Praha představila novou podobu Smetanova nábřeží

ZprávyKristián Vích22. března 20212 minuty čtení

Foto: Praha SOBĚ

Pražští radní schválili návrh nové podoby Smetanova nábřeží. Oznámil to náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Změny se mají týkat zastávek tramvají, stromořadí, chodníků nebo laviček.

Stavební práce by měly začít už letos na podzim, napsal Scheinherr na svém Facebooku s tím, že má jít o největší úpravu tohoto místa za několik desítek let.

Co se změní

U Karlových lázní vyroste nová tramvajová zastávka směrem ke Staroměstské. Rozšíření se dočká také zastávka Staroměstská směrem z centra od Smetanova nábřeží.

Změnou projde také i současné uspořádání zastávek Národní divadlo, kvůli kterým musí tramvajové linky 2 a 18 stavět dvakrát v jedné zastávce. Ta na Smetanově nábřeží se zruší a uvolní místo chodcům a stromům. Linka 17 bude nově stavět v plánované stejnojmenné zastávce na Masarykově nábřeží.

Na široké promenádě vedoucí od Karlova mostu přes Smetanovo nábřeží až po Národní divadlo pak má být vysázeno 24 nových stromů.

Národní divadlo – současný stav. Foto: Praha SOBĚ
Národní divadlo po revitalizaci. Foto: Praha SOBĚ
Karlovy lázně – současný stav. Foto: Praha SOBĚ
Karlovy lázně po revitalizaci. Foto: Praha SOBĚ
Smetanovo nábřeží – současný stav. Foto: Praha SOBĚ
Smetanovo nábřeží po revitalizaci. Foto: Praha SOBĚ
Křižovnická – současný stav. Foto: Praha SOBĚ
Křižovnická po revitalizaci. Foto: Praha SOBĚ
Staroměstská – současný stav. Foto: Praha SOBĚ
Staroměstská po revitalizaci. Foto: Praha SOBĚ

Co bude s auty?

Vedení města však musí vyřešit ještě jeden palčivý problém, kterým je osobní automobilová doprava. Už nyní ve směru ke Karlovu mostu řidiči neprojedou mezi Divadelní ulicí a křižovatkou u mostu Legií.

Vedení Prahy nechalo asi dvousetmetrový úsek v jednom směru pro auta dočasně uzavřít na konci loňského května, což tehdy kritizovala radnice Prahy 1 i řada politiků. Definitivním řešením má nyní zabývat speciální pracovní skupina.

„Půjdu na ni s návrhem, kterým se pro rezidenty městských částí Praha 1, 2 a 5 nic nezmění. Díky detekci registračních značek budou stále moci projet skrz Malou Stranu a Staré město z jihu na sever nebo naopak. Ostatní budou moci do oblasti přijet autem stejně jako dosud, jen se by se museli vrátit stejným směrem, jakým přijeli,“ uvedl Adam Scheinherr.

Toto opatření by podle něj podstatně zvýšilo plynulost linek MHD a bezpečnost chodců. Naopak by se snížil hluk a emise.

„Na každé místo v Praze se musíme z dopravního hlediska dívat individuálně a posuzovat, kdo a jak ho nejvíce využívá. Z hlediska jednotlivých druhů dopravy totiž využívají Smetanovo nábřeží ze 70 % lidé v MHD a chodci. Zbylých 30 % je individuální automobilová doprava,“ vysvětlil Scheinherr.

Nepřehlédněte

Nová pražská lanovka za miliardu korun spojí Podbabu s Bohnicemi • V Praze by mohla do několika let vzniknout nová lanovka, která propojí Podbabu se ZOO a s Bohnicemi. Návrh má podporu hlavního města i radnic Prahy 6 a Prahy 8. První cestující by mohli svézt mezi lety 2023 a 2024. Cesta z Dejvic do Bohnic se zkrátí skoro o půl hodiny, samotná stavba lanové dráhy by měla trvat přibližně rok. Půjde o nejtišší a nejekologičtější dopravní prostředek, který by mohl začít vozit cestující v rámci systému Pražské integrované dopravy.

