražané pokořili rekord v množství vytříděných kovových obalů

ZprávyPražskýDEN.cz20. února 20203 minuty čtení
Kovový odpad se zpracovává ve Vysočanech.

Kovový odpad se zpracovává ve Vysočanech.

Foto: Pražské služby, a. s.

Třídění kovových obalů se postupně stává normou. V loňském roce bylo v metropoli sebráno rekordních 421 tun. To je téměř stejný objem, jaký pražské svozové společnosti svezly od druhé poloviny roku 2016 do prosince 2018. Plechovky a kovové obaly z celého hlavního města končí ve Vysočanech. Pražské služby zde provozují poloautomatickou linku schopnou roztřídit železné a neželezné kovy. Díky tomu lze bezmála sto procent odevzdaných plechovek vrátit do oběhu.

Zatímco dříve se kontejnery nejvíce plnily během letních měsíců, poslední dva roky zažívají největší nápor v závěru roku. „V listopadu jsme na třídicí lince zpracovali 42, 5 tuny kovových obalů. V prosinci to bylo ještě o dvě stě kilogramů více,“ říká tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana. Ve stejném období roku 2018 se pracovníci společnosti potýkali se zhruba polovičním objemem.

Prognózy největší metropolitní svozové společnosti počítají s tím, že čísla porostou i v dalších letech. Podle Many za tím stojí popularita tohoto typu obalu mezi výrobci nápojů a rostoucí počet šedých nádob rozmístěných po městě. Aktuálně se jich v ulicích nachází 1252. Naprostou většinu tvoří kontejnery o kapacitě 1100 litrů.

Foto: Pražské služby, a. s.

Malé 240litrové nádoby, stejně jako kontejnery o kapacitě 3000 nebo 2150 litrů, jsou zastoupeny desítkami kusů. „Hlavní město bude ve spolupráci se svozovými společnostmi dále navyšovat počet stání vybavených šedým kontejnerem,“ říká náměstek primátora pro životní prostředí Petr Hlubuček a dodává: „naším cílem je do roku 2025 recyklovat více než polovinu hliníku, který se na území hlavního města vyhodí. To je ostatně plán členských zemí EU. Jedině tak zabráníme tomu, aby se z kovových obalů nestalo dvojče plastu.“

Tlakové obaly do kontejneru nepatří

Druhý život kovových obalů začíná ve Vysočanech na automatické třídicí lince. Pracovníci linky z pásu nejprve odstraní obaly, které zde nemají, co dělat. „Nejčastěji se jedná o tlakové nádoby od sprejů, tlakové nádobky od kosmetiky, obaly od motorových olejů a dalších nebezpečných či chemických látek. Nepatří sem ani prázdné plynové kartuše od turistických vařičů a v žádném případě zde nesmí končit hasicí přístroje. Tyto produkty patří na sběrné dvory,“ varuje Mana.

Není plechovka jako plechovka

Následně kovové obaly putují do linky vybavené dvěma magnetickými separátory. Ty se starají o oddělení železných a neželezných obalů. Mezi ty například patří hliník, měď nebo zinek. První separátor je permanentní magnet umístěný nad dopravníkem, který sbírá magnetické obaly a prostřednictvím pryžových unášečů je odhazuje do připravené nádoby.

Foto: Pražské služby, a. s.

Neželezný odpad putuje dále po pásu k druhé fázi třídění. V té je pomocí separátoru pracujícího na bázi vířivých proudů oddělen hliníkový odpad, který směřuje do násypky lisu navazujícího na linku. Zbytkové nečistoty automaticky padají do nádoby, která je umístěna pod separátorem.

Do komplexního systému třídění komunálního odpadu byl sběr kovových obalů zařazen přesně před třemi lety. Třídění této komodity doplnilo dlouhodobě zavedený sběr papíru, skla, plastu, nápojových kartonů a bioodpadu. Aktuálně Pražské služby ve spolupráci s pražským magistrátem testují pilotní svoz gastroodpadu.

Vytříděný kovový odpad v Praze

  • 2017 – 143 tun
  • 2018 – 261 tun
  • 2019 – 421 tun

Nepřehlédněte

Šlápni na to! Nová kampaň upozorňuje na častou chybu při třídění odpadu • I největší kontejner na papír může pojmout pouze jednu krabici. Stačí, když je do něj vhozena velká nerozložená krabice. Ta buď zabere většinu dostupného obsahu, nebo ucpe otvor na vhoz. Problém s ucpaným otvorem na vhoz se týká zejména kontejnerů umístěných pod zemí. Další odpad tak nevyhnutelně skončí mimo nádobu. Pražské služby se s tímto nešvarem rozhodly bojovat.

