Pražské metro C projde zásadní proměnou, aby zvládalo více cestujících

24. května 2020 ∙ 14:17
Kristián Vích
Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Nová linka metra D nejspíš nebude jediná s plně automatickým provozem. Praha uvažuje, že by soupravy bez strojvedoucích mohly jezdit i na přetížené lince C. Výběrové řízení na dodavatele automatického systému bude vypsáno nejspíš v průběhu příštího roku.

„S automatizovaným provozem metra v Praze počítáme na nové trase D, ale uvažujeme o něm také na lince C. Při plném provozu jezdíme na lince C na maximu kapacit a další navýšení provozu či zkrácení intervalů budeme Pražanům moci nabídnout až po nasazení automatického systému metra,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady Dopravního podniku hl. m. Prahy Adam Scheinherr.

Pražské metro patří k nejvytíženějším podzemním drahám na světě. Ročně přepraví asi 433 milionů cestujících, tj. v průměru 1,2 milionu cestujících denně. Na lince C je ve špičce nejkratší interval mezi vlaky 115 sekund. Zkrácení této doby už současný systém zabezpečení neumožňuje. Bezobslužný systém by ale dokázal vypravovat vlaky každých 85 sekund.

Výběrové řízení příští rok

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech zahájil předběžné tržní konzultace s potenciálními dodavateli automatických systémů. Oslovit chce osm předních světových výrobců. Je mezi nimi např. kanadský koncern Bombardier, německý Siemens, francouzský Alstom, italská společnost Ansaldo STS ze skupiny Hitachi, Thales, Stadler a další.

Od konzultací si DPP slibuje získat veškeré informace a podklady pro nastavení podmínek chystané veřejné zakázky tak, aby co nejlépe odpovídaly potřebám Prahy.

„Naším záměrem je mít jednotný technologický systém a soupravy pro obě linky C i D, proto jej připravujeme jako jeden společný projekt. Očekáváme, že při objednávce automatických souprav pro obě linky pražského metra se dostaneme na výhodnější jednotkové ceny,“ dodal Adam Scheinherr.

Vypsání samotné veřejné zakázky proběhne nejspíš v první polovině příštího roku. Zahájení provozu na prvním úseku nové linky D je plánováno na konec roku 2027.

Automatizace by pomohla i lince B

S postupným příchodem nových bezobslužných souprav metra na linku C by se stávající vlaky M1 z linky C mohly přesouvat na linku B. To by pak umožnilo zahájit postupné vyřazování nejstarších souprav typu 81-71M z provozu.

Během několikaletého přechodného období DPP předpokládá smíšený provoz stávajících souprav M1 s nově nasazovanými bezobslužnými vlaky až do plné automatizace linky C. Obdobným způsobem probíhala automatizace linek 1 a 4 v Paříži.

Souprava pražského metra

Metro bude jezdit déle. Dotkne se to i nočních tramvají a autobusů

Do pražské MHD se s pokračujícím uvolňováním protiepidemických opatření vracejí cestující. Dopravní podnik reaguje na zvýšenou poptávku po přepravě posílením provozu metra. Vrátí i některé noční tramvajové linky. Minulý týden využilo pražskou podzemku denně v průměru 487 tisíc cestujících. Minulý týden ve středu byla dokonce překročena hranice půl milionu pasažérů, poprvé od zavedení lockdownu a omezení pohybu mezi okresy. Dopravní podnik hl. m. Prahy to uvedl v tiskové zprávě. Obdobný […]

Londýnské metro hlásilo příští stanici automaticky už na konci 19. století

Hlavní město Velké Británie bylo průkopníkem podzemní městské hromadné dopravy. Už v roce 1863 začaly v tunelech jezdit první vlakové soupravy na parní pohon. Ještě před koncem století byly již vozy poháněny elektřinou. Praha si musela na první metro počkat až do roku 1974. Již ve zmíněném roce 1891 si ale Pražané v Národních listech mohli přečíst o úžasném pokroku, jakého Britové dosáhli. Praktická novinka v oboru železničním Na podzemní […]

Nová tramvajová linka od června propojí Libeň, Vršovice a Pankrác

Začátkem června se do pražských ulic vrátí tramvajová linka číslo 19. Jezdit začne, jakmile dělníci dokončí rekonstrukci tratě v ulicích Táborská, Vladimírova a Na Pankráci. Linka propojí bez přestupu Lehovec, Palmovku, Žižkov, Strašnice, Vršovice, tj. ty části města, které dnes přímé spojení nemají, a dojede po nově postavené tramvajové trati až ke stanici metra na Pankráci. „Devatenáctka se vrací do ulic v trase, kterou mívala před rokem 2012, než zmizela […]

Praha zvýší ceny jízdenek i pokutu pro černé pasažéry

Praha přistoupila k dlouho očekávanému kroku. Od 1. srpna podraží jednorázové jízdenky na území Prahy a Středočeského kraje. Cena dlouhodobých kuponů ale zatím zůstává beze změn. Úpravy jízdného schválené v orgánech Prahy i Středočeského kraje mají pokrýt inflaci, ale i zvýšené náklady na MHD a její rostoucí kvalitu. V tiskové zprávě to uvedl pražský magistrát s tím, že výše tarifu PID se nezměnila od roku 2011. Jednorázová jízdenka na 30 minut […]

Souprava pražského metra

Metro jezdí ve špičkách častěji. Dřívější ukončení provozu ale stále trvá

S postupným rozvolňováním protiepidemických opatření se do pražského metra vracejí cestující. Dopravní podnik proto od pondělí posiluje provoz ve špičkách. Pražské metro jezdí od 19. dubna podle stejného grafikonu jako na konci letošního února, tj. před zavedením lockdownu a omezením pohybu mezi okresy. Intervaly v ranních špičkách na lince A jsou zkráceny na 180 sekund, na lince B na 160 sekund a na lince C na 130 sekund. Minulý týden […]

X Zavřít