názvy stanic

Nepřehlédněte

Sebevrah skočil pod metro. Provoz linky C byl dvě hodiny omezen • K tragédii došlo v úterý po 17. hodině ve stanici metra Hlavní nádraží. Neznámý muž zde skočil pod vlakovou soupravu a na místě zemřel.

Souprava pražského metra

Poznáte mladíky, kteří v Praze posprejovali vagón metra? • Pražští policisté pátrají po čtveřici mladíků podezřelých z posprejování vagonu metra ve stanici Rajská zahrada.

Pražské letiště na hranici provozní kapacity. Cestující se musí připravit na dočasné snížení komfortu • Letiště Václava Havla loni odbavilo nejvíce cestujících v historii. Celkem jím prošlo 17 804 900 osob, což je asi o jeden milion více než v roce 2018. Vzrůstající trend počtu cestujících pokračuje již několikátý rok v řadě. Pro letiště to ale znamená, že se letos nejspíš dostane za hranici provozní kapacity.

Okružní linka metra? Praha to myslí vážně • Když vedení Prahy nedávno představilo poněkud smělý plán na novou okružní linku metra s označením O, někteří lidé to považovali za utopii. Jak se ale zdá, náměstek pro dopravu Adam Scheinherr to s ní myslí poměrně vážně. Pražští radní mají v příštích dvou týdnech rozhodnout o zřízení pracovní skupiny, jejímž úkolem by byla příprava zadání pro studii proveditelnosti.

Zimní letový řád nabízí přes 90 přímých leteckých spojení z Prahy do celého světa • Od neděle 31. října vstupuje v platnost zimní letový řád. Nabídne přímá spojení z Letiště Václava Havla Praha do 92 destinací, včetně exotických zemí jako je Keňa, Mexiko nebo Dominikánská republika. Přibydou i další v zimním letovém řádu nově operované linky, například do Tel Avivu, Neapole, Oděsy, Kyjeva, Dubaje či Amsterodamu. K obnovení a dalšímu rozvoji leteckého provozu napomůže také otevření nové provozní základny letecké společnosti Eurowings.

Letiště stoplo tendr na taxislužbu. Chce ho vypsat znovu • Letiště Václava Havla Praha zrušilo koncesní řízení na nového poskytovatele taxislužby. Rozhodlo se tak po zvážení připomínek některých uchazečů, které vznesli na základě výkladu legislativy ze strany Ministerstva dopravy ČR. Zpochybňují podstatné aspekty, konkrétně realizování elektronické objednávky přímo u řidiče a na přepážce. 

Tramvaj srazila ženu na Národní třídě. Na místě zasahovali hasiči, policisté i záchranáři • Pražští hasiči ve spolupráci se záchranáři a policisty zasahovali v pondělí odpoledne ve Spálené ulici u střetu osoby s tramvají. Hasiči chodkyni vyprostili pomocí speciálních vaků a předali do péče záchranářům. Tramvajové linky byly několik desítek minuty obousměrně odkloněny. Osoba byla z pod tramvaje @DPPOficialni vyproštěna a předána do péče @zzshmp

Poslední letošní oprava Jižní spojky startuje ve středu • Ve středu 23. září odstartuje poslední letošní etapa oprav na Jižní spojce. Dělníci budou pracovat v úseku od NN4315 (čerpací stanice BENZINA) až k Sulické ulici ve směru z centra.

Devítidenní výluka na lince metra C. Dopravní podnik vymění staré pražce • Část linky pražského metra C bude celkem devět dní mimo provoz. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) chce během této výluky vyměnit celkem 588 dřevěných pražců za betonové.

Méně starostí s Lítačkou. Platnost expirujících karet bude automaticky prodloužena • Dopravním kartám Lítačka vydaným v roce 2016, na které si mohou cestující nahrávat dlouhodobé časové kupóny a cestovat po Praze a Středočeském kraji, měla letos postupně končit platnost. Magistrát se ale rozhodl, že asi 450 000 expirujících karet bude možné používat i nadále.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Nová tramvajová linka od června propojí Libeň, Vršovice a Pankrác • Začátkem června se do pražských ulic vrátí tramvajová linka číslo 19. Jezdit začne, jakmile dělníci dokončí rekonstrukci tratě v ulicích Táborská, Vladimírova a Na Pankráci.

