nesouhlas

Nepřehlédněte

Praha bude mít náměstí Miloše Formana. Už se rozhodlo o místu • Pražští radní schválili název dosud nepojmenovaného prostranství nedaleko Dvořákova nábřeží. Plácek za za hotelem InterContinental Prague  se bude nově jmenovat náměstí Miloše Formana po nedávno zesnulém filmovém režisérovi.

Praha pořádá sbírku ošacení, hygienických potřeb a trvanlivých potravin • Hlavní město zahájilo Tříkrálovou sbírku pro Centrum sociálních služeb Praha. To v metropoli různými způsoby pomáhá těm nejpotřebnějším. Lidé mohou ode dneška až do 15. ledna mezi 13.00 a 15.00 hod. přinést další darované věci do prostor bývalé přepážkové haly Opencard/Lítačka ve Škodově paláci.

Praha se chystá vyměnit dva tisíce zastávek MHD • Praha hledá novou podobu zastávek městské hromadné dopravy. Tento krok navazuje na vyhlášení vítěze na novou podobu pražských laviček, odpadkových košů a stojanů na kola. Cílem města je vytvořit vlastní design, který vychází z prostředí Prahy. Zastávka by měla nejen chránit před nepříznivým počasím, ale i zjednodušit cestujícím orientaci a mít atraktivní design. Řízení zadává Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) spolu s Magistrátem hl. m. Prahy, zájemci mohou podat přihlášky do poloviny dubna. „Jsem ráda, že nezahálíme a pokračujeme v kultivaci veřejných prostranství v Praze a po lavičkách, odpadkových koších a stojanech na kola, vybereme nový vzhled i pro zastávky. Výhledově by mělo proměnou postupně projít až 2 000 zastřešených zastávek a já věřím, že se nám podaří najít takový design, který bude citlivý, moderní, ale přitom vkusný a nadčasový,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. [related-post id="5087"] Nová zastávka by kromě základních funkcí, jako je ochrana před nepříznivým počasím, měl usnadňovat cestujícím orientaci na zastávce. Jednoduchá údržba, odolnost vůči vandalismu nebo universální a nadčasový design jsou další požadavky, které bude odborná komise hodnotit při výběru finalistů a vítěze. Výměna stávajících zastávkových přístřešků a zábradlí, bude obdobně jako u vítězného setu lavičky, odpadkového koše a stojanu na kola, postupná. [related-post id="6595"] „Přednost budou mít zastávky, které potřebují okamžitou výměnu, nebo kde dosud vůbec nejsou. Už dnes známe přes 350 takových míst,“ vysvětluje Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha. Jednací řízení s uveřejněním není na rozdíl od klasické architektonické soutěže anonymní. Výhodou tedy je, že komise, přizvaní odborníci a zadavatel mohou s účastníky při procesu komunikovat. Návrh zastávkového přístřešku a zábradlí je technicky náročnější, proto je k dosažení kvalitního návrhu nutná zpětná vazba, kterou řízení umožňuje.Ukončení zadávacího řízení se očekává v listopadu.

Elektrobusy v Praze přibydou. DPP kompletně elektrifikuje linku 140 • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračuje v rozvoji ekologické elektrobusové dopravy. DPP schválil na základě vyhodnocení zkušebního provozu záměr na plnou elektrifikaci autobusové linky č. 140 na trase Palmovka – Letňany – Čakovice – Miškovice. Elektrobusy s dynamickým dobíjením by na celé lince č. 140 měly vyjet nejpozději v roce 2021. V rámci první etapy zkušebního provozu byla ověřena životaschopnost koncepce dynamického nabíjení, zároveň však ze zkoušek vyplynuly připomínky i požadavky na další etapy a vozidla (např. zvýšení nabíjecích proudů, zlepšení parametrů pro jízdu do svahu mimo trolej, možnost nočního nabíjení a balancování baterií na garáži, apod.). Kromě technických zkoušek a měření byly zajištěny kursy řidičů trolejbusů. Součástí zkušebního provozu byly také opakované prezentační jízdy pro cestující. Důležité je, že systém obstál i při silných mrazech v závěru letošní zimy. Představenstvo DPP záměr o plné elektrifikaci autobusové linky č. 140 schválilo a následně byla informována i dozorčí rada DPP. Projekt počítá s plně bezemisním provozem kloubových elektrobusů na lince č. 140, které se budou dobíjet zejména prostřednictvím systému tzv. dynamického dobíjení. To znamená, že se elektrobus v určitých úsecích nabíjí za jízdy z trolejového vedení. „Ekologickou dopravu jednoznačně podporujeme, volíme cestu postupné elektrifikace autobusové dopravy, kde můžeme využít synergické efekty již vybudované napájecí infrastruktury pro tramvaje. V budoucnu lze tímto způsobem elektrifikovat velkou část páteřních autobusových linek, čímž se výrazně sníží negativní dopady autobusové dopravy na životní prostředí a obyvatele města,“ říká Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Doprava má v Praze největší podíl na znečištění ovzduší, proto musíme využívat všechny cesty, jak emise snížit. Osobně preferuji kolejovou veřejnou dopravu, ale metrem, tramvajemi či vlakem není možné pokrýt veškerou pražskou dopravní poptávku. Bez autobusů se ještě dlouho neobejdeme, jejich elektrifikace je proto logická cesta. Dynamické dobíjení nám umožňuje elektrifikovat i dlouhé páteřní linky,“ je přesvědčen Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. V současné době je instalován cca 1 km trolejového vedení v Prosecké ulici, kde od října 2017 probíhá zkušební ověřovací provoz elektrobusu s dynamickým dobíjením. Schválený záměr počítá s rozšířením trolejového vedení i na několik dalších úseků linky č. 140. Součástí projektu je rovněž výstavba nabíjecích stop a měnírny v garážích Klíčov. Pro nutné napájení budou využity další dvě měnírny. Stávající, jež napájí zmiňovaný úsek v ul. Prosecké, bude upravena pro trvalý provoz, a další bude původní trolejbusová měnírna v Letňanech, kterou nově DPP reaktivuje. „První přípravné kroky již probíhají, klíčovým krokem bude zejména vypracování a projednání projektové dokumentace k územnímu a stavebnímu řízení. Souběžně bude probíhat i příprava výběrového řízení na přibližně 15 kloubových elektrobusů, které nahradí současné naftové autobusy,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že záměrem DPP je projekt navázat na Operační program Praha – Pól růstu, čímž by DPP mohl získat dotaci ve výši až 85 procent z uznatelných nákladů.

