den otevřených dveří

Depo Hostivař otevře brány návštěvníkům. Hasiči dopravního podniku oslaví výročí • V sobotu 16. září mezi 10 a 16 hodinou zve Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) veřejnost na Den otevřených dveří v depu Hostivař. Milovníci veřejné dopravy mohou nahlédnout do zákulisí depa, prozkoumat vozidla a užít si zajímavý doprovodný program.

Souprava pražského metra

Pražský magistrát se na jeden den otevře pro veřejnost • Den otevřených dveří pražského magistrátu se letos uskuteční na státní svátek 28. října. Zájemci mohou od 9 do 18 hodin navštívit kromě Nové radnice na Mariánském náměstí i Rezidenci primátora hl. m. Prahy či Škodovy salonky v Jungmannově ulici.

Muzeum pražského vodárenství chystá den otevřených dveří • Muzeum pražského vodárenství opět otevře své brány široké veřejnosti. V sobotu 16. října se uskuteční populární den otevřených dveří.

Desítky slunečních elektráren otevřou své brány veřejnosti • Více než dvě desítky solárních elektráren po celé České republice se v týdnu od 20. září zpřístupní veřejnosti. Dny otevřených dveří slunečních elektráren pořádá Solární asociace již pátým rokem u příležitosti Evropského týdne udržitelného rozvoje. Cílem události je podpořit rozvoj udržitelné ekonomiky, představit fungování solárních elektráren a ukázat široké veřejnosti možnosti využití energie ze slunce. Akce se uskuteční pod záštitou Ministerstva životního prostředí ČR.

Nostický palác se na jeden den otevře pro veřejnost • Tradiční den otevřených dveří Ministerstva kultury se letos uskuteční 28. září od 10 do 17 hodin. Návštěvníci se mohou těšit na prohlídku interiérů a jedinečných reprezentačních sálů.

Nostický palác na Maltézském náměstí.

Podolská vodárna chystá dny otevřených dveří. Vstupné bude zdarma • V Muzeu pražského vodárenství v Podolské vodárně proběhne o víkendu 21. a 22. března každoroční oslava Světového dne vody. Vstupné do objektu bude zdarma a přichystána je i přednáška odborníka.

Pražská vodárna.

Dopravní podnik pořádá o víkendu Den otevřených dveří • Dopravní podnik hl. m. Prahy otevře v sobotu své brány veřejnosti. Letos se budou moci návštěvníci podívat do tramvajové vozovny Motol, garáže Řepy a depa metra Zličín. Čekat na ně budou současná i historická vozidla pro cestující, ale i technická vozidla a hasičská technika. Připraven je také bohatý doprovodný program.

Pražský hrad zahájí letní turistickou sezónu. Otevřeno bude mít zdarma • Při zahájení sezóny v sobotu 12. května bude možné tradičně zdarma vidět návštěvnické objekty. Hrad letos navíc u příležitosti 100. výročí republiky výjimečně přidá i reprezentační prostory, výstavy a stálé expozice. Nejen Starý královský palác a všechny další návštěvnické objekty, ale i reprezentační prostory v Novém královském paláci budou na Pražském hradě otevřeny v rámci symbolického zahájení letní turistické sezóny v sobotu 12. května 2018. Kromě toho budou volně přístupné výstavy uspořádané k 100. výročí založení ČSR, na III. nádvoří se uskuteční festival dechových hudeb a v Jelením příkopu bude připraven program pro děti. Vstupné zdarma V rámci symbolického zahájení sezóny bude tradičně možné od 9 do 18 hodin zdarma navštívit všechny návštěvnické objekty – kromě zmíněného Starého královského paláce s Vladislavským sálem to bude například katedrála sv. Víta, bazilika sv. Jiří a Zlatá ulička se stálou expozicí. Z liturgických důvodů bude poslední vstup do katedrály sv. Víta návštěvníkům umožněn v 17 hodin. Souběžně budou otevřeny reprezentační prostory v prvním patře Nového královského paláce, do nichž se bude vstupovat majestátní Sloupovou síní vybudovanou podle návrhu Josipa Plečnika. [related-post id="5254"] Od 9 do 18 hodin budou otevřeny také krátkodobé výstavy – Labyrintem dějin českých zemí v Císařské konírně, Doteky státnosti v Jízdárně, Obnova Pražského hradu v Tereziánském křídle a O výstavě Josipa Plečnika 1996 v prostoru pod vyhlídkou v jižních zahradách. Festival dechových hudeb bude po celý den probíhat na pódiu na III. nádvoří, v Jelením příkopu se mohou děti těšit na ukázky výcviku dravých ptáků.

