Hybridní autobus Volvo vyjíždí do pražských ulic. Zatím jen zkušebně

1. února 2019, 14:25 Kristián Vích
Hybridní autobus Volvo 7900 LAH.
Hybridní autobus Volvo 7900 LAH. Foto: DPP

Od 6. února bude v pražských ulicích možné vídat kloubový autobus značky Volvo s označením 7900 LAH. Vůz švédského výrobce si Dopravní podnik hl. m. Prahy vypůjčil, aby mohl ověřit jízdní vlastnosti a míru úspory pohonných hmot.

Testování hybridního autobusu potrvá čtyři měsíce. Vůz je poháněn kombinací naftového motoru a elektromotoru o výkonu 130 kW, u něhož výrobce deklaruje úsporu pohonných hmot až o 30 %.

Kromě porovnání spotřeby v zimním a letním provozu ověří testovací jízdy technické a jízdní vlastnosti na různých linkách v Praze (konkrétně 124, 125, 135, 136, 139, 150, 177, 183, 188 a 195). Autobus bude vypravován z garáže Hostivař s evidenčním číslo 6000.

Výhody hybridního pohonu

„Hybridní autobus přispívá ke zlepšení životního prostředí hned třikrát. Jde o zmíněnou úsporu paliva, s tím související nižší emise a třetím významným prvkem je snížení hlučnosti zejména při rozjezdu, kdy je aktivován tichý elektropohon. Hybridní autobus v této konfiguraci nemá žádné limity denního dojezdu, nepotřebuje nabíjecí infrastrukturu, a tudíž může být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a elektrobusy nebo bateriovými trolejbusy, o nichž se dnes hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti,“ říká Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa vozidel a autobusů DPP.

Volvo používá technologii takzvaného paralelního hybridu. V hnacím řetězci je za naftovým motorem vřazen elektromotor, který pracuje buď v režimu motor, nebo generátor. Energie, která se takto vrací do oběhu, je ukládána v trakčních bateriích na střeše vozidla a je používána zejména při rozjezdu nebo akceleraci.

Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus již úspěšně otestován v běžném provozu.

Základní parametry autobusu

  • Označení: 7900 LAH (7905 LAH)
  • Výrobce: Volvo Bus Corporation Götebirg
  • Celková délka: 18 135 mm
  • Šířka: 2 550 mm
  • Výška: 3 280 mm
  • Rozvor náprav: 5 190 mm + 6 755 mm
  • Dieslový motor: EURO VI
  • Objem válců: 5 132 cm³
  • Výkon: 180 kW / 2200 ot./min.
  • Výkon elektromotoru: 130 kW
  • Provozní hmotnost: 18 398 kg
  • Největší povolená hmotnost: 28 000 kg
  • Celková kapacita: 139 osob (k sezení 47, k stání 92)

Praha má plán důstojného umírání. Vznikne lůžkový hospic pro děti

Přestože devět z deseti lidí si podle výzkumů přeje zemřít doma, téměř dvě třetiny Pražanů umírají v nemocnicích. Radní Milena Johnová chce proto změnit podobu péče o lidi na konci života. Společně s odborníky z praxe připravila plán důstojného umírání pro příštích pět let. Hlavní město tak například začne zjišťovat přání umírajících, navýší kapacity služeb, aby se k paliativní péči dostala většina umírajících, podpoří neformální pečující nebo připraví zřízení lůžkového hospice pro děti. „Většina Pražanů dnes […]

Zdraví stojí Čechy stále více. Výdaje za léky stouply meziročně o 8 procent

Výdaje na zdravotní péči v Česku rostou a tento růst už třetí rok v řadě nabírá stále větší obrátky. V roce 2018 dosáhly úrovně 430,9 mld. Kč a meziročně se tak zvýšily o 11 %. Největší podíl na nárůstu mají výdaje zdravotních pojišťoven a výdaje ze státního rozpočtu. Údaje zveřejnil Český statistický úřad. Česko patří mezi státy, kde je zdravotní péče financovaná především prostřednictvím povinného zdravotního pojištění. „V roce 2018 zdravotní pojišťovny financovaly dvě třetiny veškeré zdravotní péče […]

Kovový odpad se zpracovává ve Vysočanech.

Pražané pokořili rekord v množství vytříděných kovových obalů

Třídění kovových obalů se postupně stává normou. V loňském roce bylo v metropoli sebráno rekordních 421 tun. To je téměř stejný objem, jaký pražské svozové společnosti svezly od druhé poloviny roku 2016 do prosince 2018. Plechovky a kovové obaly z celého hlavního města končí ve Vysočanech. Pražské služby zde provozují poloautomatickou linku schopnou roztřídit železné a neželezné kovy. Díky tomu lze bezmála sto procent odevzdaných plechovek vrátit do oběhu. Zatímco dříve se kontejnery nejvíce plnily během letních měsíců, […]

Stromy v Riegrových sadech napadl kůrovec.

Kůrovec už řádí i v centru Prahy. Stromy v Riegrových sadech byly pokáceny

Městská část Praha 2 nechala pokácet tři smrky v severní části Riegrových sadů. Usychaly od loňského podzimu a v úterý odpoledne se potvrdilo napadení kůrovcem. „Pracovník odboru životního prostředí v úterý 18. února v rámci pravidelné kontroly parků v Riegrových sadech prověřil podezření zahradníků na výskyt kůrovce ve skupině smrků v blízkosti MŠ Vozová 2a. Tři smrky byly zasaženy. Pracovník po odloupnutí kůry zjistil, že se zde nacházejí larvy škůdce a v lýku jsou zřetelně viditelné chodbičky a cestičky,“ informuje tisková mluvčí Prahy […]

Muž ustřihává ženám v tramvajích vlasy (ilustrační foto).

Ženám v tramvajích někdo ustřihává vlasy. Možná si tím přivydělává

Pražští kriminalisté řeší poměrně kuriózní případ. Pátrají po neznámém člověku, který ženám v tramvajích ustřihává vlasy. Zatím už je nahlášeno pět takových incidentů. „Jedna z poškozených cestovala v úterý 10. února ráno tramvají ve směru na Újezd na Praze 1, když cítila, jak jí někdo sahá zezadu na vlasy. Následně zjistila, že jí chybí pramen vlasů a někdo jí ho během cesty tramvají ustřihl,“ popisuje policejní mluví Jan Daněk. V rámci prověřování případu kriminalisté zjistili, že […]

X Zavřít