Pražské židle a stolky se vrací. Letos můžete posedět až na šedesáti různých místech • V dubnu se v metropoli opět objeví oblíbené židle a stolky. Kromě již klasických míst jako je Malostranské náměstí nebo kampus Dejvice, se bude možné na černé židle posadit nově i v areálu Kasáren Karlín, na Štvanici, na sídlišti Lužiny nebo v Horních Počernicích v parku u Divadla. Zájem správců letos značně převýšil předchozí dvě sezóny a vyšplhal se až na 60 různých lokalit. „Loňská sezona přinesla také několik novinek. Na vybraných místech byly například židle a stolky umístěny volně bez řetízků. Například v Emauzích, v Botanické zahradě nebo před Veletržním palácem se tento postup osvědčil, a proto těch míst bude přibývat,” říká primátorka Adriana Krnáčová. Projekt Pražské židle & stolky tento rok proběhne již potřetí. Do otevřené výzvy pro provozovatele židlí a stolků se mohli přihlásit občané, spolky, soukromé subjekty či kulturní instituce. V pilotní sezoně 2015 byly židle umístěny jen na osmi místech. Loni se jejich počet zpětinásobil a tento rok budou židle ve více než 60 lokalitách. Mezi nová stanoviště patří např. kampus Albertov, Kasárna Karlín, parky Jezerka, Klamovka či Sacre Coeur, vnitroblok Corsa Karlín či na sídlišti Ďáblice, ostrov Štvanice nebo na Strossmayerově náměstí. [related-post id="7878"] „Zájem ze stran správců a uživatelů svědčí o tom, že Pražané se rádi účastní kultivace veřejných prostranství, ale také to, že možnost kvalitního posezení ve městě stále chybí,“ vysvětluje Petra Kolínská, náměstkyně primátorky. Vedení města věří, že Pražané židle nerozkradou Loňská sezona přinesla také pár novinek. Osvědčilo se umístění židlí a stolků na vybraných místech bez řetízků, proto budou v nadcházející sezoně židle a stolky volně, aby se například v létě daly pohodlně posunout do stínu. Další novinkou v minulém roce byl zimní provoz. Na některých místech židle zůstaly i přes zimu a lidé je tak mohli využívat mimo sezonu. [related-post id="7874"] Architekti z Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR) se pro projekt inspirovali v New Yorku, Kodani, Curychu či Stockholmu. „Rozhodli jsme se, že židle a stolky letos nebudeme zamykat stejně jako v Kodani nebo v New Yorku. Věříme, že Pražané důvěru města ocení,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel IPR.

Židle a stolky si u Pražanů získaly velkou oblibu.

Pražští taxikáři si musí do konce roku obstarat samolepku • Na základě novely zákona o silniční dopravě byla zavedena povinnost provozovatelů vozidel taxislužby mít vozidlo označené evidenční nálepkou. Magistrát hl. m. Prahy upozorňuje, že lhůta pro splnění této povinnosti končí 31. prosince 2020. Podle evidence vozidel taxislužby ji dosud několik tisíc provozovatelů nesplnilo.

