Autobus 119 na letiště bude nově jezdit každé 3 minuty

ZprávyPražskýDEN.cz28. března 20182 minuty čtení

Foto: Archiv

Pražští radní schválili posílení provozu autobusové linky 119, která spojuje Letiště Václava Havla Praha se stanicí metra A Nádraží Veleslavín. Tuto linku využívá ze všech autobusových linek směřujících z letiště nejvíce cestujících. Od úterý 3. dubna 2018 bude její špičkový interval zkrácen na pouhé 3 minuty, bude tak nově navazovat na každé metro.

„Posílením autobusové linky 119 reagujeme na stále rostoucí počet přepravených cestujících – měsíčně autobus 119 odveze už téměř milion lidí. Dobrou zprávou také je, že v průběhu dubna zprovozní pražský Dopravní podnik dlouho očekávané eskalátory na Nádraží Veleslavín až na úroveň nástupišť autobusů,“ říká náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek.

„Linka 119 bude od dubna navazovat na každé metro, od ráno do večera, ve všední dny i o víkendu. Tím chceme předejít nárazovému přetěžování autobusů, kdy se u jednoho spoje sejdou cestujících od dvou vlaků metra,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.

[related-post id=“7878″]

Posílení autobusové linky 119 je dalším z řady kroků pro zlepšení podmínek dopravy lidí z ruzyňského letiště do centra metropole. Spuštění nových eskalátorů usnadní přestup lidem z metra na autobus zejména s objemnými zavazadly.

Urychlení odbavení cestujících se v průběhu letošní sezony chystá také v prostoru zastávek obou letištních terminálů a Dopravní podnik hl. m. Prahy rovněž připravuje pořízení nových velkokapacitních autobusů určených primárně pro linku 119.