Na množství odpadu v Praze se epidemie nejspíš nepodepsala • Pražané v loňském roce vyprodukovali rekordních 257 754 tun směsného odpadu a vytřídili 59 592 tun papíru, skla, plastů, kovových a nápojových obalů. Nárůst je srovnatelný s předchozími roky. Údaje zveřejnila největší pražská svozová společnost Pražské služby.

Krabice od pizzy do papíru nepatří. Umíte správně třídit odpad? Tohle jsou nejčastější chyby • V barevných nádobách na separovaný odpad často končí i to, co do nich nepatří. K nejčastějším omylům při recyklaci patří třídění plat od vajec, krabic od pizzy nebo papírových kapesníčků. Pražanům dokážou pořádně zamotat hlavu i produkty ze specifických materiálů, mezi které se řadí polystyren, tlakové obaly od sprejů, zrcadla nebo vysloužilé pneumatiky. Následující manuál napoví, jak se vyvarovat nejčastějších přehmatů.

Mastné krabice od pizzy do kontejneru na papír nepatří.

Do Havlíčkových sadů se vrátil nezvaný host • Radnice Prahy 2 musí nechat pokácet dva jehličnany v Havlíčkových sadech. Usychaly od loňského podzimu. Nyní se potvrdilo napadení kůrovcem. Stromy i dřevní hmota tak budou odstraněny, aby se kůrovec nešířil dál.

Rok života v Praze je jako vykouřit 365 cigaret, ukázal výzkum • Znečištění ovzduší v Praze je kritické – alespoň v porovnání s deseti turisticky nejoblíbenějšími evropskými městy. Dýchat pražský vzduch po dobu jednoho dne je jako vykouřit jednu cigaretu, tvrdí nejnovější výzkum Evropské federace pro dopravu a životní prostředí. Studie má informovat turisty, jak velkému riziku čelí v různých evropských městech během čtyřdenního pobytu. Zatímco prodloužený víkend v Barceloně nebo Dublinu je srovnatelný s vykouřením jedné cigarety, v Amsterdamu, Paříži nebo Římě jsou to už cigarety dvě. Naprosto nejhůř z průzkumu vychází Praha a Istanbul. Autoři průzkumu varují, že i malé množství znečištění ovzduší může poškodit naše srdce. Zároveň dodávají, že koncentrace škodlivých látek ve vzduchu může být často mnohem vyšší, než se běžně uvádí. [gallery size="full" columns="1" ids="12036"] Příčina řady nemocí Hlavní město se dlouhodobě potýká se zvýšenou úrovní znečištění ovzduší. Na území Prahy docházelo dle měření v minulých letech k překračování imisního limitu pro oxid dusičitý NO2, suspendované částice PM10 a benzo(a)pyren. Hlavní příčinou tohoto stavu byla automobilová doprava. Jelikož dopravně nejzatíženější komunikace v Praze často procházejí oblastmi s vysokou hustotou osídlení, je nadlimitními koncentracemi znečišťujících látek generovaných dopravou zatížena značná část obyvatel hlavního města. Znečištění ovzduší způsobuje řadu úmrtí a nemocí např. dýchacích cest a výskyt rakoviny a srdečních onemocnění. Mezi největší zdroje nečistot v ovzduší obecně patří stacionární zdroje (teplárny, tepelné elektrárny i lokální topeniště v domech) a mobilní zdroje (především automobilová doprava, ale i železniční nebo lodní).

Kdy a jak správně zlikvidovat vánoční stromek v hlavním městě • Vánoce skončily a pražské domácnosti se začnou zbavovat vánočních stromků. Pokud váháte, jak v takovém případě správně postupovat, máme pro vás návod.

Použité vánoční stromečky plní pražské ulice.

Kam vyhodit obal od zubní pasty? Nová kampaň testuje známé tváře • Svozová společnost Pražské služby se během letních prázdnin zaměří na téma správného třídění odpadu a předcházení jeho vzniku. V rámci online kampaně pětice známých osobností podstoupí tzv „Třídicí kvíz“. Jako první si ho vyzkoušel herec, scenárista a bojovník v MMA Jakub Štáfek.

Pražané třídí čím dál víc. Zároveň ale přibývá i odpadu • Pražské svozové společnosti v loňském roce svezly více než 266 tisíc tun směsného komunálního odpadu. Pražané do kontejnerů na tříděný odpad vyhodili přes 60 tisíc tun skla, plastových obalů, papíru a dalších recyklovatelných komodit. Od letošního ledna mohou navíc separovat i bioodpad.

Množství vyprodukovaného odpadu v Praze každým rokem roste.

