Londýnské metro hlásilo příští stanici automaticky už na konci 19. století

MagazínKristián Vích27. dubna 20211 minuta čtení

Nástupiště londýnského metra kolem roku 1900

Foto: neznámý autor, volné dílo

Hlavní město Velké Británie bylo průkopníkem podzemní městské hromadné dopravy. Už v roce 1863 začaly v tunelech jezdit první vlakové soupravy na parní pohon. Ještě před koncem století byly již vozy poháněny elektřinou. Praha si musela na první metro počkat až do roku 1974. Již ve zmíněném roce 1891 si ale Pražané v Národních listech mohli přečíst o úžasném pokroku, jakého Britové dosáhli.

Praktická novinka v oboru železničním

Na podzemní dráze elektrické v Londýně, před nedávnem zahájené, zavedena značná zlepšení v oboru dopravní techniky, jež slouží ku pohodlí obecenstva a zároveň ulehčují personálu.

Především jest cena jízdy na celé trati stejná, nehledě na dálku vykonané cesty, jinou novinkou pak jest automatické ohlašování jmen stanic, jež se vykonává působením jednoduchého mechanismu.

V každém vagoně upraveny jsou pohyblivé desky, na nichž jmena různých stanic zaznamenána jsou velkými čitelnými literami ; jakmile vlak opustí stanici, otočí řidič vlaku jediným hmatem desky ve všech vagonech současně tak, že se objeví jmeno příští stanice.

Vozba nové této trati stále stoupá, v měsíci březnu páčila se průměrně na 16.000 osob denně, což se rovná dennímu příjmu 160 l. št.

– Národní listy, 5. května 1891. Autor neuveden.

Nepřehlédněte

Protiatomový bunkr Folimanka se o víkendu otevře pro veřejnost • Také v tomto měsíci se pro zájemce z řad veřejnosti otevře jeden z největších krytů civilní ochrany na území hlavního města. Unikátní prostory protiatomového bunkru Folimanka si zájemci budou moci prohlédnout v sobotu 17. srpna od 9 do 15 hodin.

Kryt Folimanka se pro veřejnost otevírá pravidelně každý měsíc.

10. 6. 1890: Hořící vagon, nepoctivý nálezce a neoprávněný rybolov • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

