Tramvaj Václava Havla vyjela do pražských ulic. Připomíná třicet let svobody

Pražské zajímavostiPražskýDEN.cz5. prosince 20193 minuty čtení

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Do ulic hlavního města vyjela speciálně vyzdobená legendární tramvaj s číslem 8085. Připomíná třicáté výročí posledních týdnů roku 1989, kdy se měnilo politické směřování naší země, a také 30 let od kandidatury Václava Havla do funkce prezidenta, který ji použil při své prezidentské kampani. Výtvarný návrh nynější tramvaje podle dobových fotografií připravil autor loga Občanského fóra Pavel Šťastný. Tramvaj bude do konce roku jezdit ve všední dny jako historická linka 23 a o víkendech jako linka 2.

„Přesně před třiceti lety proběhla druhá velká demonstrace na Václavském náměstí a o necelý týden později Václav Havel oznámil, že bude kandidovat do funkce prezidenta. Na kampaň měl pouhých 19 dní, během kterých se z něj stal silný lídr nové občanské společnosti a později prezident, kterého znal celý svět. Součástí prezidentské kampaně Václava Havla byla i revolučními hesly polepená tramvaj s číslem 8085, která dodnes vozí cestující ve službách Dopravního podniku. Ke 30 letům svobody jsme se rozhodli ji znovu „obléknout“ do jejího revolučního hávu a připomenout tak atmosféru naděje a spojenectví tehdejších dní,“ popsal náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

„Důstojnost, pravda a lidskost jsou hodnoty Václava Havla, které dnes v prezidentském úřadě chybí. Jsem ale přesvědčená, že se z žádné mocenské pozice nepodaří tyto hodnoty zadusit v občanské společnosti. V roce třiceti let svobody si díky tramvaji Václava Havla připomínáme v pražských ulicích, že politika se dá dělat slušně a poctivě a že nesmí sloužit zájmům nikoho jiného než občanů,“ řekla radní pro kulturu Hana Třeštíková, která se spolu s Adamem Scheinherrem na přípravě tramvaje podílela.

Polep tramvaje má připomínat okamžiky, které nasměrovaly Československo a dnešní Českou republiku na cestu demokracie. „Při návrhu tramvaje jsem se snažil držet dobových fotografií a doplnil jsem ho o výroční logo k 30 letům svobody. Plakáty s Václavem Havlem a logem OF byla tehdy oblepená celá Praha a byl to vlastně takový první opravdový vizuál svobodných voleb. A tato tramvaj, projíždějící centrem, byla první velký mobilní šiřitel informací o volbách. Neexistoval žádný internet a Facebook, co jste neviděli na živo, tak nebylo,” říká autor designu na tramvajové lince Sametové revoluce a autor loga OF, Pavel Šťastný.

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Uvnitř tramvaje čekají na cestující informace o oslavách letošního výročí 17. listopadu. „Vnějšek tramvaje má připomínat, jak vypadala prezidentská kampaň Václava Havla a uvnitř je právě prostor pro ukázku toho, jakým způsobem jsme změny, které před 30 lety nastaly, letos oslavili. Cestující budou mít možnost si prohlédnout fotky právě ze šesti nejvýraznějších míst oslav – Albertova, Národní, Václavského náměstí, Letné a ze dvou průvodů, kterými byly Sametový průvod po 30 letech – Přines si s sebou květinu a Sametové posvícení a přečíst si krátký popis jednotlivých organizací a oslav,” řekl Lukáš Černý, předseda spolku „Díky, že můžem“.

