Londýnské metro hlásilo příští stanici automaticky už na konci 19. století

MagazínKristián Vích27. dubna 20211 minuta čtení

Nástupiště londýnského metra kolem roku 1900

Foto: neznámý autor, volné dílo

Hlavní město Velké Británie bylo průkopníkem podzemní městské hromadné dopravy. Už v roce 1863 začaly v tunelech jezdit první vlakové soupravy na parní pohon. Ještě před koncem století byly již vozy poháněny elektřinou. Praha si musela na první metro počkat až do roku 1974. Již ve zmíněném roce 1891 si ale Pražané v Národních listech mohli přečíst o úžasném pokroku, jakého Britové dosáhli.

Praktická novinka v oboru železničním

Na podzemní dráze elektrické v Londýně, před nedávnem zahájené, zavedena značná zlepšení v oboru dopravní techniky, jež slouží ku pohodlí obecenstva a zároveň ulehčují personálu.

Především jest cena jízdy na celé trati stejná, nehledě na dálku vykonané cesty, jinou novinkou pak jest automatické ohlašování jmen stanic, jež se vykonává působením jednoduchého mechanismu.

V každém vagoně upraveny jsou pohyblivé desky, na nichž jmena různých stanic zaznamenána jsou velkými čitelnými literami ; jakmile vlak opustí stanici, otočí řidič vlaku jediným hmatem desky ve všech vagonech současně tak, že se objeví jmeno příští stanice.

Vozba nové této trati stále stoupá, v měsíci březnu páčila se průměrně na 16.000 osob denně, což se rovná dennímu příjmu 160 l. št.

– Národní listy, 5. května 1891. Autor neuveden.

Nepřehlédněte

Ryanair bude z Prahy létat do 16 nových destinací. Linka do Zadaru již odstartovala • Letecká společnost Ryanair ve středu odbavila první let na nové lince Praha–Zadau, kterou bude v rámci letního letového řádu provozovat dvakrát týdně. Společnost zároveň oslavila zahájení provozu šestnácti nových linek, které bude z Prahy operovat během letního letového řádu.

14. 7. 1890: Výtržník v hostinci, dopadený zloděj květin a pobodání kovářského pomocníka • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Cestující na nádražích dostanou zdarma lahodnou snídani • V rámci Evropského týdne mobility se bude ve čtvrtek 20. září 2018 konat již tradiční akce s názvem „Snídaně na peróně“. Během ranní špičky mezi 6:30–8:30 dostanou cestující na vlakových nádražích v Čakovicích, Kbelích a Satalicích zdarma sladké občerstvení, aby se jim lépe cestovalo do práce či do školy. Akce s heslem „Lepší káva ve vlaku, než štrúdl na silnici!“ má motivovat lidi, aby pro cestu do zaměstnání využívali místo automobilů pohodlnější a často i rychlejší vlak. Například z Čakovic na Masarykovo nádraží trvá cesta vlakem v ranní špičce zhruba o čtvrt hodiny méně než autem. „Snídaně na peróně“ má proto přesvědčit, aby si Pražané dopřáli pohodlnější způsob cestování a starosti o řízení přenechali strojvedoucímu.

Autobusový den PID v Letňanech nabídne nostalgické jízdy a ukáže vozy budoucnosti • V sobotu 13. dubna 2019 se v autobusovém terminálu u stanice metra Letňany uskuteční již třetí ročník úspěšného Autobusového dne PID, který bude podobně jako v předchozích letech velkou přehlídkou historických i moderních autobusů.

29. 4. 1868: Oslavy prvního máje v Bubenči zahájí velký koncert • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Slavnost prvního máje Slavnost prvního máje bude jako obyčejně v Bubenči velkým koncertem zahájena, který v tamní hostinské zahradě o 2. hod. odpoledne započne. Hostinský p. Pecold získal pro koncerty jež tam po celé léto vždy v neděli, v úterý a ve čtvrtek odbývány budou, hudební sbor pěšího pluku arcivévody Karla s kapelním mistrem p. Strebingerem. – Pražský denník, 29. 4. 1868 Pojmenování silnic V radě města Prahy uzavřeno, aby silnice, spojující silnici Belcrediovu se Stromovkou, pojmenována byla „silnicí Bělského“ a aby na obou těchto silnicích postaveny byly kamenné sloupy s jich jmeny. Také dán rozkaz úřadu stavebnímu a hospodářskému, aby nárožní nápisy v ulici trubní nahradil nápisem „ulice Alžbětina.“ – Národní listy, 29. 4. 1868 [related-post id="9783"]

7. 8. 1889: Dluhy v hostincích, upozornění pro pejskaře a zabavené doutníky • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Dětský výletní vlak Cyklohráček vyjel s novým vagónem • Již po šesté vyjel na koleje výletní vlak Cyklohráček. Novinkou je letos nový vůz, který nahradil motorový vůz Esmeralda. Příští rok projde modernizací čtvrtý, nízkopodlažní vůz.