Nová aplikace usnadní život v Praze, dostupná je zdarma pro všechny • Praha spouští první zastřešující aplikaci, kde najdete řadu praktických informací pro každodenní život v hlavním městě.

VIDEO: Teroristický útok v pražském metru. Policisté, hasiči a záchranáři nacvičovali případný zásah • Stovky lidí se staly cílem teroristů při útoku ve stanici Muzeum na trase linky C. Tři útočníci s automatickými zbraněmi a výbušninami při něm zabili třicet lidí a dalších jednatřicet vážně zranili. Okolo dvou set cestujících následně policisté evakuovali do bezpečí a na povrch. Cvičení mělo za úkol zlepšit koordinaci v případné reálné situaci. Celkově se jednalo o jedno z největších cvičení bezpečnostních a záchranných složek za poslední roky a v následujících týdnech specialisté celé cvičení vyhodnotí. „Z mé strany velice děkuji za koordinaci a nasazení všech složek a doufám, že se nás podobná situace v reálném prostředí nikdy týkat nebude. Jsem ale ráda, že jsme udělali další kroky k tomu, abychom případný útok zvládli co nejlépe,“ popsala primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová. Zásah policie Útok ve stanici metra se odehrál v nočních hodinách 20. června a zúčastnily se jej stovky členů Integrovaného záchranného systému a dalších organizací. První dva policisté se dostali na místo několik minut po začátku střelby do civilistů a zneškodnili útočníka na nástupišti. Poté vyčkali na speciálně vycvičenou šestnáctičlennou jednotku policie, která zajistila celý prostor a dalšího z teroristů zneškodnila. Třetí útočník však stihl odpálit nálož v jednom z vagónů soupravy metra. „V rámci tohoto cvičení jsme si vyzkoušeli některé nové taktické postupy. Cílem tzv. prvosledových hlídek policie je prioritně eliminace ozbrojeného útočníka a zajištění bezpečné zóny pro záchranné složky. Naši policisté si také spolu se záchranáři vyzkoušeli metodu třídění zraněných, takzvanou METODU START,“ řekl ředitel Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy Jan Ptáček. Na místě v tu chvíli zůstalo 200 lidí ve vestibulu a dalších 61 mrtvých a zraněných, které museli policisté roztřídit a pomoci jim s evakuací. Po zajištění celého nástupiště a přestupních prostor byli na místo přivoláni zdravotníci a hasiči, kteří se postarali o oběti útoku. [related-post id="11073"] Spolupráce s hasiči Hasiči při zásahu transportovali zraněné do sanitních vozidel. Chemici pražských hasičů prováděli preventivní monitoring případného výskytu nebezpečných látek na místě a kontrolu odvážených osob s ohledem na možnou kontaminaci zdravotnického personálu po převozu do nemocnice. Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy na místě události zajišťoval týlové zabezpečení pro všechny složky a logistickou podporu ve spolupráci s Českým červeným křížem. „Během tohoto rozsáhlého cvičení jsme měli příležitost vyzkoušet si koordinaci a výměnu informací mezi složkami IZS,” řekl ředitel pražských hasičů Roman Hlinovský. [related-post id="11046"] Zásah záchranářů při mimořádné události Vedle předsunutého zdravotnického operačního střediska zasahovalo v rámci akce šest posádek rychlé zdravotnické pomoci, dvě lékařské posádky, inspektor v roli vedoucího zdravotnické složky a speciální vůz Atego. „Podobná cvičení přispívají k tomu, že Zdravotnická záchranná služba neustále udržuje svou krizovou připravenost na vysoké úrovni. Posádky mají takový výcvik a prostředky, aby byly akceschopné i během takto specifických událostí, kdy je nutné roztřídit, ošetřit a transportovat do zdravotnických zařízení vysoký počet pacientů. Zásadní je rovněž propracovaná koordinace s ostatními složkami IZS, která zafungovala velmi dobře,“ řekl Petr Kolouch, ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy. „Podporou pro zasahující složky a nezraněné osoby byl také Český červený kříž, který spolupracuje i při jiných mimořádných událostech," uvedla ředitelka Oblastního spolku Českého červeného kříže Praha 1 Jaroslava Marková. [related-post id="10935"] Cestující v metru V řádu několika desítek minut jednotky zabezpečily celé okolí stanice Muzeum. Cvičení počítalo s tím, že z bezpečnostních důvodů bylo zastaveno metro po celé Praze a byl aktivován traumaplán ve všech nemocnicích na území hlavního města. Později byl z Krizového štábu hlavního města Prahy vyhlášen třetí stupeň ohrožení terorismem a kontaktována Armáda ČR. „Je potřeba apelovat na cestující, aby v případě mimořádné události v metru maximálně dbali na informační instrukce, a to s ohledem na aktuální bezpečnostní opatření ze strany Policie ČR. A aby využívali při přepravě po městě povrchovou dopravu a vyčkali do doby, než bude situace v metru vyhodnocena všemi složkami jako přehledná a bezpečná,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a dodal: „Nedílnou pomoc a spolupráci při tomto zásahu prokázali hasiči DPP díky jejich znalosti prostředí metra a úsilí, které vynaložili.“ [related-post id="10830"] Nezbytnost cvičení „Cvičení vycházelo z potřeby procvičit připravenost osob a techniky k efektivní eliminaci následků teroristického útoku. Zásahové policejní jednotky například při akci provedly třídění raněných a postižených, které dříve bylo v našich podmínkách při hromadných neštěstích výsadou pouze zdravotnických záchranářů,“ uvedl Libor Hadrava, pražský radní pro bezpečnost. Na celém cvičení se podílely jak základní složky Integrovaného záchranného systému, tak z ostatních složek například strážníci. „Přestože strážníci při tomto cvičeni měli jen dílčí úkoly spočívající zejména v zajištění bezpečnosti místa cvičení, tak není vůbec vyloučeno, že by při reálné situaci byli právě oni na místě jako první. V takovém případě by pak prvotně zasahovali jako kterákoliv jiná složka Integrovaného záchranného systému. Na základě svých vlastních zkušeností mohu potvrdit, jak je příprava takto rozsáhlého cvičení náročná a jak je pro správnou součinnost všech zakročujících složek na místě události naprosto nezbytné tyto věci prakticky procvičovat,“ řekl ředitel Městské policie Praha Eduard Šuster. Součástí celého cvičení bylo také zasedání Krizového štábu hl. m Prahy. Procvičilo se jeho svolání, rozhodovací procesy, úkoly pro jednotlivé složky cvičení a spolupráce s Krizovými štáby městských částí Prahy 1 a Prahy 2. „Našlo se samozřejmě pár drobností, na kterých v budoucnu zapracujeme, ale po všech stránkách celé cvičení hodnotím velice kladně,“ uzavřel Daniel Barták, vedoucí krizového řízení pražského managementu.

