Thomayerova nemocnice dostala dotaci na nové přístroje pro Dětskou kliniku

ZprávyPražskýDEN.cz18. dubna 20181 minuta čtení
Thomayerova nemocnice.

Thomayerova nemocnice.

Foto: VitVit, Wikipedia.org

Městská rada na úterním jednání souhlasila s poskytnutím dotace ve výši 4 920 tis. Kč pražské Thomayerově nemocnici, která finanční prostředky použije na pořízení nového přístroje a vybavení pro Dětskou kliniku. Dotaci musí ještě schválit zastupitelstvo.

Příspěvek od města ve výši 4 200 tis. Kč je určen na nákup videoendoskopické sestavy a za 720 tis. Kč nemocnice koupí tři výhřevná lůžka Babytherm.

„Letošní dotační balíček magistrátu pro pražské nemocnice je opět štědrý. Naším cílem je poskytnout Pražanům tu nejlepší zdravotní péči, v tomto konkrétním případě dojde díky vybavení a přístrojům z dotace k efektivnějšímu a zároveň šetrnějšímu léčení malých pacientů Dětské kliniky Thomayerovy nemocnice. Skvělá investice!“ uvedl radní hl. m. Prahy pro oblast zdravotnictví Radek Lacko, předkladatel návrhu.

Thomayerova nemocnice požádala o dotaci vzhledem k tomu, že v dětském věku stoupá výskyt řady onemocnění zažívacího traktu a endoskopie je nezastupitelnou součástí diagnostiky a často i terapie těchto onemocnění. Na co v minulosti byla potřeba chirurgické operace nebo vyšetření pomocí rentgenového záření, je možné zvládnout pomocí endoskopie, to znamená bez nutnosti invazivního zásahu do organismu či vystavení dítěte radiační zátěži. Výhřevná lůžka Babytherm budou umístěna na pracovištích zajišťujících péči o dětské pacienty, zejména o kojence, a nahradí dosavadní opotřebovaná a nevyhovující.

Nepřehlédněte

Krátkodobý pronájem bytu? Můžete na něm prodělat, varuje odborník • Vyděláte více a rychleji, láká platforma Airbnb majitele nemovitostí na vyšší zhodnocení jejich investic. Stále více lidí na to slyší a svůj byt tak k využití různým turistům nabízí stále více Čechů. Jen v Praze jich je prý už 20 tisíc. Nejen ve světle aktuálního zátahu, který na tyto poskytovatele krátkodobého ubytování udělala česká finanční správa, je nutné podívat se, zda je tento způsob využívání vlastního bytu opravdu tak výhodný. A opravdu se vyplatí každému? V prvé řadě musíme vzít v potaz, jaký typ bytu turisté prostřednictvím Airbnb hledají. Zdaleka nejvíce lidí míří do Prahy, ostatní regiony za ní v návštěvnosti výrazně zaostávají. Pokud už člověk ze zahraničí do českého hlavního města přijede, chce bydlet v centru dění. Určitě nebude za zábavou a poznáváním pražské historie dojíždět z okrajovějších částí Prahy. Z toho jasně plyne, že aby mohl majitel bytu o jeho pronajímání prostřednictvím Airbnb opravdu vážně uvažovat, musí ho mít v některé z turisticky atraktivních lokalit užšího centra. Pokud takový byt nevlastníte, na krátkodobé pronajímání rovnou zapomeňte. Pokud se lokalitou vlastního bytu trefujete do dlouhodobé preference zahraničních klientů, nemáte ani zdaleka vyhráno. Můžete sice vydělat více, než pokud byste měli dlouhodobého nájemníka, ale má to jeden velmi podstatný háček. Museli byste svůj byt pronajímat turistům nejlépe na sto procent, tedy každý den v měsíci. A to je problém. Pokud se podíváme na data ČSÚ, tak zjistíme, že zahraniční turista v Praze stráví průměrně 2,3 noci. To znamená, že pro plný výdělek je nutné ubytovat až 15 návštěv (hostů může být klidně výrazně více) za měsíc. Toto číslo je velmi obtížně dosažitelné i při skvělé lokalitě bytu, konkurenceschopně nastavené ceně i bezvadné propagaci. Nehledě na další vícenáklady, které to s sebou nese. [related-post id="10437"] Stejně jako v hotelu (kde však na to mají speciální personál) se o tyto hosty budete muset starat. Sice jim nebudete připravovat snídani nebo objednávat taxi, ale dalším povinnostem se nevyhnete. Začíná to už předáním klíčů při příjezdu a jejich převzetím při odjezdu. Jakmile jeden host odjede, budete muset vyměnit ložní prádlo či ručníky a také zkontrolovat celý byt. Doplnit základní hygienické prostředky a nejspíš i umýt nádobí a pořádně uklidit všechny místnosti. Při průměrném počtu přenocování toto budete muset dělat zhruba každý druhý den. Opravdu to při současném pracovním vytížení zvládnete? Existují sice služby, které tohle zařídí za vás, ale samozřejmě na úkor vašeho zisku. [related-post id="7751"] Přesné statistiky sice neexistují, ale zcela jistě spousta pronajímatelů také kalkuluje s tím, že z tohoto výdělku nebudou odvádět daně. Tato další (zdánlivá a nedoporučovaná) finanční výhoda nyní padá. Česká finanční správa získala údaje o lidech pronajímajících nemovitost přes Airbnb a bude po nich doplacení daně vymáhat. Na dani z příjmu a DPH to jen za Prahu prý činí přes 460 milionů korun ročně. Tolik podle vládní analýzy lidé vydělávající na krátkodobých pronájmech jen v hlavním městě neodvedou na daních každý rok. A je jen otázkou času, kdy se o svých 50 milionů korun z neodvedených turistických poplatků přihlásí také pražský magistrát. Tučné pokuty a vysoké zpětně vyměřené daně zcela jistě zprotiví tento typ využívání bytu mnohým majitelům. [related-post id="10347"] Kdo by si mohl naopak oddechnout, pokud zájem o Airbnb trochu opadne, jsou stávající vlastníci či nájemníci bytů sousedících s bytem pronajímaným turistům. Těm se totiž výrazně snížil komfort bydlení, protože krátkodobí turisti jsou často hluční i v nočních hodinách a zanechávají po sobě znečištěné společné prostory. Nehledě na stále se vylidňující centrum města, protože majitelé bytů se v minulosti pod vidinou očekávaného vyššího zisku z krátkodobého pronájmu často zbavovali původních dlouholetých nájemců. Ti se tak stěhovali do okrajovějších částí, které turisty příliš nelákají. [related-post id="11336"] Majitelé bytů by si proto měli velmi dobře rozmyslet a spočítat, jak budou svůj byt pronajímat. Zda podstoupí vyšší riziko krátkodobého pronájmu se všemi výše zmíněnými nepříjemnostmi, nebo dají přednost dlouhodobému solidnímu nájemníkovi. Zdánlivé výhody Airbnb totiž může velmi snadno vynahradit bezproblémový a pravidelně platící člověk bydlící v bytě mnoho let. RNDr. Evžen Korec, CSc. Generální ředitel a předseda představenstva EKOSPOL a. s.

