Nakupujete přes internet? Obchodníka byste si měli důkladně prověřit

MagazínPražskýDEN.cz22. března 20203 minuty čtení

Foto: ČOI

V posledních dnech se spotřebitelé stále častěji obracejí na Českou obchodní inspekci (ČOI) s tím, že zaplatili na internetu za roušky či respirátory, které nedorazily. Inspekce proto nabádá zákazníky, aby se při online nakupování drželi několika základních doporučení.

„Důrazně apelujeme na spotřebitele, aby zvážili nákup na internetu u neznámých prodejců, kteří nemohou zajistit doručení vašeho zboží, nebo se dokonce vymlouvají na to, že zboží je teprve u dodavatele, což může být například v Číně. Zbožím nedisponují, ale peníze přitom požadují již dnes,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Typickým příkladem jsou stránky, které vypadají jako spolehlivý e-shop a nabízejí roušky a respirátory za extrémně vysoké ceny. Zvýšené ceny jen odráží aktuální nedostatečně uspokojenou poptávku na trhu, ale objednáním ani za tuto vyšší cenu garanci doručení v očekávaném termínu spotřebitel nemá.

[related-post id=“28621″]

Zvýrazněné bývá primárně tlačítko vedoucí spotřebitele k uskutečnění objednávky. Spotřebiteli je pak jasně ukázáno, že zboží je „skladem u dodavatele“. ČOI přitom důrazně varuje, že „skladem u dodavatele“ není zárukou, že zboží je na skladě v ČR a bude v brzké době dodáno. Prodejce má někdy na mysli, že zboží má dodavatel mimo ČR, např. v Číně. To lze ale v některých případech zjistit pouze tehdy, když přes nápis například „přejedete“ kurzorem myši.

Pokud zákazník klikne na výrazné tlačítko vedoucí k „vložení do košíku“, pak následuje vyplnění dalších údajů, včetně možnosti platby, kde podnikatel žádá v těchto případech výhradně platbu předem. Nenabízí žádnou další možnost, jako je například platba při doručení.

Když zboží nepřijde, odstupte od smlouvy

Odstoupit od kupní smlouvy při nákupu na dálku je možné do 14 dnů. Lhůta se počítá od dodání zboží. Pokud zboží nebylo dodáno vůbec, lhůta na odstoupení fakticky nezačala běžet. Pak není nutné uvádět důvod, proč jste se rozhodli využít práva na odstoupení od smlouvy, ale podnikatel se o vašem rozhodnutí využít tohoto práva musí dozvědět.

K odstoupení můžete využít vzorový formulář, který vám podnikatel musí při uzavření smlouvy poskytnout. K dispozici je i na webu České obchodní inspekce. Pokud odstoupení sepisujete sami, nezapomeňte na identifikaci smlouvy a podnikatele, vůči němuž odstoupení směřuje. Jasně uveďte, že odstupujete od smlouvy do 14 dnů, konkrétní paragrafy nejsou nutné. Nezapomeňte připojit i datum a podpis.

[related-post id=“28166″]

SHRNUTÍ: Jak se nenapálit při online nakupování

Nakupujte pouze u ověřeného obchodníka, se kterým máte vy či vaše okolí dobré zkušenosti. Nakupujte u neanonymních prodejců, kteří v obchodních podmínkách uvádějí IČO a kontaktní údaje. Ověřujte, zda znáte sídlo podnikatele, protože stránka v češtině či na české doméně není důkazem, že jednáte s českým prodejcem.

Vyhněte se prodejcům ze zemí, kde pak budete složitě uplatňovat právo na reklamaci. Např. když koupíte aktivně zboží od prodejce z Hongkongu, Číny nebo Panamy, budete pak případné vady muset řešit právě s tímto obchodníkem.

Před prvním nákupem si prohlédněte recenze a zkušenosti ostatních na nezávislých srovnávacích serverech. Podezřelé bývají požadavky na úhradu předem bez možnosti využít dobírku či osobní vyzvednutí.

Nakupujte pouze na stránkách se zabezpečeným šifrováním https:// (na začátku URL adresy). Ověřte si, zda prodejce nepatří mezi rizikové v databázi ČOI (www.coi.cz/rizikove). Seznam je pravidelně aktualizován, v žádném případě se však nejedná o úplný výčet rizikových e-shopů.

Nepřehlédněte

Počet obětí koronaviru dál roste. Ve středu zemřelo 200 lidí • Ve středu bylo v Česku zaznamenáno 10 854 nových případů nákazy koronavirem. Hygienici vykázali 31 412 provedených PCR testů, z nichž 35 % vyšlo pozitivně. Antigenních testů se provedlo 22 952.

Inspektoři objevili na bleším trhu ve Vysočanech padělky za 2,5 milionu korun • Česká obchodní inspekce Středočeského kraje a Hl. města Prahy uskutečnila mimořádnou kontrolní akci na Bleším trhu ve Vysočanech. Inspektoři provedli 5 kontrol, které byly zaměřené na nabídku a prodej padělaného zboží. Ve 4 případech zjistili porušení zákona o ochraně spotřebitele. Při akci zajistili 989 kusů padělků v hodnotě originálů 2 531 938 Kč.   

