Terminál Sever

OBRAZEM: Před 50 lety se otevřel Terminál 1 pražského letiště • Uplynulo přesně 50 let od otevření Terminálu 1. Jeho výstavba severně od tehdejšího letiště započala v roce 1960. Veřejnosti se nový pražský letištní terminál slavnostně otevřel 15. června 1968 za přítomnosti tehdejšího prezidenta Ludvíka Svobody. Výsledná podoba Terminálu Sever vzešla z návrhů skupiny architektů vedených významným architektem Karlem Fiskalkem. Odbavovací hala severní části letiště byla postavena z železobetonového skeletu s užitkovou plochou 21 559 m2. U hlavního vstupu od parkovišť byla společná příletová a odletová hala, která sloužila pro tuzemský i zahraniční provoz, odletové a celní haly a odletové čekárny spolu s bufetem. [gallery size="full" columns="1" ids="11047"] Dále se zde nacházely prostory pro výpravnu společnosti ČSA, banku, cestovní kancelář, první pomoc, kancelář policie a poštu. V odbavovací hale sloužil místní rozhlas a informační tabule, které informovaly cestující i zaměstnance letiště a leteckých společností. [gallery size="full" columns="1" ids="11050"] Pod podlažím odbavovací plochy byly umístěny třídírny zavazadel, spolu se sklady pošty, leteckých kanceláří a prostory potřebné pro technické služby související s odbavováním letadel a cestujících. Dále se zde nacházely sanitární prostory, pokoje pro nemocné a matky s dětmi, doplňující prostory a sprchy. [gallery size="full" columns="1" ids="11049"] Na odbavovací plochu směřovaly nástupní galerie, pomocí kterých se cestující mohli dostat ke stání letadel. Nástupní Galerie A, která se nacházela východním směrem poskytovala nástupní prostor pro zahraniční lety.

Terminál 1.

Nepřehlédněte

9. 11. 1889: Čelakovského sady u nového muzea projdou velkou proměnou • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

1. 11. 1889: Zoufalá životní situace dohnala muže ke krádeži koberce • Život bez finančních prostředků není zrovna příjemný. Stejně jako dnes to platilo i na konci 19. století. A zoufalí lidé dělají zoufalé činy. Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Přímá linka z Prahy do Hanoje odstartuje už letos. Létat bude moderní Dreamliner 787-9 • Letecká společnost Bamboo Airways představila v Praze při příležitosti 70. výročí navázání diplomatických vztahů mezi Vietnamem a Českou republikou plány na spuštění přímého leteckého spojení mezi oběma zeměmi. Nová dálková linka by podle dopravce měla spojit Prahu s Hanojí od začátku letního letového řádu.

1. 8. 1890: Sbírka pro chudé studenty, zabavené maso a dopadený zloděj • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

15. 12. 1868: Mladá zlodějka obelstila strážníky a ukradla jim balík peněz • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

Pruhy vyhrazené pro autobusy MHD v Praze postupně přibývají • Za uplynulý rok se podařilo zlepšit průjezd a spolehlivost pražských autobusů v dalších 20 problematických silničních úsecích o souhrnné délce téměř 8 km. K nejvýznamnějšímu zlepšení došlo v Bělohorské, Modřanské, Freyově, Kamýcké, Plzeňské a Tupolevově ulici. Nejvíce urychlila soustava nových preferenčních opatření páteřní linku 136. Pro letošní rok je v plánu dalších 11 opatření o celkové délce přes 4 km. Stavět se začne také rozšíření Strakonické ulice.

13. 11. 1868: Sotva mladíka propustili z káznice, už zase páchá neplechy • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

Letiště Václava Havla otevřelo novou relax zónu • Nová relax zóna pro cestující byla otevřena v prvním patře neveřejné části Terminálu 1, hned vedle nově zrekonstruované Restaurace Runway.

30. 3. 1889: Spalování mrtvol plynem, krádeže drůbeže a zatarasené mostní oblouky • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Stanice metra Jiřího z Poděbrad se na deset měsíců úplně uzavře • Schyluje se ke kompletní modernizaci stanice metra Jiřího z Poděbrad. Zahrnovat bude bezbariérové zpřístupnění, revitalizaci vestibulu i nástupiště a výměnu původních eskalátorů za nové. Stavební práce začnou už letos v listopadu a probíhat budou až do poloviny března 2023. Část této doby bude stanice zcela uzavřená.

