Londýnské metro hlásilo příští stanici automaticky už na konci 19. století

27. dubna 2021 ∙ 09:58
Kristián Vích
Nástupiště londýnského metra kolem roku 1900 ∙ Foto: neznámý autor, volné dílo

Hlavní město Velké Británie bylo průkopníkem podzemní městské hromadné dopravy. Už v roce 1863 začaly v tunelech jezdit první vlakové soupravy na parní pohon. Ještě před koncem století byly již vozy poháněny elektřinou. Praha si musela na první metro počkat až do roku 1974. Již ve zmíněném roce 1891 si ale Pražané v Národních listech mohli přečíst o úžasném pokroku, jakého Britové dosáhli.

Praktická novinka v oboru železničním

Na podzemní dráze elektrické v Londýně, před nedávnem zahájené, zavedena značná zlepšení v oboru dopravní techniky, jež slouží ku pohodlí obecenstva a zároveň ulehčují personálu.

Především jest cena jízdy na celé trati stejná, nehledě na dálku vykonané cesty, jinou novinkou pak jest automatické ohlašování jmen stanic, jež se vykonává působením jednoduchého mechanismu.

V každém vagoně upraveny jsou pohyblivé desky, na nichž jmena různých stanic zaznamenána jsou velkými čitelnými literami ; jakmile vlak opustí stanici, otočí řidič vlaku jediným hmatem desky ve všech vagonech současně tak, že se objeví jmeno příští stanice.

Vozba nové této trati stále stoupá, v měsíci březnu páčila se průměrně na 16.000 osob denně, což se rovná dennímu příjmu 160 l. št.

– Národní listy, 5. května 1891. Autor neuveden.

Souprava pražského metra

Metro bude jezdit déle. Dotkne se to i nočních tramvají a autobusů

Do pražské MHD se s pokračujícím uvolňováním protiepidemických opatření vracejí cestující. Dopravní podnik reaguje na zvýšenou poptávku po přepravě posílením provozu metra. Vrátí i některé noční tramvajové linky. Minulý týden využilo pražskou podzemku denně v průměru 487 tisíc cestujících. Minulý týden ve středu byla dokonce překročena hranice půl milionu pasažérů, poprvé od zavedení lockdownu a omezení pohybu mezi okresy. Dopravní podnik hl. m. Prahy to uvedl v tiskové zprávě. Obdobný […]

Most přes kanál La Manche. Nerealizovaný plán z 19. století

V roce 2018 přišel Boris Johnson, tehdy ještě jako britský ministr zahraničí, s myšlenkou na stavbu mostu přes kanál La Manche. Spojení Francie a Velké Británie železničním tunelem podle něj nestačí. Podobné plány se přitom objevovaly již na konci předminulého století. Přečtěte si, jak o něm psaly dobové Národní listy v dubnu 1891. Nový most O mostu přes průplav La Manche oznamují se následující podrobnosti: Následkem nového měření v průplavu […]

Britští muži dávali najevo své bohatství podivnou úpravou nehtů

Pokud si říkáte, že žijeme ve zvráceném světě sociálních sítí, kde řada lidí nemá žádnou soudnost, možná vás překvapí článek z roku 1901. Národní listy přinesly zprávu o zvláštní módě, která se rozšířila mezi bohatými britskými muži. Nejnovější móda anglických gigrlat Nejnovější nesmysl, jenž se ujal mezi šviháky v anglické společnosti, jest, dáti si střihati nehty na rukou ve tvaru obráceného velkého V. Jeden z pěstitelů tohoto módního bláznovství, jenž […]

Jak nenápadně zjistit skutečný věk ženy? Zkuste rady našich předků

Tázat se dámy na její skutečný věk je i v dnešní době považováno za poněkud nezdvořilé. A nejinak tomu bylo už v dobách našich předků. Národní listy otiskly v dubnu roku 1901 článek, který zvědavým mužům nabízí řešení. Zároveň ale jeho autor dodává, že ne vždy to bude fungovat. Choulostivá otázka Italský humoristický list »It Mondo che ride« předložil svým čtenářům následující otázku o cenu: Kterak možno od dámy zvěděti […]

Neobvyklý trest za šíření pomluv o ostatních rodinách

Na rodinnou čest a dobrou pověst naši předci velmi dbali. Čas od času se ovšem objevil někdo, kdo se rozhodl šířit o ostatních z nejrůznějších důvodů pomluvy a klepy. O jednom podobném případu přinesly zprávu Národní listy v dubnu 1891. Poněkud překvapivé je, jak celá záležitost dopadla. Zvláštní trest za pomluvu V jedné obci v Anhaltsku byly četné rodiny neustále znepokojovány anonymními dopisy, jejichž obsah ve mnohých případech toho druhu, […]

X Zavřít