Nepřehlédněte

MHD pro studenty bude za 1 korunu. Metro by mělo jezdit častěji • Praha plánuje posílit provoz metra o sobotách, nedělích a státních svátcích. Nejkratší intervaly by měly být na nejvytíženější lince C, metro zde o víkendu pojede každých 5 minut. S ohledem na vládní záměr zavedení celostátních slev v regionální a dálkové dopravě pro studenty a seniory navrhuje náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek výrazně zlevnit cestování také studentům na území Prahy. Všichni studující budou moci cestovat po Praze pouze za 1 Kč denně díky novým ročním kuponům za 365 Kč. Všechny tyto navrhované novinky by měly platit od 1. září 2018. „Jedná se o další kroky ke zkvalitnění pražské MHD a zvyšování její atraktivity a dostupnosti pro všechny Pražany. Když jsme výrazně zlevnili roční kupon, čelili jsme kritice, že to bude mít negativní dopad do hospodaření Dopravního podniku. Ukázalo se, že opak je díky výraznému nárůstu počtu zákazníků pravdou. Díky zvýšení efektivity se rovněž povedlo snížit cenu vozokilometru. Ušetřené peníze tak nyní můžeme použít na zkrácení intervalu a rovněž slevu pro studenty, kterým ji dlužíme. Pevně věřím, že se tyto návrhy dočkají podpory kolegyň a kolegů a pražská MHD bude od září ještě o něco lepší,“ uvedl Petr Dolínek, který upozornil také na přípravu zavedení nákupu ročního kuponu na splátky. „I po slevě je nákup ročního kuponu pro řadu rodin velká jednorázová finanční zátěž, zejména pokud kupují několik kuponů pro členy rodiny najednou. Chceme tak všem umožnit, aby si mohli tuto finanční zátěž rozložit. Nákup na splátky je dnes naprosto běžný nástroj, takže nevidím důvod, proč to neumožnit i u kuponu na pražskou MHD,“ dodal náměstek primátorky Dolínek. [related-post id="5335"] Víkendové metro bude jezdit častěji Pražské metro se již delší dobu potýká s nárazově přeplněnými soupravami během víkendů – z pravidelných přepravních průzkumů vyplývá, že počet cestujících o víkendech v Praze trvale roste, ať už díky vyšší mobilitě místních obyvatel, tak zvyšujícím se počtem návštěvníků metropole. Jednotný interval 7,5 minuty na všech třech linkách už nestačí. Po postupném posilování provozu ve všední dny nyní tedy přichází na řadu již dlouho opomíjené období víkendů. Víkendové intervaly se tak více přiblíží intervalům ve všední dny. Jednotlivé linky metra by měly být posíleny podle svého skutečného vytížení: nejvíce by se měl zkrátit interval na nejvytíženější lince C, a to ze 7,5 na 5 minut. Druhá nejplnější linka B by měla zkrátit intervaly ze 7,5 na 6 minut a na lince A budou zachovány současné intervaly 7,5 minuty, avšak kromě nedělních dopolední, kdy se podobně jako na ostatních linkách zkrátí interval z 10 na 7,5 minuty – v souvislosti s tím budou v neděli dopoledne zkráceny také intervaly návazné povrchové dopravy. Celkové posílení provozu metra o víkendech bude stát hl. m. Prahu ročně cca o 83 milionů Kč navíc. Zároveň je navrženo zrušit dosavadní omezení v koncovém úseku linky C mezi Ládvím a Letňany, a to ve zbývajícím období pracovních dnů cca mezi 9:00 a 19:00, kdy zde jezdí pouze každá druhá souprava – nově by i zde mělo jezdit každé metro až do Letňan. Podobně jako při zrušení pásmového provozu v ranní špičce by to mělo přispět ke zvýšení počtu cestujících v metru a zároveň k rovnoměrnějšímu vytížení jednotlivých souprav metra i návazných autobusů v Letňanech. Naposledy se tento úsek posiloval v dubnu 2017, kdy se zrušil pásmový provoz v ranní špičce. Toto posílení vyjde Prahu ročně na cca 47 milionů Kč. [related-post id="10867"] Junioři a studenti za 1 Kč denně po celé Praze Podobně jako připravovaná celostátní sleva pro mladé a studující v regionální dopravě, se připravuje také pro cesty po Praze výrazné zlevnění a zatraktivnění cestování pro mládež a studenty mezi 15 a 26 lety. Dosavadní zlevněné měsíční, čtvrtletní, pětiměsíční a desetiměsíční předplatní studentské kupony by měly být nahrazeny jedním ročním kuponem za pouhých 365 Kč, což umožní cestovat mladým a studujícím neomezeně po celé Praze za korunu denně. Oproti plnocennému ročnímu kuponu se tak bude jednat o slevu 90 %. Odhad navýšení rozpočtu pro kompenzaci této slevy je cca 350 mil. Kč ročně. Zároveň je v plánu sjednotit věkové rozhraní mezi kategoriemi Junior a Student ze dne 19. na 18. narozeniny, aby nebyl rozdíl při prokazování nároku na slevu v Praze a ve Středočeském kraji, resp. zbytku republiky. Toto je důležité pro způsob prokázání nároku na slevu, kdy cestující v kategorii Junior prokazuje pouze věk, kdežto cestující v kategorii Student už musí prokázat i to, že studuje střední, vyšší nebo vysokou školu. Dalším uvažovaným opatřením pro zvýšení atraktivity dlouhodobých jízdenek a dostupnosti MHD je zavedení možnosti nákupu ročního kuponu na splátky, buďto ve formě 12 měsíčních nebo 4 čtvrtletních splátek. S ohledem na nutné technické a procesní úpravy je však tento návrh realizovatelný nejdříve v roce 2019.

Nová tramvajová trať propojí Kobylisy a Bohnice • Pražská tramvajová síť se rozroste o více než 3 kilometry. Radní schválili záměr výstavby nového úseku Kobylisy – Bohnice, který propojí konečnou stanici připravované lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice se stanicí metra Kobylisy na lince C. Po zprovoznění nabídne obyvatelům Bohnic např. přímé spojení tramvají na Palmovku k Úřadu městské části Praha 8 či do Libně. Novou trať postaví Dopravní podnik hl. m. Prahy (Dopravní podnik hl. m. Prahy). Výběr projektanta proběhne na začátku příštího roku na ni vybere projektanta.

