Praha patří mezi nejoblíbenější destinace pro pořádání kongresů

ZprávyPražskýDEN.cz11. května 20182 minuty čtení

Foto: Archiv

Podle žebříčku, který každoročně sestavuje nejvýznamnější Mezinárodní kongresová asociace ICCA, je Praha 8. nejoblíbenějším městem pro pořádání kongresů. V roce 2017 se jich zde uskutečnilo celkem 151 a Praha v TOP10 předstihla portugalský Lisabon a jihokorejský Soul. První v žebříčku se umístila španělská Barcelona se 195 kongresy.

„Dlouhodobá podpora a grantová politika hlavního města Prahy v posledních letech přináší své výsledky. Přispěla k tomu bezpochyby i spolupráce města s podnikateli, kteří se na tvorbě systémové podpory v oblasti kongresů výrazně podíleli. Již řadu let se pohybujeme kolem elitní desítky, přičemž pro Prahu hovoří především pozitivní bezpečnostní situace, dostatečné ubytovací kapacity na příslušné úrovni a také dopravní infrastruktura, která, jak se ukazuje, patří mezi nejkvalitnější na světě. Praha se stala skokanem roku, když si v první desítce v minulém roce polepšila o tři příčky. Je to hmatatelný důkaz, že systematická podpora je v této oblasti klíčovým nástrojem. Pro nás je to signál, že jdeme tím správným směrem,“ uvedl radní hl. m. Prahy Jan Wolf.

Mezinárodní kongresová asociace ICCA (International Congress and Convention Association) každoročně sestavuje žebříček nejpopulárnějších kongresových destinací světa. V loňském roce se nejvíce kongresů konalo ve španělské Barceloně (celkem 195), druhou a třetí příčku obsadily se 190 kongresy Paříž a Vídeň. Praha se svými 151 kongresy se dostala na 8. příčku (v roce 2016 se v Praze konalo 126 kongresů) a předstihla tak nejen zmíněná města Lisabon a Soul, ale také nizozemský Amsterdam. O úspěšnosti Prahy svědčí i to, že ICCA svůj vlastní kongres uspořádala v loňském roce v Praze.

„V současné době bychom měli bez nadsázky hovořit o kongresovém průmyslu vzhledem k vysoké přidané hodnotě tohoto odvětví a faktu, že účastníci kongresů jsou primárně na pracovní cestě, nikoliv osobní návštěvě, kterou reflektují statistiky cestovního ruchu. V našem případě jde zejména o kongresy v oblasti medicíny, průmyslu a obchodu. Kromě prvotního finančního příjmu pro město, kongresy přinášejí nové poznatky a špičky ve svém oboru se podělí o své znalosti. Aby se Praha a Česká republika držely na světové úrovni, musíme v podpoře kongresového průmyslu pokračovat,“ dodává radní Wolf.

Nepřehlédněte

Evžen Korec: Trh s hypotékami je paralyzovaný, uzavřelo se o deset tisíc úvěrů méně než loni • Dění na českém hypoteční trhu je stále paralyzováno opakovanými zásahy České národní banky (ČNB). Nástup teplejšího počasí sice způsobil, že počet sjednaných hypotečních úvěrů v květnu podle ukazatele Fincentrum Hypoindex vzrostl meziměsíčně o 582 a naopak průměrná úroková sazba klesla na 2,8 procenta. Pokud se ale podíváme na loňský květen, tak zjistíme, že v letošním pátém měsíci banky uzavřely o 842 hypoték méně. Od začátku letošního roku pak hypotéku získalo o více než deset tisíc klientů méně (přesně o 10 245 hypoték).

Dopravní podnik shání řidiče tramvají. Nabízí poměrně slušné peníze • Dopravní podnik hl. m. Prahy se podobně jako mnoho dalších firem v Praze a celé republice potýká s nedostatkem pracovních sil.

