Prahu dnes čeká největší stávka taxikářů v dějinách

ZprávyPražskýDEN.cz8. února 20182 minuty čtení

Foto: Archiv

Tisíce taxikářů budu dnes v ulicích Prahy demonstrovat proti službám typu Uber. Konkrétní podobu protestů nikdo ze zástupců taxikářů neupřesnil. Vyloučit se tak nedá hromadná pomalá protestní jízda a snaha o blokování dopravy v metropoli.

Sraz účastníků demonstrace je v 10 hodin dopoledne na Strahově. Podle sdělení Asociace koncesionářů v taxislužbě a Sdružení českých taxikářů se protestů zúčastní až šest tisíc lidí. Podpořit kolegy údajně přijedou i taxikáři z regionů. Půjde tak zřejmě o nějvětší stávku řidičů taxi v dějinách, která překoná i prostesty z října loňského roku.

Problémem jsou nerovné podmínky

Taxikářům vadí, že řidiči alternativních přepravních služeb typu Uber jezdí bez taxikářské koncese, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nepoužívají taxametry. Asociace taxikářů v této záležitosti dlouhodobě naléhá na primátorku Adrianu Krnáčovou, aby situaci řešila.

„Vyžadovat řešení formou stávky je nepřípustné. Nevím, v jaké realitě ti lidé žijí, ale tím, že budou blokovat Prahu, se jejich pozice nevylepší a spíše to bude mít opačný efekt,“ řekla na adresu stávkujících taxikářů Krnáčová. Na druhou stranu zástupcům Uberu vytkla, že Česká republika je vedle Ukrajiny, Polska a Slovenska jednou ze čtyř zemí, kde Uber umožňuje provozovat službu i řidičům bez platné licence, a tím zcela jednoznačně obcházejí zákony České republiky.

Protesty jsou tentokrát namířeny především proti vládě a ministerstvu dopravy. Taxikáři požadují přijetí takové legislativy, která by nerovné podmínky v oboru osobní přepravy po dlouhých letech konečně upravila.

[related-post id=“4965″]

Policie je v pohotovosti

V souvislosti s dnešní stávkou se dají očekávat velké komplikace v dopravě. Na situaci se už připravují policisté ve spolupráci s městskými strážníky.

„Policie již několik dní vede intenzivní jednání se všemi zainteresovanými stranami a připravuje se na všechny možné varianty a scénáře, které mohou nastat. V tuto chvíli nechceme spekulovat o případných postupech, které budou zvoleny, ale vše bude směřovat k tomu, aby se protesty dotkly dopravy v metropoli co nejméně. Prioritou bude tedy zajistit bezpečnost a plynulost silničního provozu. Policisté budou postupovat v mezích zákona a případné porušení příslušných zákonných ustanovení dokumentovat a postihovat,“ sdělil policejní mluvčí Jan Daněk.

Policie zároveň vyzývá všechny Pražany, aby dnes nechali auta doma a v maximální možné míře využívali pro přepravu v metropoli prostředky městské hromadné dopravy.

