O krok blíž k metru D. Praha uzavřela dohodu s majiteli pozemků v Krči

ZajímavostiKristián Vích18. března 20192 minuty čtení
Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

Foto: Metropojekt

Pražští radní schválili iniciální dohodu s vlastníky pozemků dotčených výstavbou plánované stanice metra D Nádraží Krč. Dopravnímu podniku to umožní využití pozemků pro stavbu metra, vlastníkům na oplátku výstavbu v okolí plánované stanice.

„Je to velký úspěch, na dohodě jsem pracoval od svého nástupu na magistrát. Otevře se díky ní cesta k výstavbě první etapy nové trasy metra D z Pankráce do plánované stanice Nové Dvory. Za dohodou stojí intenzivní úspěšné vyjednávání hlavního města a Dopravního podniku Praha a také konstruktivní jednání ze strany vlastníků,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Obdobnou iniciační dohodu již hlavní město uzavřelo u plánované stanice Nemocnice Krč. Vlastníkům pozemků nad podzemní částí metra a u vstupu a výstupu ze stanice umožní výstavbu vlastních projektů. V okolí stanice Nádraží Krč mezi Jižní spojkou a ulicí V Podzámčí a podél železniční tratě by měly vyrůst obytné domy a administrativní budovy, v západní části území chtějí vlastníci vybudovat hotely.

[related-post id=“18115″]

„Centrální část by měl tvořit park s vodními prvky, aby cestující vystupovali z metra do příjemného prostředí. Pro řidiče počítáme také s vybudováním parkovišť P+R,“ doplnil Adam Scheinherr.

Iniciální dohoda o koordinovaném postupu v lokalitě plánované stanice Nádraží Krč má platit deset let. Navazovat na ni nyní budou dílčí smlouvy konkretizující práva a povinnosti smluvních stran.

Nová trasa se plánuje přes čtvrt století

První přípravné studie čtvrté trasy pražského metra pocházejí již z roku 1991. Výstavba byla neustále odkládána z důvodu nedostatku finančních prostředků. Přednost dostávaly jiné dopravní projekty.

Plán nové trasy metra D. Zdroj: Metroprojekt

Nové metro propojí centrum Prahy s jižní částí města a mělo by odlehčit přetížené lince C. Stavět se začne nejdříve úsek z Pankráce do Písnice (stanice Olbrachtova). Následně bude linka D prodloužena do stanice Nové Dvory. Jako poslední pak vznikne trasa od Nových Dvorů až do konečné stanice Depo Písnice. V budoucnu by pak linka D měla vést přes Náměstí Bratří Synků až na Náměstí Míru.

Podle odhadů vyjde stavba metra D řádově na desítky miliard korun. Počítá se, že v něm budou jezdit automatizované soupravy bez řidiče. Provoz na prvních úsecích bude zahájen nejdříve po roce 2025.

Nepřehlédněte

Část pražského metra o víkendu nepojede. Proběhne výměna nosníků ve stanici • Obyvatelé i návštěvníci metropole by se měli připravit na víkendovou výluku na části linky C pražského metra. Důvodem je pokračování rekonstrukce stropní desky ve stanici Florenc.

Metro D? Hlavně už konečně začněte stavět, vyzývá starosta Prahy 4 • Starosta MČ Praha 4 Petr Štěpánek vyzval k urychlení výstavby trasy D pražského metra. Jak už je v Praze zvykem, dlouho očekávaný projekt nabírá rok od roku další a další zpoždění.

Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

Metro C čeká čtyřdenní výluka a Dejvická bude úplně uzavřena • Dopravní podnik hl. m. Prahy kvůli opravám trati o prodlouženém velikonočním víkendu obousměrně přeruší provoz metra na lince C v úseku Pražského povstání – Kačerov. Cestující mohou využít od pátku 30. března do pondělí 2. dubna 2018 náhradní autobusovou dopravu. Ve stejném termínu dojde kvůli nezbytným stavebním úpravám v rámci modernizace i k uzavření stanice metra A Dejvická. „Mezi stanicemi metra C Pražského povstání a Kačerov budou vyměněny dosluhující dřevěné pražce za betonové. Přípravné práce probíhají již od cca poloviny března i během nočních přepravních výluk. Vzhledem k nižší přepravní poptávce bude výluka metra realizována o velikonočních svátcích,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel DPP s tím, že po celou dobu výluky daného úseku metra C bude zajištěna náhradní autobusová doprava. Náhradní doprava V denním provozu bude jezdit linka XC na trase Pražského povstání – Pankrác – Budějovická – Kačerov. Po dobu výluky Dopravní podnik také posílí autobusové linky č. 135 a 196. U stanice metra Dejvická DPP zajistí náhradní dopravu pravidelnými tramvajovými linkami od stanic metra Hradčanská a Bořislavka. [related-post id="5335"] Po dobu výluky u uzavřených stanic metra C a u přestupů na náhradní autobusovou dopravu pomohou cestujícím informátoři v reflexních vestách, kteří jim poradí (v češtině i v angličtině) aktuální dopravní spojení. Informátoři budou vybaveni informačními letáky. Cestující budou upozorňováni rovněž prostřednictvím hlášení ve všech stanicích metra.

