Ve všech pražských tramvajích bude brzy možné platit kartou. DPP začal s instalací terminálů

ZprávyKristián Vích1. dubna 20192 minuty čtení

Foto: PražskýDEN.cz

Ve všech pražských tramvajích bude brzy možné zakoupit jednorázovou jízdenku za pomoci bezkontaktní platební karty. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech do souprav instaluje platební terminály. Všechny tramvaje jimi mají být osazeny nejpozději do konce dubna.

Bezhotovostní prodej jízdenek si DPP otestoval v rámci pilotního projektu na linkách č. 18 a 22 již v minulých letech. Zakázku na provoz platebních terminálů v tramvajích následně vysoutěžila firma Bankovní informační technologie s. r. o., která spadá pod ČSOB. Ta nyní na své náklady vybaví všechny tramvaje samoobslužnými zařízeními pro nákup jízdenek a službu bude zajišťovat po dobu čtyř let od zprovoznění.

Vedení DPP si od novinky slibuje zvýšení kvality a komfortu služeb pro cestující. Zároveň si pochvaluje, že získá dosud nejlevnější prodejní kanál pro prodej jízdenek. Za službu bude platit provizi ve výši 1,99 % z ceny jízdného.

„Snažíme se, aby byl nákup jízdenek pro naše cestující co nejsnazší a nejpohodlnější. Věříme, že když jim umožníme zaplatit za jízdu tramvají kartou přímo ve voze, ušetříme jim tím starosti se sháněním drobných mincí a také automatu na jízdenky. Zároveň doufáme, že se nám tímto krokem podaří snížit počet nechtěných černých pasažérů, kteří neplánovali cestovat bez platné jízdenky, ale nemohli si ji z různých důvodů zakoupit,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski. Zároveň dodal, že platební terminály by se v budoucnu měly objevit i ve všech pražských autobusech.

Už na konci loňského roku DPP zavedl bezhotovostní platbu jízdného na všech příměstských autobusových linkách, které provozuje. Od loňska je také možné nahrát si předplatní časové kupony na platební kartu nebo na In Kartu Českých drah.

Pokračuje i inovace výdejních jízdenkových automatů. Staré jsou od loňska průběžně nahrazovány přístroji nového typu, které umožňují kromě hotovostní i bezhotovostní platbu jízdného, ovládání dotykovým displejem a vyhledávání dopravního spojení. Během první poloviny letošního roku bude vyměněno dalších 100 kusů automatů, které nahradí staré automaty akceptující pouze mince, a to převážně ve stanicích metra. Tím bude umožněn bezhotovostní nákup jízdenek i cestujícím pražského metra. I z tohoto důvodu se nepočítá s instalací bezkontaktních platebních terminálů přímo do vozových souprav.

Nepřehlédněte

Muzeum Dopravního podniku má nově otevřeno i v zimních měsících • Dopravní podnik hl. m. Prahy pro velký zájem návštěvníků otevírá Muzeum MHD pro veřejnost i v zimních měsících. Zavítat do něj můžete každý víkend od 5. ledna do 31. března, a to vždy od 9 do 17 hodin. Čeká na vás více než čtyřicet historických vozidel a mnoho dalších exponátů – modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek, plánků.

Mobilní signál LTE pokrývá další dvě stanice pražského metra • Postupné pokrývání pražského metra mobilním signálem pokračuje. Od tohoto týdne je nově možné surfovat na internetu v úseku mezi stanicemi Anděl a Smíchovské nádraží. Dalších sedm stanice přibude do začátku prázdnin.

Praha představila novou podobu Smetanova nábřeží • Pražští radní schválili návrh nové podoby Smetanova nábřeží. Oznámil to náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Změny se mají týkat zastávek tramvají, stromořadí, chodníků nebo laviček.

České dráhy dočasně ruší všechny spoje do Německa • V souvislosti se zpřísněnými protiepidemickými opatřeními německých úřadů bude od tohoto víkendu přerušen provoz mezistátních vlaků mezi Českou republikou a Německem. Opatření se týká všech dálkových i regionálních spojů Českých drah (ČD) a jejich partnerů na všech hraničních přechodech do Bavorska a Saska a platí do odvolání.

Z Prahy se nejčastěji léta do Londýna, nejvzdálenější destinací je Šanghaj • Letiště Václava Havla Praha dosáhlo v minulém roce historického rekordu 15 milionů odbavených cestujících. Nejvíce z nich prošlo letištěm 23. června, a to více než 64 tisíc. Jde tak z hlediska provozu letiště o nejvytíženější den roku 2017.

Pravidelní dárci krve dostanou MHD v Praze zdarma • Radní pro sociální politiku a zdravotnictví Milena Johnová navrhne ocenění dlouhodobých dobrovolných dárců krve. Za svou pomoc ve veřejném zájmu dostanou držitelé Zlatého kříže Českého červeného kříže 3. a vyšší třídy (dárci po 80 a více odběrech krve) ocenění a roční jízdné MHD zdarma. Dárci darující krev více než čtyřicetkrát pak budou oceněni na slavnostním večeru, kde pro ně vystoupí Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK.

