Zátory

Praha chystá proměnu zanedbaného brownfieldu Bubny. Hledají se architekti • Hlavní město vypsalo výběrové řízení na územní studii, která povede k revitalizaci dlouho zanedbávaného brownfieldu Bubny – Zátory. Územní studie poslouží jako recept, jak z lokality postupně vytvořit plnohodnotnou městskou čtvrť. Studie bude zahrnovat budovu filharmonie na Vltavské i administrativně správní centrum v okolí stanice Nádraží Holešovice. Zájemci se mohou přihlašovat do 11. 6. Vítěz výběrového řízení bude znám v červnu, studie by měla být hotová v září. „Bubny a Zátory řeší Praha už přes 20 let. Je to dlouhá doba, ale není neobvyklá. Například londýnské nádražíKing's Cross, celosvětově uznávaný úspěšný příklad revitalizace brownfieldu, se připravoval na transformaci od počátku 90. let a dokončení je plánováno na rok 2020. Přitom King's Cross má 4x menší rozlohu než Bubny,“ říká Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje (IPR). Součástí zadání územní studie je i realizace koncertního sálu u metra Vltavská a prověření rozvoje okolí Holešovického nádraží. Důraz je kladen na synergii bydlení, pracovních příležitostí, obchodu, kultury a služeb. To vše při zajištění komfortní dopravy, jak osobní, tak i hromadné. [related-post id="8216"] Studie bude jakýmsi hracím polem a podkladem pro změnu územního plánu. Na filharmonii, stavby veřejného vybavení, veřejná prostranství nebo na administrativní centrum budou poté vypisovány architektonické soutěže. „Území je z hlediska vlastnictví velmi nekompaktní, jsou tu desítky vlastníků pozemků, se kterými nyní hledáme širší shodu,“ dodává Boháč. Bubny jsou transformační území o velikosti 110 ha, což je jen o něco méně než rozloha pražského Starého města. Nová čtvrť by měla propojit Holešovice a Letnou a dobře navazovat na oblasti za řekou. Území je dnes vymezené jako velké rozvojové území, platí na něm tzv. stavební uzávěra, tudíž se v území nesmí stavět. Podmínkou sejmutí stavební uzávěry je právě vznik podrobnější dokumentace, tedy například územní studie.

Nepřehlédněte

Podloubí u I. P. Pavlova čeká proměna. Počítá se i s předzahrádkami • Okolí u stanice metra I. P. Pavlova čeká rozsáhlá revitalizace. Městská část Praha 2 o zvelebení podloubí a parterů domů v Sokolské ulici usiluje již několik let. Nyní se na společném postupu shodli signatáři memoranda.

Malostranské náměstí čeká revitalizace. Prohlédněte si, jak bude vypadat • Pražští radní dnes odsouhlasili výši finančních prostředků na rekonstrukci Malostranského náměstí. Stavební práce vyjdou město na 73,5 milionu. Projekt má odloňského roku stavební povolení. Nyní se bude hledat dodavatel stavby. Rekonstrukce by mohla odstartovat už letos.

Budoucí podoba Malostranského náměstí.

Rybník Dolejšák na Zličíně prošel celkovou revitalizací • Hlavní město nechalo revitalizovat další vodní plochu v metropoli. Práce na zličínském rybníku Dolejšák vyšly na 5,5 milionu korun.

Na Petříně vzniknou nové toalety pro veřejnost a zázemí pro zahradníky • Rada hl. m. Prahy odsouhlasila vybudování nového sociálního zázemí na Petříně, které bude prioritně určeno pro návštěvníky a technické pracovníky petřínských zahrad. Nové zázemí nahradí nevzhledné provizorní toalety. Nový objekt je navržen tak, aby přirozeně splynul s okolním prostředím ohradní zdi na okraji Velké Strahovské zahrady. Nárůst turistického ruchu v zahradách město vylučuje.

Trojská kotlina se v příštích pěti letech zásadně promění • Oblast Trojské kotliny patří mezi cenná přírodní území, kde si Pražané mohou odpočinout od rušných ulic a náměstí. Aby tato „oáza klidu“ plnila svůj účel i v budoucnu, chystá hlavní město její postupnou revitalizaci.

Slezská ulice trpí hlukem i nedostatkem zeleně. Radnice chystá revitalizaci • Radnice Prahy 3 plánuje revitalizaci Slezské ulice. Vyhlásila veřejnou zakázku na koncepční studii. Vítězný architektonický tým by měl připravit komplexní řešení dopravy i celého uličního prostoru.

