Zastupitelé schválili stavbu metra D z Pankráce do Nových Dvorů

ZprávyKristián Vích21. června 20212 minuty čtení

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Pražští zastupitelé v minulém týdnu schválili výstavbu metra D v úseku Pankrác – Nové Dvory. Zároveň odsouhlasili i garanci financování stavby, která poslouží jako důležitý předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i pro získání úvěru z  Evropské investiční banky. 

„Metro D je aktuálně největší dopravní investicí Česka. První úsek metra D z Pankráce na Nové Dvory bude stát 52 miliard korun a čekají nás velká vyjednávání o financování – s bankami, EU i státem, který v zahraničí tak významné městské projekty standardně spolufinancuje,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Část Pankrác – Nové Dvory, která bude moci po dokončení fungovat samostatně, zahrnuje pět stanic: Pankrác – Olbrachtova – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory plus přestup na linku C na Pankráci. Na obou koncích bude mít obratové koleje.

„Metro D má tvořit klíčovou páteř pražského systému veřejné dopravy a ulevit přetížené dopravní situaci v jižním oblasti města – zejména v Krči, Lhotce, na Novodvorské nebo v Libuši, kde bydlí až 150 tisíc obyvatel,“ řekl primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) momentálně soutěží zhotovitele stavby. Podle odhadů potrvají práce zhruba 7,5 roku. Nejdéle se vzhledem ke geologickým  poměrům na pankrácké pláni a napojení na linku C bude stavět úsek Pankrác – Olbrachtova.

Investici v řádu desítek miliard korun pokryje Praha z vlastních zdrojů. Chce ale jednat i se státem.

„Ve všech evropských metropolích se na takto zásadních dopravních stavbách finančně podílí stát, u nás se tomu ale brání. Přitom kvůli parlamentnímu hlasování ODS a ANO bylo z městského rozpočtu odsáno 2,5 miliardy korun ročně, tedy deset miliard za každé čtyři roky. Budeme proto dále jednat s ministerstvem pro místní rozvoj a ministerstvem dopravy o možnosti financovat metro D za spoluúčasti rozpočtu Evropské unie nebo kombinovanou formou z Evropské unie i státního rozpočtu,“ dodal primátor Hřib. 

Nepřehlédněte

Pracujících cizinců přibývá. Průměrně vydělávají stejně jako Češi, někdy i víc • Česká ekonomika musí kvůli nedostatku pracovních sil stále více spoléhat na zaměstnance s cizím státním občanstvím. Jejich podíl přesáhl loňském roce 12 procent. Většinu celkového počtu cizinců u nás tvoří občané Ukrajiny, Slovenska a Vietnamu. Následují občané Ruska, Polska, Bulharska a Rumunska. V počtu usazených převyšují občané třetích zemí nad občany EU. Data zveřejnil Český statistický úřad.

Přisvětlování přechodů pro chodce bude rychlejší • Požadavky městských částí na přisvětlení přechodů pro chodce by měly být nově vyřizovány výrazně rychleji. Umožní to nová rámcová smlouva mezi pražským magistrátem a společností Technologie hl. m. Prahy (THMP).

Novoroční ohňostroj ani videomapping nebude. Praha chce šetřit • Hlavní město nebude organizovat novoroční videomapping ani ohňostroj. Magistrát chce v souvislosti s pandemií koronaviru šetřit. Dalším důvodem je též nejistota v možných hygienických opatřeních při pořádání hromadných akcí.

Zaměstnanci pražských škol dostanou po prázdninách přidáno • Pražští radní schválili navýšení platu učitelům a zaměstnancům škol pro rok 2019 o dalších 300 milionů korun. Celkem tak Praha letos přidá na platy ve školství nad rámec peněz od Ministerstva školství 1 miliardu korun. Peníze město školám pošle ve dvou částech – v srpnu a listopadu. Učitelům je ředitelé vyplatí následně.

Bubenečským tunelem několik nocí neprojedete • Z důvodu mytí a pravidelné údržby bude po čtyři červnové noci probíhat úplná noční uzavírka Bubenečského tunelu.

