elektrobus

Trolejbusy se vrací do Prahy. Dopravní podnik chystá nákup vozů • Pražský dopravní podnik vypsal tendr na nákup 15 bateriových kloubových trolejbusů. Ty mají být nasazeny na linku č. 140 Palmovka – Miškovice, jejíž elektrifikace se v současnosti připravuje a na konci letošního února na ni bylo vydáno pravomocné stavební povolení.

Praha koupí prvních 14 elektrobusů standardní délky • Vítězem veřejné zakázky na nákup 14 nových elektrobusů standardní délky 12 metrů, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal v loňském roce, se stala společnost Škoda Electric.

Praha nakoupí 14 elektrobusů pro MHD. V budoucnu chce i vodíková vozidla • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně obměnit svou flotilu autobusů. Část by v budoucnu měla tvořit zcela bezemisní vozidla – především bateriové trolejbusy, elektrobusy a výhledově také autobusy na vodík.

Dopravní podnik testuje dynamicky nabíjený elektrobus • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) učinil další krok v rozvoji elektromobility, a to v podobě nasazení nového typu vozidla s dynamickým dobíjením. V neděli 6. května 2018 vyjede prvně do zkušebního provozu s cestujícími nový elektrobus Škoda – SOR 30Tr v úseku Palmovka – Letňany. Vůz dostal evidenční číslo 9506 a na rozdíl od vozu 9505 je zcela bílý, aby byl na první pohled rozpoznán. DPP má nový bateriový trolejbus pronajatý na 1 rok. V rámci testování systému dynamického nabíjení tak bude zahájen zkušební provoz nového vozidla Škoda 30Tr. Nový přírůstek vzešel ze společné produkce dvou tuzemských výrobců, Škoda a SOR. Jedná se o bateriový trolejbus z produkce Škoda Electric, který využívá obdobně jako první testované vozidlo karosérii SOR NB12. Vozidlo bude označeno ve tvaru 58 PALMOVKA, respektive 58 LETŇANY. Zastávky linky č. 58 jsou v pravidelných zastávkách linky č. 140. Přeprava je zdarma. „Vzhledem k tomu, že největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je doprava, je naší povinností zkoušet v rámci MHD nové technologie, které umožní bezemisní provoz. Samozřejmě pokud splňují i rozumné ekonomické parametry,” říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Elektrovýzbroj nového vozidla je však na základě výsledků první fáze testování již lépe přizpůsobena požadovanému charakteru provozu. „Naším záměrem je do budoucna plná elektrifikace linky č. 140. Navazujeme na pilotní provoz elektrobusu, který úspěšně probíhá již více než půl roku, ale bateriový režim měl charakter především pomocného pohonu. Nynější nový elektrobus ve zkušebním provozu umožní plnohodnotnou jízdu na baterie,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že DPP si pronajal nový elektrobus na jeden rok. [gallery columns="1" size="full" ids="9923"] Elektrobus Škoda – SOR 30Tr je nabíjen dynamicky během jízdy. Nabíjecí systém se skládá z obousměrného trolejového vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ulici Prosecká o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny umístěné v dolní části Prosecké ulice. Úsek DPP vybral kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost. Nabíjení pomáhá také krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“).

Nepřehlédněte

Stanice metra Jiřího z Poděbrad se na deset měsíců úplně uzavře • Schyluje se ke kompletní modernizaci stanice metra Jiřího z Poděbrad. Zahrnovat bude bezbariérové zpřístupnění, revitalizaci vestibulu i nástupiště a výměnu původních eskalátorů za nové. Stavební práce začnou už letos v listopadu a probíhat budou až do poloviny března 2023. Část této doby bude stanice zcela uzavřená.

Lanovka na Letnou začala jezdit před 130 lety. Příliš dlouho ale nevydržela • Je sobota 31. května 1891 dopoledne a pod letenským vrchem se koná významná událost. Do provozu slavnostně vstupuje historicky první lanová dráha v Praze. Zatímco její mladší sestra na Petříně vydržela až do současnosti, letenskou lanovku dnes připomíná už jen zrekonstruovaná vyhlídka.