Nepřehlédněte

V Praze brzy vznikne velká síť nabíjecích stanic pro elektromobily • V Praze vyroste nová síť nabíjecích bodů pro elektromobily. Do roku 2019 je v plánu vystavět 59 přípojných bodů pro nabíjecí stanice, většina z nich bude rychlonabíjecích. Metropole chce být připravena na očekávaný růst zájmu o vozidla na elektrický pohon. „Jsem ráda, že Praha začne v této oblasti konečně dohánět jiné evropské metropole. Stávající síť nabíjecích stanic v Praze není dostatečná pro očekávaný rozvoj elektromobility, navíc většina existujících stanic je středně rychlých. Chceme Pražanům přichystat komfortnější podmínky, aby si elektromobily začali pořizovat ve větším měřítku. Prospěje to samozřejmě i životnímu prostředí ve městě. Podporu elektromobility proto vnímám jako logický krok, kterým se v zájmu čistější dopravy musíme ubírat,“ komentovala záměr Prahy primátorka Adriana Krnáčová. Praha zaostává za Evropou Počet elektromobilů v ČR exponenciálně roste. Odhady hovoří o tom, že v roce 2020 by měl roční prodej těchto aut stoupnout na sedm tisíc. V současné době je v Česku zaregistrováno přes tisíc elektromobilů. Síť nabíjecích stanic v hlavním městě momentálně čítá zhruba stovku veřejných míst, z čehož v roce 2017 bylo 11 rychlonabíjecích. Naproti tomu srovnatelně velká města, jako je Amsterdam nebo Vídeň, mají mnohem hustší infrastrukturu nabíjecích stanic. [related-post id="5727"] Praha proto chystá stávající síť nabíjecích stanic posílit. Do konce roku 2019 bude v pražských ulicích vybudováno 50 rychlonabíjecích a 9 středně rychlých nabíjecích bodů. Touto výstavbou dojde ke zpětinásobení stávajícího počtu rychlonabíjecích stanic na území hlavního města. Koordinaci projektu dostala na starost společnost Operátor ICT, která v metropoli zastřešuje zavádění Smart Cities technologií. „Rychlonabíjecí stanice umístíme do ulic s vysokou koncentrací provozu a obyvatel. Tyto stanice, kde vozidla nabijete v řádu desítek minut, jsou vhodné do lokalit s vysokou četností návštěv, jako jsou například nemocnice, úřady, hlavní tahy atd. Středně rychlé nabíjecí stanice budou stát na parkovištích P+R, kde lidé svá auta parkují na delší dobu a dál se většinou pohybují městskou hromadnou dopravou,“ přiblížil plány ředitel divize Smart Prague Operátora ICT Vladimír Zadina. [related-post id="5616"] Lokality už jsou vytipované V současné době probíhá příprava projektové dokumentace. Zároveň Rada hlavního města Prahy dnes schválila záměr vypsat veřejnou zakázku na výstavbu první vlny nabíjecích bodů. V této fázi se bude jednat o stavební přípravu celkem osmi nabíjecích bodů, polovina z nich bude rychlonabíjecích. Rychlonabíjecí stanice budou stát v blízkosti Vinohradské nemocnice, ve Vršovicích, v Praze-Řepích a na Chodově. Středně rychlé nabíjecí stanice budou postaveny na P+R parkovištích na okrajích metropole, jako je Černý Most, Letňany, Rajská zahrada a Ládví. Předpokládaná hodnota této veřejné zakázky na prvních osm nabíjecích bodů, která bude vypsána v brzké době, je 1 846 000 Kč bez DPH. Stavební zakázka na zbylých 51 přípojných bodů bude zahájena v druhé polovině tohoto roku. Celkově se počítá s tím, že do konce tohoto roku bude připravených nejméně 16 nabíjecích bodů. [related-post id="5683"] Praha očekává v budoucnu méně smogu „Záměr je takový, že Praha tímto způsobem připraví infrastrukturu přípojných bodů, které bude mít ve svém majetku. Následně bude tato místa pronajímat budoucím provozovatelům, kteří místa osadí samotnými nabíjecími stanicemi a budou je provozovat,“ doplnil projektový manažer Operátora ICT Jan Černý. V rámci podmínek, které budou muset splňovat budoucí provozovatelé nabíjecích stanic, budou možnost jednorázové platby za odběr, akceptace karty Lítačka a sdílení dat o provozu do datové platformy Prahy, kterou nyní Operátor ICT připravuje. Nová infrastruktura nabíjecích stanic bude sloužit široké veřejnosti. Kromě majitelů elektromobilů ji budou moci využít také například městské organizace, jakými jsou jednotky Integrovaného záchranného systému, pečovatelské služby, příspěvkové organizace či městské části. Rozvoj elektromobility přispěje ke zvýšení životní úrovně všech Pražanů a návštěvníků metropole, protože dojde ke zlepšení ovzduší a snížení smogových situací, a to zejména v zimních měsících.

