Negrelliho viadukt bude po rekonstrukci sloužit jako kreativní prostor

Pražské zajímavostiPražskýDEN.cz21. června 20192 minuty čtení

Foto: Facebook.com / Adam Scheinherr

Na rozsáhlou rekonstrukci Negrelliho viaduktu, která momentálně probíhá, naváže proměna okolí druhého nejstaršího mostu v Praze včetně prostorů pod ním. Podle návrhu náměstka primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka a náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra může pod viaduktem vzniknout nový kreativní prostor s kavárnami, knihovnou nebo letní divadelní scénou. Návrh počítá se zpracováním využitelnosti oblouků, vytvořením nových veřejných prostranství a zapojením viaduktu do struktury města. Přibydou také nová parkovací stání.

„Pod Negrelliho viaduktem chystáme nové odpočinkové místo pro Pražany. Chceme připravit vyvážený mix nekomerčních a komerčních subjektů tak, aby si na sebe místo dokázalo samo vydělat a zůstalo různorodé. Pod viaduktem by mohla vzniknout pobočka knihovny, klub pro seniory, nové bistro nebo zajímavý start-up. O tři oblouky už projevilo zájem Hudební divadlo Karlín, které by v nich rádo vytvořilo svou letní scénu, i to bude jedna z možností,“ popsal Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy pro dopravu.

Z celkového počtu 74 oblouků studie počítá se 45 oblouky pro nové využití. Od padesátých let jsou prostory pod oblouky vnímané jako vedlejší a využívané jako odstavná parkoviště a sklady. Pokud vše půjde podle plánu, nové využití oblouků Negrelliho viaduktu se Pražané dočkají v létě 2022.

Foto: Facebook.com / Adam Scheinherr

„Naší vizí je zachovat sociální různorodost a navázat na historii Karlína coby přístavní a historicky průmyslovou část Prahy, která dnes trpí intenzivní gentrifikací vedoucí k vystěhování nejen nízkopříjmových skupin, ale i k vymazávání řemeslné a rukodělné tvorby. Velký dík patří neúnavné práci kolegů architektů Yvette Vašourkové a Igora Kovačeviče, kteří dlouho dobu pracovali na vizi využití prostoru pod viaduktem. Bez aktivního přístupu města a Správy železniční dopravní cesty bychom dnes nemohli ohlásit tuto skvělou zprávu,“ řekl Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro územní rozvoj.

Foto: Facebook.com / Adam Scheinherr

Dosavadní rekonstrukce Správy železniční a dopravní cesty má vyloženě technický charakter a nepočítá s proměnou a využitím prostor v okolí mostu. Na tom teď začne pracovat Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) podle studie „Negrelliho viadukt – příležitost pro kreativní město“ od architektonicko-urbanistického studia MOBA, které bude zároveň na práci TSK dohlížet. Návrh předloží oba náměstci ke schválení pražským radním příští týden.

Nepřehlédněte

Praha 8: Drzý cyklista oloupil koloběžkařku o 400 tisíc korun • Pražští kriminalisté od loňského prosince vyšetřují loupež, ke které došlo v Praze 8 v ulici Na pěšině. Poškozená žena se večer vracela z práce domů. U sebe přitom v tu chvíli měla obrovskou částku peněz – více než 400 tisíc korun.

Libeňské Elsnicovo náměstí se příští rok promění v klidný parčík • Dlouho očekávaná revitalizace libeňského Elsnicova náměstí proběhne v roce 2018 spolu s rekonstrukcí přilehlé Zenklovy ulice. Díky revitalizaci se stane klidným parčíkem u říčky Rokytky.

