Výstava ukazuje, jakým směrem by se Praha mohla v budoucnu vyvíjet

Kam vyrazit v PrazePražskýDEN.cz22. září 20202 minuty čtení

Návrh plovoucí plovárny na Vltavě (autoři: Jašková, Lipenský, Volf).

Foto: SmetanaQ

V neděli 20. září odstartoval na Smetanově nábřeží v Praze rozsáhlý výstavní projekt „Praha – město pro lidi“.

Organizátoři nabízejí otázky i odpovědi, jakým směrem by se měla ubírat diskuze v české metropoli nad tématy jako dopravní infrastruktura, regulace automobilového provozu spojeného s parkováním, dostupnost bydlení a regulace investičního developmentu, zkvalitnění veřejného prostoru a městského parteru a nabízejí příklady řešení, která využívají ostatní evropská hlavní města.

„Jako většina světových metropolí i Praha podřídila svůj rozvoj hlavně hospodářskému růstu a nekontrolovaný byznys negativně změnil charakter Prahy. Centrum města se proměnilo v turistický skanzen, velké plochy města slouží pouze automobilům a bydlení se stává nedostupným pro většinu lidí. Epidemie, která nás drtí už podruhé v tomto roce, nám ale ukazuje, že se něco musí rychle změnit. Naše výstava přináší příklady toho, jak jde vylepšit život města, když se dá do popředí jeho rozvoje kvalita lidského života. Chceme, aby se nám lépe dýchalo a žilo v našem nádherném městě,“ říká Jozef Onderka ze společnosti SmetanaQ Events, spolupořadatel výstavy.

Návrh plovoucích lázní na Vltavě (autor: Petr Janda, Brainwork). Foto: SmetanaQ

Výstava „Praha – město pro lidi“ se koná jak ve vnitřních sálech galerie SmetanaQ na Smetanově nábřeží, tak i venku před samotnou budovou a před parkem Národního Probuzení.

Součástí projektu je i výstava „Praha / udržitelná architektura“, která představuje přes třicet projektů dokazujících, že i v Praze se stává „udržitelnost“ silným tématem, a že pokud investor a architekt naleznou společnou řeč, může vzniknout kvalitní urbanismus, veřejný prostor nebo bytový komplex.

Nepřehlédněte

Negrelliho viadukt bude po rekonstrukci sloužit jako kreativní prostor • Na rozsáhlou rekonstrukci Negrelliho viaduktu, která momentálně probíhá, naváže proměna okolí druhého nejstaršího mostu v Praze včetně prostorů pod ním. Podle návrhu náměstka primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka a náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra může pod viaduktem vzniknout nový kreativní prostor s kavárnami, knihovnou nebo letní divadelní scénou. Návrh počítá se zpracováním využitelnosti oblouků, vytvořením nových veřejných prostranství a zapojením viaduktu do struktury města. Přibydou také nová parkovací stání.

Malešickou a Českobrodskou ulici propojí nová třída • Nákladové nádraží Žižkov je jedno z pražských transformačních území, kde má v budoucnu vzniknout nová čtvrť. S budoucími obyvateli ale vzroste i nutnost posílení zdejší dopravy. Aby se předešlo přetěžování ulice Jana Želivského, vznikne tzv. „Jarovská třída“.

Socha housenky vzbuzuje pohoršení. Pražanům připomíná brněnský orloj • Housenka raného kapitalismu, jedno z nejznámějších děl sochaře a obyvatele Prahy 6 Kurta Gebauera, se nyní nově tyčí na Vítězném náměstí. Čtvrtstoletí od vzniku původní myšlenky tak stanula v místě, pro které ji autor tehdy navrhl.

Tisíce křížů zaplavily Staroměstské náměstí • Na pražském Staroměstském náměstí se v pondělí ráno objevilo 25 tisíc křížů. Značky namalované na dlažebních kostkách připomínají oběti pandemie covid-19 v Česku.

Na Petříně vzniknou nové toalety pro veřejnost a zázemí pro zahradníky • Rada hl. m. Prahy odsouhlasila vybudování nového sociálního zázemí na Petříně, které bude prioritně určeno pro návštěvníky a technické pracovníky petřínských zahrad. Nové zázemí nahradí nevzhledné provizorní toalety. Nový objekt je navržen tak, aby přirozeně splynul s okolním prostředím ohradní zdi na okraji Velké Strahovské zahrady. Nárůst turistického ruchu v zahradách město vylučuje.

Takhle budou vypadat stanice Olbrachtova a Pankrác na nové lince metra D • Výtvarnou podobu stanic budoucích metra D Pankrác a Olbrachtova navrhnou přední čeští umělci Jakub Nepraš a Vladimír Kokolia. Jejich návrhy zvítězily ve vyzvané soutěži Metroprojektu, Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a hlavního města Prahy pod záštitou Národní galerie Praha. Návrh Vladimíra Kokolii pro stanici Olbrachtova počítá se způsobem zobrazování, který návštěvníka vtahuje do obrazu a vytváří iluzi prostorového ztvárnění. Jakub Nepraš připravil výtvarné ztvárnění stanice Pankrác s alegorickým rozměrem a porota vyzdvihla také soulad návrhu s charakteristikou stanice jako živého přestupního bodu nové linky.

Vizualizace stanice Olbrachtova.

Výstava na tramvajové koleji mapuje historii prostranství kolem Národního muzea a Čelakovského sadů • Dosud nevyužívaná tramvajová kolej mezi Historickou a Novou budovou Národního muzea se v těchto dnech stala místem konání výstavy s názvem „Proměny okolí budov Národního muzea a Čelakovského sadů“. Celkem 26 informačních panelů mapuje historii i současnost tohoto místa.