Praha se chystá vyměnit dva tisíce zastávek MHD • Praha hledá novou podobu zastávek městské hromadné dopravy. Tento krok navazuje na vyhlášení vítěze na novou podobu pražských laviček, odpadkových košů a stojanů na kola. Cílem města je vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy. Zastávka by měla nejen chránit před nepříznivým počasím, ale i zjednodušit cestujícím orientaci a mít atraktivní design. Řízení zadává Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) spolu s Magistrátem hl. m. Prahy, zájemci mohou podat přihlášky do poloviny dubna. „Jsem ráda, že nezahálíme a pokračujeme v kultivaci veřejných prostranství v Praze a po lavičkách, odpadkových koších a stojanech na kola, vybereme nový vzhled i pro zastávky. Výhledově by mělo proměnou postupně projít až 2 000 zastřešených zastávek a já věřím, že se nám podaří najít takový design, který bude citlivý, moderní, ale přitom vkusný a nadčasový,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. [related-post id="5087"] Nová zastávka by kromě základních funkcí, jako je ochrana před nepříznivým počasím, měl usnadňovat cestujícím orientaci na zastávce. Jednoduchá údržba, odolnost vůči vandalismu nebo universální a nadčasový design jsou další požadavky, které bude odborná komise hodnotit při výběru finalistů a vítěze. Výměna stávajících zastávkových přístřešků a zábradlí, bude obdobně jako u vítězného setu lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola, postupná. [related-post id="6595"] „Přednost budou mít zastávky, které potřebují okamžitou výměnu, nebo kde dosud vůbec nejsou. Už dnes známe přes 350 takových míst,“ vysvětluje Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. Jednací řízení s uveřejněním není na rozdíl od klasické architektonické soutěže anonymní. Výhodou tedy je, že komise, přizvaní odborníci a zadavatel mohou s účastníky při procesu komunikovat. Návrh zastávkového přístřešku a zábradlí je technicky náročnější, proto je k dosažení kvalitního návrhu nutná zpětná vazba, kterou řízení umožňuje.Ukončení zadávacího řízení se očekává v listopadu.

Adriana Krnáčová chystá knižní thriller ze zákulisí pražské politiky • Bývalá pražská primátorka Adriana Krnáčová se pouští na spisovatelskou dráhu. Už letos v dubnu by měl vyjít její knižní thriller ze zákulisí pražské politiky s názvem Hydra.

Největší české náměstí dostane novou podobu. Podívejte se, jak bude v budoucnu vypadat • Karlovo náměstí v Praze se po mnoha letech nezdařilých pokusů konečně dočká nové podoby. Vítězný návrh, který vzešel z tzv. soutěžního dialogu, dnes schválili pražští radní. Citlivá obnova parku v centru města bude doplněna o promenádu, kavárnu, hřiště a trhy. Revitalizace má z parku vytvořit místo, kde lidé chtějí trávit čas. Autorem vítězného návrhu je německé krajinářské studio Rehwaldt Landschaftsarchitekten ve spolupráci s českou architektonickou kanceláří BY Architects a českou dopravní kanceláří PD Filip.

TOP 09 chce hlavu primátorky Krnáčové za pád lávky v Troji • Město jako správce majetku v případě lávky v Troji vážně selhalo v otázce bezpečnosti, tvrdí pražští zastupitelé za TOP 09. Na dnešním jednání zastupitelstva navrhli, aby primátorka Adriana Krnáčová (ANO) odvolala gesčně zodpovědného náměstka Petra Dolínka (ČSSD) nebo sama rezignovala.

