Tramvaj Václava Havla vyjela do pražských ulic. Připomíná třicet let svobody

5. prosince 2019 ∙ 04:15
PražskýDEN.cz
Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Do ulic hlavního města vyjela speciálně vyzdobená legendární tramvaj s číslem 8085. Připomíná třicáté výročí posledních týdnů roku 1989, kdy se měnilo politické směřování naší země, a také 30 let od kandidatury Václava Havla do funkce prezidenta, který ji použil při své prezidentské kampani. Výtvarný návrh nynější tramvaje podle dobových fotografií připravil autor loga Občanského fóra Pavel Šťastný. Tramvaj bude do konce roku jezdit ve všední dny jako historická linka 23 a o víkendech jako linka 2.

„Přesně před třiceti lety proběhla druhá velká demonstrace na Václavském náměstí a o necelý týden později Václav Havel oznámil, že bude kandidovat do funkce prezidenta. Na kampaň měl pouhých 19 dní, během kterých se z něj stal silný lídr nové občanské společnosti a později prezident, kterého znal celý svět. Součástí prezidentské kampaně Václava Havla byla i revolučními hesly polepená tramvaj s číslem 8085, která dodnes vozí cestující ve službách Dopravního podniku. Ke 30 letům svobody jsme se rozhodli ji znovu „obléknout“ do jejího revolučního hávu a připomenout tak atmosféru naděje a spojenectví tehdejších dní,“ popsal náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

„Důstojnost, pravda a lidskost jsou hodnoty Václava Havla, které dnes v prezidentském úřadě chybí. Jsem ale přesvědčená, že se z žádné mocenské pozice nepodaří tyto hodnoty zadusit v občanské společnosti. V roce třiceti let svobody si díky tramvaji Václava Havla připomínáme v pražských ulicích, že politika se dá dělat slušně a poctivě a že nesmí sloužit zájmům nikoho jiného než občanů,“ řekla radní pro kulturu Hana Třeštíková, která se spolu s Adamem Scheinherrem na přípravě tramvaje podílela.

Polep tramvaje má připomínat okamžiky, které nasměrovaly Československo a dnešní Českou republiku na cestu demokracie. „Při návrhu tramvaje jsem se snažil držet dobových fotografií a doplnil jsem ho o výroční logo k 30 letům svobody. Plakáty s Václavem Havlem a logem OF byla tehdy oblepená celá Praha a byl to vlastně takový první opravdový vizuál svobodných voleb. A tato tramvaj, projíždějící centrem, byla první velký mobilní šiřitel informací o volbách. Neexistoval žádný internet a Facebook, co jste neviděli na živo, tak nebylo,” říká autor designu na tramvajové lince Sametové revoluce a autor loga OF, Pavel Šťastný.

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Uvnitř tramvaje čekají na cestující informace o oslavách letošního výročí 17. listopadu. „Vnějšek tramvaje má připomínat, jak vypadala prezidentská kampaň Václava Havla a uvnitř je právě prostor pro ukázku toho, jakým způsobem jsme změny, které před 30 lety nastaly, letos oslavili. Cestující budou mít možnost si prohlédnout fotky právě ze šesti nejvýraznějších míst oslav – Albertova, Národní, Václavského náměstí, Letné a ze dvou průvodů, kterými byly Sametový průvod po 30 letech – Přines si s sebou květinu a Sametové posvícení a přečíst si krátký popis jednotlivých organizací a oslav,” řekl Lukáš Černý, předseda spolku „Díky, že můžem“.

Praha zvýší ceny jízdenek i pokutu pro černé pasažéry

Praha přistoupila k dlouho očekávanému kroku. Od 1. srpna podraží jednorázové jízdenky na území Prahy a Středočeského kraje. Cena dlouhodobých kuponů ale zatím zůstává beze změn. Úpravy jízdného schválené v orgánech Prahy i Středočeského kraje mají pokrýt inflaci, ale i zvýšené náklady na MHD a její rostoucí kvalitu. V tiskové zprávě to uvedl pražský magistrát s tím, že výše tarifu PID se nezměnila od roku 2011. Jednorázová jízdenka na 30 minut […]

Souprava pražského metra

Metro jezdí ve špičkách častěji. Dřívější ukončení provozu ale stále trvá

S postupným rozvolňováním protiepidemických opatření se do pražského metra vracejí cestující. Dopravní podnik proto od pondělí posiluje provoz ve špičkách. Pražské metro jezdí od 19. dubna podle stejného grafikonu jako na konci letošního února, tj. před zavedením lockdownu a omezením pohybu mezi okresy. Intervaly v ranních špičkách na lince A jsou zkráceny na 180 sekund, na lince B na 160 sekund a na lince C na 130 sekund. Minulý týden […]

Praha cyklistická. Letos přibude 21 kilometrů nových cyklostezek

Praha letos plánuje investovat 370 miliónů korun do rozvoje cyklistické infrastruktury. Vybuduje se přes 21 kilometrů nových cyklostezek, opraví některé stávající a naprojektuje dalších 8 kilometrů, které vzniknou v příštím roce. Mezi plánovanými stavbami je letos například nosná konstrukce propustku na vltavské pravobřežní cyklostezce A2 k překonání Ohrobeckého potoka nebo na bezbariérové propojení ulic na Klárově pod Mánesovým mostem. Dílčí opravy, prodloužení či rozšíření čeká i cyklostezky Satalice–Vinoř nebo Staroklánovická. […]

Trolejbusy se vrací do Prahy. Dopravní podnik chystá nákup vozů

Pražský dopravní podnik vypsal tendr na nákup 15 bateriových kloubových trolejbusů. Ty mají být nasazeny na linku č. 140 Palmovka – Miškovice, jejíž elektrifikace se v současnosti připravuje a na konci letošního února na ni bylo vydáno pravomocné stavební povolení. Vítěz zakázky by měl být známý letos na podzim. Dodání prvního vozidla k otestování na nové infrastruktuře Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) očekává v létě 2022. Zbylá vozidla by […]

Muzeum paměti XX. století povede historik Jan Kalous

Správní rada pražského Muzea paměti XX. století zvolila do funkce ředitele této instituce historika PhDr. Jana Kalouse, PhD. Ten byl poslední čtyři měsíce pověřen jejím vedením. Nejvyšší kontrolní orgán muzea vybíral ze čtyř uchazečů. Volba nakonec dopadla jednomyslně. Nový ředitel chce pokračovat ve výstavních a vzdělávacích aktivitách, jakými jsou například debaty s historiky, výstava ke stoletému výročí vzniku Komunistické strany Československa či druhý ročník podzimního festivalu dokumentárních filmů Nezlomní a obětovaní. Nejzásadnějším […]

X Zavřít