Praha nakoupí 14 elektrobusů pro MHD. V budoucnu chce i vodíková vozidla

ZajímavostiKristián Vích27. dubna 20203 minuty čtení

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně obměnit svou flotilu autobusů. Část by v budoucnu měla tvořit zcela bezemisní vozidla – především bateriové trolejbusy, elektrobusy a výhledově také autobusy na vodík.

Na nákup 14 elektrobusů ve standardní délce 11 až 14 metrů s dvoupólovým nabíjením z troleje pomocí pantografového sběrače DPP v těchto dnech vypisuje otevřenou veřejnou zakázku, jejíž předpokládaná celková hodnota činí 200 milionů Kč bez DPH. Vítěz tendru by měl být znám na konci letošních letních prázdnin. První vůz by měl být dodán do 11 měsíců od podepsání kupní smlouvy.

Vozidla musí být nízkopodlažní a s minimálně 25 sedadly pro cestující. Samozřejmostí je homologace vozů pro provoz v ČR a jejich vybavení dle standardů kvality PID, tj. včetně klimatizace. Nad rámec standardů kvality PID poptává DPP v interiéru elektrobusů prostor pro souběžnou přepravu invalidního vozíku a kočárku nebo dvou invalidních vozíků.

K dalším požadavkům zakázky patří konstrukční rychlost elektrobusů minimálně 80 km/h, jejich životnost alespoň 12 let v městském provozu v Praze a elektrické topení pro plně bezemisní provoz. Jejich předpokládaný průměrný roční nájezd bude cca 60 tisíc kilometrů.

DPP má stanovené i požadavky na dojezd elektrobusů a životnost jejich trakčních akumulátorů. Minimální garantovaný dojezd elektrobusu na jedno nabití byl měl být alespoň 100 kilometrů při zapnuté klimatizaci nebo topení, plné obsazenosti vozidla, zastavování ve všech zastávkách včetně odbavení cestujících a využitím maximální povolené rychlosti, a to po celou dobu životnosti akumulátorů, která by měla být minimálně 72 měsíců nebo 360 tisíc odjetých kilometrů.

Dodavatel současně musí být schopen dodat náhradní akumulátory po dobu deklarované životnosti elektrobusů a bezplatně odebrat ty vysloužilé. Servis vozidel si bude DPP provádět vlastními silami kromě oprav a údržby vysokonapěťových částí, které by měl zajišťovat dodavatel.

Méně hluku i emisí

Praha plánuje, že v roce 2024 budou autobusy DPP produkovat o pětinu méně emisí než dnes. V roce 2030 pak bude nejméně třetina z nich poháněná elektrickým pohonem.

„Pro Prahu bude klíčový právě elektrický pohon, který ušetří až 60 % konečné spotřeby energie. Nejenže tím zlepšíme životní prostředí, ale také komfort cestujících a obyvatel Prahy, protože nejsou tak hlučné jako autobusy se spalovacími motory,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Aktuální zakázka je první v rámci naplňování klimatického závazku hl. m. Prahy a strategie obnovy autobusového parku DPP.

„Jedná se o nákup zatím 14 vozidel, ale nemělo by zůstat jenom u nich. V následujících letech plánujeme tendry na nákup dalších až 115 bateriových trolejbusů a elektrobusů včetně těch se čtyřpólovou technologií nabíjení,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP s tím, že DPP nechce vše vsázet pouze na elektrobusy nebo trolejbusy.

„Z pohledu délky tratí, průměrného denního nájezdu a členitosti terénu v Praze se nám jako vhodné přechodné řešení jeví hybridní autobusy, které také plánujeme doplnit do naší nové flotily. Hodně si slibujeme od testování vozidel na vodík. Počítáme i s autobusy s nejmodernějšími dieselovými motory splňujícími normu EURO 6, případně její další zpřísnění.“

Domovem elektrobusů budou Vršovice

Nové elektrobusy plánuje DPP vypravovat z garáže Vršovice na vybrané linky v jihovýchodní části Prahy.

„V areálu garáže jsme již zahájili přípravné práce na stavbě infrastruktury pro nabíjení těchto vozidel a na podzim letošního roku chystáme stavbu nabíjecí infrastruktury také u stanice metra Strašnická a na autobusovém terminálu Želivského. Dokončena by měla být na jaře příštího roku,“ říká Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – Povrch.

Nepřehlédněte

Oválná okna v letadle mají svůj důvod • Ať už cestujete letadlem často, nebo spíš jen příležitostně, určitě už jste se někdy zamýšleli nad tím, proč jsou všechna okénka v kabině oválná. Nejedná se o žádný výstřelek designerů. Hranatá okna by totiž mohla způsobit katastrofu.