Pruhy vyhrazené pro autobusy MHD v Praze postupně přibývají • Za uplynulý rok se podařilo zlepšit průjezd a spolehlivost pražských autobusů v dalších 20 problematických silničních úsecích o souhrnné délce téměř 8 km. K nejvýznamnějšímu zlepšení došlo v Bělohorské, Modřanské, Freyově, Kamýcké, Plzeňské a Tupolevově ulici. Nejvíce urychlila soustava nových preferenčních opatření páteřní linku 136. Pro letošní rok je v plánu dalších 11 opatření o celkové délce přes 4 km. Stavět se začne také rozšíření Strakonické ulice.

Komentář Evžena Korce: Stavebnictví se v květnu dál propadalo. Co je příčinou? • Propad českého stavebnictví zrychluje, stavební produkce v květnu podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) meziročně klesla o 7,6 procenta. V dubnu přitom stavebnictví kleslo meziročně o 4,6 procenta. Výrazně se na tom podepsalo pozemní stavitelství, které letos v květnu ve srovnání se stejným měsícem loňského roku propadlo o 11 procent.

Dopady krize překonáme, myslí si většina dotázaných • Negativní dopady opatření proti pandemii COVID-19 pocítilo ve 2. čtvrtletí tohoto roku 43 % zaměstnanců. Krize se dotkla i 60 % samostatně výdělečně činných. Velká většina postižených označovala dopady za dočasné. Takové jsou výsledky šetření Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Změny v MHD v září: Nové zastávky, ale i škrtání spojů • Od 1. září čekají Prahu drobné změny ve vedení autobusových linek. Někde dojde k posílení provozu, u jiných linek naopak k rušení spojů. Jsou zřízeny další zastávky a některé současné se nově objeví v režimu na znamení.

Cyklobus na lince č. 147 bude opět testovat přepravu jízdních kol • Od soboty 24. března mohou cestující v rámci zkušebního provozu na lince číslo 147 znovu vyzkoušet přepravu jízdních kol na speciálním rámu umístěném na zadní části autobusu. Dopravní podnik hlavního města Prahy tak pokračuje v testování přepravy jízdních kol v provozu pravidelných autobusových linek. V rámci zkušebního provozu bude přeprava kol dostupná pouze ve směru z centra (do kopce směr Výhledy) a z důvodu časové náročnosti jen v omezeném počtu obsluhovaných zastávek. Nakládka jízdního kola tak bude konkrétně možná v zastávkách Dejvická (přestup z metra) a V Podbabě (přestup z přívozu), vyložení pak pouze ve stanicích Internacionální a Výhledy. „Cyklobusy pomáhají cyklistům překonat obtížné stoupání do Suchdola. Věřím, že zájem cyklistů o využití cyklobusů dál poroste, rád zdůrazňuji, že přeprava kol je zdarma,“ říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Jak to funguje? Cyklobusy jsou vybavené nosičem na šest jízdních kol na zadní části vozu. Cestující s kolem dá řidiči znamení zdvihnutím ruky, jízdní kolo si naloží sám (za dohledu řidiče) a oznámí řidiči zastávku výstupu. Řidič následně jízdní kolo uzamkne a předá cestujícímu visačku s číslem držáku. Při výstupu se cestující prokáže visačkou s číslem držáku, řidič kolo odemkne a cestující si ho samostatně vyloží. Cestování s možností přepravy jízdního kola bude možné využít na lince číslo 147 v pracovní dny na každém druhém spoji, a to přibližně do 23:30 hod. O víkendech bude možné využít cestování s jízdním kolem na všech spojích přibližně do 20:30 hod. Zkušební provoz, trvající přibližně do konce října 2018 ověří, zda je možnost přepravy jízdních kol prakticky využitelná i v hustém městském provozu. [related-post id="7860"] Přepravovat lze pouze běžná kola, nikoliv kola s pomocným elektrickým nebo spalovacím pohonem, jednokola (tzv. monokola), dvoukola a koloběžky, které by nebylo možné na nosič bezpečně upevnit. Z jízdních kol musí být před naložením sejmuta všechna doplňková vybavení jako světlomety, brašny, láhve apod.

