KOMENTÁŘ: Stavební úřady se musí dostat z vlivu obcí, sněmovna to podpořila. Moc času ale nezbývá
Foto: Pixabay
Setkal se s tím snad každý developer, investor a často i drobný stavitel. Vedení obce nesouhlasí s novou výstavbou, a tak nepřípustně tlačí na stavební úřad, aby stavební řízení co nejvíce blokoval či dokonce úplně zastavil. Stavební úřady jsou sice nyní de iure na obcích nezávislé, de facto ale rozmarům místních radnic stále podléhají. Může za to mnoho let přehlížená takzvaná systémová podjatost. Poslanecká sněmovna dnes podpořila verzi nového stavebního zákona, která s touhle letitou praxí jednou pro vždy skončí. Stavební úřady se podle ní definitivně přesunou z obcí přímo pod stát.
Současná situace je taková, že stavební úřady fungují přímo v rámci jednotlivých radnic v systému takzvané přenesené působnosti státní správy. Úředníci stavebních úřadů by proto měli být na lokálních politicích nezávislí, ve skutečnosti tomu tak bohužel není. O jejich odměnách, stejně jako u ostatních zaměstnanců obecního úřadu, rozhoduje tajemník. Toho jmenuje starosta obce, díky čemuž má na každého úředníka stavebního úřadu pořádnou páku. Ti pak nemají moc zájem rozhodovat v rozporu s přáním vedení radnice, protože by to citelně pocítili na výplatní pásce.
Ekospol se s tím bohužel setkává až příliš často. Někteří lokální politici si totiž z nedostatku jiných témat udělali z boje proti jakékoliv nové výstavbě své nosné téma. Povolovací proces se proto snaží jakkoliv zpomalit či úplně zastavit. Například v jedné z městských částí tak minulé vedení radnice dokázalo blokovat náš velký rezidenční projekt celé čtyřleté funkční období. Že při tom postupovalo nezákonně, rozhodl i soud. Posun v projektu přišel až se změnou ve vedení městské části po komunálních volbách a příchodem vstřícnějšího vedení, které respektuje zákonné postupy.
Kompletní pozměňovací návrh nového stavebního zákona předložený sněmovním hospodářským výborem je lepší, než původní verze představená ministerstvem pro místní rozvoj. To totiž ustoupilo tlaku místních samospráv a několik stovek stavebních úřadů prvního stupně nechalo ve svém návrhu v působnosti obcí. Teprve od druhého stupně měly stavební úřady podle resortu spadat přímo pod stát. Systémovou podjatost stavebního řízení by se tím odbourat nepodařilo. Proto je aktuální změna, kterou nyní podpořila i poslanecká sněmovna, pro všechny jednoznačně výhodnější.
Současné potíže stavebního procesu, který v Česku patří k nejkomplikovanějším na celém světě, totiž dopadají úplně na každého. Nemusíte zrovna stavět nový dům či firemní provozovnu, abyste problémy vyplývající z pomalého povolování nových staveb pocítili na vlastní kůži. Nedokončená dopravní síť, chybějící obchvaty obcí či nedostatečná infrastruktura jsou jen některé z nejviditelnějších důsledků zablokovaného povolovacího procesu. Jakákoliv změna, která současný legislativní Kocourkov panující ve stavebním právu mění k lepšímu, je proto více než žádoucí.
Jediné, čeho je nutné se obávat, je krátící se čas pro dotažení legislativního procesu do zdárného konce. Poslanci si vzali čas do konce března, aby měli čas na své úpravy. Ve sněmovním systému se už nyní objevilo více než dvacet pozměňovacích návrhů. Nekonečné hádky a nic neřešící diskuze by nakonec mohly vést k tomu, že se tolik potřebný nový stavební zákon nestihne v tomto volebním období schválit. Do říjnových voleb totiž už moc času nezbývá. Pokud se ho nepodaří do té doby prosadit, začnou náročné práce na nové legislativě úplně od začátku a ztratíme několik dalších dlouhých let. Česko však nový stavební zákon potřebuje jako sůl a to co nejdříve. Včera bylo pozdě.
Autor je generální ředitel a předseda představenstva EKOSPOL, a. s.