Dopravní podnik uzavře lanovku na Petřín. Za romantikou budete muset pěšky • Chystáte se na romantický výlet na Petřín? Počítejte s tím, že lanovka vás k petřínské rozhledně nevyveze. Provoz lanové dráhy bude od pondělí 5. března do pátku 23. března přerušen z důvodu revize, kterou technici Dopravního podniku hl. m. Prahy provádí pravidelně dvakrát do roka. Lanovka v úseku Újezd – Petřín nepojede celkem 19 dní. Do pravidelného provozu se vrátí až sobotu 24. března. Historie lanové dráhy Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891, ale od roku 1916 měla 16letou přestávku. Poté byla v provozu do roku 1965, kdy rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily. Současná lanovka vozí cestující na Petřín a dolů od roku 1985 a od stejné doby je součástí pražské sítě MHD. [related-post id="6255"] Každoročně přepraví 1,9 mil. cestujících, směrem nahoru 1,2 mil. lidí, směrem dolů pak 700 tisíc. Vytíženější je od dubna do října, kdy v průměru měsíčně přepraví 200 tisíc cestujících. V zimní sezóně to je v průměru 110 tisíc cestujících měsíčně.

Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891.

Lanovka na Petřín už zase nejezdí. Kdy se ji podaří opravit? • Ve středu odpoledne se opět zastavil provoz lanové dráhy na Petřín. Letos je to už potřetí. Dopravní podnik uvedl, že došlo k závadě na ložisku u kola jednoho z vozů. Předpokládá se, že odstranění závady potrvá až do soboty. Letos to přitom není poprvé, co musí lidé na kvůli výluce vyšlapat na Petřín pěšky. V dubnu byla lanovka mimo provoz více než dva týdny kvůli poruše brzd. V březnu přitom nejezdila z důvodu pravidelné technické revize. Nynější porucha byla podle mluvčí DPP Anety Řehkové odhalena při běžné kontrole. „Nebylo to v provozu s cestujícími,“ řekla. Mechanici zjistili nedostačující pohyblivost kola u jednoho vozu lanovky, závada je údajně v ložisku. „Vzhledem k prostorovému uložení není možné tuto závadu odhalit běžnou vizuální kontrolou,“ uvedla Řehková. Oprava se protáhne tím, že z vozu bude nutné vyjmout nápravu a odvézt ji do servisní firmy, kde se budou měnit všechna ložiska. Náprava také dostane nová kola. Historie lanové dráhy Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891, ale od roku 1916 měla 16letou přestávku. Poté byla v provozu do roku 1965, kdy rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily. Současná lanovka vozí cestující na Petřín a dolů od roku 1985 a od stejné doby je součástí pražské sítě MHD. [related-post id="6255"] Každoročně přepraví 1,9 mil. cestujících, směrem nahoru 1,2 mil. lidí, směrem dolů pak 700 tisíc. Vytíženější je od dubna do října, kdy v průměru měsíčně přepraví 200 tisíc cestujících. V zimní sezóně to je v průměru 110 tisíc cestujících měsíčně.

Několikadenní výluka metra C letos postihne dva úseky. Uzavřena bude i stanice Opatov • Pražané i návštěvníci metropole by se letos měli připravit na několikadenní výluky na lince metra C. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude pokračovat v tradiční výměně dřevěných pražců za betonové.

O levné roční kupony na MHD je obrovský zájem, prodalo se jich rekordní množství • Cestující pražské MHD si oblíbili roční kupony. Loni si jich poprvé zakoupili přes 300 tisíc, tedy o cca 28 tisíc více než v roce 2016. Přispívá k tomu cena ročního kuponu i kampaň Nejedeš načerno? s opatřením tzv. pokuty za půlku, která motivuje černé pasažéry, aby se z nich stali platící cestující. Loni si roční kupon pro pražskou MHD zakoupilo celkem 311 349 cestujících. Předloni to bylo 283 804 cestujících, v roce 2015 celkem 265 189. „Počty zakoupených ročních kuponů každoročně rostou. Je to důkaz, že cestující dlouhodobě důvěřují našemu přepravnímu servisu, který pro ně připravujeme,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že DPP garantuje každoročně vyšší objem dopravních výkonů. [related-post id="8098"] „Praha se opakovaně umisťuje na špičce žebříčků, které srovnávají kvalitu veřejné dopravy ve světových metropolích. Pražská veřejná doprava patří mezi nejlépe hodnocené a rozhodnutí zlevnit roční kupon na 3 650 korun ročně, tedy na průměrných 10 korun za den, bylo jednoznačně správné. Lidí, kteří dosáhnou na roční předplatné, je mnohem více, a veřejná doprava je dostupnější,“ říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Zlevněné roční kupony za 3 650 korun byly zavedeny od 1. 7. 2015. Loni navíc začala platit kampaň Nejedeš načerno? Z některých černých pasažérů se díky snížené sazbě na pokutě stali roční předplatitelé MHD v Praze. V rámci kampaně Nejedeš načerno? si mohou snížit černí pasažéři pokutu o polovinu, pokud si zároveň do pěti pracovních dnů koupí roční kupon za 3 650 korun. [related-post id="9397"] Nejvíc pasažérů přepraví metro Dopravní podnik loni přepravil celkem 1 165 031 tis. cestujících. Nejvíce lidí jezdilo metrem, ve kterém se svezlo 435 586 tis. cestujících. 373 831 tis. pasažérů přepravily tramvaje a lanová dráha Petřín, 349 095 tis. cestujících využilo autobusy. 6 519 tis. lidí přepravují příměstské linky včetně vnějších pásem.

