Rohanský ostrov

Nepřehlédněte

Málo zeleně ve městě mají na svědomí i trubky a kabely. Našlo se ale řešení • Nedostatek kvalitní zeleně ve veřejném prostoru je problém, který se v poslední době skloňuje všemi pády. Odborníci doporučují vysazování stromů a stromořadí jako jedno z nutných adaptačních opatření na probíhající klimatickou změnu. Bohulibým záměrům ale často stojí v cestě inženýrské sítě.

Poslední letošní oprava Jižní spojky startuje ve středu • Ve středu 23. září odstartuje poslední letošní etapa oprav na Jižní spojce. Dělníci budou pracovat v úseku od NN4315 (čerpací stanice BENZINA) až k Sulické ulici ve směru z centra.

Na Letné vyroste luxusní hotel s pěti stovkami pokojů a střešním barem • V Praze do několika let vyroste pětihvězdičkový kongresový hotel Hard Rock Hotel Prague. V prostorách bývalého tréninkového hřiště Generali Areny na Letné ho vybuduje Energetický a průmyslový holding (EPH), vlastněný magnátem Danielem Křetínským.

Okolí metra Hůrka projde zásadní proměnou. V plánu jsou i nové byty • Sluneční náměstí v Praze 13 čeká velká rekonstrukce. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) představil studii, která řeší veřejný prostor, bydlení i umístění plánované umělecké školy. Vyjádřit se k návrhu nyní mohou občané.

Možná budoucí podoba Slunečního náměstí

Praha odstraní reklamní lavičky z počátku století • Z pražských ulic postupně zmizí reklamní lavičky, kterých je celkem asi 1 400. Magistrát v tiskové zprávě uvedl, že se tak stane na náklady bývalého nájemce, společnosti AD-Net, která je i přes platnou výpověď a rozhodnutí soudů dosud neodklidila.

Reklamní lavičky mizí z Prahy

Název nového parku Prahy 3 vybrali občané v anketě • Nyní je to ještě travnatá plocha mezi Sauerovou a Pitterovou ulicí. V budoucnu se ale promění v plnohodnotný městský park. Jeho název Pražané vybrali v anketě.

Prosecká ulice projde kompletní rekonstrukcí • Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) začne od pondělí 21. září 2020 s rozsáhlou rekonstrukcí povrchů komunikace a chodníků v Prosecké ulici.

Veřejný prostor v Praze v létě zaplní sochy renomovaných autorů • Sochařský festival Sculpture Line již počtvrté obsadí pražská veřejná prostranství a originálně doplní a oživí rušná místa v centru i prostory mimo hlavní tepny města. Od poloviny června až do konce září budou obyvatelé i turisté na svých cestách potkávat instalace renomovaných domácích i zahraničních autorů. K vidění bude například obří Hlava Kurta Gebauera na Novoměstské radnici, majestátní Trůn Antonína Kašpara na Vyšehradě, provokativní kostlivcův Like od Kryštofa Hoška na Jungmannově náměstí, Bronzoví hráči Michala Gabriela u Bastionu, železný Keř Jakuba Flejšara ve Františkánské zahradě, křiklavý Nenažranec Andreje Margoče u Tančícího domu, Kapsule Tomáše Medka před Černou labutí či industriální Dynamicon Štefana Milkova na náměstí Václava Havla. Před budovou ČEZ „vyroste“ téměř třímetrový ocelový Strom od Ivy Mrázkové a její Feminité ozdobí Ministerstvo kultury. V ulici Na Příkopě najde svůj nový domov socha Rememberence of a Desire od německého sochaře Jörga Plickata, jeho další instalace s názvem Valse bude k vidění na náměstí Republiky. Původem estonská sochařka Inga Aru vytvořila dvojici soch s názvem Muse of Industry, které budou vítat kolemjdoucí před obchodním domem Kotva. [related-post id="10732"] Letos poprvé nemíří Sculpture Line pouze do ulic, festival doprovodí interiérová výstava v pražském Mánesu. Ta od 15. do 29. června nabídne přehlídku menších plastik a interiérových soch. Poté se výstava vydá do dalších českých a moravských měst, kde Sculpture Line rovněž probíhá (Pardubice, Plzeň, Broumov, Liberec, Jablonec, Ostrava, Trutnov, Brno, Vratislavice).

První socha skateboardisty na světě se vrátí na Folimanku zřejmě příští rok • Radní Prahy 2 odsouhlasili záměr vrátit do parku Folimanka opravenou sochu Skateboardisty již loni v červnu. Realizovat se měl u příležitosti letních olympijských her v Tokiu. Pandemie ale plány posunula.