Univerzita Karlova slaví výročí a otevře Karolinum pro veřejnost. Návštěvníci dostanou dárky • Univerzita Karlova slaví v tomto roce 670 let od svého založení. Při této významné příležitosti otevře v sobotu 7. dubna své historické sídlo Karolinum široké veřejnosti a zájemcům o historii. K vidění budou reprezentační prostory i místa, která běžně přístupná nejsou. Pro návštěvníky je připravena prohlídková trasa s několika zajímavými zastávkami. Vstup bude ze Želené ulice č. 9 a příchozí postupně navštíví například prostory mázhauzu, Rektorský klub, stálou expozici o historii univerzity, Císařský sál, Vlastenecký sál, rektorskou nebo profesorskou šatnu či Malou nebo monumentální Velkou aulu. Prohlédnout si též budou moci jeden z vnitřních dvorů Karolina, kde byla vystavena rakev s ostatky Jana Palacha. Na návštěvníky čeká během trasy řada zajímavostí. U vstupu je bude například vítat pedel v taláru, který je nošen při slavnostních promocích, v průběhu dne budou rovněž moci potkat Karla IV. s chotí. Vystavené exponáty jsou doplněny o vysvětlivky a fotografie dostupné přes QR kódy. V místnostech Karolina budou po celou sobotu přítomni pracovníci Ústavu dějin a Archivu UK k zodpovězení dotazů, instalovány jsou panely s informacemi a fotografiemi z významných roků 1848, 1948 a 1968. Pro děti je připravena vědomostní soutěž o ceny. [related-post id="8156"] Návštěvníci budou mít rovněž unikátní příležitost spatřit všech 13 žezel včetně detailních popisků o významu zobrazených symbolů na insigniích. Každý 670. návštěvník navíc obdrží dárek a speciální prohlídku do běžně nepřístupných prostor historické budovy. Program Dne otevřených dveří 11:00 — přednáška o stavebním vývoji Karolina 12:00 — komentované ukázky talárů 13:00 — koncert varhanní hudby 14:00 — komentované ukázky talárů 15:30 — přednáška o významných památkách Univerzity Karlovy Kdy a kde? Den otevřených dveří se koná v sobotu 7. dubna od 10:00 do 17:00 hod. Vstup posledního návštěvníka v 16:30 hod. vchodem ze Železné ul. 9, Praha 1. Handicapovaní návštěvníci mohou navštívit výstavu insignií v Křížové chodbě a také se podívat do reprezentačních prostor v 1. patře. Bude pro ně připraven průvodce a mohou využít přednostního vstupu. Vstupné pro všechny je zdarma.

Univerzita Karlova otevře Karolinum pro veřejnost.

Den otevřených dveří ČHMÚ. Zjistěte, jak se předpovídá počasí! • V sobotu 24. března pořádá Český hydrometeorologický ústav Den otevřených dveří. Oslaví tak nadcházející Světový den vody (22. březen) a zároveň Světový meteorologický den (24. březen). ČHMÚ návštěvníkům zpřístupní děvět svých pracovišť po celé České republice. Pražané mají na výběr hned ze dvou poboček. V Praze-Libuši budou prezentovány činnosti radarového, družicového a aerologického oddělení, poznáte vybavení meteorologické zahrádky a stanice imisniho monitoringu. Mimo jiné se dozvíte, co ruší radarová měření, jaké družice meteorologové používají nebo jak vysoko vystoupá balón s radiosondou. V Praze-Komořanech si přijdou na své především zájemci o hydrometeorologii. Pracovníci ústavu vás seznámí se staniční sítí hydrologických a klimatologických stanic a předvedou praktické ukázky přístrojů. Otevřeno bude od 9 do 14 hodin a vstup je zdarma.

