Červeně zářící Petřínská rozhledna upozorní na vážné krevní onemocnění

Pražské zajímavostiPražskýDEN.cz15. dubna 20202 minuty čtení

Foto: Technologie hlavního města Prahy, a.s.

Nejznámější pražská rozhledna se v noci z pátku na sobotu rozzáří do červené barvy. Česká metropole se tak přidá k připomínce Světového dne hemofilie, který na onemocnění srážlivosti krve upozorňuje. V tento den se významné stavby po celém světě halí do červené barvy a lidé si oblékají červené oblečení.

„K barevnému nasvícení pětašedesát metrů vysoké Petřínské rozhledny přistupujeme, pokud považujeme za důležité obrátit pozornost veřejnosti k určitému tématu, významnému dni nebo události. Podle dostupných průzkumů více než polovina Čechů neví, co hemofilie je, jak se projevuje nebo jak se s tímto onemocněním žije,“ říká radní HMP Jan Chabr s tím, že červené nasvětlení rozhledny považuje za symbol pochopení a soucitu s lidmi, které tímto onemocněním trpí. „I v době vrcholící pandemie existuje řada jiných skutečností, na které bychom neměli zapomínat,“ dodává.

Osvětlení zatím nefunguje na dálku

Nasvětlení Petřínské rozhledny zajišťuje městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP), která má mimo jiné na starosti i architekturní osvětlení 140 pražských památek.

Foto: Technologie hlavního města Prahy, a.s.

Jak celý proces probíhá přibližuje předseda představenstva THMP Tomáš Jílek: „Náš technik nejdříve nachystá barevná schémata na počítači v kanceláři, a pak je nahraje do tzv. scénického počítače na Petříně. Ten barevnou kompozici rozhledny nastaví. Systém zatím nefunguje online, ale v letošním roce chceme rozhlednu doplnit o komunikaci s dispečinkem. To nám umožní nejen měnit barevnou kompozici rozhledny přímo od stolu, ale taky dálkovou diagnostiku jednotlivých svítidel a operativní reakci na jakoukoliv závadu.“

Co je to hemofilie

Světový den hemofilie se každoročně slaví 17. dubna. Hemofilie je dědičné onemocnění projevující se poruchou srážlivosti krve. Vyskytuje se ve většině případů jen u mužů, ženy působí často jako přenašečky, aniž onemocní. Mezi nejslavnější přenašeče této nemoci patřila britská královna Viktorie, u ní lze vysledovat dědičné předávání onemocnění do ruské panovnické rodiny, ale také šlechtických rodů v Německu a Španělsku.

Nepřehlédněte

Dobrá zpráva! Lanovka na Petřín se znovu rozjede • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) byl nucen od 4. dubna odstavit z provozu pro cestující lanovou dráhu na Petřín. Důvodem byla deformace nosného rámu klínové bezpečnostní brzdy jednoho z vozů. Po proběhlé mimořádné opravě je nyní zařízení plně funkční a bezpečné. Běžný provoz s cestujícími bude zahájen od soboty 21. dubna 2018 od 9:00 hod. dle letního jízdního řádu. Při průběžné kontrole bezpečnostní brzdy vozu č. 2, prováděné statickou zkouškou na stojícím voze, bylo zjištěno nesprávné zachycení čelistí (klínů) na brzdné lano. Z důvodu zachování bezpečnosti byl proto provoz lanové dráhy zastaven. Po rozebrání celého zachycovacího ústrojí byla zjištěna deformace nosného podélníku rámu vozu. Byla zjištěna nesouosost celého zachycovacího zařízení a natočení opěrné plochy pevného vodícího klínu. Nejprve bylo provedeno rovnání rámu pomocí hydraulického zvedáku. Ve spolupráci s VÚKV proběhla diagnostika a bylo provedeno přesné proměření celého zařízení. Z výsledků diagnostiky vyplynulo, že je nutné vybrousit vodicí boční plochu horního vodícího trojúhelníku, upravit chod převodové páky pravého klínu, vyměnit deformovaná vodící táhla a čepy, obnovit funkci zazámkování spodní desky a nově zalícovat spodní okraje. [related-post id="9426"] „Všechny doporučené úkony byly provedeny, celé zařízení bylo opětovně sestaveno a seřízeno. Následně proběhla kontrola funkčnosti s kladným výsledkem. Na základě vyhodnocení všech zkoušek lze nyní říci, že zařízení je plně funkční i bezpečné a je tedy možné zahájit běžný provoz s cestujícími,“ uvedl Pavel Kejha, vedoucí LD Petřín.

Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891.

Některé pražské památky se na hodinu ponoří do tmy. O pár dní později budou svítit modře • Magistrát hlavního města Prahy se rozhodl připojit k mezinárodní akci Hodina Země a ke kampani Česko svítí modře. S podporou Technologie hlavního města Prahy, a. s., která má ve správě osvětlení pražských památek, vyjádří podporu těmto dvěma akcím změnou barevnosti slavnostního osvětlení některých významných pražských památek.

