Metropolitní plán vyráží na turné po městských částech

ZprávyPražskýDEN.cz3. května 20182 minuty čtení

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) dnes zahájil informační tour k Metropolitnímu plánu. Informační kontejner objede v průběhu dvou měsíců celkem 17 míst v Praze. Návrh Metropolitního plánu je také vystaven v Centru architektury a městského plánování (CAMP) až do konce července.

„Návrh plánu prošel v poslední době velkou diskuzí, do níž bylo zapojeno mnoho lidí z různých oborů a institucí. Věřím, že nyní je dlouhý proces projednávání dobře připraven,“ říká primátorka Adriana Krnáčová.

Lidé si nyní plán mohou čtvrt roku prohlížet a připravit se na připomínkování. Připomínky k návrhu bude možné zasílat po dobu 30 dnů od 27. června.

„Po fázi, kdy Metropolitní plán připravovali odborníci Institutu plánování a rozvoje, přichází na řadu obyvatelé města. Chceme s lidmi mluvit co nejvíce, právě oni totiž svoje čtvrti znají nejlépe. I proto pořádáme tuto tour a spoustu dalších informačních aktivit. Čas na prostudování plánu jsme navíc prodloužili o dva měsíce,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská.

Jedna z aktivit, kde se zájemci mohou s návrhem plánu seznámit je informační tour po nejrůznějších pražských lokalitách. Kontejner navštíví celkem sedmnáct míst od Anděla přes Palmovku až po Uhříněves. Na každém stanovišti se zdrží dva dny, během nichž budou pracovníci IPR Praha připraveni odpovídat na otázky místních obyvatel – a to ať už se budou týkat Metropolitního plánu, nebo jiných projektů chystaných v dané oblasti.

Vystavení v prostorách CAMPu představí návrh Metropolitního plánu ještě komplexněji. Vystaven bude hlavní výkres i vybraná schémata. Cílem expozice bude především seznámit veřejnost s obsahem plánu a přehledně vysvětlit jeho metodiku. Od zahájení výstavy do 1. června budou v prostorách CAMPu dva dny v týdnu přítomni i zástupci zpracovatelského týmu, stejně jako zástupci magistrátu. Veřejnost i zástupci městských částí tak budou mít možnost do CAMPu přijít a diskutovat konkrétní i obecná témata s odborníky. Od 1. června do konce výstavy pak budou odborníci připraveni konzultovat každý všední den.

[related-post id=“9465″]

V návrhu Metropolitním plánu je komplexním způsobem vyjádřena vize rozvoje Prahy na příští desetiletí. Řídit se jim bude veřejná správa, investoři i občané. Plán neřeší detail jednotlivých domů a parcel, nýbrž koncepci celého města, včetně rozvoje infrastruktury nebo ploch pro novou bytovou výstavbu.

„Očekáváme obrovský zájem veřejnosti a vítáme ho. Komunikujeme v maximální možné míře. Očekáváme desetitisíce dotazů a připomínek,“ vysvětlil Ondřej Boháč, ředitel IPR, který návrh plánu zpracoval.

Nepřehlédněte

MS v hokeji: Praha zřídí projekci zápasů na Staromáku, pokud postoupíme do semifinále • Česká republika v posledních dnech žije hokejovým mistrovstvím světa. Pokud Český národní hokejový tým postoupí do semifinále a finálových utkání, zřídí pražský magistrát na Staroměstském náměstí velkoplošnou projekci těchto zápasů. Ta bude podobná jako v minulých letech. Pokud by se pak český tým dočkal zlaté medaile, uskuteční se i slavnostní uvítání týmu v centru Prahy. „Pražští fanoušci české hokejové reprezentace jsou zvyklí v případě postupu našeho týmu do závěrečných bojů společně fandit na Staromáku. Ani letos je o tento zážitek nechceme ochudit,“ uvedl k plánu náměstek primátorky Petr Dolínek. Staroměstské náměstí je tradiční volbou místa pro oslavy případného vítězství. Už v minulých letech se město rozhodlo organizovat projekci pro fanoušky na tomto historickém náměstí, kam se vejde až 15 tisíc lidí. „I letos patří naše reprezentace mezi favority na účast v závěrečných bojích turnaje. Držme palce ve čtvrtečním čtvrtfinále, aby se poté o víkendu mohlo společně fandit na Staroměstském náměstí v bojích o medaile,“ dodal náměstek primátorky Dolínek.

