Pražské metro C projde zásadní proměnou, aby zvládalo více cestujících

ZajímavostiKristián Vích24. května 20202 minuty čtení

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Nová linka metra D nejspíš nebude jediná s plně automatickým provozem. Praha uvažuje, že by soupravy bez strojvedoucích mohly jezdit i na přetížené lince C. Výběrové řízení na dodavatele automatického systému bude vypsáno nejspíš v průběhu příštího roku.

„S automatizovaným provozem metra v Praze počítáme na nové trase D, ale uvažujeme o něm také na lince C. Při plném provozu jezdíme na lince C na maximu kapacit a další navýšení provozu či zkrácení intervalů budeme Pražanům moci nabídnout až po nasazení automatického systému metra,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady Dopravního podniku hl. m. Prahy Adam Scheinherr.

Pražské metro patří k nejvytíženějším podzemním drahám na světě. Ročně přepraví asi 433 milionů cestujících, tj. v průměru 1,2 milionu cestujících denně. Na lince C je ve špičce nejkratší interval mezi vlaky 115 sekund. Zkrácení této doby už současný systém zabezpečení neumožňuje. Bezobslužný systém by ale dokázal vypravovat vlaky každých 85 sekund.

Výběrové řízení příští rok

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech zahájil předběžné tržní konzultace s potenciálními dodavateli automatických systémů. Oslovit chce osm předních světových výrobců. Je mezi nimi např. kanadský koncern Bombardier, německý Siemens, francouzský Alstom, italská společnost Ansaldo STS ze skupiny Hitachi, Thales, Stadler a další.

Od konzultací si DPP slibuje získat veškeré informace a podklady pro nastavení podmínek chystané veřejné zakázky tak, aby co nejlépe odpovídaly potřebám Prahy.

„Naším záměrem je mít jednotný technologický systém a soupravy pro obě linky C i D, proto jej připravujeme jako jeden společný projekt. Očekáváme, že při objednávce automatických souprav pro obě linky pražského metra se dostaneme na výhodnější jednotkové ceny,“ dodal Adam Scheinherr.

Vypsání samotné veřejné zakázky proběhne nejspíš v první polovině příštího roku. Zahájení provozu na prvním úseku nové linky D je plánováno na konec roku 2027.

Automatizace by pomohla i lince B

S postupným příchodem nových bezobslužných souprav metra na linku C by se stávající vlaky M1 z linky C mohly přesouvat na linku B. To by pak umožnilo zahájit postupné vyřazování nejstarších souprav typu 81-71M z provozu.

Během několikaletého přechodného období DPP předpokládá smíšený provoz stávajících souprav M1 s nově nasazovanými bezobslužnými vlaky až do plné automatizace linky C. Obdobným způsobem probíhala automatizace linek 1 a 4 v Paříži.

Nepřehlédněte

Osudy našich válečných letců přibližuje nová výstava na ruzyňském letišti • Letiště Praha a Národní technické muzeum ve spolupráci s Aviatickým sdružením Bohemia oficiálně představily panelovou výstavu fotografií u příležitosti 75. výročí návratu československých letců sloužících v britském Královském letectvu. Výstavu, která dostala název „Konečně doma! Finally home!“, bude moci veřejnost navštívit od začátku září do konce listopadu 2020. Veřejnosti i cestujícím je volně přístupná ve veřejné části Letiště Václava Havla Praha ve spojovací chodbě mezi terminály.

Tramvajová trať v ulicích Na Veselí a Soudní projde rekonstrukcí • V sobotu 19. září 2020 odstartuje dvouměsíční rekonstrukce další tramvajové trati v Praze, která je v havarijním stavu – konkrétně v ulicích Na Veselí a Soudní.

Srážek chodců s tramvají loni výrazně ubylo. Nikdo nezemřel • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) za loňský rok eviduje celkem 47 případů srážek chodců s tramvají, což je pokles bezmála o 50 %. Naprostá většina skončila s lehkými zraněními chodců, pouze 3 s těžkými. Ani jedna srážka neskončila smrtí, což je vůbec poprvé za posledních 15 let.

Letišti Václava Havla se nadále daří. Kam se loni z Prahy létalo nejčastěji? • Letiště Václava Havla Praha od roku 2013 setrvale roste. Podle nejnovějších provozních výsledků odbavilo v loňském roce přesně 16 797 006 cestujících, což znamená 9% meziroční nárůst. Nejvytíženější byly v loňském roce linky do Velké Británie. Z destinací nejvíce cestujících směřovalo již tradičně do Londýna. Nejvyšší meziroční nárůst v počtu odbavených cestujících zaznamenala Barcelona. Výrazně posílily také dálkové linky, které vloni využilo o téměř čtvrt milionu cestujících více než v roce předchozím.

