Adam Scheinherr

Nepřehlédněte

Prodloužení parkovacího oprávnění přes internet bude v Praze jednodušší • Novela zákona o pozemních komunikacích dala obcím možnost přístupu do základních registrů obyvatel pro účely organizování dopravy na svém území. Praha chce tyto údaje využívat pro lepší fungování zón placeného stání (ZPS). Řidiči si tak budou moci vyřídit vydání parkovacího oprávnění nebo jeho prodloužení online bez nutnosti cesty na úřad.

Praha možná přejmenuje názvy 17 stanic metra. Jak se vám líbí Perštýn, Klárov nebo Aréna Libeň? • Příští stanice Perštýn. Toto hlášení by mohli už za pár let slýchávat cestující v pražském metru. Alespoň podle navrhovaného plánu rozvoje pražské integrované dopravy v letech 2019 až 2029, který projednávali pražští radní.

Ural Airlines bude létat z Prahy do Jekatěrinburgu až šestkrát týdně • Letecká společnost Ural Airlines ohlásila navýšení počtu letů na pravidelné lince mezi ruským Jekatěrinburgem a Prahou. Od 6. března 2019 nabídne cestujícím až šest spojení týdně, každý den kromě pondělí.

Praha chce, aby průvodci turistů museli skládat zkoušky • Rada hlavního města se vrhla na řešení problémů s průvodci po Praze. Ti totiž údajně často provádějí turisty po historickém centru bez základních znalostí města. Radní projednali návrh novely zákona, který si klade za cíl průvodcovství zpřísnit na vázanou živnost. Její získání by podléhalo splnění podmínky odborného vzdělání, případně složení rekvalifikační zkoušky. V současnosti může být průvodcem každý, kdo má živnost, což by se mělo změnit. „Změna se týká průvodcovské činnosti v cestovním ruchu, protože tato oblast není dostatečně ošetřena. Chceme tím vyřešit situaci, kdy jsou často nabízeny průvodcovské služby i lidmi, kteří nemají znalost Prahy a pražských reálií, a tudíž jsou ty služby velmi nekvalitní,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová. V praxi to znamená, že každý, kdo by ve městě chtěl vykonávat průvodcovskou činnost, by musel mít vzdělání v oblasti cestovního ruchu, historie – například dějin architektury či umění - nebo potřebnou rekvalifikaci. Předpokladem k získání rekvalifikace by pak byla zkouška mimo jiné z historie, umělecké historie, instruktáže k pražským památkovým objektům a nejzajímavějším turistickým trasám. Návrh novely zákona musí nejdříve schválit pražské zastupitelstvo, následně pak poslanci a senátoři. „Nechceme tu suplovat roli ministerstev, ale je pravda, že toto je problém, který se týká především Prahy, a musíme jej vyřešit v nejbližší možné době,“ dodala primátorka Krnáčová.

Staroměstské náměstí.

Část metra C bude tři dny mimo provoz • Pražané i návštěvníci metropole by se měli připravit na omezení provozu linky metra C během nadcházejícího prodlouženého víkendu. Z důvodu opravy trati nebudou soupravy jezdit od soboty 26. října od zahájení provozu do pondělí 28. října 2019 do ukončení provozu mezi stanicemi Pražského povstání – Muzeum.

