Začala stavba Smíchov City. Nová čtvrť nabídne bydlení pro tisíce lidí

ZprávyPražskýDEN.cz5. října 20202 minuty čtení

Foto: IPR Praha

Zástupci hlavního města, MČ Praha 5 a společnosti Sekyra Group položili v minulém týdnu základní kámen nové čtvrti Smíchov City. Zahájili tím výstavbu, jaká nemá v pražském kontextu obdoby.

Přestavba jednoho z nejatraktivnějších pražských brownfieldů, území kolem nádraží na Smíchově, se má stát symbolem proměny Prahy ve 21. století. Vznikne zde téměř 400 000 m² bytových, administrativních, obchodních či veřejných ploch, včetně kilometrového pěšího bulváru, který bude těžištěm celého projektu. Chybět nebude ani škola nebo rozsáhlé plochy zeleně. Předpokládá se, že po dokončení projektu, tedy za dvanáct let, zde bude pracovat či bydlet 12 000 lidí. Celková investice dosáhne 20 miliard Kč.

„Dovoluji si říci, že takto připravený projekt na toto rozsáhlé území nově vznikající městské čtvrti je ukázkovým příkladem prvotřídního urbanismu, kvality veřejného prostoru i architektury samotné,“ říká Petr Hlaváček, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy.

Zahájení projektu předcházela patnáctiletá příprava, která zahrnovala řadu předběžných studií, změnu územního plánu, řešení dopravní infrastruktury, a především velké mezinárodní architektonické soutěže, které hodnotila porota složená z reprezentantů developera, města i předních expertů. Koncepci výjimečně ocenili i přísní komisaři UNESCO, podle nichž nová zástavba nenaruší světové památkové dědictví Prahy.

Stavba první etapy projektu, jejíž podoba vzešla ze sedmi renomovaných architektonických ateliérů, potrvá 28 měsíců a je v investičním objemu 3,5 miliardy korun. Dodavateli stavby jsou konsorcium Strabag, Aspira Construction a Instalace Praha.

První městský blok vyroste na křižovatce ulic Za Ženskými domovy a Nádražní. Nabízí 195 bytových jednotek, z nichž už za prvních šest měsíců od zahájení prodeje našlo přes 60 % své majitele. Následovat bude kancelářská budova s rozlohou deset tisíc metrů čtverečních a další bytový blok o 210 bytových jednotkách. Domy mají v parteru prostor pro obchod, služby i restaurace. Počítá se také s moderním nájemním bydlením. Individuálně řešené domy jednotlivých bloků propojí společný dvůr a recepce.

V jižní části téměř kilometrového pěšího bulváru pak v druhé etapě projektu Smíchov City vyroste celá komerční čtvrť (business district) včetně rozsáhlého kampusu pro Českou spořitelnu o celkové ploše 130 000 m². Zároveň dojde k dostavbě bulváru v celé jeho délce a založení parkových ploch. Celková investice do všech čtyř etap projektu dosáhne 20 miliard.

Nepřehlédněte

Okolí Hlavního nádraží se promění. Povede sem nová tramvajová trať • Vrchlického sady, kterým se kvůli nelichotivé pověsti přezdívá „pražský Sherwood“, dostanou novou podobu. Park v blízkosti Hlavního nádraží bude revitalizován a nově sem povede i tramvajová trať.

Na Petříně vzniknou nové toalety pro veřejnost a zázemí pro zahradníky • Rada hl. m. Prahy odsouhlasila vybudování nového sociálního zázemí na Petříně, které bude prioritně určeno pro návštěvníky a technické pracovníky petřínských zahrad. Nové zázemí nahradí nevzhledné provizorní toalety. Nový objekt je navržen tak, aby přirozeně splynul s okolním prostředím ohradní zdi na okraji Velké Strahovské zahrady. Nárůst turistického ruchu v zahradách město vylučuje.

Parčík v Rybalkově ulici dostává novou podobu. Podívejte se, jak bude vypadat • Po zimní přestávce pokračuje revitalizace parčíku v Rybalkově ulici. Vznikne zde nová parková cesta a obmění se mobiliář. Navíc přibude nová zeleň a terénní jezdecké schody vložené do plochy trávníku.

Praha už ví, jak vybere provozovatele oblouků Negrelliho viaduktu • Pod nově opraveným Negrelliho viaduktem v Karlíně vznikne v budoucnu odpočinková zóna. Ve zhruba čtyřech desítkách oblouků se usadí komerční i kulturně-kreativní subjekty, které v menší míře doplní začínající podniky. Jednotlivé nájemce vybere speciální komise, kterou sestavuje pražský magistrát.