Tramvajová linka 42 se osvědčila. Jezdit bude celoročně • Turistickou tramvajovou linku 42 zavedla Praha zkušebně letos v červenci. Propojuje nejvyhledávanější turistické cíle v centru a její trasa se podle zástupců Prague City Tourism osvědčila, takže zůstane v provozu celoročně.

Část metra C čeká čtyřdenní výluka. Dopravní podnik bude opravovat trať • Nadcházející prodloužený víkend využije Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) k nutným opravám v pražském metru. Část linky C bude čtyři dny mimo provoz.

Část metra B nově pokrývá mobilní signál. Do léta přibude dalších 11 stanic • Praha postupně pokračuje v pokrývání metra mobilním signálem. Operátoři v těchto dnech spustili testovací provoz na trase B v úseku Křižíkova – Invalidovna, a pokračují ve výstavbě sítě na dalších úsecích na trasách A a B.

Dětský výletní vlak Cyklohráček vyjel s novým vagónem • Již po šesté vyjel na koleje výletní vlak Cyklohráček. Novinkou je letos nový vůz, který nahradil motorový vůz Esmeralda. Příští rok projde modernizací čtvrtý, nízkopodlažní vůz.

Smíchov a Podolí propojí nový most za miliardu korun • Hlavní město vypsalo veřejnou zakázku na zhotovitele stavby Dvoreckého mostu pro městskou hromadnou dopravu, pěší a cyklisty mezi Smíchovem a Podolím. Most má na délku měřit 388 metrů a široký bude 16 metrů. Odhadovaná cena stavby je okolo jedné miliardy korun.

Stanice metra Anděl má nové eskalátory. Otevře se už v pondělí • Dopravní podnik dokončil výměnu eskalátorů ve vstupu do stanice metra Anděl – jedné z nejvytíženějších stanic v Praze. Pro cestující se opět otevře v pondělí 11. června ráno se zahájením provozu metra. K uzavření vstupu do stanice v oblasti křižovatky ulic Nádražní a Plzeňská došlo loni v září, uzavírka byla předpokládána přibližně na 9 měsíců. Práce se podařilo urychlit o 15 dní oproti původnímu plánu. Během rekonstrukce byla vyměněna tři ramena eskalátorů včetně souvisejících technologií a došlo k sanaci průsaků v eskalátorovém tunelu. Nové eskalátory plně odpovídají svými parametry požadavkům na moderní zařízení se sníženou energetickou náročností provozu, zvýšenou bezpečností provozu a snížením požárního rizika. Jsou doplněné o řadu nových bezpečnostních prvků, jako jsou například čidla na přítomnost všech stupňů schodového pásma a na rychlost madel. Dodavatel garantuje dostupnost hlavních náhradních dílů po dobu 25 let. „Především chci veřejnosti poděkovat za trpělivost, protože je mi jasné, že mnoha lidem způsobilo to omezení komplikace. I proto jsem ráda, že se celou rekonstrukci nakonec podařilo dokončit o několik dní dříve, než bylo plánované,“ uvedla Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Je potřeba si uvědomit, že technologie v některých stanicích jsou již skutečně zastaralé, konkrétně na Andělu nám sloužily přes třicet let. Dále letos v září plánujeme dokončit rekonstrukční práce ve stanici metra Náměstí Republiky, v říjnu zahájíme práce ve stanici metra Karlovo náměstí,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP a dodal: „Modernizacemi docílíme toho, aby bezpečnostní standardy odpovídaly současným požadavkům. Nové technologie jsou zároveň z elektrotechnického hlediska mnohem úspornější, sníží se nám tak i provozní náklady.“ [related-post id="10896"] Výměna nebyla jednoduchá Nejprve došlo k postupné demontáži stávajících eskalátorů. Byly vytěženy náhradní díly, které následně DPP použil nebo použije při opravách na eskalátorech v ostatních stanicích. Pak se vytěžily zbývající části včetně nosného rámu, které již není možné dále využít a byly vyvezeny jako šrot k dalšímu zpracování (ekologické likvidaci). Následovaly sanační práce eskalátorového tunelu a prostory tak byly připraveny pro montáž nových eskalátorů. Tyto přípravné práce byly značně časově náročné kvůli technologickým pauzám, nezbytných pro zrání nových nosných betonových konstrukcí. Poté se začaly skládat jednotlivé moduly eskalátorů. Ty byly na místo dopravovány na podvalnících tahačů a jejich sestavení bylo proto spojené s náročnou přepravou těžkých břemen i nutným usazením konstrukčních spojů. Po sestavení mechanických částí přišlo na řadu zapojení jednotlivých prvků zařízení a následné „oživení technologie“. Na závěr byly (dle požadavků platné legislativy) provedeny veškeré zkoušky, včetně zkoušky se zátěží a revize před spuštěním do provozu s cestujícími. V provozu bude i Infocentrum DPP Anděl, které nebylo po dobu uzavření vstupu do stanice v provozu.

