Praha uzavřela Libeňský most, je v havarijním stavu

ZprávyPražskýDEN.cz19. ledna 20182 minuty čtení
Libeňský most.

Libeňský most.

Foto: Wikipedia.org

Praha v noci na pátek uzavřela pro veškerou dopravu pražský Libeňský most. Od jedné hodiny po půlnoci není průjezdný pro automobilovou dopravu a nesmí na něj ani tramvaje. Otevřený zůstává pouze pro pěší a pro cyklisty.

„Část Libeňského mostu je v havarijním stavu, před polednem jsme dostali na pracovním jednání první závěry Kloknerova ústavu, který označil stav jednoho z mostů Libeňského soumostí a jeho rámové konstrukce za havarijní, a proto na něj s okamžitou platností nesmí tramvaje ani vozidla těžší než pět tun,“ řekl náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek. „Není možné zajistit, že se v nejvíce poškozeném úseku mostu neobjeví více aut najednou a že by nebyl překročen limit pěti tun, proto se Technická správa komunikací, která most spravuje, rozhodla ho uzavřít pro veškerou dopravu.“

Stav Libeňského mostu je od dnešního dne oficiálně přeřazen do kategorie stavebního stavu mostu číslo VII ze sedmi možných stupňů. Právě tento stupeň označuje havarijní stav.

„Soumostí Libeňského mostu tvoří celkem šest mostů, v havarijním stavu je rámová konstrukce jednoho z nich, přibližně uprostřed vzdálenosti mezi Palmovkou a Maninami. Oprava havarijního stavu potrvá minimálně tři týdny, možná déle. Po tu dobu nesmí na Libeňský most žádná doprava,“ uvedl generální ředitel Technické správy komunikací hl. m. Prahy Petr Smolka. „Nejpozději do konce měsíce dostaneme také kompletní zprávu Kloknerova ústavu s výsledky všech diagnostických měření, včetně detailní zprávy ke stavu hlavního mostu přes Vltavu. Z toho vyplyne konkrétní podoba dalších dopravních omezení na mostě a následných prací.“

Infolinka

Hlavní město zřídilo bezplatnou speciální telefonní informační linku pro všechny, kteří by chtěli získat bližší informace k uzavírce mostu. Je v provozu od čtvrtečního večera a bude do odvolání k dispozici nonstop. Její číslo je 800 100 991.

Objízdné trasy veřejné dopravy

„V pátek budeme odklánět tramvaje operativně, od soboty pak budou jezdit tramvaje po pevných výlukových trasách, které zveřejníme během pátku,“ sdělil dopravní ředitel pražského dopravního podniku Ladislav Urbánek.

„Vzhledem k tomu, že na most nesmí žádná vozidla, nemáme jak zavést ani náhradní autobusovou dopravu. Budeme se ale snažit operativně posílit autobusovou linku číslo 156, která jezdí po Holešovicích, a také linku 201 z Nádraží Holešovice na Bulovku.“

Operativní odklony linek pro noc ze čtvrtka na pátek a během pátku

Linky číslo 1 a 25 pojedou z Vltavské odklonem přes Florenc a Křižíkovu na Palmovku. Linky číslo 6 a 14 obslouží oblast Tusarovy a Ortenova náměstí v Holešovicích. Noční linka číslo 94 pojede z Ortenova náměstí odklonem přes Vltavskou, Florenc a Křižíkovu na Palmovku a dále na Lehovec po své pravidelné trase.

Objízdné trasy pro automobily

„Řidičům doporučujeme využít pro cestu přes Vltavu ostatní mosty, tedy Hlávkův, Barikádníků nebo Trojský,“ upřesnil ředitel technické správy komunikací Petr Smolka.