Strom Olgy Havlové bude vysazen v parku Dlážděnka • V pondělí 9. dubna bude v parku Dlážděnka v Praze 8 vysazen strom na připomínku nedožitých 85 let Olgy Havlové, zakladatelky nadace Výboru dobré vůle a první manželky Václava Havla. „V roce 2018 by se Olga Havlová dožila 85 let. K tomuto výročí a připomínce obdivuhodné ženy a jejího úsilí v oblasti lidských práv připravila její nadace krásnou vzpomínkovou akci, ke které se naše městská část nesmírně ráda připojuje,“ uvádí Vít Céza, zastupitel MČ Praha 8 a předseda komise pro životní prostředí. „Považujeme za čest, že jeden z pouhých 85 stromů bude vysazen také v parku Dlážděnka,“ dodává Vít Céza. Akce Strom pro Olgu Havlovou navazuje na první vysazený strom dobré vůle. Lípu zasadila Olga Havlová osobně v Olomouci v roce 1993. Strom bude slavnostně vysazen 9. dubna 2018 v 16 hodin v parku Dlážděnka (park z jihozápadu obepíná Finanční úřad Prahy 8, ul. Trojská 13a). Akce se zúčastní zástupci městské části, řada místních občanů a zástupci spolku Park Dlážděnka, z. s., kteří spolupracují na přípravě velké revitalizace parku Dlážděnka. [related-post id="6367"] „Vysazení stromu, který bude připomínat paní Olgu Havlovou, je zároveň jakýmsi zahájením letošních úprav parku, který bude zvětšen o stávající zanedbaný svah a doplněn řadou zajímavých prvků. Chceme zde vybudovat krásné místo, které bude přispívat k příjemnému trávení volného času obyvatel a taktéž přispěje ke zlepšení stavu této části pražské krajiny,“ vyjmenovává plány Vít Céza. Park se nenachází pouze na pozemku, který je svěřen do správy městské části Praha 8 hlavním městem Prahou, ale také na pozemku České správy sociálního zabezpečení. Zahájení druhé etapy revitalizace bude záviset na výsledcích jednání se soukromými vlastníky. „Sousedské odpoledne se slavnostním vysazením dubu v parku Dlážděnka symbolicky začneme novou éru tohoto místa. Těšíme se na příjemné setkání,“ dodává Vít Céza.

Olga Havlová by se letos dožila 85. narozenin.

Ve středu odstartuje rekonstrukce polikliniky v Malešicích • Poliklinika Malešice vstoupí od 2. ledna 2019 do dlouho očekávané rekonstrukce. Cílem je nabídnout lékařům i pacientům odpovídající moderní zázemí a větší komfort.

Proměna zastávek MHD začíná. Hotovo má být do dvou let • Nové přístřešky, lavičky, koše nebo informační tabule. Praha oficiálně začala s postupnou proměnou zastávek MHD. Zbrusu novou podobu jich dostane do dvou let téměř sedm stovek. První už mohou cestující využívat v Praze 13 na zastávkách Píškova a Velká Ohrada.

Hostivařská přehrada potřebuje 115 milionů korun, aby ochránila Pražany před povodní • Hostivařská přehrada, zprovozněná v roce 1963, je nejvýznamnějším vodním dílem na území Prahy. Dříve byla využívána převážně k rekreaci. Dnes však slouží i k vyrovnání průtoků pod přehradou, čímž výrazně přispívá k ochraně obyvatel města v případě povodňových událostí.

Radní Libor Hadrava navštívil Hostivařskou přehradu.

Část metra A nepojede dva dny. Bude se měnit zabezpečení • Z důvodu modernizace zabezpečovacího zařízení nepojede tuto sobotu a neděli 13. a 14. března metro na lince A mezi stanicemi Skalka a Depo Hostivař.

Souprava pražského metra

Nákladové nádraží Žižkov poskytne domov pro 23 tisíc lidí. Budoucnost čtvrti ukazuje výstava • Návštěvníci výstavy Žižkovské nádraží: druhý život? mají příležitost nahlédnout do budoucnosti i bohaté minulosti 60 hektarového území. Výstava představuje aktuální informace o území bývalého nákladového nádraží na Žižkově a přilehlého okolí, kde se v současnosti plánuje nebo už probíhá realizace velkých veřejných i soukromých investic.