Piráti mají s Prahou velké plány. Chtějí vysázet milion nových stromů • Pražští Piráti chtějí v příštích dvou volebních obdobích zmírnit extrémní teploty, které Pražany trápí v létě. Plánují sázet více stromů, podporovat zelené střechy a fasády a umístit na veřejná prostranství více vodních prvků. Kvůli čím dál extrémnějším teplotám se v létě v Praze nedá moc dobře žít a pracovat. Nejhorší je situace v centru města, kde je velký podíl betonu, který ulice vyhřívá. Vysoké letní teploty jsou ale celopražským problémem, který trápí i sídliště na okraji města. „Strom funguje jako klimatizační jednotka. Proto chceme, aby se Praha připojila k městům jako Los Angeles, New York či Šanghaj v iniciativě Million Tree Initiative. Zasadit milion nových stromů je ambiciózní cíl, ale myslím, že za 8 let se to dá zvládnout,“ říká pirátský kandidát na pražského primátora Zdeněk Hřib. Pro Prahu by to znamenalo zvýšit tempo výsadby nových stromů zhruba o polovinu oproti průměru za poslední čtyři roky. Kromě rozsáhlých ploch by stromy měly být co nejvíce i v ulicích a na náměstích, kde vytvářejí stín a zachytávají polétavý prach. Zásadní pro vyšší výsadbu stromů v ulicích je lepší koordinace městských i soukromých podniků v budování podzemních sítí. [related-post id="11441"] „Snížit teplotu v Praze je reálný cíl, musíme k tomu využít všechny možnosti, které máme. Samozřejmě nejdůležitější je rozšiřovat zelené plochy, sázet stromy a keře. Podle výzkumu prof. Vyskota z Mendelovy univerzity jeden hektar stromů nahradí provoz klimatizačních jednotek za 16 mil. Kč za rok. K ozelenění města však lze využít i střechy a fasády domů. Zelené střechy zadrží dešťovou vodu a vypaří ji a tím nejen zlepší mikroklima, ale ušetří i náklady na čištění dešťové vody, která je svedena do kanalizace,“ říká Eva Tylová, odbornice na životní prostředí a kandidátka Pirátů do Senátu na Praze 12. Piráti chtějí také více vodních prvků Kromě sázení stromů chtějí Piráti zajistit větší množství vodních prvků na veřejných prostranstvích. Kašny a fontány dle jejich úvah zpříjemní klima v blízkém okolí, rozprašovač vody osvěží kolemjdoucí a díky pítku se bude moci každý doplnit tekutiny bez nutnosti kupovat si PET lahve. Podpora zelených střech také pomůže na pražských sídlištích vytvořit polosoukromé prostory k trávení volného času, které tam nyní prakticky neexistují. Došlo by tak k oživení sousedských vztahů, které také pozitivně ovlivňují kvalitu života „Mým cílem je, aby Praha byla čisté a zdravé město. A pokud chceme mít zdravé Pražany, bez příznivého životního prostředí to nepůjde,“ vysvětluje Zdeněk Hřib.

Praha nakoupí 14 elektrobusů pro MHD. V budoucnu chce i vodíková vozidla • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně obměnit svou flotilu autobusů. Část by v budoucnu měla tvořit zcela bezemisní vozidla – především bateriové trolejbusy, elektrobusy a výhledově také autobusy na vodík.

Likvidace použitých roušek má svá pravidla. Ne každý je dodržuje • Pravidla pro nošení ochranných pomůcek zná každý. Nad postupem při správné likvidaci ale někteří tápou. Likvidace roušek, respirátorů a rukavic vyžaduje dávku opatrnosti a ohleduplnosti. Za žádných okolností by tyto pomůcky neměly končit pohozené v ulicích, na parkovištích ani v parcích, protože představují zdravotní riziko. Podle Pražských služeb je nejbezpečnější ochranné pomůcky hodit do popelnice či do koše na směsný komunální odpad.