Trapas! Zastupitelé nic neprojednali, neschválili totiž program schůze • Pražští zastupitelé dnes měli definitivně rozhodnout o osudu Libeňského mostu. Po několikahodinových sporech ale nakonec ani neodhlasovali jednací program a zasedání tak předčasně skončilo. Zastupitelstvo se nejprve přelo o tom, na který bod jednání bude téma Libeňského mostu zařazeno. Původně to mělo být až odpoledne, ale na návrh opozičního zastupitele Ondřeje Martana (ODS) jej zastupitelé posunuli hned na úvod. Proti tomu protestoval starosta Prahy 7 Jan Čižinský (KDU-ČSL/Trojkoalice), který už předem avizoval, že v případě potřeby jakožto poslanec využije svého práva vzít si kdykoliv slovo a neomezeně dlouho mluvit. Tím by jednání o mostu mohl odsunout až na pozdější hodinu, kdy by se ho mohli zúčastnit i občané. To ale nebylo potřeba, protože zastupitelé nakonec neschválili program schůzce jako celek a jednání tak bylo ukončeno. Proti hlasoval sám Čižinský, zdržel se Matěj Stropnický (Zelení) a nepodpořili ho ani zástupci opozice. [related-post id="9679"] „Zastupitelstvo magistrátu začalo pohrdat lidmi. Většina zastupitelů chtěla znemožnit účast veřejnosti a hlasovala proti zařazení bodů ohledně Libeňského mostu a petice ohledně zákazu pro cyklisty, na pro lidi přístupný pevný čas na 17. a 18. hodinu. Naopak chtěli lidi podvést předřazením bodu a znemožnit jim účast. Program nebyl schválen. Není přece možné nutit lidi, aby si vždy brali dovolenou, když chtějí zastupitelům říci svůj názor. Zastupitelstvo musí být pro lidi vstřícné, a ne s nimi zametat,“ vysvětlil Čižinský. NEUVĚŘITELNÉ SOBECTVÍ! 😠 Pražští zastupitelé Jan Čižinský a Matěj Stropnický právě zabránili projednání a schválení návrhu na posílení platů učitelů základních a mateřských škol v hlavním městě o 3️⃣0️⃣0️⃣ milionů korun a celé řady dalších významných témat 🔥 pic.twitter.com/uI0unsexEq

Tajemný pražský hřbitov bláznů projde revitalizací a otevře se pro veřejnost • Jedinečný bohnický hřbitov „bláznů“ se dostává pod správu městské části Praha 8. Převod vlastnictví z České republiky na hl. m. Praha a správu Prahy 8 schválili radní MČ Praha 8 ve středu 8. srpna 2018. Hřbitov, jehož původní funkce bude zachována, nyní čekají nezbytné stavební úpravy. „Naprosto jedinečný hřbitov v Bohnicích, kterému se kvůli pohřbívání klientů nedaleké psychiatrické nemocnice přezdívá hřbitov bláznů, se po třech letech jednání dostává do správy Prahy 8. Toto významné pietní místo si dozajista zaslouží naši pozornost,“ raduje se místostarosta Prahy 8 Radomír Nepil, který inicioval jednání o převodu vlastnictví a o správě osmou městskou částí. Jednání o převodu vlastnictví a o správě Osmičkou začala v březnu 2015. „Současné vedení radnice si stanovila jako jednu ze svých priorit získat hřbitov do své správy. V srpnu 2015 jsme podali žádost o bezúplatný převod do vlastnictví hl. m. Prahy,“ vysvětluje zastupitel a předseda komise pro životní prostředí Vít Céza. „Intenzivně jsme jednali jak Magistrátem hlavního města Prahy, tak s ministerstvem zdravotnictví a ředitelstvím Psychiatrické nemocnice Bohnice. Až v září 2017 přišla informace, že byly vykonány veškeré právní úkony a hřbitov bude svěřen do správy Praze 8. Cesta byla dlouhá, a ne vždy jednoduchá, ale vyplatila se,“ dodává Céza. [gallery size="full" columns="1" ids="11689"] Účel zůstane zachován Radnice Prahy 8 plánuje ponechat hřbitovu stejný účel jako měl doposud. „Počítáme se zachováním hřbitova jako veřejného pohřebiště. Nicméně s obnovením pohřebiště nepočítáme vzhledem k jeho charakteru,“ uvádí místostarosta Nepil. Hřbitov bláznů nyní čekají nezbytné stavební úpravy. „Je třeba stabilizovat obvodové zdi i kapli. Počítáme se zachováním porostu břečťanu popínavého, který místu dodává tajemnou atmosféru. Nicméně bude nutné odstranit drobnou náletovou zeleň,“ vyjmenovává plány zastupitel Céza v místě, které je zároveň velmi přínosnou plochou zeleně. Hřbitov pod správou osmé městské části nebude z bezpečnostních důvodů otevřen permanentně. „Chceme zajistit pravidelné komentované prohlídky pro veřejnost, ihned, jakmile to bude možné,“ ukončuje Nepil.