4. 11. 1889: Přejeté dítě, mrtvola bez hlavy a utonulá mladá dívka • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Metro bude o víkendu jezdit častěji. Pražskou dopravu čekají i další změny • Rada hl. m. Prahy schválila několik změn v provozu Pražské integrované dopravy. Od září se o víkendech zkrátí intervaly na všech třech linkách metra, nejvíce na lince C, a to až na 5 minut. Zároveň již nebude ve všední dny každé druhé metro končit na Ládví, všechny soupravy pojedou až do stanice Letňany. Řada potřebných vylepšení se připravuje také pro pražské autobusy, hlavně v oblasti Malešic. Posílení provozu metra o víkendech V poslední době byl z hlediska hromadné dopravy kladen důraz zejména na posilování provozu v pracovní dny, přičemž víkendová období zůstávala opomíjena. Pražané však cestují po městě stále více i o volných dnech. Daleko méně jezdí na chaty, ve městě se koná spousta akcí a stále přibývá turistů. Proto bude od září 2018 posílen víkendový provoz metra, a to s přihlédnutím k nerovnoměrnému vytížení jednotlivých linek během volných dnů. „Jednotný interval 7,5 minuty o víkendu na linkách B a C již po většinu roku nedostačoval poptávce, a to zejména v centrální části města. Na lince C, která obsluhuje kromě Hlavního nádraží i ZOO, obě Výstaviště či velké obchodní centrum na Chodově, bude proto víkendový interval od 1. září 2018 zkrácen na 5 minut. Linka B, která kromě obchodních center vede i na Jihozápadní Město a do významných přestupních bodů Smíchovské nádraží, Anděl, Karlovo náměstí či Vysočanská, bude o víkendech jezdit v intervalu 6 minut,“ uvádí náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek. Na lince A zatím ke zkrácení víkendového intervalu během roku nedojde, nicméně platí, že od cca poloviny listopadu budou o víkendech po pěti minutách již tradičně jezdit vlaky na všech linkách metra v rámci předvánočního posílení. [related-post id="11202"] Zkrácení intervalů v síti PID v neděli dopoledne „V rámci posílení víkendového provozu metra budou zároveň zkráceny intervaly nejen metra, ale i návazných tramvají a autobusů v neděli a ve svátek dopoledne v období od 10 do 12 hodin,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík. V minulosti, kdy vlivem nedostatku finančních prostředků došlo k omezování hromadné dopravy, byly v tomto čase prodlouženy intervaly v metru i v povrchové dopravě ze 7,5, resp. 15 minut na 10, resp. 20 minut. „Jelikož už i v neděli před polednem Pražané i turisté hromadnou dopravu využívají daleko více než v minulosti, začalo docházet k nepříjemnému přetěžování některých spojů a zachování obvyklých pozdně večerních intervalů i v tomto čase se stalo neudržitelným. Proto se od 1. září 2018 základní intervaly v celé síti hromadné dopravy v neděli od 10 do cca 12 hodin opět zkracují na 7,5, respektive 15 minut,“ doplňuje Petr Tomčík. [related-post id="5977"] Zrušení pásmového provozu v úseku Ládví – Letňany Návrh na zrušení pásmového provozu v úseku Ládví – Letňany, který je dosud aplikován v pracovní dny v období od cca 9:00 do 19:00, byl Radě hl. m. Prahy předložen ke schválení na základě Memoranda, které podepsali zástupci MČ Praha 9, Letňan, Čakovic, Kbel a Vinoře 22. a 23. března 2018. Zrušení pásmového provozu bude realizováno zkušebně od 1. září 2018 a po dobu čtyř měsíců bude jeho dopad podrobně vyhodnocován. V úseku Ládví – Letňany nejde o řešení přeplněných spojů metra, ale o to, aby zde interval v pracovní dny nebyl delší než o víkendech. Současně nové opatření pomůže v pracovní dny lépe koordinovat odjezdy autobusů od metra do okolních sídlišť. „Vzhledem k neustále se zvyšujícímu počtu obyvatel v severovýchodní části Prahy a zhoršené dopravní situaci na okolních komunikacích je určitě vhodné, aby byla cestujícím nabídnuta trvalá alternativa v podobě spolehlivé veřejné dopravy, kterou metro C představuje,“ doplňuje Petr Dolínek. [related-post id="11271"] Trvalý provoz linky 216 z Bořislavky na Sídliště Baba Rada hl. m. Prahy rovněž schválila trvalý provoz linky 216 v úseku Bořislavka – Sídliště Baba. Zkušební provoz linky 216 v tomto úseku, který byl zahájen 3. dubna 2018, potvrdil, že cestující o toto spojení mají zájem. Před začátkem prázdnin využívalo v půl osmé ráno spoj ze Sídliště Baba ve směru Bořislavka pravidelně více než 20 cestujících. Rovněž ostatní spoje si své cestující našly, takže členové dopravní komise městské části Praha 6 a grémium starosty Prahy 6 požádali Radu hl. m. Prahy o potvrzení převedení provozu linky 216 do trvalého stavu. Oproti zkušebnímu provozu je linka 216 navíc z Bořislavky již od začátku letních prázdnin prodloužena k Vozovně Střešovice a k Poliklinice Petřiny náhradou za nově trasovanou linku 108 do centrální části Dejvic. [related-post id="11130"] Změny linkového vedení autobusů v oblasti Malešic, Štěrbohol, Dubče a Uhříněvsi K termínu zahájení nového školního roku se zároveň připravují úpravy linkového vedení autobusů v oblasti Jarova, Malešic, Štěrbohol, Dubče a Uhříněvsi. Na základě nespokojenosti městské části Praha 10 s nepravidelným provozem linky 163, která na Sídliště Malešice přijíždí z oblasti Českobrodské ulice, kde se zdržuje v kolonách ostatní dopravy, má dojít ke zkrácení linky 163 pouze do zastávky Depo Hostivař. Pravidelnější spojení ze zastávek v Počernické ulici k metru Želivského zajistí nová autobusová linka 199. Spojení z Malešic k OC Štěrboholy zůstane zachováno díky prodloužené lince 228, která nově spojí Benice, Uhříněves, Dubeč, Štěrboholy se zastávkou Poliklinika Malešice. Jihovýchod Prahy získá přímé spojení ke svému spádovému zdravotnickému zařízení a Bečovská ulice v Uhříněvsi dlouho požadovanou obsluhu hromadnou dopravou. [related-post id="11325"] Linka 124 nově v pracovní dny s kloubovými autobusy Vzhledem k přetěžování spojů linky 124 zejména v Michli a v oblasti Brumlovky, se od 1. září chystá v souvislosti s úpravami linkového vedení v Malešicích nasazení kloubových autobusů na linku 124 v pracovní dny. Ty bohužel nedokážou projet současnými úseky linky 124 mezi Zeleným pruhem a Dvorci a také obratištěm Habrová, proto bude linka 124 zkrácena do své nejvytíženější části trasy mezi Želivského a Zeleným pruhem. Od Zeleného pruhu na Dvorce pojede nově linka 134, mezi Želivského, novou zástavbou na Třebešíně a Habrovou pojede posílená linka 155, na kterou budou místo midibusů trvale nasazeny standardní dvanáctimetrové autobusy. Úpravy autobusových linek v oblasti Prahy 3, 4 a 10 bude ještě schvalovat vedení hl. m. Prahy začátkem srpna.