Zoo Praha odmění rodiny zdravotníků, hasičů a policistů symbolickým vstupným • Pražská zoo se rozhodla poděkovat zdravotníkům a příslušníkům Integrovaného záchranného systému za jejich nasazení, s nímž v první linii čelili epidemii koronaviru.

Polovina Čechů se seznamuje přes internet. Ani starší generace už není pozadu • Přes internet už se někdy pokusilo seznámit či navázat romantický vztah 42 % Čechů. O něco větší zájem o to mají muži. Nejlepší k navázání vztahů jsou podle respondentů služby Badoo a Seznamka.cz. Příliš velkému zájmu se naopak netěší aplikace Tinder. Výsledky přináší výzkum společnosti Nielsen Admosphere realizovaný na vzorku pěti set respondentů z aktivní internetové populace starší 15 let.

Stále více Čechů si hledá partnery online.

V pondělí zemřelo 232 lidí a dalších 12 tisíc se nakazilo • V pondělí bylo v Česku zaznamenáno 12 150 nových případů nákazy koronavirem. Hygienici vykázali 33 044 provedených PCR testů, z nichž 37 % vyšlo pozitivně. Antigenních testů se provedlo 67 606.

Epidemie se zhoršuje. Magistrát vydal apel na všechny Pražany • S nástupem chladnějšího počasí přibývá v hlavním městě i v dalších krajích ČR nakažených koronavirem. Praha nyní vykazuje čtrnáctidenní incidenci 93,08 potvrzených případů na 100 000 obyvatel, uvedl v tiskové zprávě Magistrát hl. m. Prahy. Reprodukční číslo ukazující rychlost šíření nákazy je v Praze 1,21, zatímco celorepublikový průměr má nyní hodnotu 1,14.

V pondělí přibylo 10,5 tisíce nakažených a 265 zesnulých • V pondělí bylo v Česku zaznamenáno 10 466 nových případů nákazy koronavirem. Hygienici vykázali 21 706 provedených PCR testů, z nichž 48 % vyšlo pozitivně. Antigenních testů se provedlo 91 438.

Pozor na zprostředkovatele energií. Mohou používat nekalé praktiky, varuje ČOI • Ukončení činnosti některých dodavatelů energií a s tím související nejistota spotřebitelů otevřely prostor pro aktivity zprostředkovatelů smluv o dodávkách energií. Česká obchodní inspekce (ČOI) varuje spotřebitele, že se nejedná se o skutečné dodavatele energií, ale pouze o zprostředkovatele, kteří mohou telefonicky či osobně kontaktovat domácnosti s tím, že kvůli krachu dodavatelů či zvýšení cen energií pomohou spotřebitelům najít nového dodavatele, respektive přejít výhodněji k jinému, jimi vybranému dodavateli. Jejich taktiky přitom mohou být často na hraně zákona.

IKEA otevře obchod v centru Prahy, bude ale jiný, než jsme zvyklí • Švédský nábytkářský gigant IKEA chce letos v Praze otevřít třetí pobočku. Nepůjde ale o klasický obchodní dům, jaký už provozuje na Černém mostě nebo Zličíně. Tzv. pop-up studio má sídlit na Václavském náměstí.

IKEA v Praze už provozuje obchodní domy na Černém mostě a Zličíně.

Praha koupila plicní ventilátory. Sloužit budou v Nemocnici Na Františku • Hlavní město Praha zakoupilo tři kusy plicních ventilátorů v hodnotě přes jeden milion korun. Zapůjčilo je Nemocnici Na Františku, která přístroje využije při péči o pacienty ve vážném zdravotním stavu.

Nakup a rychle odejdi. Pro farmářské trhy platí přísná pravidla • Od začátku tohoto týdne umožnila Vláda ČR provoz farmářských trhů. O víkendu se tak otevře řada tržišť i na území celé Prahy. Fungovat však mohou pouze za přísných podmínek, které musí všichni provozovatelé i návštěvníci dodržovat. Dohlížet na to mají policisté i speciální hlídka.

Očkovací autobus vyjede do ulic Prahy. Vakcínu píchne bez předchozí registrace • Vedení hlavního města představilo další plán, jak přispět k co nejvyšší proočkovanosti populace proti nemoci covid-19. Do pražských ulic vyšle očkovací autobus, který pro tyto účely zapůjčí Dopravní podnik hl. m. Prahy.

Zjištění ČOI: Každý čtvrtý prodejce během adventu porušoval zákon • Pracovníci České obchodní inspekce (ČOI) během prosince loňského roku uskutečnili kontroly zaměřené na nabídku a prodej zboží, které spotřebitelé obvykle nakupují v předvánočním období na adventních trzích, jako jsou vánoční stromky, kapři, svíčky, ozdoby nebo zábavní pyrotechnika.

Adventní trhy v centru Prahy (ilustrační foto).

Počet nakažených za čtvrtek se blíží k hranici 8 tisíc • Během čtvrtka bylo v Česku zaznamenáno 7 937 nových případů nákazy koronavirem. Hygienici vykázali 24 629 provedených PCR testů, z nichž 32 % vyšlo pozitivně. Antigenních testů se provedlo 23 593.