Takhle budou vypadat stanice Olbrachtova a Pankrác na nové lince metra D • Výtvarnou podobu stanic budoucích metra D Pankrác a Olbrachtova navrhnou přední čeští umělci Jakub Nepraš a Vladimír Kokolia. Jejich návrhy zvítězily ve vyzvané soutěži Metroprojektu, Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a hlavního města Prahy pod záštitou Národní galerie Praha. Návrh Vladimíra Kokolii pro stanici Olbrachtova počítá se způsobem zobrazování, který návštěvníka vtahuje do obrazu a vytváří iluzi prostorového ztvárnění. Jakub Nepraš připravil výtvarné ztvárnění stanice Pankrác s alegorickým rozměrem a porota vyzdvihla také soulad návrhu s charakteristikou stanice jako živého přestupního bodu nové linky.

Vizualizace stanice Olbrachtova.

Rohanský ostrov v Praze čeká radikální proměna. Jeho budoucnost přibližuje výstava • Stane se z Rohanského ostrova nový Karlín? Odpověď nejen na tuto otázku se snaží nalézt nově otevřená výstava v Centru architektury a městského plánování (CAMP), která nastiňuje budoucí proměnu bývalého vltavského ostrova na plnohodnotnou pražskou čtvrť.

Praha zařízne Opencard. Už nepůjde normálně používat • Na cestující v pražské a středočeské veřejné hromadné dopravě čekají od léta novinky, které zvýší jejich pohodlí při platbě za jízdné. Lítačka nabídne nové možnosti nákupu jízdného a rozšíří se nabídka nosičů, na kterých jízdní kupon bude nahrán. S modernizací celého systému virtuální Lítačky dojde zároveň k útlumu karty Opencard. „Od letošního prvního října již nepůjde nahrát nové časové kupony na kartu Opencard. Cestující, kteří si před tímto datem zakoupili časový kupon, samozřejmě mohou s Opencard dál jezdit, dokud jim kupon nevyprší. Nový si ale již nenahrají. Je to logický krok. Vyvíjíme systém Lítačky, který se nám velmi osvědčil, a chceme proto již přistoupit k definitivnímu ukončení provozu Opencard,“ komentovala rozhodnutí Rady hlavního města Prahy primátorka Adriana Krnáčová. V současné chvíli je v oběhu přes 240 tisíc karet Opencard z toho pouze 104 tisíc je aktivních. Kartu Lítačku využívá zhruba 620 tisíc Pražanů. Od léta přibydou nové možnosti, jak se při kontrole v pražské MHD a ve Středočeském kraji prokázat zaplaceným kuponem. Nově půjde dlouhodobé časové kupony nahrát také na platební karty Visa či Mastercard a na In Kartu Českých drah. Cestujícím se tak podstatně rozšíří škála nosičů, na kterých budou moci mít kupony nahrané. [related-post id="9373"] „Karta Lítačka zůstává samozřejmě dále v platnosti. Pokud ji budou chtít její stávající držitelé používat i dále, nic se pro ně nemění. Cestující, kteří používají nyní Opencard, si budou muset vybrat jeden z nabízených nosičů. Pokud si vyberou Lítačku, výměnu karty poskytne město bezplatně, a to až do 30. září 2019,“ uvedl Michal Fišer, generální ředitel Operátora ICT, městské firmy, která systém Lítačky spravuje a vyvíjí. Pro veřejnost bude přes léto připravena komunikační kampaň, která bude cestující informovat o bezplatné výměně Opencard za další nosiče kuponů. [related-post id="10983"] Lítačka zavede několik novinek Nový regionální dopravní systém, který bude spuštěn v létě tohoto roku, zahrne nejen hlavní město, ale také Středočeský kraj. Pro dojíždějící z tohoto regionu bude hlavním přínosem to, že budou moci pohodlně nakoupit jízdné na jednom místě a mít ho nahrané na jednom nosiči dle svého výběru, ať už se bude jednat o Lítačku, platební kartu nebo In Kartu Českých drah. Cestující budou mít možnost kupovat dlouhodobé časové kupony na měsíc až rok buď v novém e-shopu Lítačky, nebo osobně na přepážce. Díky nové technologii ukládání údajů o jízdném v online systému již nebude nutné chodit kupon aktivovat k validátorům v metru. Kupony se aktivují automaticky po jejich zakoupení na webu. [related-post id="10830"] Pasažérům, kteří preferují jednotlivé jízdenky před časovými kupony, ulehčí cestování nová mobilní aplikace PID Lítačka. V mobilu si budou moci vyhledat aktuální dopravní spojení a ihned zakoupit doporučenou jízdenku. Také bude možné si přes mobil zakoupit více jízdenek a aktivovat je při nástupu do vozu.