FOTOREPORT: Lidé bez kalhot dnes jezdili pražským metrem • V pražském metru jste dnes odpoledne mohli potkat lidi, kterým chyběla spodní část oblečení. Již poněkolikáté se konala recesistická akce s názvem Jízda metrem bez kalhot.

Takhle to dnes vypadalo v pražském metru.

Naháči bez kalhot budou v neděli cestovat pražským metrem • Pokud si v neděli zapomenete vzít na sebe kalhoty, rozhodně v tom nebudete sami. V pražském metru nejspíš potkáte spoustu lidi, kteři si dolní část oblečení nechali doma záměrně.

Jízda metrem bez kalhot se uskuteční hned v několika mstech světa.

Metro jezdí ve špičkách častěji. Dřívější ukončení provozu ale stále trvá • S postupným rozvolňováním protiepidemických opatření se do pražského metra vracejí cestující. Dopravní podnik proto od pondělí posiluje provoz ve špičkách.

Souprava pražského metra

Mobilní signál v metru se rozšířil do dalších stanic • Cestující v pražském metru mohou od minulého týdne využívat LTE signál v dalších třech stanicích. Nejpozději do konce letošního roku by mělo být pražské metro pokryté signálem kompletně.

Poznáte mladíky, kteří v Praze posprejovali vagón metra? • Pražští policisté pátrají po čtveřici mladíků podezřelých z posprejování vagonu metra ve stanici Rajská zahrada.

DPP úplně uzavře stanici metra Muzeum na lince A • Z důvodu probíhající rekonstrukce bude od soboty 14. dubna 2018 (od zahájení provozu) do neděle 15. dubna 2018 (do ukončení provozu) obousměrně uzavřena stanice metra Muzeum na lince A. Vlaky budou stanicí pouze projíždět. Dělníci během dvou víkendových dnů provedou stavební práce, které nelze realizovat v rámci noční přepravní výluky. Půjde o demontáž osvětlení a montáž provizorního osvětlení eskalátorového tunelu přímého výstupu, montáž kamenného obkladu na čelní stěně středního staničního tunelu u výtahu, dále montáž a rovnání částí nosného systému hliníkového obkladu ve středním staničním tunelu včetně montáže kazet. Pro výstup do oblasti Václavského náměstí doporučuje Dopravní podnik využít stanici Můstek. Pro přestup z linky A na linku C můžete vystoupit ve stanici Můstek a dále využít linku B do přestupní stanice Florenc. Pro přestup z linky C na linku A se doporučuje vystoupit ve stanici Florenc a dále využít linku B do přestupní stanice Můstek. A kdo není líný, udělá si pro přestup malou procházku po Václavském náměstí. Stanice Muzeum na lince C bude v provozu. Informační kampaň Dopravní podnik v souvislosti s uzavírkou vydal informační letáky. Od 12. dubna 2018 je pro cestující připraveno upozornění formou hlášení ve staničním rozhlase, na lince A pak v době výluky i ve vozech prostřednictvím vlakového rozhlasu. Informace jsou rovněž informační tabule se schématickým nákresem a základními informacemi. V oblasti uzavřené stanice budou cestujícím k dispozici také informátoři v reflexních vestách. [gallery size="full" columns="1" ids="9235"]

Stanice metra Muzeum na lince A prochází rekonstrukcí.

Muž jezdil hodiny metrem a bimbal přirozením před dívkami. Bylo to spíš směšné, tvrdí svědkyně • Pražští policisté pátrají po nemravném cestujícím, který se v metru obnažoval před ženami a dával jim na odiv své pohlavní orgány. Incident se odehrál letos 2. ledna ve stanici Muzeum na lince A. Vyšetřovatelé ale případ zveřejnili až nyní, jelikož se jim zatím nepodařilo hanbáře dopadnout.