Metro bude o víkendu jezdit častěji. Pražskou dopravu čekají i další změny • Rada hl. m. Prahy schválila několik změn v provozu Pražské integrované dopravy. Od září se o víkendech zkrátí intervaly na všech třech linkách metra, nejvíce na lince C, a to až na 5 minut. Zároveň již nebude ve všední dny každé druhé metro končit na Ládví, všechny soupravy pojedou až do stanice Letňany. Řada potřebných vylepšení se připravuje také pro pražské autobusy, hlavně v oblasti Malešic. Posílení provozu metra o víkendech V poslední době byl z hlediska hromadné dopravy kladen důraz zejména na posilování provozu v pracovní dny, přičemž víkendová období zůstávala opomíjena. Pražané však cestují po městě stále více i o volných dnech. Daleko méně jezdí na chaty, ve městě se koná spousta akcí a stále přibývá turistů. Proto bude od září 2018 posílen víkendový provoz metra, a to s přihlédnutím k nerovnoměrnému vytížení jednotlivých linek během volných dnů. „Jednotný interval 7,5 minuty o víkendu na linkách B a C již po většinu roku nedostačoval poptávce, a to zejména v centrální části města. Na lince C, která obsluhuje kromě Hlavního nádraží i ZOO, obě Výstaviště či velké obchodní centrum na Chodově, bude proto víkendový interval od 1. září 2018 zkrácen na 5 minut. Linka B, která kromě obchodních center vede i na Jihozápadní Město a do významných přestupních bodů Smíchovské nádraží, Anděl, Karlovo náměstí či Vysočanská, bude o víkendech jezdit v intervalu 6 minut,“ uvádí náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek. Na lince A zatím ke zkrácení víkendového intervalu během roku nedojde, nicméně platí, že od cca poloviny listopadu budou o víkendech po pěti minutách již tradičně jezdit vlaky na všech linkách metra v rámci předvánočního posílení. [related-post id="11202"] Zkrácení intervalů v síti PID v neděli dopoledne „V rámci posílení víkendového provozu metra budou zároveň zkráceny intervaly nejen metra, ale i návazných tramvají a autobusů v neděli a ve svátek dopoledne v období od 10 do 12 hodin,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík. V minulosti, kdy vlivem nedostatku finančních prostředků došlo k omezování hromadné dopravy, byly v tomto čase prodlouženy intervaly v metru i v povrchové dopravě ze 7,5, resp. 15 minut na 10, resp. 20 minut. „Jelikož už i v neděli před polednem Pražané i turisté hromadnou dopravu využívají daleko více než v minulosti, začalo docházet k nepříjemnému přetěžování některých spojů a zachování obvyklých pozdně večerních intervalů i v tomto čase se stalo neudržitelným. Proto se od 1. září 2018 základní intervaly v celé síti hromadné dopravy v neděli od 10 do cca 12 hodin opět zkracují na 7,5, respektive 15 minut,“ doplňuje Petr Tomčík. [related-post id="5977"] Zrušení pásmového provozu v úseku Ládví – Letňany Návrh na zrušení pásmového provozu v úseku Ládví – Letňany, který je dosud aplikován v pracovní dny v období od cca 9:00 do 19:00, byl Radě hl. m. Prahy předložen ke schválení na základě Memoranda, které podepsali zástupci MČ Praha 9, Letňan, Čakovic, Kbel a Vinoře 22. a 23. března 2018. Zrušení pásmového provozu bude realizováno zkušebně od 1. září 2018 a po dobu čtyř měsíců bude jeho dopad podrobně vyhodnocován. V úseku Ládví – Letňany nejde o řešení přeplněných spojů metra, ale o to, aby zde interval v pracovní dny nebyl delší než o víkendech. Současně nové opatření pomůže v pracovní dny lépe koordinovat odjezdy autobusů od metra do okolních sídlišť. „Vzhledem k neustále se zvyšujícímu počtu obyvatel v severovýchodní části Prahy a zhoršené dopravní situaci na okolních komunikacích je určitě vhodné, aby byla cestujícím nabídnuta trvalá alternativa v podobě spolehlivé veřejné dopravy, kterou metro C představuje,“ doplňuje Petr Dolínek. [related-post id="11271"] Trvalý provoz linky 216 z Bořislavky na Sídliště Baba Rada hl. m. Prahy rovněž schválila trvalý provoz linky 216 v úseku Bořislavka – Sídliště Baba. Zkušební provoz linky 216 v tomto úseku, který byl zahájen 3. dubna 2018, potvrdil, že cestující o toto spojení mají zájem. Před začátkem prázdnin využívalo v půl osmé ráno spoj ze Sídliště Baba ve směru Bořislavka pravidelně více než 20 cestujících. Rovněž ostatní spoje si své cestující našly, takže členové dopravní komise městské části Praha 6 a grémium starosty Prahy 6 požádali Radu hl. m. Prahy o potvrzení převedení provozu linky 216 do trvalého stavu. Oproti zkušebnímu provozu je linka 216 navíc z Bořislavky již od začátku letních prázdnin prodloužena k Vozovně Střešovice a k Poliklinice Petřiny náhradou za nově trasovanou linku 108 do centrální části Dejvic. [related-post id="11130"] Změny linkového vedení autobusů v oblasti Malešic, Štěrbohol, Dubče a Uhříněvsi K termínu zahájení nového školního roku se zároveň připravují úpravy linkového vedení autobusů v oblasti Jarova, Malešic, Štěrbohol, Dubče a Uhříněvsi. Na základě nespokojenosti městské části Praha 10 s nepravidelným provozem linky 163, která na Sídliště Malešice přijíždí z oblasti Českobrodské ulice, kde se zdržuje v kolonách ostatní dopravy, má dojít ke zkrácení linky 163 pouze do zastávky Depo Hostivař. Pravidelnější spojení ze zastávek v Počernické ulici k metru Želivského zajistí nová autobusová linka 199. Spojení z Malešic k OC Štěrboholy zůstane zachováno díky prodloužené lince 228, která nově spojí Benice, Uhříněves, Dubeč, Štěrboholy se zastávkou Poliklinika Malešice. Jihovýchod Prahy získá přímé spojení ke svému spádovému zdravotnickému zařízení a Bečovská ulice v Uhříněvsi dlouho požadovanou obsluhu hromadnou dopravou. [related-post id="11325"] Linka 124 nově v pracovní dny s kloubovými autobusy Vzhledem k přetěžování spojů linky 124 zejména v Michli a v oblasti Brumlovky, se od 1. září chystá v souvislosti s úpravami linkového vedení v Malešicích nasazení kloubových autobusů na linku 124 v pracovní dny. Ty bohužel nedokážou projet současnými úseky linky 124 mezi Zeleným pruhem a Dvorci a také obratištěm Habrová, proto bude linka 124 zkrácena do své nejvytíženější části trasy mezi Želivského a Zeleným pruhem. Od Zeleného pruhu na Dvorce pojede nově linka 134, mezi Želivského, novou zástavbou na Třebešíně a Habrovou pojede posílená linka 155, na kterou budou místo midibusů trvale nasazeny standardní dvanáctimetrové autobusy. Úpravy autobusových linek v oblasti Prahy 3, 4 a 10 bude ještě schvalovat vedení hl. m. Prahy začátkem srpna.

