Pražské zprávyKristián Vích27. dubna 20203 minuty čtení

Praha nakoupí 14 elektrobusů pro MHD. V budoucnu chce i vodíková vozidla

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně obměnit svou flotilu autobusů. Část by v budoucnu měla tvořit zcela bezemisní vozidla – především bateriové trolejbusy, elektrobusy a výhledově také autobusy na vodík.

Na nákup 14 elektrobusů ve standardní délce 11 až 14 metrů s dvoupólovým nabíjením z troleje pomocí pantografového sběrače DPP v těchto dnech vypisuje otevřenou veřejnou zakázku, jejíž předpokládaná celková hodnota činí 200 milionů Kč bez DPH. Vítěz tendru by měl být znám na konci letošních letních prázdnin. První vůz by měl být dodán do 11 měsíců od podepsání kupní smlouvy.

Vozidla musí být nízkopodlažní a s minimálně 25 sedadly pro cestující. Samozřejmostí je homologace vozů pro provoz v ČR a jejich vybavení dle standardů kvality PID, tj. včetně klimatizace. Nad rámec standardů kvality PID poptává DPP v interiéru elektrobusů prostor pro souběžnou přepravu invalidního vozíku a kočárku nebo dvou invalidních vozíků.

K dalším požadavkům zakázky patří konstrukční rychlost elektrobusů minimálně 80 km/h, jejich životnost alespoň 12 let v městském provozu v Praze a elektrické topení pro plně bezemisní provoz. Jejich předpokládaný průměrný roční nájezd bude cca 60 tisíc kilometrů.

DPP má stanovené i požadavky na dojezd elektrobusů a životnost jejich trakčních akumulátorů. Minimální garantovaný dojezd elektrobusu na jedno nabití byl měl být alespoň 100 kilometrů při zapnuté klimatizaci nebo topení, plné obsazenosti vozidla, zastavování ve všech zastávkách včetně odbavení cestujících a využitím maximální povolené rychlosti, a to po celou dobu životnosti akumulátorů, která by měla být minimálně 72 měsíců nebo 360 tisíc odjetých kilometrů.

Dodavatel současně musí být schopen dodat náhradní akumulátory po dobu deklarované životnosti elektrobusů a bezplatně odebrat ty vysloužilé. Servis vozidel si bude DPP provádět vlastními silami kromě oprav a údržby vysokonapěťových částí, které by měl zajišťovat dodavatel.

Méně hluku i emisí

Praha plánuje, že v roce 2024 budou autobusy DPP produkovat o pětinu méně emisí než dnes. V roce 2030 pak bude nejméně třetina z nich poháněná elektrickým pohonem.

„Pro Prahu bude klíčový právě elektrický pohon, který ušetří až 60 % konečné spotřeby energie. Nejenže tím zlepšíme životní prostředí, ale také komfort cestujících a obyvatel Prahy, protože nejsou tak hlučné jako autobusy se spalovacími motory,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Aktuální zakázka je první v rámci naplňování klimatického závazku hl. m. Prahy a strategie obnovy autobusového parku DPP.

„Jedná se o nákup zatím 14 vozidel, ale nemělo by zůstat jenom u nich. V následujících letech plánujeme tendry na nákup dalších až 115 bateriových trolejbusů a elektrobusů včetně těch se čtyřpólovou technologií nabíjení,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP s tím, že DPP nechce vše vsázet pouze na elektrobusy nebo trolejbusy.

„Z pohledu délky tratí, průměrného denního nájezdu a členitosti terénu v Praze se nám jako vhodné přechodné řešení jeví hybridní autobusy, které také plánujeme doplnit do naší nové flotily. Hodně si slibujeme od testování vozidel na vodík. Počítáme i s autobusy s nejmodernějšími dieselovými motory splňujícími normu EURO 6, případně její další zpřísnění.“

Domovem elektrobusů budou Vršovice

Nové elektrobusy plánuje DPP vypravovat z garáže Vršovice na vybrané linky v jihovýchodní části Prahy.

„V areálu garáže jsme již zahájili přípravné práce na stavbě infrastruktury pro nabíjení těchto vozidel a na podzim letošního roku chystáme stavbu nabíjecí infrastruktury také u stanice metra Strašnická a na autobusovém terminálu Želivského. Dokončena by měla být na jaře příštího roku,“ říká Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – Povrch.

