Pražané se naučili třídit kovové obaly. Ve Vysočanech funguje nová třídící linka

ZajímavostiPražskýDEN.cz22. května 20193 minuty čtení

Foto: Pražské služby

V areálu Pražských služeb ve Vysočanech byla zprovozněna moderní linka na třídění kovových obalů. Poloautomatická linka je vybavena technologií, která odděluje železné a neželezné kovy. Mezi ty například patří hliník, měď nebo zinek. Do zařízení putují kovové obaly z šedých kontejnerů umístěných po celé Praze a od všech svozových společností zajišťujících svoz komunálního odpadu na území metropole. Třídění kovových obalů si Pražané oblíbili. Zatímco v roce 2017 obyvatelé metropole vytřídili 144 tun kovových obalů, loni to bylo bezmála 262 tun.

Třídící linka umožňuje dokonalejší a efektivnější dotřídění kovových obalů. Technologie se skládá ze dvou hlavních částí – linky na třídění kovových odpadů a lineárního lisu. Plechovky, konzervy, tuby, víčka a další kovové obaly jsou shromažďovány v násypce, která je umístěna vně linky. Dopravníkový pás umístěný na dně násypky transportuje odpad do haly, kde dva pracovníci odstraňují nežádoucí materiál (např. kovové obaly pod tlakem) do připravených nádob.

Magnetický separátor a vířivé proudy

Součástí linky jsou dva separátory, které se starají o oddělení železných kovů od těch neželezných. Tím prvním je permanentní magnet, který je umístěn nad dopravníkem. Pryžové unašeče rotujícího pásu magnetické desky umožňují, že vyseparované magnetické obaly jsou automaticky odhazovány mimo dopravní pás bočně do připravené nádoby. Neželezný odpad putuje dále po pásu k druhé fázi třídění. V té je pomocí separátoru pracujícího na bázi vířivých proudů oddělen hliníkový odpad, který směřuje do násypky lisu navazujícího na linku. Zbytkové nečistoty automaticky padají do nádoby, která je umístěna pod separátorem.

Foto: Pražské služby
Foto: Pražské služby

Vytříděné kovy se následně slisují do požadovaných balíků. „Na celý proces dohlíží čtyřčlenná obsluha. Závozník pravidelně doplňuje násypku s kovovým odpadem. Část zaměstnanců ručně odebírá prvotní nečistoty a nevhodný odpad. V poslední fázi personál zajišťuje lisování vytříděného železného a neželezného materiálů. Slisované balíky pak čekají na své odběratele,“ vysvětluje vedoucí provozovny Michal Šimlinger.

Foto: Pražské služby

Šedé kontejnery si Pražané oblíbili

Aktuálně se v ulicích hlavního města nachází velkých 1009 nádob o kapacitě 1100 litrů, 29 menších 240litrových popelnic a 22 podzemních kontejnerů s kapacitou 1500. Oproti březnu 2017 jich je přibližně třikrát tolik.

„Kontejner je určen zejména pro sběr prázdných nápojových plechovek, ale je možné do něj odložit i prázdné konzervy, tuby, kovové uzávěry nebo víčka. Do separačních nádob naopak nepatří tlakové obaly od kosmetiky, sprejů nebo přenosných cestovních vařičů, neboť hrozí jejich vznícení. Zákaz platí i pro nádoby a obaly od motorových olejů, benzinu, barev a dalších chemických nebo nebezpečných látek,“ varuje mluvčí Pražských služeb Radim Mana.

Nepřehlédněte

Praha bude občanům půjčovat kompostéry zdarma. Zaplatí za ně více než 5 milionů korun • Pražští radní odsouhlasili výběr dodavatelů kompostérů pro domácí kompostování. Vítězná společnost HBABio dodá 350 kusů kompostérů o minimálním objemu 2 000 l s za 1 502 900 Kč bez DPH a společnost Meva-Trade dodá 1 400 ks o objemu minimálně 1 000 l s za 3 948 000 Kč bez DPH. Zakoupené kompostéry město zdarma zapůjčí občanům. Kompostéry pořizuje Praha v rámci projektu „Podpora domácího kompostování na území hl. m. Prahy“, jehož cílem je snížení objemu biologicky rozložitelných odpadů, zejména odpadů ze zeleně, na území hlavního města. Kompostéry budou poskytnuty zájemcům (žadatelem musí být fyzická osoba) po stanovenou dobu udržitelnosti projektu na základě darovací smlouvy a po jejím uplynutí jim budou ponechány k dalšímu užívání. Podmínkou projektu je umístění kompostéru na vlastním či pronajatém oploceném pozemku na území hl. m. Prahy. „Domácí kompostování je nejekologičtější způsob kompostování vůbec. Nevznikají zde žádné emise z dopravy, občané si své biodegradabilní odpady zpracují na kompost přímo na své zahrádce,“ uvedla radní hl. m. Prahy Jana Plamínková.