Jak se promění Vítězné náměstí? Praha vyhlásila soutěž pro architekty • Jedno z největších náměstí v Praze se dočká proměny. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) vyhlásil urbanisticko-architektonickou soutěž na novou podobu Vítězného náměstí. Cílem soutěže je aby se náměstí stalo přívětivějším místem pro obyvatele Prahy 6. Odevzdání návrhů je naplánováno na konec letošního června. Architekti se nyní mohou hlásit do soutěže, která promění Vítězné náměstí. V porotě zasednou zástupci města, zástupci městské části Prahy 6 a špičkoví architekti z tuzemska i ze zahraničí. Navržený postup dvoukolové soutěže umožní účast širokému spektru účastníků. Odevzdání návrhů v 1. kole je naplánováno na konec června 2018. „Kulaťák je další z řady významných pražských náměstí, které se chystáme zlepšit. Špičkové světové týmy se chystají upravit park na Karlově náměstí a úprava Malostranského náměstí již běží. Věřím, že v soutěži se objeví takové návrhy, které pomohou palčivé problémy náměstí vyřešit,“ říká pražská primátorka Adriana Krnáčová. [related-post id="9504"] „Posadit se pod stromy nebo pohodlně přestoupit na tramvaj, metro a autobus. Obyvatelé Prahy by se měli zkrátka na Vítězném náměstí cítit dobře. Zkušenosti ze západní Evropy ukazují, že je možné skloubit intenzivní dopravu s kvalitním veřejným prostorem a náměstím, kde hrají prim chodci,“ vysvětluje náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Architektonicko-urbanistická soutěž je vypsána jako dvoukolová a investorem následné realizace bude Magistrát hl. m. Prahy. Ceny a náhrady výloh v soutěži jsou stanoveny na 3 280 000 Kč.