Stavba metra D slavnostně zahájena. Na Pankráci startuje geologický průzkum • Po mnoha letech vyjednávání a plánování začala výstavba čtvrté trasy pražského metra. Šachty a štoly vybudované v rámci geologického průzkumu v oblasti Pankráce poslouží téměř do posledního metru pro budoucí tunely linky metra D vedoucí ze stanice Náměstí Míru do Depa Písnice. Práce by měly být dokončeny asi za osm let a stát budou přibližně 70 miliard korun.

Ryanair spouští nové letecké spojení z Prahy do Řecka • Nízkonákladová letecká společnost Ryanair ohlásila spuštění dvou přímých pravidelných linek mezi Prahou a Řeckem. Během příštího letního letového řádu bude létat z Letiště Václava Havla Praha do Soluně a na řecký ostrov Rhodos.

Hromadná doprava v Praze bude během smogu zdarma • Náměstek primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubeček (STAN) dnes oznámil, že v případě vyhlášení smogové situace bude městská hromadná doprava v Praze zdarma.

Smog se v Praze vyskytuje obvykle v únoru a březnu.

Praha cyklistická. Letos přibude 21 kilometrů nových cyklostezek • Praha letos plánuje investovat 370 miliónů korun do rozvoje cyklistické infrastruktury. Vybuduje se přes 21 kilometrů nových cyklostezek, opraví některé stávající a naprojektuje dalších 8 kilometrů, které vzniknou v příštím roce.

OBRAZEM: Před 50 lety se otevřel Terminál 1 pražského letiště • Uplynulo přesně 50 let od otevření Terminálu 1. Jeho výstavba severně od tehdejšího letiště započala v roce 1960. Veřejnosti se nový pražský letištní terminál slavnostně otevřel 15. června 1968 za přítomnosti tehdejšího prezidenta Ludvíka Svobody. Výsledná podoba Terminálu Sever vzešla z návrhů skupiny architektů vedených významným architektem Karlem Fiskalkem. Odbavovací hala severní části letiště byla postavena z železobetonového skeletu s užitkovou plochou 21 559 m2. U hlavního vstupu od parkovišť byla společná příletová a odletová hala, která sloužila pro tuzemský i zahraniční provoz, odletové a celní haly a odletové čekárny spolu s bufetem. [gallery size="full" columns="1" ids="11047"] Dále se zde nacházely prostory pro výpravnu společnosti ČSA, banku, cestovní kancelář, první pomoc, kancelář policie a poštu. V odbavovací hale sloužil místní rozhlas a informační tabule, které informovaly cestující i zaměstnance letiště a leteckých společností. [gallery size="full" columns="1" ids="11050"] Pod podlažím odbavovací plochy byly umístěny třídírny zavazadel, spolu se sklady pošty, leteckých kanceláří a prostory potřebné pro technické služby související s odbavováním letadel a cestujících. Dále se zde nacházely sanitární prostory, pokoje pro nemocné a matky s dětmi, doplňující prostory a sprchy. [gallery size="full" columns="1" ids="11049"] Na odbavovací plochu směřovaly nástupní galerie, pomocí kterých se cestující mohli dostat ke stání letadel. Nástupní Galerie A, která se nacházela východním směrem poskytovala nástupní prostor pro zahraniční lety.

Terminál 1.

Trolejbusy se vrací do Prahy. Dopravní podnik chystá nákup vozů • Pražský dopravní podnik vypsal tendr na nákup 15 bateriových kloubových trolejbusů. Ty mají být nasazeny na linku č. 140 Palmovka – Miškovice, jejíž elektrifikace se v současnosti připravuje a na konci letošního února na ni bylo vydáno pravomocné stavební povolení.

Okružní linka metra? Praha to myslí vážně • Když vedení Prahy nedávno představilo poněkud smělý plán na novou okružní linku metra s označením O, někteří lidé to považovali za utopii. Jak se ale zdá, náměstek pro dopravu Adam Scheinherr to s ní myslí poměrně vážně. Pražští radní mají v příštích dvou týdnech rozhodnout o zřízení pracovní skupiny, jejímž úkolem by byla příprava zadání pro studii proveditelnosti.

Výluka na lince C potrvá až do příští neděle. Mění se dřevěné pražce • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil další etapu výměn dřevěných pražců za betonové na nejstarším úseku pražského metra na lince C.

Vánoční tramvaje v Praze budou jezdit až do Tří králů • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyslal do ulic flotilu svátečně nazdobených vozidel. Je mezi nimi tramvaj Škoda 15T ForCity č. 9401, tramvaj T3 č. 6921, oblíbená Mazačka nebo retrobus Irisbus Citelis.