Muž s pistolí v ruce přepadl kadeřnictví v Karlíně • Pražští kriminalisté pátrají po muži muže, který v pátek 26. dubna krátce před 15. hodinou s rouškou přes obličej a s pistolí v ruce přepadl kadeřnictví v Sokolovské ulici.

Praha začala s rekonstrukcí rybníku Šeberák v Kunraticích • Práce na rekonstrukci kunratického rybníku Šeberák odstartovaly. Akce je součástí dlouhodobého projektu obnovy a revitalizace pražských nádrží. Počítá se s odbahněním rybníka a opravou hráze, výpustného zařízení a bezpečnostního přelivu.

Sousoší Rodina se vrací do Prahy 3. Stojí u obchodního centra • Legendární sousoší Rodina autorů Bohumila Teplého a Vladimíra Navrátila se po 21 letech vrátilo na své původní místo. Je restaurované a osazené před obchodním centrem Atrium Flora.

Praha zítra rozkope další ulici. Chystá se druhé Pražské povstání? • Už zítra začne na Žižkově oprava Koněvovy ulice. Až do 16. srpna bude uzavřen úsek Jana Želivského – Buchovcova ve směru z centra. Rekonstrukce Koněvovy ulice měla původně začít už v polovině července. Magistrát ale na poslední chvíli odsunul termín o 14 dní z obav před dopravním kolapsem, který by mohl nastat. Dopravu na Žižkově totiž už nyní komplikuje rekonstrukce Husitské ulice (potrvá až do listopadu). Úředníci z toho důvodu také rozhodli, že se Koněvova ulice bude opravovat pouze v jednom směru. [related-post id="11269"] Objízdná trasa pouze pro osobní automobily je následující: Jana Želivského – Jeseniova – Ambrožova – Biskupcova – Buchovcova – Koněvova. Nákladní automobily smí jet ulicemi Pod Krejcárkem – Novovysočanská – Spojovací. Uzavírky jsou i jinde Do další fáze se už zítra posune oprava vozovky na Jiráskově mostě a na komunikacích na smíchovské straně mostu. Kromě toho pokračují i práce na opravách dalších míst v Praze, včetně Vinohradské a Zenklovy ulice.

Rekonstrukce Jičínské ulice.

Oprava kolotoče na Letné pokračuje. Víme, kdy se znovu rozjede • Záchrana Letenského kolotoče se blíží k úspěšnému konci. Začíná rekonstrukce interiéru a figur koní, na kterou byla realizována veřejná sbírka. Tato unikátní chráněná technická památka by měla být znovu zprovozněna na podzim příštího roku.

Letenský kolotoč dlouhé roky čekal na opravu.

Kampus Dejvice čeká proměna. Má se stát místem, kde lidé chtějí trávit čas • Hlavní město Praha se připojilo k „Memorandu o společném zájmu,“ které podporuje proměnu Kampusu Dejvice. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) nyní pro město zpracuje koncepční studii. Cílem studie je navrhnout takové řešení, které zlepší prostředí nejen pro studenty a zaměstnance škol v kampusu, ale i pro ostatní občany, kteří prostor využívají.

Karlín a Holešovice propojí nová lávka. Praha vypíše zakázku na stavbu • Pražští radní odsouhlasili vypsání veřejné zakázky na výstavbu lávky propojující Karlín a Holešovice s ostrovem Štvanice za necelých 200 milionů korun. Výběrové řízení by se mělo konat na začátku příštího roku. Pražané by se po nové lávce mohli projít nebo projet už na konci roku 2022. Bude dlouhá 285 metrů a šířka mezi zábradlími bude čtyři metry.