Taxikáři vyhrožují dalšími protesty, novela zákona o taxislužbách bude až za rok • Zástupci poslaneckých hnutí a stran se dnes dohodli s ministrem dopravy v demisi Danem Ťokem, že společně připraví novelu zákona o silniční dopravě, která vyřeší alternativní taxislužby typu Uber. Jako podklad pro poslaneckou novelu využijí návrh z dílny Ministerstva dopravy, podle kterého bude nově zavedena odpovědnost zprostředkovatele taxislužby za svoje řidiče a možnost využívat místo taxametru mobilní aplikace. „Zástupci politických stran a hnutí chtějí místo rychlé novely zákona širší změny, které budou kromě postihů řešit také alternativní služby, jako je Uber. Začátkem března budeme mít další jednání, kde probereme už znění poslaneckého návrhu novely zákona, pod který se podepíšou zástupci jednotlivých klubů,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. Je to podraz, říkají taxikáři „Poslanci odmítli Návrh pozměňovacího návrhu projednávaného ve zrychleném řízení dle paragrafu 90, který měl reagovat na aktuální dění. Není to podraz jen a pouze na nás, ale i na magistrát. Alibismus, diletantství, lenost a neschopnost Ťoka je nehorázná a je to nejhorší populistický politik v historii ČR. Samozřejmě se AKT připojí k jakémukoliv protestu proti černým taxikářům, ať ho vyvolá a organizuje kdokoliv,“ píše na svých webových stránkách Asociace koncesionářů v taxislužbě. [related-post id="5819"] Novela bude do roka Projednání novely a jeho schválení v Parlamentu zabere podle ministra Ťoka maximálně rok. Kvůli urychlení proto půjde jako poslanecký návrh, nikoliv jako vládní novela zákona. Zástupci politických stran a hnutí se také dohodli, že ve Sněmovně by mohli zkrátit lhůty pro diskusi o zákonu. [related-post id="4965"] Taxametr už nebude povinný Ministerstvo dopravy navrhuje legalizovat používání aplikací jako třetího druhu taxislužby, vedle současné klasické s taxametrem a smluvní, u které se vyžaduje předem uzavřená písemná smlouva. Při provedení objednávky přes aplikaci bude umožněno nevyužít taxametr. V takovém případě musí cestující před jízdou v aplikaci odsouhlasit konečnou cenu za přepravu. Pokud by měla být cena za přepravu určena na základě měření veličin (čas, vzdálenost), musí být použit taxametr, protože podle metrologických předpisů (spadá do působnosti Ministerstva průmyslu a obchodu) musí být tyto veličiny měřeny úředně ověřeným měřidlem. Všichni provozovatelé taxislužby budou muset mít živnostenské oprávnění, zaevidované vozidlo a na vozidle mít nalepenou identifikační nálepku. Dosavadní svítilna „Taxi“ bude výsadou pro ty, kteří budou chtít přepravovat i cestující mimo aplikaci takzvaně „z ulice“.

Pražští taxikáři jsou pořádně naštvaní.

Praha zhasne světla. Město chce řešit klimatické změny • Praha se v sobotu připojí k akci Hodina Země, během níž lidé, firmy i města dávají symbolickým společným zhasnutím najevo, že vědí o problému globálního oteplování a že ho také chtějí aktivně řešit. „K Hodině Země se Praha stejně jako vloni připojí vypnutím slavnostního osvětlení některých dominant, jejichž osvětlení nemá vliv na bezpečnost obyvatel a návštěvníků města. Jsou jimi například osvětlení Petřínské rozhledny, Státní opery, Obecního domu či budovy Nové radnice,“ uvedla radní hl. m. Prahy pro životní prostředí Jana Plamínková. Hodina Země Tuto každoroční mezinárodní akci zavedl Světový fond na ochranu přírody. První ročník se konal v roce 2007 v Sydney v Austrálii, kdy cílem organizátorů bylo atraktivním způsobem upozornit na změnu klimatu. Na hodinu tehdy zhasla světla na slavné budově australské opery, do kampaně se zapojily více než 2 miliony lidí. Během let se tato úspěšná akce rozšířila do celého světa a koná se vždy poslední sobotu v měsíci březnu. Magistrát hl. m. Prahy nechá osvětlení vybrných památek vypnuté v čase od 20:30 do 21:30 hodin. [related-post id="7860"] Adaptace na klimatické změny „Dnes už nemůže nikdo pochybovat o tom, že jsme svědky změn klimatu. Praha se musí na tuto změnu co nejrychleji připravit,“ upozorňuje Jana Plamínková. Rada hl. m. Prahy v loňském roce schválila strategii adaptacena klimatickou změnu. Ta se zaměřuje na snižování negativních dopadů změn klimatu pomocí přírodě blízkých opatření (budování tzv. zelené a modré infrastruktury) s využitím přirozených vlastností vegetace, která pomocí výparu a poskytováním stínu ochlazuje své okolí a umožňuje zadržovat srážkovou vodu v půdní vrstvě a podzemních vodách. [related-post id="5916"]

V rámci Hodiny Země v sobotu zhasne i rozhledna na Petříně.

Připomínky k Metropolitnímu plánu jsou odevzdány. Co bude dál? • V pátek uplynula lhůta pro podávání připomínek a stanovisek k návrhu nového Metropolitního plánu. Skončilo tím tzv. společné jednání. V současné chvíli se připomínky evidují a jejich přesný počet bude znám koncem roku 2018. Za dva roky se budou občané moci vyjádřit k upravenému návrhu plánu v tzv. veřejném projednání. Společné jednání Metropolitního plánu je u konce. Odbor územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy převzal poslední stanoviska od orgánů státní správy. Jejich vyhodnocení bude probíhat ve třech etapách, z nichž každá bude trvat 4-5 měsíců. Postupně dojde na připomínky dotčených orgánů, městských částí a fyzických a právnických osob. Celkový počet podání by měl být znám v průběhu srpna. Toto číslo bude stále jen orientační, jelikož nezohledňuje počet připomínkujících, duplicitu podání a počet připomínek v jednom podání. Přesný počet připomínek pak bude znám až koncem roku 2018. „Děkuji všem Pražanům, kteří se zapojili do připomínkování návrhu nového územního plánu. Jejich znalost území a představa o budoucí podobě města je cenným podkladem pro dopracování plánu. Oceňuji také aktivní přístup městských částí. Právě dohoda s nimi je klíčová pro schválení dokumentu v roce 2022,“ řekla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky. Na odevzdání připomínek měla veřejnost jeden měsíc od 27. 6. do 26. 7. Seznamovat se s ním však mohla už od začátku května. Plán byl vystaven v Centru architektury a městského plánování, kde ho vidělo přes 15 000 návštěvníků. Během května a června navíc probíhala informační tour, při které zaměstnanci Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) prezentovali plán veřejnosti na 18 místech Prahy a vysvětlovali, jak ho číst i jak ho připomínkovat. „Plán jsme představovali dlouho před tím, než se k němu veřejnost mohla vyjádřit. Proto očekáváme, že k němu bude i hodně připomínek. Naše snaha o co největší otevřenost má jediný cíl – co nejkvalitnější plán,“ uvedl Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. Co bude dál? Po ukončení společného projednání Odbor územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy zaeviduje a společně s IPR Praha a určeným zastupitelem (zpravidla radní pro územní rozvoj) vypořádá připomínky. IPR Praha následně návrh Metropolitního plánu upraví. Očekává se, že upravený návrh bude znám cca za dva roky. Následně bude vyhlášeno druhé kolo projednávání, tj. veřejné projednání, ve kterém bude opět možno podávat připomínky. Podle nich vznikne znovu upravený návrh, který bude muset být do konce roku 2022 schválen zastupiteli. Teprve potom bude Metropolitní plán platný a účinný.