Bude pražský Sherwood konečně bezpečnější? Magistrát zřídil speciální hlídky • Ulice U Bulhara a Bolzanova a Vrchlického sady a jejich nejbližší okolí jsou dlouhodobě vnímány jako oblast s vysokým výskytem lidí bez přístřeší. Hlavní město Praha a městská část Praha 1 si proto nechaly v roce 2017 zpracovat detailní monitoring aktivit problémových osob a způsobených škod. Od ledna 2018 pak zahájily koordinovaný projekt, který komplexně řeší pořádkovou a bezpečnostní situaci v této oblasti. Od 15. března také ve Vrchlického sadech a jejich okolí působí speciální bezpečnostně-informační tým Be-in. „Rozhodli jsme se vytvořit speciální dvoučlenné bezpečnostní týmy Be-in, které denně navštěvují oblast hlavního nádraží, kde přímo na místě koordinují vzniklé situace. Na projektu spolupracujeme s městskou částí Praha 1 a dalšími organizacemi, abychom společně vytvořili podmínky pro efektivní fungování těchto týmů, jejichž výsledkem by mělo být zlepšení situace v této oblasti,“ popisuje iniciátor projektu radní pro sociální oblast Daniel Hodek. S tím, že přestože jsou bezpečnostní týmy Be-in jsou v terénu teprve měsíc, už se jim ale podařilo výrazně pomoci při záchraně života nalezené osoby, v pátrání po hledané osobě a zadržení pachatele při pokusu o znásilnění. [related-post id="9426"] Koordinátorem projektu je Centrum sociálních služeb Praha, které zde pracuje v součinnosti s 16 dalšími subjekty (Odbor životního prostředí ÚMČ Praha 1, sociální odbor MHMP, úklidové služby CDV a Mira experts, Městská policie Praha, Policie ČR, Správa železniční dopravní cesty, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, Dopravní podnik hl. m. Prahy, neziskové organizace Naděje, Sananim, Progressive a Drop in, obchodní společnosti Indigo, BM security, Stop graffiti). Komplexní řešení pořádkové situace v této oblasti je zaměřeno nejen na úklidovou problematiku, ale také na problematiku osob bez domova a drogově závislých, které se zde vyskytují. [related-post id="9195"] Oblast hlavního nádraží je spojována s výskytem osob bez domova a drogově závislých. Návštěvníci Vrchlického sadů si dlouhodobě stěžují na odhozené injekční jehly, polehávající a pospávající osoby a znečišťování okolí, které je používáno jako toalety. V celém parku by měl platit nový návštěvní řád, který mimo jiné specifikuje zákaz nocování a pospávání. Dohlížet na jeho dodržování by měla ve vyšší míře Městská policie i Policie ČR. „Snížili jsme také počet vydávaných jídel v areálu neziskové organizace Naděje. Dříve se zde vydávalo 300 jídel denně, nyní to chceme postupně snížit pouze na 100. Zbytek jsme nechali rozložit do ostatních pražských městských částí tak, aby se jen kvůli jídlu v okolí hlavního nádraží nekoncentrovaly osoby bez domova a osoby drogově závislé. Jídla teď nabízí také několik mobilních výdejen, které zajišťují, že se osoby bez domova nesoustředí pouze na jednom místě,“ dodává radní Hodek.

