Tramvaj Václava Havla vyjela do pražských ulic. Připomíná třicet let svobody

Pražské zajímavostiPražskýDEN.cz5. prosince 20193 minuty čtení

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Do ulic hlavního města vyjela speciálně vyzdobená legendární tramvaj s číslem 8085. Připomíná třicáté výročí posledních týdnů roku 1989, kdy se měnilo politické směřování naší země, a také 30 let od kandidatury Václava Havla do funkce prezidenta, který ji použil při své prezidentské kampani. Výtvarný návrh nynější tramvaje podle dobových fotografií připravil autor loga Občanského fóra Pavel Šťastný. Tramvaj bude do konce roku jezdit ve všední dny jako historická linka 23 a o víkendech jako linka 2.

„Přesně před třiceti lety proběhla druhá velká demonstrace na Václavském náměstí a o necelý týden později Václav Havel oznámil, že bude kandidovat do funkce prezidenta. Na kampaň měl pouhých 19 dní, během kterých se z něj stal silný lídr nové občanské společnosti a později prezident, kterého znal celý svět. Součástí prezidentské kampaně Václava Havla byla i revolučními hesly polepená tramvaj s číslem 8085, která dodnes vozí cestující ve službách Dopravního podniku. Ke 30 letům svobody jsme se rozhodli ji znovu „obléknout“ do jejího revolučního hávu a připomenout tak atmosféru naděje a spojenectví tehdejších dní,“ popsal náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

„Důstojnost, pravda a lidskost jsou hodnoty Václava Havla, které dnes v prezidentském úřadě chybí. Jsem ale přesvědčená, že se z žádné mocenské pozice nepodaří tyto hodnoty zadusit v občanské společnosti. V roce třiceti let svobody si díky tramvaji Václava Havla připomínáme v pražských ulicích, že politika se dá dělat slušně a poctivě a že nesmí sloužit zájmům nikoho jiného než občanů,“ řekla radní pro kulturu Hana Třeštíková, která se spolu s Adamem Scheinherrem na přípravě tramvaje podílela.

Polep tramvaje má připomínat okamžiky, které nasměrovaly Československo a dnešní Českou republiku na cestu demokracie. „Při návrhu tramvaje jsem se snažil držet dobových fotografií a doplnil jsem ho o výroční logo k 30 letům svobody. Plakáty s Václavem Havlem a logem OF byla tehdy oblepená celá Praha a byl to vlastně takový první opravdový vizuál svobodných voleb. A tato tramvaj, projíždějící centrem, byla první velký mobilní šiřitel informací o volbách. Neexistoval žádný internet a Facebook, co jste neviděli na živo, tak nebylo,” říká autor designu na tramvajové lince Sametové revoluce a autor loga OF, Pavel Šťastný.

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Uvnitř tramvaje čekají na cestující informace o oslavách letošního výročí 17. listopadu. „Vnějšek tramvaje má připomínat, jak vypadala prezidentská kampaň Václava Havla a uvnitř je právě prostor pro ukázku toho, jakým způsobem jsme změny, které před 30 lety nastaly, letos oslavili. Cestující budou mít možnost si prohlédnout fotky právě ze šesti nejvýraznějších míst oslav – Albertova, Národní, Václavského náměstí, Letné a ze dvou průvodů, kterými byly Sametový průvod po 30 letech – Přines si s sebou květinu a Sametové posvícení a přečíst si krátký popis jednotlivých organizací a oslav,” řekl Lukáš Černý, předseda spolku „Díky, že můžem“.

Nepřehlédněte

Panna, nebo orel? Odkud se vzalo sousloví, které dnes nedává smysl • V životě člověka nastávají situace, kdy musí učinit nějaké rozhodnutí. Když si ale nechceme lámat hlavu s klady a zápory, které s sebou zvolené řešení přinese, můžeme si vzít na pomoc minci, aby ze dvou různých variant vybrala za nás.