Problémové tramvaje 14T se postupně vrací do provozu • Dopravní podnik dnes vrátil do ulic Prahy další vůz typu 14T. Opravenou a zmodernizovanou tramvaj, jinak známou jako „Porsche“, nasadil na linku č. 17. Do roku 2020 by se mělo do provozu vrátit celkem 57 těchto vozů.

Tramvaj Škoda 14T prošla renovací.

Nad Českem letí vzducholoď Zeppelin NT. Spatřit ji mohou i Pražané • Do České republiky zavítal vzdušný obr Zeppelin NT, v současnosti největší vzducholoď světa. Spatřit ho již ve čtvrtek mohli i Pražané. Odpoledne provedl přelet nad hlavním městem a krátce po 16. hodině přistál na letišti v Letňanech.

Vzducholoď Zeppekin NT

Začala stavba Smíchov City. Nová čtvrť nabídne bydlení pro tisíce lidí • Zástupci hlavního města, MČ Praha 5 a společnosti Sekyra Group položili v minulém týdnu základní kámen nové čtvrti Smíchov City. Zahájili tím výstavbu, jaká nemá v pražském kontextu obdoby.

Malešickou a Českobrodskou ulici propojí nová třída • Nákladové nádraží Žižkov je jedno z pražských transformačních území, kde má v budoucnu vzniknout nová čtvrť. S budoucími obyvateli ale vzroste i nutnost posílení zdejší dopravy. Aby se předešlo přetěžování ulice Jana Želivského, vznikne tzv. „Jarovská třída“.

Průměrná mzda učitelů se blíží hranici 40 tisíc korun • V roce 2019 pobírali učitelé mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol průměrnou hrubou měsíční mzdu 39 656 Kč. Meziročně si tak polepšili o více než 5 000 Kč a jejich plat odpovídal 109 % průměrné zaměstnanecké mzdy. Ve srovnání se mzdou ostatních zaměstnanců s vysokoškolským vzděláním šlo však pouze o 71 %. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Praha zveřejnila plán velkých zakázek pro letošní rok • Hlavní město sestavilo seznam veřejných zakázek s hodnotou nad 20 milionů Kč, které plánuje vyhlásit v tomto roce. Navazuje tak na loňský rok, kdy k tomuto kroku přistoupilo poprvé. Cílem je zvyšovat transparentnost hospodaření s pražskými financemi.

Dopravní podnik se dohodl s odbory na nové kolektivní smlouvě • Vedení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a všechny odborové organizace působící v DPP podepsaly minulý týden novou kolektivní smlouvu, která bude platit do 31. prosince 2026. Zaroveň se obě strany dohodly, že platnost mzdového předpisu a benefitů bude jeden kalendářní rok, tj. do 31. prosince 2022.

Z Malovanky na Strahov povede nová tramvajová trať • Pražští radní schválili výstavbu nové tramvajové trati z Malovanky na Strahov. Tramvaj uleví životnímu prostředí a nahradí přetíženou autobusovou linku 143, kterou využívají k dopravě především studenti.

Ilustrační foto.