Nepřehlédněte

Provoz metra na lince C bude čtyři dny omezen. Stanici Dejvická čeká uzavírka • Během prodlouženého červencového víkendu dojde k plánovaným omezením provozu pražského metra na linkách A a C. Od zahájení provozu ve čtvrtek 5. července až do ukončení provozu v neděli 8. července 2018 bude kvůli probíhající modernizaci uzavřena stanice metra Dejvická na lince A. Soupravy budou stanicí pouze projíždět. Ve stejném termínu dojde k obousměrnému přerušení provozu mezi stanicemi Pražského povstání – Kačerov na lince C. „Ve stanici metra A Dejvická provedeme v rámci nezbytné modernizace instalace hlavních kabelů pro napájení rozvaděčů, instalace nových osvětlovacích těles, rastru podhledů a dále například montáž nové bezpečnostní linie pro nevidomé na nástupišti,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP s tím, že u stanice metra Dejvická DPP zajistí náhradní dopravu pravidelnými tramvajovými linkami od stanic metra Hradčanská a Bořislavka. „Prodloužená víkendová výluka nám umožní věnovat se potřebným činnostem na obou linkách celé čtyři dny. Kromě uvedených prací na lince A musíme mezi stanicemi na lince C vyměnit dosluhující dřevěné pražce za betonové, a to ve 2. koleji úseku Pankrác – Budějovická, zatímco ve zbylých částech vyloučeného úseku linky C budou mobilní operátoři připravovat nezbytné instalace k pokrytí tunelů mobilním signálem,“ uvedl Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a místopředseda představenstva DPP. DPP zajistí pro cestující na lince metra C náhradní autobusovou dopravu. V denním provozu bude zavedena náhradní autobusová linka XC v trase Pražského povstání – Pankrác – Budějovická – Kačerov. Z důvodu chybějícího bezbariérového výstupu ze stanic Kačerov a Pražského povstání DPP doporučuje pro bezbariérové cestování využít autobusovou linku č. 135. Všechny spoje posílených autobusových linek budou zajištěny nízkopodlažními vozy. [related-post id="11096"] Změny v provozu autobusů Po dobu výluky bude posílen provoz linek č. 135 a 196. Pro linku č. 134 se přemísťuje zastávka Pražského povstání (pro směr Zelený pruh přibližně o 25 metrů vpřed, pro směr Podolská vodárna přibližně o 20 metrů zpět). Pro linky č. 138, 189 a 215 se přemísťuje zastávka Kačerov (pro směr Nemocnice Krč vpřed do zastávky linky 106). Informační opatření V souvislosti s uvedenými omezeními připravil DPP pro cestující řadu informačních opatření pro usnadnění orientace. Je připraveno několik typů informačních letáků, které budou k dispozici v informačních vitrínách ve stanicích metra od 2. 7. Po dobu výluky (od cca 8:00 hod. do cca 21:00 hod. podle konkrétního místa a dne) bude u uzavřených stanic metra a v jejich bezprostředním okolí nasazen dostatečný počet informátorů v reflexních vestách, kteří budou na místě připraveni poradit cestujícím aktuální dopravní spojení (nejen v češtině, ale i v angličtině). Od 3. 7. bude upozorňovat na připravovaná omezení také hlášení ve všech stanicích metra a hlásit se bude i během výluky. Dále je připraveno 60 informačních tabulí se schematickým nákresem a základními textovými informacemi v češtině i angličtině.

1. 12. 1868: Jubileum profesora Purkyně a případ jednoho podvodníka • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

1. 3. 1890: Nebezpečná střelba, zraněná dělnice a pokus o sebevraždu • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Protiatomový kryt Folimanka otevře o víkendu své brány zájemcům o historii • Láká vás poznávání netradičních míst? Již tuto sobotu 18. května 2019 se opět otevřou brány jednoho z největších krytů civilní ochrany na území hlavního města. Unikátní prostory z dob studené války si můžete prohlédnout od 9 do 15 hodin.

Kryt Folimanka se pro veřejnost otevírá pravidelně každý měsíc.

16. 10. 1889: Ztracený kabát, brutální řádění útočníků a zavražděné nemluvně • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

23. 9. 1889: Splašený kůň v Jindřišské ulici a výtržník v noční kavárně • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Muzeum paměti XX. století povede historik Jan Kalous • Správní rada pražského Muzea paměti XX. století zvolila do funkce ředitele této instituce historika PhDr. Jana Kalouse, PhD. Ten byl poslední čtyři měsíce pověřen jejím vedením. Nejvyšší kontrolní orgán muzea vybíral ze čtyř uchazečů. Volba nakonec dopadla jednomyslně.