25. 3. 1890: Nový vynález, umělecká výstava a popálený hnanec • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

26. 1. 1889: Falešné mince v Praze a žena obviněná z bigamie • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Novodobý vánoční zvyk v českých domácnostech. Taky tohle děláte se stromečkem? • Co by to bylo za Vánoce bez vánočního stromečku? Jeho tradice však není zase tak stará, jak by se mohlo zdát. A zejména v posledních letech navíc doznává podstatných změn.

Chlapec zabil medvěda brokovnicí a dostal štědrou odměnu • Střet s medvědem ve volné přírodě často nekončí pro člověka dobře. Před 120 lety se v Kanadě odehrál incident, jehož hlavním aktérem byl třináctiletý chlapec. Holý život mu zachránila nejen brokovnice, ale především vlastní statečnost. Přečtěte si článek, který přinesly v Praze vydávané Národní listy v květnu 1901.

21. 6. 1890: Zvláštní žert s balónky a uchovávání kremačního popela v domácnosti • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

20. 1. 1868: Vyšší škola dívčí v Praze chystá zavedení výuky tance • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

OBRAZEM: Unikátní barevné záběry Prahy z konce 19. století. Takhle už naše město nikdy neuvidíte • Život v Praze na konci 19. století plynul pomaleji než dnes. Alespoň se to může zdát při pohledu na unikátní kolorované snímky, které má ve svém archivu Knihovna Kongresu Spojených států amerických.

Praha na konci 19. století vypadala trochu jinak, než ji známe dnes.

16. 1. 1868: V Praze řádí nepoctivý obchodník s uhlím a drožkaři mají v těchto dnech žně • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

Nová výstava představuje významná ocenění Antonína Dvořáka • Národní muzeum zahájilo ve svém Muzeu Antonína Dvořáka zbrusu novou výstavu s názvem Antonín Dvořák a sláva. Návštěvníkům nabízí možnost prohlédnout si mnohá ocenění, která slavný skladatel během života posbíral. Připomenuto je i poslední rozloučení se skladatelem, jenž se stalo celospolečenskou událostí. Od narození Antonína Dvořáka letos uplynulo 180 let.

Prázdninový provoz MHD: Některé tramvajové linky vůbec nepojedou • Každý rok cestuje o letních prázdninách pražskou hromadnou dopravou méně cestujících. Řada Pražanů je na dovolených, žáci a studenti na prázdninách a tento počet cestujících zdaleka nedorovná rostoucí počet turistů, kteří do hlavního města přijíždějí. Téměř jedinou možnost, jak si vzít volno, má i skupina několika tisíc řidičů metra, tramvají i autobusů. Právě z těchto důvodů jsou prázdniny obdobím, kdy dochází k mírnému prodloužení intervalů na většině linek PID a současně probíhá větší množství rekonstrukcí komunikační i kolejové sítě. Díky letnímu omezení bude možné naopak posílit dopravu například v předvánočním období, kdy je naopak poptávka po cestování z celého roku nejvyšší. Úpravy v jízdních řádech o letošních prázdninách jsou takřka shodné s těmi, které proběhly v loňském roce. K prodloužení intervalů dochází zejména v období přepravních špiček pracovních dnů, kdy je patrný největší pokles poptávky. Metro Na všech linkách dojde v pracovní dny k prodloužení intervalů o 1–2 minuty. Počátkem července (od 5. 7. do 8. 7.) bude uzavřen na lince C úsek mezi stanicemi Kačerov a Pražského povstání. Bude zavedena náhradní autobusová doprava XC a posíleny budou autobusové linky 135 (interval) a 196 (kloubové vozy). O víkendu 21. 7. – 22. 7. bude na lince A uzavřena obousměrně stanice Muzeum. Tramvaje Po dobu prázdnin nebudou vůbec v provozu doplňkové linky 4, 13 a 21. Na páteřních linkách 9, 16, 17 a 22 bude ve špičkách pracovních dnů prodloužen interval ze 4 na 5 minut, kolem poledne pak z 5 na 6 minut. U ostatních linek dojde k úpravě intervalů ve špičkách pracovních dnů z 8 na 10 minut a kolem poledne z 10 na 12 minut. Provoz tramvají ovlivní v létě také několik výluk, které chystá Dopravní podnik hl. m. Prahy: Palmovka – Kobylisy (2. 1. – listopad 2018), Vinohradská ulice: Želivského – Muzeum – I. P. Pavlova (1. 7. – podzim 2018, dle jednotlivých etap). Autobusy K úpravě jízdních řádů na prázdninový provoz dojde na většině městských autobusových linek . U páteřních linek se v ranní špičce pracovních dnů prodlouží interval z 6 na 7,5 minuty, odpoledne ze 7,5 na 10 minut. Na lince 236 bude na letní prázdniny posílen provoz v pracovní dny odpoledne mezi Bohnicemi a Zoologickou zahradou sezónními vloženými spoji. Na lince 168 bude v úseku Nové Butovice – Nemocnice na Homolce prodloužen interval v přepravních špičkách pracovního dne z 15 minut na 30 minut. O letních prázdninách nebudou v provozu školní spoje ani autobusové linky 343, 451 a 465 (školní linka 305 bude trvale zrušena od 30. 6. 2018). Školní linky vyjedou opět až 3. září. I autobusů se bude týkat zvýšený počet uzavírek a výluk, jak na území Prahy tak Středočeského kraje. Nejzásadnější letní omezení bude v Praze v ulici Českobrodská mezi Újezdem nad Lesy a Běchovicemi. Vlaky Vlakové linky v rámci PID pojedou o letních prázdninách podle platných jízdních řádů, prázdninová omezení se jich netýkají (jen v ojedinělých případech je zrušen školní spoj).