OBRAZEM: Oprava Šlechtovy restaurace pokračuje. Otevírat bude za rok • Po mnoha letech si v červnu minulého roku převzala Šlechtovu restauraci stavební firma, která jí má navrátit původní slávu. Šlechtovce nyní zbývá poslední rok rekonstrukce, která se dotkne nejen samotné budovy, ale také jejího okolí. Celkově budou stát opravy přibližně 100 milionů korun. Všechny záměry na záchranu stavby nebyly z různých důvodů uskutečněny celých 15 let. „Od povodní v roce 2002 se nenašel nikdo, kdo by učinil potřebné kroky k záchraně Šlechtovky. Velmi mě proto těší, že si naše vedení města vzalo obnovu Šlechtovy restaurace skutečně za svou a první výsledky můžete vidět již nyní,“ uvedla primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová. S hotovým dílem počítá hlavní město Praha v létě 2019. „Několik generací čekalo na obnovu této významné historické památky a konečně je rekonstrukce skutečností. Pevně věřím, že příští rok bude Šlechtova restaurace slavnostně znovuotevřena a naváže na svou někdejší slávu,“ doplnil radní pro kulturu Jan Wolf. Předpokládané finanční náklady na rekonstrukci jsou 100 milionů korun. Předmětem rekonstrukce je historické jádro budovy, dále přistavovaný zadní trakt hlavní budovy a součástí projektu jsou také opravy původních sklepů, opěrné zdi, altánu a zpevnění ploch. Historie Šlechtovky Historie Šlechtovy restaurace se začala psát na konci sedmnáctého století. V tehdejší Královské lovecké oboře, dnes známé spíše jako Stromovka, byl v letech 1689 až 1692 tento objekt postaven hrabětem Kryštofem Františkem Vratislavem z Mitrovic pro rakouského císaře Leopolda I. jako lovecký letohrádek. V dalších staletích však sloužil mnoha různým účelům. Když se obora v první polovině 18. století stala vojenským ležením, škody utrpěl i letohrádek. Později byl již poničený objekt dokonce využíván jako sklad obilí a sena. Přestavba v polovině 19. století mu dala podobu, jakou přibližně známe dnes. V roce 1883 zde otevřel restauraci Václav Šlechta a jeho rodina ji provozovala až do začátku 2. světové války. Po válce byla restaurace ještě částečně v provozu, ale objekt chátral a nakonec byl uzavřen. Poté ho poničily dva požáry a v roce 2002 povodeň. [gallery columns="1" size="full" ids="11431,11430,11433,11432,11435"]

Metropolitní plán vyráží na turné po městských částech • Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) dnes zahájil informační tour k Metropolitnímu plánu. Informační kontejner objede v průběhu dvou měsíců celkem 17 míst v Praze. Návrh Metropolitního plánu je také vystaven v Centru architektury a městského plánování (CAMP) až do konce července. „Návrh plánu prošel v poslední době velkou diskuzí, do níž bylo zapojeno mnoho lidí z různých oborů a institucí. Věřím, že nyní je dlouhý proces projednávání dobře připraven,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. Lidé si nyní plán mohou čtvrt roku prohlížet a připravit se na připomínkování. Připomínky k návrhu bude možné zasílat po dobu 30 dnů od 27. června. [gallery size="full" columns="1" ids="9835"] „Po fázi, kdy Metropolitní plán připravovali odborníci Institutu plánování a rozvoje, přichází na řadu obyvatelé města. Chceme s lidmi mluvit co nejvíce, právě oni totiž svoje čtvrti znají nejlépe. I proto pořádáme tuto tour a spoustu dalších informačních aktivit. Čas na prostudování plánu jsme navíc prodloužili o dva měsíce,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Jedna z aktivit, kde se zájemci mohou s návrhem plánu seznámit je informační tour po nejrůznějších pražských lokalitách. Kontejner navštíví celkem sedmnáct míst od Anděla přes Palmovku až po Uhříněves. Na každém stanovišti se zdrží dva dny, během nichž budou pracovníci IPR Praha připraveni odpovídat na otázky místních obyvatel – a to ať už se budou týkat Metropolitního plánu, nebo jiných projektů chystaných v dané oblasti. [gallery size="full" columns="1" ids="9836"] Vystavení v prostorách CAMPu představí návrh Metropolitního plánu ještě komplexněji. Vystaven bude hlavní výkres i vybraná schémata. Cílem expozice bude především seznámit veřejnost s obsahem plánu a přehledně vysvětlit jeho metodiku. Od zahájení výstavy do 1. června budou v prostorách CAMPu dva dny v týdnu přítomni i zástupci zpracovatelského týmu, stejně jako zástupci magistrátu. Veřejnost i zástupci městských částí tak budou mít možnost do CAMPu přijít a diskutovat konkrétní i obecná témata s odborníky. Od 1. června do konce výstavy pak budou odborníci připraveni konzultovat každý všední den. [related-post id="9465"] V návrhu Metropolitním plánu je komplexním způsobem vyjádřena vize rozvoje Prahy na příští desetiletí. Řídit se jim bude veřejná správa, investoři i občané. Plán neřeší detail jednotlivých domů a parcel, nýbrž koncepci celého města, včetně rozvoje infrastruktury nebo ploch pro novou bytovou výstavbu. „Očekáváme obrovský zájem veřejnosti a vítáme ho. Komunikujeme v maximální možné míře. Očekáváme desetitisíce dotazů a připomínek,“ vysvětlil Ondřej Boháč, ředitel IPR, který návrh plánu zpracoval.

Korunovační klenoty jsou po dvou letech vystaveny pro veřejnost • Sedm klíčníků včera odemklo Korunní archiv ve Svatováclavské kapli, aby vyzvedli české korunovační klenoty. Ty jsou ode dneška až do 23. ledna vystaveny ve Vladislavském sále. Vstupné je zdarma.

