pražský brownfield

U Suchdola vyroste nová čtvrť. Zastupitelstvo o ní bude hlasovat ve čtvrtek • V souvislosti s novou tramvajovou tratí, kterou vedení Prahy plánuje vybudovat z Podbaby do Suchdola, bude pražské zastupitelstvo hlasovat o dvou změnách územního plánu. Přijetí změn je potřebné pro vznik nové čtvrti místo dnešního brownfieldu v Sedlci a pro záchytné parkoviště P+R na budoucí konečné zastávce tramvaje. Obě změny zastupitelstvu doporučila ke schválení rada města na jednání minulý týden. Zastupitelé tak budou o obou změnách rozhodovat na zasedání tento čtvrtek. Bydlení pro 5 tisíc lidí První změna, označená jako Z 3000, řeší dnešní brownfield v Sedlci. Zde pojede v budoucnu tramvaj do kopce mírnou serpentinou a právě podél její dráhy by měla vyrůst nová čtvrť. Architektonické studio D3A, které pro město zpracovává podkladovou studii pro změny územního plánu, dává důraz na dodržení místního krajinného rázu a uměřenou výstavbu vesměs obytného typu. Předpoklad je, že by zde mohlo najít domov cca 5 000 lidí. Zde město ještě čeká jednání s desítkami vlastníků pozemků. [related-post id="5985"] „Tramvaj je důležitá pro univerzitu i pro obyvatele Suchdola. Proto chceme co nejdříve dosáhnout změn, které umožní tramvaj vyprojektovat. Kolem tramvajové trati logicky vznikají místa pro zástavbu, tramvaj by neměla projíždět zemí nikoho. Výstavba ale musí být v souladu s místním krajinným rázem. Studie předpokládá  že bude vesměs čtyřpatrová,“ uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky a radní hl. m. Prahy pro územní rozvoj. Nové parkoviště Druhá změna s číslem Z 2976 se týká území budoucí tramvajové smyčky na Výhledech. Zde by mělo vyrůst záchytné parkoviště, které umožní řidičům přijíždějícím ze severozápadu zaparkovat a jet dále do města tramvají. Studie zde navrhuje v zájmu menšího záboru zemědělské půdy nízký parkovací dům. Parkovací kapacita má být přibližně 375 míst. Obě změny byly doporučeny jak Komisí pro změny územního plánu, tak Výborem pro územní rozvoj a územní plán. [related-post id="5136"] Účelem výstavby tramvajové trati do Suchdola je podle magistrátu především zvýšení kapacity místní veřejné dopravy. Současné přeplněné autobusy často v dopravních špičkách stojí v kolonách společně s auty a jízdní doba se neúměrně prodlužuje. Jde o jeden z asi třiceti záměrů na rozšíření stávající tramvajové sítě po celém městě. Dle aktuálních průzkumů využívá autobusy z Prahy 6 do Suchdola cca 23 000 lidí denně. Dopravní predikce říkají, že tramvaj by mohlo využívat cca 30 000 cestujících. „Kromě úbytku automobilového tranzitu skrze Suchdol by se tak místní mohli těšit i na přímé tramvajové propojení do centra města bez nutnosti přestupu,” dodává k tomu Petra Kolínská.

Nepřehlédněte

Budoucnost sídliště Kamýk zůstává nadále nejistá. O zástavbě rozhodne územní studie • Zastupitelstvo hl. m. Prahy včera v uplynulém týdnu jednalo o budoucnosti sídliště Kamýk v Praze 12, kde více než 2000 občanů protestuje proti rozsahu několika nových developerských projektů. Na návrh kontrolního výboru a náměstkyně primátorky Petry Kolínské zastupitelé zadali zpracování územní studie. Až do dokončení studie město nebude v lokalitě prodávat pozemky a rada města musí dohlédnout na to, aby kvůli nové výstavbě nedošlo ke zhoršení dostupnosti veřejné vybavenosti. Ve své petici občané požadovali, aby Zastupitelstvo hl. m. Prahy nesouhlasilo s prodejem pozemků navazujících na obchodní centrum Obzor do doby zapsání územní studie, aby zadalo vypracování územní studie, která by stanovila podmínky a limity pro budoucí výstavbu jako celek, a také aby nesouhlasilo se žádnými změnami územního plánu v území, které by umožnily další výstavbu před dokončením studie. Petice také požaduje, aby zastupitelé postupovali v souladu s MČ Praha 12 a přiměli developery k dalšímu jednání o případných projektech a jejich přiměřenosti. Zastupitelé v usnesení vyzvali odbor územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy k pořízení územní studie pro lokalitu „sídliště Kamýk" a uložili Radě hl. m. Prahy zajistit z pozice hlavního města Prahy, aby v souvislosti s výstavbou v lokalitě nevznikaly infrastrukturní deficity. [related-post id="6134"] „Územní studie je vhodný nástroj pro kultivaci plánované výstavby. Studie stanoví nejen maximální objem zástavby, ale pohlídá také, aby měli občané k dispozici dostatek míst ve škole, školce a spolu s novou výstavbou vznikl také prostor pro kulturní a komunitní aktivity, aby měli občané kde nakupovat,” uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy. Lokalita sídliště Kamýk je atraktivní pro soukromé investory mimo jiné proto, že v těsné blízkosti sídliště vznikne stanice metra D Libuš. V současné době zde žije cca 5000 obyvatel, investoři plánují postavit až 1000 nových bytů a počet obyvatel by tak mohl stoupnout až o 2000.