Vytoužený chodník z Vinohrad k hlavnímu nádraží byl dokončen • Po více než desetiletém úsilí se obyvatelé Prahy i turisté dočkali bezpečného zpřístupnění hlavního nádraží. Nově vybudovaný chodník dnes slavnostně otevřeli místostarosta Prahy 2 Jan Korseska a náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Stanice metra Jiřího z Poděbrad se na deset měsíců úplně uzavře • Schyluje se ke kompletní modernizaci stanice metra Jiřího z Poděbrad. Zahrnovat bude bezbariérové zpřístupnění, revitalizaci vestibulu i nástupiště a výměnu původních eskalátorů za nové. Stavební práce začnou už letos v listopadu a probíhat budou až do poloviny března 2023. Část této doby bude stanice zcela uzavřená.

Vyhlídka v Letenských sadech prošla celkovou revitalizací • Jedno z nejoblíbenějších vyhlídkových míst na Letné prošlo celkovou úpravou. Hlavní město za práce zaplatilo necelý milion korun.

Seifertova ulice se má proměnit. Hledají se architekti • Praha vypsala výběrové řízení na koncepční studii architektonického, krajinářského a dopravního řešení Seifertovy ulice. Vítězný tým má dodat projekt, který bude klást důraz na opatření spojená s klimatickou změnou.

Moderní budova filharmonie Praze chybí. Vyrůst by mohla do roku 2032 • Stavba moderního koncertního sálu Vltavská filharmonie v pražských Holešovicích začíná po více než deseti letech diskusí dostávat reálné obrysy. Konsorcium firem vedené prestižním dánským studiem Henning Larsen společně s Buro Happold a AEA Consulting zvítězilo ve výběrovém řízení Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) na vypracování studie využitelnosti. Podle ní se pak město rozhodne, zda bude v zamýšleném projektu pokračovat.

Rekonstrukce Koněvovy ulice bude po zimní přestávce pokračovat • V pondělí 1. března bude v ulici Koněvova zahájeno pokračování 1. etapy kompletní rekonstrukce, která bude z důvodu zachování maximální možné obslužnosti území rozdělena na dvě části, a to na úsek Rokycanova – Ostromečská (1. 3. – 29. 8. 2021) a úsek Ostromečská – Černínova (30. 8. –30 . 11. 2021).

Schváleno. Rekonstrukce Malostranského náměstí začne na jaře • Rekonstrukci Malostranského náměstí provede společnost Gardenline. Vítěze výběrového řízení dnes schválili pražští radní. Projekt revitalizace již má stavební povolení. Stavební práce by proto mohly začít na jaře příštího roku.

Stanice metra Vltavská prochází rozsáhlou revitalizací. Co všechno se změní? • Vestibul stanice metra Vltavská byl řadu let v dezolátním stavu. To se ale teď začíná měnit. Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s MČ Praha 7 zahájil revitalizaci, jejímž cílem je udělat prostor tohoto vytíženého uzlu MHD přehlednější, přístupnější a celkově přívětivější. Celá rekonstrukce je rozplánována do čtyř etap. Již v loňském roce proběhla demolice nepotřebné lávky pro pěší a oprava točitého schodiště u vestibulu metra. Druhou etapou je oprava nadzemní části objektu stanice a schodišť, která právě probíhá. Odstraněním bariér by mělo dojít ke zlepšení přehlednosti. Sjednocení a doplnění se dočká mobiliář a některé stávající plochy a konstrukce. Na tuto etapu do konce roku naváže rekonstrukce fontány Faun Vltavská a jejího okolí. Podoba objektu včetně vazeb na okolní veřejný prostor zůstane po rekonstrukci zachována. Závěrečná etapa odstartuje na začátku příštího roku, kdy se opravy dočkají tramvajové zastávky a povrchy všech vnějších ploch atria. Plochy budou následně streetartově pojaty. O konkrétní podobě by měla rozhodnout otevřená soutěž. Její přípravu plánuje Praha 7 ve spolupráci s Dopravním podnikem na příští rok, v návaznosti na průběh čtvrté etapy úprav. Jelikož o ztvárnění ploch eviduje městská část již nyní ze strany umělců velký zájem, a to nejen v prostoru vnějšího atria, ale i širšího území lokality Vltavská, předpokládá se obsáhlejší diskuze nad možným výtvarným pojetím této oblasti. Stanice metra Vltavská byla slavnostně otevřena 3. listopadu 1984 jako součást provozního úseku metra III. C. Je založena v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Nástupiště leží 20,75 metrů pod zemí, což z ní činí jednu z nejhlubších stanic linky C. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické. Běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například Želivského). Kvůli složitým podmínkám a ve snaze o unifikaci návrhů na lince C zvolili architekti a projektanti jiný postup.