Letadlo pomalejší než vlak. Vzdušný goliáš přepravoval Čechoslováky až do začátku 30. let • Těsně před koncem 1. světové války začala francouzská společnost Avions Henri et Maurice Farman pracovat na vývoji bombardéru, který by unesl 1 tunu bomb. Letoun s označením FF.60 konstruktéři úspěšně dokončili na konci roku 1918, jenomže to už byla válka dávno minulostí. Stroj proto v následujících letech sloužil pro civilní dopravu a dlouho s ním létali i cestující Československých státních aerolinií.

5. 12. 1889: Spor o pozemky mezi Vinohrady a Prahou a noční řádění buršáků • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

14. 3. 1868: Pražské parky a sady se už připravují na příchod jara • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Pohřeb Při pohřbu zlatníka Nováka, jenž se byl blízko všeobecné nemocnice zastřelil, udála se včera odpoledne výtržnost, an kněž z němocnice nevěda, že přátelé zesnulého chtějí nad rakví zapěti, bez ohledu na ně vykropoval a tím mezi přítomnými pohoršení spůsobil. Ženské pohlaví šlo při výčitkách knězi činěných ovšem bezohledněji dále. – Pražský denník, 14. 3. 1868 Přípravy na jaro Za jarního počasí nynějšího počínají se sady na rozličných místech v Praze upravovati. Na Karlovu náměstí byly včerejšího dne střechy, jimiž v zimě tamní vodomety přikryté jsou, odstraněny a vodomety samy čištěny. V sadech pak jest více dělníků zaměstnáno připravováním půdy pro květiny. Totéž samé platí o sadech na Františkovu náměstí, na náměstí Karlinském a jinde. Na hradnách pražských se pracuje v okrašlování a upravování sadů a stromořadí; mimo to také se v tamních restauracích přípravy činí k brzkému otevření těchto místností. – Pražský denník, 14. 3. 1868 [related-post id="6853"] Nemoc Náhlou nemocí překvapen byl včera v poledne jistý vojín na stráž se ubírající. Sklesl bez sebe na zem a zůstal bez pohnutí ležeti. Bylo mu ihned pomáháno, načež po delší době se vojín tak dalece vzpamatoval, že mohl do kasáren dojíti. – Pražský denník, 14. 3. 1868 Podivný nález Včera ráno byl na břehu Vltavy u jezovitské zahrady na Malé straně nalezen oblek dělostřeleckého poddůstojníka, také šavle a čepice jeho se při tom nalezaly. Myslí se, že se tu někdo utopil. – Pražský denník, 14. 3. 1868

12. 5. 1889: Sokolská slavnost na Žižkově a rozmary májového počasí • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

VIDEO: Pražské letiště čeká velká proměna. Takhle bude v budoucnu vypadat • Význam a využití letecké dopravy pro přepravu cestujících i nákladu neustále roste. Letecký provoz v Evropě se má podle prognóz v následujících dvaceti letech zdvojnásobit. Tento nárůst by se neměl vyhnout ani České republice. Češi realizují v průměru 0,58 zahraničních cest ročně, z toho 40 % vycestuje letecky. V důsledku zvyšování životní úrovně lze ovšem předpokládat, že se toto číslo do 20 let navýší na 1,24 výjezdů na osobu. Letiště Václava Havla se proto už nyní chystá na budoucnost, aby bylo schopné v následujících letech držet krok s letišti v dalších vyspělých zemích a uspokojit poptávku po cestování letadlem. Zaměřit se chce na rozvoj kapacity letiště i jeho infrastrukturu. V dlouhodobém výhledu letiště počítá s tím, že se z Terminálu 2 postupně stane hlavní odbavovací místo pro cestující i jejich zavazadla. V jeho stávající budově lze do budoucna navýšit počet odbavovacích ostrovů, odbavovacích přepážek i stanovišť bezpečnostní kontroly. V dlouhodobém horizontu letiště počítá i s dalším rozšířením Terminálu 2 v několika etapách, a to včetně zvýšení počtu stojánek pro letadla a nástupních mostů umožňujících nástup a výstup cestujících z letadla. [related-post id="11046"] Paralelní dráha Projekt paralelní dráhy je sice zaměřen na zajištění budoucího vyššího provozu letiště, nicméně je třeba se na něj musí připravit s dostatečným časovým předstihem. Už dnes patří Letiště Václava Havla Praha k evropské špičce, co se týče kapacity jedné dráhy využívané jak pro přistání, tak i pro vzlety. V současné době má Letiště Václava Havla Praha platné stanovisko EIA k záměru stavby nové paralelní dráhy a dále pokračuje s přípravou kroků nutných pro zahájení její výstavby v budoucnu. Podle aktuálně platného harmonogramu letiště předpokládá uvedení dráhy do provozu kolem roku 2025. S její budoucí výstavbou se přitom počítalo už v 60. letech při stavbě současné hlavní dráhy letiště.

