Lanovka na Petřín obnovuje provoz v omezeném režimu

ZajímavostiKristián Vích11. května 20201 minuta čtení
Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891.

Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891.

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

V pondělí 11. května v 9 hodin ráno zahájí Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) provoz lanové dráhy na Petřín v omezeném režimu, který vyplývá z platných mimořádných opatření vlády ČR.

Lanovka bude převážet maximálně 30 cestujících v jedné kabině, tj. v každém oddíle 6 osob. Vzhledem k omezení kapacity vozy nebudou zastavovat na mezistanici Nebozízek, aby nedocházelo k překročení stanoveného maximálního limitu přepravovaných osob.

Letní jízdní řád lanovky zůstane zachován v intervalu 10 až 15 minut, jak jsou cestující v tomto období zvyklí.

DPP žádá cestující, aby při využívání lanovky dodržovali vzájemné dvoumetrové metrové rozestupy a zakrývali si nos i ústa rouškami.

Při nákupu jízdenek ve vstupních vestibulech se doporučuje využívat bezkontaktní a bezhotovostní platbu kartou.

V případě příznivého vývoje epidemiologické situace DPP počítá s průběžným navyšováním přepravní kapacity lanovky.

Nepřehlédněte

Praha možná přejmenuje názvy 17 stanic metra. Jak se vám líbí Perštýn, Klárov nebo Aréna Libeň? • Příští stanice Perštýn. Toto hlášení by mohli už za pár let slýchávat cestující v pražském metru. Alespoň podle navrhovaného plánu rozvoje pražské integrované dopravy v letech 2019 až 2029, který projednávali pražští radní.

V centru Prahy se srazily tramvaje, na místě je 20 zraněných • V pátek po poledni došlo v centru Prahy ke srážce dvou tramvají. Podle prvních informací je na místě zhruba 20 lehce zraněných lidí. Tramvaje se srazily ve frekventované Ječné ulici na zastávce Štěpánská, kde do sebe zezadu nabouraly dvě soupravy. „Při srážce dvou tramvají na zastávce Štěpánská utrpělo zranění přibližně 20 osob, jedná se o lehká poranění. Na místě zasahuje 5 posádek RZP, 1 lékařská posádka, inspektor a speciální vůz Atego,“ uvedli pražští záchranáři na Twitteru. Pražští policisté v současné chvíli zasahují v ulici Ječná, kde došlo k nehodě dvou tramvají. Jedna z tramvají narazila zezadu do druhé. Na místě je několik zraněných. Provoz tram omezen. Vozidla jezdí jedním jízdním pruhem. pic.twitter.com/rCi1IAHO6L

Ilustrační foto.

Petřínská rozhledna v plamenech. U tragédie zasahovali stateční pražští hasiči • Chybělo málo a jedna z dominant Prahy – Petřínská rozhledna – už nemusela stát. Ocelový kolos se dostal v roce 1938 do velkého nebezpečí. Bez včasného zásahu hasičů mohlo dojít k narušení statiky. Ohroženy byly také desítky lidských životů. Je 5. července 1938 a všichni Pražané jsou na nohou. Vrcholí totiž jubilejní X. všesokolský slet. Cvičení Sokolů na vyprodaném strahovském stadionu sleduje kromě jiných i prezident Edvard Beneš s manželkou Hanou. Krátce po 15. hodině je na cvičišti přestávka. Diváky i cvičence náhle překvapí hustý černý kouř, který se valí z vrcholu nedaleké Petřínské rozhledny. Zakrátko vyšlehávají plameny. Tohle zřejmě není součást programu, dochází všem přítomným na tribunách. Lidé zůstali klidní Následkem elektrického zkratu propuká v kabině výtahu požár. Naneštěstí se uvnitř zrovna nenachází žádní cestující. Zhruba 80 lidí na ochozu rozhledny se ale právě kochá výhledem na Prahu. Začíná hra o čas. Je potřeba je dostat rychle do bezpečí. Všichni zakrátko s neuvěřitelnou ukázněností schází po schodech dolů. Majitel restaurace pod věží si mne ruce, vypadá to na velkou tržbu. Hosté si u stolů zřizují hlavní stan a sledují práci pražských požárníků, kteří na místo doráží vzápětí. Z ústřední stanice jsou tu dvě družstva. Na výpomoc přispěchali také členové střešovické pobočky. [related-post id="12157"] Složitý zákrok Hašení požáru komplikuje šedesátimetrová výška a hustý kouř, přes který není téměř nic vidět. Stateční hasiči Verner a Šiška pronikají vikýřem na střechu rozhledny. Zjišťují, že právě tudy se oheň nebezpečně šíří. Plameny proskakují pod oplechování střechy a začínají pohlcovat dřevěnou konstrukci zastřešení. Příruční hasící přístroje nezabírají, a proto jsou nasazeny hadice. Výkonné čerpadlo napojené na hydrant tlačí vodu k místu požáru. Plameny jsou tak silné, že hasiči musí nejprve ustoupit. Po přemístění útočného proudu se však živel daří utlumit a následně zcela zlikvidovat. [related-post id="12057"] Pocta zachráncům Celá akce netrvá ani 40 minut. Na protějším břehu Vltavy vše pozorují stovky Pražanů s dalekohledy. Na strahovském stadionu končí přestávka. Potlesk při nástupu cvičenců nyní nepatří jen jim, ale i zachráncům pražské dominanty. Prezident Beneš se nechává velice pečlivě informovat o průběhu požáru a nešetří chválou a uznáním hasičské práce.