Pražská zoo slavnostně zahájila novou sezónu • V pražské zoologické zahradě zahájili novou hlavní sezonu. Vedle slavnostního otevření přestavěné restaurace Gaston došlo i na „křtiny“ mimořádně vzácných leguánů chutných. Ti dostali velmi neobvyklá jména: Palačinka, Čokoláda a Bramborák. Zahajovací slavnosti se zúčastnili primátorka hl. města Prahy Adriana Krnáčová a její náměstci Eva Kislingerová s Petrem Dolínkem. Stovky přihlížejících návštěvníků během zahájení ocenily netradiční vystoupení lachtaní rodiny. Hlavní sezónu symbolicky odstartoval lachtaní samec Meloun, syn a pokračovatel slavného lachtana Gastona, který zahynul při povodni 2002. „V první řadě děkuji panu řediteli a všem ošetřovatelům, kteří se starají o zvířata. Děkuji jim za to, že přispívají k chodu celé zoo,“ prohlásila primátorka. [related-post id="7825"] Náměstek Petr Dolínek, do jehož gesce zoo spadá, uvedl: „Často sem chodím s dětmi a vidím velké proměny zoo, a to nejen pokud jde o pavilony a expozice, ale také zdánlivé drobnosti jako jsou lavičky, prvky pro děti, zpevněné cestičky a podobně.“ Dalším bodem programu byly křtiny tří leguánů chutných, kteří jsou podle Červené knihy IUCN vedeni jako ohrožený druh a Zoo Praha na ně čekala řadu let. Dnes byli slavnostně pojmenováni Palačinka, Čokoláda a Bramborák, a to na základě návrhu jejich chovatelky, paní Nataši Velenské. Slavnostní program zakončil koncert skupiny Slza.

87. hlavní sezónu Zoo Praha symbolicky zahajoval také lachtan Meloun, syn Gastona, který zahynul během povodní 2002.

OBRAZEM: Oprava Šlechtovy restaurace pokračuje. Otevírat bude za rok • Po mnoha letech si v červnu minulého roku převzala Šlechtovu restauraci stavební firma, která jí má navrátit původní slávu. Šlechtovce nyní zbývá poslední rok rekonstrukce, která se dotkne nejen samotné budovy, ale také jejího okolí. Celkově budou stát opravy přibližně 100 milionů korun. Všechny záměry na záchranu stavby nebyly z různých důvodů uskutečněny celých 15 let. „Od povodní v roce 2002 se nenašel nikdo, kdo by učinil potřebné kroky k záchraně Šlechtovky. Velmi mě proto těší, že si naše vedení města vzalo obnovu Šlechtovy restaurace skutečně za svou a první výsledky můžete vidět již nyní,“ uvedla primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová. S hotovým dílem počítá hlavní město Praha v létě 2019. „Několik generací čekalo na obnovu této významné historické památky a konečně je rekonstrukce skutečností. Pevně věřím, že příští rok bude Šlechtova restaurace slavnostně znovuotevřena a naváže na svou někdejší slávu,“ doplnil radní pro kulturu Jan Wolf. Předpokládané finanční náklady na rekonstrukci jsou 100 milionů korun. Předmětem rekonstrukce je historické jádro budovy, dále přistavovaný zadní trakt hlavní budovy a součástí projektu jsou také opravy původních sklepů, opěrné zdi, altánu a zpevnění ploch. Historie Šlechtovky Historie Šlechtovy restaurace se začala psát na konci sedmnáctého století. V tehdejší Královské lovecké oboře, dnes známé spíše jako Stromovka, byl v letech 1689 až 1692 tento objekt postaven hrabětem Kryštofem Františkem Vratislavem z Mitrovic pro rakouského císaře Leopolda I. jako lovecký letohrádek. V dalších staletích však sloužil mnoha různým účelům. Když se obora v první polovině 18. století stala vojenským ležením, škody utrpěl i letohrádek. Později byl již poničený objekt dokonce využíván jako sklad obilí a sena. Přestavba v polovině 19. století mu dala podobu, jakou přibližně známe dnes. V roce 1883 zde otevřel restauraci Václav Šlechta a jeho rodina ji provozovala až do začátku 2. světové války. Po válce byla restaurace ještě částečně v provozu, ale objekt chátral a nakonec byl uzavřen. Poté ho poničily dva požáry a v roce 2002 povodeň. [gallery columns="1" size="full" ids="11431,11430,11433,11432,11435"]