Rychlejší vlaky z Prahy do Budějovic. Trasu v budoucnu urazí v rekordním čase • Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala zhotovitele modernizace dalšího úseku čtvrtého železničního koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora. Jízdní doba rychlíků mezi Prahou a Českými Budějovicemi by se díky tomu mohla v budoucnu opět o něco zkrátit.

Designová tramvaj T3 Coupé získala další mezinárodní cenu • Tramvaj T3 Coupé Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a studia Anna Marešová designers získala další mezinárodní ocenění.

Mobilní signál se rozšířil do dalších stanic pražského metra • Mobilní a datové služby ve standardu LTE mohou cestující v pražském metru využívat už ve 25 stanicích. Od včerejška jsou nově pokryty stanice Florenc B a Palmovka na trase B a stanice Staroměstská na trase A.

Stanice metra Muzeum na lince A bude opět úplně uzavřena • Kvůli probíhající rekonstrukci bude od soboty 12. května 2018 (od zahájení provozu) do neděle 13. května 2018 (do ukončení provozu) obousměrně uzavřena stanice metra Muzeum na lince A. Vlaky budou stanicí pouze projíždět. Pro výstup do oblasti Václavského náměstí doporučuje Dopravní podnik využít stanici Můstek. Pro přestup z linky A na linku C můžete vystoupit ve stanici Můstek a dále využít linku B do přestupní stanice Florenc. Pro přestup z linky C na linku A se doporučuje vystoupit ve stanici Florenc a dále využít linku B do přestupní stanice Můstek. A kdo není líný, udělá si pro přestup malou procházku po Václavském náměstí. Stanice Muzeum na lince C bude v provozu. [related-post id="9847"] Informační kampaň Dopravní podnik v souvislosti s uzavírkou vydal informační letáky. Od 10. května 2018 je pro cestující připraveno upozornění formou hlášení ve staničním rozhlase, na lince A pak v době výluky i ve vozech prostřednictvím vlakového rozhlasu. Informace jsou rovněž informační tabule se schématickým nákresem a základními informacemi. V oblasti uzavřené stanice budou cestujícím k dispozici také informátoři v reflexních vestách. [gallery size="full" columns="1" ids="10077"]

Stanice metra Muzeum na lince A prochází rekonstrukcí.

Startuje rekonstrukce tramvajové trati na Vinohradské ulici • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahajuje nutnou rekonstrukci tramvajové trati v ulici Vinohradská v celkové délce cca 2,6 km. V první etapě proběhne modernizace úseku Hradecká – Želivského letos o letních prázdninách, úsek Škrétova – Sudoměřická bude zmodernizován mezi březnem a červencem příštího roku. Při vyloučení tramvajového provozu DPP zajistí náhradní autobusovou dopravu. „Zastaralé koleje musíme neodkladně opravit, letní prázdniny jsou k tomu ideální příležitostí. Klíčová dopravní tepna ve Vinohradské ulici si zkrátka zaslouží moderní tramvajovou trať. Na tuto investiční akci předpokládáme stavební náklady ve výši zhruba 250 mil. Kč,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP. „Počítáme zde s dvoufázovou rekonstrukcí tramvajové trati. Letos o letních prázdninách opravíme 0,7 kilometru v úseku Hradecká – Želivského, v roce 2019 od března do ervence zrekonstruujeme 1,9 kilometru mezi Škrétovou a Sudoměřickou ulicí,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP s tím, že na trati nově přibyde i zatravněný tramvajový svršek v celkové délce cca 258 m dvoukolejně včetně automatického zavlažování svršku. V rekonstruovaných úsecích se nachází celkem šest tramvajových zastávek – Italská, Vinohradská tržnice, Jiřího z Poděbrad, Radhošťská, Olšanské hřbitovy a Želivského (u Strojimportu). Zastávka Italská směrem do centra a zastávky Olšanské hřbitovy a Želivského v obou směrech zůstanou nástupními ostrůvky, budou zvýšeny a nově budou opatřeny zábradlím s vodící funkcí pro nevidomé a slabozraké. Zastávky Italská ve směru z centra a Vinohradská tržnice v obou směrech budou postaveny jako provizorní mysy v místě budoucích definitivních mysů. Zastávky Jiřího z Poděbrad a Radhošťská, obě v obou směrech, budou provizorně ponechány ve stávajících místech. Jedná se o nástupní ostrůvky. Dále dojde k obnově připojení osvětlených zastávkových označníků u definitivních zastávek a k realizaci připravenosti na budoucí informační systém. „Rozhodně nezapomínáme ani na handicapované, provedeme bezbariérové úpravy přechodů pro chodce a jejich vybavení signálními a varovnými pásy. Součástí prací budou v nutném rozsahu i pravy chodníků,“ dodává Tomáš Kaas.

