vlaky v Praze

ČD kupují nové motorové vlaky za 3 miliardy. Nasadí je do regionů • České dráhy podepsaly kontrakt na dodávku 33 nových bezbariérových motorových jednotek se společností PESA Bydgoszcz SA. Nové motoráky jsou typově podobné vlakům stejného dodavatele, které cestující znají pod označením RegioShark.

OBRAZEM: Do čtyř let budou vlaky zastavovat na Zahradním Městě a v Edenu • Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) podepsala smlouvu se zhotovitelským sdružením firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ o modernizaci traťového úseku mezi pražským hostivařským a hlavním nádražím. Díky ní vznikne do konce roku 2021 vůbec první čtyřkolejná trať na síti SŽDC. Stavba navazuje na již dokončenou přestavbu nádraží Praha-Hostivař, jejím výsledkem budou mimo jiné nová stanice na Zahradním Městě a zastávka v Edenu. Při modernizaci bude trať z Prahy do Benešova přesunuta do přímější trasy přes plochu bývalého seřazovacího nádraží ve Vršovicích. Do souběhu s ní bude přeložena i trať z Prahy-Malešic, společně tak vytvoří čtyřkolejný úsek. Díky narovnání tratě dojde ke zkrácení kolejí o 232 m a ke zvýšení rychlosti v oblasti Strašnic na 120, ve Vršovicích pak na 85–105 km/h. „Stávající strašnická zastávka ani stanice ve Vršovicích nenabízejí optimální přestupní vazby na MHD. Trať přitom kříží na dvou místech frekventované autobusové linky, aniž by na ně bylo možné přestoupit. Proto právě v těchto místech vzniknou nová nádraží. Železniční stanice Praha-Zahradní Město vyroste přímo nad rozšířeným podjezdem Průběžné ulice. V něm budou umístěny zastávky tramvaje, v těsném sousedství pak zastávky autobusu,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. V opěře podjezdu naleznou cestující čekárnu a odbavovací prostory. Z podchodu na nástupiště se dostanou nejen po chodnících a schodištích, ale i výtahy a eskalátory. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7659"] Nová zastávka Praha-Eden Na křížení s autobusovou tangentou Jižní Město – Vinohrady v blízkosti fotbalového stadionu Slavie pak vznikne zastávka Praha-Eden. Zrušením trati přes Strašnice naopak zanikne tamní železniční zastávka. Stanice Praha-Vršovice bude cestujícím sloužit i nadále, ale pro zlepšení docházky do zástavby bude prodloužen podchod směrem k Bartoškově ulici a tím i k náměstí Bratří Synků, na opačném konci pak do přednádražního prostoru. Samozřejmostí budou bezbariérové úpravy celé stanice a částečné zastřešení nástupišť. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="7658,7660,7663,7657,7664,7662,7661"] Projekt Optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., II. část – Praha Hostivař – Praha hl. n. je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková předpokládaná výše nákladů na stavbu je 4 419 960 495 Kč. Míra podpory EU je 82,14 % ze způsobilých nákladů, čili výše dotace činí maximálně 110 309 931 EUR, tedy zhruba 3 miliardy Kč.

Nepřehlédněte

Pražský dopravní podnik testuje hybridní autobus Solaris • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude ode dneška v reálném provozu testovat další hybridní autobus. Tentokrát se jedná o sériové řešení s ukládáním elektrické energie do kondenzátorů namísto obvykle používaných baterií. Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid dostal evidenční číslo 4999 a cestující jej mohou do 22. září vyzkoušet na linkách č. 133, 165, 175, 207 a 213. 

Autobus SAutobus Solaris Urbino 12 Hybrid.olaris Urbino 12 Hybrid

Zákaz pivních kol platí, rozhodl soud. Praze se vrací důstojnost, říká radní • Opatření Magistrátu hl. m. Prahy, které zakazuje provoz dopravních prostředků, na nichž cestující mohou zároveň popíjet alkohol, je i nadále v platnosti. Městský soud v Praze se rozsudkem z tohoto týdne přiklonil na stranu hlavního města a zamítl žalobu provozovatelů této atrakce na zrušení opatření.