Toxické nafukovací balónky musí být staženy z trhu. Jsou nebezpečné pro děti • Inspektoři České obchodní inspekce (ČOI) zjistili na tuzemském trhu nebezpečnou hračkou. Nafukovací balónky mohou pro děti znamenat závažné poškození zdraví. Obsahují totiž nadlimitní množství nebezpečných látek.

Nakupujte jídlo tak, aby to nebolelo peněženku • Supermarkety a obchody s potravinami jsou jedním z mála míst, kde v současné době můžeme utrácet peníze. Řada lidí proto nakupuje jídlo v mnohem větším množství než obvykle. Co tedy dělat, abychom tyto výdaje udrželi v rozumných mezích?

České děti v ohrožení. Na trhu se objevili nebezpeční psi • Na trhu se objevily dvě hračky, které mohou být pro nejmenší děti nebezpečné. Jedná se o malé štěkající psy, jeden je s červenými mašlemi a druhý má brýle a klobouk, upozornila Česká obchodní inspekce (ČOI).

Praha chce přilákat tuzemské turisty. Chystá kampaň i výhodnější vstupné • Na letošní sezónu chystá hlavní město ve spolupráci s Prague City Tourism kampaň lákající do Prahy tuzemské návštěvníky, kterým chce také Praha nabídnout benefity na vstupném. Čeští návštěvníci mohou alespoň částečně zmírnit výrazný výpadek příjmů ze zahraničního turismu. Současná situace je zároveň podle radní Hany Třeštíková příležitostí, jak do budoucna přenastavit vnímání Prahy v očích zahraničních turistů a zbavit se levného alkoturismu.

Ve čtvrtek přibylo 11 tisíc nakažených a 241 zesnulých • Během čtvrtka bylo v Česku zaznamenáno 11 083 nových případů nákazy koronavirem. Hygienici vykázali 22 337 provedených PCR testů, z nichž 50 % vyšlo pozitivně. Antigenních testů se provedlo 103 471.

IKEA bude mít pobočku na Václavském náměstí. Otevírá už ve čtvrtek • Společnost IKEA otevírá ve čtvrtek 20. září první pop-up studio v Česku. Nachází se v centru Prahy na adrese Václavské náměstí 16 a ponese jméno IKEA Point. IKEA se chce novým konceptem obchodu přiblížit svým zákazníkům a nabídnout jim prostor plný inspirace, pohodlné plánovací studio i oblíbenou kavárnu jako místo pro setkávání s přáteli i pořádání různých aktivit pro zákazníky. Podle zástupců společnosti vznikl IKEA Point jako dočasný prostor, kterým si chtějí otestovat nový koncept menších prostor v centru měst. „Obchodní domy budou stále v srdci IKEA a vždy budou místem, kam zákazníci přijdou načerpat inspiraci, prohlédnout si celý náš sortiment, vyzkoušet si ho a nakoupit vybavení do domácnosti. Chceme být ale našim zákazníkům blíž a setkávat se s nimi na více místech. Jedním z nich je právě IKEA Point na Václavském náměstí,“ vysvětluje Mounia El Hilali, generální ředitelka IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko, jak nový koncept zapadá do strategie IKEA. [gallery size="full" columns="1" ids="12807"] IKEA Point poskytne zákazníkům téměř 800 m² inspirace zaměřené na sortiment obývacích pokojů, který bude doplněný o aktuální limitované kolekce. Zákazníci zde mohou s pomocí odborníků z řad IKEA pohodlně plánovat své kuchyně, šatní a úložné systémy a obývací stěny. Kromě plánování bydlení a inspirace je jim k dispozici i příjemná kavárna v prvním patře IKEA Point. [gallery size="full" columns="1" ids="12813"] Design IKEA Point je pojatý v minimalistickém skandinávském duchu. Zákazníci zde najdou novinky v sortimentu, limitované kolekce i ikonické produkty, které však v prostředí pop-upu vystupují v novém světle.  V plánovacím studiu jsou veškeré vzorky materiálů v různých barevných kombinacích včetně podpůrných výrobků, jako jsou dvířka, zásuvky nebo úchytky. Zákazníci si můžou vytvořit vlastní koláž produktů a lépe si tak představit a naplánovat celkový vzhled interiéru. [gallery size="full" columns="1" ids="12812"] Pop-up je součástí globální strategie IKEA, která tento koncept testuje v několika zemích. „Pop-up je už dle názvu dočasný projekt a z naší zkušenosti z jiných zemí a průběžných výsledků víme, že podobný formát je mezi zákazníky ve světě velmi oblíbený. Budou nás velmi zajímat reakce zákazníků. Na základě výsledků projekt v průběhu roku vyhodnotíme a rozhodneme se, jaké budou naše další kroky,“ uvádí lídr projektu Peter Tichý. Investice do inspirace v centru města činila 17 milionů korun. Pracovní místo zde najde 30 zaměstnanců, kteří budou zákazníkům k dispozici každý den od 9 do 21 hodin.