Trolejbusy se vrací do Prahy. Po 46 letech startuje první pravidelná linka

ZprávyPražskýDEN.cz30. června 20183 minuty čtení

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Cestující pražské MHD se mohou už od července těšit na zahájení pravidelného provozu trolejbusové linky č. 58 v úseku Palmovka – Letňany. Pasažéry sveze Škoda 30Tr ve zhruba hodinovém intervalu. Zahájení pravidelného provozu navazuje na úspěšné zkoušky systému dynamického nabíjení, které probíhaly od října 2017 postupně se dvěma různými vozidly. Od roku 1972 tak bude mít Praha znovu pravidelnou trolejbusovou linku.

Trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. Celkem jezdily trolejbusy pražskými ulicemi 36 let a získaly si řadu příznivců. „V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Hlavním impulsem pro návrat trolejbusů do pražských ulic byl vývoj a významné zlepšení trakčních baterií v poslední dekádě. Kombinace osvědčené trolejbusové technologie a moderních baterií totiž snižuje rozsah a finanční náročnost trolejové infrastruktury a naopak nabízí lepší podmínky pro dimenzování a nabíjení baterií, než u běžných elektrobusů.

[related-post id=“11152″]

„Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu se nám ve zkušebním provozu osvědčil. Díky trakčním bateriím může Škoda 30Tr jezdit i bez trolejového vedení. Bateriový trolejbus se nabíjí dynamicky z trolejového vedení v Prosecké ulici, při přestávkách staticky v obratišti Palmovka. Zahájení provozu linky č. 58 jednoznačně ukazuje, že se nám daří zavádět ekologickou dopravu do české metropole,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že v souladu s českou legislativou je linka č. 58 zavedena jako trolejbusová, i když trolejové vedení tvoří jen zhruba 15 procent trasy. Ještě před zahájením zkušebního provozu byla velmi zásadní etapa legislativní přípravy, neboť v podmínkách české legislativy spadá systém dynamického nabíjení do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať a provozování trolejbusové dopravy. DPP je tudíž z pohledu legislativy od října 2017 také provozovatelem trolejbusové dopravy.

Zkušební úsek Palmovka – Letňany byl vytipován z několika důvodů. Na trase se nachází výrazné a dlouhé stoupání (v Prosecké ulici), které je obvyklé pro mnoho autobusových linek v Praze. Díky tomu DPP může spolehlivě testovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách. Dalším důvodem je styk s tramvajovou napájecí infrastrukturou (na Palmovce a v lokalitě U Kříže), díky čemu DPP využívá synergií z hlediska napájení. V neposlední řadě se v blízkosti tohoto úseku nachází autobusové garáže na Klíčově, čímž se minimalizují manipulační kilometry z/do garáže.

„Na lince č. 58 budou bateriové trolejbusy jezdit denně přibližně od 9:00 do 18:30 v intervalu 60 minut, v pátek od cca 12:00 do 19:30,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a člen představenstva DPP s tím, že DPP může přistoupit k úpravám jízdního řádu. Pokud by k tomu došlo, budou informace o takových změnách standardně dostupné na webových stránkách DPP a příslušných dalších informačních kanálech DPP.

[related-post id=“8038″]

DPP již zároveň připravuje budoucí rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice s předpokladem provozování kloubových vozidel.

Cílem dlouhodobých zkoušek je praktické ověření možností a parametrů technologie dynamického nabíjení, která se jeví jako perspektivní pro elektrifikaci silně zatížených páteřních autobusových linek. DPP by tak výrazně posílil ekologickou dopravu na území Prahy. Postup elektrifikace a její cílový rozsah zatím není fixně stanoven a bude záviset na dalším vývoji technologií (zejména bateriových), finanční bilanci jednotlivých projektů a v neposlední řadě na dotační a daňové podpoře elektromobility.