Krnáčová odchází z politiky, chce se prý věnovat rodině • Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v podzimních komunálních volbách nebude obhajovat svůj post. V rozhovoru pro deník MF Dnes uvedla, že je unavená a ráda by se věnovala rodině. Krnáčová dlouhodobě čelí kritice opozice i části Pražanů. V poslední době s ní nebyl spokojený ani předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Podporu údajně ztratila výrokem o zpovykaných Pražanech. Spekuluje se proto, že ohlášený odchod z politiky je spíš vynucený. Krnáčová totiž ještě v březnu tvrdila, že ji práce pro Prahu „strašně baví“. „Strašně mě baví pracovat pro Prahu. Je to velmi náročná práce, ale extrémně mě naplňuje," prohlásila Krnáčová v březnu v Hospodářských novinách. O měsíc později je ale všechno jinak: „Rozhodla jsem se, že dál už pokračovat nebudu,“ řekla v nejnovějším rozhovoru pro MF Dnes a dodala, že je unavená a ráda by se věnovala rodině. Své působení v čele Prahy Krnáčová hodnotí pozitivně. „Primátor se může svým mandátem prospat nebo chtít něco dokázat, a já jsem chtěla něco dokázat. Slíbila jsem, že vyřeším největší problémy, a to jsem dokázala,“ řekla v rozhovoru dále Krnáčová. Jako příklad uvedla nahrazení Opencard Lítačkou, pronájem Škodova paláce nebo schválení pražských stavebních předpisů. [related-post id="9195"] Adriana Krnáčová (57) Historicky první pražská primátorka pochází z Bratislavy, v Česku žije od poloviny 90. let. Vystudovaná kunsthistorička se v minulosti věnovala výtvarnému umění, v letech 2001 až 2007 vedla českou pobočku organizace Transparency International. V politice se angažuje od roku 2014, kdy se stala náměstkyní ministra vnitra pro veřejnou správu a legislativu a později primátorkou.

FOTOREPORT: Konec ostudy! Okolí Národního muzea se začíná měnit. Hotovo bude už letos • Rada hl. m. Prahy dnes schválila kroky vedoucí ke zpříjemnění okolí Národního muzea. Hlavní úpravy čekají prostor mezi historickou a novou budovou Národního muzea. Dále se plánuje nové napojení na tramvajovou trať ve Vinohradské a Škrétově ulici. Změny proběhnou ještě letos. Podklad pro celkovou vizi okolí Národního muzea vypracoval Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha).

Konec jedné velké pražské ostudy.

Rekonstrukce Václavského náměstí začne příští týden, projekt získal stavební povolení • Po dlouhých třinácti letech od architektonické soutěže může konečně začít rekonstrukce dolní části Václavského náměstí. Projekt totiž získal stavební povolení.

Nová podoba Václavského náměstí.

Poslechněte si poslední rozhovor s Janem Palachem. Upálil se před 49 lety na protest proti okupaci • Jan Palach, student historie a politické ekonomie pražské filozofické fakulty se 16. ledna 1969 okolo 13:30 polil hořlavinou a upálil před budovou pražského Národního muzea, na protest proti okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy. Bylo mu 21 let. S rozsáhlými popáleninami byl převezen na Kliniku popálenin Fakultní nemocnice Královské Vinohrady v pražské Legerově ulici, kde po třech dnech zemřel.

Jan Palach na fotografii z tabla mělnického gymnázia.