Nejošklivější pražské nádraží čeká radikální proměna. Takhle bude vypadat nový Smíchovský terminál • Návrh nového dopravního terminálu na Smíchově má detailní podobu. Terminál lépe propojí železniční a autobusovou dopravu a zkrátí tak přestupní vazby pro cestující. V plánu je také vznik P+R parkoviště, rozšíření nástupní haly a úprava přednádražního prostoru. Nyní hlavní město vypsalo výběrové řízení na nového projektanta. Výstavba by mohla začít v roce 2021.

Proměnu Prahy za posledních 200 let ukazuje nová výstava • Kudy tekla Vltava v době našich praprababiček? Jak vzniklo Jižní Město? Jak se proměnil Karlín od Sametové revoluce? A co se změnilo ve vaší čtvrti? To vše se dozvíte na nové interaktivní výstavě s názvem „Dvě Prahy: Město z ptačí perspektivy“ v Centru architektury a městského plánování (CAMP). Výstava ukazuje prostřednictvím plánů a leteckých snímků vývoj hlavního města za posledních dvě stě let. Od 3. do 29. března 2020 se může každý proměnit v průzkumníka své pražské čtvrti a navštívit ji v letech od počátku 19. století do současnosti.

Výstava v Centru architektury a městského plánování.

Výstava na tramvajové koleji mapuje historii prostranství kolem Národního muzea a Čelakovského sadů • Dosud nevyužívaná tramvajová kolej mezi Historickou a Novou budovou Národního muzea se v těchto dnech stala místem konání výstavy s názvem „Proměny okolí budov Národního muzea a Čelakovského sadů“. Celkem 26 informačních panelů mapuje historii i současnost tohoto místa.

Název nového parku Prahy 3 vybrali občané v anketě • Nyní je to ještě travnatá plocha mezi Sauerovou a Pitterovou ulicí. V budoucnu se ale promění v plnohodnotný městský park. Jeho název Pražané vybrali v anketě.

Socha housenky vzbuzuje pohoršení. Pražanům připomíná brněnský orloj • Housenka raného kapitalismu, jedno z nejznámějších děl sochaře a obyvatele Prahy 6 Kurta Gebauera, se nyní nově tyčí na Vítězném náměstí. Čtvrtstoletí od vzniku původní myšlenky tak stanula v místě, pro které ji autor tehdy navrhl.

Připomínky k Metropolitnímu plánu jsou odevzdány. Co bude dál? • V pátek uplynula lhůta pro podávání připomínek a stanovisek k návrhu nového Metropolitního plánu. Skončilo tím tzv. společné jednání. V současné chvíli se připomínky evidují a jejich přesný počet bude znám koncem roku 2018. Za dva roky se budou občané moci vyjádřit k upravenému návrhu plánu v tzv. veřejném projednání. Společné jednání Metropolitního plánu je u konce. Odbor územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy převzal poslední stanoviska od orgánů státní správy. Jejich vyhodnocení bude probíhat ve třech etapách, z nichž každá bude trvat 4-5 měsíců. Postupně dojde na připomínky dotčených orgánů, městských částí a fyzických a právnických osob. Celkový počet podání by měl být znám v průběhu srpna. Toto číslo bude stále jen orientační, jelikož nezohledňuje počet připomínkujících, duplicitu podání a počet připomínek v jednom podání. Přesný počet připomínek pak bude znám až koncem roku 2018. „Děkuji všem Pražanům, kteří se zapojili do připomínkování návrhu nového územního plánu. Jejich znalost území a představa o budoucí podobě města je cenným podkladem pro dopracování plánu. Oceňuji také aktivní přístup městských částí. Právě dohoda s nimi je klíčová pro schválení dokumentu v roce 2022,“ řekla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky. Na odevzdání připomínek měla veřejnost jeden měsíc od 27. 6. do 26. 7. Seznamovat se s ním však mohla už od začátku května. Plán byl vystaven v Centru architektury a městského plánování, kde ho vidělo přes 15 000 návštěvníků. Během května a června navíc probíhala informační tour, při které zaměstnanci Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) prezentovali plán veřejnosti na 18 místech Prahy a vysvětlovali, jak ho číst i jak ho připomínkovat. „Plán jsme představovali dlouho před tím, než se k němu veřejnost mohla vyjádřit. Proto očekáváme, že k němu bude i hodně připomínek. Naše snaha o co největší otevřenost má jediný cíl – co nejkvalitnější plán,“ uvedl Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. Co bude dál? Po ukončení společného projednání Odbor územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy zaeviduje a společně s IPR Praha a určeným zastupitelem (zpravidla radní pro územní rozvoj) vypořádá připomínky. IPR Praha následně návrh Metropolitního plánu upraví. Očekává se, že upravený návrh bude znám cca za dva roky. Následně bude vyhlášeno druhé kolo projednávání, tj. veřejné projednání, ve kterém bude opět možno podávat připomínky. Podle nich vznikne znovu upravený návrh, který bude muset být do konce roku 2022 schválen zastupiteli. Teprve potom bude Metropolitní plán platný a účinný.