Nepřehlédněte

OBRAZEM: Oprava Šlechtovy restaurace pokračuje. Otevírat bude za rok • Po mnoha letech si v červnu minulého roku převzala Šlechtovu restauraci stavební firma, která jí má navrátit původní slávu. Šlechtovce nyní zbývá poslední rok rekonstrukce, která se dotkne nejen samotné budovy, ale také jejího okolí. Celkově budou stát opravy přibližně 100 milionů korun. Všechny záměry na záchranu stavby nebyly z různých důvodů uskutečněny celých 15 let. „Od povodní v roce 2002 se nenašel nikdo, kdo by učinil potřebné kroky k záchraně Šlechtovky. Velmi mě proto těší, že si naše vedení města vzalo obnovu Šlechtovy restaurace skutečně za svou a první výsledky můžete vidět již nyní,“ uvedla primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová. S hotovým dílem počítá hlavní město Praha v létě 2019. „Několik generací čekalo na obnovu této významné historické památky a konečně je rekonstrukce skutečností. Pevně věřím, že příští rok bude Šlechtova restaurace slavnostně znovuotevřena a naváže na svou někdejší slávu,“ doplnil radní pro kulturu Jan Wolf. Předpokládané finanční náklady na rekonstrukci jsou 100 milionů korun. Předmětem rekonstrukce je historické jádro budovy, dále přistavovaný zadní trakt hlavní budovy a součástí projektu jsou také opravy původních sklepů, opěrné zdi, altánu a zpevnění ploch. Historie Šlechtovky Historie Šlechtovy restaurace se začala psát na konci sedmnáctého století. V tehdejší Královské lovecké oboře, dnes známé spíše jako Stromovka, byl v letech 1689 až 1692 tento objekt postaven hrabětem Kryštofem Františkem Vratislavem z Mitrovic pro rakouského císaře Leopolda I. jako lovecký letohrádek. V dalších staletích však sloužil mnoha různým účelům. Když se obora v první polovině 18. století stala vojenským ležením, škody utrpěl i letohrádek. Později byl již poničený objekt dokonce využíván jako sklad obilí a sena. Přestavba v polovině 19. století mu dala podobu, jakou přibližně známe dnes. V roce 1883 zde otevřel restauraci Václav Šlechta a jeho rodina ji provozovala až do začátku 2. světové války. Po válce byla restaurace ještě částečně v provozu, ale objekt chátral a nakonec byl uzavřen. Poté ho poničily dva požáry a v roce 2002 povodeň. [gallery columns="1" size="full" ids="11431,11430,11433,11432,11435"]

Budova Burzy v Holešovicích dostane původní historickou podobu • Reprezentativní budovu někdejší jateční burzy v areálu Pražské tržnice čeká rekonstrukce. Záměr odsouhlasili pražští radní. Památkově chráněný objekt je kvůli havarijnímu stavu momentálně bez využití. Celková rekonstrukce za přibližně 200 milionů korun uvede Burzu do původního historického stavu. Lidem bude následně sloužit jako restaurace.

Nové parkoviště v Holešovicích pojme 83 automobilů • Praha otevřela první část nově budovaného sdruženého parkoviště v ulici Jankovcova. Zhruba z poloviny bude areál sloužit jako parkoviště pro veřejnost s kapacitou 83 parkovacích míst včetně míst pro nabíjení elektromobilů. Druhou část po dokončení využije Správa služeb hlavního města Prahy. Celkové dokončení stavby se plánuje na srpen letošního roku.

Návštěvníci Stromovky se mohou učit poznávat dřeviny • Pražská Stromovka patří mezi druhově nejpestřejší parky v zemi. Nachází se zde celkem 203 druhů a kultivarů listnatých a 44 druhů a kultivarů jehličnatých dřevin. U mnoha stromů ve Stromovce se nyní objevily nové jmenovky v rámci projektu „Stromy, které chcete znát“.

Nástupiště ve stanici metra Muzeum A pro směr Depo Hostivař opět v provozu • Dopravní podnik hl. m. Prahy v úterý 12. prosince 2017 uvedl opět do provozu nástupiště ve stanici metra Muzeum A ve směru Depo Hostivař. Na nástupišti ve směru Nemocnice Motol začnou práce 3. ledna a potrvají necelých pět měsíců.