Požár Petřínské rozhledny (fotomontáž).

Noční uzavírka Brusnického a Dejvického tunelu kvůli pravidelné údržbě • Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologií tunelů bude probíhat úplná noční uzávěra Brusnického a Dejvického tunelu.

Na lince Korean Air z Prahy do Soulu bude od října létat Dreamliner • Letecká společnost Korean Air oznámila, že na trase mezi Prahou a Soulem, hlavním městem Jižní Koreje, bude od 29. října 2018 létat s Boeingem 787-9 Dreamliner. V zimní letovém řádu bude i nadále létat třikrát týdně, vždy v pondělí, středu a sobotu. Tato verze letadla má kapacitu 269 cestujících v konfigurací tří cestovních tříd.

VIDEO: Letadlo největších aerolinií na světě poprvé přistálo na Ruzyni • Největší letecká společnost na světě American Airlines v sobotu zahájila pravidelné lety mezi Prahou a Filadelfií. Nová linka bude v provozu každý den po dobu letního letového řádu a aerolinka na trasu nasadí Boeing 767–300. První přistání letadla s registrací N388AA na Letišti Václava Havla Praha proběhlo v sobotu krátce před půl devátou ráno. „Jsem velmi rád, že můžeme na Letišti Václava Havla Praha poprvé přivítat American Airlines při slavnostním zahájení pravidelné linky mezi Prahou a Filadelfií. Tímto krokem jsme opět blíže k naplňování naší strategie, ve které je rozšiřování nabídky letů do Severní Ameriky jednou z našich priorit v oblasti rozvoje leteckých spojení. O cesty do Spojených států je dlouhodobě velký zájem a významný dopravní uzel jako je Filadelfie nabídne našim cestujícím nejen rychlé spojení do tohoto zajímavého historického města, ale i komfortní přestup na navazující lety po USA či Kanadě. Již dnes nabídne letový řád American Airlines našim cestujícím okolo 65 navazujících spojení s rychlým přestupem do 5 hodin od příletu,“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. „Budeme se snažit o to, aby se American Airlines v Praze dařilo a aby byla linka do budoucna prodloužena ze sezónního spojení alespoň o další měsíce do konce kalendářního roku,“ dodal. [gallery size="full" columns="1" ids="9957"] Boeing 767-300 nasazený na linku Praha-Filadelfie létá v konfiguraci pro celkem 209 cestujících (28 míst v byznys třídě, 21 ve třídě extra a 160 v ekonomické třídě). V letadle se cestující mohou připojit na wi-fi, ale dopravce si za tuto službu účtuje 19 dolarů za let. „Praha je další úžasný uzel mezinárodní sítě American Airlines a jsme moc rádi, že můžeme českým pasažérům poskytnout více možností a více spojení pro transatlantické cestování,“ uvedl Richard Muise, ředitel provozu American Airlines pro Evropu a Kanadu. „A pokud je Filadelfie konečná destinace, budou mít Češi možnost objevovat historii, kulturu, ale i nákupy, které město nabízí,“ dodal.

Letadlo společnosti American Airlines poprvé přistálo na pražském letišti.

Na Černém Mostě vzniká záchytné parkoviště pro 880 automobilů • V pondělí ráno začaly přípravné práce ke stavbě nového P+R parkovacího domu Černý Most III. Ten vznikne na místě současného parkoviště Černý Most I, bude však rozšířen na kapacitu až 880 automobilů. Dokončen by měl být příští rok. Během června se uskuteční demolice povrchů, provádění sond, rozebírání chodníků, zemní a další práce. Samotná stavba pak odstartuje v červenci.

