Praha nakoupí 14 elektrobusů pro MHD. V budoucnu chce i vodíková vozidla

27. dubna 2020, 15:05 Kristián Vích
Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje postupně obměnit svou flotilu autobusů. Část by v budoucnu měla tvořit zcela bezemisní vozidla – především bateriové trolejbusy, elektrobusy a výhledově také autobusy na vodík.

Na nákup 14 elektrobusů ve standardní délce 11 až 14 metrů s dvoupólovým nabíjením z troleje pomocí pantografového sběrače DPP v těchto dnech vypisuje otevřenou veřejnou zakázku, jejíž předpokládaná celková hodnota činí 200 milionů Kč bez DPH. Vítěz tendru by měl být znám na konci letošních letních prázdnin. První vůz by měl být dodán do 11 měsíců od podepsání kupní smlouvy.

Vozidla musí být nízkopodlažní a s minimálně 25 sedadly pro cestující. Samozřejmostí je homologace vozů pro provoz v ČR a jejich vybavení dle standardů kvality PID, tj. včetně klimatizace. Nad rámec standardů kvality PID poptává DPP v interiéru elektrobusů prostor pro souběžnou přepravu invalidního vozíku a kočárku nebo dvou invalidních vozíků.

K dalším požadavkům zakázky patří konstrukční rychlost elektrobusů minimálně 80 km/h, jejich životnost alespoň 12 let v městském provozu v Praze a elektrické topení pro plně bezemisní provoz. Jejich předpokládaný průměrný roční nájezd bude cca 60 tisíc kilometrů.

DPP má stanovené i požadavky na dojezd elektrobusů a životnost jejich trakčních akumulátorů. Minimální garantovaný dojezd elektrobusu na jedno nabití byl měl být alespoň 100 kilometrů při zapnuté klimatizaci nebo topení, plné obsazenosti vozidla, zastavování ve všech zastávkách včetně odbavení cestujících a využitím maximální povolené rychlosti, a to po celou dobu životnosti akumulátorů, která by měla být minimálně 72 měsíců nebo 360 tisíc odjetých kilometrů.

Dodavatel současně musí být schopen dodat náhradní akumulátory po dobu deklarované životnosti elektrobusů a bezplatně odebrat ty vysloužilé. Servis vozidel si bude DPP provádět vlastními silami kromě oprav a údržby vysokonapěťových částí, které by měl zajišťovat dodavatel.

Méně hluku i emisí

Praha plánuje, že v roce 2024 budou autobusy DPP produkovat o pětinu méně emisí než dnes. V roce 2030 pak bude nejméně třetina z nich poháněná elektrickým pohonem.

„Pro Prahu bude klíčový právě elektrický pohon, který ušetří až 60 % konečné spotřeby energie. Nejenže tím zlepšíme životní prostředí, ale také komfort cestujících a obyvatel Prahy, protože nejsou tak hlučné jako autobusy se spalovacími motory,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Aktuální zakázka je první v rámci naplňování klimatického závazku hl. m. Prahy a strategie obnovy autobusového parku DPP.

„Jedná se o nákup zatím 14 vozidel, ale nemělo by zůstat jenom u nich. V následujících letech plánujeme tendry na nákup dalších až 115 bateriových trolejbusů a elektrobusů včetně těch se čtyřpólovou technologií nabíjení,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP s tím, že DPP nechce vše vsázet pouze na elektrobusy nebo trolejbusy.

„Z pohledu délky tratí, průměrného denního nájezdu a členitosti terénu v Praze se nám jako vhodné přechodné řešení jeví hybridní autobusy, které také plánujeme doplnit do naší nové flotily. Hodně si slibujeme od testování vozidel na vodík. Počítáme i s autobusy s nejmodernějšími dieselovými motory splňujícími normu EURO 6, případně její další zpřísnění.“

Domovem elektrobusů budou Vršovice

Nové elektrobusy plánuje DPP vypravovat z garáže Vršovice na vybrané linky v jihovýchodní části Prahy.