Ilustrační foto.

Emirates zavádí druhou denní linku z Prahy do Dubaje • Letecká společnost Emirates přidává u příležitosti osmého výročí prvního leteckého spojení mezi Prahou a Dubají druhý denní let. Emirates působí na českém trhu od roku 2010 a během této doby přepravila více než 1,7 milionu cestujících. Rostoucí poptávku na této trase chce Emirates uspokojit přidáním nové linky, která bude operována letounem Boeing 777-300ER s kapacitou 360 míst. Nasazením Boeingu 777-300ER na tuto trasu vzroste kapacita přepravených cestujících do České republiky o 262 800 míst ročně. Nově nasazený Boeing 777-300ER na trase Praha – Dubaj nabídne konfiguraci o třech třídách: osm privátních suites ve First Class, 42 plně sklopitelných sedadel v Business Class a 310 prostorných sedadel v Economy Class. Let EK138 bude z Prahy odlétat v 21:35 hodin a do Dubaje přiletí druhý den ráno v 5:30 hodin místního času, čímž poskytne cestujícím dostatek času na prozkoumání Dubaje, pracovní schůzky a mnoho dalších aktivit, které toto kosmopolitní město nabízí. Zpáteční let EK137 odlétá z Dubaje v 15:30 hodin místního času a do Prahy přilétá v 19:55 hodin. [related-post id="11046"] Nové letecké spojení umožní pasažérům letícím z Prahy do Dubaje hladký přestup do mnoha oblíbených codesharovaných destinací společností Emirates a flydubai, jako je Bali, Bangkok, Kolombo, Hongkong, Johannesburg, Káthmándú, Kuala Lumpur, Maledivy, Mauricius a Singapur. „Zahájení provozu druhé denní linky společnosti Emirates do Dubaje je pro nás dalším milníkem v posilování přímých dálkových spojení. Právě jejich rozvoj patří dlouhodobě k našim prioritám, což ostatně reflektuje také vývoj na trhu letecké dopravy a zvyšující se zájem o cesty do vzdálených destinací. Pro rok 2018 proto očekáváme více než 20% nárůst počtu odbavených cestujících na dálkových linkách, k čemuž bezpochyby přispěje i tato nová frekvence,“ uvedl Jiří Vyskoč, ředitel leteckého obchodu Letiště Praha. [related-post id="5503"] Díky širokému trupu Boeingu poskytne přidaný spoj na této trase ještě větší přepravní kapacitu. Všichni cestující se mohou na palubě Emirates těšit na vysokou úroveň poskytovaných služeb, mezinárodní palubní personál a palubní zábavní systém ice, který cestujícím nabízí až 3 500 kanálů audiovizuální zábavy včetně her a nejnovějších filmů. Pro rodiny s dětmi jsou připravené speciální balíčky. Pasažéři First Class a Business Class si mohou kromě bezplatných služeb řidiče z letiště a na letiště zkrátit čekání na svůj let v exkluzivních Emirates salóncích po celém světě, včetně prémiového letištního salónku na letišti Václava Havla v Praze. Nový letecký spoj doplňuje již zavedenou linku, která je operována letounem Emirates A380. Let EK140 odlétá z Prahy v 15:55 hodin a do Dubaje přilétá v 23:50 místního času téhož dne. Zpáteční let EK139 odlétá z Dubaje v 08:35 hodin a přilétá do Prahy ve 13:00 hodin.

Boeing 777-300ER

Problémové tramvaje 14T se postupně vrací do provozu • Dopravní podnik dnes vrátil do ulic Prahy další vůz typu 14T. Opravenou a zmodernizovanou tramvaj, jinak známou jako „Porsche“, nasadil na linku č. 17. Do roku 2020 by se mělo do provozu vrátit celkem 57 těchto vozů.

