Karlín a Holešovice propojí nová lávka. Praha vypíše zakázku na stavbu

10. listopadu 2020 ∙ 15:30
PražskýDEN.cz
Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Pražští radní odsouhlasili vypsání veřejné zakázky na výstavbu lávky propojující Karlín a Holešovice s ostrovem Štvanice za necelých 200 milionů korun. Výběrové řízení by se mělo konat na začátku příštího roku. Pražané by se po nové lávce mohli projít nebo projet už na konci roku 2022. Bude dlouhá 285 metrů a šířka mezi zábradlími bude čtyři metry.

Projekt lávky HolKa mezi Holešovicemi a Karlínem čeká začátkem příštího roku další důležitý milník, a to vypsání veřejné zakázky na výběr zhotovitele. Předpokládá hodnota zakázky je 197 milionů korun.

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

„Nová lávka HolKa pro pěší a cyklisty už na konci roku 2022 propojí hustě obydlené čtvrti Holešovic a Karlína s ostrovem Štvanice. Pěší dostanou kvalitní propojení, ale i možnost krásného výhledu na Hradčany. Zároveň se díky ní dostaneme během pár minut z Karlína před brány Holešovické tržnice a získáme pohodlný přístup na ostrov Štvanice, který čeká celková proměna a stane se z něj nový park. Doteď to bylo možné pouze z rušného Hlávkova mostu. Pro cyklodopravu bude HolKa strategickým místem. Propojí cyklostezky vedoucí podél řeky na obou březích,“ uvedl k chystané stavbě náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Poloha lávky navazuje na územní plán. Na straně Holešovic bude nástup umístěn na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice a na straně Karlína na Rohanském nábřeží s vyústěním na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře a následně na plánovaný veřejný prostor rozvojového území Rohanského ostrova. Přístup na lávku bude i na Štvanici.

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Podoba HolKy vzešla z mezinárodní architektonicko-konstrukční soutěže. Na základě vítězného návrhu ateliéru architektů Marka Blanka a Petra Teje byl následně zpracován projekt výstavby. Podoba mostu odpovídá prostorové křivce vinoucí se krajinou, která nenásilně reaguje na výškové a půdorysné požadavky zadání, tedy na panorama Prahy, na napojení na holešovický a karlínský břeh i na vítězný urbanistický návrh řešení ostrova Štvanice. Konstrukce nejde do výšky a nebude bránit chodcům a cyklistům v pohledech na Prahu, vodu a stromy. Architektura mostu využívá minimalistické sochařství.

HolKa bude postavena z ušlechtilého materiálu, ultra-vysokohodnotného betonu (UHPC – ultra-high-performance-concrete) s lesklým bílým mramorovým povrchem. Na lávku bude komfortní a jednoduchý přístup. Její návrh počítá i s požadavky protipovodňové ochrany a bezbariérového řešení nástupů na lávku.

Praha odstraní reklamní lavičky z počátku století

Z pražských ulic postupně zmizí přes 1 400 laviček s rozměrnými reklamami. Magistrát v tiskové zprávě uvedl, že se tak stane na náklady bývalého nájemce, společnosti AD-Net, která je i přes platnou výpověď a rozhodnutí soudů dosud neodklidila. „Praha dnes odveze z různých míst po celé Praze až 50 reklamních laviček. Mezi prvními už zmizely ty na Budějovické v ulici Olbrachtova v Praze 4. Postupné odstraňování zhruba 1 400 kusů tohoto mobiliáře se uskuteční po vleklém sporu s bývalým nájemcem řady městských pozemků,“ sdělil […]

Unikátní socha nosorožce mění vzhled a poskytuje výhled do okolí

Rozsáhlý prostor bývalé Denkrovy pískovny v Praze–Lysolajích prošel celkovou proměnou. Na doposud zanedbaném území vyrostl nový veřejný sportovní areál, který má být centrem volnočasových aktivit. Jeho patronem se stala skulptura pravěkého nosorožce srstnatého, který v těchto místech v dávné minulosti žil. Území dnešních Lysolají se nalézá na severním okraji tzv. Barrandienu, unikátního území s podložím tvořeným prvohorními horninami s nálezy prvních známek života z doby před půl miliardou let. V blízkém okolí měli dočasná sídliště už nejméně před 30 tisíci […]

Nová scéna dostane novou podobu. Rekonstrukce potrvá dva roky

Národní divadlo připravuje rekonstrukci Nové scény. Exteriér památkově chráněné brutalistní budovy zůstane víceméně zachován. Výraznější modernizace se ale dočká divadelní sál. Hlavními důvody rekonstrukce jsou zastaralé technologie a špatná akustika. Podle vedení divadla bude důraz kladen na dokončení původní myšlenky autora, tj. vytvořit multifunkční divadelní scénu, která umožňuje snadnou přestavbu jeviště i hlediště. „Vznikne divadelní scéna 21. století s variabilním uspořádáním prostoru sálu pro různá představení s kapacitou až 500 míst s použitím soudobých moderních divadelních technologií a proměnnou […]

Lávka HolKa propojí Holešovice a Karlín. Praha vybrala stavitele

Pražští radní vybrali dodavatele stavby lávky Holešovice-Karlín (HolKa). Postaví ji firma Skanska, která ve výběrovém řízení nabídla cenu 298 mil. Kč bez DPH. Lávka HolKa pro chodce a cyklisty spojí městské části Praha 7 a Praha 8. Stavba by měla začít letos na podzim. Dokončena bude na konci roku 2022. „Pěší dostanou kvalitní propojení, ale i možnost krásného výhledu na Hradčany. Zároveň se díky ní dostaneme během pár minut z Karlína před brány Holešovické tržnice a získáme pohodlný přístup na ostrov […]

K budoucí podobě Seifertovy ulice se mohou vyjádřit občané

Od pondělí 21. června se může široká veřejnost seznámit s chystanou proměnou Seifertovy ulice a vyjádřit se k ní. Až do konce měsíce bude otevřen informační kontejner a zároveň bude probíhat on-line anketa. Podněty a připomínky pak budou zohledněny při zpracování návrhu. „Koncepční studie navrhne revitalizovanou podobu Seifertovy v úseku od ulice Chlumova až po křižovatku U Bulhara. Dále úpravy přilehlých zelených ploch – parku Radost, náměstí Winstona Churchilla a dále okolí cyklostezky A25 od Seifertovy ulice k úpatí Vítkova“, vysvětluje Pavel Křeček, […]

X Zavřít