Stanice metra Vltavská na lince C aktuálně prochází rekonstrukcí.

Novou podobu terminálu Černý Most navrhne studio re:architekti • Koncepční studii autobusového terminálu Černý Most zpracuje česká architektonická kancelář re:architekti. Studio má za sebou například realizaci autobusového nádraží v Mnichově Hradišti. Výběrové řízení probíhalo pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Studie by měla být dokončena příští rok v květnu.

Jak bude vypadat nové Malostranské náměstí? Detaily přibližuje venkovní výstava • Až do 26. srpna mohou Pražané ve spodní části Malostranského náměstí zhlédnout zdarma venkovní výstavu, která je věnována minulosti i budoucnosti Malostranského náměstí. Výstava přibližuje historii náměstí, které bylo centrem levobřežního osídlení Vltavy již od raného středověku, včetně dostupné obrazové dokumentace a starých fotografií. Zájemci zde naleznou také vyčerpávající informace o nejnovějších archeologických nálezech pod horní částí náměstí. V neposlední řadě se zde několik panelů věnuje právě připravované revitalizaci náměstí, která má za cíl především, aby se zdejšímu prostoru navrátila funkce náměstí. „Považuji za obrovskou výhru občanské společnosti, že se z jednoho z nejkrásnějších náměstí v celé zemi podařilo vymístit desítky většinou nazdařbůh parkujících automobilů na návštěvnických stáních. Krůček po krůčku veřejný prostor v Praze začíná vypadat k světu. Pokračujeme projekty na Klárově a na Újezdě - díky nim se bude dařit postupně omezit automobilový tranzit přes Malou Stranu,” říká Petra Kolínská, radní pro územní rozvoj hl. m. Prahy. [related-post id="5328"] Výstava zdůrazňuje též fakt, že projekt vznikl na základě vyhrané mezinárodní soutěže z roku 2014. Cílem Revitalizace je celé náměstí více zpřístupnit pěším obyvatelům a návštěvníkům Prahy. Proto dojde k vymístění parkoviště z horní části náměstí, zúžení jízdních pruhů a rozšíření chodníků. Budou zachovány historicky doložené dlažby, obnovena ruční pumpa, instalována nová kašna, doplněny plynové lampy, které provázejí celou Královskou cestu, budou vysazeny další stromy na horní části náměstí a doplněn nový mobiliář – lavičky, odpadové koše, stojany na kola. Revitalizace Malostranského náměstí by měla být hotova v roce 2019 a odhadované náklady jsou cca 120 mil. Kč. V současnosti je spojené řízení o územním rozhodnutí a stavebním povolení na úřadu Prahy 1 do konce srpna přerušeno.

Budoucí podoba Malostranského náměstí.

Náměstí Jiřího z Lobkovic se promění. Praha 3 vypsala soutěž • Vedení Prahy 3 vyhlásilo soutěž na návrh revitalizace náměstí Jiřího z Lobkovic. Cílem je najít tým s nejvhodnějším přístupem k jeho obnově ve všech architektonických, krajinářských, dopravních a technických souvislostech a zároveň navrhnout takové řešení, které umožní jeho každodenní praktické užívání obyvateli ze širšího okolí.

Okolí metra Hůrka projde zásadní proměnou. V plánu jsou i nové byty • Sluneční náměstí v Praze 13 čeká velká rekonstrukce. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) představil studii, která řeší veřejný prostor, bydlení i umístění plánované umělecké školy. Vyjádřit se k návrhu nyní mohou občané.

Možná budoucí podoba Slunečního náměstí

Pražský „chodník smrti“ u hlavního nádraží se dočká rozšíření • Jít pěšky z hlavního nádraží na Vinohrady už od prosince nebude hazard se životem. Místy jen 30 centimetrů široký chodník přiléhající k magistrále, kterému se začalo mezi Pražany přezdívat „chodníček smrti“, se rozšíří bez ubrání jízdních pruhů. 

Vzniknou v Malešicích nové byty? Zaměří se na to analýza • Malešicko-hostivařská oblast je se svými 650 hektary největší průmyslovou lokalitou v Praze. Nachází se tu velká část technického zázemí hlavního města jako spalovna, teplárna, chladírny, skladovací a výrobní haly, betonárna, depozitář Národní knihovny nebo ústřední dílny Dopravního podniku.