V Praze se objevily podivné oranžové židle. Varují před závažnou nemocí • Na různých místech metropole se v těchto dnech objevily oranžové židle upozorňující na závažné onemocnění srdce. Veřejnost seznamují s chronickým srdečním selháním, kterým trpí 26 milionů lidí na celém světě. Dle prognóz bude toto číslo v roce 2030 o 25 % vyšší. Největším rizikem nemoci je její nenápadný rozvoj. Proto atypické oranžové židle, které poukazují na příznaky, jež by si laik s diagnózou srdečního selhání běžně nespojil. Hlavní funkcí srdce je udržovat krevní oběh a zásobovat tak všechny naše orgány kyslíkem a živinami. Při srdečním selhání nezvládá srdce svou úlohu plnit a orgány nejsou dostatečně prokrvené. To se projevuje řadou specifických příznaků, s nimiž už se setkalo více než 200 tisíc Čechů, kteří tímto onemocněním trpí. Podle statistik se chronické srdeční selhání rozvine u každého pátého nad 40 let. Čím dříve si změny ve svém životě uvědomí a navštíví svého lékaře, tím lépe. Chronické srdeční selhání má sice horší prognózu než některé běžné druhy rakoviny, je ale možné jej díky moderním způsobům léčby kontrolovat a nemocný může i přes svou diagnózu vést kvalitní život. [related-post id="11046"] Oteklé kotníky jako varovný signál Oranžové židle, které upozorňují na specifické příznaky chronického srdečního selhání, potkají lidé tento měsíc na různých místech Prahy. Zejména tam, kde je potřeba vyvinout větší fyzickou námahu, například výšlapem do schodů. Právě díky nim mohou lidé zjistit, že se jejich zdravotní stav změnil. Srdeční selhání se totiž mimo jiné vyznačuje nadměrnou únavou, nejprve při zátěži, později i v klidu. Pokud vám schody ve vašem okolí nikdy problém nedělaly a v krátkém čase se stanou naprosto unavující záležitostí, může to poukazovat na problém. Dalším z příznaků jsou oteklé kotníky a dolní končetiny. I na ně specifickým designem židle upozorňují. Nehledejte proto za příčinou otoků jen teplé počasí, dlouhé sezení v kanceláři či cestování. Pro umístění židlí byla vybrána taková místa, kde se zadýchá i zdravý člověk. Cílem je připomenout další z příznaků srdečního onemocnění, nadměrnou dušnost. [related-post id="10935"] 15 židlí po celé Praze Celkem 15 židlí se během června objevilo na 14 místech po celé Praze. Do osvětového projektu se zapojilo sedm městských částí (Praha 2, Praha 3, Praha 4, Praha 7, Praha 11, Praha 13 a Praha 15). Například v Praze 13 se oranžová židle objevila před budovou radnice na Slunečním náměstí. Záštitu nad projektem převzal Magistrát hlavního města Prahy, udělil ji radní pro zdravotnictví Ing. Radek Lacko. „Jsme velice rádi, že můžeme tento osvětový projekt podpořit. Věříme, že tak naši občané budou zajímavou cestou informováni o příznacích tohoto závažného onemocnění,“ okomentoval akci starosta městské části Praha 13 David Vodrážka. Oranžové židle můžete potkat také v Riegrových sadech, na Parukářce nebo u stanic metra Budějovická a Vltavská. [related-post id="10989"] Vše začíná nenápadně Srdce máme jen jedno, je proto důležité mu pozorně naslouchat a vnímat jeho na první pohled nepodstatné signály včas. Řadí se mezi ně dušnost, otoky nohou a kotníků, nárůst váhy, únava, nechuť k jídlu, nadměrné bušení srdce a vyšší frekvence močení. Jsou-li lidé již diagnostikováni, měli by se o svou léčbu zajímat a se svým lékařem otevřeně mluvit. Více informací o srdečním selhání včetně tipů, jak na život s tímto onemocněním, najdete na www.rukunasrdce.cz.

Jezdím jako člověk. Praha chce zvýšit ohleduplnost cyklistů, motoristů i chodců • Magistrát hlavního města spouští osvětovou kampaň s názvem „Jezdím jako člověk“. Jejím cílem je zlepšování podmínek pro cyklodopravu v metropoli a zvýšení bezpečnosti cyklistů, chodců i motoristů. Kampaň bude vzdělávat veřejnost v pravidlech jízdy na kole a dalších pravidel silničního provozu a apelovat na vzájemnou ohleduplnost na pražských silnicích, chodnících i cyklostezkách. V ulicích, v médiích a na dalších místech bude kampaň k vidění od května do konce října tohoto roku. „Praha se dlouhodobě snaží zlepšovat síť i kvalitu pražských komunikací včetně cyklostezek a chodníků. Míra komfortu při jejich využívání ale do značné míry závisí také na chování samotných účastníků provozu, kteří k sobě bohužel v některých případech nejsou právě tolerantní. Touto kampaní na ně chceme apelovat, aby vždy nejen dodržovali zákonné předpisy, ale zároveň se k sobě chovali s co největším respektem a ohleduplností,“ řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy, sportu a volného času. [related-post id="4530"] Cyklisté se necítí bezpečně Z průzkumu zaměřeného na stav a potenciál cyklistické dopravy v Praze, který byl pro magistrát uskutečněn na konci loňského roku, vyplynulo, že bezpečnost je v současnosti největší překážkou ve využívání kola k přepravě po Praze. Cyklisté vnímají velké ohrožení zejména ze strany řidičů motorových vozidel, z nichž dvě třetiny přiznali, že cyklistům pohyb ve vozovce nijak neusnadňují. Z dlouhodobých statistik nicméně vyplývá, že viníkem nehod s účastí cyklisty v žádném případě nejsou pouze motoristé. Sami cyklisté od roku 2006 zavinili přes 40 procent nehod dvou účastníků s účastí cyklisty. Problematický je z hlediska bezpečnosti v některých případech i kontakt cyklistů a chodců. Například téměř čtvrtina cyklistů považuje za nebezpečnou jízdu po společné stezce pro chodce a cyklisty. Někteří cyklisté pak také ne vždy dodržují dopravní předpisy a v rozporu s nimi k jízdě využívají chodník, který je ovšem až na výjimky určen výhradně k pohybu chodců. „Cyklisté zřejmě v některých případech mají pocit, že jízda po chodníku pro ně bude pohodlnější a bezpečnější. Neuvědomují si však, že tím naopak ohrožují chodce a zároveň porušují dopravní předpisy,“ dodal Petr Dolínek. [related-post id="7816"] Kampaň „Jezdím jako člověk“ je součástí projektu Čistou stopou Prahou, který již třetím rokem podporuje udržitelné způsoby přepravy po Praze. Obsah kampaně vychází z klíčových problémových dopravních situací, které jsou účastníky provozu vnímány jako obzvlášť nepříjemné a rizikové. „Na daných příkladech poukazujeme na nevhodné chování jednotlivých účastníků provozu a zároveň jim nabízíme ponaučení, jak se v takových situacích chovat správně a ohleduplně,“ upřesnila koordinátorka kampaně Sylva Švihelová. Zmíněné příklady a související pravidla budou veřejnosti prezentovány formou omalovánkové informační brožury, v médiích či na outdoorových reklamních plochách. Edukace bude dále probíhat prostřednictvím webu projektu Čistou stopou Prahou nebo na nové facebookové stránce Jezdím jako člověk. Grafické zpracování problémových dopravních situací zajistil výtvarník a ilustrátor Karel Jerie.