Petřínská rozhledna bude jeden večer zářit červenou barvou • Praha se letos připojí k celosvětovým oslavám Mezinárodního dne světla. Petřínská rozhledna se ve čtvrtek 16. května po setmění rozzáří červenou barvou.

Lanovka na Petřín prochází údržbou. Nepojede skoro tři týdny • Téměř tři týdny se Pražané i návštěvníci metropole musí obejít bez lanové dráhy na Petřín. Ta totiž od pondělí prochází pravidelnou jarní výlukou.

Lanovka na Petřín už zase nejezdí. Kdy se ji podaří opravit? • Ve středu odpoledne se opět zastavil provoz lanové dráhy na Petřín. Letos je to už potřetí. Dopravní podnik uvedl, že došlo k závadě na ložisku u kola jednoho z vozů. Předpokládá se, že odstranění závady potrvá až do soboty. Letos to přitom není poprvé, co musí lidé na kvůli výluce vyšlapat na Petřín pěšky. V dubnu byla lanovka mimo provoz více než dva týdny kvůli poruše brzd. V březnu přitom nejezdila z důvodu pravidelné technické revize. Nynější porucha byla podle mluvčí DPP Anety Řehkové odhalena při běžné kontrole. „Nebylo to v provozu s cestujícími,“ řekla. Mechanici zjistili nedostačující pohyblivost kola u jednoho vozu lanovky, závada je údajně v ložisku. „Vzhledem k prostorovému uložení není možné tuto závadu odhalit běžnou vizuální kontrolou,“ uvedla Řehková. Oprava se protáhne tím, že z vozu bude nutné vyjmout nápravu a odvézt ji do servisní firmy, kde se budou měnit všechna ložiska. Náprava také dostane nová kola. Historie lanové dráhy Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891, ale od roku 1916 měla 16letou přestávku. Poté byla v provozu do roku 1965, kdy rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily. Současná lanovka vozí cestující na Petřín a dolů od roku 1985 a od stejné doby je součástí pražské sítě MHD. [related-post id="6255"] Každoročně přepraví 1,9 mil. cestujících, směrem nahoru 1,2 mil. lidí, směrem dolů pak 700 tisíc. Vytíženější je od dubna do října, kdy v průměru měsíčně přepraví 200 tisíc cestujících. V zimní sezóně to je v průměru 110 tisíc cestujících měsíčně.

Lanovka na Petřín dosluhuje. Chystá se kompletní rekonstrukce • Dopravní podnik chystá rekonstrukci tratě lanovky na Petřín a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie je její zbývající životnost maximálně 4 až 5 let. Na novou podobu vozů Praha vypíše designovou soutěž.

Petřínská rozhledna bude mimořádně svítit červeně • Jedna z pražských dominant – Petřínská rozhledna – se v sobotu v noci zahalí do červené barvy. Praha se tak chce připojit ke Světovému dni dárců kostní dřeně, který letos připadá na 15. září.

Na Petříně vzniknou nové toalety pro veřejnost a zázemí pro zahradníky • Rada hl. m. Prahy odsouhlasila vybudování nového sociálního zázemí na Petříně, které bude prioritně určeno pro návštěvníky a technické pracovníky petřínských zahrad. Nové zázemí nahradí nevzhledné provizorní toalety. Nový objekt je navržen tak, aby přirozeně splynul s okolním prostředím ohradní zdi na okraji Velké Strahovské zahrady. Nárůst turistického ruchu v zahradách město vylučuje.

Petřínská rozhledna bude zářit v barvách Evropské unie • Praha se připojí k oslavám 15. výročí vstupu České republiky do Evropské unie. Ve spolupráci se společností Technologie hlavního města Prahy, a.s., která má ve své správě mimo veřejného osvětlení i osvětlení pražských památek, se Petřínská rozhledna ve středu večer rozsvítí v barvách Evropské unie.

Kaplička na Petříně prošla kompletní rekonstrukcí • Hlavní město nechalo opravit kapli sv. Kříže u rozhledny v parku na Petříně. Památka byla dlouhá léta v havarijním stavu. Mimo jiné do ní zatékala voda. Rekonstrukce vyšla celkem na 2,8 milionu korun.

Petřínský vrch se má proměnit. Praha pro něj chystá novou koncepci • Praha začíná řešit budoucnost Petřína. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) vypracoval návrh zadání pro vznik koncepce, která určí podobu jednotlivých zahrad a parků, a také vyřeší správu a péči o území. Do celého procesu se mají zapojit i občané.

Máchův Máj vyšel poprvé před 185 lety. Kritici dílo zpočátku rozcupovali • Je 23. dubna 1836 a z pražské tiskárny Jana Spurného odchází do světa prvních 600 výtisků útlého sešitu veršů. Jejich autorem je víceméně neznámý mladý básník a beznadějný romantik Karel Hynek Mácha.

Lanovka na Petřín nejede • Z důvodu technické závady dochází ode dneška až do odvolání k dočasnému přerušení provozu lanové dráhy na Petřín. Předpokládáný termín obnovení provozu je nejdříve v sobotu 7. dubna 2018.

Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891.