Tramvaj Škoda 14T prošla renovací.

VIDEO: Muzeum pražské MHD slaví jubileum a láká na unikátní exponáty • Muzeum Městské hromadné dopravy v Praze oslaví v pondělí 14. května 2018 již 25 let od slavnostního otevření. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vlastní ojedinělou sbírku historických vozidel, která byla v roce 1998 vyhlášena kulturní památkou.

Běchovice a Horní Počernice spojuje nová cyklostezka • Praha slavnostně otevřela nově vybudovanou cyklostezku mezi Běchovicemi a Horními Počernicemi. Nová cyklostezka začíná za podjezdem železniční trati v Běchovicích zhruba 300 metrů od křižovatky ulic Mladých Běchovic a Českobrodské, kde navazuje na již stávající realizovaný chodník pro pěší, a končí na hranici katastrů Běchovice a Horních Počernice. Její délka je 1 433 m, šířka 3 m a povrch má z asfaltového betonu. „Výstavba nové cyklostezky byla zahájena na začátku loňského října a jsme rádi, že se nám podařilo stihnout její otevření s měsíčním předstihem oproti původnímu plánu. Občané Prahy ji tak mohou začít využívat již nyní na samotném začátku cyklistické sezóny,“ říká Matěj Fichtner, náměstek generálního ředitele TSK, a. s. [related-post id="10352"] Otevření nové cyklostezky si nenechali ujít ani náměstek primátorky hl. m. Prahy Petr Dolínek a starosta MČ Prahy Běchovic Ondřej Martan, kteří se zástupci TSK a zhotovitelem spol. Strabag zahájil její provoz. „Běchovice jsou jednou z opravdu dynamicky se rozvíjejících městských částí Prahy a jsem rád, že se nám daří naši městskou část neustále zvelebovat a zpříjemnit tak život a cestování nejen místních, ale i ostatních obyvatel Prahy,“ říká starosta Běchovic Ondřej Martan. Nová cyklostezka začíná za podjezdem železniční trati v Běchovicích, cca 300 m od křižovatky ulic Mladých Běchovic a Českobrodské, kde navazuje na již stávající realizovaný chodník pro pěší, a končí na hranici katastrů Běchovice a Horních Počernice. Součástí výstavby cyklostezky jsou také úpravy stávajících zastávek MHD, dopravního značení i sadové úpravy a přeložky veřejného osvětlení. [related-post id="10628"] „Pro tento rok se nám podařilo prosadit zásadní navýšení finančních prostředků pro rozvoj cyklistiky v Praze. Zájem o tento způsob přepravy neustále roste a naším úkolem je zajistit, co nejlepší podmínky pro bezpečnou a komfortní jízdu. Jsem tedy velice rád, že se nám to daří a tato nová cyklostezka je toho důkazem,“ uvedl Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy pro oblast dopravy, sportu a volného času. Prostřednictvím Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a.s. investovala Praha v loňském roce více než 33 milionů korun do projektů, které zlepšily podmínky pro cyklisty na celém území Prahy. Dalších 17,6 milionů korun poskytla městským částem jako účelovou dotaci na přípravu nebo na samotnou opravu povrchů či výstavbu nových cyklostezek a v letošním roce se počítá s investicemi ve výši téměř 100 milionů korun.

Praha koupí prvních 14 elektrobusů standardní délky • Vítězem veřejné zakázky na nákup 14 nových elektrobusů standardní délky 12 metrů, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal v loňském roce, se stala společnost Škoda Electric.

Průsak vody zastavil provoz metra na lince A. Případ řeší policisté • Mezi stanicemi Náměstí Míru a Petřiny v neděli dopoledne několik hodin nejezdilo metro. Provoz byl přerušen kvůli průsaku vody do stanice Bořislavka.

Okolnosti průsaku vody vyšetřovali přímo na místě kriminalisté.