Teroristický útok v Praze? Proběhne obrovské cvičení v metru • Prahu čeká jedno z největších cvičení bezpečnostních složek za posledních několik let. Konat se bude ve středu 20. června v brzkých ranních hodinách a zúčastní se jej stovky figurantů a členů složek Integrovaného záchranného systému. Místem „teroristického útoku“ se stane vestibul stanice Muzeum na trase metra C. Cvičení má za cíl připravit bezpečnostní a záchranné složky na případný zásah v reálném prostředí. Evropa a celý svět se potýká v posledních dekádách se zhoršenou bezpečnostní situací, která je ve většině případů spojena s extremismem. Ten si v mnoha evropských zemích vyžádal stovky obětí, drtivou většinu z nich tvořili náhodní kolemjdoucí nebo cestující v dopravních prostředcích. „Na území České republiky k takovýmto událostem naštěstí doposud nedošlo, Praha je dokonce šesté nejbezpečnější město na světě,“ připomíná primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová. „Přesto je cílem našeho snažení se na tuto eventualitu náležitě připravit. Připravenost, koordinace a adekvátní rychlá reakce jsou v takovou chvíli naprosto zásadní,“ uvedla dále primátorka. Právě proto Praha ve spolupráci se všemi bezpečnostními složkami připravuje velké cvičení v metru, které by pomohlo zlepšit koordinaci zasahujících hasičů, policistů a záchranářů. 300 cestujících a 60 obětí Celé cvičení bude rozděleno do tří částí. Nejdříve dojde k útoku v oblasti nástupiště stanice Muzeum na lince C pražského metra. Na místě bude poté přibližně 300 lidí, z toho 60 zraněných a mrtvých, ke kterým budou vyjíždět záchranáři. Na závěr bude svolán Krizový štáb hl. m. Prahy. Celkem se do nočního cvičení zapojí deset různých organizací včetně Fakultní nemocnice Královské Vinohrady nebo Českého červeného kříže. Součástí cvičení bude také omezení v dopravě v nočních hodinách od 18. do 20. června. To se bude týkat několika ulic v okolí Národního muzea. [related-post id="10935"] Dopravní opatření V souvislosti se cvičením a jeho přípravou budou zavedena některé dopravní opatření od 18. do 21. června. Vlastní cvičení se uskuteční 20. června od 1:30 hodin do 4:00 hodin a ulice Wilsonova a Mezibranská budou v té době uzavřeny pro dopravu. Doprava ve směru na Nuselský most bude převedena do protisměru. Provoz v Legerově ulici povede jedním jízdním pruhem a řidiči se ulicí Anglickou dostanou zpět do svého směru do Sokolské ulice. V opačném směru zůstane provoz v Legerově ulici zachován dvěma jízdními pruhy. V noci z 18. června na 19. června, od cca 22:00 hodin do cca 05:00 hodin, bude na komunikaci Wilsonova uzavřen levý jízdní pruh. Jeřáb zde bude přemísťovat deltabloky pro změnu provozu v jízdních pruzích. V noci z 20. června na 21. června, od cca 22:00 hodin do 05:00 hodin, bude opět uzavřen levý jízdní pruh na komunikaci Wilsonova. Jeřáb bude v tomto čase vracet deltabloky na původní místo. Cvičení se nijak nedotkne cestujících metra a to ani v dotčené stanici metra Muzeum C. Cvičení se uskuteční v pravidelné přepravní výluce po odjezdu posledního metra, kdy je stanice pro cestující pravidelně uzavřena. V době cvičení, tedy od cca 01:00 do 04:00 hodin 20. 6. 2018, bude pro noční autobusové linky 905, 907, 908 a 911 pouze bez náhrady zrušena zastávka Muzeum.