Výdej řidičáků bude jednodušší. Pražským úředníkům ale nový systém zkomplikuje život • Na začátku července odstartuje nový systém vydávání řidičských průkazů, který umožní žádat o vydání, případně o výměnu řidičského průkazu na jakémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Žadatelé si na nejbližším úřadě budou moci vyřídit nejen nový řidičský průkaz, ale třeba i průkaz profesní způsobilosti nebo výpisy z evidenční karty řidiče a z bodového hodnocení. Vrácení nebo omezení oprávnění, například po obdržení maximálního počtu bodů pro řidiče za přestupky, budou i nadále vyřizovat pouze úřady v místě trvalého bydliště. V novém systému již nebude třeba předkládat papírovou fotografii, úředníci je budou nově pořizovat digitálně přímo na úřadě, případně ji získají z jiných veřejných registrů. V řidičských průkazech nebude údaj o trvalém bydlišti, při změně adresy tak již nebude nutné žádat o nový průkaz. Nově je stanoven poplatek při podání žádosti o nový průkaz na 200 Kč, poplatek za zrychlené vydání průkazu do pěti pracovních dnů bude 700 korun. Výměna propadlého řidičského průkazu bude nadále zdarma. Magistrát je prý připravený Pro hlavní město bude takzvané rozvolnění místní příslušnosti pravděpodobně znamenat větší nápor žadatelů. Lidé, kteří za prací dojíždějí do Prahy, si budou moci vyřídit řidičský průkaz například o polední pauze mimo místo svého trvalého bydliště. Magistrát tvrdí, že je na případný nápor připravený a dle vývoje počtu žadatelů bude celou věc operativně řešit, tak aby byl uspokojen každý žadatel. K návštěvě pražského registru řidičů je možné se objednat přes internet a rezervovat si termín odbavení dle časových možností klientů.

Na Černém Mostě začala přeměna Divočiny v park • Na Černém Mostě začaly první terénní úpravy pozemku na kraji sídliště Vybíralova v sousedství kulturního centra Plechárna. Pozemek je zatím označovaný jako Divočina. Hlavní město tak zahájilo přeměnu zanedbaného místa, které bylo plné nevzhledných křovin, na místo, které bude sloužit občanům k setkávání a trávení volného času.

Praha letos investuje stovky milionů korun do oprav škol • V rámci letních prázdnin je v hlavním městě rekonstruováno velké množství škol. Letos do oprav a vybavení investuje pražský magistrát dokonce nejvíce peněz v historii, a to celkem přes 250 milionů korun. Mezi největší akce se řadí například rekonstrukce bazénu na Třebešíně nebo renovace barokního paláce, kde sídlí Pražská konzervatoř. Radní hlavního města Prahy pro oblast školství a evropské fondy Irena Ropková zveřejnila seznam nejvýznamnějších rekonstrukčních prací na školách a školských zařízeních v metropoli, které se s ohledem na provoz škol uskutečňují převážně v letních měsících. Letos investice přesahují čtvrt miliardy korun. Jedná se o největší množství finančních prostředků takto vynaložených od roku 2001, odkdy je hlavní město zřizovatelem příspěvkových organizací školského typu. Mezi nejnákladnější investiční akce patří celková rekonstrukce bazénu na Střední průmyslové škole na Třebešíně. Zde bude namísto nevyhovujícího bazénu ze sedmdesátých let minulého století instalována nerezová nádrž a nové technologie, které vyjdou celkem na 36 milionů korun. Obdobně nákladná je také rekonstrukce fasády a střechy barokního Pálffyho paláce a oprava mramorového schodiště jeho hlavního křídla, kde sídlí Pražská konzervatoř. „Celkově se jedná o desítky různých oprav, menších rekonstrukcí a pořízení nového vybavení například do dílen, školních kuchyní a jídelen. Velké množství oprav se věnuje také kotelnám, podlahám nebo sociálním zařízením. Další miliony korun investujeme do nových serverů, zabezpečení a bezbariérových přístupů do budov,“ vysvětluje radní Ropková. „Cílem rekonstrukčních prací je modernizace podmínek pro vzdělávání žáků a studentů odpovídající jedenadvacátému století,“ dodává radní. Praha zřizuje dohromady 178 příspěvkových organizací, které vyučují ve více než třech stovkách budov.

Dopravní peklo na Žižkově. Tramvaje měly desítky minut zpoždění. Všichni se děsí, co přinese úterý • V pondělí ráno odstartovala dlouho očekávaná rekonstrukce Husitské ulici v Praze 3. Její uzavření ovšem na Žižkově způsobilo totální kolaps dopravy. Bylo to nefalšované dopravní peklo. Auta, která by za normálních okolností jela Husits kou ulicí, se přesunula do souběžné Seifertovy ulice. Ta je ale příliš úzká, řidiči zde musí projíždět přes tramvajové koleje, a tak po celý den docházelo k blokování plynulého provozu městské hromadné dopravy. Tramvaje nabíraly zpoždění v řádech desítek minut „Městská část Praha 3 se iniciativně snaží nastalou situaci ve spolupráci s městskou policií i Policí ČR řešit a kontrolovat plynulost dopravy. Na nejexponovanějších místech jsou tak připraveni policisté a strážníci. Prioritou je nyní zajistit průjezdnost MHD Seifertovou ulicí. Apelujeme na řidiče, aby respektovali dopravní značení v ulicích. Zvláště nesprávným parkováním na náhradních autobusových zastávkách komplikují plynulost provozu,“ uvedla radnice ve svém oficiálním prohlášení. Foto: fb Pražské tramvaje pic.twitter.com/bGvdool4fm

