Pražské zprávyPražskýDEN.cz4. února 20182 minuty čtení

Metro D? Hlavně už konečně začněte stavět, vyzývá starosta Prahy 4

Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

Starosta MČ Praha 4 Petr Štěpánek vyzval k urychlení výstavby trasy D pražského metra. Jak už je v Praze zvykem, dlouho očekávaný projekt nabírá rok od roku další a další zpoždění.

Zahájení stavby vázne zejména kvůli komplikacím při výkupech pozemků, na kterých by v budoucnu měly stát plánované stanice, technické budovy a další navazující stavby.

ČTĚTE TAKÉ: Ryanair spouští nové letecké spojení z Prahy do Řecka

„Pokud jde o pozemky pro výstavbu stanic na území Prahy 4 Pankrác, Olbrachtova a Nové Dvory, je situace již vyřešena a nic tak nebrání tomu zahájit minimálně geologický průzkum na místě stanic Pankrác a Olbrachtova jako přípravu na jejich ražení. Tyto práce mohou být zahájeny okamžitě,“ je přesvědčen starosta Štěpánek.

Na přípravu stavby nového metra vyčlenili pražští zastupitelé v rozpočtu na letošní rok celkem 1,7 miliardy korun. Geologický průzkum by měl začít nejpozději letos na podzim.

„V případě dalších stanic by hlavní město mělo co nejrychleji předložit Zastupitelstvu hlavního města Prahy ke schválení výkupy pozemků, u kterých již bylo dosaženo dohody s vlastníky, anebo jejichž vlastníci předložili své nabídky. U pozemků, které hlavní město nebude schopno vykoupit na únorovém nebo březovém zastupitelstvu, by mělo zahájit proces jejich vyvlastnění za náhradu tak, jak s tím počítá platný zákon,“ uvedl dále starosta Petr Štěpánek.

Nová trasa se plánuje už přes čtvrt století

První přípravné studie čtvrté trasy pražského metra pocházejí již z roku 1991. Výstavba byla neustále odkládána z důvodu nedostatku finančních prostředků a také proto, že přednost dostávaly jiné dopravní projekty.

ČTĚTE TAKÉ: Zimní letový řád nabízí přes 90 přímých leteckých spojení z Prahy do celého světa

Nové metro propojí centrum Prahy s jižní částí města a mělo by odlehčit přetížené lince C. Stavět se začne nejdříve úsek z Pankráce do Písnice. V další fázi dojde ještě k propojení Pankráce se stanicemi Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru.

Podle odhadů vyjde metro D celkově na 50 miliard korun. Počítá se, že v něm budou jezdit automatizované soupravy bez řidiče. Zatím to vypadá, že první plánovaný úsek hotov by mohl být otevřen v roce 2023.

Nepřehlédněte