Mobilní signál LTE pokrývá další dvě stanice pražského metra • Postupné pokrývání pražského metra mobilním signálem pokračuje. Od tohoto týdne je nově možné surfovat na internetu v úseku mezi stanicemi Anděl a Smíchovské nádraží. Dalších sedm stanice přibude do začátku prázdnin.

Dopravní podnik se dohodl s odbory na nové kolektivní smlouvě • Vedení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a všechny odborové organizace působící v DPP podepsaly minulý týden novou kolektivní smlouvu, která bude platit do 31. prosince 2026. Zaroveň se obě strany dohodly, že platnost mzdového předpisu a benefitů bude jeden kalendářní rok, tj. do 31. prosince 2022.

Přímá linka z Prahy do Barcelony. Od července ji spouští easyJet • Letecká společnost easyJet spouští od 19. července svou novou pravidelnou leteckou linku z Prahy do Barcelony, hlavního města Katalánska. Z Letiště Václava Havla Praha nabídne tři spoje týdně.

Prosecká ulice projde kompletní rekonstrukcí • Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) začne od pondělí 21. září 2020 s rozsáhlou rekonstrukcí povrchů komunikace a chodníků v Prosecké ulici.

Další etapa rekonstrukce Vinohradské ulice v sobotu startuje. Tramvaje nepojedou čtyři měsíce • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravuje nutnou druhou etapu rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici v celkové délce 1,9 km. Rekonstrukce v úseku Škrétova – Sudoměřská bude zahájena v sobotu 9. března a potrvá do 12. července 2019. Kromě klasických úprav (odvodnění, trolejové vedení, dráhové kabely, dopravní značení apod.) se počítá také s bezbariérovými přechody pro chodce, které budou vybaveny signálními a varovnými pásy.

Vybrané pražské autobusy budou jezdit jen do 22 hodin • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od této soboty 17. 10. 2020 dočasně ukončí provoz na 35 vybraných autobusových linkách již ve 22:00.

Srážek chodců s tramvají loni výrazně ubylo. Nikdo nezemřel • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) za loňský rok eviduje celkem 47 případů srážek chodců s tramvají, což je pokles bezmála o 50 %. Naprostá většina skončila s lehkými zraněními chodců, pouze 3 s těžkými. Ani jedna srážka neskončila smrtí, což je vůbec poprvé za posledních 15 let.

Každý čtvrtý řidič někdy řídil pod vlivem alkoholu nebo drog. Počet nehod kvůli tomu roste • Počet dopravních nehod, při kterých byl řidič pod vlivem alkoholu nebo drog, každoročně stoupá. V loňském roce byly návykové látky příčinou dopravní nehody v 4 900 případech. Z průzkumu agentury STEM/MARK, který si nechala vypracovat Asociace Záchranný kruh, zároveň vyplývá, že v alkoholovém opojení sedlo za volant 25,5 procenta řidičů. 

Alkohol za volant nepatří, ale ne každý se toho drží.

Nová cyklostezka propojuje Dolní Břežany a Cholupice • V polovině září byla dokončena stavba části cyklostezky mezi Cholupicemi a Dolními Břežany. Stavební práce začaly letos v květnu v úseku od Dolních Břežan (u altánu) a dále k napojení slepé ulice K Břečkám.