Stanice metra Anděl má nové eskalátory. Otevře se už v pondělí • Dopravní podnik dokončil výměnu eskalátorů ve vstupu do stanice metra Anděl – jedné z nejvytíženějších stanic v Praze. Pro cestující se opět otevře v pondělí 11. června ráno se zahájením provozu metra. K uzavření vstupu do stanice v oblasti křižovatky ulic Nádražní a Plzeňská došlo loni v září, uzavírka byla předpokládána přibližně na 9 měsíců. Práce se podařilo urychlit o 15 dní oproti původnímu plánu. Během rekonstrukce byla vyměněna tři ramena eskalátorů včetně souvisejících technologií a došlo k sanaci průsaků v eskalátorovém tunelu. Nové eskalátory plně odpovídají svými parametry požadavkům na moderní zařízení se sníženou energetickou náročností provozu, zvýšenou bezpečností provozu a snížením požárního rizika. Jsou doplněné o řadu nových bezpečnostních prvků, jako jsou například čidla na přítomnost všech stupňů schodového pásma a na rychlost madel. Dodavatel garantuje dostupnost hlavních náhradních dílů po dobu 25 let. „Především chci veřejnosti poděkovat za trpělivost, protože je mi jasné, že mnoha lidem způsobilo to omezení komplikace. I proto jsem ráda, že se celou rekonstrukci nakonec podařilo dokončit o několik dní dříve, než bylo plánované,“ uvedla Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Je potřeba si uvědomit, že technologie v některých stanicích jsou již skutečně zastaralé, konkrétně na Andělu nám sloužily přes třicet let. Dále letos v září plánujeme dokončit rekonstrukční práce ve stanici metra Náměstí Republiky, v říjnu zahájíme práce ve stanici metra Karlovo náměstí,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP a dodal: „Modernizacemi docílíme toho, aby bezpečnostní standardy odpovídaly současným požadavkům. Nové technologie jsou zároveň z elektrotechnického hlediska mnohem úspornější, sníží se nám tak i provozní náklady.“ [related-post id="10896"] Výměna nebyla jednoduchá Nejprve došlo k postupné demontáži stávajících eskalátorů. Byly vytěženy náhradní díly, které následně DPP použil nebo použije při opravách na eskalátorech v ostatních stanicích. Pak se vytěžily zbývající části včetně nosného rámu, které již není možné dále využít a byly vyvezeny jako šrot k dalšímu zpracování (ekologické likvidaci). Následovaly sanační práce eskalátorového tunelu a prostory tak byly připraveny pro montáž nových eskalátorů. Tyto přípravné práce byly značně časově náročné kvůli technologickým pauzám, nezbytných pro zrání nových nosných betonových konstrukcí. Poté se začaly skládat jednotlivé moduly eskalátorů. Ty byly na místo dopravovány na podvalnících tahačů a jejich sestavení bylo proto spojené s náročnou přepravou těžkých břemen i nutným usazením konstrukčních spojů. Po sestavení mechanických částí přišlo na řadu zapojení jednotlivých prvků zařízení a následné „oživení technologie“. Na závěr byly (dle požadavků platné legislativy) provedeny veškeré zkoušky, včetně zkoušky se zátěží a revize před spuštěním do provozu s cestujícími. V provozu bude i Infocentrum DPP Anděl, které nebylo po dobu uzavření vstupu do stanice v provozu.

Ilustrační foto.

Tři zastávky MHD mění název. Metro jezdí ve špičce častěji • Ze začátkem školního roku dochází v pražské MHD k několika změnám. Dopravní podnik očekává další nárůst počtu cestujících. Provoz tak bude organizován opět téměř v plném rozsahu jako před počátkem pandemie v březnu 2020.

Část metra C čeká čtyřdenní výluka • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje od pátku 19. dubna 2019 do pondělí 22. dubna 2019 obousměrné přerušení provozu metra C mezi stanicemi Pražského povstání – Kačerov. Důvodem výluky je oprava zastaralé trati.