Pražané se konečně dočkali. Ode dneška se dozví skutečný čas odjezdu autobusů MHD • Informace o skutečném čase odjezdu všech autobusů Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) z jednotlivých zastávek jsou ode dneška k dispozici veřejnosti v pilotním provozu na webových stránkách kdymitojede.cz, které spravuje společnost ROPID. V následujících týdnech se tyto údaje postupně objeví ve vyhledávačích spojení a mapových serverech jak na webových stránkách DPP a ROPIDu, tak i v aplikaci PID Lítačka nebo v IDOSu apod. DPP v současnosti pracuje na zpřístupnění stejných informací i u tramvají, které by cestující mohli začít využívat ještě v průběhu letošního roku.

Trolejbusy se vrací do Prahy. Po 46 letech startuje první pravidelná linka • Cestující pražské MHD se mohou už od července těšit na zahájení pravidelného provozu trolejbusové linky č. 58 v úseku Palmovka – Letňany. Pasažéry sveze Škoda 30Tr ve zhruba hodinovém intervalu. Zahájení pravidelného provozu navazuje na úspěšné zkoušky systému dynamického nabíjení, které probíhaly od října 2017 postupně se dvěma různými vozidly. Od roku 1972 tak bude mít Praha znovu pravidelnou trolejbusovou linku. Trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. Celkem jezdily trolejbusy pražskými ulicemi 36 let a získaly si řadu příznivců. „V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP. Hlavním impulsem pro návrat trolejbusů do pražských ulic byl vývoj a významné zlepšení trakčních baterií v poslední dekádě. Kombinace osvědčené trolejbusové technologie a moderních baterií totiž snižuje rozsah a finanční náročnost trolejové infrastruktury a naopak nabízí lepší podmínky pro dimenzování a nabíjení baterií, než u běžných elektrobusů. [related-post id="11152"] „Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu se nám ve zkušebním provozu osvědčil. Díky trakčním bateriím může Škoda 30Tr jezdit i bez trolejového vedení. Bateriový trolejbus se nabíjí dynamicky z trolejového vedení v Prosecké ulici, při přestávkách staticky v obratišti Palmovka. Zahájení provozu linky č. 58 jednoznačně ukazuje, že se nám daří zavádět ekologickou dopravu do české metropole,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že v souladu s českou legislativou je linka č. 58 zavedena jako trolejbusová, i když trolejové vedení tvoří jen zhruba 15 procent trasy. Ještě před zahájením zkušebního provozu byla velmi zásadní etapa legislativní přípravy, neboť v podmínkách české legislativy spadá systém dynamického nabíjení do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať a provozování trolejbusové dopravy. DPP je tudíž z pohledu legislativy od října 2017 také provozovatelem trolejbusové dopravy. Zkušební úsek Palmovka – Letňany byl vytipován z několika důvodů. Na trase se nachází výrazné a dlouhé stoupání (v Prosecké ulici), které je obvyklé pro mnoho autobusových linek v Praze. Díky tomu DPP může spolehlivě testovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách. Dalším důvodem je styk s tramvajovou napájecí infrastrukturou (na Palmovce a v lokalitě U Kříže), díky čemu DPP využívá synergií z hlediska napájení. V neposlední řadě se v blízkosti tohoto úseku nachází autobusové garáže na Klíčově, čímž se minimalizují manipulační kilometry z/do garáže. „Na lince č. 58 budou bateriové trolejbusy jezdit denně přibližně od 9:00 do 18:30 v intervalu 60 minut, v pátek od cca 12:00 do 19:30,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a člen představenstva DPP s tím, že DPP může přistoupit k úpravám jízdního řádu. Pokud by k tomu došlo, budou informace o takových změnách standardně dostupné na webových stránkách DPP a příslušných dalších informačních kanálech DPP. [related-post id="8038"] DPP již zároveň připravuje budoucí rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice s předpokladem provozování kloubových vozidel. Cílem dlouhodobých zkoušek je praktické ověření možností a parametrů technologie dynamického nabíjení, která se jeví jako perspektivní pro elektrifikaci silně zatížených páteřních autobusových linek. DPP by tak výrazně posílil ekologickou dopravu na území Prahy. Postup elektrifikace a její cílový rozsah zatím není fixně stanoven a bude záviset na dalším vývoji technologií (zejména bateriových), finanční bilanci jednotlivých projektů a v neposlední řadě na dotační a daňové podpoře elektromobility.