Prahu dnes čeká největší stávka taxikářů v dějinách • Tisíce taxikářů budu dnes v ulicích Prahy demonstrovat proti službám typu Uber. Konkrétní podobu protestů nikdo ze zástupců taxikářů neupřesnil. Vyloučit se tak nedá hromadná pomalá protestní jízda a snaha o blokování dopravy v metropoli.

Jak bude vypadat nové Malostranské náměstí? Detaily přibližuje venkovní výstava • Až do 26. srpna mohou Pražané ve spodní části Malostranského náměstí zhlédnout zdarma venkovní výstavu, která je věnována minulosti i budoucnosti Malostranského náměstí. Výstava přibližuje historii náměstí, které bylo centrem levobřežního osídlení Vltavy již od raného středověku, včetně dostupné obrazové dokumentace a starých fotografií. Zájemci zde naleznou také vyčerpávající informace o nejnovějších archeologických nálezech pod horní částí náměstí. V neposlední řadě se zde několik panelů věnuje právě připravované revitalizaci náměstí, která má za cíl především, aby se zdejšímu prostoru navrátila funkce náměstí. „Považuji za obrovskou výhru občanské společnosti, že se z jednoho z nejkrásnějších náměstí v celé zemi podařilo vymístit desítky většinou nazdařbůh parkujících automobilů na návštěvnických stáních. Krůček po krůčku veřejný prostor v Praze začíná vypadat k světu. Pokračujeme projekty na Klárově a na Újezdě - díky nim se bude dařit postupně omezit automobilový tranzit přes Malou Stranu,” říká Petra Kolínská, radní pro územní rozvoj hl. m. Prahy. [related-post id="5328"] Výstava zdůrazňuje též fakt, že projekt vznikl na základě vyhrané mezinárodní soutěže z roku 2014. Cílem Revitalizace je celé náměstí více zpřístupnit pěším obyvatelům a návštěvníkům Prahy. Proto dojde k vymístění parkoviště z horní části náměstí, zúžení jízdních pruhů a rozšíření chodníků. Budou zachovány historicky doložené dlažby, obnovena ruční pumpa, instalována nová kašna, doplněny plynové lampy, které provázejí celou Královskou cestu, budou vysazeny další stromy na horní části náměstí a doplněn nový mobiliář – lavičky, odpadové koše, stojany na kola. Revitalizace Malostranského náměstí by měla být hotova v roce 2019 a odhadované náklady jsou cca 120 mil. Kč. V současnosti je spojené řízení o územním rozhodnutí a stavebním povolení na úřadu Prahy 1 do konce srpna přerušeno.

Budoucí podoba Malostranského náměstí.

O krok blíže revoluci. Vůně a pachy bude možné posílat na dálku • Blíží se další technologická revoluce, která může zásadně ovlivnit nejrůznější oblasti našeho každodenního života. Vědci pracují na systému, který by umožnil jednoduché odesílání vůní a pachů prostřednictvím internetu.

Na Letné vyroste luxusní hotel s pěti stovkami pokojů a střešním barem • V Praze do několika let vyroste pětihvězdičkový kongresový hotel Hard Rock Hotel Prague. V prostorách bývalého tréninkového hřiště Generali Areny na Letné ho vybuduje Energetický a průmyslový holding (EPH), vlastněný magnátem Danielem Křetínským.