Pražští taxikáři si musí do konce roku obstarat samolepku • Na základě novely zákona o silniční dopravě byla zavedena povinnost provozovatelů vozidel taxislužby mít vozidlo označené evidenční nálepkou. Magistrát hl. m. Prahy upozorňuje, že lhůta pro splnění této povinnosti končí 31. prosince 2020. Podle evidence vozidel taxislužby ji dosud několik tisíc provozovatelů nesplnilo.

Dopravní podnik loni hospodařil se ziskem. Efektivitu chce v budoucnu zvýšit třeba omezením duplicitních spojů • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dosáhl za loňský rok 2018 zisku po zdanění ve výši 1,529 miliardy korun. To je o více než 200 miliónů korun méně, než kolik tvořil přiznaný přiměřený zisk ze strany vlastníka. Podepsaly se na tom především rostoucí náklady. Společnost to uvedla v tiskové zprávě.

Betlémské světlo rozveze po Praze historická tramvaj • I přes protiepidemická omezení se Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) také letos zapojí do distribuce Betlémského světla po Praze. Tuto sobotu 19. prosince krátce po poledni vypraví historickou tramvaj, kterou společně se skauty rozveze Betlémské světlo na celkem 9 zastávek.

OBRAZEM: Metro A slaví výročí. Pražanům slouží přesně 40 let. V mnoha ohledech je unikátní • Přesně před 40 lety začala Pražanům sloužit nová linka metra A. Stavba začala v roce 1973 a slavnostní otevření prvního úseku mezi stanicemi Leninova (dnes Dejvická) a Náměstí Míru proběhlo 12. srpna 1978. Byla to tehdy velká sláva. Výstavba metra měla velkou politickou i společenskou prioritu, slavnostního přestřižení pásky se zúčastnil sám prezident ČSSR Gustáv Husák. A dělníci už v té době pracovali na stavbě dalších částí. [gallery size="full" columns="1" ids="11874"] Rozšiřování V den uvedení do provozu byla linka metra A dlouhá 4,7 km a měla 7 stanic. V roce 1980 přibyly stanice Jiřího z Poděbrad, Flora a Želivského. V červenci 1987 byl otevřen třetí úsek do stanice Strašnická a v roce 1990 přibyla stanice Skalka. [gallery size="full" columns="1" ids="11879"] Další prodloužení na severovýchod o stanici Depo Hostivař s využitím existující spojky do depa proběhlo v roce 2006. Nejnovější úsek z Dejvické do Motola byl otevřen v dubnu 2015. V současné době má linka A 17 stanic, celková délka je 17,13 km a vlaková souprava ji projede přibližně za půl hodiny. Hlasatelkou linky je už od jejího zprovoznění Světlana Lavičková. [gallery size="full" columns="1" ids="11878"] Na trase A metro poprvé překonalo vodní překážku v podobě Vltavy. První podchod pražského metra pod Vltavou se nachází v hloubce 14 metrů pod dnem řeky. Na trase je také téměř 190metrový úsek s největším povoleným sklonem 40 promile, a to mezi stanicemi Náměstí Míru a Muzeum. [gallery size="full" columns="1" ids="11877"] Stanice prvního úseku jsou unikátní Nejstarší stanice metra A mají většinou jen jediný výstup, ačkoliv byly navrženy tak, aby bylo možné v případě potřeby druhý dobudovat. Původní plány počítaly s dostavbou v 90. letech, ale nakonec se od nich ustoupilo. Například nejhlouběji položená stanice v celé síti pražského metra – Náměstí Míru (53 m pod povrchem) – by teoreticky mohla mít výstup na Vinohradské třídě. [related-post id="11776"] Interiéry stanic působí tak trochu exkluzivně a tajemně. Podíl na tom má důmyslně navržený způsob zacházení se světelnými zdroji a vhodný výběr použitých materiálů na obklady stěn spolu s celkovým barevným laděním. Cestování linkou I. A mělo mj. symbolizovat, že se cestující pohybuje pod historickým centrem města. Ikonické hliníkové obložení stanic metra A navrhl hlavní architekt pražského metra Jaroslav Otruba. Střídání dutých a vypouklých desek mělo za cíl tříštit zvukové vlny od podvozků projíždějících souprav. Základní barva celé linky je zlatavá champagne. Barevné ztvárnění navrhl grafik Jiří Rathouský. [gallery size="full" columns="1" ids="11880"] Na výzdobě se nešetřilo Pokud cestující projede všechny stanice, může se pokochat pohledem na desítky uměleckých děl a architektonických výtvarných prvků. Z metra se stala galerie tehdejšího umění. Může za to obrovský společenský význam stavby za předchozího režimu a dobový stavební zákon, který u veřejných staveb nařizoval vynaložit až čtyři procenta z rozpočtu na výzdobu. [related-post id="11202"] Jezdily jen čtyři vagóny V době, kdy začalo metro na trase A pravidelně jezdit, nebyl nápor na dopravu v metropoli tak velký jako dnes. Proto stačilo, že soupravy měly jen čtyři vagony. Před čtyřiceti lety to vypadalo jinak i v kabině strojvedoucího. Nikdy nejezdil sám, ale s pomocníkem. Ten hlídal, jestli jsou zavřeny všechny dveře, a také další zdánlivé "drobnosti", které už má v dnešní době na starosti počítač. Nástupiště stanic se podobala spíš železničním zastávkám. Každé měli na starosti dozorčí v hnědé uniformě s plácačkou, kteří vlaky odbavovali. Ve špičce, kdy soupravy jezdily každé tři čtyři minuty, proto měli poměrně dost náročnou službu. [gallery columns="1" size="full" ids="11875"] Metro jako válečný úkryt Trasa A byla na rozdíl od nejstaršího "céčka" zahrnuta do plánu ochranného systému metra. V případě válečného ohrožení měly stanice sloužit jako kryt, každá se dala neprodyšně uzavřít lidé by v ní v bezpečí vydrželi nejméně 72 hodin. [gallery columns="1" size="full" ids="11876"] Kam dál? V současné době je veškerá pozornost směřována na projekt výstavby linky D. Dalšího rozšíření se proto linka A jen tak nedočká. Zamýšlené prodloužení na ruzyňské letiště, či případná odbočka na Zahradní Město, je hudbou daleké budoucnosti.