Ambiciózní plán. Tisíce pražských budov dostanou solární panely • Pražští radní schválili vznik nové městské příspěvkové organizace. Jejím hlavním úkolem má být příprava, vybudování a provozování pražské sluneční elektrárny, která by využívala zejména budovy v majetku hlavního města.

Pražské ulice budou zametat vozy na elektřinu. Jsou první v republice • Smog, lokální emise a hluk sužují občany naprosté většiny evropských metropolí. Pražské služby a hlavní město hledají cesty, jak tuto zdraví ovlivňující zátěž postupně eliminovat. Jednou z preferovaných cest jsou mechanismy a vozidla na alternativní pohony. Pražské služby již od roku 2008 úspěšné provozují vozidla na CNG a mohou se tak pochlubit největší flotilou těchto komunálních vozidel v ČR čítající 140 vozidel a mechanismů. Nově bude společnost provozovat tři elektrické zametací vozy, které v tuzemsku zažijí svoji premiéru. „Jsme potěšeni, že jako první v České republice máme ve vozovém parku tyto moderní zametací vozy na elektrický pohon. Jejich pořízením se Praha zařadila mezi taková velkoměsta jako je Paříž, Barcelona, Amsterdam nebo Řím, kde totožné stroje již pracují a napomáhají snížit ekologickou zátěž. Moderní zametací elektromobily jednak neprodukují žádné lokální emise, navíc výrazně snižují hluk a poskytují stejnou užitnou hodnotu a pracovní výkon jako modely s naftovými motory. Pokračujeme tak v ekologickém projektu „Děláme stále více pro Prahu a Vaše plíce“, který započal již v roce 2008 nákupem prvních vozidel na CNG pro svoz odpadu a vozidel pro samosběrné zametání. Další pořizování podobných akvizic na alternativní pohon je závislé především na podpoře partnerů. Dobrým příkladem je naše dlouhodobá a úspěšná spolupráce s Pražskou plynárenskou,“ řekl generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman. [related-post id="10439"] Baterie vydrží celou směnu Dva menší chodníkové zametací speciály pochází od skotského výrobce Green Machines. Tyto stroje nejsou unikátní pouze osazeným elektromotorem a baterií umožňující až jedenáctihodinový provoz na jedno nabití, ale i díky moderní úklidové technologii cloud maker. „Ta snižuje prašnost a spotřebu vody nezbytné pro úklid silnic či chodníku. Obsluha nových strojů ocení kompaktní rozměry a zejména pak šířku, která je ideální pro zametání v úzkých ulicích města,“ vysvětluje František Hodan, ředitel Závodu Úklid a čištění komunikací. Poslední z trojice samosběrných zametačů CityCat 2020 ev pochází od švýcarské společnosti Bucher. Jedná se o technologicky nejvyspělejší stroj na trhu. Elektrická verze plně nahradí dosavadní stroje s klasickým pohonem. Od té naftové se liší především výrazně nižšími provozními náklady, velmi jednoduchou údržbou a dlouhou životností baterie, která je podle výrobce osm až deset let. Stroj lze nasadit i při zimní údržbě chodníků. Velká výhoda je shodnost ovládání s ostatními stroji CityCat 2020XL používanými v Pražských službách v počtu 15 ks. [related-post id="10379"] Nižší provozní náklady Největší pražská svozová společnost do komunálních zametací elektromobilů investovala osmnáct milionů korun. „Přestože je vstupní investice vyšší než v případě modelů osazených spalovacím motorem, náklady na provoz a servis jsou o téměř o sedmdesát pět procent nižší,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí Radim Mana. Pražské služby systematicky elektrifikují svůj vozový park jako první úklidová a svozová společnost v České republice. Prvními elektrickými stroji v arzenálu byly elektrické vysavače Glutton. V současné době firma disponuje 25 kusy. V dalších letech společnost počítá s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel pohybujících se zejména v centru metropole. „Úklidové vozy na elektrický pohon mohou výrazně napomoci při zlepšování životního prostředí Pražanů tím, že nevypouští žádné emise do dýchací zóny pražských chodců,“ řekla radní hlavního města Prahy Jana Plamínková. Denně v ulicích hlavního města operuje více než stovka svozových vozidel Pražských služeb. „Každoročně rozšiřujeme flotilu ekologických vozů s pohonem na CNG. Stejně jako v loňském roce plánujeme nákup dalších asi deseti až patnácti kusů,“ dodává závěrem tiskový mluvčí společnosti.