Svatováclavská koruna, Královské žezlo a Královské jablko.

Brownfield Bubny se začne proměňovat za čtyři roky. Má se stát výstavní pražskou čtvrtí • Vedení města si nechá zpracovat studii, která povede k revitalizaci dlouho zanedbávaného brownfieldu Bubny – Zátory. Územní studie poslouží jako recept, jak z lokality postupně vytvořit plnohodnotnou městskou čtvrť. Studie bude počítat i s budovou filharmonie na Vltavské a administrativně správním centrem v okolí stanice Nádraží Holešovice. Výběrové řízení na zpracovatele studie proběhne v květnu, hotová by mohla být na konci léta. Stavět se může začít za čtyři roky. [gallery size="full" columns="1" ids="8473"] „Z hlediska rozvoje širšího centra Prahy jsou Bubny nejvýznamnějším transformačním územím, které má potenciál pozvednout celé město ekonomicky i kulturně. Proto je důležité, aby se staly výstavní pražskou čtvrtí s příjemným městským prostředím a dostatkem veřejné vybavenosti,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. Rada hl. m. Prahy již dříve zadala Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR) připravit pro Bubny územní studii, ten se rozhodl vypsat otevřené výběrové řízení. Zároveň si IPR nechal zpracovat odborné posudky území Holešovic u pěti nezávislých renomovaných architektonických kanceláří. Ty posloužily jako podklad pro budoucí zpracovatele a nastiňují, na jaké detaily se ve studii soustředit. [gallery columns="1" size="full" ids="8472"] „Bubny jsou transformační území o velikosti 110 hektarů, což je jen o něco méně než rozloha pražského Starého Města. Cílem dodatečných analýz a posudků bylo zajistit, že vzniklá územní studie bude odpovídat jak potřebám lokálním, tak i celého města. Můžete si to představit jako výrobu chybějícího dílku puzzle, který dlouho nikdo nemohl najít. Měl by pohodlně propojit Holešovice a Letnou a dobře navazovat na oblasti za řekou,“ uvádí Petra Kolínská, náměstkyně primátorky. „Součástí zadání územní studie bude i realizace koncertního sálu u metra Vltavská a prověření rozvoje okolí Holešovického nádraží. Důraz je kladen na synergii bydlení, pracovních příležitostí, obchodu, kultury a služeb. To vše při zajištění komfortní dopravy, jak osobní, tak i hromadné,“ dodává primátorka Adriana Krnáčová. [gallery columns="1" size="full" ids="8474"] Studie bude jakýmsi hracím polem a podkladem pro změnu územního plánu. Na filharmonii, administrativní centrum i jednotlivé stavební bloky budou poté vypisovány architektonické soutěže. „Bubny a Zátory řeší Praha už přes dvacet let. Je to dlouhá doba, ale není neobvyklá. Například londýnské nádraží King´s Cross, celosvětově uznávaný úspěšný příklad revitalizace brownfieldu, se připravoval na transformaci od počátku 90. let a dokončení je plánováno na rok 2020. Přitom King´s Cross má 4x menší rozlohu než Bubny,“ říká ředitel IPR Ondřej Boháč. Jaké budou další kroky? květen 2018 – Výběr zpracovatele na územní studii září 2018 – Schválení územní studie září 2018 – Úprava změny územního plánu (na základě územní studie) květen 2019 – Udělení výjimek ze stavební uzávěry 2020 – Schválení změny územního plánu 2020 – Sejmutí stavební uzávěry 2020 – 2035 – Koordinovaná výstavba ve spolupráci s investory, městem a státem

Co bude s Nemocnicí Na Františku? Magistrát chce zastavit privatizaci • Rada hl. m. Prahy na svém úterním zasedání souhlasila se záměrem převzít správu, provoz a budoucí fungování Nemocnice Na Františku od městské části Praha 1. Současně pověřila radní pro oblast zdravotnictví a majetku, aby zahájili s městskou částí Praha 1 jednání.

Bude Nemocnici Na Františku provozovat soukromá firma?

Současný stav Kulaťáku nevyhovuje, Praha vypíše soutěž na novou podobu • Rada hl. m. Prahy schválila termín vypsání mezinárodní urbanistické soutěže na Vítězné náměstí. Soutěž bude řešit veřejná prostranství a také komplikované dopravní vztahy na náměstí. Soutěž na jedno z největších náměstí v Praze vypíše Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) k 15. 4. 2018.