Provoz metra bude od pondělí posílen. Roušky v MHD jsou povinné i nadále • Provoz pražského metra bude od pondělí 1. června posílen. Kvůli koronavirové krizi dosud fungovalo v prázdninovém režimu.

Nebojte se nákazy. DPP chce kampaní přilákat Pražany zpátky do MHD • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) spustil informační kampaň, která má za cíl rozptýlit obavy cestujících z nákazy covid-19 v prostředcích městské hromadné dopravy. Formou televizních a rozhlasových spotů, on-line bannerů, advertorialů a citylightů poběží do konce ledna 2021.

Stavba tramvajové vozovny v Hloubětíně začne nejspíš na podzim • Dopravní podnik vypsal tendr na zhotovitele nové deponovací a opravárenské haly hloubětínské tramvajové vozovny. Stavba za 1,6 miliardy korun by měla začít ještě letos.

Proměna zastávek MHD začíná. Hotovo má být do dvou let • Nové přístřešky, lavičky, koše nebo informační tabule. Praha oficiálně začala s postupnou proměnou zastávek MHD. Zbrusu novou podobu jich dostane do dvou let téměř sedm stovek. První už mohou cestující využívat v Praze 13 na zastávkách Píškova a Velká Ohrada.

Ryanair spouští nové letecké spojení z Prahy do Řecka • Nízkonákladová letecká společnost Ryanair ohlásila spuštění dvou přímých pravidelných linek mezi Prahou a Řeckem. Během příštího letního letového řádu bude létat z Letiště Václava Havla Praha do Soluně a na řecký ostrov Rhodos.

Do ulic vyjela speciální žlutá tramvaj. Pražany varuje před smrtelným nebezpečím • V hlavním městě dramaticky přibývá počet případů srážek tramvají s chodci. Jen v loňském roce kvůli tomu přišlo o život celkem osm lidí. Dopravní podnik proto rozjíždí osvětovou kampaň, která si klade za cíl tento smutný trend zastavit.

DPP postaví novou budovu vozovny Hloubětín. Současná nesplňuje technické požadavky • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je nucen rozšířit omezení provozu v deponační hale vozovny Hloubětín, kde je již přes čtyři roky provoz částečně omezen z důvodu závad konstrukce střechy. Od pondělí 15. ledna 2018 je z bezpečnostních důvodů toto opatření rozšířeno na celou halu odstavů tramvají, která je uzavřena pro veškerý pravidelný provoz.

Začala další fáze oprav Koněvovy ulice. Auta i MHD musejí objíždět • V sobotu začala další fáze rekonstrukce Koněvovy ulice. Až do 23. srpna budou dělníci pracovat v úseku Rokycanova – Ostromečská.

Rekonstrukce stanice metra Opatov dokončena. Nyní je plně bezbariérová • Po roce stavebních prací dokončil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) modernizaci stanice metra Opatov na lince C. V rámci této investiční akce zde DPP vybudoval také kaskádu výtahů od nástupiště až k autobusovým zastávkám na východní straně Chilské ulice, čímž se Opatov stal 45. plně bezbariérovou stanicí pražské podzemky. Opatov je současně první stanicí, jejíž nástupiště a vestibul jsou osvětleny pouze pomocí energeticky úsporné LED technologie.

Praha 1 chce vyhnat cyklisty z centra metropole, už od dubna • Celkem 23 ulic, průjezdů a náměstí Prahy 1 v délce 3 300 metrů se nejpozději do konce března každý den od 10 do 17 h uzavře pro všechny cyklisty. Kontroverzní návrh Prahy 1 může veřejnost připomínkovat do 27. ledna. Spolek Auto*Mat sbírá podpisy pod další petici proti omezení a podruhé se obrátí na Zastupitelstvo hl. m. Prahy. Budou-li připomínky dostatečně závažné, může Praha 1 od celého stanovení upustit.

Cyklistům vjezd do centra zakázán!