Podolská vodárna bude mít mimořádně otevřeno zdarma • Volným vstupem do Muzea pražského vodárenství v Podolí oslaví letošní Světový den vody Pražské vodovody a kanalizace (PVK). Zájemci si budou moci muzeum prohlédnout v sobotu 17. 3. a v neděli 18. 3. A to vždy od 9:30 do 16:30 hodin. „Letošní novinkou je vybavení koupelny z třicátých let minulého století,“ řekl mluvčí PVK Tomáš Mrázek. Historie muzea Historie Muzea pražského vodárenství sahá až do roku 1952, kdy první návštěvníci zamířili do suterénních prostor v tehdejším sídle Pražských vodáren na Národní třídě. Do areálu vodárny v Podolí se přestěhovalo v roce 1996. O rok později byla expozice s výstavní plochou o rozloze 800 m2, s depozitáři a přednáškovým sálem slavnostně otevřena. [related-post id="6595"] Muzeum nabízí skutečné skvosty – vodovodní potrubí z antického období, část hradního vodovodu z doby Rudolfa II. či model čerpacího soustrojí z rukou českého vynálezce Josefa Božka. Zároveň myslí i na současnost, například pro děti jsou připraveny interaktivní hry na moderních dotykových obrazovkách. Pro vozíčkáře je k dispozici „schodolez“, který umožní bezproblémový přístup do expozice, jež je koncipována jako bezbariérová. [related-post id="6357"] Do muzea v loňském roce zamířilo přes třináct tisíc návštěvníků z České republiky i ze zahraniční mimo jiné z Francie, Německa, Velké Británie, Ruska nebo USA. O Světovém dni vody Světový den vody se slaví již od roku 1993, a to vždy 22. března. Toto datum vyhlásilo Valné shromáždění OSN. Důvodem byla starost o ochranu vodních zdrojů na Zemi, která se stala s postupem globalizace a zlepšování životní úrovně lidí v mnoha zemích zcela nezbytnou. Mottem Světového dne vody 2018 je „Nature for water“.

Pražská vodárna.

Nepřehlédněte

Tramvaje na Libeňském mostě už nebudou zpomalovat • Tramvajový provoz na Libeňském mostě se vrátí do běžného režimu. Provedené diagnostické zkoušky vyloučily riziko nepřípustných rezonancí konstrukce. Soupravy tak budou moci po mostě opět jezdit nesníženou rychlostí až do 50 km/h.

Z Prahy do tureckého Izmiru bude od příštího roku létat přímý spoj • Letecká společnost SunExpress spustí příští rok novou pravidelnou linku mezi Prahou a tureckým Izmirem. Cestujícím bude k dispozici jednou týdně vždy v sobotu. Dopravce bude na nové trase létat od 30. května letadly typu Boeing 737-800NG v konfiguraci pro 189 cestujících. SunExpress již od loňského června provozuje linku z Prahy do Antalye, na níž v reakci na vyšší poptávku cestujících navýší příští rok frekvenci na tři lety týdně.

Část metra C čeká čtyřdenní výluka. Dopravní podnik bude opravovat trať • Nadcházející prodloužený víkend využije Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) k nutným opravám v pražském metru. Část linky C bude čtyři dny mimo provoz.