Praha zlikviduje obrovskou skládku u Velké Chuchle • Desítky let stará skládka, která se nachází v jámových lomech mezi městskými částmi Slivenec a Velká Chuchle, se v sedmdesátých letech minulého století rozrostla i na volný terén a zabírá asi patnáct hektarů pozemků. Celé okolí nyní Praha zrevitalizuje a kopec plný odpadků bude sanován a pokryt jílem, aby tu do budoucna mohlo vzniknout místo pro trávení volného času pro obyvatele Prahy. Skládka nyní vytváří umělý kopec, jehož vrchol dosáhl výšky 345 m n. m. Její prostor zasahuje do ochranné zóny Přírodního parku Radotínsko-Chuchelského háje a Přírodní rezervace Homolka, což je potřeba v co nejbližší době změnit. Praha se tak rozhodla využít možnost čerpání z evropského Fondu soudržnosti a podala žádost o finanční podporu Operačního programu Životní prostředí 2014–2020. „Věřím, že se díky kvalitnímu projektu revitalizace a sanace podaří území ozdravit a lidem zpřístupnit nové území o celkové rozloze 12 hektarů. Přála bych si, aby byl projekt v roce 2022 úspěšně dokončen a mohl sloužit jako další odpočinková a oddychová zóna pro Pražany, s čímž se počítá v územním plánu. Je však ještě třeba vést jednání o výkupy zbývajících cca sedmi procent pozemků, které jsou zatím v soukromém vlastnictví,“ doplnila radní hl. m. Prahy Jana Plamínková. V roce 2015 zahájil magistrát přípravu sanace spojenou s rekultivací dotčeného území. Samotná sanace a revitalizace pak byla rozdělena do tří fází. V první fázi bude upraveno území k zajištění odvodnění silnice, která vede okolo kopce. Částečně bude sanována také kotevní zeď, která zajistí stabilitu bývalé skládky tak, aby se dále neposouvala. V posledních letech se totiž snižovala o dva centimetry za rok. Současně bude také provedena výměna povrchu asfaltové komunikace pod okrajem skládky. První fáze by měla skončit v roce 2020. V druhé fázi bude provedeno jílové zatěsnění a bude dokončen systém odvodnění žulovými žlaby. Současně bude probíhat dosadba stromů i dřevin. Poslední fáze projektu počítá s realizací odpočinkových míst, hracích prvků, altánů, pěších cest a osetím travou. Obě fáze by měly být hotovy do konce roku 2022.

Staré věci nemusí skončit ve sběru. Kampaň ukazuje, jak je znovu využít • Ve sběrných dvorech i velkoobjemových kontejnerech často končí věci, které by nadále mohly plnit svou funkci. Nejčastěji se jedná o dřevěné kusy nábytku a další vybavení domácností. Pražské služby se v posledním spotu kampaně „Jde to i jinak“ zaměřují na opravu a opětovné využívání věcí.

Dopravní podnik začal testovat další městský autobus na hybridní pohon • Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) pokračuje v testování hybridních autobusů v reálném provozu pražské MHD. Po dobu dvou měsíců bude zkoušet autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m. Pohon představuje kombinaci spalovacího motoru a trakčního elektromotoru v sériovém zapojení. Píše o tom server tram-bus.cz.

Autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m.

Ambiciózní plán. Tisíce pražských budov dostanou solární panely • Pražští radní schválili vznik nové městské příspěvkové organizace. Jejím hlavním úkolem má být příprava, vybudování a provozování pražské sluneční elektrárny, která by využívala zejména budovy v majetku hlavního města.

Pražané hojně navštěvovali sběrné dvory i během nouzového stavu • Sedm sběrných dvorů Pražských služeb loni přijalo celkem 38 923 tun odpadu. Největší nápor zažívají pracovníci sběrných dvorů v dubnu a květnu. Letos došlo kvůli nouzovému stavu k jejich přechodnému uzavření. Následkem toho se odpad začal hromadit u kontejnerových a popelnicových stání a v ulicích metropole vznikaly černé skládky.

Praha 2 plánuje vysadit desítky stromů v ulicích i parcích • Městská část Praha 2 chce být o něco zelenější. V polovině května proto chystá dosadbu chybějících stromů v některých ulicích a parcích.

Roušky a respirátory je nutné zlikvidovat bezpečným způsobem • Pražské služby vydaly pro občany doporučení správného postupu při likvidaci masek, respirátorů, roušek a dalších ochranných a hygienických pomůcek.

Kam vyhodit vysloužilé pneumatiky? Do popelnice ani do příkopu nepatří • V pondělí 1. dubna končí povinnost mít nasazené zimní pneumatiky. Řada řidičů po výměně zimního obutí za letní řeší klasickou otázku: Kam s ním? Nejjednodušší možnost představuje takzvaný zpětný odběr. Pražané se také mohou obrátit na sběrné dvory. Automobilové pneumatiky by v žádném případě neměly končit v popelnici ani v příkopu u silnice.

Hliníkové kapsle je nutné recyklovat. Ne všichni je vyhazují do správného kontejneru • V posledních letech se v českých domácnostech rozšiřují kapslové kávovary. Jejich použití je velmi snadné a pohodlné. Stačí jen vložit kapsli a za pár vteřin stroj připraví skvělou kávu jako z kavárny. Celá věc má ovšem i stinnou stránku. A tou je ekologie.