Panelový dům.

Praha zítra rozkope další ulici. Chystá se druhé Pražské povstání? • Už zítra začne na Žižkově oprava Koněvovy ulice. Až do 16. srpna bude uzavřen úsek Jana Želivského – Buchovcova ve směru z centra. Rekonstrukce Koněvovy ulice měla původně začít už v polovině července. Magistrát ale na poslední chvíli odsunul termín o 14 dní z obav před dopravním kolapsem, který by mohl nastat. Dopravu na Žižkově totiž už nyní komplikuje rekonstrukce Husitské ulice (potrvá až do listopadu). Úředníci z toho důvodu také rozhodli, že se Koněvova ulice bude opravovat pouze v jednom směru. [related-post id="11269"] Objízdná trasa pouze pro osobní automobily je následující: Jana Želivského – Jeseniova – Ambrožova – Biskupcova – Buchovcova – Koněvova. Nákladní automobily smí jet ulicemi Pod Krejcárkem – Novovysočanská – Spojovací. Uzavírky jsou i jinde Do další fáze se už zítra posune oprava vozovky na Jiráskově mostě a na komunikacích na smíchovské straně mostu. Kromě toho pokračují i práce na opravách dalších míst v Praze, včetně Vinohradské a Zenklovy ulice.

Rekonstrukce Jičínské ulice.

Staroměstský orloj se brzy na několik měsíců odmlčí • Rekonstrukce Staroměstské radnice pokračuje a další její etapa se týká orloje. Orloj se kvůli rekonstrukci zastaví v pondělí 8. ledna.

Praha zaostává v povolování bytů. Předčil ji Středočeský, Plzeňský i Jihomoravský kraj • Stavební úřady v loňském roce povolily v Praze 5 429 nových bytů v bytových domech. Meziročně tak povolení ke stavbě získalo o 2 742 bytů více a jedná se zároveň o nejlepší výsledek od roku 2008. Přesto celkový počet nových povolení za ideálním stavem zaostává. V Praze je kvůli deficitu z předchozích let potřeba ročně povolit kolem 10 000 jednotek. Při přepočtu na obyvatele zaostala metropole za posledních 5 let za Středočeským, Plzeňským i Jihomoravským krajem. Oproti okolním metropolím EU pak zaostává ještě mnohem výrazněji.

Průměrný počet zahájených nových bytů na 1000 obyvatel v krajích (2015-2019).