Technický unikát v Libni. Kanalizační stoky propojuje spirálovité spadiště • Nové a technicky unikátní spadiště odpadních vod začalo fungovat v pražské Libni. Do provozu ho uvedla Pražská vodohospodářská společnost (PVS), kterou vlastní hlavní město.

Velká oprava chodníků na Praze 3. Městská část investovala miliony korun • Vybrané chodníky v Praze 3 prošly rozsáhlou údržbou, od začátku letošního roku se jich na území městské části opravily téměř tři tisíce metrů čtverečních. K rekonstrukci chodníků došlo na základě spolupráce Prahy 3 s Technickou správou komunikací hl. m. Prahy (TSK), jež se o chodníky stará. Ta na opravy vydala zhruba 15 milionů korun.

Stanice metra Vltavská prochází rozsáhlou revitalizací. Co všechno se změní? • Vestibul stanice metra Vltavská byl řadu let v dezolátním stavu. To se ale teď začíná měnit. Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s MČ Praha 7 zahájil revitalizaci, jejímž cílem je udělat prostor tohoto vytíženého uzlu MHD přehlednější, přístupnější a celkově přívětivější. Celá rekonstrukce je rozplánována do čtyř etap. Již v loňském roce proběhla demolice nepotřebné lávky pro pěší a oprava točitého schodiště u vestibulu metra. Druhou etapou je oprava nadzemní části objektu stanice a schodišť, která právě probíhá. Odstraněním bariér by mělo dojít ke zlepšení přehlednosti. Sjednocení a doplnění se dočká mobiliář a některé stávající plochy a konstrukce. Na tuto etapu do konce roku naváže rekonstrukce fontány Faun Vltavská a jejího okolí. Podoba objektu včetně vazeb na okolní veřejný prostor zůstane po rekonstrukci zachována. Závěrečná etapa odstartuje na začátku příštího roku, kdy se opravy dočkají tramvajové zastávky a povrchy všech vnějších ploch atria. Plochy budou následně streetartově pojaty. O konkrétní podobě by měla rozhodnout otevřená soutěž. Její přípravu plánuje Praha 7 ve spolupráci s Dopravním podnikem na příští rok, v návaznosti na průběh čtvrté etapy úprav. Jelikož o ztvárnění ploch eviduje městská část již nyní ze strany umělců velký zájem, a to nejen v prostoru vnějšího atria, ale i širšího území lokality Vltavská, předpokládá se obsáhlejší diskuze nad možným výtvarným pojetím této oblasti. Stanice metra Vltavská byla slavnostně otevřena 3. listopadu 1984 jako součást provozního úseku metra III. C. Je založena v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Nástupiště leží 20,75 metrů pod zemí, což z ní činí jednu z nejhlubších stanic linky C. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické. Běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například Želivského). Kvůli složitým podmínkám a ve snaze o unifikaci návrhů na lince C zvolili architekti a projektanti jiný postup.

Stanice metra Vltavská na lince C aktuálně prochází rekonstrukcí.

Budova Burzy v Holešovicích dostane původní historickou podobu • Reprezentativní budovu někdejší jateční burzy v areálu Pražské tržnice čeká rekonstrukce. Záměr odsouhlasili pražští radní. Památkově chráněný objekt je kvůli havarijnímu stavu momentálně bez využití. Celková rekonstrukce za přibližně 200 milionů korun uvede Burzu do původního historického stavu. Lidem bude následně sloužit jako restaurace.

Václavské náměstí se zásadně promění. Praha představila novou podobu návrhu • Praha už zná definitivní podobu proměny Václavského náměstí. Pražští radní včera odsouhlasili aktualizaci návrhu rekonstrukce. Nový návrh umožní vést tramvajovou trať horní částí náměstí a ve středu vytvořit promenádu pro pěší. Stále se počítá i s rozšířením chodníků, novým stromořadím, samostatným pruhem pro cyklisty a se snížením počtu parkovacích míst.