Pražané loni vytřídili rekordní množství kovových obalů • Šedě zbarvené kontejnery se v ulicích Prahy objevily poprvé v roce 2013. Zhruba rok trvající pilotní projekt byl tehdy zaměřen pouze na sběr nápojových plechovek. Projekt recyklace kovových obalů pak naplno odstartoval v polovině roku 2016. Za tu dobu se jich sesbíralo přes 427 tun.

Časovaná bomba. Problémy mladých nikoho nezajímají. Komentář Kristiána Vícha • Končící předvolební kampaň znovu ukázala smutnou vizitku české politické scény. Žádná z politických stran nenabízí skutečně věrohodný program pro generaci mladých lidí, která přišla na svět v 90. letech. Tito lidé se přitom dennodenně potýkají se závažnými problémy, které jejich rodiče řešit nemuseli.

Pražané pokořili rekord v množství vytříděných kovových obalů • Třídění kovových obalů se postupně stává normou. V loňském roce bylo v metropoli sebráno rekordních 421 tun. To je téměř stejný objem, jaký pražské svozové společnosti svezly od druhé poloviny roku 2016 do prosince 2018. Plechovky a kovové obaly z celého hlavního města končí ve Vysočanech. Pražské služby zde provozují poloautomatickou linku schopnou roztřídit železné a neželezné kovy. Díky tomu lze bezmála sto procent odevzdaných plechovek vrátit do oběhu.

Kovový odpad se zpracovává ve Vysočanech.

Praha chce být zelenější. Do konce desetiletí výrazně sníží emise • Zastupitelstvo hl. m. Prahy na svém čtvrtečním zasedání schválilo Klimatický plán hl. m. Prahy pro rok 2030. Dokument počítá se snížením objemu produkovaných emisí oxidu uhličitého o 45 % oproti roku 2010, čehož se má dosáhnout realizací 69 konkrétních opatření. Finální znění plánu doznalo dílčího zpřesnění na základě pozměňovacích návrhů přijatých zastupitelstvem. Klimatickému plánu vyjádřila podporu i Hospodářská komora hl. m. Prahy.

Češi třídí odpad svědomitě, ale občas se dopouštějí chyb • Češi jsou dlouhodobě považováni za premianty v třídění odpadu. V loňském roce bylo do barevných kontejnerů odevzdáno rekordních 49 kilogramů papíru, plastů, skla a nápojových kartonů na jednoho obyvatele. K pravidelnému třídění se podle průzkumu hlásí 73 % populace, což nás řadí na špičku evropského žebříčku. I přesto je ale stále prostor na zlepšení, a to nejen co do množství, ale i kvality. Některé druhy odpadu totiž část lidí stále netřídí správně.

Mastné krabice od pizzy do kontejneru na papír nepatří.

Likvidace použitých roušek má svá pravidla. Ne každý je dodržuje • Pravidla pro nošení ochranných pomůcek zná každý. Nad postupem při správné likvidaci ale někteří tápou. Likvidace roušek, respirátorů a rukavic vyžaduje dávku opatrnosti a ohleduplnosti. Za žádných okolností by tyto pomůcky neměly končit pohozené v ulicích, na parkovištích ani v parcích, protože představují zdravotní riziko. Podle Pražských služeb je nejbezpečnější ochranné pomůcky hodit do popelnice či do koše na směsný komunální odpad.

Dopravní podnik začal testovat další městský autobus na hybridní pohon • Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) pokračuje v testování hybridních autobusů v reálném provozu pražské MHD. Po dobu dvou měsíců bude zkoušet autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m. Pohon představuje kombinaci spalovacího motoru a trakčního elektromotoru v sériovém zapojení. Píše o tom server tram-bus.cz.

Autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m.