VIDEO: Teroristický útok v pražském metru. Policisté, hasiči a záchranáři nacvičovali případný zásah • Stovky lidí se staly cílem teroristů při útoku ve stanici Muzeum na trase linky C. Tři útočníci s automatickými zbraněmi a výbušninami při něm zabili třicet lidí a dalších jednatřicet vážně zranili. Okolo dvou set cestujících následně policisté evakuovali do bezpečí a na povrch. Cvičení mělo za úkol zlepšit koordinaci v případné reálné situaci. Celkově se jednalo o jedno z největších cvičení bezpečnostních a záchranných složek za poslední roky a v následujících týdnech specialisté celé cvičení vyhodnotí. „Z mé strany velice děkuji za koordinaci a nasazení všech složek a doufám, že se nás podobná situace v reálném prostředí nikdy týkat nebude. Jsem ale ráda, že jsme udělali další kroky k tomu, abychom případný útok zvládli co nejlépe,“ popsala primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová. Zásah policie Útok ve stanici metra se odehrál v nočních hodinách 20. června a zúčastnily se jej stovky členů Integrovaného záchranného systému a dalších organizací. První dva policisté se dostali na místo několik minut po začátku střelby do civilistů a zneškodnili útočníka na nástupišti. Poté vyčkali na speciálně vycvičenou šestnáctičlennou jednotku policie, která zajistila celý prostor a dalšího z teroristů zneškodnila. Třetí útočník však stihl odpálit nálož v jednom z vagónů soupravy metra. „V rámci tohoto cvičení jsme si vyzkoušeli některé nové taktické postupy. Cílem tzv. prvosledových hlídek policie je prioritně eliminace ozbrojeného útočníka a zajištění bezpečné zóny pro záchranné složky. Naši policisté si také spolu se záchranáři vyzkoušeli metodu třídění zraněných, takzvanou METODU START,“ řekl ředitel Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy Jan Ptáček. Na místě v tu chvíli zůstalo 200 lidí ve vestibulu a dalších 61 mrtvých a zraněných, které museli policisté roztřídit a pomoci jim s evakuací. Po zajištění celého nástupiště a přestupních prostor byli na místo přivoláni zdravotníci a hasiči, kteří se postarali o oběti útoku. [related-post id="11073"] Spolupráce s hasiči Hasiči při zásahu transportovali zraněné do sanitních vozidel. Chemici pražských hasičů prováděli preventivní monitoring případného výskytu nebezpečných látek na místě a kontrolu odvážených osob s ohledem na možnou kontaminaci zdravotnického personálu po převozu do nemocnice. Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy na místě události zajišťoval týlové zabezpečení pro všechny složky a logistickou podporu ve spolupráci s Českým červeným křížem. „Během tohoto rozsáhlého cvičení jsme měli příležitost vyzkoušet si koordinaci a výměnu informací mezi složkami IZS,” řekl ředitel pražských hasičů Roman Hlinovský. [related-post id="11046"] Zásah záchranářů při mimořádné události Vedle předsunutého zdravotnického operačního střediska zasahovalo v rámci akce šest posádek rychlé zdravotnické pomoci, dvě lékařské posádky, inspektor v roli vedoucího zdravotnické složky a speciální vůz Atego. „Podobná cvičení přispívají k tomu, že Zdravotnická záchranná služba neustále udržuje svou krizovou připravenost na vysoké úrovni. Posádky mají takový výcvik a prostředky, aby byly akceschopné i během takto specifických událostí, kdy je nutné roztřídit, ošetřit a transportovat do zdravotnických zařízení vysoký počet pacientů. Zásadní je rovněž propracovaná koordinace s ostatními složkami IZS, která zafungovala velmi dobře,“ řekl Petr Kolouch, ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy. „Podporou pro zasahující složky a nezraněné osoby byl také Český červený kříž, který spolupracuje i při jiných mimořádných událostech," uvedla ředitelka Oblastního spolku Českého červeného kříže Praha 1 Jaroslava Marková. [related-post id="10935"] Cestující v metru V řádu několika desítek minut jednotky zabezpečily celé okolí stanice Muzeum. Cvičení počítalo s tím, že z bezpečnostních důvodů bylo zastaveno metro po celé Praze a byl aktivován traumaplán ve všech nemocnicích na území hlavního města. Později byl z Krizového štábu hlavního města Prahy vyhlášen třetí stupeň ohrožení terorismem a kontaktována Armáda ČR. „Je potřeba apelovat na cestující, aby v případě mimořádné události v metru maximálně dbali na informační instrukce, a to s ohledem na aktuální bezpečnostní opatření ze strany Policie ČR. A aby využívali při přepravě po městě povrchovou dopravu a vyčkali do doby, než bude situace v metru vyhodnocena všemi složkami jako přehledná a bezpečná,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a dodal: „Nedílnou pomoc a spolupráci při tomto zásahu prokázali hasiči DPP díky jejich znalosti prostředí metra a úsilí, které vynaložili.“ [related-post id="10830"] Nezbytnost cvičení „Cvičení vycházelo z potřeby procvičit připravenost osob a techniky k efektivní eliminaci následků teroristického útoku. Zásahové policejní jednotky například při akci provedly třídění raněných a postižených, které dříve bylo v našich podmínkách při hromadných neštěstích výsadou pouze zdravotnických záchranářů,“ uvedl Libor Hadrava, pražský radní pro bezpečnost. Na celém cvičení se podílely jak základní složky Integrovaného záchranného systému, tak z ostatních složek například strážníci. „Přestože strážníci při tomto cvičeni měli jen dílčí úkoly spočívající zejména v zajištění bezpečnosti místa cvičení, tak není vůbec vyloučeno, že by při reálné situaci byli právě oni na místě jako první. V takovém případě by pak prvotně zasahovali jako kterákoliv jiná složka Integrovaného záchranného systému. Na základě svých vlastních zkušeností mohu potvrdit, jak je příprava takto rozsáhlého cvičení náročná a jak je pro správnou součinnost všech zakročujících složek na místě události naprosto nezbytné tyto věci prakticky procvičovat,“ řekl ředitel Městské policie Praha Eduard Šuster. Součástí celého cvičení bylo také zasedání Krizového štábu hl. m Prahy. Procvičilo se jeho svolání, rozhodovací procesy, úkoly pro jednotlivé složky cvičení a spolupráce s Krizovými štáby městských částí Prahy 1 a Prahy 2. „Našlo se samozřejmě pár drobností, na kterých v budoucnu zapracujeme, ale po všech stránkách celé cvičení hodnotím velice kladně,“ uzavřel Daniel Barták, vedoucí krizového řízení pražského managementu.

