Nakupujete přes internet? Obchodníka byste si měli důkladně prověřit

22. března 2020 ∙ 19:27
PražskýDEN.cz
Foto: ČOI

V posledních dnech se spotřebitelé stále častěji obracejí na Českou obchodní inspekci (ČOI) s tím, že zaplatili na internetu za roušky či respirátory, které nedorazily. Inspekce proto nabádá zákazníky, aby se při online nakupování drželi několika základních doporučení.

„Důrazně apelujeme na spotřebitele, aby zvážili nákup na internetu u neznámých prodejců, kteří nemohou zajistit doručení vašeho zboží, nebo se dokonce vymlouvají na to, že zboží je teprve u dodavatele, což může být například v Číně. Zbožím nedisponují, ale peníze přitom požadují již dnes,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Typickým příkladem jsou stránky, které vypadají jako spolehlivý e-shop a nabízejí roušky a respirátory za extrémně vysoké ceny. Zvýšené ceny jen odráží aktuální nedostatečně uspokojenou poptávku na trhu, ale objednáním ani za tuto vyšší cenu garanci doručení v očekávaném termínu spotřebitel nemá.

Zvýrazněné bývá primárně tlačítko vedoucí spotřebitele k uskutečnění objednávky. Spotřebiteli je pak jasně ukázáno, že zboží je „skladem u dodavatele“. ČOI přitom důrazně varuje, že „skladem u dodavatele“ není zárukou, že zboží je na skladě v ČR a bude v brzké době dodáno. Prodejce má někdy na mysli, že zboží má dodavatel mimo ČR, např. v Číně. To lze ale v některých případech zjistit pouze tehdy, když přes nápis například „přejedete“ kurzorem myši.

Pokud zákazník klikne na výrazné tlačítko vedoucí k „vložení do košíku“, pak následuje vyplnění dalších údajů, včetně možnosti platby, kde podnikatel žádá v těchto případech výhradně platbu předem. Nenabízí žádnou další možnost, jako je například platba při doručení.

Když zboží nepřijde, odstupte od smlouvy

Odstoupit od kupní smlouvy při nákupu na dálku je možné do 14 dnů. Lhůta se počítá od dodání zboží. Pokud zboží nebylo dodáno vůbec, lhůta na odstoupení fakticky nezačala běžet. Pak není nutné uvádět důvod, proč jste se rozhodli využít práva na odstoupení od smlouvy, ale podnikatel se o vašem rozhodnutí využít tohoto práva musí dozvědět.

K odstoupení můžete využít vzorový formulář, který vám podnikatel musí při uzavření smlouvy poskytnout. K dispozici je i na webu České obchodní inspekce. Pokud odstoupení sepisujete sami, nezapomeňte na identifikaci smlouvy a podnikatele, vůči němuž odstoupení směřuje. Jasně uveďte, že odstupujete od smlouvy do 14 dnů, konkrétní paragrafy nejsou nutné. Nezapomeňte připojit i datum a podpis.

SHRNUTÍ: Jak se nenapálit při online nakupování

Nakupujte pouze u ověřeného obchodníka, se kterým máte vy či vaše okolí dobré zkušenosti. Nakupujte u neanonymních prodejců, kteří v obchodních podmínkách uvádějí IČO a kontaktní údaje. Ověřujte, zda znáte sídlo podnikatele, protože stránka v češtině či na české doméně není důkazem, že jednáte s českým prodejcem.

Vyhněte se prodejcům ze zemí, kde pak budete složitě uplatňovat právo na reklamaci. Např. když koupíte aktivně zboží od prodejce z Hongkongu, Číny nebo Panamy, budete pak případné vady muset řešit právě s tímto obchodníkem.

Před prvním nákupem si prohlédněte recenze a zkušenosti ostatních na nezávislých srovnávacích serverech. Podezřelé bývají požadavky na úhradu předem bez možnosti využít dobírku či osobní vyzvednutí.

Nakupujte pouze na stránkách se zabezpečeným šifrováním https:// (na začátku URL adresy). Ověřte si, zda prodejce nepatří mezi rizikové v databázi ČOI (www.coi.cz/rizikove). Seznam je pravidelně aktualizován, v žádném případě se však nejedná o úplný výčet rizikových e-shopů.

X Zavřít