Pražské letiště praská ve švech. I letos padne rekord. Kam lidé létají nejčastěji? • Letiště Václava Havla Praha odbavilo v prvním pololetí roku 2018 celkem 7 463 975 cestujících, což znamená 10% nárůst oproti stejnému období loňského roku. Nejvíce cestujících směřovalo z Prahy již tradičně do Velké Británie. Nejvyšší nárůst v počtu odbavených cestujících zaznamenalo Španělsko, přičemž z destinací rostla nejvíce Barcelona. „V prvním pololetí bylo na Letišti Václava Havla Praha odbaveno o zhruba 10 % cestujících více, než za stejné období loňského roku. Podobný vývoj očekáváme i nadále až do konce roku 2018, kdy by se měl celkový počet odbavených cestujících přiblížit nové rekordní hranici 17 milionů. Důvodem růstu je především letošní výrazné posilování kapacit na stávajících linkách, ale také zahájení provozu nových leteckých spojení, včetně těch dálkových. Například díky nové přímé lince do Filadelfie a posílení leteckých spojení do Kanady došlo k meziročnímu navýšení počtu cestujících na přímých letech do Severní Ameriky o 88 %,“ říká k výsledkům předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř. Nejvíce se v prvním pololetí letošního roku létalo do Londýna, který zaznamenal 6% meziroční nárůst v počtu odbavených cestujících. Na druhém místě skončila Paříž, následovaná Moskvou, Amsterdamem a Milánem. Nejrychleji rostoucí destinací co do počtu odbavených cestujících se stala Barcelona (+51 %), a to díky podstatnému navýšení počtu leteckých spojení. Ze zemí se nejvíce létalo do Velké Británie, která zaznamenala zhruba 12% nárůst, dále pak do Itálie, Ruska, Německa a Francie. Skokanem v počtu odbavených cestujících je mezi zeměmi Španělsko (+40 %). [related-post id="11319"] Provozně nejsilnějším dnem byl v prvním pololetí tohoto roku 29. červen, kdy letiště odbavilo 68 568 cestujících. V loňském roce byl nejrušnějším dnem na Letišti Václava Havla Praha 23. červen s celkem 64 008 cestujícími. Je však možné očekávat, že dosavadní letošní rekord bude během tradičně nejvytíženějších letních měsíců překonán, a to také s ohledem na další navýšení leteckých spojení. Od 1. července totiž zahájila provoz své druhé denní linky do Dubaje letecká společnost Emirates, ve stejný den otevřela svou již šestou denní frekvenci do Moskvy společnost Aeroflot a 25. července zahájí své lety do Londýna/Southend společnost EasyJet. Další nová spojení jsou plánovaná na zimní sezónu 2018. Jedná se především o nové linky společnosti Ryanair do Marrákeše, Paříže/Beauvais, Eilatu, Pisy či Ammánu, novou linku EasyJet do Belfastu nebo navýšení počtu letů společnosti British Airways do Londýna/Heathrow. TOP země (1. pololetí 2018) 1. Velká Británie – 963 142 cestujících (+11,8 %) 2. Itálie – 658 812 cestujících (+ 3,7 %) 3. Rusko – 588 779 cestujících (+2,0 %) 4. Německo – 557 382 cestujících (8,5 %) 5. Francie – 547 804 cestujících (+2,7 %) TOP destinace (1. pololetí 2018) 1. Londýn – 639 012 cestujících (+6,0 %) 2. Paříž – 410 552 cestujících (-3,4 %) 3. Moskva – 409 004 cestujících (+2,3 %) 4. Amsterdam – 327 317 cestujících (+3,0 %) 5. Milán – 249 874 cestujících (+0,0 %)

Prodloužení parkovacího oprávnění přes internet bude v Praze jednodušší • Novela zákona o pozemních komunikacích dala obcím možnost přístupu do základních registrů obyvatel pro účely organizování dopravy na svém území. Praha chce tyto údaje využívat pro lepší fungování zón placeného stání (ZPS). Řidiči si tak budou moci vyřídit vydání parkovacího oprávnění nebo jeho prodloužení online bez nutnosti cesty na úřad.

Stanice metra Jiřího z Poděbrad se na deset měsíců úplně uzavře • Schyluje se ke kompletní modernizaci stanice metra Jiřího z Poděbrad. Zahrnovat bude bezbariérové zpřístupnění, revitalizaci vestibulu i nástupiště a výměnu původních eskalátorů za nové. Stavební práce začnou už letos v listopadu a probíhat budou až do poloviny března 2023. Část této doby bude stanice zcela uzavřená.

Hlávkův most prochází diagnostickou zatěžovací zkouškou • Hlávkův most, spojující Karlín a Holešovice, prochází v těchto dnech další etapou průzkumu. Technická správa komunikací na jedné z jeho částí provádí dynamické zkoušky, které jsou součástí kompletní diagnostiky mostu. Provoz na mostě zůstal nepřerušen, pouze chodci musí v nočních hodinách využít jen jeden ze dvou chodníků. Výsledky všech diagnostických prací budou k dispozici do konce června.

Hlávkův most čeká v budoucnu rekonstrukce.