Vizualizace nové pražské lanovky.

Dopravní podnik rozdá zaměstnancům mimořádné odměny • Představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) rozhodlo o vyplacení mimořádné odměny pro zaměstnance v souhrnné výši 20 milionů korun (bez zákonných odvodů). Zaměstnanci se na ně mohou těšit ve svých lednových výplatách.

Olšanská ulice se má radikálně proměnit. Chystá se nová studie • Pražští radní zadali vypracování studie revitalizace Olšanské ulice a jejího okolí. Na úkolu nyní pracuje Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). Dokument má určit budoucí urbanistickou podobu území. Řešit bude ale také veřejné prostranství, dopravu nebo snížení ekologické stopy.

Rohanský ostrov projde revitalizací. Mezi Libní a Karlínem vznikne nový přírodní park • Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) představil plány s Rohanským ostrovem. Celé řešené území o rozloze 56 ha se rozkládá od Karlína po Libeň a vznikne na něm i nový přírodní park. V meandru Vltavy plánuje Praha částečně zachovat tamní městskou divočinu a většinu oblasti postupně upravit pro volnočasové aktivity. Území také bude plnit funkci protipovodňové ochrany Prahy.

Pruhy vyhrazené pro autobusy MHD v Praze postupně přibývají • Za uplynulý rok se podařilo zlepšit průjezd a spolehlivost pražských autobusů v dalších 20 problematických silničních úsecích o souhrnné délce téměř 8 km. K nejvýznamnějšímu zlepšení došlo v Bělohorské, Modřanské, Freyově, Kamýcké, Plzeňské a Tupolevově ulici. Nejvíce urychlila soustava nových preferenčních opatření páteřní linku 136. Pro letošní rok je v plánu dalších 11 opatření o celkové délce přes 4 km. Stavět se začne také rozšíření Strakonické ulice.

Metro bude od prosince jezdit přes den o něco častěji • Pražská MHD postupně reaguje na mírné uvolňování protiepidemických opatření. Od pondělí 30. listopadu posílí metro během dne. K dosavadním posledním spojům metra z konečných cca ve 22:00 s návazností posledních denních tramvají a autobusů bude na všechny linky metra přidán poslední spoj s odjezdem z konečných cca ve 22:15 (avšak již bez návaznosti na denní povrchovou MHD). Provoz tramvají, autobusů i vlaků zatím zůstává beze změn.

Nová scéna dostane novou podobu. Rekonstrukce potrvá dva roky • Národní divadlo připravuje rekonstrukci Nové scény. Exteriér památkově chráněné brutalistní budovy zůstane víceméně zachován. Výraznější modernizace se ale dočká divadelní sál.

Od září dojde k úpravě provozu autobusových linek v Řepích a Dejvicích • K 1. září proběhnou na území městských částí Praha 6 a 17 drobné změny v provozu městské hromadné dopravy. Úpravy se dotknou linek 108, 164 a 225. Píše o tom web tram-bus.cz.

Sousedské slavnosti Zažít město jinak letos s rekordní účastí • Přesně 163 ulic, náměstí, proluk a dalších veřejných prostranství po celé republice hostilo v sobotu 18. září sousedské slavnosti Zažít město jinak. Jde tak zatím o největší ročník akce v celé šestnáctileté historii – ať už počtem míst, tak plochou záborů veřejných prostranství. Ta letos dosahovala téměř 100 tisíc m².

Praha 14 plánuje vybudovat tři nové železniční zastávky • Pražští radní schválili poskytnutí 12,5 milionu korun na zpracování projektové dokumentace tří nových železničních zastávek plánované linky S61 ze Smíchova přes Vršovice do Běchovic. Součástí nové linky bude i přestup na zastávku metra Depo Hostivař, a tak se cestujícím výrazně zkrátí jízda MHD z okraje Prahy a Středočeského kraje do centra.

Z Prahy na Mallorcu bude nově létat nízkonákladový Ryanair • Nízkonákladový letecký dopravce Ryanair oznámil, že od 4. června 2019 spustí novou pravidelnou linku mezi Prahou a španělským ostrovem Mallorca. Ten patří mezi velmi populární turistické destinace.