OBRAZEM: Metro A slaví výročí. Pražanům slouží přesně 40 let. V mnoha ohledech je unikátní • Přesně před 40 lety začala Pražanům sloužit nová linka metra A. Stavba začala v roce 1973 a slavnostní otevření prvního úseku mezi stanicemi Leninova (dnes Dejvická) a Náměstí Míru proběhlo 12. srpna 1978. Byla to tehdy velká sláva. Výstavba metra měla velkou politickou i společenskou prioritu, slavnostního přestřižení pásky se zúčastnil sám prezident ČSSR Gustáv Husák. A dělníci už v té době pracovali na stavbě dalších částí. [gallery size="full" columns="1" ids="11874"] Rozšiřování V den uvedení do provozu byla linka metra A dlouhá 4,7 km a měla 7 stanic. V roce 1980 přibyly stanice Jiřího z Poděbrad, Flora a Želivského. V červenci 1987 byl otevřen třetí úsek do stanice Strašnická a v roce 1990 přibyla stanice Skalka. [gallery size="full" columns="1" ids="11879"] Další prodloužení na severovýchod o stanici Depo Hostivař s využitím existující spojky do depa proběhlo v roce 2006. Nejnovější úsek z Dejvické do Motola byl otevřen v dubnu 2015. V současné době má linka A 17 stanic, celková délka je 17,13 km a vlaková souprava ji projede přibližně za půl hodiny. Hlasatelkou linky je už od jejího zprovoznění Světlana Lavičková. [gallery size="full" columns="1" ids="11878"] Na trase A metro poprvé překonalo vodní překážku v podobě Vltavy. První podchod pražského metra pod Vltavou se nachází v hloubce 14 metrů pod dnem řeky. Na trase je také téměř 190metrový úsek s největším povoleným sklonem 40 promile, a to mezi stanicemi Náměstí Míru a Muzeum. [gallery size="full" columns="1" ids="11877"] Stanice prvního úseku jsou unikátní Nejstarší stanice metra A mají většinou jen jediný výstup, ačkoliv byly navrženy tak, aby bylo možné v případě potřeby druhý dobudovat. Původní plány počítaly s dostavbou v 90. letech, ale nakonec se od nich ustoupilo. Například nejhlouběji položená stanice v celé síti pražského metra – Náměstí Míru (53 m pod povrchem) – by teoreticky mohla mít výstup na Vinohradské třídě. [related-post id="11776"] Interiéry stanic působí tak trochu exkluzivně a tajemně. Podíl na tom má důmyslně navržený způsob zacházení se světelnými zdroji a vhodný výběr použitých materiálů na obklady stěn spolu s celkovým barevným laděním. Cestování linkou I. A mělo mj. symbolizovat, že se cestující pohybuje pod historickým centrem města. Ikonické hliníkové obložení stanic metra A navrhl hlavní architekt pražského metra Jaroslav Otruba. Střídání dutých a vypouklých desek mělo za cíl tříštit zvukové vlny od podvozků projíždějících souprav. Základní barva celé linky je zlatavá champagne. Barevné ztvárnění navrhl grafik Jiří Rathouský. [gallery size="full" columns="1" ids="11880"] Na výzdobě se nešetřilo Pokud cestující projede všechny stanice, může se pokochat pohledem na desítky uměleckých děl a architektonických výtvarných prvků. Z metra se stala galerie tehdejšího umění. Může za to obrovský společenský význam stavby za předchozího režimu a dobový stavební zákon, který u veřejných staveb nařizoval vynaložit až čtyři procenta z rozpočtu na výzdobu. [related-post id="11202"] Jezdily jen čtyři vagóny V době, kdy začalo metro na trase A pravidelně jezdit, nebyl nápor na dopravu v metropoli tak velký jako dnes. Proto stačilo, že soupravy měly jen čtyři vagony. Před čtyřiceti lety to vypadalo jinak i v kabině strojvedoucího. Nikdy nejezdil sám, ale s pomocníkem. Ten hlídal, jestli jsou zavřeny všechny dveře, a také další zdánlivé "drobnosti", které už má v dnešní době na starosti počítač. Nástupiště stanic se podobala spíš železničním zastávkám. Každé měli na starosti dozorčí v hnědé uniformě s plácačkou, kteří vlaky odbavovali. Ve špičce, kdy soupravy jezdily každé tři čtyři minuty, proto měli poměrně dost náročnou službu. [gallery columns="1" size="full" ids="11875"] Metro jako válečný úkryt Trasa A byla na rozdíl od nejstaršího "céčka" zahrnuta do plánu ochranného systému metra. V případě válečného ohrožení měly stanice sloužit jako kryt, každá se dala neprodyšně uzavřít lidé by v ní v bezpečí vydrželi nejméně 72 hodin. [gallery columns="1" size="full" ids="11876"] Kam dál? V současné době je veškerá pozornost směřována na projekt výstavby linky D. Dalšího rozšíření se proto linka A jen tak nedočká. Zamýšlené prodloužení na ruzyňské letiště, či případná odbočka na Zahradní Město, je hudbou daleké budoucnosti.

Provoz metra bude od pondělí posílen. Roušky v MHD jsou povinné i nadále • Provoz pražského metra bude od pondělí 1. června posílen. Kvůli koronavirové krizi dosud fungovalo v prázdninovém režimu.