Cyklobus na lince č. 147 bude opět testovat přepravu jízdních kol • Od soboty 24. března mohou cestující v rámci zkušebního provozu na lince číslo 147 znovu vyzkoušet přepravu jízdních kol na speciálním rámu umístěném na zadní části autobusu. Dopravní podnik hlavního města Prahy tak pokračuje v testování přepravy jízdních kol v provozu pravidelných autobusových linek. V rámci zkušebního provozu bude přeprava kol dostupná pouze ve směru z centra (do kopce směr Výhledy) a z důvodu časové náročnosti jen v omezeném počtu obsluhovaných zastávek. Nakládka jízdního kola tak bude konkrétně možná v zastávkách Dejvická (přestup z metra) a V Podbabě (přestup z přívozu), vyložení pak pouze ve stanicích Internacionální a Výhledy. „Cyklobusy pomáhají cyklistům překonat obtížné stoupání do Suchdola. Věřím, že zájem cyklistů o využití cyklobusů dál poroste, rád zdůrazňuji, že přeprava kol je zdarma,“ říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Jak to funguje? Cyklobusy jsou vybavené nosičem na šest jízdních kol na zadní části vozu. Cestující s kolem dá řidiči znamení zdvihnutím ruky, jízdní kolo si naloží sám (za dohledu řidiče) a oznámí řidiči zastávku výstupu. Řidič následně jízdní kolo uzamkne a předá cestujícímu visačku s číslem držáku. Při výstupu se cestující prokáže visačkou s číslem držáku, řidič kolo odemkne a cestující si ho samostatně vyloží. Cestování s možností přepravy jízdního kola bude možné využít na lince číslo 147 v pracovní dny na každém druhém spoji, a to přibližně do 23:30 hod. O víkendech bude možné využít cestování s jízdním kolem na všech spojích přibližně do 20:30 hod. Zkušební provoz, trvající přibližně do konce října 2018 ověří, zda je možnost přepravy jízdních kol prakticky využitelná i v hustém městském provozu. [related-post id="7860"] Přepravovat lze pouze běžná kola, nikoliv kola s pomocným elektrickým nebo spalovacím pohonem, jednokola (tzv. monokola), dvoukola a koloběžky, které by nebylo možné na nosič bezpečně upevnit. Z jízdních kol musí být před naložením sejmuta všechna doplňková vybavení jako světlomety, brašny, láhve apod.