„Jízdenku mi sežral pes!“ Tramvaj Vymlouvačka vyjíždí do ulic Prahy • Tramvaj inspirovaná reálnými výmluvami černých pasažérů, které nasbírali revizoři pražského dopravního podniku. To je Vymlouvačka. Spolu s kreslenými komiksy upozorní, že nemá smysl se hloupě vymlouvat, když jízdné v pražské hromadné dopravě stojí v průměru jen 10 korun denně. Vymlouvačka vyjíždí na koleje v rámci dlouhodobé kampaně Nejedeš načerno?, kterou připravuje hlavní město společně s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) a organizací ROPID. Ve skutečnosti jde o dvě tramvaje. S jednou z nich se cestující setkají zpravidla na lince číslo 17, s druhou na lince číslo 13. „Roční kupon na pražskou hromadnou dopravu dnes stojí jen 3 650 korun, to je v průměru 10 korun denně,“ říká Jaroslav Mach z odboru rozvoje a financování dopravy Magistrátu hlavního města Prahy a dodává: „Vymlouvačku jsme vytvořili opravdu na základě reálných výmluv černých pasažérů, jen některé jsme museli trošku zjemnit, aby byly vůbec publikovatelné. Věřím, že se lidé nad výmluvami na Vymlouvačce a ve speciálních komiksech pobaví. Nejspíš budou nad některými z nich kroutit hlavami, ale odráží to každodenní realitu.“ [gallery columns="1" size="full" ids="10674"] Zájem o roční kupony roste Cestující si v pražské MHD roční kupony oblíbili. Loni si jich poprvé zakoupili přes 300 tisíc, tedy o cca 28 tisíc více než v roce 2016. Přesná čísla říkají, že loni si roční kupon pro pražskou MHD zakoupilo celkem 311 349 cestujících. Pro srovnání, předloni to bylo 283 804 cestujících, v roce 2015 celkem 265 189. K většímu zájmu o roční kupony přispívá i kampaň Nejedeš načerno? s opatřením tzv. pokuty za půlku. Už od 23. října 2017 si černí pasažéři mohou snížit pokutu o polovinu v případě, že si koupí roční kupon za 3 650 korun. Opatření je motivuje, aby se z nich stali platící cestující. [related-post id="8098"] „Pokutu za půlku od začátku kampaně už využilo 2 902 černých pasažérů. Snížili si pokutu jen na 400 korun a stali se z nich roční předplatitelé pražské hromadné dopravy. Tržby z těchto kuponů tak přesáhly už 10,5 milionu korun,“ přibližuje vedoucí odboru Přepravní kontrola DPP Pavel Kurka a dodává: „Jen za loňský rok jsme ve spojích Pražské integrované dopravy přistihli 273 741 cestujících bez platného jízdního dokladu. Od začátku letošního roku do konce dubna jich bylo přes devadesát tisíc.“ [gallery size="full" columns="1" ids="10675"] Komiksy i další Akce revizor „Hlavní rolí Vymlouvačky není jen pobavit, ale především upozornit na to, že při ceně 10 korun denně cestování načerno za žádné výmluvy a trapné situace nestojí. Proto vznikla i série komiksů, které upozorňují na hloupé chování těch, co cestují bez jízdenky,“ říká náměstek ředitele ROPID Martin Šubrt. „Vymlouvačka zapadá do celé kampaně Nejedeš načerno?, v rámci které se už cestující setkávají na řadě tramvají a autobusů se samolepkami, které je upozorňují, aby si nezapomněli označit jízdenku. Ke kampani patří také předem ohlašované Akce revizor. O těch se dozvědí lidé dopředu na stránkách Nejedesnacerno.cz.“ Akce revizor upozorňují na dny, kdy opravdu není dobrý nápad jezdit načerno, protože revizorů je na některých místech mnohem více než obvykle. Před prázdninami se uskuteční předem ohlášené Akce revizor 7., 19. a 20. června. Děti pak při kontrolách od revizorů dostávají dětské lístky, aby si je mohly označit stejně jako dospělí a učily se tak odmala správným návykům.

Metropolitní plán vyráží na turné po městských částech • Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) dnes zahájil informační tour k Metropolitnímu plánu. Informační kontejner objede v průběhu dvou měsíců celkem 17 míst v Praze. Návrh Metropolitního plánu je také vystaven v Centru architektury a městského plánování (CAMP) až do konce července. „Návrh plánu prošel v poslední době velkou diskuzí, do níž bylo zapojeno mnoho lidí z různých oborů a institucí. Věřím, že nyní je dlouhý proces projednávání dobře připraven,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. Lidé si nyní plán mohou čtvrt roku prohlížet a připravit se na připomínkování. Připomínky k návrhu bude možné zasílat po dobu 30 dnů od 27. června. [gallery size="full" columns="1" ids="9835"] „Po fázi, kdy Metropolitní plán připravovali odborníci Institutu plánování a rozvoje, přichází na řadu obyvatelé města. Chceme s lidmi mluvit co nejvíce, právě oni totiž svoje čtvrti znají nejlépe. I proto pořádáme tuto tour a spoustu dalších informačních aktivit. Čas na prostudování plánu jsme navíc prodloužili o dva měsíce,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Jedna z aktivit, kde se zájemci mohou s návrhem plánu seznámit je informační tour po nejrůznějších pražských lokalitách. Kontejner navštíví celkem sedmnáct míst od Anděla přes Palmovku až po Uhříněves. Na každém stanovišti se zdrží dva dny, během nichž budou pracovníci IPR Praha připraveni odpovídat na otázky místních obyvatel – a to ať už se budou týkat Metropolitního plánu, nebo jiných projektů chystaných v dané oblasti. [gallery size="full" columns="1" ids="9836"] Vystavení v prostorách CAMPu představí návrh Metropolitního plánu ještě komplexněji. Vystaven bude hlavní výkres i vybraná schémata. Cílem expozice bude především seznámit veřejnost s obsahem plánu a přehledně vysvětlit jeho metodiku. Od zahájení výstavy do 1. června budou v prostorách CAMPu dva dny v týdnu přítomni i zástupci zpracovatelského týmu, stejně jako zástupci magistrátu. Veřejnost i zástupci městských částí tak budou mít možnost do CAMPu přijít a diskutovat konkrétní i obecná témata s odborníky. Od 1. června do konce výstavy pak budou odborníci připraveni konzultovat každý všední den. [related-post id="9465"] V návrhu Metropolitním plánu je komplexním způsobem vyjádřena vize rozvoje Prahy na příští desetiletí. Řídit se jim bude veřejná správa, investoři i občané. Plán neřeší detail jednotlivých domů a parcel, nýbrž koncepci celého města, včetně rozvoje infrastruktury nebo ploch pro novou bytovou výstavbu. „Očekáváme obrovský zájem veřejnosti a vítáme ho. Komunikujeme v maximální možné míře. Očekáváme desetitisíce dotazů a připomínek,“ vysvětlil Ondřej Boháč, ředitel IPR, který návrh plánu zpracoval.