Dopravní podnik uzavře lanovku na Petřín. Za romantikou budete muset pěšky • Chystáte se na romantický výlet na Petřín? Počítejte s tím, že lanovka vás k petřínské rozhledně nevyveze. Provoz lanové dráhy bude od pondělí 5. března do pátku 23. března přerušen z důvodu revize, kterou technici Dopravního podniku hl. m. Prahy provádí pravidelně dvakrát do roka. Lanovka v úseku Újezd – Petřín nepojede celkem 19 dní. Do pravidelného provozu se vrátí až sobotu 24. března. Historie lanové dráhy Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891, ale od roku 1916 měla 16letou přestávku. Poté byla v provozu do roku 1965, kdy rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily. Současná lanovka vozí cestující na Petřín a dolů od roku 1985 a od stejné doby je součástí pražské sítě MHD. [related-post id="6255"] Každoročně přepraví 1,9 mil. cestujících, směrem nahoru 1,2 mil. lidí, směrem dolů pak 700 tisíc. Vytíženější je od dubna do října, kdy v průměru měsíčně přepraví 200 tisíc cestujících. V zimní sezóně to je v průměru 110 tisíc cestujících měsíčně.

Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891.

Lanovka na Petřín nejezdí. Čeká ji generální oprava • Od pondělí 4. října nejezdí lanová dráha Újezd – Petřín. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) provádí pravidelnou podzimní údržbu. V rámci nezbytné kontroly drážního tělesa lanovky dojde k přesnému geodetickému měření jednotlivých prvků trati, rozchodu kolejí a dalších součástí kolejového svršku.

Na Petříně otevřeno informační centrum pro turisty • Uvnitř Petřínské rozhledy, jedné z nejnavštěvovanějších pražských památek, bylo otevřeno nové informační centrum. Návštěvníci zde získají všechny potřebné turistické informace nebo se dozví řadu zajímavostí, které s rozhlednou a petřínským vrchem souvisí. Také si zde mohou objednat komentované vycházky s průvodci.

Petřínská rozhledna bude dnes v noci svítit v barvách francouzské trikolóry • Hlavní město rozhodlo o nasvícení petřínské rozhledny v barvách francouzské trikolory. Rozhledna se v reakci na včerejší požár katedrály Notre-Dame rozsvítí dnes večer po setmění.

Petřínská rozhledna měří méně, než se dosud myslelo • Jeden z nejznámějších symbolů Prahy letos oslavil 130. výročí. I po tak dlouhé době neztrácí nic na své eleganci a popularitě. Nyní však vyšlo najevo, že se budou muset přepisovat údaje v turistických průvodcích.

Lanovka na Petřín má poruchu, nepojede několik týdnů • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je nucen v dalších dnech odstavit z provozu pro cestující lanovou dráhu na Petřín. Důvodem je deformace nosného rámu klínové bezpečnostní brzdy jednoho z vozů. Opravy potrvají až do odvolání, a to cca dva týdny. Deformací došlo k vyosení celého soustrojí pohyblivých klínů, čepů a táhel od ideální osy. Tímto vyosením vzniká prostorová vůle klínů, kdy při zapůsobení bezpečnostní brzdy nedojde k přichycení klínů k brzdnému lanu. Zařízení klínové bezpečnostní brzdy je spuštěno v případě odlehčení závěsné páky nebo přetržení tažného lana. „Dbáme na bezpečnost našich cestujících. Musíme tedy opravit závadu na rámu podvozku, který pochází z roku 1931, upraven byl v roce 1992. Provádíme mj. diagnostické měření rámu, vyrovnání nosných profilů rámové konstrukce do příčné osy vozu, opravu zdeformovaných táhlových domků klínové brzdy, výrobu nových táhel, čepů a lícovaných šroubů z důvodu deformace,“ řekl Ladislav Urbánek, dopravní ředitel DPP s tím, že oprava je časově náročná. [related-post id="6396"] Závada prý nemá souvislost s provedenou revizí v březnu 2018. DPP při letošní jarní odstávce provedl celkovou kontrolu mechanických i elektrických součástí lanovky či přeměření souososti náprav. Dále byla provedena defektoskopická zkouška nosných částí rámového podvozku s výsledkem, který nevykazoval žádné trhliny v konstrukci. Dále byla provedena revize strojních částí lanové dráhy a provedeny všechny předepsané zkoušky včetně zkoušek brzdných systémů, a to s kladným výsledkem. Po provedených zkouškách a revizích vyhovovaly vozy všem požadavkům na bezpečný provoz. Při pravidelných statických zkouškách brzdného systému prováděných za provozu však došlo po zavěšení vozů na brzdná lana k deformaci nosných konstrukčních částí klínové bezpečnostní brzdy.

Nejvyšší vrch v Praze? Vítkov, Petřín ani Bílá Hora to není. O tomhle místě málokdo ví • Víte, které místo v Praze je nejvyšší? Pokud hádáte Petřín, Vítkov nebo snad Bílou Horu, jste na omylu. Za nejvýše položeným přírodním bodem byste se museli vydat až na západní hranici města.

Teleček je nevyšším místem v Praze. Nejedná se ale o kopec.