Svezte se historickou soupravou metra! Připomene 40. výročí provozu linky A • Dopravní podnik hlavního města Prahy v neděli 12. srpna 2018 stylově oslaví 40. výročí zahájení provozu na lince metra A. Při této příležitosti vypraví do provozu původní historickou soupravu 81-71, dobově upravenou do tehdejší čtyřvozové podoby. První jízda soupravy proběhne v 11:45 hodin ze stanice Dejvická (tehdejší stanice Leninova) do stanice Náměstí Míru. Tato trasa připomene první úsek I.A, který je v provozu právě od 12. srpna 1978. Poslední výjezd soupravy je naplánován na 15.10 hodin ze stanice Dejvická směr Náměstí Míru. Již tradičně budou všechny jízdy soupravy doprovázeny hlášením staničního rozhlasu a vozy metra budou řízeny strojvedoucími v dobových uniformách, spadajících do období let zahájení provozu. Pro cestu tímto metrem postačí běžné jízdenky či časové kupony. [gallery size="full" columns="1" ids="11499"] Legendární soupravy 81-71 Sovětské soupravy metra 81-71 představují, nejen svým vzhledem, nejtypičtějšího zástupce v provozu pražského metra. Technické specifikace a požadavky, které soupravy splňovaly, umožnily jejich provoz na všech třech trasách pražského metra (na rozdíl od předchůdce – soupravy Ečs, které byly provozovány pouze na trase C). Celkově bylo do Prahy dodáno 201 čelních a 299 vložených vozů. A ve spojení s architektonicky velice líbivého úseku I.A se na dlouhá léta staly doslova ikonou hlavního města (jejich vyobrazení můžeme najít na nespočetně pohlednicích, prospektech a dalších upomínkových předmětech). [gallery size="full" columns="1" ids="11496"]

Mimořádné jízdy historickou tramvají. Projeďte se po nové trati! • Rekonstrukce tramvajové trati mezi Pankrácí a Nuslemi pokračuje dle harmonogramu a v pátek 4. června plánuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obnovit tramvajový provoz v úseku Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác. Současně s tím se do pražských ulic od soboty 5. června po 9 letech opět vrátí tramvajová linka č. 19, která bude jezdit až ke stanici metra Pankrác po nedávno postavené nové trati.

Kampaň zabrala. Počet smrtelných srážek chodců s tramvají se loni snížil • Zatímco v předešlých letech počet střetů tramvají s chodci v hlavním městě každým rokem stoupal, loni došlo nejen k meziročnímu poklesu počtu nehod o více než 17 %, ale i počtu úmrtí, a to z osmi na tři osoby. Rok 2019 byl v této oblasti pozitivní i tím, že z celkového počtu 87 sražených chodců byla naprostá většina zraněných lehce, a pouze 4 těžce. Data zveřejnil Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

Dopravní podnik otevřel nové dohledové centrum. Cestující budou ve větším bezpečí • Pražané, kteří využívají MHD, budou ode dneška v mnohem větším bezpečí, slibuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). V depu Hostivař dnes totiž bylo otevřeno nové Dohledové a poplachové přijímací centrum (DPPC). To původní se nacházelo v depu Kačerov.

Metro D? Hlavně už konečně začněte stavět, vyzývá starosta Prahy 4 • Starosta MČ Praha 4 Petr Štěpánek vyzval k urychlení výstavby trasy D pražského metra. Jak už je v Praze zvykem, dlouho očekávaný projekt nabírá rok od roku další a další zpoždění.

Vizualizace možné budoucí podoby jedné ze stanice metra D.

Nová tramvajová linka od června propojí Libeň, Vršovice a Pankrác • Začátkem června se do pražských ulic vrátí tramvajová linka číslo 19. Jezdit začne, jakmile dělníci dokončí rekonstrukci tratě v ulicích Táborská, Vladimírova a Na Pankráci.

Strašnická tramvajová vozovna funguje už 110 let. Unikátní je hned z několika důvodů • Nejstarší funkční pražská vozovna tramvají slaví kulaté jubileum – v provozu je přesně 110 let v provozu. Za tu dobu se stala domovem nejrůznějších strojů, mezi nimiž nechyběly ani moderní nízkopodlažní tramvaje 14T. V současnosti je ve Strašnicích k umístěno více než 130 vozů tří typů tramvají T3, které jsou v pravidelném provozu vypravovány na deset denních tramvajových linek.

Tramvaje v hale strašnické vozovny.