Dopravní podnik shání řidiče tramvají. Nabízí poměrně slušné peníze • Dopravní podnik hl. m. Prahy se podobně jako mnoho dalších firem v Praze a celé republice potýká s nedostatkem pracovních sil.

Po Praze jezdí další speciální tramvaj. Tentokrát „kulturní“ • Do pražských ulic dnes vyjela speciální „kulturní tramvaj“. Po celý tento rok v ní cestující najdou tipy na zajímavé kulturní akce. Zároveň kulturu sama do ulice přiveze. Příležitostně totiž poslouží jako pojízdné pódium.

Na lince Korean Air z Prahy do Soulu bude od října létat Dreamliner • Letecká společnost Korean Air oznámila, že na trase mezi Prahou a Soulem, hlavním městem Jižní Koreje, bude od 29. října 2018 létat s Boeingem 787-9 Dreamliner. V zimní letovém řádu bude i nadále létat třikrát týdně, vždy v pondělí, středu a sobotu. Tato verze letadla má kapacitu 269 cestujících v konfigurací tří cestovních tříd.

Historická linka 41 se vrací do ulic Prahy. Kdy se s ní můžete svézt? • Od pátku 30. března 2018 do neděle 18. listopadu 2018 je opět zaveden provoz historické tramvajové linky číslo 41. Linka je v provozu o sobotách, nedělích a svátcích vždy v době od 12.00 hodin do přibližně 18.00 hodin a projíždí v trasou Vozovna Střešovice – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Právnická fakulta – Čechův most – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Bílá labuť – Těšnov – Štvanice – Vltavská – Strossmayerovo náměstí – Veletržní palác – Výstaviště Holešovice. Uvedená trasa se může s ohledem na aktuálně probíhající výlukové akce během roku měnit. Na lince je stanoveno zvláštní jízdné a neplatí zde žádné jízdenky PID. Cena pro dospělé je 35 Kč, pro děti do 15 let, kočárek s dítětem, ZTP a důchodce nad 70 let činí 20 Kč.

Praha už ví, jak vybere provozovatele oblouků Negrelliho viaduktu • Pod nově opraveným Negrelliho viaduktem v Karlíně vznikne v budoucnu odpočinková zóna. Ve zhruba čtyřech desítkách oblouků se usadí komerční i kulturně-kreativní subjekty, které v menší míře doplní začínající podniky. Jednotlivé nájemce vybere speciální komise, kterou sestavuje pražský magistrát.

Mobilní signál pokrývá již polovinu pražského metra • Vysokorychlostní sítí LTE jsou nově pokryty stanice metra Chodov a Háje, jakož i přilehlé tunely. Cestující díky tomu mohou využívat mobilní a datové služby v LTE kvalitě již ve 33 z 61 stanic pražské podzemní dráhy. Do konce listopadu přibyde LTE signál také na Opatově, kde v současnosti Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) finišuje stavební práce na modernizaci a bezbariérovém zpřístupnění stanice.

Tramvajová trať z Modřan do Libuše povede až do Nových Dvorů • Chystaná tramvajová trať z Modřan do Libuše se navíc prodlouží o 1,8 km a povede až do Nových Dvorů. Společně s ní vzniknou i dvě nové tramvajové zastávky Přírodní a Nové Dvory. V pondělí o tom rozhodli pražští radní. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nyní začne připravovat dokumentaci potřebnou pro územní rozhodnutí a stavební povolení.

Tramvaj v Praze.

Část metra A nepojede dva dny. Bude se měnit zabezpečení • Z důvodu modernizace zabezpečovacího zařízení nepojede tuto sobotu a neděli 13. a 14. března metro na lince A mezi stanicemi Skalka a Depo Hostivař.

Souprava pražského metra

Bezdotykové tlačítko pro chodce se testuje na Dvořákově nábřeží • Už řadu let si mohou chodci na přechodech zkrátit čekání na zelenou stisknutím mechanického žlutého tlačítka. V Praze se nyní testuje i bezdotyková varianta.