Parkování v celé Praze bude o víkendu zdarma • Na území hlavního města Prahy nebudou v sobotu a neděli fungovat parkovací zóny. Důvodem je technologická odstávka informačních systémů, které zajišťují chod celého systému zón. Parkování v Praze tak bude od půlnoci z pátka na sobotu do půlnoci z neděle na pondělí zcela zdarma. Ve středu o tom informovala Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK). Kvůli navyšování kapacit celého systému nebude v uvedený čas fungovat ani portál www.parkujvklidu.cz a nepůjde tak například podat žádost o prodloužení parkovacího oprávnění. Pokud si někdo zaplatí parkování na dvě hodiny v pátek ve 23 hodin, zbylá hodina se mu automaticky převede na pondělí. Systém parkovacích zón aktuálně funguje v městských částech Praha 1, 2, 3 a 7 a v částech Prahy 4, 5, 6, 8, 13, 16 a 22. První zóny vznikly v roce 1996 v Praze 1.

Kryt Folimanka bude v sobotu zdarma zpřístupněn pro veřejnost • Jeden z největších krytů civilní ochrany na území Prahy se v sobotu 19. května 2018 znovu otevře pro veřejnost. Unikátní prostory si zájemci budou moci prohlédnout od 9 do 15 hodin. Nekomentované veřejné prohlídky probíhají vždy jednu sobotu v měsíci a vstupné je pro všechny zdarma. Na dotazy ohledně krytu a jeho historie vám na místě rádi odpoví pracovníci městské části, které najdete u hlavního vchodu, nebo dobrovolníci rozmístění přímo v krytu (česky, anglicky a rusky). Chcete-li si kryt v klidu prohlédnout, je vhodné přijít alespoň hodinu před zavírací dobou (kryt se zavírá v 15 hodin). Pokud prohlídku krytu Folimanka tentokrát nestihnete, nezoufejte. Další příležitost budete mít v sobotu 16. června 2018.

Kryt Folimanka se pro veřejnost otevírá pravidelně každý měsíc.