Kam se starými pneumatikami? Pražané jich loni vytřídili rekordní množství • Pražané v loňském roce do sběrných dvorů odevzdali rekordních 292 tun starých pneumatik. Další přísun vysloužilého automobilového obutí očekávají pracovníci Pražských služeb s koncem března, kdy oficiálně končí zimní sezona a s tím i povinnost mít vůz osazen zimní výbavou. Z pneumatiky se po konci životnosti stává odpad, na který se vztahuje povinnost zpětného odběru. „To znamená, že výrobci, distributoři i prodejci musí od koncových zákazníků staré pneumatiky převzít k ekologické likvidaci,“ vysvětluje tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana. Odložení pneumatik v jednom z pražských sběrných dvorů je pro řidiče alternativním způsobem. „Odložení jedné pneumatiky z osobního automobilu v našem sběrném dvoře přijde na třicet korun,“ doplňuje Mana. Vydělat můžete desítky korun Ceny ve sběrných dvorech, které neprovozují Pražské služby se mohou lišit. Podle informací pražského magistrátu se částky pohybují v rozmezí 25 až 100 korun za kus. Recyklace a ekologická likvidace pneumatik je úkolem specializované firmy. Pražské služby proto neevidují typy jednotlivých pneumatik. „Obecně lze říci, že převažuje obutí osobních a užitkových aut s maximální hmotností do 3500 kilogramů,“ dodal závěrem Radim Mana. Dle sdělení provozovatelů sběrných dvorů jsou pneumatiky z převážné většiny materiálově využity ve stavebnictví nebo jako technické zabezpečení skládek odpadů. Množství odevzdaných pneumatik ve sběrných dvorech Pražských služeb (v tunách) 2013 2014 2015 2016 2017 88 82 98 96 119,1 Sběrné dvory hlavního města Prahy 2013 2014 2015 2016 2017 198,7 196,7 176,7 164,2 172,91 Adresy sběrných dvorů Pražských služeb Pod Šancemi 444/1, Praha 9 - Vysočany Proboštská 1, Praha 6 - Dejvice Za zastávkou 3, Praha 15 Bečovská, Praha 22 - Uhříněves Zakrytá, Praha 4 - Záběhlice Jilemnická, Praha 19 - Kbely Puchmajerova, Praha 5 - Jinonice

KOMENTÁŘ: Jak liknavost úředníků brzdí výstavbu nových bytů v Praze • Dvanáct měsíců čekání na razítko nutné k podání žádosti o územní rozhodnutí, dalších patnáct měsíců zbytečný byrokratický ping pong se stavebním úřadem. To jsou dva konkrétní případy průtahů, které vydání stavebního povolení oddálí celkem o dva a čtvrt roku. Liknavost a v některých případech i špatná vůle úředníků tak může za to, že rezidenční trh v hlavním městě zamrzl. Nových bytů se staví extrémně málo a poptávka tak stále výrazně převyšuje nabídku.

Startuje oprava Vršovické ulice. Koncem dubna dojde k uzavírkám • V dubnu a květnu se bude opravovat Vršovická ulice, Technická správa komunikací vzhledem ke špatnému stavu vozovky rozhodla o položení nového povrchu. Většinu času bude doprava ve směru z centra vedena jedním pruhem, mezi 28. a 30. dubnem však dojde k úplné uzavírce. Od 12. dubna do 13. května se bude na základě rozhodnutí TSK provádět souvislá údržba Vršovické ulice, a to v úseku Moskevská – Kodaňská ve směru z centra. Dopravní omezení se dotknou řidičů, ale také návštěvníků Úřadu městské části – nebude možné parkovat podél budovy ÚMČ, je možné, že budou částečně uzavřeny některé chodníky. „Dopravní opatření spojené s rekonstrukcí vydal odbor dopravních agend Magistrátu. Jsme si ale vědomi toho, že rekonstrukce takového rozsahu se obyvatel Prahy 10 dotkne. Připravujeme proto jasné značení, které upozorní na bezpečné přechody a chodníky vedoucí k úřadu, stejně tak i na místa, kde bude možné po dobu rekonstrukce zaparkovat,“ říká mluvčí Prahy 10 Vít Novák. Plánovanou opravu rozdělila TSK do několika etap tak, aby byla Vršovická ulice po maximální možnou dobu alespoň jedním jízdním pruhem průjezdná. Dojde však k několika změnám. K celkové uzavírce úseku dojde pouze v termínu 28. 4. – 30. 4. 2018, kdy objížďka bude vedena ulicemi Moskevská a U Vršovického hřbitova. Nebude možné parkovat auta v celém úseku podél budovy ÚMČ Prahy 10. O víkendu 14. 4. – 15. 4. 2018 nebude pro směr z centra možné odbočení do/z ulice Kodaňské. Autobusové linky 101, 124 a 139 budou do Kodaňské vedeny ulicemi Minskou a Slovinskou, ev. Bělocerkevskou. Podle Technické správy komunikací vykazuje Vršovická ulice značné poruchy jak v křižovatkách, tak v mezikřižovatkovém úseku. Jsou zde vyjeté koleje, trhliny i výtluky. Během měsíčních oprav proto dojde k odfrézování zhruba 10 centimetrů živičných vrstev, které budou nahrazeny novými.