MHD pro studenty bude za 1 korunu. Metro by mělo jezdit častěji • Praha plánuje posílit provoz metra o sobotách, nedělích a státních svátcích. Nejkratší intervaly by měly být na nejvytíženější lince C, metro zde o víkendu pojede každých 5 minut. S ohledem na vládní záměr zavedení celostátních slev v regionální a dálkové dopravě pro studenty a seniory navrhuje náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek výrazně zlevnit cestování také studentům na území Prahy. Všichni studující budou moci cestovat po Praze pouze za 1 Kč denně díky novým ročním kuponům za 365 Kč. Všechny tyto navrhované novinky by měly platit od 1. září 2018. „Jedná se o další kroky ke zkvalitnění pražské MHD a zvyšování její atraktivity a dostupnosti pro všechny Pražany. Když jsme výrazně zlevnili roční kupon, čelili jsme kritice, že to bude mít negativní dopad do hospodaření Dopravního podniku. Ukázalo se, že opak je díky výraznému nárůstu počtu zákazníků pravdou. Díky zvýšení efektivity se rovněž povedlo snížit cenu vozokilometru. Ušetřené peníze tak nyní můžeme použít na zkrácení intervalu a rovněž slevu pro studenty, kterým ji dlužíme. Pevně věřím, že se tyto návrhy dočkají podpory kolegyň a kolegů a pražská MHD bude od září ještě o něco lepší,“ uvedl Petr Dolínek, který upozornil také na přípravu zavedení nákupu ročního kuponu na splátky. „I po slevě je nákup ročního kuponu pro řadu rodin velká jednorázová finanční zátěž, zejména pokud kupují několik kuponů pro členy rodiny najednou. Chceme tak všem umožnit, aby si mohli tuto finanční zátěž rozložit. Nákup na splátky je dnes naprosto běžný nástroj, takže nevidím důvod, proč to neumožnit i u kuponu na pražskou MHD,“ dodal náměstek primátorky Dolínek. [related-post id="5335"] Víkendové metro bude jezdit častěji Pražské metro se již delší dobu potýká s nárazově přeplněnými soupravami během víkendů – z pravidelných přepravních průzkumů vyplývá, že počet cestujících o víkendech v Praze trvale roste, ať už díky vyšší mobilitě místních obyvatel, tak zvyšujícím se počtem návštěvníků metropole. Jednotný interval 7,5 minuty na všech třech linkách už nestačí. Po postupném posilování provozu ve všední dny nyní tedy přichází na řadu již dlouho opomíjené období víkendů. Víkendové intervaly se tak více přiblíží intervalům ve všední dny. Jednotlivé linky metra by měly být posíleny podle svého skutečného vytížení: nejvíce by se měl zkrátit interval na nejvytíženější lince C, a to ze 7,5 na 5 minut. Druhá nejplnější linka B by měla zkrátit intervaly ze 7,5 na 6 minut a na lince A budou zachovány současné intervaly 7,5 minuty, avšak kromě nedělních dopolední, kdy se podobně jako na ostatních linkách zkrátí interval z 10 na 7,5 minuty – v souvislosti s tím budou v neděli dopoledne zkráceny také intervaly návazné povrchové dopravy. Celkové posílení provozu metra o víkendech bude stát hl. m. Prahu ročně cca o 83 milionů Kč navíc. Zároveň je navrženo zrušit dosavadní omezení v koncovém úseku linky C mezi Ládvím a Letňany, a to ve zbývajícím období pracovních dnů cca mezi 9:00 a 19:00, kdy zde jezdí pouze každá druhá souprava – nově by i zde mělo jezdit každé metro až do Letňan. Podobně jako při zrušení pásmového provozu v ranní špičce by to mělo přispět ke zvýšení počtu cestujících v metru a zároveň k rovnoměrnějšímu vytížení jednotlivých souprav metra i návazných autobusů v Letňanech. Naposledy se tento úsek posiloval v dubnu 2017, kdy se zrušil pásmový provoz v ranní špičce. Toto posílení vyjde Prahu ročně na cca 47 milionů Kč. [related-post id="10867"] Junioři a studenti za 1 Kč denně po celé Praze Podobně jako připravovaná celostátní sleva pro mladé a studující v regionální dopravě, se připravuje také pro cesty po Praze výrazné zlevnění a zatraktivnění cestování pro mládež a studenty mezi 15 a 26 lety. Dosavadní zlevněné měsíční, čtvrtletní, pětiměsíční a desetiměsíční předplatní studentské kupony by měly být nahrazeny jedním ročním kuponem za pouhých 365 Kč, což umožní cestovat mladým a studujícím neomezeně po celé Praze za korunu denně. Oproti plnocennému ročnímu kuponu se tak bude jednat o slevu 90 %. Odhad navýšení rozpočtu pro kompenzaci této slevy je cca 350 mil. Kč ročně. Zároveň je v plánu sjednotit věkové rozhraní mezi kategoriemi Junior a Student ze dne 19. na 18. narozeniny, aby nebyl rozdíl při prokazování nároku na slevu v Praze a ve Středočeském kraji, resp. zbytku republiky. Toto je důležité pro způsob prokázání nároku na slevu, kdy cestující v kategorii Junior prokazuje pouze věk, kdežto cestující v kategorii Student už musí prokázat i to, že studuje střední, vyšší nebo vysokou školu. Dalším uvažovaným opatřením pro zvýšení atraktivity dlouhodobých jízdenek a dostupnosti MHD je zavedení možnosti nákupu ročního kuponu na splátky, buďto ve formě 12 měsíčních nebo 4 čtvrtletních splátek. S ohledem na nutné technické a procesní úpravy je však tento návrh realizovatelný nejdříve v roce 2019.