Metropolitní plán Prahy je hotový. Veřejnost do něj může nahlédnout • Od dnešního dne se veřejnost může seznámit s oficiální verzí návrhu Metropolitního plánu, nového územního plánu pro Prahu. Lidé si nyní plán mohou čtvrt roku prohlížet a připravit se na připomínkování. Připomínky k návrhu bude možné zasílat po dobu 30 dnů od 27. června. „Návrh plánu prošel v poslední době velkou diskuzí, do níž bylo zapojeno mnoho lidí z různých oborů a institucí. Věřím, že nyní je dlouhý proces projednávání dobře připraven,“ řekla primátorka Adriana Krnáčová. „Stále postupujeme podle harmonogramu. Po fázi, kdy plán připravovali odborníci Institutu plánování a rozvoje, přichází na řadu městské části, orgány státní správy a obyvatelé města. Chystáme celou řadu aktivit a setkání, na kterých se budou moci všichni zájemci s návrhem seznámit. Detailní znalost konkrétního území, kterou mají občané a městské části, jsou pro další přípravu dokumentu zásadní. I proto jsme čas na prostudování prodloužili o dva měsíce,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská. V návrhu Metropolitním plánu je komplexním způsobem vyjádřena vize rozvoje Prahy na příští desetiletí. Řídit se jim bude veřejná správa, investoři i občané. Plán neřeší detail jednotlivých domů a parcel, nýbrž koncepci celého města, včetně rozvoje infrastruktury nebo ploch pro novou bytovou výstavbu. „Jde o koncepci celého města o téměř 500 km2,“ vysvětlil Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR), který návrh plánu zpracoval. Od 16. 4. 2018 je dokumentace vystavena na magistrátním webu www.praha.eu v Sekci plánování města.

Praha bude mít náměstí Miloše Formana. Už se rozhodlo o místu • Pražští radní schválili název dosud nepojmenovaného prostranství nedaleko Dvořákova nábřeží. Plácek za za hotelem InterContinental Prague  se bude nově jmenovat náměstí Miloše Formana po nedávno zesnulém filmovém režisérovi.

Metropolitní plán vyráží na turné po městských částech • Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) dnes zahájil informační tour k Metropolitnímu plánu. Informační kontejner objede v průběhu dvou měsíců celkem 17 míst v Praze. Návrh Metropolitního plánu je také vystaven v Centru architektury a městského plánování (CAMP) až do konce července. „Návrh plánu prošel v poslední době velkou diskuzí, do níž bylo zapojeno mnoho lidí z různých oborů a institucí. Věřím, že nyní je dlouhý proces projednávání dobře připraven,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. Lidé si nyní plán mohou čtvrt roku prohlížet a připravit se na připomínkování. Připomínky k návrhu bude možné zasílat po dobu 30 dnů od 27. června. [gallery size="full" columns="1" ids="9835"] „Po fázi, kdy Metropolitní plán připravovali odborníci Institutu plánování a rozvoje, přichází na řadu obyvatelé města. Chceme s lidmi mluvit co nejvíce, právě oni totiž svoje čtvrti znají nejlépe. I proto pořádáme tuto tour a spoustu dalších informačních aktivit. Čas na prostudování plánu jsme navíc prodloužili o dva měsíce,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Jedna z aktivit, kde se zájemci mohou s návrhem plánu seznámit je informační tour po nejrůznějších pražských lokalitách. Kontejner navštíví celkem sedmnáct míst od Anděla přes Palmovku až po Uhříněves. Na každém stanovišti se zdrží dva dny, během nichž budou pracovníci IPR Praha připraveni odpovídat na otázky místních obyvatel – a to ať už se budou týkat Metropolitního plánu, nebo jiných projektů chystaných v dané oblasti. [gallery size="full" columns="1" ids="9836"] Vystavení v prostorách CAMPu představí návrh Metropolitního plánu ještě komplexněji. Vystaven bude hlavní výkres i vybraná schémata. Cílem expozice bude především seznámit veřejnost s obsahem plánu a přehledně vysvětlit jeho metodiku. Od zahájení výstavy do 1. června budou v prostorách CAMPu dva dny v týdnu přítomni i zástupci zpracovatelského týmu, stejně jako zástupci magistrátu. Veřejnost i zástupci městských částí tak budou mít možnost do CAMPu přijít a diskutovat konkrétní i obecná témata s odborníky. Od 1. června do konce výstavy pak budou odborníci připraveni konzultovat každý všední den. [related-post id="9465"] V návrhu Metropolitním plánu je komplexním způsobem vyjádřena vize rozvoje Prahy na příští desetiletí. Řídit se jim bude veřejná správa, investoři i občané. Plán neřeší detail jednotlivých domů a parcel, nýbrž koncepci celého města, včetně rozvoje infrastruktury nebo ploch pro novou bytovou výstavbu. „Očekáváme obrovský zájem veřejnosti a vítáme ho. Komunikujeme v maximální možné míře. Očekáváme desetitisíce dotazů a připomínek,“ vysvětlil Ondřej Boháč, ředitel IPR, který návrh plánu zpracoval.

