Zastupitelé schválili stavbu metra D z Pankráce do Nových Dvorů

21. června 2021 ∙ 16:20
Kristián Vích
Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Pražští zastupitelé v minulém týdnu schválili výstavbu metra D v úseku Pankrác – Nové Dvory. Zároveň odsouhlasili i garanci financování stavby, která poslouží jako důležitý předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i pro získání úvěru z  Evropské investiční banky. 

„Metro D je aktuálně největší dopravní investicí Česka. První úsek metra D z Pankráce na Nové Dvory bude stát 52 miliard korun a čekají nás velká vyjednávání o financování – s bankami, EU i státem, který v zahraničí tak významné městské projekty standardně spolufinancuje,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Část Pankrác – Nové Dvory, která bude moci po dokončení fungovat samostatně, zahrnuje pět stanic: Pankrác – Olbrachtova – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory plus přestup na linku C na Pankráci. Na obou koncích bude mít obratové koleje.

„Metro D má tvořit klíčovou páteř pražského systému veřejné dopravy a ulevit přetížené dopravní situaci v jižním oblasti města – zejména v Krči, Lhotce, na Novodvorské nebo v Libuši, kde bydlí až 150 tisíc obyvatel,“ řekl primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) momentálně soutěží zhotovitele stavby. Podle odhadů potrvají práce zhruba 7,5 roku. Nejdéle se vzhledem ke geologickým  poměrům na pankrácké pláni a napojení na linku C bude stavět úsek Pankrác – Olbrachtova.

Investici v řádu desítek miliard korun pokryje Praha z vlastních zdrojů. Chce ale jednat i se státem.

„Ve všech evropských metropolích se na takto zásadních dopravních stavbách finančně podílí stát, u nás se tomu ale brání. Přitom kvůli parlamentnímu hlasování ODS a ANO bylo z městského rozpočtu odsáno 2,5 miliardy korun ročně, tedy deset miliard za každé čtyři roky. Budeme proto dále jednat s ministerstvem pro místní rozvoj a ministerstvem dopravy o možnosti financovat metro D za spoluúčasti rozpočtu Evropské unie nebo kombinovanou formou z Evropské unie i státního rozpočtu,“ dodal primátor Hřib. 

Andrej Babiš

Babišův předvolební faul. Pirátům vyčítá zdražení MHD, jeho primátoři ale udělali to samé

Předvolební kampaň je v plném proudu a premiér Andrej Babiš znovu okopává kotníky svému největšímu rivalovi – Pirátské straně. Vyčítá jí zdražení jízdného v pražské MHD. Už ale zamlčuje několik důležitých skutečností. „Čau lidi, právě dneska vám Piráti zdražili MHD v Praze a ve Středních Čechách. Já jsme naopak prosadil slevu na jízdné a hnutí ANO tento týden prosadilo další navýšení důchodů,“ napsal v neděli na svůj Facebook Andrej Babiš. Výrok je značně zavádějící a tak trochu i nefér. Počínaje 1. srpnem sice opravdu […]

Nad Českem letí vzducholoď Zeppelin NT. Spatřit ji mohou i Pražané

Do České republiky zavítal vzdušný obr Zeppelin NT, v současnosti největší vzducholoď světa. Spatřit ho již ve čtvrtek mohli i Pražané. Odpoledne provedl přelet nad hlavním městem a krátce po 16. hodině přistál na letišti v Letňanech. Vzducholoď se měla původně objevit až v pátek okolo osmé ranní nad Plzní a až poté dorazit do Prahy. Nakonec se tak stalo předčasně už ve čtvrtek odpoledne. Během zítřka mezi 10. a 12. hodinou bude ještě krátce kroužit nad metropolí. Poté zamíří přes Trutnov směrem k polské Vratislavi. […]

Nová scéna dostane novou podobu. Rekonstrukce potrvá dva roky

Národní divadlo připravuje rekonstrukci Nové scény. Exteriér památkově chráněné brutalistní budovy zůstane víceméně zachován. Výraznější modernizace se ale dočká divadelní sál. Hlavními důvody rekonstrukce jsou zastaralé technologie a špatná akustika. Podle vedení divadla bude důraz kladen na dokončení původní myšlenky autora, tj. vytvořit multifunkční divadelní scénu, která umožňuje snadnou přestavbu jeviště i hlediště. „Vznikne divadelní scéna 21. století s variabilním uspořádáním prostoru sálu pro různá představení s kapacitou až 500 míst s použitím soudobých moderních divadelních technologií a proměnnou […]

Lávka HolKa propojí Holešovice a Karlín. Praha vybrala stavitele

Pražští radní vybrali dodavatele stavby lávky Holešovice-Karlín (HolKa). Postaví ji firma Skanska, která ve výběrovém řízení nabídla cenu 298 mil. Kč bez DPH. Lávka HolKa pro chodce a cyklisty spojí městské části Praha 7 a Praha 8. Stavba by měla začít letos na podzim. Dokončena bude na konci roku 2022. „Pěší dostanou kvalitní propojení, ale i možnost krásného výhledu na Hradčany. Zároveň se díky ní dostaneme během pár minut z Karlína před brány Holešovické tržnice a získáme pohodlný přístup na ostrov […]

Výluka na lince C potrvá až do příští neděle. Mění se dřevěné pražce

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil další etapu výměn dřevěných pražců za betonové na nejstarším úseku pražského metra na lince C. Práce budou tentokrát probíhat od soboty 3. července až do neděle 11. července. Na obou kolejích ve stanici I. P. Pavlova se vymění celkem 440 dřevěných pražců. Provoz metra bude z tohoto důvodu obousměrně přerušen v úseku Pražského povstání – Muzeum. V úseku Pražského povstání – Hlavní nádraží DPP zavede náhradní autobusovou dopravu XC s intervalem 1–2 minuty. Úseky Háje – Pražského povstání a Letňany […]

X Zavřít