Evžen Korec: České stavebnictví roste, o bytové výstavbě v Praze se příliš mluvit nedá • České stavebnictví pokračuje v mírném růstu, stavební produkce v červnu podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) meziročně vzrostla o 2,4 procenta. Roste i bytová výstavba, v rámci celé České republiky se v šestém měsíci začalo stavět celkem 2850 bytů, což představuje meziroční nárůst o 8,3 procenta. Bytovou výstavbu však táhnou hlavně regiony, v hlavním městě se o rozvoji bytového fondu mluvit nedá. V červnu se v Praze začalo v bytových domech stavět jen 206 bytů. To je hluboce pod poptávkou i zdravým růstem města.

Evžen Korec: Růst cen nových bytů v letošním roce zásadně zpomalí • Výrazný růst cen nových bytů z posledních let letos zásadně zpomalí. Letošní rok bude na rezidenčním trhu spíše ve znamení stagnace či jen pomalého růstu maximálně do tří procent. Bytů se sice staví stále málo, ale poptávka klesla kvůli restrikcemi svázanému hypotečnímu trhu. Kvůli nekoncepčním zásahům České národní banky (ČNB) se počet sjednaných hypoték loni propadl o třetinu, což se projevilo i na prodeji nemovitostí.

Praha chce být transparentnější. Spustila realitní portál za půl milionu korun • Magistrát hl. m. Prahy spustil webovou stránku, kde budou pravidelně zveřejňovány všechny aktuální nabídky prodeje a pronájmu nemovitostí v majetku města. Ke všem informacím o pronájmech, prodejích i dražbách bytů i nebytových prostor se občané dostanou na jednom místě přes běžný online vyhledavač. Uživatelé mohou všechny nabídky dostávat ihned po zveřejnění přímo do své elektronické pošty, musí se jen zaregistrovat do systému a zadat svou e-mailovou adresu. „Realitní portál hlavního města je dalším krokem k cíli, kterým je transparentní nakládání s městským majetkem. Správa majetku se s tímto portálem stává otevřenější a modernější. Nová online služba je uživatelsky příjemnější než vyhledávání nabídek na úřední desce,“ uvedl Karel Grabein Procházka, radní hlavního města Prahy pro správu majetku. Na realitním portálu www.realitniportalpraha.cz budou postupně přibývat nabídky pronájmů v závislosti na usnesení Rady hlavního města Prahy, která musí schválit veškeré kroky, týkající se správy majetku. „Věřím, že po finálním doladění detailů se magistrátní realitní web rychle stane užitečnou službou na pražském trhu s nemovitostmi. Těší mě to tím více, že náklady na zavedení systému nebyly v porovnání s jeho přínosem nijak vysoké,“ dodal Karel Grabein Procházka. Nový realitní portál stál Magistrát hlavního města Prahy 450 tisíc korun.

KOMENTÁŘ: ČNB nemá rozhodovat o podmínkách pro hypotéky • Poslanci schválili novelu zákona, která umožní České národní bance (ČNB) určovat pravidla pro poskytování hypoték. V současné době totiž může v této oblasti pouze dávat komerčním bankám doporučení, která ale nejsou závazná. Přesto se jimi banky většinou řídí, což má tvrdé dopady na celý hypoteční trh. Ostatně jako kdykoliv jindy, kdy se centrální úřad snaží zasahovat do fungujícího trhu a příliš ho regulovat.

Praha má letos rekordní počet rozestavěných nových bytů • Hlavní město se letos dostalo do čela výstavby bytových domů, kde přitom od začátku 90. let minulého století mělo neotřesitelnou pozici. O tu ho ale v posledních letech kvůli zablokovanému procesu povolování nových staveb a extrémnímu nedostatku stavebních pozemků v Praze vytlačil Středočeský kraj. Právě středočeské obce v okolí Prahy se v nedávné výrazně rozrostly. O nové byty je zájem také na jižní Moravě, naopak na Karlovarsku se staví málo.