Nová podoba Libeňského mostu podle hnutí ANO. Jak se vám líbí? • Kandidát na primátora za hnutí ANO Petr Stuchlík zveřejnil na svém Facebooku vizualizaci nového Libeňského mostu.

14. 5. 1889: Zoufalá matka utopila své dvě děti v jámě za městem • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Kampaň zabrala. Počet smrtelných srážek chodců s tramvají se loni snížil • Zatímco v předešlých letech počet střetů tramvají s chodci v hlavním městě každým rokem stoupal, loni došlo nejen k meziročnímu poklesu počtu nehod o více než 17 %, ale i počtu úmrtí, a to z osmi na tři osoby. Rok 2019 byl v této oblasti pozitivní i tím, že z celkového počtu 87 sražených chodců byla naprostá většina zraněných lehce, a pouze 4 těžce. Data zveřejnil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

Geniální marketingový trik. Spisovatel vymyslel, jak udělat reklamu nové knize skoro zadarmo • Říká se, že když se chce, všechno jde. Dokládá to i případ z Paříže z počátku 20. století, o kterém v lednu 1904 napsaly v Praze vydávané Národní listy. Jistý francouzský spisovatel, jehož jméno ovšem článek nezmiňuje, přišel na způsob, jak udělat svojí nové knize téměř bezplatnou reklamu po celém městě.

23. 11. 1889: V Praze chybí cihly a jejich cena roste do astronomické výšky • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Z Prahy do Spojených arabských emirátů bude létat pětkrát týdně nová linka • Letecká společnost Air Arabia spustí novou pravidelnou linku mezi Prahou a Šardžá, třetím největším městem ve Spojených arabských emirátech. Nové spojení bude v provozu pětkrát týdně od 11. prosince tohoto roku a dopravce bude do této destinace létat s Airbusem A320 pro 168 cestujících v ekonomické třídě. „Vítáme rozšíření nabídky letů do Spojených arabských emirátů, o které je mezi cestujícími velký zájem. Nová linka do Šardžá umožní cestujícím také přestup v rámci sítě letecké společnosti Air Arabia do dalších destinací v rámci Blízkého východu nebo Afriky. Očekáváme, že novou linku využije přibližně 97 tisíc cestujících za rok v obou směrech,“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

Šardžá je třetím největším městem Spojených arabských emirátů.

Autobusový den PID v Letňanech nabídne nostalgické jízdy a ukáže vozy budoucnosti • V sobotu 13. dubna 2019 se v autobusovém terminálu u stanice metra Letňany uskuteční již třetí ročník úspěšného Autobusového dne PID, který bude podobně jako v předchozích letech velkou přehlídkou historických i moderních autobusů.