Výdej řidičáků bude jednodušší. Pražským úředníkům ale nový systém zkomplikuje život • Na začátku července odstartuje nový systém vydávání řidičských průkazů, který umožní žádat o vydání, případně o výměnu řidičského průkazu na jakémkoliv obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Žadatelé si na nejbližším úřadě budou moci vyřídit nejen nový řidičský průkaz, ale třeba i průkaz profesní způsobilosti nebo výpisy z evidenční karty řidiče a z bodového hodnocení. Vrácení nebo omezení oprávnění, například po obdržení maximálního počtu bodů pro řidiče za přestupky, budou i nadále vyřizovat pouze úřady v místě trvalého bydliště. V novém systému již nebude třeba předkládat papírovou fotografii, úředníci je budou nově pořizovat digitálně přímo na úřadě, případně ji získají z jiných veřejných registrů. V řidičských průkazech nebude údaj o trvalém bydlišti, při změně adresy tak již nebude nutné žádat o nový průkaz. Nově je stanoven poplatek při podání žádosti o nový průkaz na 200 Kč, poplatek za zrychlené vydání průkazu do pěti pracovních dnů bude 700 korun. Výměna propadlého řidičského průkazu bude nadále zdarma. Magistrát je prý připravený Pro hlavní město bude takzvané rozvolnění místní příslušnosti pravděpodobně znamenat větší nápor žadatelů. Lidé, kteří za prací dojíždějí do Prahy, si budou moci vyřídit řidičský průkaz například o polední pauze mimo místo svého trvalého bydliště. Magistrát tvrdí, že je na případný nápor připravený a dle vývoje počtu žadatelů bude celou věc operativně řešit, tak aby byl uspokojen každý žadatel. K návštěvě pražského registru řidičů je možné se objednat přes internet a rezervovat si termín odbavení dle časových možností klientů.

U Nehvizd vyroste terminál vysokorychlostní železnice • Správa železnic představila vítězný návrh podoby terminálu vysokorychlostní železnice, který by v budoucnu měl vyrůst u Nehvizd za Prahou. Do soutěže se zapojilo 21 českých i zahraničních architektonických kanceláří. Porota nakonec vybrala práci autorské dvojice Jiří Opočenský a Štěpán Valouch.

Zastupitelé schválili stavbu metra D z Pankráce do Nových Dvorů • Pražští zastupitelé v minulém týdnu schválili výstavbu metra D v úseku Pankrác – Nové Dvory. Zároveň odsouhlasili i garanci financování stavby, která poslouží jako důležitý předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i pro získání úvěru z  Evropské investiční banky. 

Praha 2 chce dát miliony korun na opravy chodníků a výsadbu stromů • Radní Prahy 2 na svém pondělním zasedání doporučili zastupitelstvu městské části schválit poskytnutí 20 milionů korun na obnovu chodníků. Peníze z rozpočtu městské části mají být použity na rekonstrukci chodníků, které jsou ve velmi špatném nebo havarijním stavu.

Metro bude úspornější. Dopravnímu podniku byla schválena stomiliónová dotace • Zastupitelé hlavního města Prahy dali zelenou dalším projektům na podporu energetických úspor v městských objektech. Schválili dotaci na modernizaci vzduchotechniky hlavního větrání ve větracích šachtách tras metra A, B i C a modernizaci pohyblivých schodů ve stanici Palmovka. Dopravní podnik hlavního města Prahy tak bude moci ze získaných peněz vyměnit zastaralá zařízení za bezpečnější a úspornější . Náklady na modernizaci budou spolufinancovány z Operačního programu Praha – pól růstu České republiky (OP PPR). Dopravní podnik hlavního města Prahy žádá pro oba projekty celkem 109,6 milionů korun. V rámci uvedené výzvy s pořadovým číslem 31 už prošlo více kolovým schvalováním 6 projektů, celkem úspěšných je tak 8. Magistrát hlavního města alokoval podporu ve výši 400 milionů korun, z čehož bylo dosud uvolněno 306,2 milionů. Žadatelem je i v tomto případě Dopravní podnik hlavního města Prahy, který žádal o dotaci na modernizaci vzduchotechnických zařízení a osvětlení ve stanicích metra. [related-post id="5335"] „Usilujeme o zlepšení životního prostředí v Praze. Podporovaná opatření přitom musí jít ruku v ruce se snižováním provozních nákladů. U projektů dopravního podniku jde o velmi vytěžovaná zařízení, kde se modernizace zákonitě výrazně projeví,“ upřesnila radní hlavního města pro oblast školství a evropské fondy Irena Ropková.