Stanice metra Muzeum.

Metro bude od prosince jezdit přes den o něco častěji • Pražská MHD postupně reaguje na mírné uvolňování protiepidemických opatření. Od pondělí 30. listopadu posílí metro během dne. K dosavadním posledním spojům metra z konečných cca ve 22:00 s návazností posledních denních tramvají a autobusů bude na všechny linky metra přidán poslední spoj s odjezdem z konečných cca ve 22:15 (avšak již bez návaznosti na denní povrchovou MHD). Provoz tramvají, autobusů i vlaků zatím zůstává beze změn.

Trojská kotlina se v příštích pěti letech zásadně promění • Oblast Trojské kotliny patří mezi cenná přírodní území, kde si Pražané mohou odpočinout od rušných ulic a náměstí. Aby tato „oáza klidu“ plnila svůj účel i v budoucnu, chystá hlavní město její postupnou revitalizaci.

Pražská tržnice oslaví 125 let bohatým programem pro celou rodinu • V sobotu 12. září se uskuteční oslavy 125. výročí otevření Pražské tržnice. V areálu bude odhalena naučná stezka se čtrnácti zastaveními, která seznámí návštěvníky s historií bývalých městských jatek. Přes den proběhnou divadelní představení, cirkusová show, sportovní hry, koncerty nebo přehlídka malých pivovarů a pouliční gastronomie. Celodenní program vyvrcholí rozsvícením světelné instalace Michala Škapy.

Praha 7 pomáhá lidem v životní krizi dostat se z nejhoršího • Radnice Prahy 7 dává lidem v tíživé životní situaci šanci na návrat do běžného života. Sedmá městská část od roku 2017 kompletně sjednotila úklid městské části pod vlastní firmu, která dává práci dlouhodobě nezaměstnaným. S lidmi v krizových situacích Praha 7 zároveň dále pracuje v rámci řady sociálních programů. Aktuálně rozšiřuje nabídku poskytované pomoci o další služby, jako je sociální a dluhové poradenství, služby psychologa či podpora výchovy a vzdělávání dětí.

Nezaměstnaní pomáhají například s úklidem veřejného prostranství.

Na Letné vyroste luxusní hotel s pěti stovkami pokojů a střešním barem • V Praze do několika let vyroste pětihvězdičkový kongresový hotel Hard Rock Hotel Prague. V prostorách bývalého tréninkového hřiště Generali Areny na Letné ho vybuduje Energetický a průmyslový holding (EPH), vlastněný magnátem Danielem Křetínským.

Krásná budova s pohnutým osudem. Opravená Šlechtova restaurace se po desítkách let znovu otevře • Několik generací Pražanů čekalo na rekonstrukci kdysi proslulé Šlechtovy restaurace v parku Stromovka. Dělníci si stavbu převzali v polovině roku 2017 s tím, že hotovo bude do dvou let. Práce ale oproti původnímu plánu nabraly zpoždění. První hosty proto nová Šlechtovka přivítá až v příští sezóně.

Kdysi proslulá Šlecjtova restaurace nyní prochází rekonstrukcí.

Trolejbusy se vrací do Prahy. Dopravní podnik chystá nákup vozů • Pražský dopravní podnik vypsal tendr na nákup 15 bateriových kloubových trolejbusů. Ty mají být nasazeny na linku č. 140 Palmovka – Miškovice, jejíž elektrifikace se v současnosti připravuje a na konci letošního února na ni bylo vydáno pravomocné stavební povolení.

Myslivecké slavnosti na Letné nabídnou setkání se zvířaty i odborníky • Lovečtí psi, sokolníci, ukázky řemesel i zvěřinové speciality – to vše přinesou Myslivecké slavnosti v Národním zemědělském muzeu v Praze na Letné. V sobotu 2. listopadu od 10 do 16 hodin mají návštěvníci možnost setkat se s odborníky ze světa myslivosti a seznámit se s historií i současností mysliveckých tradic.

