Ledolamy chránící Karlův most čeká kompletní výměna

7. června 2019, 18:12 PražskýDEN.cz
Staré ledolamy již dosloužily.
Staré ledolamy již dosloužily. Foto: Technická správa komunikací hl. m. Prahy

Na počátku června odstartovaly přípravné práce výměny dřevěných ledolamů na Karlově mostě, které chrání všech sedm mostních pilířů. Samotná instalace nových ledolamů z pevného, tentokrát českého dubu (dub evropský) začne v polovině června a potrvá až do konce letošního roku. Jedná se o akci velké běžné údržby. Plánuje se také pokračování velké „dvacetileté“ opravy, zahájené v roce 2007 a přerušené v roce 2010.

„Nejrozsáhlejší opravy Karlova mostu by měly probíhat v příštích letech na mostních obloucích. Musíme však začít od základů. Pilíře jsou podle našich průzkumů v dobrém stavu, stav ledolamů stojících před nimi se ale v posledních letech rychle zhoršoval,“ říká Jozef Sinčák, generální ředitel Technické správy komunikací hl. m. Prahy (TSK). Samotná výměna ledolamů si vyžádá investici 29,5 milionu korun. Nyní bude pilíře mostu chránit dub, který má z evropských stromů nejvyšší trvanlivost. Stávající ledolamy slouží od roku 2004 a Karlův most je jediným z pražských mostů, u kterého se používají.

TSK nechá postupně vyměnit ledolamy u všech sedmi mostních pilířů v hlavním řečišti. Hlavní práce začnou v polovině června 2019, kdy se k mostu přistaví inženýrské soupravy a odstrojí se dosavadní ledolamy. Práce budou probíhat za plného lodního provozu ve třech fázích až do přelomu listopadu a prosince tohoto roku. Ke spolupráci TSK přizvala Potápěčskou stanici, Povodí Vltavy, Státní plavební správu a Národní památkový ústav.

Dodavatelem je společnost Zakládání staveb, která pověřila dodáním dřeva Lesní závod Židlochovice. Ten vytěžil potřebných 800 m³ dřeva z polesí Moravský Krumlov a okolí Strážnice.

„Hlavní prvky ledolamu, tedy návodní šikmé kmeny, které mají v průměru 400 – 500 mm a délku až 12 m, bylo nutné vybírat velmi pečlivě, jelikož oboustranná křivost byla stanovena projektem v maximální toleranci 200 mm a s podmínkou zachování oddenku. Kromě hlavních šikmých prvků bylo nutné připravit i další materiál pro svislé piloty, boční vodorovné trámky, příčné svlaky a šikmé ztužení,“ uvedl o dřevu Jan Uher ze společnosti Zakládání staveb Těžba byla zahájena již koncem listopadu 2018 a ukončena v březnu 2019. V době, kdy téměř veškeré pracovní síly a stroje byly a jsou nasazeny pro likvidaci kůrovcové kalamity, nebylo pro ředitele závodu jednoduché prosadit ve svém harmonogramu těžbu listnatého dřeva. Avšak dodání českého dubu na takto významnou historickou stavbu bylo pro lesní závod Židlochovice významnou motivací.“

Nároky na dřevo jsou veliké

Výroba, pečlivé skladování a ošetřování dřevěných prvků probíhá na pile v Kamenném přívozu u Prahy. Ve spolupráci s Výzkumným a vývojovým ústavem dřevařským a Projektovým atelierem pro architekturu a pozemní stavby s. r.o. byl včas vyřazen nevhodný materiál pro další zpracování.

Dřevo na nové ledolamy pro Karlův most. Foto: TSK

Průběžně je měřena a zaznamenávána vlhkost, jejíž limitní minimální hodnota byla stanovena na 30 %. Dřevo je uskladněno na prokladech, čela jsou natřena barvou, zastíněna netkanou textilií a pravidelně kropena vodou pro zpomalení vysychání. 

Karlův most je druhým nejstarším mostem v České republice. Jeho stavba začala 9. července 1357 na popud panovníka Karla IV., který ji svěřil kamenickému mistrovi Otlínovi. Po jeho smrti dokončil dílo Petr Parléř. Velké množství původního pískovce a dřeva už ale bylo v minulosti nahrazeno.