Na Černém Mostě začala přeměna Divočiny v park • Na Černém Mostě začaly první terénní úpravy pozemku na kraji sídliště Vybíralova v sousedství kulturního centra Plechárna. Pozemek je zatím označovaný jako Divočina. Hlavní město tak zahájilo přeměnu zanedbaného místa, které bylo plné nevzhledných křovin, na místo, které bude sloužit občanům k setkávání a trávení volného času.

Startuje oprava Vršovické ulice. Koncem dubna dojde k uzavírkám • V dubnu a květnu se bude opravovat Vršovická ulice, Technická správa komunikací vzhledem ke špatnému stavu vozovky rozhodla o položení nového povrchu. Většinu času bude doprava ve směru z centra vedena jedním pruhem, mezi 28. a 30. dubnem však dojde k úplné uzavírce. Od 12. dubna do 13. května se bude na základě rozhodnutí TSK provádět souvislá údržba Vršovické ulice, a to v úseku Moskevská – Kodaňská ve směru z centra. Dopravní omezení se dotknou řidičů, ale také návštěvníků Úřadu městské části – nebude možné parkovat podél budovy ÚMČ, je možné, že budou částečně uzavřeny některé chodníky. „Dopravní opatření spojené s rekonstrukcí vydal odbor dopravních agend Magistrátu. Jsme si ale vědomi toho, že rekonstrukce takového rozsahu se obyvatel Prahy 10 dotkne. Připravujeme proto jasné značení, které upozorní na bezpečné přechody a chodníky vedoucí k úřadu, stejně tak i na místa, kde bude možné po dobu rekonstrukce zaparkovat,“ říká mluvčí Prahy 10 Vít Novák. Plánovanou opravu rozdělila TSK do několika etap tak, aby byla Vršovická ulice po maximální možnou dobu alespoň jedním jízdním pruhem průjezdná. Dojde však k několika změnám. K celkové uzavírce úseku dojde pouze v termínu 28. 4. – 30. 4. 2018, kdy objížďka bude vedena ulicemi Moskevská a U Vršovického hřbitova. Nebude možné parkovat auta v celém úseku podél budovy ÚMČ Prahy 10. O víkendu 14. 4. – 15. 4. 2018 nebude pro směr z centra možné odbočení do/z ulice Kodaňské. Autobusové linky 101, 124 a 139 budou do Kodaňské vedeny ulicemi Minskou a Slovinskou, ev. Bělocerkevskou. Podle Technické správy komunikací vykazuje Vršovická ulice značné poruchy jak v křižovatkách, tak v mezikřižovatkovém úseku. Jsou zde vyjeté koleje, trhliny i výtluky. Během měsíčních oprav proto dojde k odfrézování zhruba 10 centimetrů živičných vrstev, které budou nahrazeny novými.

20. 1. 1868: Vyšší škola dívčí v Praze chystá zavedení výuky tance • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