Jezdím jako člověk. Praha chce zvýšit ohleduplnost cyklistů, motoristů i chodců • Magistrát hlavního města spouští osvětovou kampaň s názvem „Jezdím jako člověk“. Jejím cílem je zlepšování podmínek pro cyklodopravu v metropoli a zvýšení bezpečnosti cyklistů, chodců i motoristů. Kampaň bude vzdělávat veřejnost v pravidlech jízdy na kole a dalších pravidel silničního provozu a apelovat na vzájemnou ohleduplnost na pražských silnicích, chodnících i cyklostezkách. V ulicích, v médiích a na dalších místech bude kampaň k vidění od května do konce října tohoto roku. „Praha se dlouhodobě snaží zlepšovat síť i kvalitu pražských komunikací včetně cyklostezek a chodníků. Míra komfortu při jejich využívání ale do značné míry závisí také na chování samotných účastníků provozu, kteří k sobě bohužel v některých případech nejsou právě tolerantní. Touto kampaní na ně chceme apelovat, aby vždy nejen dodržovali zákonné předpisy, ale zároveň se k sobě chovali s co největším respektem a ohleduplností,“ řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy, sportu a volného času. [related-post id="4530"] Cyklisté se necítí bezpečně Z průzkumu zaměřeného na stav a potenciál cyklistické dopravy v Praze, který byl pro magistrát uskutečněn na konci loňského roku, vyplynulo, že bezpečnost je v současnosti největší překážkou ve využívání kola k přepravě po Praze. Cyklisté vnímají velké ohrožení zejména ze strany řidičů motorových vozidel, z nichž dvě třetiny přiznali, že cyklistům pohyb ve vozovce nijak neusnadňují. Z dlouhodobých statistik nicméně vyplývá, že viníkem nehod s účastí cyklisty v žádném případě nejsou pouze motoristé. Sami cyklisté od roku 2006 zavinili přes 40 procent nehod dvou účastníků s účastí cyklisty. Problematický je z hlediska bezpečnosti v některých případech i kontakt cyklistů a chodců. Například téměř čtvrtina cyklistů považuje za nebezpečnou jízdu po společné stezce pro chodce a cyklisty. Někteří cyklisté pak také ne vždy dodržují dopravní předpisy a v rozporu s nimi k jízdě využívají chodník, který je ovšem až na výjimky určen výhradně k pohybu chodců. „Cyklisté zřejmě v některých případech mají pocit, že jízda po chodníku pro ně bude pohodlnější a bezpečnější. Neuvědomují si však, že tím naopak ohrožují chodce a zároveň porušují dopravní předpisy,“ dodal Petr Dolínek. [related-post id="7816"] Kampaň „Jezdím jako člověk“ je součástí projektu Čistou stopou Prahou, který již třetím rokem podporuje udržitelné způsoby přepravy po Praze. Obsah kampaně vychází z klíčových problémových dopravních situací, které jsou účastníky provozu vnímány jako obzvlášť nepříjemné a rizikové. „Na daných příkladech poukazujeme na nevhodné chování jednotlivých účastníků provozu a zároveň jim nabízíme ponaučení, jak se v takových situacích chovat správně a ohleduplně,“ upřesnila koordinátorka kampaně Sylva Švihelová. Zmíněné příklady a související pravidla budou veřejnosti prezentovány formou omalovánkové informační brožury, v médiích či na outdoorových reklamních plochách. Edukace bude dále probíhat prostřednictvím webu projektu Čistou stopou Prahou nebo na nové facebookové stránce Jezdím jako člověk. Grafické zpracování problémových dopravních situací zajistil výtvarník a ilustrátor Karel Jerie.

Lanovka na Petřín nejezdí. Čeká ji generální oprava • Od pondělí 4. října nejezdí lanová dráha Újezd – Petřín. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) provádí pravidelnou podzimní údržbu. V rámci nezbytné kontroly drážního tělesa lanovky dojde k přesnému geodetickému měření jednotlivých prvků trati, rozchodu kolejí a dalších součástí kolejového svršku.

Noční uzavírky tunelů potrápí v červnu pražské řidiče • Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologií tunelů proběhne v noci ze čtvrtka 4. června na pátek 5. června od 23:00 do 5:00 hod. úplná uzavírka tunelového komplexu Blanka. Objížďka bude vedena po trase Patočkova – Milady Horákové – Veletržní – Dukelských Hrdinů – U Výstaviště – Partyzánská – Trojský most.