Nepřehlédněte

Tramvajová vozovna v Kobylisích slaví 80 let od zahájení provozu • Již 80 let funguje tramvajová vozovna v pražských Kobylisích. Provoz zahájila 30. dubna 1939. Svojí kapacitou (200 motorových vozů) nahradila v té době bezmála čtyřicetiletou vozovnu Centrála, která se nacházela v areálu holešovické elektrárny. Ta měla kapacitu jen 90 vozů a její budovu naléhavě pro svoji potřebu potřebovala elektrárenská část Elektrických podniků hlavního města Prahy.

Interiér vozovny Kobylisy v prvním období provozu.

Metro jezdí ve špičkách častěji. Dřívější ukončení provozu ale stále trvá • S postupným rozvolňováním protiepidemických opatření se do pražského metra vracejí cestující. Dopravní podnik proto od pondělí posiluje provoz ve špičkách.

Souprava pražského metra

Provozovatel zelených koloběžek Lime vydal bezpečnostní manuál pro jezdce • Loni v září Prahu ze dne na den zaplavily stovky černo-bílo-zelených elektrických koloběžek kalifornského miliardového startupu Lime. Někteří Pražané si službu na sdílení vozítek prostřednictvím mobilní aplikace oblíbili, těm ostatním buď nevadí, nebo ji nenávidí.

Schváleno. Metro D se začne stavět příští měsíc • Pražští radní dnes schválili záměr výstavby nové linky pražského metra. Dopravní podnik hl. m. Prahy do měsíce zahájí geologický průzkum, kterým celá stavba fakticky započne. Přípravné práce vyjdou na 1,5 miliardy korun.

Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

Začíná platit noční zákaz aut v centru Prahy. Zatím jen na zkoušku • Tři dubnové víkendy po sobě budou v noci vybrané frekventované ulice Prahy 1 uzavřeny pro vjezd nerezidentů a vozů taxi. Magistrát chce vyzkoušet, jaký to bude mít dopad na hladinu hluku.

Dětský výletní vlak Cyklohráček vyjel s novým vagónem • Již po šesté vyjel na koleje výletní vlak Cyklohráček. Novinkou je letos nový vůz, který nahradil motorový vůz Esmeralda. Příští rok projde modernizací čtvrtý, nízkopodlažní vůz.

VIDEO: Letadlo největších aerolinií na světě poprvé přistálo na Ruzyni • Největší letecká společnost na světě American Airlines v sobotu zahájila pravidelné lety mezi Prahou a Filadelfií. Nová linka bude v provozu každý den po dobu letního letového řádu a aerolinka na trasu nasadí Boeing 767–300. První přistání letadla s registrací N388AA na Letišti Václava Havla Praha proběhlo v sobotu krátce před půl devátou ráno. „Jsem velmi rád, že můžeme na Letišti Václava Havla Praha poprvé přivítat American Airlines při slavnostním zahájení pravidelné linky mezi Prahou a Filadelfií. Tímto krokem jsme opět blíže k naplňování naší strategie, ve které je rozšiřování nabídky letů do Severní Ameriky jednou z našich priorit v oblasti rozvoje leteckých spojení. O cesty do Spojených států je dlouhodobě velký zájem a významný dopravní uzel jako je Filadelfie nabídne našim cestujícím nejen rychlé spojení do tohoto zajímavého historického města, ale i komfortní přestup na navazující lety po USA či Kanadě. Již dnes nabídne letový řád American Airlines našim cestujícím okolo 65 navazujících spojení s rychlým přestupem do 5 hodin od příletu,“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. „Budeme se snažit o to, aby se American Airlines v Praze dařilo a aby byla linka do budoucna prodloužena ze sezónního spojení alespoň o další měsíce do konce kalendářního roku,“ dodal. [gallery size="full" columns="1" ids="9957"] Boeing 767-300 nasazený na linku Praha-Filadelfie létá v konfiguraci pro celkem 209 cestujících (28 míst v byznys třídě, 21 ve třídě extra a 160 v ekonomické třídě). V letadle se cestující mohou připojit na wi-fi, ale dopravce si za tuto službu účtuje 19 dolarů za let. „Praha je další úžasný uzel mezinárodní sítě American Airlines a jsme moc rádi, že můžeme českým pasažérům poskytnout více možností a více spojení pro transatlantické cestování,“ uvedl Richard Muise, ředitel provozu American Airlines pro Evropu a Kanadu. „A pokud je Filadelfie konečná destinace, budou mít Češi možnost objevovat historii, kulturu, ale i nákupy, které město nabízí,“ dodal.