OBRAZEM: Do čtyř let budou vlaky zastavovat na Zahradním Městě a v Edenu • Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podepsala smlouvu se zhotovitelským sdružením firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ o modernizaci traťového úseku mezi pražským hostivařským a hlavním nádražím. Díky ní vznikne do konce roku 2021 vůbec první čtyřkolejná trať na síti SŽDC. Stavba navazuje na již dokončenou přestavbu nádraží Praha-Hostivař, jejím výsledkem budou mimo jiné nová stanice na Zahradním Městě a zastávka v Edenu. Při modernizaci bude trať z Prahy do Benešova přesunuta do přímější trasy přes plochu bývalého seřazovacího nádraží ve Vršovicích. Do souběhu s ní bude přeložena i trať z Prahy-Malešic, společně tak vytvoří čtyřkolejný úsek. Díky narovnání tratě dojde ke zkrácení kolejí o 232 m a ke zvýšení rychlosti v oblasti Strašnic na 120, ve Vršovicích pak na 85–105 km/h. „Stávající strašnická zastávka ani stanice ve Vršovicích nenabízejí optimální přestupní vazby na MHD. Trať přitom kříží na dvou místech frekventované autobusové linky, aniž by na ně bylo možné přestoupit. Proto právě v těchto místech vzniknou nová nádraží. Železniční stanice Praha-Zahradní Město vyroste přímo nad rozšířeným podjezdem Průběžné ulice. V něm budou umístěny zastávky tramvaje, v těsném sousedství pak zastávky autobusu,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. V opěře podjezdu naleznou cestující čekárnu a odbavovací prostory. Z podchodu na nástupiště se dostanou nejen po chodnících a schodištích, ale i výtahy a eskalátory. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7659"] Nová zastávka Praha-Eden Na křížení s autobusovou tangentou Jižní Město – Vinohrady v blízkosti fotbalového stadionu Slavie pak vznikne zastávka Praha-Eden. Zrušením trati přes Strašnice naopak zanikne tamní železniční zastávka. Stanice Praha-Vršovice bude cestujícím sloužit i nadále, ale pro zlepšení docházky do zástavby bude prodloužen podchod směrem k Bartoškově ulici a tím i k náměstí Bratří Synků, na opačném konci pak do přednádražního prostoru. Samozřejmostí budou bezbariérové úpravy celé stanice a částečné zastřešení nástupišť. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7658,7660,7663,7657,7664,7662,7661"] Projekt Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část – Praha Hostivař – Praha hl. n. je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková předpokládaná výše nákladů na stavbu je 4 419 960 495 Kč. Míra podpory EU je 82,14 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 110 309 931 EUR, tedy zhruba 3 miliardy Kč.

Evžen Korec: Systémovou podjatost stavebních úřadů vyřeší jen centrální úřad pro větší stavby • Snaha řešit zablokovaný proces povolování staveb se v poslední době značně zadrhává. Nejprve prosákla informace, že z připravované novely stavebního zákona vypadne takzvaná fikce souhlasu, nyní zase pražský magistrát podle médií ustoupil tlaku městských částí a přestal připravovat vznik centrálního stavebního úřadu pro velké stavby. Jeho zřízení by přitom vyřešilo systémovou podjatost stávajících 22 místních stavebních úřadů lokálním politikům. Bez těchto dvou klíčových opatřeních bohužel nelze zásadnější zlepšení čekat.