Dopravní podnik loni hospodařil se ziskem. Efektivitu chce v budoucnu zvýšit třeba omezením duplicitních spojů • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dosáhl za loňský rok 2018 zisku po zdanění ve výši 1,529 miliardy korun. To je o více než 200 miliónů korun méně, než kolik tvořil přiznaný přiměřený zisk ze strany vlastníka. Podepsaly se na tom především rostoucí náklady. Společnost to uvedla v tiskové zprávě.

DP uzavřel jižní vestibul stanice metra Budějovická. Praha 4 hlasitě protestuje • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je nucen z důvodu havarijního stavu zastřešení veřejné pasáže mezi objekty České spořitelny a obchodního domu DBK, která není ve správě DPP, od 19. ledna 2018 až do odvolání uzavřít jižní vestibul stanice metra C Budějovická.

DPP postaví novou budovu vozovny Hloubětín. Současná nesplňuje technické požadavky • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je nucen rozšířit omezení provozu v deponační hale vozovny Hloubětín, kde je již přes čtyři roky provoz částečně omezen z důvodu závad konstrukce střechy. Od pondělí 15. ledna 2018 je z bezpečnostních důvodů toto opatření rozšířeno na celou halu odstavů tramvají, která je uzavřena pro veškerý pravidelný provoz.

Praha 4 odmítá stavbu výškových budov v lokalitě Nové Dvory • Praha 4 nesouhlasí s tím, aby se územní plán měnil podle požadavků developerů. Rada městské části Praha 4 dnes proto odmítla změnu územního plánu, která by umožnila společnosti Fisolta vybudovat v lokalitě budoucí stanice metra D Nové Dvory další výškovou budovu. Praha 4 požaduje územní studii na celé území, protože nelze nahodile zvyšovat zástavbu bez vytvoření celkové koncepce. „Jedná se o pozemky pod bývalou zemědělskou usedlostí Nové Dvory, která je v současné době využívaná jako administrativní budova, a kde byl před lety zavražděn kmotr Mrázek,“ říká radní pro územní rozvoj Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) a pokračuje: „Vlastníci chtějí dosavadní budovu odstranit a na jejím místě podél Novodvorské ulice postavit novou. Požadují navýšení stávajícího kódu zastavěnosti z F na kód H, což by jim umožnilo vybudovat až 50 metrů vysokou budovu.“ Praha 4 předložila hlavnímu městu požadavky na vypracování územní studie za široké participace veřejnosti, nejen z Prahy 4, ale i z Prahy 12 a sousední Libuše. Územní studii pro tuto lokalitu požadují i obě městské části – Praha 12 a Praha – Libuš. Tato lokalita bude vybudováním stanice metra Nové Dvory pro developery velmi atraktivní. Pro výkup pozemků kolem všech budoucích stanic metra D, včetně Nových Dvorů, plánuje hlavní město vytvořit společný podnik Dopravního podniku a společnosti Penta. „Kolem stanice Nové Dvory vlastní pozemky hlavní město a my jsme toho názoru, že by se do společného podniku městské podzemky vkládat neměly. Město by se samo mělo rozhodnout na základě názorů svých obyvatel, jaké veřejné budovy by v novém centru této části Prahy chtělo mít a jak má okolí stanice Nové Dvory vypadat,“ uzavírá radní Rejchrtová.