8. 4. 1868: Cena španátu prudce vzrostla. Mohou za to blížící se svátky • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Zdražování Přibližujícími-se svátky vyvolán jest na pražských trzích mnohem hlučnější život než obyčejně, an se na ně větší počet venkovských prodavačů s rozličnými potravinami dostavuje, kteří také zásoby své četným kupujícím rychle odbývají. Vzdor ohromnému dovozu přivážených potravin panuje přece ve všech druzích velká drahota, což zvláště platí o zeleninách, jako špenátu, jehož se za příčinou postních dnů mnoho požívá a kterýž za tou příčinou v ceně vystoupil. V témže samém poměru platí se i jiné potraviny, zvláště pak vepřové maso vyniká drahotou, a též ryby co postní strava se vysoko platí. – Pražský denník, 8. 4. 1868 Nehoda s dobrým koncem Dárky peněžitými obdařen byl předevčírem jistý hošík slovenský v celetné ulici. Roznášeje ve velkém koši sklenné nádobí sklouzl na hladké dlažbě a upadl, při čemž více než polovici svého křehkého zboží na dláždění rozbil. Usedavý pláč hocha pohnul kolemjdoucí, že mu hleděli hojnými dárky utrpenou škodu vynahraditi, tak že mladý Slovák skorem více obdržel, nežli cena roztlučeného nádobí obnášela. – Pražský denník, 8. 4. 1868 [related-post id="9058"] Výstavba V nádraží pražském mimo několik již započatých staveb pro sklady a dílny určených, počne se ještě leto budováním jiných závodů. Jmenovitě se značně rozšíří průčelí u vchodu do nádraží a sice novými vedlejšími stavbami, kterým za oběť i část postranních zahrad padne, na jichž prostorách se zbudují a rozšíří místnosti pro zásilky a pro jejich zaobalování. – Pražský denník, 8. 4. 1868

Austrálie má obrovský problém. Řešení marně hledá přes 130 let • Australský kontinent už od konce předminulého století decimují přemnožení králíci. Ti spotřebují enormní množství vegetace, což připravuje místní dobytek a původní býložravce o potravu, ale také vede k erozím a splachu úrodné půdy. Každoroční škody zemědělců se počítají v miliardách korun.

4. 7. 1890: Přejetý dělník, americký svátek a slavnost v Měšťanské besedě • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Den, kdy komunisté zbavili funkce prezidenta Svobodu. Měl v tom prsty kariérista Husák? • „Nemůže-li president Československé socialistické republiky vykonávat svůj úřad delší dobu než 1 rok, Federální shromáždění může zvolit nového presidenta Československé socialistické republiky na nové funkční období.“ Takhle zní ústavní zákon č. 50/1975 Sb., který dne 28. května 1975 přijali českoslovenští zákonodárci. Tzv. „Lex Svoboda” v praxi znamenal, že těžce nemocný armádní generál Ludvík Svoboda může být okamžitě zbaven funkce prezidenta. Na jeho místo o den později nastoupil Gustáv Husák.