Praha 10 zavede modré zóny. Rozšíření chystají i další městské části • Pražští radní odsouhlasili rozšíření zón placeného parkování, které navrhovaly některé městské části. Ke zvětšení parkovacích ploch pro rezidenty tak nyní dojde například na Praze 5, 6, 9, 18 a 21. Kromě toho mohou být parkovací zóny vyznačeny na celém území Prahy 10.

Roušky v metru jsou i nadále povinné. V povrchové dopravě už ne • Lidé cestující pražskými tramvajemi a autobusy už si od dneška nemusí zakrývat ústa a nos. V přepravním prostoru metra jsou ale ochranné prostředky i nadále povinné.

Podchod propojí Hlavní nádraží se Žižkovem a Vinohrady. Stavba začne za měsíc • Správa železnic vybrala firmu na prodloužení severního podchodu na pražském Hlavním nádraží. Sdružení firem s názvem „MTS+HT CZ – Podchody hl. n.,“ jehož společníky jsou Metrostav a.s. a HOCHTIEF CZ a.s., zrealizuje stavbu za 219,55 milionu korun. Práce začnou letos v květnu a první chodci si díky prodloužení podchodu zkrátí cestu z nádraží do přilehlých městských částí příští rok v srpnu.

Muzeum MHD v Praze zahajuje sezónu. Vstupné bude zdarma • Již tento pátek 30. března 2018 se letos poprvé otevřou veřejnosti brány Muzea MHD ve Střešovicích. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dále pro své příznivce připravil na tento den hned několik speciálních jízd muzejními vozy. V akci budou historické autobusy Škoda 706 RO, Jelcz 272, Karosa ŠM 11 a Karosa B 731, jezdící v trase Vozovna Střešovice – Špejchar a zpět. Pro zájemce bude vypravena i oblíbená tramvaj KT8D5, která pojede okružní jízdu v trase Vozovna Střešovice – Hradčanská – Pražský hrad – Pohořelec – Hládkov – Vozovna Střešovice. Jízdné pro tyto vozy je shodné, a to 40 Kč pro dospělé a 20 Kč pro děti do 15 let. Jízdenky bude možné zakoupit v pokladně muzea, do kterého bude návštěvníkům umožněn vstup v pátek 30. března zdarma. Kromě historických jízd si budou moci přítomní na pokladně muzea zakoupit i různé propagační předměty. [gallery columns="1" size="full" link="none" ids="8432"]

Záchytné parkoviště v Braníku nabízí místo pro 115 automobilů • Celkem 115 nových parkovacích míst je od pátečního poledne k dispozici v městské části Praha 4-Braník. Technická správa komunikací tu otevřela P+R parkoviště, které by mělo sloužit lidem přijíždějícím z jižního směru do Prahy. Do konce roku TSK zkolauduje a otevře ještě záchytné parkoviště v Běchovicích, sloužící zejména dojíždějícím z Prahy-východ.

Hlávkův most prochází diagnostickou zatěžovací zkouškou • Hlávkův most, spojující Karlín a Holešovice, prochází v těchto dnech další etapou průzkumu. Technická správa komunikací na jedné z jeho částí provádí dynamické zkoušky, které jsou součástí kompletní diagnostiky mostu. Provoz na mostě zůstal nepřerušen, pouze chodci musí v nočních hodinách využít jen jeden ze dvou chodníků. Výsledky všech diagnostických prací budou k dispozici do konce června.

Hlávkův most čeká v budoucnu rekonstrukce.

Metro D má svůj vlastní web. Nabízí bohaté informace i ukázky stanic • Dopravní podnik hl. m. Prahy spustil nový informační web o chystané lince D pražského metra. Portál návštěvníky detailně seznamuje s novou trasou, kde vlaky budou jezdit bez strojvedoucího.