Cestující na nádražích dostanou zdarma lahodnou snídani • V rámci Evropského týdne mobility se bude ve čtvrtek 20. září 2018 konat již tradiční akce s názvem „Snídaně na peróně“. Během ranní špičky mezi 6:30–8:30 dostanou cestující na vlakových nádražích v Čakovicích, Kbelích a Satalicích zdarma sladké občerstvení, aby se jim lépe cestovalo do práce či do školy. Akce s heslem „Lepší káva ve vlaku, než štrúdl na silnici!“ má motivovat lidi, aby pro cestu do zaměstnání využívali místo automobilů pohodlnější a často i rychlejší vlak. Například z Čakovic na Masarykovo nádraží trvá cesta vlakem v ranní špičce zhruba o čtvrt hodiny méně než autem. „Snídaně na peróně“ má proto přesvědčit, aby si Pražané dopřáli pohodlnější způsob cestování a starosti o řízení přenechali strojvedoucímu.

ČD kupují nové motorové vlaky za 3 miliardy. Nasadí je do regionů • České dráhy podepsaly kontrakt na dodávku 33 nových bezbariérových motorových jednotek se společností PESA Bydgoszcz SA. Nové motoráky jsou typově podobné vlakům stejného dodavatele, které cestující znají pod označením RegioShark.

Trolejbusy se vrací do Prahy. Dopravní podnik chystá nákup vozů • Pražský dopravní podnik vypsal tendr na nákup 15 bateriových kloubových trolejbusů. Ty mají být nasazeny na linku č. 140 Palmovka – Miškovice, jejíž elektrifikace se v současnosti připravuje a na konci letošního února na ni bylo vydáno pravomocné stavební povolení.

Metro D má svůj vlastní web. Nabízí bohaté informace i ukázky stanic • Dopravní podnik hl. m. Prahy spustil nový informační web o chystané lince D pražského metra. Portál návštěvníky detailně seznamuje s novou trasou, kde vlaky budou jezdit bez strojvedoucího.

Pražští taxikáři si musí do konce roku obstarat samolepku • Na základě novely zákona o silniční dopravě byla zavedena povinnost provozovatelů vozidel taxislužby mít vozidlo označené evidenční nálepkou. Magistrát hl. m. Prahy upozorňuje, že lhůta pro splnění této povinnosti končí 31. prosince 2020. Podle evidence vozidel taxislužby ji dosud několik tisíc provozovatelů nesplnilo.

Novou podobu terminálu Černý Most navrhne studio re:architekti • Koncepční studii autobusového terminálu Černý Most zpracuje česká architektonická kancelář re:architekti. Studio má za sebou například realizaci autobusového nádraží v Mnichově Hradišti. Výběrové řízení probíhalo pod taktovkou Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Studie by měla být dokončena příští rok v květnu.

První autobus v nových barvách PID bude nasazen na pravidelnou linku • Praha představila prototyp autobusu v nové barevné kombinaci dle výsledků soutěže na novou vizuální identitu systému Pražské integrované dopravy (PID). Pro vyzkoušení přesných barevných odstínů i detailů polepů byl zvolen nejtypičtější zástupce nízkopodlažních autobusů v Praze – typ SOR NB12. Veřejnost se bude s autobusem v nových barvách setkávat na lince 176 z Karlova náměstí na Strahov.

Dopravní podnik uzavře lanovku na Petřín. Za romantikou budete muset pěšky • Chystáte se na romantický výlet na Petřín? Počítejte s tím, že lanovka vás k petřínské rozhledně nevyveze. Provoz lanové dráhy bude od pondělí 5. března do pátku 23. března přerušen z důvodu revize, kterou technici Dopravního podniku hl. m. Prahy provádí pravidelně dvakrát do roka. Lanovka v úseku Újezd – Petřín nepojede celkem 19 dní. Do pravidelného provozu se vrátí až sobotu 24. března. Historie lanové dráhy Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891, ale od roku 1916 měla 16letou přestávku. Poté byla v provozu do roku 1965, kdy rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily. Současná lanovka vozí cestující na Petřín a dolů od roku 1985 a od stejné doby je součástí pražské sítě MHD. [related-post id="6255"] Každoročně přepraví 1,9 mil. cestujících, směrem nahoru 1,2 mil. lidí, směrem dolů pak 700 tisíc. Vytíženější je od dubna do října, kdy v průměru měsíčně přepraví 200 tisíc cestujících. V zimní sezóně to je v průměru 110 tisíc cestujících měsíčně.

Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891.

Pražské metro C projde zásadní proměnou, aby zvládalo více cestujících • Nová linka metra D nejspíš nebude jediná s plně automatickým provozem. Praha uvažuje, že by soupravy bez strojvedoucích mohly jezdit i na přetížené lince C. Výběrové řízení na dodavatele automatického systému bude vypsáno nejspíš v průběhu příštího roku.