Věžní hodiny na pražských památkách projdou rekonstrukcí • V letošním roce projdou generální opravou věžní hodiny sedmnácti pražských památek. Zajistí ji městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP), která se o více než 500 věžních a veřejných hodin v hlavním městě stará.

Florenc se má proměnit. Praha vypsala soutěž na novou podobu • Hlavní město má velké plány s pražskou Florencí. Tento významný dopravní uzel nyní patří mezi zanedbané části metropole. To se má ale v příštích letech změnit.

Nový městský park vznikne v Holešovicích. Radnice zveřejnila podobu • Radní Prahy 7 schválili výsledky urbanisticko-krajinářské soutěže o návrh nového parku na severním nábřeží Vltavy, který vznikne mezi holešovickým přístavem a mostem Barikádníků. Cílem soutěže bylo navrhnout revitalizaci prostoru, známého jako park U Vody, aby zde mohlo vzniknout místo vhodné pro sport, pikniky, procházky a komunitní využití. Autorem vítězného návrhu je ateliér YYYY.

Sochy chrlící vodu a šlehající plameny. Čechův most ožije podle původních představ autorů • Jediný ocelový obloukový most v Praze z počátku 20. století projde v následujících několika letech částečnou obnovou architektonické výzdoby, která jej přiblíží k původnímu návrhu a dodá slavnostnější ráz. Rekonstrukce osvětlovacích a efektových systémů, kterou je pověřena městská společnost Technologie hl. města Prahy (THMP), přinese na jedné straně modernizaci, na druhé zajímavou podívanou pro kolemjdoucí – chrlící vodu ze soch hyder a šlehající plameny z pochodní světlonošů.

V Chotkově ulici začíná oprava tramvajové tratě • O víkendu začne oprava tramvajových tratí v Chotkově ulici a na Klárově. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vymění celkem 2,4 kilometru dožilých kolejnic, z nichž některé pocházejí z roku 2004.

Praha by si zasloužila novou koncertní síň pro filharmonii, myslí si většina dotázaných • Praha má jedinečnou šanci zařadit se po bok světových kulturních metropolí 21. století, které neváhaly investovat do nových koncertních sálů. Pro město, které je dodnes symbolem české hudební tradice, představuje nová filharmonie výzvu o to naléhavější, že v něm roky nevznikla žádná architektonicky významná stavba a žije především ze své slavné minulosti. Právě veřejné budovy tohoto typu přitom mají obrovský potenciál, mohou nastartovat rozvoj nových městských čtvrtí a být katalyzátorem rozkvětu a růstu celých měst. V Brně a Ostravě si to uvědomili o něco dřív než v Praze a podobu svých nových filharmonií už znají.

Olšanská ulice se promění. Některé budovy v okolí čeká demolice • Pražská Olšanská ulice je důležitou městskou třídou, která se pyšní dobrým dopravním napojením, dostupností parků i dostatkem občanské vybavenosti. Přestože se nachází v širším centru hlavního města, neodpovídá kvalitou veřejných prostranství svému potenciálu. V oblasti je také diskutováno hned několik stavebních projektů, které nejsou vzájemně koordinovány. Rada hlavního města proto zadala Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy (IPR), aby zpracoval zadání pro vytvoření studie na rozvoj Olšanské ulice a jejího okolí.

Dopravní terminál na Černém Mostě se promění. Město chystá plán • Pražští radní odsouhlasili zkvalitnění klíčového dopravního uzlu na okraji metropole. Na proměnu terminálu na Černém Mostě se zaměří Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), který vybere zpracovatele studie revitalizace. Ta by měla vyřešit především rekonstrukci frekventované lávky nad nástupištěm, komplikovaný přístup k nástupišti metra směrem do centra a neefektivní, a často vícenásobné, objíždění terminálu autobusovými linkami.