Letadlo společnosti American Airlines poprvé přistálo na pražském letišti.

Rekonstrukce další pražské tramvajové tratě začíná už tento čtvrtek • Ve čtvrtek v časných ranních hodinách odstartuje rekonstrukce tramvajové tratě v ulicích Starostrašnická a V Olšinách. Práce potrvají do konce letních prázdnin. Cestující v této oblasti musejí počítat s několika dočasnými změnami.

Lítačku v mobilu pravidelně používají desítky tisíc Pražanů • Aplikace PID Lítačka zaznamenala na konci loňského roku rekordní nárůst stažení. Do svých chytrých mobilních zařízení si ji nově nainstalovalo téměř 32 tisíc lidí. Celkově už si aplikaci stáhlo více než 630 tisíc uživatelů a pravidelně ji využívá přes 170 tisíc z nich. Data zveřejnila městská společnost Operátor ICT.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Na správné parkování elektrických koloběžek v Praze dohlédne posílený speciální tým • Společnost Lime před startem letní sezóny ohlásila posílení týmu lidí, kteří se v Praze každodenně starají o provoz elektrických koloběžek. Rozšířený 40členný tým s novými „patrolery”, řidiči a mechaniky zajistí ještě lepší kontrolu nad správným parkováním koloběžek, jejich rozmístěním na strategických místech a technickým stavem. Lime tímto krokem reaguje nejen na neustále rostoucí poptávku po službě, ale také na zpětnou vazbu ze strany městských částí.

Dopravním ředitelem DPP zůstává i nadále Ladislav Urbánek • Představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na svém červencovém zasedání potvrdilo k 18. srpnu 2020 Ladislava Urbánka ve funkci místopředsedy představenstva a dopravního ředitele DPP.

Strašnická tramvajová vozovna funguje už 110 let. Unikátní je hned z několika důvodů • Nejstarší funkční pražská vozovna tramvají slaví kulaté jubileum – v provozu je přesně 110 let v provozu. Za tu dobu se stala domovem nejrůznějších strojů, mezi nimiž nechyběly ani moderní nízkopodlažní tramvaje 14T. V současnosti je ve Strašnicích k umístěno více než 130 vozů tří typů tramvají T3, které jsou v pravidelném provozu vypravovány na deset denních tramvajových linek.

Tramvaje v hale strašnické vozovny.

Letiště Praha hlásí za srpen nárůst počtu cestujících • Pražským letištěm v srpnu prošlo bezmála 700 tisíc cestujících, což představuje nárůst o 102 procent oproti loňskému srpnu. Nejvíce z nich mířilo do typicky dovolenkových destinací, konkrétně v Řecku, Itálii a Španělsku. Z konkrétních destinací však byl nejoblíbenější  bulharský Burgas, kam se vydalo téměř 46 tisíc cestujících. 

Praha uvažuje o autech, která budou řídit sama. Studie prověří možnosti • Pražští radní zadali vypracování studie pro přípravu pilotního projektu autonomní mobility v Praze. Cílem je zmapovat možná technologická a informační řešení, která zefektivní využití stávajících kapacit dopravních cest a umožní postupné nasazování samořiditelných vozů do městského provozu.