Pražané vydělávají na byt 17 let, mnohem déle než v Berlíně či Vídni • O přemrštěných cenách nových bytů v Praze se mluví už dlouho. Kvůli zastaralému územnímu plánu a zablokovanému povolovacímu procesu se totiž nové byty takřka nestaví a zájemci si tak nemají z čeho vybírat. Ceny žene vzhůru také výrazné zdražování stavebních prací. Situace došla tak daleko, že dostupnost nového bytu v českém hlavním městě je mnohem nižší než v metropolích okolních států. Podle portálu Numbeo.com musí Pražan na byt šetřit o několik let více, než lidé v Berlíně, Vídni či Bratislavě. Tento portál srovnává náklady na pořízení stejně velkého bytu ve vybraných městech ve vztahu k úrovni příjmů v daném místě. Zjednodušeně řečeno pracuje s kupní sílou místních lidí. Na webu lze porovnat mimo jiné poměr ceny stejně velkého bytu k příjmu domácnosti, čili kolik let na takový byt domácnost vydělává. Počítá se zde s mediánovou cenou za byt o ploše 90 metrů čtverečních, což je na západ od nás rozměr průměrného bytu. Je to rozdíl oproti některým českým studiím, které kalkulují s bytem o rozměru maximálně 70 metrů čtverečních. Za disponibilní měsíční příjem domácnosti Numbeo.com počítá 1,5násobek mediánového příjmu jednotlivce v daném místě. České hlavní město v tomto srovnání vychází velmi tristně. Zatímco v Praze vydělává domácnost se středním příjmem na 90metrový byt 17,09 let, v hlavních městech našich sousedních států je to o poznání méně: v Berlíně 10,56 let, ve Varšavě 11,94, v Bratislavě 12,83 a ve Vídni 13,30. Zablokovaná výstavba a nedostatek pozemků vhodných k výstavbě tak učinily bydlení v našem hlavním městě výrazně dražší a nedostupnější než v okolních metropolích. [related-post id="11612"] Podobná čísla jako Praha při porovnání na Numbeo vykazuje v regionu pouze německý Mnichov, domácnost zde na devadesátimetrový byt vydělává 16,44 let. To může být zarážející zejména ve srovnání s hodnotami Berlína (10,56 let). V Mnichově je však odlišná situace, než v německém hlavním městě, protože zde jsou nejdražší nemovitosti v celém Německu. Tamní opozice i odborníci to kladou za vinu hlavně vedení města. Argumentují tím, že pozemky pro nové bytové projekty se vedení města snažilo prodávat za co nejvyšší ceny (na rozdíl od jiných německých měst, která více brala ohled na sociální situaci a nešroubovala ceny pozemků za každou cenu nahoru). Vysoká cena pozemků se pak logicky promítá do cen bytů, které na nich stojí. Podíl na vysokých cenách bydlení je mnichovské radnici připisován také proto, že nové bytové stavby protlačila, často přes odpor místních, do nezastavěných oblastí uvnitř města. Takové plochy poblíž centra jsou samozřejmě výrazně dražší a i to vyhnalo ceny bytů v Mnichově vysoko. Toto by mělo být varováním pro hlavně Prahu, která pracuje ve svém připravovaném Metropolitním plánu s představou, že budou zastavovány jen nevyužité plochy uvnitř města. Situace Mnichova však jasně ukazuje, že soustředění výstavby pouze uvnitř města vede kvůli k vyšším cenám pozemků blíže centru k dalšímu zdražování bytů. Před tímto jsem již ve svých komentářích k návrhu Metropolitního plánu varoval a Praha by se měla takové situace vyvarovat. Proto se musí zároveň rozrůstat po svém okraji. Tyto oblasti jsou mezi zájemci o nové bydlení nejžádanější, jak kvůli svým nižším cenám, tak zároveň dobré dopravní dostupnosti i plné občanské vybavenosti. Cenový růst bytů v Praze pak může zastavit jen urychlené zahájení výstavby nejlépe několika konkurenčních rezidenčních projektů v různých oblastech Prahy. To je potřeba provést skutečně co nejrychleji. Čekat na nový Metropolitní plán, který by měl začít platit nejdříve od roku 2023, není možné. RNDr. Evžen Korec, CSc. Generální ředitel a předseda představenstva EKOSPOL a. s.

Developer Ekospol plánuje v Praze postavit tisíce nových bytů • Developerská společnost Ekospol chystá v následujících letech postavit v Praze přes 7 tisíc nových bytů. Jejím největším rezidenčním projektem bude revitalizace brownfieldu na Zličíně. Tam by měla vyrůst nová čtvrť se dvěma tisíci bytů. Aktuálně firma dokončuje projekt Michelské zahrady, kde svůj domov najdou noví majitelé už na začátku příštího roku.

V Praze se loni začalo stavět 5 tisíc bytů. Magistrát chce výstavbu ještě více podpořit • Z výsledků stavebnictví za jedenáct měsíců roku 2019, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ), vyplývá, že v tomto období byla v Praze zahájena výstavba celkem 4 969 bytů v nových bytových domech. Celkově by tak za minulý rok mělo být zahájeno více jak 5 000 bytů. To je dvojnásobek oproti roku 2018 a současně je to nejvyšší počet zahájených bytů v Praze od roku 2008. I přesto, že se jedná o zlepšení, do budoucna by hlavní město chtělo, aby ročně vznikalo minimálně 6 000 bytů.