Novou čtvrť bude teplem zásobovat Ústřední čistírna odpadních vod • Pražští radní pověřili Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) vypracováním studie zásobování sítěmi technické infrastruktury nové čtvrti Bubny-Zátory. Studie podrobně prověří veškeré projekty spojené se zásobováním energií, které se v území plánují, a navrhne harmonogram jednotlivých prací. Novou čtvrť pro 25 000 lidí by měla například v budoucnu vytápět a chladit Ústřední čistírna odpadních vod. Studie má být dokončena na konci srpna.

Městský mobiliář by měl být v budoucnu jednotný. Chystá se katalog • Pražští radní zadali Institutu plánování a rozvoje (IPR) vypracovat katalog doporučených prvků veřejných prostranství. Cílem je sjednotit již existující dokumenty, které se věnují každému typu prvku zvlášť, nebo pro něj dokonce žádná pravidla neexistují.

Dopravní terminál na Černém Mostě se promění. Město chystá plán • Pražští radní odsouhlasili zkvalitnění klíčového dopravního uzlu na okraji metropole. Na proměnu terminálu na Černém Mostě se zaměří Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), který vybere zpracovatele studie revitalizace. Ta by měla vyřešit především rekonstrukci frekventované lávky nad nástupištěm, komplikovaný přístup k nástupišti metra směrem do centra a neefektivní, a často vícenásobné, objíždění terminálu autobusovými linkami.

Florenc se má proměnit. Praha vypsala soutěž na novou podobu • Hlavní město má velké plány s pražskou Florencí. Tento významný dopravní uzel nyní patří mezi zanedbané části metropole. To se má ale v příštích letech změnit.

Vzniknou v Malešicích nové byty? Zaměří se na to analýza • Malešicko-hostivařská oblast je se svými 650 hektary největší průmyslovou lokalitou v Praze. Nachází se tu velká část technického zázemí hlavního města jako spalovna, teplárna, chladírny, skladovací a výrobní haly, betonárna, depozitář Národní knihovny nebo ústřední dílny Dopravního podniku.

Parčík v Rybalkově ulici dostává novou podobu. Podívejte se, jak bude vypadat • Po zimní přestávce pokračuje revitalizace parčíku v Rybalkově ulici. Vznikne zde nová parková cesta a obmění se mobiliář. Navíc přibude nová zeleň a terénní jezdecké schody vložené do plochy trávníku.

Evžen Korec: Občanskou vybavenost má financovat stát, na nových bytech jen v Praze loni vydělal 6 mld. Kč • Nepsanou povinností pro všechny developery se v Praze poslední dobou stalo, že přispívají městským částem, kde plánují své rezidenční projekty, na dopravní infrastrukturu, občanskou vybavenost či jiné veřejné stavby. Objevují se dokonce hlasy, že tyto „dobrovolné“ příspěvky by se měly formalizovat a vytvořit závazné pravidlo. Mluví se o tom, že by měl každý investor do veřejného rozpočtu odvádět stovky korun za metr čtvereční postaveného bytu. Tento nápad je nutné odmítnout hned v počátku, protože by šlo fakticky o sektorovou daň trestající úspěšné firmy, které se dokázaly prokousat neuvěřitelným byrokratickým martyriem povolovacího procesu. Navíc by to dopadlo hlavně na zájemce o nové byty, protože vyšší náklady by investor zcela logicky promítl do vyšší ceny bytu.

Nová výstava v CAMPu se zabývá překážkami ve veřejném prostoru • Parkovací automat, lavička, zábradlí, odpadkový koš, oplocení, rampa. Podobně, jako je současný virtuální veřejný prostor plný informací, je městský veřejný prostor plný věcí. Výstava CITYBLOK v Centru architektury a městského plánování (CAMP) dokumentuje 17 objektů, které výrazně ovlivňují charakter města a které si lidé zvykli nevnímat.

Začala stavba Smíchov City. Nová čtvrť nabídne bydlení pro tisíce lidí • Zástupci hlavního města, MČ Praha 5 a společnosti Sekyra Group položili v minulém týdnu základní kámen nové čtvrti Smíchov City. Zahájili tím výstavbu, jaká nemá v pražském kontextu obdoby.

Lávka HolKa propojí Holešovice a Karlín. Praha vybrala stavitele • Pražští radní vybrali dodavatele stavby lávky Holešovice-Karlín (HolKa). Postaví ji firma Skanska, která ve výběrovém řízení nabídla cenu 298 mil. Kč bez DPH.

Málo zeleně ve městě mají na svědomí i trubky a kabely. Našlo se ale řešení • Nedostatek kvalitní zeleně ve veřejném prostoru je problém, který se v poslední době skloňuje všemi pády. Odborníci doporučují vysazování stromů a stromořadí jako jedno z nutných adaptačních opatření na probíhající klimatickou změnu. Bohulibým záměrům ale často stojí v cestě inženýrské sítě.

Praha představila novou studii Nákladového nádraží Žižkov • Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) představil urbanistickou studii s prvky regulačního plánu pro Nákladové nádraží Žižkov. Opuštěný brownfield by se měl v budoucnu proměnit v novou městskou čtvrť s byty, obchody, školou a parky.

FOTOREPORT: Konec ostudy! Okolí Národního muzea se začíná měnit. Hotovo bude už letos • Rada hl. m. Prahy dnes schválila kroky vedoucí ke zpříjemnění okolí Národního muzea. Hlavní úpravy čekají prostor mezi historickou a novou budovou Národního muzea. Dále se plánuje nové napojení na tramvajovou trať ve Vinohradské a Škrétově ulici. Změny proběhnou ještě letos. Podklad pro celkovou vizi okolí Národního muzea vypracoval Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha).

Konec jedné velké pražské ostudy.