25. 6. 1890: Záhadné úmrtí v hotelu, stávka zedníků a drahé houby • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Komplikace v dopravě chce TSK zmírnit urychlením oprav • Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a. s. (TSK, a. s.), v reakci na pondělní dopravní problémy v hlavním městě okamžitě ve spolupráci se svými dodavateli zahájila kroky ke zkrácení dopravních omezení na nejzatíženějších opravovaných komunikacích. „Samozřejmě vnímáme celkovou situaci v dopravě. Při každé stavbě, a především při jejím zahájení monitorujeme její vliv na dopravu. Ukázalo se, že nutné opravy ulic Dobříšské, Wilsonovy a Jiráskova mostu způsobily Pražanům nemalé problémy. Proto jsme okamžitě zareagovali, abychom tyto opravy urychlili,“ uvedl generální ředitel TSK, a. s., Petr Smolka. Opravy důležitých dopravních tahů v Praze plánuje Technická správa komunikací hl. m. Prahy, a. s., záměrně na letní měsíce, kdy je provoz v metropoli nižší. Většina prací bude dokončena během letních prázdnin, aby bylo vše připraveno na zářijový návrat školáků i jejich rodičů. „S komplikacemi v dopravě jsme počítali, protože se jedná o významné komunikace, a upozorňovali jsme řidiče, aby si svou cestu naplánovali s dostatečnou časovou rezervou,“ vysvětluje tisková mluvčí TSK a. s. Barbora Lišková. Dopravní problémy Velké dopravní komplikace v průběhu prvního dne po prodlouženém víkendu, kdy se řada Pražanů vracela do hlavního města, způsobila také řada dopravních nehod, například v ulicích Legerova, Vodičkova, Radlická nebo na Karlově náměstí, Rašínově nábřeží či mostě Legií. „Často za dopravním kolapsem stojí také neukázněnost některých řidičů, kteří vjíždějí do některých křižovatek i ve chvíli, kdy je nemohou bezpečně projet a pokračovat v jízdě. Tím zablokují průjezd ostatním řidičům a vzniká tak zcela zbytečná kolona ve všech směrech,“ upozorňuje na nešvar řidičů Barbora Lišková. V případě Dobříšské ulice se podařilo díky příznivým klimatickým podmínkám opravu komunikace ve směru do centra urychlit o zhruba šest dní. „V případě, že nezasáhne nepříznivé počasí, bude směr do centra hotový ve středu. Doufáme, že jej zprovozníme v plném rozsahu ještě před odpolední špičkou,“ uvedl Petr Smolka. Navazovat bude oprava Dobříšské směrem z centra, která by opět v případě příznivých podmínek neměla přesáhnout tři až pět dní. To znamená celkové zkrácení oprav této komunikace, která je plánována až do 29. července, o přibližně 14 dní. Upraven byl rovněž dopravní režim v opravovaném úseku Wilsonovy ulice, kde řidiči aktuálně mohou jezdit dvěma jízdními pruhy. „Řidiči přejíždí po vyfrézovaném úseku, projíždí tedy stavbou, proto je žádáme o zvýšenou opatrnost. V rámci zvýšení průjezdnosti jsme se ale rozhodli jim umožnit průjezd s omezením rychlosti,“ vysvětluje Petr Smolka. I další práce budou probíhat tak, aby byl provoz sváděn do jednoho pruhu pouze na nezbytně nutnou dobu s důrazem na práce o víkendech, kdy je provoz slabší. Uzavírání jízdních pruhů je nutné nejen z důvodu opravy povrchu při jeho odstraňování a pokládání nového, ale také při kontrole a opravách dilatačních spár na přemostěních. Jiráskův most Nutná oprava Jiráskova mostu měla být provedena už v roce 2017, nyní byla naplánována na období prázdnin z důvodu nižšího provozu. Při opravě budou realizovány i drobné opravy izolačního souvrství, aby se zamezilo možnému budoucímu zatékání do konstrukce mostu a prodloužila se tak jeho životnost. „V tuto chvíli jednáme s dodavatelem, kterým je společnost Strabag, aby jeho lidé pracovali ve dvousměnném provozu. Povedlo se zatím ve spolupráci zajistit, že bychom plně zprovoznili křižovatku Preslova – V Botanice, která je bezprostředně za Jiráskovým mostem na Smíchově. Pokud nám počasí dovolí, chceme ji otevřít už v pátek 13. července, aby byla průjezdná už při odjezdu Pražanů na víkend,“ dodává generální ředitel TSK, a. s., Petr Smolka.

Nuselský most.

20. 9. 1889: Sebevražda trudnomyslného, nešťastný pád a stavba farní budovy • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

4. 4. 1868: Dělníkovi vyteklo oko při práci v sadech. Zřejmě nedával pozor • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Na Vltavě je rušno Plavba po Vltavě se nyní ve velmi rozsáhlé míře provozuje. V Karlíně nestačí ani rameno řeky, jež za přístav slouží, by pojmulo všech lodí, již tam zakotviti chtějí. Náklad lodí záleží nejvíce v obilí. Též dříví po vorách se denně množství Prahou ubírá. – Pražský denník, 4. 4. 1868 Přišel o oko O oko přišel včera ráno jistý dělník na hradbách, jenž v tamních sadech prací zaměstnán byl. Prodíraje se hustým křovím byl od jednoho náhle se vyšvihnuvšího prutu tak mocně do oka udeřen, že mu v malé chvíli zcela vyteklo. Na bolestný jeho pokřik odvedli okolojdoucí ubohého do blízké restaurace, kdež náhodou se procházející lékař poraněné oko obvázal a na své útraty nešťastnka do jeho bytu odvezti dal. – Pražský denník, 4. 4. 1868 Zastřelil se V penízkové ulici hned vedle domu, v kterémž se ve středu odpoledne zastřelil důstojník, bydlí jistý setník od pěšího pluku prince Karla Ludvíka; sluha tohoto setníka vzal si ve čtvrtek před poledním ručnici a zúmysla se zastřelil. Kule mu projela srdcem, tak že okamžitě byl mrtev. Mrtvola byla odnešena do vojenské nemocnice na Karlovu náměstí. – Pražský denník, 4. 4. 1868 [related-post id="8676"] Blázen Jakožto šílený byl tyto dny do blázince dodán jistý zahradnický pomocník z Hradčan, který už častěji z domova odešel a po okolí pražském se potuloval. Poněvadž se šílenství jeho horšilo, musel do řečeného ústavu odevzdán býti. – Pražský denník, 4. 4. 1868

14. 8. 1890: Z domnělého zloděje se vyklubalo roztomilé překvapení • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

14. 8. 1889: Nerozlučné sestry spáchaly společnou sebevraždu. Důvod nikomu neřekly • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.