Dva rivalové. Generál Ludvík Svoboda a kariérista Gustáv Husák.

26. 9. 1889: Výstava velryby, tragédie na Vltavě a varování před peckami • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

5. 4. 1889: Bourání Václavské trestnice a strašlivá smrt na kolejích • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

27. 4. 1868: Císař František Josef se chystá do Prahy na slavnostní otevření nového mostu • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Příroda se probudila Teplejší počasí v posledních dnech nastalé učinilo znamenitou změnu v přírodě, kteráž do nedávna ze svého zimního spánku jen velmi mdle se probírala. Pole a luka oplývají zeleností a osení na zimu zaseté stojí výborně, tak že znalcové dle panující povětrnosti úrodný rok již prorokují. Stromy s letním ovocem jsou již květem obaleny. Jiné druhy stromů pozdější ovoce nesoucích, též počínají pučeti. V zahradních hostincích jak za branou tak i v Praze se již po několik dní hosté scházejí, teplou povětrností pod širé nebe vyvábeni byvše. – Pražský denník, 27. 4. 1868 [related-post id="9745"] Návštěva J. V. císař František Josef dle zpráv vídeňských listův přijede dne 10. května t. r. do Prahy, aby přítomen byl otevření třetího mostu pražského, jenž zove se, jak povědomo „most Františka Josefa.“ – Národní listy, 27. 4. 1868

Nejbezpečnější místa v letadle. Kde máte větší šanci na přežití při havárii? • Otázka, která nedá spát nikomu, kdo alespoň jednou v životě letěl letadlem. Které sedadlo v letounu je nejbezpečnější v případě, že dojde k havárii?

22. 9. 1868: Falešný krejčí napálil lehkověrného obchodníka • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

7. 3. 1890: Dobročinný zloděj, koňské dostihy a náhlé úmrtí na Letné • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

1. 3. 1890: Nebezpečná střelba, zraněná dělnice a pokus o sebevraždu • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Praha chystá rekonstrukci Revoluční ulice za desítky milionů korun • Revoluční ulici čeká v dohledné době rekonstrukce tramvajové trati. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) ve spolupráci s ateliérem Ondřeje Císlera již vypracoval studii, kterou schválili pražští radní. Návrh počítá s rozšířením chodníků a výsadbou nového stromořadí. Pražané se mohou těšit i na malé náměstíčko na rohu Klimentské ulice.

MHD v Praze pojede podle prázdninových jízdních řádů • V důsledku mimořádných opatření v souvislosti s bojem proti šíření koronaviru klesá v těchto dnech počet cestujících, kteří využívají pražskou MHD. Paralelně s tím, jak klesá počet cestujících, naopak roste počet zaměstnanců pražského dopravního podniku i dalších dopravců, kterým byla nařízena povinná karanténa. Dopravní podnik hl. m. Prahy, Magistrát hl. m. Prahy a organizace ROPID proto na nezbytně dlouhou dobu zavádí prázdninový jízdní řád také v provozu metra i tramvají. Od příštího týdne budou mírně prodlouženy intervaly ve špičkách pracovních dnů, dopoledne, a kvůli minimální obsazenosti vozidel od tohoto víkendu také o pozdních večerech a v noci.

Aplikace nově ukazují skutečný čas příjezdu tramvají • Skutečný čas odjezdu všech tramvajových spojů z jednotlivých zastávek, za jak dlouho tramvaj přijede i jaké je její aktuální zpoždění. Všechny tyto informace jsou nově cestujícím k dispozici v pilotním provozu ve vyhledávačích spojení na webových stránkách DPP, PID, IDOS a také v aplikaci PID Lítačka.

11. 3. 1890: Náruživý milovník, pomoc chudým měšťanům a rvačka v Klimentské ulici • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Výstava Sluneční králové prodloužena až do června • Národní muzeum vyjednalo prodloužení světové výstavy Sluneční králové. Jakmile to epidemická situace dovolí, budou moci návštěvníci obdivovat artefakty nevyčíslitelné hodnoty až do začátku června 2021. Jedinečnost výstavy, jejíž pojistná hodnota je 1 miliarda Kč, podtrhuje fakt, že ještě nikdy nebylo z Egypta do zahraničí zapůjčeno takové množství významných artefaktů.

Výstava Sluneční králové