Nová aplikace varuje nepozorné na blížící se tramvaj • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) testuje novou bezpečnostní aplikaci s názvem Pozor tramvaj! Určena je především chodcům v pražských ulicích, kteří kvůli nepozornosti mohou přehlédnout blížící se tramvaj. Cílem projektu je snížit počet srážek s tramvajemi a zvýšit bezpečnost veřejné dopravy.

Tři zastávky MHD mění název. Metro jezdí ve špičce častěji • Ze začátkem školního roku dochází v pražské MHD k několika změnám. Dopravní podnik očekává další nárůst počtu cestujících. Provoz tak bude organizován opět téměř v plném rozsahu jako před počátkem pandemie v březnu 2020.

Z Prahy do Spojených arabských emirátů bude létat pětkrát týdně nová linka • Letecká společnost Air Arabia spustí novou pravidelnou linku mezi Prahou a Šardžá, třetím největším městem ve Spojených arabských emirátech. Nové spojení bude v provozu pětkrát týdně od 11. prosince tohoto roku a dopravce bude do této destinace létat s Airbusem A320 pro 168 cestujících v ekonomické třídě. „Vítáme rozšíření nabídky letů do Spojených arabských emirátů, o které je mezi cestujícími velký zájem. Nová linka do Šardžá umožní cestujícím také přestup v rámci sítě letecké společnosti Air Arabia do dalších destinací v rámci Blízkého východu nebo Afriky. Očekáváme, že novou linku využije přibližně 97 tisíc cestujících za rok v obou směrech,“ uvedl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha.

Šardžá je třetím největším městem Spojených arabských emirátů.

Revizoři se vrací do práce. Lanovka na Petřín zatím jezdit nebude • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ode dneška obnovil provoz lanové dráhy v areálu Zoo Praha. Současně s tím posílí i provoz autobusové linky č. 112, vedoucí k pražské zoologické a botanické zahradě. Lanová dráha na Petřín ale začne jezdit znovu až 11. května.

Zazimování chaty nebo chalupy není radno podceňovat. Ne vždy škodí jen zloději • Počasí se pomalu ale jistě chystá předat nadvládu zimě a mnoho chatařů se proto chystá svou druhou nemovitost připravit na zimní spánek. Několik měsíců tak bude jejich letní sídlo bez dohledu, což výrazně nahrává všem nepoctivcům. Policie každoročně eviduje několik tisíc vykradených rekreačních objektů, počet vloupání však bude nejspíš ještě o něco větší. Přestože odhodlaného zloděje neodradí sebelepší zabezpečení, některá opatření mohou nevítaného pobertu odradit. Například důkladné zabezpečení vstupních dveří a oken.

Z Prahy do Šanghaje pětkrát týdně. China Eastern přidá pondělní lety • Letecká společnost China Eastern Airlines oznámola, že navýší počet letů na lince z Prahy do Šanghaje. Od 6. května bude létat z Letiště Václava Havla Praha již pětkrát týdně, nově také v pondělí.

Část Strakonické ulice se dočká rozšíření o jeden jízdní pruh • Pražští radní odsouhlasili rožšíření Strakonické ulice o jeden jízdní pruh v úseku mezi zastávkou Dostihová a Barrandovským mostem ve směru do centra. Sloužit bude autobusům MHD a vozům Integrovaného záchranného systému.