Ceny bytů v Praze dál rostou. Od loňska se zvedly skoro o 10 procent • Zdražování na pražském rezidenčním trhu pokračuje, průměrná cena nových bytů v nabídkách developerů od začátku roku vzrostla o osm procent na 92 917 korun za metr čtvereční. Naopak rozloha průměrného nabízeného bytu nepatrně klesla na 69,09 metru čtverečního. Za průměrný byt tak zájemce musí zaplatit 6,4 milionu korun. Ještě před půl rokem by za stejný byt zaplatil o půl milionu korun méně. Vyplývá to z podrobných statistik společnosti EKOSPOL, která pražský rezidenční trh monitoruje už jedenáct let. „Na konci loňského roku dosahovala průměrná cena nových bytů v nabídkách pražských developerů 85 653 korun za metr čtvereční. O čtvrt roku později průměrná cena vzrostla na 91 897 korun za metr čtvereční. Tempo růstu tak o něco zpomalilo, ale trend zdražování stále neskočil,“ podotýká hlavní analytik developerské společnosti EKOSPOL Matyáš Hančl. Nejvyšší ceny zůstávají tradičně v nejužším centru, kde cena za metr čtvereční významně překračuje stotisícovou hranici. „Konkrétně v Praze 1 se nové byty nabízí za průměrných 166 792 korun za metr čtvereční a Praze 2 za 157 595 korun za metr čtvereční. Vysoké ceny jsou také v Praze 8 (112 695 korun za metr čtvereční) a vůbec poprvé překročily průměrné ceny stotisícovou hranici také v Praze 3 (108 058 korun za metr čtvereční),“ přibližuje nabídkové ceny analytik Hančl. Tyto ceny přitom nezahrnují příplatky za sklep a garážová či parkovací stání, které developeři často kvůli optickému snížení ceny evidují zvlášť. Naopak cenově nejdostupnější byty jsou v okrajovějších částech Praha 9 (82 112 korun za metr čtvereční), Praha 10 (83 011 korun za metr čtvereční) a Praha 4 (86 862 korun za metr čtvereční). I zde však, s výjimkou Prahy 10, ceny v porovnání s předchozím čtvrtletím výrazně vzrostly. [related-post id="10347"] Bude hůř Přestože se růst cen mírně zpomalil, jejich zlevňování nás v nejbližších měsících nečeká. „Růst cen způsobuje extrémní nedostatek nových bytů na trhu, který bude bohužel přetrvávat i v následujícím období. Poptávku po nových bytech navíc v létě krátkodobě zvýší rozhodnutí České národní banky (ČNB) od října ještě více zpřísnit podmínky pro získání hypotéky. Zájemci o vlastní bydlení pořízené na hypotéku tak budou chtít uzavřít smlouvy na poslední chvíli ještě za výhodnějších podmínek, což může tlačit na další růst cen nových bytů,“ tvrdí Evžen Korec, generální ředitel a předseda představenstva dlouhodobého lídra developerské výstavby v ČR EKOSPOLU. Podle něj by mohly nové byty v Praze do konce roku zdražit i o více než pět procent. „Sázky na to, že by byty v brzké budoucnosti zlevnily, jsou liché. Naopak otálení s případnou koupí jen zasekne větší sekeru do rodinných financí. Vždyť na začátku roku byla průměrná cena nového bytu o půl milionu korun nižší, než je nyní. A stejné to bude i za půl roku. Za nový byt zájemce na konci letošního roku zaplatí až o stovky tisíc korun více,“ předpovídá Korec. Z nedávno zveřejněné statistiky EKOSPOLU vyplynulo, že se v Praze během prvního pololetí letošního roku prodalo celkem 2452 nových bytů za 16,5 miliardy korun. Z hlediska počtu jde o meziroční pětinový pokles.