Dopravní podnik rozdá zaměstnancům mimořádné odměny • Představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) rozhodlo o vyplacení mimořádné odměny pro zaměstnance v souhrnné výši 20 milionů korun (bez zákonných odvodů). Zaměstnanci se na ně mohou těšit ve svých lednových výplatách.

Hybridní autobus Volvo vyjíždí do pražských ulic. Zatím jen zkušebně • Od 6. února bude v pražských ulicích možné vídat kloubový autobus značky Volvo s označením 7900 LAH. Vůz švédského výrobce si Dopravní podnik hl. m. Prahy vypůjčil, aby mohl ověřit jízdní vlastnosti a míru úspory pohonných hmot.

Hybridní autobus Volvo 7900 LAH.

Malešickou a Českobrodskou ulici propojí nová třída • Nákladové nádraží Žižkov je jedno z pražských transformačních území, kde má v budoucnu vzniknout nová čtvrť. S budoucími obyvateli ale vzroste i nutnost posílení zdejší dopravy. Aby se předešlo přetěžování ulice Jana Želivského, vznikne tzv. „Jarovská třída“.

Terminál na Zličíně čeká tříměsíční rekonstrukce. Autobusy pojedou odjinud • Od příštího pondělí se začne opravovat povrch autobusového terminálu Zličín. DPP na základě poptávkového řízení uzavřel smlouvu s firmou Hochtief. Oprava vyjde na 22 milionů korun. Informuje o tom server tram-bus.cz.

Autobusový den PID v Letňanech nabídne nostalgické jízdy a ukáže vozy budoucnosti • V sobotu 13. dubna 2019 se v autobusovém terminálu u stanice metra Letňany uskuteční již třetí ročník úspěšného Autobusového dne PID, který bude podobně jako v předchozích letech velkou přehlídkou historických i moderních autobusů.

Kinobus vyráží do Prahy. Zdarma bude promítat české i zahraniční bijáky • V pondělí 18. června začne již tradiční letní jízda pražského Kinobusu, který provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Od 18. června do 6. září 2018 objede Prahu a nabídne divákům zdarma ve 12 lokalitách 16 zajímavých filmů české i zahraniční produkce. Během těchto dnů se návštěvníci, vždy od pondělí do čtvrtka, dočkají bohaté porce komedií, chybět však nebudou ani vážnější témata. Projekce filmů začne vždy po setmění, mezi 20.30 a 21.45 hodinou. DPP na léto připravil pro zájemce celkem 48 promítání, na každém nabízí až 200 míst k sezení. „Prázdninové cestující ani letos nezklameme. Jsme přesvědčeni, že z připravené bohaté nabídky si vyberou všichni – od náročnějších diváků až po ty, kteří mají rádi komediální oddechovky. Z českých filmů stojí za zhlédnutí Bába z ledu, titul oceněný i Českým lvem, nebo například Teorie tygra. Z těch amerických si publikum najdou třeba snímky Špión, Největší showman či Padesát odstínů černé. A to vše samozřejmě zdarma,“ řekl Josef Voltr, vedoucí odboru Marketing a obchod DPP. Kinobusem je bývalý linkový autobus Karosa B732. Ten v roce 2008 končil svou službu na lince č. 212 a prošel generální opravou. Vejde se do něj nafukovací promítací plocha o rozměru 8 x 4 metry, lavice pro diváky, deky pro případné chladné počasí a občerstvení. Seznam promítaných filmů Bába z ledu, Pasažéři, Největší showman, Alibi na klíč, Láska, soudruhu!, Pasažéři, Loganovi parťáci, Zmenšování, Tři billboardy kousek za Ebbingem, T2 Trainspotting, Špión, Padesát odstínů černé, Tlumočník, Teorie tygra, Dvě nevěsty a jedna svatba, Věčně tvá nevěrná! Program kinobusu naleznete na webu Dopravního podniku.