Prodloužení parkovacího oprávnění přes internet bude v Praze jednodušší • Novela zákona o pozemních komunikacích dala obcím možnost přístupu do základních registrů obyvatel pro účely organizování dopravy na svém území. Praha chce tyto údaje využívat pro lepší fungování zón placeného stání (ZPS). Řidiči si tak budou moci vyřídit vydání parkovacího oprávnění nebo jeho prodloužení online bez nutnosti cesty na úřad.

Velikonoční výluka metra nakonec bude • Kvůli výměně dřevěných pražců za betonové bude od čtvrtka 9. dubna od 20:00 hod. do úterý 14. dubna do 14:00 hod. obousměrně přerušen provoz metra na lince C mezi stanicemi Pražského povstání – Kačerov.

Praha 10 zavede modré zóny. Rozšíření chystají i další městské části • Pražští radní odsouhlasili rozšíření zón placeného parkování, které navrhovaly některé městské části. Ke zvětšení parkovacích ploch pro rezidenty tak nyní dojde například na Praze 5, 6, 9, 18 a 21. Kromě toho mohou být parkovací zóny vyznačeny na celém území Prahy 10.

Zákaz pivních kol platí, rozhodl soud. Praze se vrací důstojnost, říká radní • Opatření Magistrátu hl. m. Prahy, které zakazuje provoz dopravních prostředků, na nichž cestující mohou zároveň popíjet alkohol, je i nadále v platnosti. Městský soud v Praze se rozsudkem z tohoto týdne přiklonil na stranu hlavního města a zamítl žalobu provozovatelů této atrakce na zrušení opatření.

Dopravní podnik testuje dynamicky nabíjený elektrobus • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) učinil další krok v rozvoji elektromobility, a to v podobě nasazení nového typu vozidla s dynamickým dobíjením. V neděli 6. května 2018 vyjede prvně do zkušebního provozu s cestujícími nový elektrobus Škoda – SOR 30Tr v úseku Palmovka – Letňany. Vůz dostal evidenční číslo 9506 a na rozdíl od vozu 9505 je zcela bílý, aby byl na první pohled rozpoznán. DPP má nový bateriový trolejbus pronajatý na 1 rok. V rámci testování systému dynamického nabíjení tak bude zahájen zkušební provoz nového vozidla Škoda 30Tr. Nový přírůstek vzešel ze společné produkce dvou tuzemských výrobců, Škoda a SOR. Jedná se o bateriový trolejbus z produkce Škoda Electric, který využívá obdobně jako první testované vozidlo karosérii SOR NB12. Vozidlo bude označeno ve tvaru 58 PALMOVKA, respektive 58 LETŇANY. Zastávky linky č. 58 jsou v pravidelných zastávkách linky č. 140. Přeprava je zdarma. „Vzhledem k tomu, že největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je doprava, je naší povinností zkoušet v rámci MHD nové technologie, které umožní bezemisní provoz. Samozřejmě pokud splňují i rozumné ekonomické parametry,” říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Elektrovýzbroj nového vozidla je však na základě výsledků první fáze testování již lépe přizpůsobena požadovanému charakteru provozu. „Naším záměrem je do budoucna plná elektrifikace linky č. 140. Navazujeme na pilotní provoz elektrobusu, který úspěšně probíhá již více než půl roku, ale bateriový režim měl charakter především pomocného pohonu. Nynější nový elektrobus ve zkušebním provozu umožní plnohodnotnou jízdu na baterie,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že DPP si pronajal nový elektrobus na jeden rok. [gallery columns="1" size="full" ids="9923"] Elektrobus Škoda – SOR 30Tr je nabíjen dynamicky během jízdy. Nabíjecí systém se skládá z obousměrného trolejového vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ulici Prosecká o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny umístěné v dolní části Prosecké ulice. Úsek DPP vybral kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost. Nabíjení pomáhá také krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“).

Bezdotykové tlačítko pro chodce se testuje na Dvořákově nábřeží • Už řadu let si mohou chodci na přechodech zkrátit čekání na zelenou stisknutím mechanického žlutého tlačítka. V Praze se nyní testuje i bezdotyková varianta.