Část metra C bude tři dny mimo provoz • Pražané i návštěvníci metropole by se měli připravit na omezení provozu linky metra C během nadcházejícího prodlouženého víkendu. Z důvodu opravy trati nebudou soupravy jezdit od soboty 26. října od zahájení provozu do pondělí 28. října 2019 do ukončení provozu mezi stanicemi Pražského povstání – Muzeum.

Metro D má svůj vlastní web. Nabízí bohaté informace i ukázky stanic • Dopravní podnik hl. m. Prahy spustil nový informační web o chystané lince D pražského metra. Portál návštěvníky detailně seznamuje s novou trasou, kde vlaky budou jezdit bez strojvedoucího.

Část metra B nově pokrývá mobilní signál. Do léta přibude dalších 11 stanic • Praha postupně pokračuje v pokrývání metra mobilním signálem. Operátoři v těchto dnech spustili testovací provoz na trase B v úseku Křižíkova – Invalidovna, a pokračují ve výstavbě sítě na dalších úsecích na trasách A a B.

Metro bude jezdit déle. Dotkne se to i nočních tramvají a autobusů • Do pražské MHD se s pokračujícím uvolňováním protiepidemických opatření vracejí cestující. Dopravní podnik reaguje na zvýšenou poptávku po přepravě posílením provozu metra. Vrátí i některé noční tramvajové linky.

Souprava pražského metra

Velikonoční výluka metra C se odkládá na podzimní termín • O letošních Velikonocích měl Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) podle původních plánů pokračovat na lince metra C v tradiční výměně dřevěných pražců za betonové. Vzhledem k aktuální situaci ale vedení společnosti oznámilo, že plánovanou výluku odsune na podzim.