Prodloužení parkovacího oprávnění přes internet bude v Praze jednodušší • Novela zákona o pozemních komunikacích dala obcím možnost přístupu do základních registrů obyvatel pro účely organizování dopravy na svém území. Praha chce tyto údaje využívat pro lepší fungování zón placeného stání (ZPS). Řidiči si tak budou moci vyřídit vydání parkovacího oprávnění nebo jeho prodloužení online bez nutnosti cesty na úřad.

Tramvajová vozovna v Kobylisích slaví 80 let od zahájení provozu • Již 80 let funguje tramvajová vozovna v pražských Kobylisích. Provoz zahájila 30. dubna 1939. Svojí kapacitou (200 motorových vozů) nahradila v té době bezmála čtyřicetiletou vozovnu Centrála, která se nacházela v areálu holešovické elektrárny. Ta měla kapacitu jen 90 vozů a její budovu naléhavě pro svoji potřebu potřebovala elektrárenská část Elektrických podniků hlavního města Prahy.

Interiér vozovny Kobylisy v prvním období provozu.

Tramvaj Václava Havla vyjela do pražských ulic. Připomíná třicet let svobody • Do ulic hlavního města vyjela speciálně vyzdobená legendární tramvaj s číslem 8085. Připomíná třicáté výročí posledních týdnů roku 1989, kdy se měnilo politické směřování naší země, a také 30 let od kandidatury Václava Havla do funkce prezidenta, který ji použil při své prezidentské kampani. Výtvarný návrh nynější tramvaje podle dobových fotografií připravil autor loga Občanského fóra Pavel Šťastný. Tramvaj bude do konce roku jezdit ve všední dny jako historická linka 23 a o víkendech jako linka 2.

Letiště Praha testuje digitální navigační systém pro cestující • Korejština, čínština, arabština, ruština a samozřejmě také čeština s angličtinou. Celkem šest jazykových mutací nabízí digitální navigace, která je nově cestujícím k dispozici na Letišti Praha, konkrétně při vstupu do prstu B na Terminálu 1. Navigace nabízí informace, které se na digitálních obrazovkách v průběhu dne automaticky přizpůsobují aktuálnímu provozu a toku cestujících. Nová technologie je zatím v procesu testování. Jestliže se osvědčí, plánuje letiště její rozšíření v rámci běžného provozu také na další místa.

Stanice metra Muzeum na lince A bude opět úplně uzavřena • Kvůli probíhající rekonstrukci bude od soboty 12. května 2018 (od zahájení provozu) do neděle 13. května 2018 (do ukončení provozu) obousměrně uzavřena stanice metra Muzeum na lince A. Vlaky budou stanicí pouze projíždět. Pro výstup do oblasti Václavského náměstí doporučuje Dopravní podnik využít stanici Můstek. Pro přestup z linky A na linku C můžete vystoupit ve stanici Můstek a dále využít linku B do přestupní stanice Florenc. Pro přestup z linky C na linku A se doporučuje vystoupit ve stanici Florenc a dále využít linku B do přestupní stanice Můstek. A kdo není líný, udělá si pro přestup malou procházku po Václavském náměstí. Stanice Muzeum na lince C bude v provozu. [related-post id="9847"] Informační kampaň Dopravní podnik v souvislosti s uzavírkou vydal informační letáky. Od 10. května 2018 je pro cestující připraveno upozornění formou hlášení ve staničním rozhlase, na lince A pak v době výluky i ve vozech prostřednictvím vlakového rozhlasu. Informace jsou rovněž informační tabule se schématickým nákresem a základními informacemi. V oblasti uzavřené stanice budou cestujícím k dispozici také informátoři v reflexních vestách. [gallery size="full" columns="1" ids="10077"]

Stanice metra Muzeum na lince A prochází rekonstrukcí.

Do Muzea MHD vás o víkendu doveze unikátní tramvaj T3SU • V rámci slavnostního otevření Muzea MHD pro návštěvníky i v zimní sezoně byla první lednový víkend vypravena historická tramvaj typu T1 na lince č. 2. Mimořádný zájem o tuto speciální tramvajovou linku přiměl Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obdobnou akci zopakovat.

Tramvaj T3SU.