Dopravní peklo na Žižkově. Tramvaje měly desítky minut zpoždění. Všichni se děsí, co přinese úterý • V pondělí ráno odstartovala dlouho očekávaná rekonstrukce Husitské ulici v Praze 3. Její uzavření ovšem na Žižkově způsobilo totální kolaps dopravy. Bylo to nefalšované dopravní peklo. Auta, která by za normálních okolností jela Husits kou ulicí, se přesunula do souběžné Seifertovy ulice. Ta je ale příliš úzká, řidiči zde musí projíždět přes tramvajové koleje, a tak po celý den docházelo k blokování plynulého provozu městské hromadné dopravy. Tramvaje nabíraly zpoždění v řádech desítek minut „Městská část Praha 3 se iniciativně snaží nastalou situaci ve spolupráci s městskou policií i Policí ČR řešit a kontrolovat plynulost dopravy. Na nejexponovanějších místech jsou tak připraveni policisté a strážníci. Prioritou je nyní zajistit průjezdnost MHD Seifertovou ulicí. Apelujeme na řidiče, aby respektovali dopravní značení v ulicích. Zvláště nesprávným parkováním na náhradních autobusových zastávkách komplikují plynulost provozu,“ uvedla radnice ve svém oficiálním prohlášení. Foto: fb Pražské tramvaje pic.twitter.com/bGvdool4fm

13. 6. 1890: Nepřátelé vlaštovek, řádění blesku a nešťastný pád mladého dělníka • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

30. 3. 1868: Smíchov požaduje finanční náhradu po svém bývalém vedení • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Usnesení Smíchovský obecní výbor usnesl se na sobotní své schůzi, že požádá ministerstvo, aby bez prodlení počala stavba železnice smíchovsko-rakovnické s nádražím na Smíchově, zároveň ale aby ten, komu stavba ta svěřena bude, dostal za úlohu, uhlí nedovážeti dráž, než jak nabídli se bratří Kleinové. Městská rada smíchovské by byla ráda odporučila p. Kleina, aby jemu stavba svěřena byla, ale dr. Prachenský a jiní členové výboru se tomu opřeli. ― Mimo jiné se obecní výbor též usnesl, že nepožene sice bývalého ředitele kanceláře p. Mikše před trestní soud, to ale u občanského soudu na něm vymáhat bude, by vrátil obci 539 zl. 14 ½ kr., které se v obecní pokladně nedostávají. Také usnešeno, že má bývalý purkmistr dr. Kink nahradit obci 76 a p. Portheim 71 zl. – Pražský denník, 30. 3. 1868 Telegraficky Kněžna Johana Auerspergová, choť nejvyššího maršálka zemského, porodila v sobotu ráno dcerušku. ― Ve čtvrtek zemřel na Hradčanech sekretář i notář arcibiskupské konsistoře důst. p. P. Jeroným Höniger v 73 roku svého věku na vysílení. ― V měšťanské besedě pražské byl zvolen za předsedu opět p. Huleš, a za náměstka jeho p. Hanke. ― Zouška na mostě pod Letnou, jakou asi tíži unese, ustanovena jest prozatím na den 15. dubna. ― Na Smíchově bude zřízena telegrafní šlace s denní i noční službou a zvláštní poštovní výpravna. – Pražský denník, 30. 3. 1868 [related-post id="8414"] Opařené dítě V Držkově u Tanvaldu vařila ve středu, 25. t. m. kupcova 18letá dcera oběd a vrazila do hrnce s vařicí vodou tak silně, že se hrnec roztloukl a voda na 5letou sestřičku, která u kamen v košilce stála, se vylila. Opařené dítě zemřelo ještě téhož dne v strašných bolestech. – Pražský denník, 30. 3. 1868

Dějiny metra: Pražané mohli mít podzemní dráhu už na konci 19. století • Při pohledu na dobové fotografie Prahy z konce devatenáctého a počátku dvacátého století se může zdát, že život v ní byl tehdy jedna velká idylka. Ve skutečnosti však Praha v té době byla spíš začouzeným městem plným továren, kde nebylo zrovna nejzdravější pobývat.

Pařížské metro začalo jezdit v roce 1900.