„V areálu garáže jsme již zahájili přípravné práce na stavbě infrastruktury pro nabíjení těchto vozidel a na podzim letošního roku chystáme stavbu nabíjecí infrastruktury také u stanice metra Strašnická a na autobusovém terminálu Želivského. Dokončena by měla být na jaře příštího roku,“ říká Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – Povrch.

V Praze vznikne první mikrodepo. Zásilky budou rozvážet elektrokola

První pražské nákladní mikrodepo pro překlad zboží z nákladních vozů na nákladní elektrokola vznikne na Těšnově v místě bývalého parkoviště pod magistrálou. Příprava projektu začne v říjnu. První nákladní elektrokola by pak měla vyjet do ulic v polovině listopadu. V příštím roce bude pilotní projekt pražské city logistiky vyhodnocen. „V praxi bude projekt fungovat tak, že dopravní společnost doveze nákladním vozem balíčky do těšnovského mikrodepa, odkud budou přeloženy do skladovacích kontejnerů. Z nich pak budou nakládány na dopravní elektrokola a rozváženy ke koncovým […]

První autobus v nových barvách PID bude nasazen na pravidelnou linku

Praha představila prototyp autobusu v nové barevné kombinaci dle výsledků soutěže na novou vizuální identitu systému Pražské integrované dopravy (PID). Pro vyzkoušení přesných barevných odstínů i detailů polepů byl zvolen nejtypičtější zástupce nízkopodlažních autobusů v Praze – typ SOR NB12. Veřejnost se bude s autobusem v nových barvách setkávat na lince 176 z Karlova náměstí na Strahov. Vítězem soutěže na novou jednotnou vizuální identitu PID se stalo studio superlative.works se svým návrhem kombinace červené a světle šedé barvy poskládané na vozidlech do vertikálních pruhů. […]

Praha obnovuje preventivní opatření v MHD. Dveře se otevřou automaticky

Dopravní podnik hl. m. Prahy znovu zavádí preventivních opatření, která v důsledku pandemie covid-19 platila letos na jaře. Od dnešního dopoledne tramvaje v pražské MHD centrálně otevírají všechny dveře na všech zastávkách a linkách. Současně s tím se ruší zastávky na znamení. Pro výstup či nástup cestující nemusí mačkat znamení řidiči pro zastavení či tlačítko pro otevření dveří. Také autobusy na městských linkách pražské MHD budou od zahájení provozu v pátek 11. září centrálně otevírat všechny dveře při každém zastavení v zastávce. Z důvodu dodržení […]

Tramvaje na Libeňském mostě už nebudou zpomalovat

Tramvajový provoz na Libeňském mostě se vrátí do běžného režimu. Provedené diagnostické zkoušky vyloučily riziko nepřípustných rezonancí konstrukce. Soupravy tak budou moci po mostě opět jezdit nesníženou rychlostí až do 50 km/h. „Ukázalo se, že most, který 92 let neprošel žádnou zásadní opravou, zvládl tři náročné diagnostiky a nemusí jít k zemi. Na jeho místě tak není třeba stavět nový a drahý most, jak bylo původně rozhodnuto. Jsem rád, že jsme tomuto bourání zabránili. Na základě výsledků diagnostik můžeme […]

Oválná okna v letadle mají svůj důvod

Ať už cestujete letadlem často, nebo spíš jen příležitostně, určitě už jste se někdy zamýšleli nad tím, proč jsou všechna okénka v kabině oválná. Nejedná se o žádný výstřelek designerů. Hranatá okna by totiž mohla způsobit katastrofu. Když se v polovině 20. století začaly hojně rozšiřovat komerční linky, stroje musely začít létat ve vysokých nadmořských výškách, kde je řidší vzduch. Díky tomu se snížil odpor a tím pádem i spotřeba paliva. Kromě toho jsou lety ve vyšších hladinách […]