Trolejbusy se vrací do Prahy. Po 46 letech startuje první pravidelná linka • Cestující pražské MHD se mohou už od července těšit na zahájení pravidelného provozu trolejbusové linky č. 58 v úseku Palmovka – Letňany. Pasažéry sveze Škoda 30Tr ve zhruba hodinovém intervalu. Zahájení pravidelného provozu navazuje na úspěšné zkoušky systému dynamického nabíjení, které probíhaly od října 2017 postupně se dvěma různými vozidly. Od roku 1972 tak bude mít Praha znovu pravidelnou trolejbusovou linku. Trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. Celkem jezdily trolejbusy pražskými ulicemi 36 let a získaly si řadu příznivců. „V Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě,“ uvedl Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP. Hlavním impulsem pro návrat trolejbusů do pražských ulic byl vývoj a významné zlepšení trakčních baterií v poslední dekádě. Kombinace osvědčené trolejbusové technologie a moderních baterií totiž snižuje rozsah a finanční náročnost trolejové infrastruktury a naopak nabízí lepší podmínky pro dimenzování a nabíjení baterií, než u běžných elektrobusů. [related-post id="11152"] „Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu se nám ve zkušebním provozu osvědčil. Díky trakčním bateriím může Škoda 30Tr jezdit i bez trolejového vedení. Bateriový trolejbus se nabíjí dynamicky z trolejového vedení v Prosecké ulici, při přestávkách staticky v obratišti Palmovka. Zahájení provozu linky č. 58 jednoznačně ukazuje, že se nám daří zavádět ekologickou dopravu do české metropole,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že v souladu s českou legislativou je linka č. 58 zavedena jako trolejbusová, i když trolejové vedení tvoří jen zhruba 15 procent trasy. Ještě před zahájením zkušebního provozu byla velmi zásadní etapa legislativní přípravy, neboť v podmínkách české legislativy spadá systém dynamického nabíjení do působnosti drážního zákona a legislativně se tudíž jedná o trolejbusovou trať a provozování trolejbusové dopravy. DPP je tudíž z pohledu legislativy od října 2017 také provozovatelem trolejbusové dopravy. Zkušební úsek Palmovka – Letňany byl vytipován z několika důvodů. Na trase se nachází výrazné a dlouhé stoupání (v Prosecké ulici), které je obvyklé pro mnoho autobusových linek v Praze. Díky tomu DPP může spolehlivě testovat všechny parametry a limity technologie v typických pražských podmínkách. Dalším důvodem je styk s tramvajovou napájecí infrastrukturou (na Palmovce a v lokalitě U Kříže), díky čemu DPP využívá synergií z hlediska napájení. V neposlední řadě se v blízkosti tohoto úseku nachází autobusové garáže na Klíčově, čímž se minimalizují manipulační kilometry z/do garáže. „Na lince č. 58 budou bateriové trolejbusy jezdit denně přibližně od 9:00 do 18:30 v intervalu 60 minut, v pátek od cca 12:00 do 19:30,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel a člen představenstva DPP s tím, že DPP může přistoupit k úpravám jízdního řádu. Pokud by k tomu došlo, budou informace o takových změnách standardně dostupné na webových stránkách DPP a příslušných dalších informačních kanálech DPP. [related-post id="8038"] DPP již zároveň připravuje budoucí rozšíření provozu bateriového trolejbusu o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice s předpokladem provozování kloubových vozidel. Cílem dlouhodobých zkoušek je praktické ověření možností a parametrů technologie dynamického nabíjení, která se jeví jako perspektivní pro elektrifikaci silně zatížených páteřních autobusových linek. DPP by tak výrazně posílil ekologickou dopravu na území Prahy. Postup elektrifikace a její cílový rozsah zatím není fixně stanoven a bude záviset na dalším vývoji technologií (zejména bateriových), finanční bilanci jednotlivých projektů a v neposlední řadě na dotační a daňové podpoře elektromobility.

Dopravní podnik pořádá o víkendu Den otevřených dveří • Dopravní podnik hl. m. Prahy otevře v sobotu své brány veřejnosti. Letos se budou moci návštěvníci podívat do tramvajové vozovny Motol, garáže Řepy a depa metra Zličín. Čekat na ně budou současná i historická vozidla pro cestující, ale i technická vozidla a hasičská technika. Připraven je také bohatý doprovodný program.

Praha 10 zavede modré zóny. Rozšíření chystají i další městské části • Pražští radní odsouhlasili rozšíření zón placeného parkování, které navrhovaly některé městské části. Ke zvětšení parkovacích ploch pro rezidenty tak nyní dojde například na Praze 5, 6, 9, 18 a 21. Kromě toho mohou být parkovací zóny vyznačeny na celém území Prahy 10.

Metro bude jezdit déle. Dotkne se to i nočních tramvají a autobusů • Do pražské MHD se s pokračujícím uvolňováním protiepidemických opatření vracejí cestující. Dopravní podnik reaguje na zvýšenou poptávku po přepravě posílením provozu metra. Vrátí i některé noční tramvajové linky.

Souprava pražského metra