Ostatní už četli:
Slavná česká neherečka zemřela před 10 lety. Dožila se úctyhodného věku
Ostatní už četli:
Tohle je nejzákeřnější manipulace ve vztahu. Tisíce lidí na to dojely a ze života bylo hotové peklo. Vy si dejte bacha

Nepřehlédněte

Slavná česká neherečka zemřela před 10 lety. Dožila se úctyhodného věku • Herectví není jen o talentu a vzdělání. Někdy stačí být ve správný čas na správném místě. A občas se člověk stane hvězdou, aniž by o to stál. Přesně to se stalo v jedné jihočeské vesničce, která se díky náhodě stala dějištěm kultovní české komedie.

Samota, závislost i možný kolaps společnosti. Temná stránka sociálních médií. Lidi musí začít jednat, než bude pozdě • Sedím v kavárně a sleduji skupinku u vedlejšího stolu. Čtyři mladí lidé a každý z nich očima ponořený do smartphonu. Občas někdo něco řekne, ale většinou je ticho. Vypadají, jako by spolu ani nebyli. Každý si žije svůj odpojený digitální život. Vzpomínám si na dobu, kdy jsme s přáteli v kavárnách trávili hodiny, smáli se, diskutovali o všem možném. Byl to mnohem příjemnější a radostnější svět. A není ještě zase tak vzdálený. Nyní nám ale hrozí něco ještě mnohem horšího.

Bizarní trend v pojmenovávání dětí děsí odborníky. Rodiče nemyslí na trpké následky • Každý rodič nejspíš dobře zná nekonečné listování seznamy jmen a hledání toho pravého, které bude jeho dítě provázet celým životem. Jenže poslední dobou se ve světě objevuje znepokojivý trend, který experti sledují s rostoucími obavami.

Češi přestávají slavit Vánoce? Lpění na tradicích přivádí mnohé ke zhroucení. Někteří mají odvahu říct dost. A uvádí důvody • Přesně za týden budou Vánoce. Předsváteční horečka roste každým dnem a velká část společnosti právě prožívá stres, napětí a frustraci. Mnoho lidí proto již avizuje, že z tohoto podivného kolotoče hodlá pro letošek vystoupit. A taky vysvětlují proč.

Masakr na parkovištích jede naplno. Kde nejvíc hrozí, že vám rozšmelcují auto? • Tak je to tu zas! Předvánoční masakr na parkovištích odstartoval naplno. A jestli máte rádi svoje auto, měli byste zbystřit. Protože následující čísla jsou poměrně varovná.

Totální průšvih! Bytová krize v Česku nabrala děsivé grády, ale je tu malé světlo naděje • Český stavební trh je v pytli! Zatímco politici pořád melou pantem o dostupném bydlení, realita je úplně jinde. Developeři si rvou vlasy a není divu - tenhle chaos nemá obdoby. A běžní Češi? Ti můžou jen koukat s otevřenou pusou.

Konec levných nákupů z Číny? Česko chce konečně zarazit predátorské eshopy, přidávají se další státy • Internet změnil způsob, jakým nakupujeme. Z pohodlí domova si můžeme objednat prakticky cokoliv. A když je to ještě za hubičku, kdo by odolal? Jenže tenhle sen o levném nakupování se může brzy rozplynout.

Čokoláda zase zdraží. Nové nařízení EU dává smysl, přesto budou lidi nadávat • Vánoce jsou časem radosti, ale také období, kdy si více než jindy uvědomujeme, jakou cenu za to platíme. A tentokrát nejde jen o peníze v našich peněženkách. Za levným kakaem se totiž skrývá mnohem vyšší účet.

Češi toužebně očekávají návrat populárního moderátora. Má zachránit televizi nad propastí a konečně poveselit ve chmurných časech • Přiznejme si to. Český mediální rybníček zrovna neoplývá mnoha jmény, která by zaručeně uměla přilákat diváky k televizním obrazovkám, když se vysílá jeho pořad. Spočítáme je na prstech jedné ruky.

Zákeřné finty eshopů nutí Čechy utrácet proti vůli. Inspektoři našli závažná pochybení. Měli byste si dávat pozor • Vánoce jsou už za týden a Češi mají poslední možnost nakoupit dárky na e-shopech. Přestože je internetový trh pod přísným drobnohledem úřadů, stále se množí případy podvedených a napálených zákazníků.