Pražská integrovaná doprava bude mít novou vizuální identitu • Pražští radní v uplynulém týdnu schválili vypsání designérské soutěže na sjednocení vizuální identity Pražské integrované dopravy (PID) a dopravy ve Středočeském kraji, se kterou se pražská doprava stále intenzivněji překrývá. Soutěž připraví hlavní město Praha ve spolupráci se společností Czech Design.

Mobilní signál v metru se rozšířil do dalších stanic • Cestující v pražském metru mohou od minulého týdne využívat LTE signál v dalších třech stanicích. Nejpozději do konce letošního roku by mělo být pražské metro pokryté signálem kompletně.

Dopravní podnik shání řidiče tramvají. Nabízí poměrně slušné peníze • Dopravní podnik hl. m. Prahy se podobně jako mnoho dalších firem v Praze a celé republice potýká s nedostatkem pracovních sil.

Metro bude úspornější. Dopravnímu podniku byla schválena stomiliónová dotace • Zastupitelé hlavního města Prahy dali zelenou dalším projektům na podporu energetických úspor v městských objektech. Schválili dotaci na modernizaci vzduchotechniky hlavního větrání ve větracích šachtách tras metra A, B i C a modernizaci pohyblivých schodů ve stanici Palmovka. Dopravní podnik hlavního města Prahy tak bude moci ze získaných peněz vyměnit zastaralá zařízení za bezpečnější a úspornější . Náklady na modernizaci budou spolufinancovány z Operačního programu Praha – pól růstu České republiky (OP PPR). Dopravní podnik hlavního města Prahy žádá pro oba projekty celkem 109,6 milionů korun. V rámci uvedené výzvy s pořadovým číslem 31 už prošlo více kolovým schvalováním 6 projektů, celkem úspěšných je tak 8. Magistrát hlavního města alokoval podporu ve výši 400 milionů korun, z čehož bylo dosud uvolněno 306,2 milionů. Žadatelem je i v tomto případě Dopravní podnik hlavního města Prahy, který žádal o dotaci na modernizaci vzduchotechnických zařízení a osvětlení ve stanicích metra. [related-post id="5335"] „Usilujeme o zlepšení životního prostředí v Praze. Podporovaná opatření přitom musí jít ruku v ruce se snižováním provozních nákladů. U projektů dopravního podniku jde o velmi vytěžovaná zařízení, kde se modernizace zákonitě výrazně projeví,“ upřesnila radní hlavního města pro oblast školství a evropské fondy Irena Ropková.

Pražská muzejní noc už dnes! Kam můžete zdarma vyrazit? • Dnes v 19 hodin odstartuje již 15. ročník Pražské muzejní noci. Vyrazit můžete zdarma celkem do padesáti pražských muzeí, galerií a dalších kulturních institucí v celkem 77 objektech.