Šedých kontejnerů v Praze přibývá. Časem je doplní hnědé

V ulicích hlavního města se aktuálně nachází 1412 šedých kontejnerů na kovové obaly. Za prvních sedm měsíců tohoto roku do nich Pražané vyhodili přes 359 tun odpadu. Kontejnery určené ke sběru kovových obalů se v metropoli na stálo objevily v druhé polovině roku 2016, kdy byla separace této komodity zařazena do komplexního systému třídění komunálního odpadu. V naprosté většině jde o 1100litrové nádoby doplněné menšími 240litrovými popelnicemi a velkokapacitními podzemními kontejnery. „Během pilotního projektu se na vybraných místech nacházelo 53 […]

Místo techniky živá zvířata. Ovce a kozy spásají pražské louky a stráně

Ve vybraných pražských lokalitách se i tento rok objevila stáda ovcí, koz a skotu. Jejich úkolem se spásání porostů. Vedení města si projekt pochvaluje s tím, že jde o tradiční a zároveň k přírodě šetrný a efektivní způsob obhospodařování pozemků ve zvláště chráněných oblastech. Projekt zahájil magistrát v roce 2000 s malým stádem ovcí a koz v přírodní rezervaci Slavičí údolí v Radotíně. O dva roky později přibylo první stádo skotu. V současné době jsou k pastvě využívána tři stáda ovcí a koz a dvě stáda skotu soukromých […]

Vánoční strom pro Prahu připraven. Osud letošních trhů ale nejistý

Staroměstské náměstí v Praze by letos o Vánocích mohl ozdobit strom ze středních Čech. Smrk ztepilý, který vyrostl nedaleko Jílového u Prahy na soukromém pozemku, vzešel z tipů od veřejnosti. Stále však není jisté, jestli se letošní vánoční trhy vůbec uskuteční. „Smrk ztepilý, který jsme letos vybrali je krásně rostlý a dobře přístupný pro těžkou techniku. Výhodou je také, že neroste daleko od Prahy. Má zhruba devatenáct metrů, což je o něco méně než obvykle, ale věřím, […]

Mobilní signál pokrývá již polovinu pražského metra

Vysokorychlostní sítí LTE jsou nově pokryty stanice metra Chodov a Háje, jakož i přilehlé tunely. Cestující díky tomu mohou využívat mobilní a datové služby v LTE kvalitě již ve 33 z 61 stanic pražské podzemní dráhy. Do konce listopadu přibyde LTE signál také na Opatově, kde v současnosti Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) finišuje stavební práce na modernizaci a bezbariérovém zpřístupnění stanice. Po rozšíření signálu LTE na Opatově bude tato vysokorychlostní síť dostupná cestujících v celém úseku trasy C od Nádraží Holešovice po konečnou […]

Likvidace použitých roušek má svá pravidla. Ne každý je dodržuje

Pravidla pro nošení ochranných pomůcek zná každý. Nad postupem při správné likvidaci ale někteří tápou. Likvidace roušek, respirátorů a rukavic vyžaduje dávku opatrnosti a ohleduplnosti. Za žádných okolností by tyto pomůcky neměly končit pohozené v ulicích, na parkovištích ani v parcích, protože představují zdravotní riziko. Podle Pražských služeb je nejbezpečnější ochranné pomůcky hodit do popelnice či do koše na směsný komunální odpad. „Ideálně by v nádobě měly končit zabalené do mikrotenového sáčku. Odtud putují přímo do kotlů malešického zařízení na energetické využití odpadu – ZEVO. […]

Vybrané pražské autobusy budou jezdit jen do 22 hodin

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od této soboty 17. 10. 2020 dočasně ukončí provoz na 35 vybraných autobusových linkách již ve 22:00. Vytíženost všech linek pražské MHD od září kontinuálně klesá s tím, jak se v ČR zhoršuje epidemiologická situace a postupně jsou zaváděna nová omezení, která mají zabránit šíření covid-19. V metru na základě sčítačů v jednotlivých vestibulech počet cestujících od prvního týdne v září po první týden v říjnu klesl o více než 15 %. Na začátku října pak metro využívalo o 43 % cestujících méně než ve stejném […]