2. 8. 1889: Úmrtnost v Praze, dláždění ulice a sebevražda továrníkova syna • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Dopravnímu podniku se daří snižovat provozní náklady a zvyšovat počty cestujících • Dopravnímu podniku hl. m. Prahy (DPP) se daří zvyšovat počty cestujících a současně snižovat provozní náklady. Finanční prostředky jsou přitom investovány do zkvalitňování služeb cestujícím a zvyšování bezpečnosti dopravy. Pozitivní změny se odrazily v rekordním hospodářském výsledku DPP za rok 2017, který je o 771 mil. Kč vyšší, než předpokládal plán. „Díky úsilí našich téměř 11 000 zaměstnanců se Dopravnímu podniku za rok 2017 podařilo dosáhnout zisku rekordních 1,9 miliardy Kč. Oproti plánu je o 771 mil. Kč vyšší díky velkým úsporám a vyšším tržbám,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP. Dopravní podnik se za poslední dva roky zlepšil v několika klíčových sledovaných parametrech. Většina z klíčových ekonomických ukazatelů hovoří o velmi dobrém hospodaření Dopravního podniku. „Ve srovnání s minulostí šetříme mj. díky snížení úrokového zatížení z úvěru na tramvaje 15T, výrazně nižší jsou i náklady na naftu, energii a vytápění. Desítky miliónů korun ročně šetříme na pojištění, insourcingu výdeje stejnokrojů a dalších položkách. Dohromady Dopravní podnik v roce 2017 uspořil cca 421 mil. Kč,“ říká Peter Hlaváč, ekonomický ředitel a člen dozorčí rady DPP. [related-post id="5233"] Kde se nejvíc ušetřilo? „V porovnání s předešlými lety se nám mj. daří snižovat výdaje na externí právní služby. Zatímco v roce 2016 činily výdaje cca 28 mil. Kč, loni to bylo méně než 10 mil. Kč,“ říká Martin Gillar, generální ředitel DPP. Pro srovnání výdaje na právní služby činily v roce 2015 celkem 21,6 mil. Kč, v letech 2013 a 2014 více než 70 mil. Kč. „V současných podmínkách na trhu, tj. v době naprosté absence volných pracovních sil, se nám daří zůstávat atraktivním zaměstnavatelem. I v letošním roce dokážeme uspokojovat poptávku po řidičích MHD. Počet těch, kteří k nám od ledna nastoupili, téměř dvojnásobně převyšuje počet těch, kteří odešli. Důvodem je mimo jiné i to, že nabízíme mzdy výrazně nad českým průměrem,“ dodává Martin Gillar. [related-post id="5335"] Přípravy na stavbu metra Dopravní podnik loni přepravil celkem 1 165 031 tis. cestujících. Příznivé výsledky DPP pociťují právě i cestující. DPP revitalizuje stanice metra a zajišťuje bezbariérovost pražské MHD. DPP také zprovoznil bezplatnou wifi v šesti stanicích metra a chystá pokrytí všech stanic a tunelů mobilním signálem. Dále DPP uzavřel rámcovou smlouvu na nákup 300 nových autobusů za 1,5 miliardy korun. V následujících letech zahájí provoz dvou elektrobusových linek a postaví novou vozovnu v Hloubětíně. DPP nezapomíná ani na výstavbu tramvajových tratí do Slivence, na Libuš a z Divoké Šárky na Dědinskou. „Letos plánujeme investice v celkové výši překračující 8 miliard korun. Jednou z položek je zahájení geologického průzkumu trasy metra D za cca 950 milionů. Díky projektu Společného podniku směřujeme ke zprovoznění první části trasy metra D už v roce 2026,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP. [related-post id="7819"] „Nová trasa metra D je klíčovým dopravním projektem DPP i hlavního města Prahy pro příští dekádu. Společný podnik je moderní, odvážný a ekonomicky efektivní způsob výstavby městské infrastruktury,“ říká Karel Grabein Procházka, radní hl. m. Prahy a místopředseda dozorčí rady DPP s tím, že podporuje ideu Společného podniku jako vzor pro budoucí rozvoj metropole.

25. 7. 1890: Surová žena z malicherného důvodu napadla malého chlapce • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

28. 3. 1889: Rozšíření Skořápkové ulice, jatka v Holešovicích a případ šíleného ovčáka • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

17. 7. 1890: Aktuální počasí v Praze, host z laciného kraje a nedělní klid • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Nejslavnější české slovo robot nevymyslel Karel Čapek • Před pár dny uplynulo 82 let od smrti spisovatele Karla Čapka. Řada lidí mu připisuje autorství slova „robot“, kterým se po celém světě označují uměle vytvořené stroje, jejichž účelem je nahradit lidskou práci. Skutečným autorem slova je ovšem někdo jiný.

20. 6. 1890: Výtržnost na Zeleném trhu a stavba přístaviště v Holešovicích • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Metro jezdí ve špičkách častěji. Dřívější ukončení provozu ale stále trvá • S postupným rozvolňováním protiepidemických opatření se do pražského metra vracejí cestující. Dopravní podnik proto od pondělí posiluje provoz ve špičkách.

Souprava pražského metra

11. 1. 1868: Mladík se otrávil panenskou okurkou, skončil v blázinci • Pořád se něco děje – staré známé pořekadlo, které stejně jako dnes platilo i před 150 lety. Podívejte se, o čem psaly Národní listy v sobotu 11. ledna 1868.

Muzeum pražského vodárenství chystá den otevřených dveří • Muzeum pražského vodárenství opět otevře své brány široké veřejnosti. V sobotu 16. října se uskuteční populární den otevřených dveří.