Novou podobu terminálu Černý Most navrhne studio re:architekti • Koncepční studii autobusového terminálu Černý Most zpracuje česká architektonická kancelář re:architekti. Studio má za sebou například realizaci autobusového nádraží v Mnichově Hradišti. Výběrové řízení probíhalo pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Studie by měla být dokončena příští rok v květnu.

Tramvajová trať z Modřan do Libuše povede až do Nových Dvorů • Chystaná tramvajová trať z Modřan do Libuše se navíc prodlouží o 1,8 km a povede až do Nových Dvorů. Společně s ní vzniknou i dvě nové tramvajové zastávky Přírodní a Nové Dvory. V pondělí o tom rozhodli pražští radní. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nyní začne připravovat dokumentaci potřebnou pro územní rozhodnutí a stavební povolení.

Tramvaj v Praze.

Strakonickou ulici čeká uzavírka kvůli stavbě nového mostu • Od soboty 19. září 2020 od 19:00 hodin do neděle 20. září 2020 přibližně do 13:00 hodin bude uzavřena ulice Strakonická, a to v obou směrech mezi mimoúrovňovou křižovatkou 2 (MÚK 2 Lipence) a mimoúrovňovou křižovatkou 5 (MÚK 5 Lipence, Zbraslav – Baně). Zároveň bude uzavřen nájezd do jízdního pásu ve směru Praha od prodejny Lidl. Důvodem je montáž nosníků mostu přes silnici I/4 (Strakonická).

Totální kolaps tramvajové dopravy v centru Prahy. Soupravy vytvořily kilometrové kolony • Tramvajový provoz v centru metropole v pátek odpoledne ochromila prasklá kolej na křižovatce ulic Lazarská a Spálená. Tramvaje kvůli poruše nemohly odbočovat z Lazarské ulice na Karlovo náměstí, ani projíždět Myslíkovou ulicí. Omezení se týkalo celkem devíti linek, které byly odkloněny ze své trasy na nábřeží. Následkem toho se na Smetanově nábřeží vytvořily dlouhé kolony stojících tramvají. Smetanovo nábřeží ve směru ke Karlovu divadlu, kolona tramvají způsobuje nepravidelnost provoz linky 17 do Podolí, Braníka a Modřan. pic.twitter.com/oUscvdE27k

Zastupitelé schválili stavbu metra D z Pankráce do Nových Dvorů • Pražští zastupitelé v minulém týdnu schválili výstavbu metra D v úseku Pankrác – Nové Dvory. Zároveň odsouhlasili i garanci financování stavby, která poslouží jako důležitý předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i pro získání úvěru z  Evropské investiční banky. 

Metro D? Hlavně už konečně začněte stavět, vyzývá starosta Prahy 4 • Starosta MČ Praha 4 Petr Štěpánek vyzval k urychlení výstavby trasy D pražského metra. Jak už je v Praze zvykem, dlouho očekávaný projekt nabírá rok od roku další a další zpoždění.

Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

Část Strakonické ulice se dočká rozšíření o jeden jízdní pruh • Pražští radní odsouhlasili rožšíření Strakonické ulice o jeden jízdní pruh v úseku mezi zastávkou Dostihová a Barrandovským mostem ve směru do centra. Sloužit bude autobusům MHD a vozům Integrovaného záchranného systému.