Ulice Karla Engliše prošla kompletní rekonstrukcí. Čekalo se na ni řadu let • O dva týdny dříve skončila rozsáhlá rekonstrukce části ulice Karla Engliše, kterou měla na starosti Technická správa komunikací hl.m Prahy (TSK). Byť se nejedná o dlouhý úsek ani o významnou pražskou dopravní tepnu, její stav trápil obyvatele Prahy 5 řadu let. Původní předpoklad ukončení prací byl 15. srpna 2020.

Lidé mohou hlasovat o budoucí podobě zdi u stanice metra Opatov • Modernizace stanice metra Opatov a jejího východního vestibulu vstupuje v těchto dnech do finální fáze. Kromě opravené izolace stropní desky stanice, nových podhledů, osvětlení, vzduchotechniky, desítek kilometrů rozvodů či dvojice výtahů dostane stanice i nový velkoformátový mural art.

Kam s nimi? Praha má nový manuál pro umisťování uměleckých děl na veřejných prostranstvích • Praha má nová pravidla, jejichž cílem je ukázat, jak koncepčně přistupovat k umisťování uměleckých děl ve městě. Unikátní dokument navazuje na Manuál tvorby veřejných prostranství z roku 2014. Autorem obou dokumentů je Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).

Negrelliho viadukt bude po rekonstrukci sloužit jako kreativní prostor • Na rozsáhlou rekonstrukci Negrelliho viaduktu, která momentálně probíhá, naváže proměna okolí druhého nejstaršího mostu v Praze včetně prostorů pod ním. Podle návrhu náměstka primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka a náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra může pod viaduktem vzniknout nový kreativní prostor s kavárnami, knihovnou nebo letní divadelní scénou. Návrh počítá se zpracováním využitelnosti oblouků, vytvořením nových veřejných prostranství a zapojením viaduktu do struktury města. Přibydou také nová parkovací stání.

Opravy na Karlově náměstí budou po zimní pauze pokračovat • Po zimní přestávce se na Karlovo náměstí vrátí dělníci. V pondělí 19. dubna odstartuje další část rekonstrukce místních vozovek a chodníků.

Mlžítka se vrací do pražských ulic. Letos budou na 25 místech • Do ulic hlavního města se po zimě vracejí mlžící zařízení, která v horkých letních dnech ve svém nejbližším okolí dokáží pocitově snížit teplotu vzduchu, zvýšit vlhkost a snížit prašnost.

Proměna zastávek MHD začíná. Hotovo má být do dvou let • Nové přístřešky, lavičky, koše nebo informační tabule. Praha oficiálně začala s postupnou proměnou zastávek MHD. Zbrusu novou podobu jich dostane do dvou let téměř sedm stovek. První už mohou cestující využívat v Praze 13 na zastávkách Píškova a Velká Ohrada.

Na Žižkově můžete ochutnat okapovou vodu. Začal Landscape festival • Na čtyři desítky nejrůznějších výtvarných děl, instalací a intervencí ve veřejném prostoru od českých i zahraničních architektů a umělců láká na pražském Žižkově od 20. června osmý ročník Landscape festivalu. Jeho cílem je zpestřit během léta městské prostředí, ale také upozornit na potenciál třetí městské části a ukázat možnosti zlepšování kvality života ve městech, včetně adaptačních opatření na změnu klimatu.

Praha testuje chytré veřejné hodiny. Oproti klasickým mají několik výhod • Na začátku léta začala městská společnost Technologie hl. m. Prahy (THMP) pilotně testovat provoz veřejných hodin se vzdáleným dohledem.

Evžen Korec: Občanskou vybavenost má financovat stát, na nových bytech jen v Praze loni vydělal 6 mld. Kč • Nepsanou povinností pro všechny developery se v Praze poslední dobou stalo, že přispívají městským částem, kde plánují své rezidenční projekty, na dopravní infrastrukturu, občanskou vybavenost či jiné veřejné stavby. Objevují se dokonce hlasy, že tyto „dobrovolné“ příspěvky by se měly formalizovat a vytvořit závazné pravidlo. Mluví se o tom, že by měl každý investor do veřejného rozpočtu odvádět stovky korun za metr čtvereční postaveného bytu. Tento nápad je nutné odmítnout hned v počátku, protože by šlo fakticky o sektorovou daň trestající úspěšné firmy, které se dokázaly prokousat neuvěřitelným byrokratickým martyriem povolovacího procesu. Navíc by to dopadlo hlavně na zájemce o nové byty, protože vyšší náklady by investor zcela logicky promítl do vyšší ceny bytu.