Praha zlikviduje obrovskou skládku u Velké Chuchle • Desítky let stará skládka, která se nachází v jámových lomech mezi městskými částmi Slivenec a Velká Chuchle, se v sedmdesátých letech minulého století rozrostla i na volný terén a zabírá asi patnáct hektarů pozemků. Celé okolí nyní Praha zrevitalizuje a kopec plný odpadků bude sanován a pokryt jílem, aby tu do budoucna mohlo vzniknout místo pro trávení volného času pro obyvatele Prahy. Skládka nyní vytváří umělý kopec, jehož vrchol dosáhl výšky 345 m n. m. Její prostor zasahuje do ochranné zóny Přírodního parku Radotínsko-Chuchelského háje a Přírodní rezervace Homolka, což je potřeba v co nejbližší době změnit. Praha se tak rozhodla využít možnost čerpání z evropského Fondu soudržnosti a podala žádost o finanční podporu Operačního programu Životní prostředí 2014–2020. „Věřím, že se díky kvalitnímu projektu revitalizace a sanace podaří území ozdravit a lidem zpřístupnit nové území o celkové rozloze 12 hektarů. Přála bych si, aby byl projekt v roce 2022 úspěšně dokončen a mohl sloužit jako další odpočinková a oddychová zóna pro Pražany, s čímž se počítá v územním plánu. Je však ještě třeba vést jednání o výkupy zbývajících cca sedmi procent pozemků, které jsou zatím v soukromém vlastnictví,“ doplnila radní hl. m. Prahy Jana Plamínková. V roce 2015 zahájil magistrát přípravu sanace spojenou s rekultivací dotčeného území. Samotná sanace a revitalizace pak byla rozdělena do tří fází. V první fázi bude upraveno území k zajištění odvodnění silnice, která vede okolo kopce. Částečně bude sanována také kotevní zeď, která zajistí stabilitu bývalé skládky tak, aby se dále neposouvala. V posledních letech se totiž snižovala o dva centimetry za rok. Současně bude také provedena výměna povrchu asfaltové komunikace pod okrajem skládky. První fáze by měla skončit v roce 2020. V druhé fázi bude provedeno jílové zatěsnění a bude dokončen systém odvodnění žulovými žlaby. Současně bude probíhat dosadba stromů i dřevin. Poslední fáze projektu počítá s realizací odpočinkových míst, hracích prvků, altánů, pěších cest a osetím travou. Obě fáze by měly být hotovy do konce roku 2022.

Metropolitní plán vyráží na turné po městských částech • Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) dnes zahájil informační tour k Metropolitnímu plánu. Informační kontejner objede v průběhu dvou měsíců celkem 17 míst v Praze. Návrh Metropolitního plánu je také vystaven v Centru architektury a městského plánování (CAMP) až do konce července. „Návrh plánu prošel v poslední době velkou diskuzí, do níž bylo zapojeno mnoho lidí z různých oborů a institucí. Věřím, že nyní je dlouhý proces projednávání dobře připraven,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. Lidé si nyní plán mohou čtvrt roku prohlížet a připravit se na připomínkování. Připomínky k návrhu bude možné zasílat po dobu 30 dnů od 27. června. [gallery size="full" columns="1" ids="9835"] „Po fázi, kdy Metropolitní plán připravovali odborníci Institutu plánování a rozvoje, přichází na řadu obyvatelé města. Chceme s lidmi mluvit co nejvíce, právě oni totiž svoje čtvrti znají nejlépe. I proto pořádáme tuto tour a spoustu dalších informačních aktivit. Čas na prostudování plánu jsme navíc prodloužili o dva měsíce,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Jedna z aktivit, kde se zájemci mohou s návrhem plánu seznámit je informační tour po nejrůznějších pražských lokalitách. Kontejner navštíví celkem sedmnáct míst od Anděla přes Palmovku až po Uhříněves. Na každém stanovišti se zdrží dva dny, během nichž budou pracovníci IPR Praha připraveni odpovídat na otázky místních obyvatel – a to ať už se budou týkat Metropolitního plánu, nebo jiných projektů chystaných v dané oblasti. [gallery size="full" columns="1" ids="9836"] Vystavení v prostorách CAMPu představí návrh Metropolitního plánu ještě komplexněji. Vystaven bude hlavní výkres i vybraná schémata. Cílem expozice bude především seznámit veřejnost s obsahem plánu a přehledně vysvětlit jeho metodiku. Od zahájení výstavy do 1. června budou v prostorách CAMPu dva dny v týdnu přítomni i zástupci zpracovatelského týmu, stejně jako zástupci magistrátu. Veřejnost i zástupci městských částí tak budou mít možnost do CAMPu přijít a diskutovat konkrétní i obecná témata s odborníky. Od 1. června do konce výstavy pak budou odborníci připraveni konzultovat každý všední den. [related-post id="9465"] V návrhu Metropolitním plánu je komplexním způsobem vyjádřena vize rozvoje Prahy na příští desetiletí. Řídit se jim bude veřejná správa, investoři i občané. Plán neřeší detail jednotlivých domů a parcel, nýbrž koncepci celého města, včetně rozvoje infrastruktury nebo ploch pro novou bytovou výstavbu. „Očekáváme obrovský zájem veřejnosti a vítáme ho. Komunikujeme v maximální možné míře. Očekáváme desetitisíce dotazů a připomínek,“ vysvětlil Ondřej Boháč, ředitel IPR, který návrh plánu zpracoval.