Dopravní podnik testuje dynamicky nabíjený elektrobus • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) učinil další krok v rozvoji elektromobility, a to v podobě nasazení nového typu vozidla s dynamickým dobíjením. V neděli 6. května 2018 vyjede prvně do zkušebního provozu s cestujícími nový elektrobus Škoda – SOR 30Tr v úseku Palmovka – Letňany. Vůz dostal evidenční číslo 9506 a na rozdíl od vozu 9505 je zcela bílý, aby byl na první pohled rozpoznán. DPP má nový bateriový trolejbus pronajatý na 1 rok. V rámci testování systému dynamického nabíjení tak bude zahájen zkušební provoz nového vozidla Škoda 30Tr. Nový přírůstek vzešel ze společné produkce dvou tuzemských výrobců, Škoda a SOR. Jedná se o bateriový trolejbus z produkce Škoda Electric, který využívá obdobně jako první testované vozidlo karosérii SOR NB12. Vozidlo bude označeno ve tvaru 58 PALMOVKA, respektive 58 LETŇANY. Zastávky linky č. 58 jsou v pravidelných zastávkách linky č. 140. Přeprava je zdarma. „Vzhledem k tomu, že největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je doprava, je naší povinností zkoušet v rámci MHD nové technologie, které umožní bezemisní provoz. Samozřejmě pokud splňují i rozumné ekonomické parametry,” říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Elektrovýzbroj nového vozidla je však na základě výsledků první fáze testování již lépe přizpůsobena požadovanému charakteru provozu. „Naším záměrem je do budoucna plná elektrifikace linky č. 140. Navazujeme na pilotní provoz elektrobusu, který úspěšně probíhá již více než půl roku, ale bateriový režim měl charakter především pomocného pohonu. Nynější nový elektrobus ve zkušebním provozu umožní plnohodnotnou jízdu na baterie,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že DPP si pronajal nový elektrobus na jeden rok. [gallery columns="1" size="full" ids="9923"] Elektrobus Škoda – SOR 30Tr je nabíjen dynamicky během jízdy. Nabíjecí systém se skládá z obousměrného trolejového vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ulici Prosecká o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny umístěné v dolní části Prosecké ulice. Úsek DPP vybral kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost. Nabíjení pomáhá také krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“).

ČD kupují nové motorové vlaky za 3 miliardy. Nasadí je do regionů • České dráhy podepsaly kontrakt na dodávku 33 nových bezbariérových motorových jednotek se společností PESA Bydgoszcz SA. Nové motoráky jsou typově podobné vlakům stejného dodavatele, které cestující znají pod označením RegioShark.

Děti do 15 let mohou po Praze cestovat zdarma. Svůj věk ale musí prokázat • Děti od 6 do 15 let mohou pro své cesty po Praze v rámci Pražské integrované dopravy (PID) uplatnit nárok na bezplatnou přepravu. K tomu ovšem při odbavení potřebují prokázat svůj věk.

Londýnské metro hlásilo příští stanici automaticky už na konci 19. století • Hlavní město Velké Británie bylo průkopníkem podzemní městské hromadné dopravy. Už v roce 1863 začaly v tunelech jezdit první vlakové soupravy na parní pohon. Ještě před koncem století byly již vozy poháněny elektřinou. Praha si musela na první metro počkat až do roku 1974. Již ve zmíněném roce 1891 si ale Pražané v Národních listech mohli přečíst o úžasném pokroku, jakého Britové dosáhli.

S místostarostou Prahy 4 o připomínkách ke změnám MHD • Systémový inženýr, absolvent Gymnázia Budějovická a ČVUT, jeden ze zakladatelů Občanského fóra a také zakládající člen ODS v Krči. Od roku 1990 působí v komunální politice a nyní je místostarostou Prahy 4 a zodpovídá mimo jiné za dopravu. Zdeňka Kovaříka vyzpovídal Vojtěch Jánský ze serveru tram-bus.cz.

Rekonstrukce další pražské tramvajové tratě začíná už tento čtvrtek • Ve čtvrtek v časných ranních hodinách odstartuje rekonstrukce tramvajové tratě v ulicích Starostrašnická a V Olšinách. Práce potrvají do konce letních prázdnin. Cestující v této oblasti musejí počítat s několika dočasnými změnami.

Na Staroměstskou radnici loni zavítalo téměř 700 tisíc návštěvníků • Staroměstská radnice zaznamenala v loňském roce rekordní návštěvnost od sjednocení vstupného v roce 2017. Vstupními dveřmi prošlo celkem 695 000 lidí. Největší počet návštěvníků, necelých 78 000, zavítal na radnici již tradičně v prosinci. V průměru tak na konci roku na Staroměstskou radnici přišlo 2 500 lidí denně. Nejslabší byl naopak únor, kdy přišlo 40 000 návštěvníků

Staroměstská radnice v Praze patří mezi vyhledávání cíle turistů.