VIDEO: Teroristický útok v pražském metru. Policisté, hasiči a záchranáři nacvičovali případný zásah • Stovky lidí se staly cílem teroristů při útoku ve stanici Muzeum na trase linky C. Tři útočníci s automatickými zbraněmi a výbušninami při něm zabili třicet lidí a dalších jednatřicet vážně zranili. Okolo dvou set cestujících následně policisté evakuovali do bezpečí a na povrch. Cvičení mělo za úkol zlepšit koordinaci v případné reálné situaci. Celkově se jednalo o jedno z největších cvičení bezpečnostních a záchranných složek za poslední roky a v následujících týdnech specialisté celé cvičení vyhodnotí. „Z mé strany velice děkuji za koordinaci a nasazení všech složek a doufám, že se nás podobná situace v reálném prostředí nikdy týkat nebude. Jsem ale ráda, že jsme udělali další kroky k tomu, abychom případný útok zvládli co nejlépe,“ popsala primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová. Zásah policie Útok ve stanici metra se odehrál v nočních hodinách 20. června a zúčastnily se jej stovky členů Integrovaného záchranného systému a dalších organizací. První dva policisté se dostali na místo několik minut po začátku střelby do civilistů a zneškodnili útočníka na nástupišti. Poté vyčkali na speciálně vycvičenou šestnáctičlennou jednotku policie, která zajistila celý prostor a dalšího z teroristů zneškodnila. Třetí útočník však stihl odpálit nálož v jednom z vagónů soupravy metra. „V rámci tohoto cvičení jsme si vyzkoušeli některé nové taktické postupy. Cílem tzv. prvosledových hlídek policie je prioritně eliminace ozbrojeného útočníka a zajištění bezpečné zóny pro záchranné složky. Naši policisté si také spolu se záchranáři vyzkoušeli metodu třídění zraněných, takzvanou METODU START,“ řekl ředitel Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy Jan Ptáček. Na místě v tu chvíli zůstalo 200 lidí ve vestibulu a dalších 61 mrtvých a zraněných, které museli policisté roztřídit a pomoci jim s evakuací. Po zajištění celého nástupiště a přestupních prostor byli na místo přivoláni zdravotníci a hasiči, kteří se postarali o oběti útoku. [related-post id="11073"] Spolupráce s hasiči Hasiči při zásahu transportovali zraněné do sanitních vozidel. Chemici pražských hasičů prováděli preventivní monitoring případného výskytu nebezpečných látek na místě a kontrolu odvážených osob s ohledem na možnou kontaminaci zdravotnického personálu po převozu do nemocnice. Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy na místě události zajišťoval týlové zabezpečení pro všechny složky a logistickou podporu ve spolupráci s Českým červeným křížem. „Během tohoto rozsáhlého cvičení jsme měli příležitost vyzkoušet si koordinaci a výměnu informací mezi složkami IZS,” řekl ředitel pražských hasičů Roman Hlinovský. [related-post id="11046"] Zásah záchranářů při mimořádné události Vedle předsunutého zdravotnického operačního střediska zasahovalo v rámci akce šest posádek rychlé zdravotnické pomoci, dvě lékařské posádky, inspektor v roli vedoucího zdravotnické složky a speciální vůz Atego. „Podobná cvičení přispívají k tomu, že Zdravotnická záchranná služba neustále udržuje svou krizovou připravenost na vysoké úrovni. Posádky mají takový výcvik a prostředky, aby byly akceschopné i během takto specifických událostí, kdy je nutné roztřídit, ošetřit a transportovat do zdravotnických zařízení vysoký počet pacientů. Zásadní je rovněž propracovaná koordinace s ostatními složkami IZS, která zafungovala velmi dobře,“ řekl Petr Kolouch, ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy. „Podporou pro zasahující složky a nezraněné osoby byl také Český červený kříž, který spolupracuje i při jiných mimořádných událostech," uvedla ředitelka Oblastního spolku Českého červeného kříže Praha 1 Jaroslava Marková. [related-post id="10935"] Cestující v metru V řádu několika desítek minut jednotky zabezpečily celé okolí stanice Muzeum. Cvičení počítalo s tím, že z bezpečnostních důvodů bylo zastaveno metro po celé Praze a byl aktivován traumaplán ve všech nemocnicích na území hlavního města. Později byl z Krizového štábu hlavního města Prahy vyhlášen třetí stupeň ohrožení terorismem a kontaktována Armáda ČR. „Je potřeba apelovat na cestující, aby v případě mimořádné události v metru maximálně dbali na informační instrukce, a to s ohledem na aktuální bezpečnostní opatření ze strany Policie ČR. A aby využívali při přepravě po městě povrchovou dopravu a vyčkali do doby, než bude situace v metru vyhodnocena všemi složkami jako přehledná a bezpečná,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a dodal: „Nedílnou pomoc a spolupráci při tomto zásahu prokázali hasiči DPP díky jejich znalosti prostředí metra a úsilí, které vynaložili.“ [related-post id="10830"] Nezbytnost cvičení „Cvičení vycházelo z potřeby procvičit připravenost osob a techniky k efektivní eliminaci následků teroristického útoku. Zásahové policejní jednotky například při akci provedly třídění raněných a postižených, které dříve bylo v našich podmínkách při hromadných neštěstích výsadou pouze zdravotnických záchranářů,“ uvedl Libor Hadrava, pražský radní pro bezpečnost. Na celém cvičení se podílely jak základní složky Integrovaného záchranného systému, tak z ostatních složek například strážníci. „Přestože strážníci při tomto cvičeni měli jen dílčí úkoly spočívající zejména v zajištění bezpečnosti místa cvičení, tak není vůbec vyloučeno, že by při reálné situaci byli právě oni na místě jako první. V takovém případě by pak prvotně zasahovali jako kterákoliv jiná složka Integrovaného záchranného systému. Na základě svých vlastních zkušeností mohu potvrdit, jak je příprava takto rozsáhlého cvičení náročná a jak je pro správnou součinnost všech zakročujících složek na místě události naprosto nezbytné tyto věci prakticky procvičovat,“ řekl ředitel Městské policie Praha Eduard Šuster. Součástí celého cvičení bylo také zasedání Krizového štábu hl. m Prahy. Procvičilo se jeho svolání, rozhodovací procesy, úkoly pro jednotlivé složky cvičení a spolupráce s Krizovými štáby městských částí Prahy 1 a Prahy 2. „Našlo se samozřejmě pár drobností, na kterých v budoucnu zapracujeme, ale po všech stránkách celé cvičení hodnotím velice kladně,“ uzavřel Daniel Barták, vedoucí krizového řízení pražského managementu.

Praha může požádat o stavební povolení na metro D. Vlastníci pozemků stáhli žaloby • Vlastníci pozemků v oblasti Nemocnice Krč stáhli díky dohodě s hlavním městem a Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP) žalobu proti územnímu rozhodnutí stavby metra D. DPP tak může připravit žádost o stavební povolení na pět stanic v celém úseku Pankrác - Nové Dvory. Náměstek primátora hl. m Prahy pro dopravu Adam Scheinherr chce, aby ji DPP podal do konce tohoto roku.

Vizualizace stanice Nemocnice Krč na trase D.