V Praze brzy vznikne velká síť nabíjecích stanic pro elektromobily • V Praze vyroste nová síť nabíjecích bodů pro elektromobily. Do roku 2019 je v plánu vystavět 59 přípojných bodů pro nabíjecí stanice, většina z nich bude rychlonabíjecích. Metropole chce být připravena na očekávaný růst zájmu o vozidla na elektrický pohon. „Jsem ráda, že Praha začne v této oblasti konečně dohánět jiné evropské metropole. Stávající síť nabíjecích stanic v Praze není dostatečná pro očekávaný rozvoj elektromobility, navíc většina existujících stanic je středně rychlých. Chceme Pražanům přichystat komfortnější podmínky, aby si elektromobily začali pořizovat ve větším měřítku. Prospěje to samozřejmě i životnímu prostředí ve městě. Podporu elektromobility proto vnímám jako logický krok, kterým se v zájmu čistější dopravy musíme ubírat,“ komentovala záměr Prahy primátorka Adriana Krnáčová. Praha zaostává za Evropou Počet elektromobilů v ČR exponenciálně roste. Odhady hovoří o tom, že v roce 2020 by měl roční prodej těchto aut stoupnout na sedm tisíc. V současné době je v Česku zaregistrováno přes tisíc elektromobilů. Síť nabíjecích stanic v hlavním městě momentálně čítá zhruba stovku veřejných míst, z čehož v roce 2017 bylo 11 rychlonabíjecích. Naproti tomu srovnatelně velká města, jako je Amsterdam nebo Vídeň, mají mnohem hustší infrastrukturu nabíjecích stanic. [related-post id="5727"] Praha proto chystá stávající síť nabíjecích stanic posílit. Do konce roku 2019 bude v pražských ulicích vybudováno 50 rychlonabíjecích a 9 středně rychlých nabíjecích bodů. Touto výstavbou dojde ke zpětinásobení stávajícího počtu rychlonabíjecích stanic na území hlavního města. Koordinaci projektu dostala na starost společnost Operátor ICT, která v metropoli zastřešuje zavádění Smart Cities technologií. „Rychlonabíjecí stanice umístíme do ulic s vysokou koncentrací provozu a obyvatel. Tyto stanice, kde vozidla nabijete v řádu desítek minut, jsou vhodné do lokalit s vysokou četností návštěv, jako jsou například nemocnice, úřady, hlavní tahy atd. Středně rychlé nabíjecí stanice budou stát na parkovištích P+R, kde lidé svá auta parkují na delší dobu a dál se většinou pohybují městskou hromadnou dopravou,“ přiblížil plány ředitel divize Smart Prague Operátora ICT Vladimír Zadina. [related-post id="5616"] Lokality už jsou vytipované V současné době probíhá příprava projektové dokumentace. Zároveň Rada hlavního města Prahy dnes schválila záměr vypsat veřejnou zakázku na výstavbu první vlny nabíjecích bodů. V této fázi se bude jednat o stavební přípravu celkem osmi nabíjecích bodů, polovina z nich bude rychlonabíjecích. Rychlonabíjecí stanice budou stát v blízkosti Vinohradské nemocnice, ve Vršovicích, v Praze-Řepích a na Chodově. Středně rychlé nabíjecí stanice budou postaveny na P+R parkovištích na okrajích metropole, jako je Černý Most, Letňany, Rajská zahrada a Ládví. Předpokládaná hodnota této veřejné zakázky na prvních osm nabíjecích bodů, která bude vypsána v brzké době, je 1 846 000 Kč bez DPH. Stavební zakázka na zbylých 51 přípojných bodů bude zahájena v druhé polovině tohoto roku. Celkově se počítá s tím, že do konce tohoto roku bude připravených nejméně 16 nabíjecích bodů. [related-post id="5683"] Praha očekává v budoucnu méně smogu „Záměr je takový, že Praha tímto způsobem připraví infrastrukturu přípojných bodů, které bude mít ve svém majetku. Následně bude tato místa pronajímat budoucím provozovatelům, kteří místa osadí samotnými nabíjecími stanicemi a budou je provozovat,“ doplnil projektový manažer Operátora ICT Jan Černý. V rámci podmínek, které budou muset splňovat budoucí provozovatelé nabíjecích stanic, budou možnost jednorázové platby za odběr, akceptace karty Lítačka a sdílení dat o provozu do datové platformy Prahy, kterou nyní Operátor ICT připravuje. Nová infrastruktura nabíjecích stanic bude sloužit široké veřejnosti. Kromě majitelů elektromobilů ji budou moci využít také například městské organizace, jakými jsou jednotky Integrovaného záchranného systému, pečovatelské služby, příspěvkové organizace či městské části. Rozvoj elektromobility přispěje ke zvýšení životní úrovně všech Pražanů a návštěvníků metropole, protože dojde ke zlepšení ovzduší a snížení smogových situací, a to zejména v zimních měsících.

Rekonstrukce Václavského náměstí začne příští týden, projekt získal stavební povolení • Po dlouhých třinácti letech od architektonické soutěže může konečně začít rekonstrukce dolní části Václavského náměstí. Projekt totiž získal stavební povolení.