Nový vůz pražských popelářů popelnici vysype i umyje • Pražské služby hlásí další novinku ve vozovém parku. Speciální kuka vůz nejenže sveze odpad, ale zároveň vyčistí popelnici či kontejner. Vozidlo je vedle klasického vyklápěče odpadových nádob vybaveno mycím zařízením s tryskami. Pražské služby tak mohou celý proces realizovat mnohem efektivněji. Mytí odpadových nádob patří mezi méně známé činnosti svozových firem. Pražské služby doposud prováděly mytí odpadových nádob pomocí dvou speciálních vozidel. Vyčištění ale předcházel výsyp popelnice pomocí běžného popelářského auta. „Obě vozidla se vždy potkala na svozové trase a společně se podílela na celém postupu. Nyní můžeme celý proces realizovat mnohem efektivněji, a navíc není nutné vypravovat kuka vůz a myčku společně. Původní dvě specializované myčky odpadových nádob zůstávají součástí našeho vozového parku i nadále,“ říká tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana. Čisté do několika vteřin Nové třínápravové vozidlo značky Mercedes-Benz je na první pohled k nerozeznání od běžného popelářského auta. Výsyp a vyčištění popelnice nebo kontejneru trvá asi deset vteřin. K čištění se používá horká voda s desinfekčním prostředkem. „Nejprve je proveden výsyp odpadu a následuje čištění. Špinavá voda se zachytává do tzv. sběrné vany a následně odtéká do samostatné nádrže, která je součástí vozu. Po vykonané práci je pak znečištěná voda odvezena do deponie v areálu Pražských služeb“, doplňuje mluvčí Radim Mana. Nejen pro bioodpad jako stvořené V testovacím režimu byl nový kuka vůz vyzkoušen při svozu bioodpadu, kde se osvědčil. „Máme ověřeno, že naše novinka vyčistí i několik let používanou a nemytou nádobu. Právě u bioodpadu se občas setkáváme se značným množstvím usazeného zbytkového materiálu. S tím je spojen i nelibý zápach, a to zejména v letních měsících,“ konstatuje Radim Mana. V příštích týdnech bude novinka nasazena mezi ostatní popelářská auta při běžném provozu v rámci komerčního svozu bioodpadu. Naplánováno je i mytí při svozu směsného odpadu v metropoli. Špína zevnitř i zvenčí Aktuálně jsou Pražské služby vybaveny třemi vozidly, které čistí odpadní nádoby, a to od malé popelnice o objemu 70 l až po velké 1100l kontejnery. Dvě starší myčky navíc dovedou nádoby umýt i zvenčí. Celý kontejner či popelnice jsou spolknuty zadní mechanickou částí vozu a vodní trysky se postarají o kompletní vyčištění. „Nové popelářské auto sice umývá jen vnitřek nádob, ale v zimě, kdy není čištění obvyklé, lze odmontovat mycí hlavici s tryskami a vůz může svážet odpad. Starší mycí speciály jsou obvykle uloženy k zimnímu spánku,“ vysvětluje mluvčí Mana. Pro externí čistění nádob Pražské služby ještě disponují menším vozidlem s nádrží a ruční tlakovou myčkou wap. Tato technika je využívaná v hůře dostupných lokalitách a pro čištění nádob se spodním výsypem. Službu mytí si často objednávají hotelová zařízení, a to u všech typů odpadových nádob pro různé komodity. Čistění popelnic na směs je v oblibě u správců či majitelů objektů. Ve výjimečných situacích se přistupuje i k výměně nádob za nové. Pražské služby se v metropoli starají asi o 140 tisíc popelnic a kontejnerů. Vozidlo s mycím zařízením zvládne stovky kusů v rámci jedné směny.

Odpadky po letním grilování nebo pikniku. Jak s nimi správně naložit? • Plastové obaly od olejových marinád, jednorázové kelímky, plynové kartuše nebo obaly opalovacích krémů patří k těm odpadům, které vznikají primárně během letního grilování, pikniků nebo při kempování. Jak tyto odpadní komodity správně likvidovat?

Za odkládání odpadu u popelnic hrozí vysoká pokuta. Praha chce tento nešvar vymýtit • Pražské služby se pouští do boje proti odkládání odpadu u popelnic a kontejnerových stání. V těchto dnech spouští kampaň, jejímž cílem je eliminovat tento zlozvyk, nabídnout řešení konkrétních situací a zvýšit povědomí Pražanů o správné likvidaci odpadu. 

Nepořádek kolem odpadkových košů je častým nešvarem.