Karlův most už opět svítí naplno. Část světel procházela opravou

Karůl most a jeho bezprostřední okolí opět osvětluje všech dvě stě třicet svítidel. Část z nich musela být v říjnu minulého roku dočasně vyřazena z provozu, probíhala totiž jejich plánovaná oprava. Světla na ledolamech navíc oslňovala lodě proplouvající pod mostními oblouky, městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) proto nechala navrhnout speciální clony pro eliminaci oslnění. V rámci kompletní výměny ledolamů před Karlovým mostem bylo v loňském roce demontováno a repasováno i slavnostní osvětlení. „Funkční zkouška nám ukázala, […]

Pražský „chodník smrti“ u hlavního nádraží se dočká rozšíření

Jít pěšky z hlavního nádraží na Vinohrady už od prosince nebude hazard se životem. Místy jen 30 centimetrů široký chodník přiléhající k magistrále, kterému se začalo mezi Pražany přezdívat „chodníček smrti“, se rozšíří bez ubrání jízdních pruhů.  „Pražané se místu naučili říkat „chodníček smrti“, ale tahle přezdívka už naštěstí brzy přestane platit. Chodník podél magistrály mezi hlavním nádražím a Národním muzeem rozšíříme tak, aby se po něm dalo pohybovat bezpečně, důstojně a bez strachu o život. Chodník […]

Nová Trojská lávka bude dokončena příští rok. Praha už vybrala zhotovitele

Nejpozději na konci příštího roku by měla být otevřena nová lávka mezi Císařským ostrovem a Trojou. Pražští radní dnes vybrali zhotovitele stavby. Zakázku za 128 milionů korun získala společnost SMP CZ. Původní lávka z roku 1984 se zřítila 2. prosince 2017 kvůli špatnému technickému stavu. „Při výběru zhotovitele jsme ukázali, jak chceme významné dopravní stavby v Praze soutěžit. Nezáleželo nám jen na ceně, ale také na odborné kvalifikaci, aby nová lávka měla opravdu špičkovou kvalitu. Přihlásit se mohly […]

Werichova vila bývala domovem i mnoha dalších slavných osobností

Při procházce po pražské Kampě si nelze nevšimnout domu, kterému dnes už nikdo neřekne jinak než Werichova vila. Známá budova je unikátní nejen svým umístěním, ale i bohatou historií a řadou slavných obyvatel. Nebydlel zde pouze Jan Werich, ale i další významné osobnosti české historie. První zmínka o stavbě se datuje do roku 1580, ale podle některých výzkumů je dům ještě o něco starší. Dřevo použité na stavbu stropu v přízemí pochází dle dendrologického průzkumu ze stromů pokácených kolem […]

Vánoční strom pro Prahu připraven. Osud letošních trhů ale nejistý

Staroměstské náměstí v Praze by letos o Vánocích mohl ozdobit strom ze středních Čech. Smrk ztepilý, který vyrostl nedaleko Jílového u Prahy na soukromém pozemku, vzešel z tipů od veřejnosti. Stále však není jisté, jestli se letošní vánoční trhy vůbec uskuteční. „Smrk ztepilý, který jsme letos vybrali je krásně rostlý a dobře přístupný pro těžkou techniku. Výhodou je také, že neroste daleko od Prahy. Má zhruba devatenáct metrů, což je o něco méně než obvykle, ale věřím, […]

Mobilní signál pokrývá již polovinu pražského metra

Vysokorychlostní sítí LTE jsou nově pokryty stanice metra Chodov a Háje, jakož i přilehlé tunely. Cestující díky tomu mohou využívat mobilní a datové služby v LTE kvalitě již ve 33 z 61 stanic pražské podzemní dráhy. Do konce listopadu přibyde LTE signál také na Opatově, kde v současnosti Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) finišuje stavební práce na modernizaci a bezbariérovém zpřístupnění stanice. Po rozšíření signálu LTE na Opatově bude tato vysokorychlostní síť dostupná cestujících v celém úseku trasy C od Nádraží Holešovice po konečnou […]

Likvidace použitých roušek má svá pravidla. Ne každý je dodržuje

Pravidla pro nošení ochranných pomůcek zná každý. Nad postupem při správné likvidaci ale někteří tápou. Likvidace roušek, respirátorů a rukavic vyžaduje dávku opatrnosti a ohleduplnosti. Za žádných okolností by tyto pomůcky neměly končit pohozené v ulicích, na parkovištích ani v parcích, protože představují zdravotní riziko. Podle Pražských služeb je nejbezpečnější ochranné pomůcky hodit do popelnice či do koše na směsný komunální odpad. „Ideálně by v nádobě měly končit zabalené do mikrotenového sáčku. Odtud putují přímo do kotlů malešického zařízení na energetické využití odpadu – ZEVO. […]