Zřídit předzahrádku v Praze 10 bude snažší, radnice vyjednala nové podmínky s památkáři • V minulých letech si provozovatelé restaurací v Praze 10 stěžovali na nejasnosti při vyřizování žádostí o předzahrádky. Zástupci radnice proto v loňském roce jednali s památkáři a letos by tak vyřizování žádostí mělo být o něco snazší. „Silniční správní úřad (SSÚ) Prahy 10, který předzahrádku povoluje, při vyřizování žádosti posuzuje zejména to, jestli předzahrádka splňuje náležitosti stanovené platnou legislativou. Odbor památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy naproti tomu posuzuje zejména její vzhled. Často se tak tyto dvě instituce rozcházely v názoru na to, jak mají předzahrádky, zejména v Městské památkové zóně Vinohrady, Žižkov, Vršovice, vypadat. To mnohdy působilo průtahy a provozovatelům nepříjemnosti,“ říká předseda dopravního výboru Viktor Lojík. Zahrádky musí být jasně vymezeny SSÚ Prahy 10, který předzahrádky povoluje, musí respektovat vyhlášku o bezbariérovém užívání staveb, která mimo jiné předepisuje zachování vodící linie pro nevidomé. Tedy aby zahrádky měly, laicky řečeno, plůtky, které, mimo uvedeného budou i jasně vymezovat zábor prostranství. Památkáři naproti tomu upřednostňují zahrádky bez ohrazení. [related-post id="5916"] „Tyto dva pohledy šly tedy proti sobě. Jednali jsme proto s památkáři a podařilo se nám definovat, jak by měly předzahrádky vypadat tak, aby splňovaly jak vyhlášku a požadavky SSÚ, tak metodiku památkářů. Pokud ohrazení předzahrádky bude ze subtilních profilů a přírodních materiálů (dřevo, kov) nebude to pro památkáře problém. Dále se nám podařilo vyjednat, že pokud se zahrádka nachází mimo území zmiňované památkové zóny, stanovisko památkářů není potřeba a posuzovat se bude pouze dopravní stránka věci,“ vysvětluje Lojík. Bude stačit povolení z minulého roku „Dále je třeba poznamenat, že pokud provozovatel závazné stanovisko památkářů získal již v minulém roce, a zahrádka bude stejná, není třeba žádat památkáře o nové, doloží se pouze kopie stanoviska loňského,“ doplňuje Lojík. [related-post id="5938"] „Provozovatele restaurací, kteří o předzahrádku žádali už minulý rok, Úřad MČ Prahy 10 již obeslal s příslušnými informacemi. Všem, kteří si budou letos žádat o zřízení předzahrádky nově, jednoznačně doporučuji začít právě na SSÚ Prahy 10. Máme zde připravený jasný "návod" pro provozovatele – s tím, jak by mělo hrazení vypadat, i s tím, jak co nejrychleji vyřídit nutné administrativní kolečko. Vzhledem k lhůtám bych ale chtěl připomenout, že právě teď je vhodná doba začít veškerá povolení řešit,“ uzavírá Lojík.

Posezení na předzahrádkách patří mezi oblíbené kratochvíle.

Metropolitní plán Prahy je hotový. Veřejnost do něj může nahlédnout • Od dnešního dne se veřejnost může seznámit s oficiální verzí návrhu Metropolitního plánu, nového územního plánu pro Prahu. Lidé si nyní plán mohou čtvrt roku prohlížet a připravit se na připomínkování. Připomínky k návrhu bude možné zasílat po dobu 30 dnů od 27. června. „Návrh plánu prošel v poslední době velkou diskuzí, do níž bylo zapojeno mnoho lidí z různých oborů a institucí. Věřím, že nyní je dlouhý proces projednávání dobře připraven,“ řekla primátorka Adriana Krnáčová. „Stále postupujeme podle harmonogramu. Po fázi, kdy plán připravovali odborníci Institutu plánování a rozvoje, přichází na řadu městské části, orgány státní správy a obyvatelé města. Chystáme celou řadu aktivit a setkání, na kterých se budou moci všichni zájemci s návrhem seznámit. Detailní znalost konkrétního území, kterou mají občané a městské části, jsou pro další přípravu dokumentu zásadní. I proto jsme čas na prostudování prodloužili o dva měsíce,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská. V návrhu Metropolitním plánu je komplexním způsobem vyjádřena vize rozvoje Prahy na příští desetiletí. Řídit se jim bude veřejná správa, investoři i občané. Plán neřeší detail jednotlivých domů a parcel, nýbrž koncepci celého města, včetně rozvoje infrastruktury nebo ploch pro novou bytovou výstavbu. „Jde o koncepci celého města o téměř 500 km2,“ vysvětlil Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR), který návrh plánu zpracoval. Od 16. 4. 2018 je dokumentace vystavena na magistrátním webu www.praha.eu v Sekci plánování města.

Vystřídá Krnáčovou Hřib? Piráti vybrali lídra kandidátky pro podzimní volby • Vítězem vnitrostranického hlasování Pirátů o post lídra pirátské kandidátky pro Magistrát hlavního města Prahy se stal MUDr. Zdeněk Hřib. Ve druhém kole hlasování získal 54 % hlasů a porazil protikandidáta Daniela Mazura. „Chceme z Prahy udělat nejen místo, kde se dobře žije, ale také vzor, jak řešit aktuální problémy světových metropolí. K čemu nám je, že Praha stoupá na žebříčku v ekonomické výkonnosti, když máme nejdražší byty v přepočtu na příjem v Evropě? Klíčem je kombinace ceny, prostředí a spolupráce lidí,“ uvádí Zdeněk Hřib některé z problémů, které trápí obyvatele Prahy. „Zdeněk Hřib je zkušený kandidát a věříme, že Piráty v Praze povede k volebnímu vítězství. V parlamentních volbách jsme v Praze získali přes 17 % hlasů a umístili se na druhém místě. V řadě městských částí jsme ale dokázali i vyhrát, například na Praze 2, Praze 5, Praze 6 nebo na Praze 7. V Praze máme nejvyšší cíle a opět si velmi dobře uvědomujeme, že před námi stojí veliká výzva – představení naší vize pro budoucnost hlavního města i řešení problémů našich spoluobčanů,“ komentoval předseda Pirátů Ivan Bartoš očekávání strany v komunálních volbách. [related-post id="6408"] Kdo je Zdeněk Hřib Zdeněk Hřib (*1981) vystudoval lékařskou fakultu Univerzity Karlovy a poté působil jako ředitel výzkumného institutu zabývajícím se otázkami měření kvality a efektivity veřejných služeb. V Pirátské straně je garantem programového bodu zdravotnictví a mimo jiné je autorem pirátského návrhu reformy zdravotních pojišťoven. Za priority považuje, kromě potlačování pražského korupčního prostředí prolezlého kmotry, i oblast dopravy, zkvalitnění školství a dostupné bydlení. V předvolební řeči zmínil například téma výstavby trasy metra D, údržbu mostů a dostavbu pražských okruhů. Ve školství se zaměří na vyřešení kapacitních problémů pražských škol, které ovlivňují kvalitu výuky. Zlepšením procesu územního plánování chce zlepšit situaci na trhu s byty.