20. 1. 1889: Trest pro násilníka, sněhová nadílka a počet domů v Praze • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Nacisté tu sekali hlavy jako na běžícím páse. Pražská sekyrárna nahání hrůzu • „Ve jménu Vůdce a říšského protektora se vaše žádost o milost zamítá a zároveň se vám oznamuje, že rozsudek bude vykonán dnes po 16. hodině.“ Uslyšet tato slova znamená začátek konce. Odsouzený je ve spodním prádle odveden do tzv. „přípravné“ cely, kde má možnost se spoutanýma rukama napsat svůj poslední dopis. Komise ověřuje totožnost. V následující místnosti za černým závěsem je už připravena gilotina. Popravy v nechvalně proslulé pankrácké „sekyrárně“ byly vykonávány zpravidla v úterý a ve čtvrtek po 16. hodině. Nacisté zde o život připravili oficiálně celkem 1075 lidí, z toho 155 žen. Skutečný počty obětí je ale nejspíš mnohem vyšší. Kat Alois Weiss společně se třemi dalšími pomocníky svázaného odsouzeného pokládají na stůl. Nejdřív mu nasadí dřevěný límec, po stisknutí páky sjíždí dolu čepel ostře nabroušeného nože. Trest je vykonán. [gallery size="full" columns="1" ids="12175"] Chtěli ušetřit „Sekyrárnu“ na Pankráci zřídili nacisté až v dubnu roku 1943. Důvodem bylo šetření. V protektorátu během heydrichiády stoupal počet lidí souzených německým lidovým soudem, a tím pádem i počet popravených. Trest smrti je ukládán se ilegální odbojovou činnost, ale třeba i za černou porážku prasete. Vozit odsouzené k exekucím do Berlína a Drážďan je zdlouhavé a drahé, a tak je výnosem říšského ministra spravedlnosti dr. Georga Otto Thieracka ze dne 15. dubna 1943 zřízeno samostatné popravní místo pro výkon trestu smrti stětím i v Praze na Pankráci. První poprava je zde vykonána už o deset dní dříve. Na formality si nacistické zrůdy nepotrpí. Historik Petr Koura uvádí, že v době zřízení pankrácké „sekyrárny“ bylo již možné udělit trest smrti prakticky za cokoliv. Pod vymezení „projevy protiněmeckého smýšlení nebo poškozování blaha německého národa nejrůznějším chováním“ bylo možné zahrnout v podstatě jakýkoliv delikt. [gallery size="full" columns="1" ids="12176"] Oběti odvážel náklaďák Mrtvá těla dozorci přenáší do další místnosti, tzv. „rakvárny“, kde je hvězdicovitým způsobem ukládají kolem kanálku uprostřed podlahy, aby mohla odtéct krev. Dodnes jsou na zemi v této místnosti patrné paprskovité stopy, které vznikly chemickou reakcí krve s povrchem dlaždic na podlaze. Oběti jsou následně uloženy do podlouhlých beden z nehoblovaného dřeva. Po 17. hodině nákladní automobil odváží truhly s mrtvými do strašnického krematoria, kde jsou pod přímým dozorem příslušníků gestapa v noci zpopelněny. Popel je pak vysypán do vyhloubených jam hned vedle krematoria. [gallery size="full" columns="1" ids="12174"] V jeden „popravní“ den se stihlo pět až šest lidí. Celý proces byl důkladně promyšlený, vše trvalo jen několik málo minut. 4. srpna 1944 stihl proto kat za den popravit 29 lidí. Vězni  popisovali, že zvuk dopadání čepele gilotiny se rozléhal celou chodbou. Pankrácká sekýrárna. Za okupace tu nacisti popravili 1 075 lidí, z toho 155 žen. Poslední popravení tu zemřeli ještě 26. dubna 1945, ten den už bylo například Brno osvobozeno. Na člověka tu padá neuvěřitelná tíseň. #odboj #WWII pic.twitter.com/QnUoqNiw4O