Filmový kinobus Dopravního podniku bude letos objíždět Prahu již po jedenácté.

Praha už ví, jak budou vypadat nové stanice metra D • Výtvarnou podobu stanic metra D Nemocnice Krč, Nádraží Krč a Nové Dvory navrhnou umělci Jiří Černický, Stanislav Kolíbal a Vladimír Kopecký. Jejich práce zvítězily v soutěži Metroprojektu, Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a hlavního města Prahy pod záštitou Národní galerie.

Prosecká ulice projde kompletní rekonstrukcí • Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) začne od pondělí 21. září 2020 s rozsáhlou rekonstrukcí povrchů komunikace a chodníků v Prosecké ulici.

Roušky v metru jsou i nadále povinné. V povrchové dopravě už ne • Lidé cestující pražskými tramvajemi a autobusy už si od dneška nemusí zakrývat ústa a nos. V přepravním prostoru metra jsou ale ochranné prostředky i nadále povinné.

Lítačku do telefonu si stáhlo přes půl milionu lidí • Aplikaci Pražské integrované dopravy PID Lítačka si do svých mobilních telefonů stáhlo již 519 tisíc lidí a pravidelně ji využívá zhruba 300 tisíc lidí. V posledních dvou týdnech přibývá každým dnem 300 nových uživatelů. Aplikace PID Lítačka zůstává, i přes postupné uvolňování opatření v pražské i středočeské hromadné dopravě, bezkontaktním a tedy nejbezpečnějším způsobem nákupu jízdenek.

Lítačka funguje v Praze od roku 2016.

Stříbrný šíp slaví 80. narozeniny. Dochoval se jediný prototyp, jeho výrobu zastavila válka • V mnoha ohledech jedinečný motorový vlak „Stříbrný šíp“ letos slaví kulaté narozeniny. Výroba prototypu byla dokončena na začátku roku 1939. Dne 17. února 1939 vykonal mezi Prahou a Kolínem technicko-policejní zkoušku, při které dosáhl rychlost 130 km/h a přesně před 80 lety byl oficiálně představen veřejnosti a tisku. Se zástupci sdělovacích prostředků se vydal na zvláštní jízdu 14. března 1939 z Prahy do Pardubic. Trať tehdy urazil za 68 minut. Dnešní expresy tuto trať ujedou za 52 minut.

Nová cyklostezka propojuje Dolní Břežany a Cholupice • V polovině září byla dokončena stavba části cyklostezky mezi Cholupicemi a Dolními Břežany. Stavební práce začaly letos v květnu v úseku od Dolních Břežan (u altánu) a dále k napojení slepé ulice K Břečkám.

Historická linka 41 se vrací do ulic Prahy. Kdy se s ní můžete svézt? • Od pátku 30. března 2018 do neděle 18. listopadu 2018 je opět zaveden provoz historické tramvajové linky číslo 41. Linka je v provozu o sobotách, nedělích a svátcích vždy v době od 12.00 hodin do přibližně 18.00 hodin a projíždí v trasou Vozovna Střešovice – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Právnická fakulta – Čechův most – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Bílá labuť – Těšnov – Štvanice – Vltavská – Strossmayerovo náměstí – Veletržní palác – Výstaviště Holešovice. Uvedená trasa se může s ohledem na aktuálně probíhající výlukové akce během roku měnit. Na lince je stanoveno zvláštní jízdné a neplatí zde žádné jízdenky PID. Cena pro dospělé je 35 Kč, pro děti do 15 let, kočárek s dítětem, ZTP a důchodce nad 70 let činí 20 Kč.