Vybrané pražské autobusy budou jezdit jen do 22 hodin

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od této soboty 17. 10. 2020 dočasně ukončí provoz na 35 vybraných autobusových linkách již ve 22:00. Vytíženost všech linek pražské MHD od září kontinuálně klesá s tím, jak se v ČR zhoršuje epidemiologická situace a postupně jsou zaváděna nová omezení, která mají zabránit šíření covid-19. V metru na základě sčítačů v jednotlivých vestibulech počet cestujících od prvního týdne v září po první týden v říjnu klesl o více než 15 %. Na začátku října pak metro využívalo o 43 % cestujících méně než ve stejném […]

Metro B bude prodlouženo. Vznikne nová konečná stanice

Praha plánuje prodloužení linky metra B. Stavba nové konečné stanice Depo Zličín by měla začít už za dva roky. Současně s ní budou vystavěny také dvě nové haly depa a přebudováno kolejiště. V těsném sousedství stanice vznikne i záchytné parkoviště P+R s kapacitou až 600 automobilů. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech vypsal veřejnou zakázku na výběr projektanta investiční akce za 1,4 miliardy Kč. Výstavba samotné stanice spojená s novým kolejovým rozvětvením a modernizací zabezpečovacího zařízení […]

Začala stavba Smíchov City. Nová čtvrť nabídne bydlení pro tisíce lidí

Zástupci hlavního města, MČ Praha 5 a společnosti Sekyra Group položili v minulém týdnu základní kámen nové čtvrti Smíchov City. Zahájili tím výstavbu, jaká nemá v pražském kontextu obdoby. Přestavba jednoho z nejatraktivnějších pražských brownfieldů, území kolem nádraží na Smíchově, se má stát symbolem proměny Prahy ve 21. století. Vznikne zde téměř 400 000 m² bytových, administrativních, obchodních či veřejných ploch, včetně kilometrového pěšího bulváru, který bude těžištěm celého projektu. Chybět nebude ani škola nebo rozsáhlé plochy zeleně. Předpokládá se, […]

Blbá nálada jako předzvěst obrovských společenských změn

Stav nouze, epidemie, ekonomická krize, nákaza, promoření, peníze, opatření, roušky, změna klimatu a zase peníze. Žijeme v podivné době. Ze všech stran na nás útočí negativní zprávy, řada lidí začíná na vlastní kůži pociťovat těžký ekonomický propad. Panuje všeobecně špatná nálada, kolabují rodinné i pracovní vztahy, ztrácí se důvěra v politiku. Jak tohle všechno může dopadnout? Není pochyb o tom, že společnost se ve svém vývoji dostala do zlomového bodu. Něco se děje, ale nikdo neví, co přesně to […]

Idiopatická plicní fibróza se zpočátku hlásí nenápadně. Důležitá je včasná diagnóza

Pražané si mohou nechat zkontrolovat plíce. Pneumologové jim otevřou dveře svých ordinací ve středu 30. září. Zájemce vyšetří i bez předchozího objednání a doporučení praktického lékaře. Preventivní akcí chtějí lékaři včas odhalit smrtelnou nemoc – idiopatickou plicní fibrózu (IPF). Letos se do dne otevřených dveří v kraji zapojí jedenáct ambulancí. Zájemci o vyšetření by si ale vzhledem ke koronavirové pandemii měli telefonicky ověřit, jestli se provoz ordinace nezměnil. V loňském roce lékaři potvrdili IPF dvěma pacientům. U jedenácti dalších objevili jiné […]

Praha v číslech. Město spustilo nový webový portál Pragozor

Na novém webu www.pragozor.cz mohou nyní Pražané objevovat zajímavá čísla o hlavním městě. Portál nabízí ověřené a ozdrojované informace o metropoli. Ilustrovaný golem Pragozor návštěvníky webu provede různými oblastmi městského života – od dopravy, životního prostředí, bydlení, turismu nebo bezpečnosti až po zdraví, včetně údajů o současné situaci s koronavirem. „Chytré město je řízené na základě dat. Mám radost, že teď můžeme tato užitečná data nabídnout na jednom místě také všem Pražanům. Žijeme v době častého šíření dezinformací a fake news, […]

Rekonstrukce Libeňského mostu by mohla začít do dvou let

Pražští radní minulý týden projednali výsledky diagnostických zkoušek a schválili vypsání veřejné zakázky rekonstrukce Libeňského mostu. Výsledky podrobných statických a dynamických zatěžovacích zkoušek ukázaly, že je most rekonstruovatelný. Veřejnou zakázku vypíše Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) v říjnu tohoto roku, a to formou Design & Build. K takovému postupu se přistupuje u složitých a komplexních zakázek. K soutěži se už pro firmy uskutečnily tržní konzultace, aby se předešlo průtahům. Přesná cena zakázky bude známa po vysoutěžení […]

X Zavřít