Tajemný pražský hřbitov bláznů projde revitalizací a otevře se pro veřejnost • Jedinečný bohnický hřbitov „bláznů“ se dostává pod správu městské části Praha 8. Převod vlastnictví z České republiky na hl. m. Praha a správu Prahy 8 schválili radní MČ Praha 8 ve středu 8. srpna 2018. Hřbitov, jehož původní funkce bude zachována, nyní čekají nezbytné stavební úpravy. „Naprosto jedinečný hřbitov v Bohnicích, kterému se kvůli pohřbívání klientů nedaleké psychiatrické nemocnice přezdívá hřbitov bláznů, se po třech letech jednání dostává do správy Prahy 8. Toto významné pietní místo si dozajista zaslouží naši pozornost,“ raduje se místostarosta Prahy 8 Radomír Nepil, který inicioval jednání o převodu vlastnictví a o správě osmou městskou částí. Jednání o převodu vlastnictví a o správě Osmičkou začala v březnu 2015. „Současné vedení radnice si stanovila jako jednu ze svých priorit získat hřbitov do své správy. V srpnu 2015 jsme podali žádost o bezúplatný převod do vlastnictví hl. m. Prahy,“ vysvětluje zastupitel a předseda komise pro životní prostředí Vít Céza. „Intenzivně jsme jednali jak Magistrátem hlavního města Prahy, tak s ministerstvem zdravotnictví a ředitelstvím Psychiatrické nemocnice Bohnice. Až v září 2017 přišla informace, že byly vykonány veškeré právní úkony a hřbitov bude svěřen do správy Praze 8. Cesta byla dlouhá, a ne vždy jednoduchá, ale vyplatila se,“ dodává Céza. [gallery size="full" columns="1" ids="11689"] Účel zůstane zachován Radnice Prahy 8 plánuje ponechat hřbitovu stejný účel jako měl doposud. „Počítáme se zachováním hřbitova jako veřejného pohřebiště. Nicméně s obnovením pohřebiště nepočítáme vzhledem k jeho charakteru,“ uvádí místostarosta Nepil. Hřbitov bláznů nyní čekají nezbytné stavební úpravy. „Je třeba stabilizovat obvodové zdi i kapli. Počítáme se zachováním porostu břečťanu popínavého, který místu dodává tajemnou atmosféru. Nicméně bude nutné odstranit drobnou náletovou zeleň,“ vyjmenovává plány zastupitel Céza v místě, které je zároveň velmi přínosnou plochou zeleně. Hřbitov pod správou osmé městské části nebude z bezpečnostních důvodů otevřen permanentně. „Chceme zajistit pravidelné komentované prohlídky pro veřejnost, ihned, jakmile to bude možné,“ ukončuje Nepil.

Nákladové nádraží Žižkov poskytne domov pro 23 tisíc lidí. Budoucnost čtvrti ukazuje výstava • Návštěvníci výstavy Žižkovské nádraží: druhý život? mají příležitost nahlédnout do budoucnosti i bohaté minulosti 60 hektarového území. Výstava představuje aktuální informace o území bývalého nákladového nádraží na Žižkově a přilehlého okolí, kde se v současnosti plánuje nebo už probíhá realizace velkých veřejných i soukromých investic.

Praha letos investuje stovky milionů korun do oprav škol • V rámci letních prázdnin je v hlavním městě rekonstruováno velké množství škol. Letos do oprav a vybavení investuje pražský magistrát dokonce nejvíce peněz v historii, a to celkem přes 250 milionů korun. Mezi největší akce se řadí například rekonstrukce bazénu na Třebešíně nebo renovace barokního paláce, kde sídlí Pražská konzervatoř. Radní hlavního města Prahy pro oblast školství a evropské fondy Irena Ropková zveřejnila seznam nejvýznamnějších rekonstrukčních prací na školách a školských zařízeních v metropoli, které se s ohledem na provoz škol uskutečňují převážně v letních měsících. Letos investice přesahují čtvrt miliardy korun. Jedná se o největší množství finančních prostředků takto vynaložených od roku 2001, odkdy je hlavní město zřizovatelem příspěvkových organizací školského typu. Mezi nejnákladnější investiční akce patří celková rekonstrukce bazénu na Střední průmyslové škole na Třebešíně. Zde bude namísto nevyhovujícího bazénu ze sedmdesátých let minulého století instalována nerezová nádrž a nové technologie, které vyjdou celkem na 36 milionů korun. Obdobně nákladná je také rekonstrukce fasády a střechy barokního Pálffyho paláce a oprava mramorového schodiště jeho hlavního křídla, kde sídlí Pražská konzervatoř. „Celkově se jedná o desítky různých oprav, menších rekonstrukcí a pořízení nového vybavení například do dílen, školních kuchyní a jídelen. Velké množství oprav se věnuje také kotelnám, podlahám nebo sociálním zařízením. Další miliony korun investujeme do nových serverů, zabezpečení a bezbariérových přístupů do budov,“ vysvětluje radní Ropková. „Cílem rekonstrukčních prací je modernizace podmínek pro vzdělávání žáků a studentů odpovídající jedenadvacátému století,“ dodává radní. Praha zřizuje dohromady 178 příspěvkových organizací, které vyučují ve více než třech stovkách budov.