Stanice metra Vltavská prochází rozsáhlou revitalizací. Co všechno se změní? • Vestibul stanice metra Vltavská byl řadu let v dezolátním stavu. To se ale teď začíná měnit. Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s MČ Praha 7 zahájil revitalizaci, jejímž cílem je udělat prostor tohoto vytíženého uzlu MHD přehlednější, přístupnější a celkově přívětivější. Celá rekonstrukce je rozplánována do čtyř etap. Již v loňském roce proběhla demolice nepotřebné lávky pro pěší a oprava točitého schodiště u vestibulu metra. Druhou etapou je oprava nadzemní části objektu stanice a schodišť, která právě probíhá. Odstraněním bariér by mělo dojít ke zlepšení přehlednosti. Sjednocení a doplnění se dočká mobiliář a některé stávající plochy a konstrukce. Na tuto etapu do konce roku naváže rekonstrukce fontány Faun Vltavská a jejího okolí. Podoba objektu včetně vazeb na okolní veřejný prostor zůstane po rekonstrukci zachována. Závěrečná etapa odstartuje na začátku příštího roku, kdy se opravy dočkají tramvajové zastávky a povrchy všech vnějších ploch atria. Plochy budou následně streetartově pojaty. O konkrétní podobě by měla rozhodnout otevřená soutěž. Její přípravu plánuje Praha 7 ve spolupráci s Dopravním podnikem na příští rok, v návaznosti na průběh čtvrté etapy úprav. Jelikož o ztvárnění ploch eviduje městská část již nyní ze strany umělců velký zájem, a to nejen v prostoru vnějšího atria, ale i širšího území lokality Vltavská, předpokládá se obsáhlejší diskuze nad možným výtvarným pojetím této oblasti. Stanice metra Vltavská byla slavnostně otevřena 3. listopadu 1984 jako součást provozního úseku metra III. C. Je založena v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Nástupiště leží 20,75 metrů pod zemí, což z ní činí jednu z nejhlubších stanic linky C. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické. Běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například Želivského). Kvůli složitým podmínkám a ve snaze o unifikaci návrhů na lince C zvolili architekti a projektanti jiný postup.

Stanice metra Vltavská na lince C aktuálně prochází rekonstrukcí.

Zájem o hypotéky poklesl. Banky se proto snaží držet nízké úroky • Hypoteční trh se letos stále potýká s výrazným poklesem zájmu, hypotéku si v dubnu sjednalo 6395 klientů. To je o pětinu méně, než ve stejném měsíci loňského roku. Vyplývá to z aktuálně zveřejněného ukazatele Fincentrum Hypoindex. Podle něj také průměrné hypoteční sazby už třetí měsíc v řadě zlevňují, aktuálně klesly na dubnových 2,85 procenta.

Chcete nastoupit? Brzy bude nutné opět stisknout tlačítko • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od středy ruší jedno z posledních opatření, které mělo přispívat ke snížení rizika nákazy koronavirem v prostředcích městské hromadné dopravy.

Poslední hrací automaty zmizí z Prahy za tři roky, schválili zastupitelé • Po téměř pětihodinové diskusi ve čtvrtek pražští zastupitelé odsouhlasili novou obecně závaznou vyhlášku, kterou se vymezují podmínky provozování hazardních her na území hl. m. Prahy.

Příjmy domácností před covidem rostly. Ubylo i lidí v materiální deprivaci • V roce 2019 činila míra takzvané příjmové chudoby 9,5 %. Materiálně a sociálně deprivovaných domácností bylo 5 %. Vyplývá to z výsledků pravidelného šetření životních podmínek a příjmů v domácnostech, které zveřejnil Český statistický úřad.

Pražský dopravní podnik testuje hybridní autobus Solaris • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude ode dneška v reálném provozu testovat další hybridní autobus. Tentokrát se jedná o sériové řešení s ukládáním elektrické energie do kondenzátorů namísto obvykle používaných baterií. Dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid dostal evidenční číslo 4999 a cestující jej mohou do 22. září vyzkoušet na linkách č. 133, 165, 175, 207 a 213. 

Autobus SAutobus Solaris Urbino 12 Hybrid.olaris Urbino 12 Hybrid

Lidé si letos na hypotéky půjčili už tolik peněz, jako za celý rok 2019 • Pět měsíců letošního roku stačilo k tomu, aby lidé na hypotečních úvěrech získali celkem 179 miliard korun. To je stejně jako za celý rok 2019. Přispěl k tomu i velmi úspěšný květen, kdy komerční banky sjednaly 12 984 hypotečních úvěrů v celkovém objemu 40,555 miliardy korun. Objem poskytnutých hypoték sice vzrostl oproti dubnu o 1,375 miliardy korun, za rekordním březnem ale zaostal o více než čtyři miliardy korun, vyplývá z aktuálních dat ukazatele Fincentrum Hypoindex.