Kam vyhodit vánoční stromek? Do popelnice nepatří, připomínají Pražské služby • Pražané se letos vánočními stromky vybavili dříve než v minulých letech. I proto se mnozí budou tohoto tradičního symbolu Vánoc zbavovat dříve. Pražské služby v souvislosti s tím upozorňují, že vysloužilý vánoční stromek nepatří do popelnice, protože zaplní téměř celou nádobu a do dalšího svozu znemožní její užívání. Správný postup při jeho vyhození se liší podle přístupnosti a umístění popelnic na směsný odpad.

Chystá se stavba Noemovy archy pro všechny druhy zvířat na planetě • Britský nadšenec plánuje stavbu tisíciletí. V Jihoafrické republice by chtěl vybudovat skutečnou Noemovu archu, domov pro všechny druhy zvířat na planetě. Ambiciózní projekt však dostává závažnou trhlinu.

Rok života v Praze je jako vykouřit 365 cigaret, ukázal výzkum • Znečištění ovzduší v Praze je kritické – alespoň v porovnání s deseti turisticky nejoblíbenějšími evropskými městy. Dýchat pražský vzduch po dobu jednoho dne je jako vykouřit jednu cigaretu, tvrdí nejnovější výzkum Evropské federace pro dopravu a životní prostředí. Studie má informovat turisty, jak velkému riziku čelí v různých evropských městech během čtyřdenního pobytu. Zatímco prodloužený víkend v Barceloně nebo Dublinu je srovnatelný s vykouřením jedné cigarety, v Amsterdamu, Paříži nebo Římě jsou to už cigarety dvě. Naprosto nejhůř z průzkumu vychází Praha a Istanbul. Autoři průzkumu varují, že i malé množství znečištění ovzduší může poškodit naše srdce. Zároveň dodávají, že koncentrace škodlivých látek ve vzduchu může být často mnohem vyšší, než se běžně uvádí. [gallery size="full" columns="1" ids="12036"] Příčina řady nemocí Hlavní město se dlouhodobě potýká se zvýšenou úrovní znečištění ovzduší. Na území Prahy docházelo dle měření v minulých letech k překračování imisního limitu pro oxid dusičitý NO2, suspendované částice PM10 a benzo(a)pyren. Hlavní příčinou tohoto stavu byla automobilová doprava. Jelikož dopravně nejzatíženější komunikace v Praze často procházejí oblastmi s vysokou hustotou osídlení, je nadlimitními koncentracemi znečišťujících látek generovaných dopravou zatížena značná část obyvatel hlavního města. Znečištění ovzduší způsobuje řadu úmrtí a nemocí např. dýchacích cest a výskyt rakoviny a srdečních onemocnění. Mezi největší zdroje nečistot v ovzduší obecně patří stacionární zdroje (teplárny, tepelné elektrárny i lokální topeniště v domech) a mobilní zdroje (především automobilová doprava, ale i železniční nebo lodní).

Třídění kovových obalů má svá pravidla. Část lidí stále chybuje • Za prvních sedm měsíců tohoto roku skončilo v pražských šedých kontejnerech 236,6 tun kovových obalů. To je jen o něco málo méně než za celý loňský rok 2018. Obsah kontejnerů končí v areálu Pražských služeb, kde s dotříděním železných a neželezných kovů pomáhá nová poloautomatická linka.

Kam vyhodit vysloužilé pneumatiky? Do popelnice ani do příkopu nepatří • V pondělí 1. dubna končí povinnost mít nasazené zimní pneumatiky. Řada řidičů po výměně zimního obutí za letní řeší klasickou otázku: Kam s ním? Nejjednodušší možnost představuje takzvaný zpětný odběr. Pražané se také mohou obrátit na sběrné dvory. Automobilové pneumatiky by v žádném případě neměly končit v popelnici ani v příkopu u silnice.

Použité roušky v ulicích jsou problém. Hlídejte si je, vyzývají Pražské služby • Pražské služby se v nové kampani obrací na Pražany a žádají je, aby si důsledně hlídali své roušky. Ty totiž stále častěji končí vytracené či pohozené v ulicích Prahy. Jediný aktuálně správný způsob likvidace použité roušky je její vyhození do koše či popelnice.

Lidé se zbavují vánočních stromků. Ne každý to ale dělá správně • Na Tři krále bychom měli odstrojit vánoční stromeček. Alespoň tak velí tradice. Víte, jak s vysloužilým stromečkem správně naložit? A jaký osud ho pak čeká?

Použité vánoční stromečky plní pražské ulice.