Stavba nové tramvajové tratě ze Sídliště Barrandov do Holyně odstartovala • Praha bude mít další novou tramvajovou trať. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) u smyčky Sídliště Barrandov začal stavět 1 kilometr dlouhý úsek do Holyně. Jedná se o první etapu nové tratě Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec. Její výstavba potrvá 10 měsíců a budou na ní dva páry zastávek: Kaskády a Holyně.

Kavárny CrossCafe v Praze končí. Podpora vlády nestačila, říká provozovatel • Provozovatel sítě kaváren CrossCafe oznámil, že definitivně ukončí provoz všech pěti pražských poboček.

Praha 4 odmítá stavbu výškových budov v lokalitě Nové Dvory • Praha 4 nesouhlasí s tím, aby se územní plán měnil podle požadavků developerů. Rada městské části Praha 4 dnes proto odmítla změnu územního plánu, která by umožnila společnosti Fisolta vybudovat v lokalitě budoucí stanice metra D Nové Dvory další výškovou budovu. Praha 4 požaduje územní studii na celé území, protože nelze nahodile zvyšovat zástavbu bez vytvoření celkové koncepce. „Jedná se o pozemky pod bývalou zemědělskou usedlostí Nové Dvory, která je v současné době využívaná jako administrativní budova, a kde byl před lety zavražděn kmotr Mrázek,“ říká radní pro územní rozvoj Alžběta Rejchrtová (Trojkoalice/Zelení) a pokračuje: „Vlastníci chtějí dosavadní budovu odstranit a na jejím místě podél Novodvorské ulice postavit novou. Požadují navýšení stávajícího kódu zastavěnosti z F na kód H, což by jim umožnilo vybudovat až 50 metrů vysokou budovu.“ Praha 4 předložila hlavnímu městu požadavky na vypracování územní studie za široké participace veřejnosti, nejen z Prahy 4, ale i z Prahy 12 a sousední Libuše. Územní studii pro tuto lokalitu požadují i obě městské části – Praha 12 a Praha – Libuš. Tato lokalita bude vybudováním stanice metra Nové Dvory pro developery velmi atraktivní. Pro výkup pozemků kolem všech budoucích stanic metra D, včetně Nových Dvorů, plánuje hlavní město vytvořit společný podnik Dopravního podniku a společnosti Penta. „Kolem stanice Nové Dvory vlastní pozemky hlavní město a my jsme toho názoru, že by se do společného podniku městské podzemky vkládat neměly. Město by se samo mělo rozhodnout na základě názorů svých obyvatel, jaké veřejné budovy by v novém centru této části Prahy chtělo mít a jak má okolí stanice Nové Dvory vypadat,“ uzavírá radní Rejchrtová.

Evžen Korec: Zájem o hypotéky klesá už čtvrt roku v řadě • Nízký zájem o hypotéky po mizerném loňském roce pokračuje i letos. V lednu opět došlo ke snížení počtu uzavřených hypoték, jde tak o třetí meziměsíční pokles v řadě. V prvním měsíci letošního roku banky uzavřely celkem 6491 hypotečních úvěrů v celkovém objemu 16,88 miliardy korun. Oproti prosinci loňského roku klesl počet smluv o 583 a objem poskytnutých hypoték o více než 1,1 miliardy korun. Vyplývá to z aktuálních dat ukazatele Fincentrum Hypoindex.

Příběh fotografie, kterou zná celý svět díky Windows XP. Kde vznikla a kolik vydělala autorovi? • Idylický snímek zářivě zeleného kopce a modré oblohy je pravděpodobně nejprohlíženější fotografií všech dob. Jako výchozí pozadí počítačového systému Windows XP ho viděl alespoň jednou v životě snad každý. Víte ale, kdy a kde vznikl? A kdo je jeho autorem?