Ve stanicích metra se rozezní živá hudba. Zahraje přes třicet nejrůznějších umělců • Živá hudba rozezní již posedmé vybrané vestibuly stanic metra v rámci akce „Nalaďte se v metru“. Ve středu 18. dubna 2018, přibližně od devíti ráno do devíti večer, se ve stanicích metra Hradčanská, Smíchovské nádraží, Florenc C a Muzeum A/C mohou cestující zaposlouchat do repertoáru více než 30 různých hudebních interpretů a uskupení. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve spolupráci s Konzervatoří a Vyšší odbornou školou Jaroslava Ježka pořádá již sedmý ročník oblíbené akce. Na své si přijde každý, cestující a další posluchači se mohou těšit na hudbu nejrůznějších žánrů od jazzu přes folk a pop až po hard rock nebo DJ sety. Jako první v 9:00 ožijí v rytmu živé hudby stanice metra Smíchovské nádraží a Muzeum A/C. Postupně se pak bude hudba nést vestibuly vybraných stanic až do večera do 21:00. Ve stanici metra Hradčanská např. vystoupí od 19:00 zpěvačka Yanna, která byla se singlem Up in the air na prvním místě hitparády radia Frekvence 1. Ve stanici metra Smíchovské nádraží o hodinu později zazpívá ostravská písničkářka Kaczi, jež má za sebou vystoupení ve Vídni, Grazu, Krakowě či Edinburghu. „Živá hudba v metru je jedním ze způsobů, jak se lidem snažíme cestování po metropoli ještě více zpříjemnit. Akce u našich cestujících sklízí úspěch a jsme moc rádi, že je můžeme pozvat již na její sedmý ročník,“ říká Josef Voltr, vedoucí odboru Marketing a obchod DPP. Více informací o akci včetně kompletního programu mohou zájemci nalézt na webových stránkách dopravního podniku www.dpp.cz.

V centru Prahy se srazily tramvaje, na místě je 20 zraněných • V pátek po poledni došlo v centru Prahy ke srážce dvou tramvají. Podle prvních informací je na místě zhruba 20 lehce zraněných lidí. Tramvaje se srazily ve frekventované Ječné ulici na zastávce Štěpánská, kde do sebe zezadu nabouraly dvě soupravy. „Při srážce dvou tramvají na zastávce Štěpánská utrpělo zranění přibližně 20 osob, jedná se o lehká poranění. Na místě zasahuje 5 posádek RZP, 1 lékařská posádka, inspektor a speciální vůz Atego,“ uvedli pražští záchranáři na Twitteru. Pražští policisté v současné chvíli zasahují v ulici Ječná, kde došlo k nehodě dvou tramvají. Jedna z tramvají narazila zezadu do druhé. Na místě je několik zraněných. Provoz tram omezen. Vozidla jezdí jedním jízdním pruhem. pic.twitter.com/rCi1IAHO6L

Ilustrační foto.

Dopravní podnik testuje dynamicky nabíjený elektrobus • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) učinil další krok v rozvoji elektromobility, a to v podobě nasazení nového typu vozidla s dynamickým dobíjením. V neděli 6. května 2018 vyjede prvně do zkušebního provozu s cestujícími nový elektrobus Škoda – SOR 30Tr v úseku Palmovka – Letňany. Vůz dostal evidenční číslo 9506 a na rozdíl od vozu 9505 je zcela bílý, aby byl na první pohled rozpoznán. DPP má nový bateriový trolejbus pronajatý na 1 rok. V rámci testování systému dynamického nabíjení tak bude zahájen zkušební provoz nového vozidla Škoda 30Tr. Nový přírůstek vzešel ze společné produkce dvou tuzemských výrobců, Škoda a SOR. Jedná se o bateriový trolejbus z produkce Škoda Electric, který využívá obdobně jako první testované vozidlo karosérii SOR NB12. Vozidlo bude označeno ve tvaru 58 PALMOVKA, respektive 58 LETŇANY. Zastávky linky č. 58 jsou v pravidelných zastávkách linky č. 140. Přeprava je zdarma. „Vzhledem k tomu, že největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je doprava, je naší povinností zkoušet v rámci MHD nové technologie, které umožní bezemisní provoz. Samozřejmě pokud splňují i rozumné ekonomické parametry,” říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Elektrovýzbroj nového vozidla je však na základě výsledků první fáze testování již lépe přizpůsobena požadovanému charakteru provozu. „Naším záměrem je do budoucna plná elektrifikace linky č. 140. Navazujeme na pilotní provoz elektrobusu, který úspěšně probíhá již více než půl roku, ale bateriový režim měl charakter především pomocného pohonu. Nynější nový elektrobus ve zkušebním provozu umožní plnohodnotnou jízdu na baterie,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že DPP si pronajal nový elektrobus na jeden rok. [gallery columns="1" size="full" ids="9923"] Elektrobus Škoda – SOR 30Tr je nabíjen dynamicky během jízdy. Nabíjecí systém se skládá z obousměrného trolejového vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ulici Prosecká o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny umístěné v dolní části Prosecké ulice. Úsek DPP vybral kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost. Nabíjení pomáhá také krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“).