Metropolitní plán vyráží na turné po městských částech • Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) dnes zahájil informační tour k Metropolitnímu plánu. Informační kontejner objede v průběhu dvou měsíců celkem 17 míst v Praze. Návrh Metropolitního plánu je také vystaven v Centru architektury a městského plánování (CAMP) až do konce července. „Návrh plánu prošel v poslední době velkou diskuzí, do níž bylo zapojeno mnoho lidí z různých oborů a institucí. Věřím, že nyní je dlouhý proces projednávání dobře připraven,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. Lidé si nyní plán mohou čtvrt roku prohlížet a připravit se na připomínkování. Připomínky k návrhu bude možné zasílat po dobu 30 dnů od 27. června. [gallery size="full" columns="1" ids="9835"] „Po fázi, kdy Metropolitní plán připravovali odborníci Institutu plánování a rozvoje, přichází na řadu obyvatelé města. Chceme s lidmi mluvit co nejvíce, právě oni totiž svoje čtvrti znají nejlépe. I proto pořádáme tuto tour a spoustu dalších informačních aktivit. Čas na prostudování plánu jsme navíc prodloužili o dva měsíce,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Jedna z aktivit, kde se zájemci mohou s návrhem plánu seznámit je informační tour po nejrůznějších pražských lokalitách. Kontejner navštíví celkem sedmnáct míst od Anděla přes Palmovku až po Uhříněves. Na každém stanovišti se zdrží dva dny, během nichž budou pracovníci IPR Praha připraveni odpovídat na otázky místních obyvatel – a to ať už se budou týkat Metropolitního plánu, nebo jiných projektů chystaných v dané oblasti. [gallery size="full" columns="1" ids="9836"] Vystavení v prostorách CAMPu představí návrh Metropolitního plánu ještě komplexněji. Vystaven bude hlavní výkres i vybraná schémata. Cílem expozice bude především seznámit veřejnost s obsahem plánu a přehledně vysvětlit jeho metodiku. Od zahájení výstavy do 1. června budou v prostorách CAMPu dva dny v týdnu přítomni i zástupci zpracovatelského týmu, stejně jako zástupci magistrátu. Veřejnost i zástupci městských částí tak budou mít možnost do CAMPu přijít a diskutovat konkrétní i obecná témata s odborníky. Od 1. června do konce výstavy pak budou odborníci připraveni konzultovat každý všední den. [related-post id="9465"] V návrhu Metropolitním plánu je komplexním způsobem vyjádřena vize rozvoje Prahy na příští desetiletí. Řídit se jim bude veřejná správa, investoři i občané. Plán neřeší detail jednotlivých domů a parcel, nýbrž koncepci celého města, včetně rozvoje infrastruktury nebo ploch pro novou bytovou výstavbu. „Očekáváme obrovský zájem veřejnosti a vítáme ho. Komunikujeme v maximální možné míře. Očekáváme desetitisíce dotazů a připomínek,“ vysvětlil Ondřej Boháč, ředitel IPR, který návrh plánu zpracoval.

Praha už ví, jak vybere provozovatele oblouků Negrelliho viaduktu • Pod nově opraveným Negrelliho viaduktem v Karlíně vznikne v budoucnu odpočinková zóna. Ve zhruba čtyřech desítkách oblouků se usadí komerční i kulturně-kreativní subjekty, které v menší míře doplní začínající podniky. Jednotlivé nájemce vybere speciální komise, kterou sestavuje pražský magistrát.

Pražský Semmering čeká velká oprava mostů. Vlaky nepojedu několik měsíců • Dva památkově chráněné mosty na trati Praha-Smíchov a Praha-Jinonice, známé jako Pražský Semmering, projdou rozsáhlou rekonstrukcí. Na začátku září začnou hlavní práce na železničním svršku u obou mostů, celá rekonstrukce potrvá jedenáct měsíců a bude stát 63,7 milionu Kč. Zhotovitelem stavby je společnost Metrostav. „Hlavním cílem rekonstrukce je významně prodloužit životnost obou mostů a tím zajistit provozuschopnost celé železniční trati. Pokud bychom nyní k rekonstrukci nepřistoupili, hrozilo by v budoucnu riziko snížení rychlosti nebo omezení některých spojů na této trati,“ uvedl Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Oba mosty, přetínající Prokopské údolí, Dalejský potok a železniční trať Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun, pocházejí z roku 1872. První tvoří půlkruhové klenby, jejichž průčelní věnce jsou z pískovce a výplň mezi věnci tvoří pálené cihly. Součástí rekonstrukce celého mostu budou injektáže zdiva opěr, pilířů a kleneb nebo sanace trhlin ve zdivu kleneb a pilířů. Budou se lokálně přezdívat cihelné klenby, očistí se veškeré zdivo, nahradí se poškozené římsové kameny a osadí se nové ocelové zábradlí. [related-post id="11069"] Druhý most tvoří nosná konstrukce o pěti zděných klenbách z přírodního kamene (pískovce), opěry jsou z pískovce a vápence. V rámci stavební činnosti bude na obou mostech provedena demontáž železničního svršku a náhrada kolejového lože. Po dobu tříměsíční výluky bude pokračovat projekt rekonstrukce stávajícího staničního i traťového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a obnova nyní neprovozovaných železničních výhyben Praha-Žvahov, Praha-Jinonice a Praha-Stodůlky. Součástí akce, která má být hotová v květnu příštího roku, je výstavba nových nástupišť v Jinonicích a Zličíně. Pokračuje také výstavba technologických budov ve Stodůlkách a v Jinonicích.