Ulice Františka Křížka projde revitalizací. Praha 7 vybrala vítězný návrh • Praha 7 vyhlásila v listopadu loňského roku architektonickou soutěž na revitalizaci ulice Františka Křížka. Ve středu se na úřadě městské části konalo slavnostní vyhlášení výsledků spojené s vernisáží výstavy soutěžních návrhů. První místo získal návrh architekta Josefa Hlavatého. Do architektonické soutěže bylo přihlášeno celkem 9 anonymizovaných návrhů. Odborná porota, které předsedala vídeňská architektka Gabu Heindl, návrhy hodnotila z pohledu čtyř hlavních kritérií: architektonicko-urbanistického řešení, kvality veřejného prostoru, výše stavebně-investičních a provozních nákladů a dopravně-technického řešení. Podle názoru poroty zadání nejlépe splnil návrh architekta Josefa Hlavatého. Druhé místo obsadil návrh Tomáše Kopeckého a Jana Hájka, třetí místo získala spol. Unhary s.r.o. Hany Sýkorové, Jana Linharta a Jana Procházya. Zvláštní ocenění poroty obdržel projekt MONNOM STUDIO za přínosné podněty především s ohledem na řešení dopravy. [related-post id="5087"] „Naším záměrem revitalizace ulice Františka Křížka je vytvoření příjemného funkčního veřejného prostoru, který bude dobře sloužit jak rezidentům, tak ostatním návštěvníkům. Celou ulici vybavujeme pravidelně vysázenými stromy, které poskytnou stín v horkých letních dnech, zútulní řešený prostor a umožní umístění předzahrádek přilehlých restaurací a kaváren. Předprostor tří nejdůležitějších institucí (Bio Oko, ZŠ Františky Plamínkové a ZŠ Letohradská) rozšiřujeme a akcentujeme skupinami stromů odlišného druhu. Tyto předprostory budou vybaveny lavičkami, cyklostojany a odpadkovými koši. Průběh celé ulice je navržen jako jednosměrný. Díky tomu dosáhneme jednotného uličního profilu po celé délce řešené ulice. Po obou stranách jednosměrné komunikace umisťujeme podélná parkovací stání,“ okomentoval vítězný návrh jeho autor Josef Hlavatý. [related-post id="5985"] V nejbližších týdnech povede radnice jednání s autory prvních tří oceněných návrhů, při kterém bude vybrán zhotovitel projektové dokumentace. Zahájení rekonstrukce je naplánováno nejdříve v roce 2020.  Investiční náklady stavby by neměly překročit 20 mil. Kč, bez DPH.

Vítězný návrh na revitalizaci ulice Františka Křižíka od architekta Josefa Hlavatého.

Národní zemědělské muzeum zve na biojarmark, poznávací hru a herní festival • Biojarmark, poznávací hra Za tajemstvím potravin aneb Víš, co jíš? i Agátin hravý festival – hned tři akce čekají o víkendu 18. – 20. října od 9 do 17 hodin na návštěvníky Národního zemědělského muzea v Praze na Letné. Víkend plný ochutnávek, přednášek a zábavy je určen nejen rodinám s dětmi. V sobotu je navíc vstupné do muzea zdarma.

Krampus čerti budou řádit na Výstavišti v Holešovicích • Pokud se rádi bojíte, přijďte v sobotu 7. prosince v 16 hodin na Výstaviště Praha. Sjedou se sem totiž ti nejděsivější démoni ze všech koutů České republiky. Před Průmyslovým palácem se bude prohánět více než 70 Krampus čertů. Vstup na vlastní nebezpečí!