Nová podoba Václavského náměstí.

Stanice metra Anděl má nové eskalátory. Otevře se už v pondělí • Dopravní podnik dokončil výměnu eskalátorů ve vstupu do stanice metra Anděl – jedné z nejvytíženějších stanic v Praze. Pro cestující se opět otevře v pondělí 11. června ráno se zahájením provozu metra. K uzavření vstupu do stanice v oblasti křižovatky ulic Nádražní a Plzeňská došlo loni v září, uzavírka byla předpokládána přibližně na 9 měsíců. Práce se podařilo urychlit o 15 dní oproti původnímu plánu. Během rekonstrukce byla vyměněna tři ramena eskalátorů včetně souvisejících technologií a došlo k sanaci průsaků v eskalátorovém tunelu. Nové eskalátory plně odpovídají svými parametry požadavkům na moderní zařízení se sníženou energetickou náročností provozu, zvýšenou bezpečností provozu a snížením požárního rizika. Jsou doplněné o řadu nových bezpečnostních prvků, jako jsou například čidla na přítomnost všech stupňů schodového pásma a na rychlost madel. Dodavatel garantuje dostupnost hlavních náhradních dílů po dobu 25 let. „Především chci veřejnosti poděkovat za trpělivost, protože je mi jasné, že mnoha lidem způsobilo to omezení komplikace. I proto jsem ráda, že se celou rekonstrukci nakonec podařilo dokončit o několik dní dříve, než bylo plánované,“ uvedla Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Je potřeba si uvědomit, že technologie v některých stanicích jsou již skutečně zastaralé, konkrétně na Andělu nám sloužily přes třicet let. Dále letos v září plánujeme dokončit rekonstrukční práce ve stanici metra Náměstí Republiky, v říjnu zahájíme práce ve stanici metra Karlovo náměstí,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP a dodal: „Modernizacemi docílíme toho, aby bezpečnostní standardy odpovídaly současným požadavkům. Nové technologie jsou zároveň z elektrotechnického hlediska mnohem úspornější, sníží se nám tak i provozní náklady.“ [related-post id="10896"] Výměna nebyla jednoduchá Nejprve došlo k postupné demontáži stávajících eskalátorů. Byly vytěženy náhradní díly, které následně DPP použil nebo použije při opravách na eskalátorech v ostatních stanicích. Pak se vytěžily zbývající části včetně nosného rámu, které již není možné dále využít a byly vyvezeny jako šrot k dalšímu zpracování (ekologické likvidaci). Následovaly sanační práce eskalátorového tunelu a prostory tak byly připraveny pro montáž nových eskalátorů. Tyto přípravné práce byly značně časově náročné kvůli technologickým pauzám, nezbytných pro zrání nových nosných betonových konstrukcí. Poté se začaly skládat jednotlivé moduly eskalátorů. Ty byly na místo dopravovány na podvalnících tahačů a jejich sestavení bylo proto spojené s náročnou přepravou těžkých břemen i nutným usazením konstrukčních spojů. Po sestavení mechanických částí přišlo na řadu zapojení jednotlivých prvků zařízení a následné „oživení technologie“. Na závěr byly (dle požadavků platné legislativy) provedeny veškeré zkoušky, včetně zkoušky se zátěží a revize před spuštěním do provozu s cestujícími. V provozu bude i Infocentrum DPP Anděl, které nebylo po dobu uzavření vstupu do stanice v provozu.

Ilustrační foto.

Poslechněte si poslední rozhovor s Janem Palachem. Upálil se před 49 lety na protest proti okupaci • Jan Palach, student historie a politické ekonomie pražské filozofické fakulty se 16. ledna 1969 okolo 13:30 polil hořlavinou a upálil před budovou pražského Národního muzea, na protest proti okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy. Bylo mu 21 let. S rozsáhlými popáleninami byl převezen na Kliniku popálenin Fakultní nemocnice Královské Vinohrady v pražské Legerově ulici, kde po třech dnech zemřel.

Jan Palach na fotografii z tabla mělnického gymnázia.

Legendární Krnda. Takhle si z primátorky dělají Pražané legraci • Primátorka Adriana Krnáčová oznámila, že v podzimních komunálních volbách už nebude obhajovat svůj post. V čele města tak skončí žena, o které si sice můžeme myslet ledacos, ale nelze jí upřít pořádnou dávku osobitosti. Zejména v poslední době se Krnáčová stává častým terčem satiry. Podívejte se na výběr vtipů, které o ní na internetu kolují. [gallery columns="1" size="full" ids="9289,9290,9291,9292,9293,9294,9295,9296,9297,9298,9299,9300,9301"] A připomeňte si také legendární hlášky Adriany Krnáčové o "debilech", kteří projektovali tunel Blanka [youtube]QQYiBPKuS7Q[/youtube] [youtube]-J3hbs213kQ[/youtube]