Praha pořádá sbírku ošacení, hygienických potřeb a trvanlivých potravin • Hlavní město zahájilo Tříkrálovou sbírku pro Centrum sociálních služeb Praha. To v metropoli různými způsoby pomáhá těm nejpotřebnějším. Lidé mohou ode dneška až do 15. ledna mezi 13.00 a 15.00 hod. přinést další darované věci do prostor bývalé přepážkové haly Opencard/Lítačka ve Škodově paláci.

Co bude s Nemocnicí Na Františku? Magistrát chce zastavit privatizaci • Rada hl. m. Prahy na svém úterním zasedání souhlasila se záměrem převzít správu, provoz a budoucí fungování Nemocnice Na Františku od městské části Praha 1. Současně pověřila radní pro oblast zdravotnictví a majetku, aby zahájili s městskou částí Praha 1 jednání.

Bude Nemocnici Na Františku provozovat soukromá firma?

Nová aplikace usnadní život v Praze, dostupná je zdarma pro všechny • Praha spouští první zastřešující aplikaci, kde najdete řadu praktických informací pro každodenní život v hlavním městě.

Pražský novoroční ohňostroj připomene 100 let Československa • První den roku 2018 rozzáří Prahu ohňostroj v národních barvách, který zakončí tóny české hymny. Z Letné bude odpálen přesně v 18 hodin.

Praha chce, aby průvodci turistů museli skládat zkoušky • Rada hlavního města se vrhla na řešení problémů s průvodci po Praze. Ti totiž údajně často provádějí turisty po historickém centru bez základních znalostí města. Radní projednali návrh novely zákona, který si klade za cíl průvodcovství zpřísnit na vázanou živnost. Její získání by podléhalo splnění podmínky odborného vzdělání, případně složení rekvalifikační zkoušky. V současnosti může být průvodcem každý, kdo má živnost, což by se mělo změnit. „Změna se týká průvodcovské činnosti v cestovním ruchu, protože tato oblast není dostatečně ošetřena. Chceme tím vyřešit situaci, kdy jsou často nabízeny průvodcovské služby i lidmi, kteří nemají znalost Prahy a pražských reálií, a tudíž jsou ty služby velmi nekvalitní,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová. V praxi to znamená, že každý, kdo by ve městě chtěl vykonávat průvodcovskou činnost, by musel mít vzdělání v oblasti cestovního ruchu, historie – například dějin architektury či umění - nebo potřebnou rekvalifikaci. Předpokladem k získání rekvalifikace by pak byla zkouška mimo jiné z historie, umělecké historie, instruktáže k pražským památkovým objektům a nejzajímavějším turistickým trasám. Návrh novely zákona musí nejdříve schválit pražské zastupitelstvo, následně pak poslanci a senátoři. „Nechceme tu suplovat roli ministerstev, ale je pravda, že toto je problém, který se týká především Prahy, a musíme jej vyřešit v nejbližší možné době,“ dodala primátorka Krnáčová.

Staroměstské náměstí.