Metro B bude prodlouženo. Vznikne nová konečná stanice

Praha plánuje prodloužení linky metra B. Stavba nové konečné stanice Depo Zličín by měla začít už za dva roky. Současně s ní budou vystavěny také dvě nové haly depa a přebudováno kolejiště. V těsném sousedství stanice vznikne i záchytné parkoviště P+R s kapacitou až 600 automobilů. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v těchto dnech vypsal veřejnou zakázku na výběr projektanta investiční akce za 1,4 miliardy Kč. Výstavba samotné stanice spojená s novým kolejovým rozvětvením a modernizací zabezpečovacího zařízení […]

Začala stavba Smíchov City. Nová čtvrť nabídne bydlení pro tisíce lidí

Zástupci hlavního města, MČ Praha 5 a společnosti Sekyra Group položili v minulém týdnu základní kámen nové čtvrti Smíchov City. Zahájili tím výstavbu, jaká nemá v pražském kontextu obdoby. Přestavba jednoho z nejatraktivnějších pražských brownfieldů, území kolem nádraží na Smíchově, se má stát symbolem proměny Prahy ve 21. století. Vznikne zde téměř 400 000 m² bytových, administrativních, obchodních či veřejných ploch, včetně kilometrového pěšího bulváru, který bude těžištěm celého projektu. Chybět nebude ani škola nebo rozsáhlé plochy zeleně. Předpokládá se, […]

Blbá nálada jako předzvěst obrovských společenských změn

Stav nouze, epidemie, ekonomická krize, nákaza, promoření, peníze, opatření, roušky, změna klimatu a zase peníze. Žijeme v podivné době. Ze všech stran na nás útočí negativní zprávy, řada lidí začíná na vlastní kůži pociťovat těžký ekonomický propad. Panuje všeobecně špatná nálada, kolabují rodinné i pracovní vztahy, ztrácí se důvěra v politiku. Jak tohle všechno může dopadnout? Není pochyb o tom, že společnost se ve svém vývoji dostala do zlomového bodu. Něco se děje, ale nikdo neví, co přesně to […]

Idiopatická plicní fibróza se zpočátku hlásí nenápadně. Důležitá je včasná diagnóza

Pražané si mohou nechat zkontrolovat plíce. Pneumologové jim otevřou dveře svých ordinací ve středu 30. září. Zájemce vyšetří i bez předchozího objednání a doporučení praktického lékaře. Preventivní akcí chtějí lékaři včas odhalit smrtelnou nemoc – idiopatickou plicní fibrózu (IPF). Letos se do dne otevřených dveří v kraji zapojí jedenáct ambulancí. Zájemci o vyšetření by si ale vzhledem ke koronavirové pandemii měli telefonicky ověřit, jestli se provoz ordinace nezměnil. V loňském roce lékaři potvrdili IPF dvěma pacientům. U jedenácti dalších objevili jiné […]

Praha v číslech. Město spustilo nový webový portál Pragozor

Na novém webu www.pragozor.cz mohou nyní Pražané objevovat zajímavá čísla o hlavním městě. Portál nabízí ověřené a ozdrojované informace o metropoli. Ilustrovaný golem Pragozor návštěvníky webu provede různými oblastmi městského života – od dopravy, životního prostředí, bydlení, turismu nebo bezpečnosti až po zdraví, včetně údajů o současné situaci s koronavirem. „Chytré město je řízené na základě dat. Mám radost, že teď můžeme tato užitečná data nabídnout na jednom místě také všem Pražanům. Žijeme v době častého šíření dezinformací a fake news, […]

Rekonstrukce Libeňského mostu by mohla začít do dvou let

Pražští radní minulý týden projednali výsledky diagnostických zkoušek a schválili vypsání veřejné zakázky rekonstrukce Libeňského mostu. Výsledky podrobných statických a dynamických zatěžovacích zkoušek ukázaly, že je most rekonstruovatelný. Veřejnou zakázku vypíše Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) v říjnu tohoto roku, a to formou Design & Build. K takovému postupu se přistupuje u složitých a komplexních zakázek. K soutěži se už pro firmy uskutečnily tržní konzultace, aby se předešlo průtahům. Přesná cena zakázky bude známa po vysoutěžení […]

X Zavřít