Nízkonákladovka Ryanair spustí novou linku z Prahy do Paříže • Nízkonákladová letecká společnost Ryanair dnes oznámila, že od konce října 2018 spustí novou linku do Paříže. Na pařížské letiště Beauvais (BVA) bude z Letiště Václava Havla Praha létat Boeingem 737 dvakrát týdně.

Stanice metra Karlovo náměstí je nově bezbariérová • Dvě dvojice nových výtahů ve stanici metra Karlovo náměstí na lince B uvedl v úterý do provozu Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

Pražané se naučili třídit kovové obaly. Ve Vysočanech funguje nová třídící linka • V areálu Pražských služeb ve Vysočanech byla zprovozněna moderní linka na třídění kovových obalů. Poloautomatická linka je vybavena technologií, která odděluje železné a neželezné kovy. Mezi ty například patří hliník, měď nebo zinek. Do zařízení putují kovové obaly z šedých kontejnerů umístěných po celé Praze a od všech svozových společností zajišťujících svoz komunálního odpadu na území metropole. Třídění kovových obalů si Pražané oblíbili. Zatímco v roce 2017 obyvatelé metropole vytřídili 144 tun kovových obalů, loni to bylo bezmála 262 tun.

Záchytné parkoviště v Braníku nabízí místo pro 115 automobilů • Celkem 115 nových parkovacích míst je od pátečního poledne k dispozici v městské části Praha 4-Braník. Technická správa komunikací tu otevřela P+R parkoviště, které by mělo sloužit lidem přijíždějícím z jižního směru do Prahy. Do konce roku TSK zkolauduje a otevře ještě záchytné parkoviště v Běchovicích, sloužící zejména dojíždějícím z Prahy-východ.

Aplikace nově ukazují skutečný čas příjezdu tramvají • Skutečný čas odjezdu všech tramvajových spojů z jednotlivých zastávek, za jak dlouho tramvaj přijede i jaké je její aktuální zpoždění. Všechny tyto informace jsou nově cestujícím k dispozici v pilotním provozu ve vyhledávačích spojení na webových stránkách DPP, PID, IDOS a také v aplikaci PID Lítačka.

Pražské ulice budou zametat vozy na elektřinu. Jsou první v republice • Smog, lokální emise a hluk sužují občany naprosté většiny evropských metropolí. Pražské služby a hlavní město hledají cesty, jak tuto zdraví ovlivňující zátěž postupně eliminovat. Jednou z preferovaných cest jsou mechanismy a vozidla na alternativní pohony. Pražské služby již od roku 2008 úspěšné provozují vozidla na CNG a mohou se tak pochlubit největší flotilou těchto komunálních vozidel v ČR čítající 140 vozidel a mechanismů. Nově bude společnost provozovat tři elektrické zametací vozy, které v tuzemsku zažijí svoji premiéru. „Jsme potěšeni, že jako první v České republice máme ve vozovém parku tyto moderní zametací vozy na elektrický pohon. Jejich pořízením se Praha zařadila mezi taková velkoměsta jako je Paříž, Barcelona, Amsterdam nebo Řím, kde totožné stroje již pracují a napomáhají snížit ekologickou zátěž. Moderní zametací elektromobily jednak neprodukují žádné lokální emise, navíc výrazně snižují hluk a poskytují stejnou užitnou hodnotu a pracovní výkon jako modely s naftovými motory. Pokračujeme tak v ekologickém projektu „Děláme stále více pro Prahu a Vaše plíce“, který započal již v roce 2008 nákupem prvních vozidel na CNG pro svoz odpadu a vozidel pro samosběrné zametání. Další pořizování podobných akvizic na alternativní pohon je závislé především na podpoře partnerů. Dobrým příkladem je naše dlouhodobá a úspěšná spolupráce s Pražskou plynárenskou,“ řekl generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman. [related-post id="10439"] Baterie vydrží celou směnu Dva menší chodníkové zametací speciály pochází od skotského výrobce Green Machines. Tyto stroje nejsou unikátní pouze osazeným elektromotorem a baterií umožňující až jedenáctihodinový provoz na jedno nabití, ale i díky moderní úklidové technologii cloud maker. „Ta snižuje prašnost a spotřebu vody nezbytné pro úklid silnic či chodníku. Obsluha nových strojů ocení kompaktní rozměry a zejména pak šířku, která je ideální pro zametání v úzkých ulicích města,“ vysvětluje František Hodan, ředitel Závodu Úklid a čištění komunikací. Poslední z trojice samosběrných zametačů CityCat 2020 ev pochází od švýcarské společnosti Bucher. Jedná se o technologicky nejvyspělejší stroj na trhu. Elektrická verze plně nahradí dosavadní stroje s klasickým pohonem. Od té naftové se liší především výrazně nižšími provozními náklady, velmi jednoduchou údržbou a dlouhou životností baterie, která je podle výrobce osm až deset let. Stroj lze nasadit i při zimní údržbě chodníků. Velká výhoda je shodnost ovládání s ostatními stroji CityCat 2020XL používanými v Pražských službách v počtu 15 ks. [related-post id="10379"] Nižší provozní náklady Největší pražská svozová společnost do komunálních zametací elektromobilů investovala osmnáct milionů korun. „Přestože je vstupní investice vyšší než v případě modelů osazených spalovacím motorem, náklady na provoz a servis jsou o téměř o sedmdesát pět procent nižší,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí Radim Mana. Pražské služby systematicky elektrifikují svůj vozový park jako první úklidová a svozová společnost v České republice. Prvními elektrickými stroji v arzenálu byly elektrické vysavače Glutton. V současné době firma disponuje 25 kusy. V dalších letech společnost počítá s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel pohybujících se zejména v centru metropole. „Úklidové vozy na elektrický pohon mohou výrazně napomoci při zlepšování životního prostředí Pražanů tím, že nevypouští žádné emise do dýchací zóny pražských chodců,“ řekla radní hlavního města Prahy Jana Plamínková. Denně v ulicích hlavního města operuje více než stovka svozových vozidel Pražských služeb. „Každoročně rozšiřujeme flotilu ekologických vozů s pohonem na CNG. Stejně jako v loňském roce plánujeme nákup dalších asi deseti až patnácti kusů,“ dodává závěrem tiskový mluvčí společnosti.

