Průzkum: Každý druhý Pražan přišel o peníze, které někomu půjčil
Celá polovina Pražanů má zkušenost s tím, že někomu půjčili peníze, které už nikdy neviděli. Při nákupech ve slevách se nechalo napálit dokonce devět z deseti Pražanů, při platbě předem 44 % a 46 % si pořídilo nějaký finanční produkt, přestože jej nechtěli. Vyplývá to z průzkumu, který pro Českou spořitelnu realizovala společnost Kantar.
51 % Pražanů půjčilo peníze někomu, kdo jim je už nikdy nevrátil. 30 % lidí dalo peníze těm, kdo tvrdili, že jim ujel vlak, uletělo letadlo a potřebují si koupit novou jízdenku či letenku. 4 % respondentů uvedlo, že peníze poskytli člověku, který se vydával za jejich vzdáleného příbuzného, kterým ale nebyl. Nějakou formu finančního napálení zažilo 71 % Pražanů. „Častěji se to stává klientům nových bank, které mají mladší základnu klientů než tradiční banky. A právě mladší lidé se častěji než ti ve věku 50-75 let přiznávají, že je někdo někdy vzal na hůl. Starší lidé se možná přiznat stydí, možná si toho, že se nechali napálit, častěji ani nevšimnou,“ komentuje Marek Šubr, manažer výzkumu v České spořitelně. Pro věkovou skupinu 50-75 let jsou typické situace související s nakupováním zboží ve slevách.
Právě v případě slev se nechalo ošidit devět z deseti Pražanů. 52 % lidí z kraje hl. m. Praha zjistilo, že cena, za kterou si ve slevě zboží pořídili, nebyla nijak výhodnější, naopak byla cenou standardní nebo dokonce vyšší. Polovina pražských nakupujících si koupila zlevněné zboží, ale prodejce jim naúčtoval plnou cenu, případně po nákupu zjistila, že avizovaná sleva platila jen pro členy věrnostního klubu, při nákupu x kusů nebo pro jinou variantu koupeného produktu. 56 % Pražanů přiznává, že si zboží pořídili jen proto, že bylo zlevněné, a 29 % naletělo na zboží v akci, které ale mělo prošlou minimální trvanlivost.
Při platbě předem se nechalo napálit 44 % Pražanů. 30 % uvádí, že zboží, které si koupili přes internet a předem ho zaplatili, dorazilo poškozené, v jiné podobě nebo nedorazilo vůbec.
Chcete, aby vám vztah vydržel? Nemusíte milovat příliš, ale záleží hlavně na výchově, tvrdí vědci
Jak nepřijít o peníze?
Dopady těchto nepříjemných situací může zmírnit až zcela vyřešit služba chargeback, která je automatickou součástí karet (Visa, Mastercard), a nabízí rozšířené možnosti reklamace. Pokud se oprávněnost reklamace potvrdí, o své peníze zákazník nepřijde. Svým klientům Česká spořitelna proto při internetových nákupech jednoznačně doporučuje platbu kartou. Ročně takto řeší více než 10 tis. žádostí v celkovém objemu přes 135 mil. Kč.
Podvodníkům nalétají hlavně muži
17 % Pražanů předem zaplatilo za práci řemeslníkovi, který jim odmítl peníze vrátit, přestože zakázku dodal ve špatné kvalitě. Pouze desetině dotázaných se stalo, že nemohli jet na předem zaplacenou dovolenou a o peníze tak přišli. Nejčastěji při platbě předem naletí muži ve věku 18-29 let, ať už jde o koupi padělku či falešných vstupenek. Možná si na rozdíl od žen a starších mužů nebojí využívat i méně známé webové portály, na kterých je podvod pravděpodobnější. Pro mladší ženy je zase typické, že si pořídí něco, co nepotřebují nebo dokonce něco, co vůbec nechtěly.
Proč na Vánoce zdobíme stromeček? Můžou za to Němci, ale i britská královna
„Naši kartičku už máte?“
37 % Pražanů si v obchodě pořídilo věrnostní kartu, kterou vlastně vůbec nechtěli. Častěji se k tomu přiznávají vysokoškoláci, lidé ve věku 30-39 let. 13 % Pražanů navíc zjistilo, že jejich věrnostní karta, s níž mají mít slevu na další nákupy, je kartou kreditní. 13 % Pražanů na schůzce s finančním poradcem uzavřelo produkt, který vůbec nechtěli a poradce jim o jeho zřízení ani neřekl. Stává se to zejména mužům ve věku 30-49 let.
Finanční gramotnost se nepatrně zvýšila
Četnost situací, ve kterých se lidé nechají napálit, souvisí s průměrnou finanční gramotností Čechů. V pravidelném indexu finanční gramotnosti České bankovní asociace dosáhli letos 56 bodů ze sta (o bod více než v loňském roce).
Průzkum na téma Jak často Češi finančně naletěli zpracovala výzkumná agentura Kantar CZ pro Českou spořitelnu na vzorku 1120 respondentů. Zúčastnila se ho populace České republiky ve věku od 18 do 75 let. Sběr dat proběhl v únoru 2018 prostřednictvím on-line dotazníku.
Armagedon v České televizi. Rušení kanálů, televizáci bez práce a konec oblíbených pořadů. Všechno mají v rukou politici