Stavební produkci v Česku přibrzdila koronavirová krize • Po delším období růstu letos stavební produkce zatím klesá. Spolu s nemocností a sílícími dopady opatření proti šíření koronavirové nákazy se začaly projevovat nedostatek pracovní síly, váznoucí poptávka a administrativní nepřipravenost staveb. Naději na obrat dává aktuální zásoba prací a povolených staveb, zjistil Český statistický úřad.

Zájem o hypotéky poklesl. Banky se proto snaží držet nízké úroky • Hypoteční trh se letos stále potýká s výrazným poklesem zájmu, hypotéku si v dubnu sjednalo 6395 klientů. To je o pětinu méně, než ve stejném měsíci loňského roku. Vyplývá to z aktuálně zveřejněného ukazatele Fincentrum Hypoindex. Podle něj také průměrné hypoteční sazby už třetí měsíc v řadě zlevňují, aktuálně klesly na dubnových 2,85 procenta.

Dopravní podnik uzavře lanovku na Petřín. Za romantikou budete muset pěšky • Chystáte se na romantický výlet na Petřín? Počítejte s tím, že lanovka vás k petřínské rozhledně nevyveze. Provoz lanové dráhy bude od pondělí 5. března do pátku 23. března přerušen z důvodu revize, kterou technici Dopravního podniku hl. m. Prahy provádí pravidelně dvakrát do roka. Lanovka v úseku Újezd – Petřín nepojede celkem 19 dní. Do pravidelného provozu se vrátí až sobotu 24. března. Historie lanové dráhy Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891, ale od roku 1916 měla 16letou přestávku. Poté byla v provozu do roku 1965, kdy rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily. Současná lanovka vozí cestující na Petřín a dolů od roku 1985 a od stejné doby je součástí pražské sítě MHD. [related-post id="6255"] Každoročně přepraví 1,9 mil. cestujících, směrem nahoru 1,2 mil. lidí, směrem dolů pak 700 tisíc. Vytíženější je od dubna do října, kdy v průměru měsíčně přepraví 200 tisíc cestujících. V zimní sezóně to je v průměru 110 tisíc cestujících měsíčně.

Lanová dráha na Petřín slouží veřejnosti od 25. července 1891.

Pražská zoo sčítá ztráty způsobené covidem. Škody jdou do desítek milionů • Ekonomické ztráty Zoo Praha vzniklé kvůli epidemii covid-19 se vyšplhaly do astronomických výšek. Jen za jarní období, kdy musela být zahrada uzavřená pro návštěvníky, činí jejich střízlivý odhad 45 milionů. Finanční injekci ve stejné výši v minulém týdnu schválili pražští radní. Další miliony bude muset zoo ušetřit.

Zaměstnanci pražských škol dostanou po prázdninách přidáno • Pražští radní schválili navýšení platu učitelům a zaměstnancům škol pro rok 2019 o dalších 300 milionů korun. Celkem tak Praha letos přidá na platy ve školství nad rámec peněz od Ministerstva školství 1 miliardu korun. Peníze město školám pošle ve dvou částech – v srpnu a listopadu. Učitelům je ředitelé vyplatí následně.

Praha 2 schválila rozpočet na rok 2021. Část výdajů pokryjí úspory • Hospodaření městské části Praha 2 bude i v letošním roce vyrovnané. Plánované výdaje na aktivity městské části, investice a opravy se snižovat nebudou. Nejvíce peněz, podobně jako v předcházejících letech, půjde do oblasti školství, dále pak do sociální oblasti, na péči o veřejná prostranství, o zeleň a na obnovu bytového fondu v majetku městské části.

Dopravní podnik rozdá zaměstnancům mimořádné odměny • Představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) rozhodlo o vyplacení mimořádné odměny pro zaměstnance v souhrnné výši 20 milionů korun (bez zákonných odvodů). Zaměstnanci se na ně mohou těšit ve svých lednových výplatách.

Letiště Václava Havla Praha odbavilo nejvíce cestujících v historii • Na Letišti Václava Havla Praha včera večer padl potřetí za sebou historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho kalendářního roku dosáhl hranice 16 milionů.