15. 1. 1868: Vážený pražský občan spáchal sebevraždu, spekuluje se o důvodech • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

28. 6. 1890: Úmrtí advokáta, zaplavené pražské ulice a závody velocipedistů • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Kaplička na Petříně prošla kompletní rekonstrukcí • Hlavní město nechalo opravit kapli sv. Kříže u rozhledny v parku na Petříně. Památka byla dlouhá léta v havarijním stavu. Mimo jiné do ní zatékala voda. Rekonstrukce vyšla celkem na 2,8 milionu korun.

16. 9. 1868: Pražský rodák se vrací domů. Ve světě zažil neuvěřitelná dobrodružství • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Ze života dobrodruha V těchto dnech se vrátil do Prahy jakožto do svého rodiště Jiří Kulhánek, který roku 1864 ve Vídni vstoupil do sboru mexikánských dobrovolníkův a v září téhož roku ještě s mnohými jinými z Terstu do Mexika po parolodi „Pluto“ dopraven byl. V Mexiku byl vřaděn mezi císařské karabinníky a co takový súčastnil se mnohých bitev s povstalci, z nichž vždy šťastně vyvázl. Dva mexikánské řády, jež si krajan náš sem přinesl, svědčí, že v bojích udatně se choval. Po klesnutí císařské vlády upadl s mnoha jinými do zajetí republikánův, kteříž však se zajatými dosti vlídně nakládali. Kulhánek byv po několika měsících úplně na svobodu propuštěn, živil se delší čas v San Francisku roznášením pitelné vody. Obtížná tato živnost se mu však brzy znechutila a pročež mu vhod přišlo nabídnutí jistého kapitána jedné lodi z Nov. Yorku, by do služby k němu vstoupil. Nové toto zaměstnání netrvalo dlouho. Kapitán se roznemohl na žlutou zimnici a za dva dni byl vhozen do moře. Nástupce jeho měl sluhu svého a Kulhánek zatím vypomáhal námořníkům v jich práci, obdržev za to stravu a 12 dolarů měsíčně. V Nov. Yorku živil se co hudebník, až pak touhou po vlasti uchvácen, vstoupil v červenci na vystěhovaleckou lod „Bavarii“ která jej co topiče u parního stroje přijmula a ke konci předešlého měsíce šťastně do Hamburku dovezla, odkudž po železnici do vlasti své dorazil, by se zde, nasytiv se již dobrodružného života, stále usadil. – Pražský denník, 16. 9. 1868 Plynem omámeni V těchto dnech bylo několik dělníků zaměstnáno v klementské ulicí zasazováním poboční plynové roury, jíž by plyn veden byl do továrny na obuv pp. Koniga a Wolfa. Při zasazování nové roury musela být otevřena roura, jíž plyn do svítilen vchází, z té však při otevření plyn tak mocně vyrazil, že okolostojící dělníci omámení bez nebo sklesli. Ostatní dělníci spěchali svým soudruhům ku pomoci a vynesli je ze strouhy na zdravý vzduch. Málem by však také smrdutým výparem byli omámeni a jen stěží se jim podařilo z oparu vyjití. Po delší době podařilo se roury spojiti a tak ucházející plyn zastaviti, který v celém okolí vzduch pokazil. Dělníci omámení museli býti v lékařské ošetřováni vzati. – Pražský denník, 16. 9. 1868

15. 8. 1890: Na Žižkově řádí epidemie spalniček. Zavádí se opatření • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Fontána Národního muzea večer opět září barvami • Po několikaměsíční pauze, kdy byla fontána před Historickou budovou Národního muzea uložena k zimnímu spánku, se tento originální vodní prvek na vrcholku Václavského náměstí opět rozzářil, tentokrát barvami národní trikolory. První spuštění proběhlo v pátek 1. května v 8 hodin večer.

31. 3. 1889: Nejbohatší lidé světa na konci 19. století • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

15. 9. 1889: Moderní hasičský žebřík, telefonické spojení s Vídní a ztráta peněz • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Speciální vlak opět přiveze prezidenta Masaryka z exilu do vlasti • České dráhy ve spolupráci s Československou obcí legionářskou a Národním technickým muzeem pořádají 21. a 22. prosince unikátní rekonstrukci příjezdu prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka z exilu zpět do vlasti.

TGM po příjezdu do Prahy v prosinci 1918.