Přisvětlování přechodů pro chodce bude rychlejší • Požadavky městských částí na přisvětlení přechodů pro chodce by měly být nově vyřizovány výrazně rychleji. Umožní to nová rámcová smlouva mezi pražským magistrátem a společností Technologie hl. m. Prahy (THMP).

Končící platnost Lítačky řešit nemusíte. Bude automaticky prodloužena • Dopravním kartám Lítačka vydaným v roce 2018, na které si mohou cestující nahrávat dlouhodobé časové kupóny a cestovat po Praze a Středočeském kraji, bude postupně končit platnost. Provozovatel karty Lítačka, Operátor ICT, ovšem společně s Magistrátem hlavního města Prahy rozhodl o automatickém prodloužení. Celkem se jedná asi o 168 tisíc karet.

Rok života v Praze je jako vykouřit 365 cigaret, ukázal výzkum • Znečištění ovzduší v Praze je kritické – alespoň v porovnání s deseti turisticky nejoblíbenějšími evropskými městy. Dýchat pražský vzduch po dobu jednoho dne je jako vykouřit jednu cigaretu, tvrdí nejnovější výzkum Evropské federace pro dopravu a životní prostředí. Studie má informovat turisty, jak velkému riziku čelí v různých evropských městech během čtyřdenního pobytu. Zatímco prodloužený víkend v Barceloně nebo Dublinu je srovnatelný s vykouřením jedné cigarety, v Amsterdamu, Paříži nebo Římě jsou to už cigarety dvě. Naprosto nejhůř z průzkumu vychází Praha a Istanbul. Autoři průzkumu varují, že i malé množství znečištění ovzduší může poškodit naše srdce. Zároveň dodávají, že koncentrace škodlivých látek ve vzduchu může být často mnohem vyšší, než se běžně uvádí. [gallery size="full" columns="1" ids="12036"] Příčina řady nemocí Hlavní město se dlouhodobě potýká se zvýšenou úrovní znečištění ovzduší. Na území Prahy docházelo dle měření v minulých letech k překračování imisního limitu pro oxid dusičitý NO2, suspendované částice PM10 a benzo(a)pyren. Hlavní příčinou tohoto stavu byla automobilová doprava. Jelikož dopravně nejzatíženější komunikace v Praze často procházejí oblastmi s vysokou hustotou osídlení, je nadlimitními koncentracemi znečišťujících látek generovaných dopravou zatížena značná část obyvatel hlavního města. Znečištění ovzduší způsobuje řadu úmrtí a nemocí např. dýchacích cest a výskyt rakoviny a srdečních onemocnění. Mezi největší zdroje nečistot v ovzduší obecně patří stacionární zdroje (teplárny, tepelné elektrárny i lokální topeniště v domech) a mobilní zdroje (především automobilová doprava, ale i železniční nebo lodní).

Praha postaví další P+R parkoviště. Hotové bude do konce roku • V pondělí 6. září začne stavba dalšího pražského záchytného parkoviště. Vznikne u komunikace Dolnoměcholupská, zhruba 300 metrů podél nádraží Praha-Hostivař. Sloužit má primárně cestujícím, kteří budou dále do Prahy pokračovat vlakem. Stavba by měla být dokončena do konce tohoto roku.