Zdeněk Hřib.

Praha se chystá vyměnit dva tisíce zastávek MHD • Praha hledá novou podobu zastávek městské hromadné dopravy. Tento krok navazuje na vyhlášení vítěze na novou podobu pražských laviček, odpadkových košů a stojanů na kola. Cílem města je vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy. Zastávka by měla nejen chránit před nepříznivým počasím, ale i zjednodušit cestujícím orientaci a mít atraktivní design. Řízení zadává Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) spolu s Magistrátem hl. m. Prahy, zájemci mohou podat přihlášky do poloviny dubna. „Jsem ráda, že nezahálíme a pokračujeme v kultivaci veřejných prostranství v Praze a po lavičkách, odpadkových koších a stojanech na kola, vybereme nový vzhled i pro zastávky. Výhledově by mělo proměnou postupně projít až 2 000 zastřešených zastávek a já věřím, že se nám podaří najít takový design, který bude citlivý, moderní, ale přitom vkusný a nadčasový,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. [related-post id="5087"] Nová zastávka by kromě základních funkcí, jako je ochrana před nepříznivým počasím, měl usnadňovat cestujícím orientaci na zastávce. Jednoduchá údržba, odolnost vůči vandalismu nebo universální a nadčasový design jsou další požadavky, které bude odborná komise hodnotit při výběru finalistů a vítěze. Výměna stávajících zastávkových přístřešků a zábradlí, bude obdobně jako u vítězného setu lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola, postupná. [related-post id="6595"] „Přednost budou mít zastávky, které potřebují okamžitou výměnu, nebo kde dosud vůbec nejsou. Už dnes známe přes 350 takových míst,“ vysvětluje Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. Jednací řízení s uveřejněním není na rozdíl od klasické architektonické soutěže anonymní. Výhodou tedy je, že komise, přizvaní odborníci a zadavatel mohou s účastníky při procesu komunikovat. Návrh zastávkového přístřešku a zábradlí je technicky náročnější, proto je k dosažení kvalitního návrhu nutná zpětná vazba, kterou řízení umožňuje.Ukončení zadávacího řízení se očekává v listopadu.

Oprava kolotoče na Letné pokračuje. Víme, kdy se znovu rozjede • Záchrana Letenského kolotoče se blíží k úspěšnému konci. Začíná rekonstrukce interiéru a figur koní, na kterou byla realizována veřejná sbírka. Tato unikátní chráněná technická památka by měla být znovu zprovozněna na podzim příštího roku.

Letenský kolotoč dlouhé roky čekal na opravu.

Bude pražský Sherwood konečně bezpečnější? Magistrát zřídil speciální hlídky • Ulice U Bulhara a Bolzanova a Vrchlického sady a jejich nejbližší okolí jsou dlouhodobě vnímány jako oblast s vysokým výskytem lidí bez přístřeší. Hlavní město Praha a městská část Praha 1 si proto nechaly v roce 2017 zpracovat detailní monitoring aktivit problémových osob a způsobených škod. Od ledna 2018 pak zahájily koordinovaný projekt, který komplexně řeší pořádkovou a bezpečnostní situaci v této oblasti. Od 15. března také ve Vrchlického sadech a jejich okolí působí speciální bezpečnostně-informační tým Be-in. „Rozhodli jsme se vytvořit speciální dvoučlenné bezpečnostní týmy Be-in, které denně navštěvují oblast hlavního nádraží, kde přímo na místě koordinují vzniklé situace. Na projektu spolupracujeme s městskou částí Praha 1 a dalšími organizacemi, abychom společně vytvořili podmínky pro efektivní fungování těchto týmů, jejichž výsledkem by mělo být zlepšení situace v této oblasti,“ popisuje iniciátor projektu radní pro sociální oblast Daniel Hodek. S tím, že přestože jsou bezpečnostní týmy Be-in jsou v terénu teprve měsíc, už se jim ale podařilo výrazně pomoci při záchraně života nalezené osoby, v pátrání po hledané osobě a zadržení pachatele při pokusu o znásilnění. [related-post id="9426"] Koordinátorem projektu je Centrum sociálních služeb Praha, které zde pracuje v součinnosti s 16 dalšími subjekty (Odbor životního prostředí ÚMČ Praha 1, sociální odbor MHMP, úklidové služby CDV a Mira experts, Městská policie Praha, Policie ČR, Správa železniční dopravní cesty, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, Dopravní podnik hl. m. Prahy, neziskové organizace Naděje, Sananim, Progressive a Drop in, obchodní společnosti Indigo, BM security, Stop graffiti). Komplexní řešení pořádkové situace v této oblasti je zaměřeno nejen na úklidovou problematiku, ale také na problematiku osob bez domova a drogově závislých, které se zde vyskytují. [related-post id="9195"] Oblast hlavního nádraží je spojována s výskytem osob bez domova a drogově závislých. Návštěvníci Vrchlického sadů si dlouhodobě stěžují na odhozené injekční jehly, polehávající a pospávající osoby a znečišťování okolí, které je používáno jako toalety. V celém parku by měl platit nový návštěvní řád, který mimo jiné specifikuje zákaz nocování a pospávání. Dohlížet na jeho dodržování by měla ve vyšší míře Městská policie i Policie ČR. „Snížili jsme také počet vydávaných jídel v areálu neziskové organizace Naděje. Dříve se zde vydávalo 300 jídel denně, nyní to chceme postupně snížit pouze na 100. Zbytek jsme nechali rozložit do ostatních pražských městských částí tak, aby se jen kvůli jídlu v okolí hlavního nádraží nekoncentrovaly osoby bez domova a osoby drogově závislé. Jídla teď nabízí také několik mobilních výdejen, které zajišťují, že se osoby bez domova nesoustředí pouze na jednom místě,“ dodává radní Hodek.