Stanice metra Muzeum na lince A bude opět úplně uzavřena • Kvůli probíhající rekonstrukci bude od soboty 12. května 2018 (od zahájení provozu) do neděle 13. května 2018 (do ukončení provozu) obousměrně uzavřena stanice metra Muzeum na lince A. Vlaky budou stanicí pouze projíždět. Pro výstup do oblasti Václavského náměstí doporučuje Dopravní podnik využít stanici Můstek. Pro přestup z linky A na linku C můžete vystoupit ve stanici Můstek a dále využít linku B do přestupní stanice Florenc. Pro přestup z linky C na linku A se doporučuje vystoupit ve stanici Florenc a dále využít linku B do přestupní stanice Můstek. A kdo není líný, udělá si pro přestup malou procházku po Václavském náměstí. Stanice Muzeum na lince C bude v provozu. [related-post id="9847"] Informační kampaň Dopravní podnik v souvislosti s uzavírkou vydal informační letáky. Od 10. května 2018 je pro cestující připraveno upozornění formou hlášení ve staničním rozhlase, na lince A pak v době výluky i ve vozech prostřednictvím vlakového rozhlasu. Informace jsou rovněž informační tabule se schématickým nákresem a základními informacemi. V oblasti uzavřené stanice budou cestujícím k dispozici také informátoři v reflexních vestách. [gallery size="full" columns="1" ids="10077"]

Stanice metra Muzeum na lince A prochází rekonstrukcí.

Dopravní podnik testuje dynamicky nabíjený elektrobus • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) učinil další krok v rozvoji elektromobility, a to v podobě nasazení nového typu vozidla s dynamickým dobíjením. V neděli 6. května 2018 vyjede prvně do zkušebního provozu s cestujícími nový elektrobus Škoda – SOR 30Tr v úseku Palmovka – Letňany. Vůz dostal evidenční číslo 9506 a na rozdíl od vozu 9505 je zcela bílý, aby byl na první pohled rozpoznán. DPP má nový bateriový trolejbus pronajatý na 1 rok. V rámci testování systému dynamického nabíjení tak bude zahájen zkušební provoz nového vozidla Škoda 30Tr. Nový přírůstek vzešel ze společné produkce dvou tuzemských výrobců, Škoda a SOR. Jedná se o bateriový trolejbus z produkce Škoda Electric, který využívá obdobně jako první testované vozidlo karosérii SOR NB12. Vozidlo bude označeno ve tvaru 58 PALMOVKA, respektive 58 LETŇANY. Zastávky linky č. 58 jsou v pravidelných zastávkách linky č. 140. Přeprava je zdarma. „Vzhledem k tomu, že největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je doprava, je naší povinností zkoušet v rámci MHD nové technologie, které umožní bezemisní provoz. Samozřejmě pokud splňují i rozumné ekonomické parametry,” říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Elektrovýzbroj nového vozidla je však na základě výsledků první fáze testování již lépe přizpůsobena požadovanému charakteru provozu. „Naším záměrem je do budoucna plná elektrifikace linky č. 140. Navazujeme na pilotní provoz elektrobusu, který úspěšně probíhá již více než půl roku, ale bateriový režim měl charakter především pomocného pohonu. Nynější nový elektrobus ve zkušebním provozu umožní plnohodnotnou jízdu na baterie,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že DPP si pronajal nový elektrobus na jeden rok. [gallery columns="1" size="full" ids="9923"] Elektrobus Škoda – SOR 30Tr je nabíjen dynamicky během jízdy. Nabíjecí systém se skládá z obousměrného trolejového vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ulici Prosecká o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny umístěné v dolní části Prosecké ulice. Úsek DPP vybral kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost. Nabíjení pomáhá také krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“).

Mobilní signál v metru se rozšířil do dalších stanic • Cestující v pražském metru mohou od minulého týdne využívat LTE signál v dalších třech stanicích. Nejpozději do konce letošního roku by mělo být pražské metro pokryté signálem kompletně.

Část metra C o víkendu nepojede. Bude se měnit zabezpečení • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) bude o tomto víkendu ve stanici metra Nádraží Holešovice modernizovat stávající elektronické stavědlo a současně vymění dřevěné pražce za betonové. Z tohoto důvodu bude od soboty 13. února do neděle 14. února obousměrně přerušen provoz metra v úseku Florenc – Ládví.