kontejner

Za odkládání odpadu u popelnic hrozí vysoká pokuta. Praha chce tento nešvar vymýtit • Pražské služby se pouští do boje proti odkládání odpadu u popelnic a kontejnerových stání. V těchto dnech spouští kampaň, jejímž cílem je eliminovat tento zlozvyk, nabídnout řešení konkrétních situací a zvýšit povědomí Pražanů o správné likvidaci odpadu. 

Nepořádek kolem odpadkových košů je častým nešvarem.

Češi třídí odpad svědomitě, ale občas se dopouštějí chyb • Češi jsou dlouhodobě považováni za premianty v třídění odpadu. V loňském roce bylo do barevných kontejnerů odevzdáno rekordních 49 kilogramů papíru, plastů, skla a nápojových kartonů na jednoho obyvatele. K pravidelnému třídění se podle průzkumu hlásí 73 % populace, což nás řadí na špičku evropského žebříčku. I přesto je ale stále prostor na zlepšení, a to nejen co do množství, ale i kvality. Některé druhy odpadu totiž část lidí stále netřídí správně.

Mastné krabice od pizzy do kontejneru na papír nepatří.

Nový vůz pražských popelářů popelnici vysype i umyje • Pražské služby hlásí další novinku ve vozovém parku. Speciální kuka vůz nejenže sveze odpad, ale zároveň vyčistí popelnici či kontejner. Vozidlo je vedle klasického vyklápěče odpadových nádob vybaveno mycím zařízením s tryskami. Pražské služby tak mohou celý proces realizovat mnohem efektivněji. Mytí odpadových nádob patří mezi méně známé činnosti svozových firem. Pražské služby doposud prováděly mytí odpadových nádob pomocí dvou speciálních vozidel. Vyčištění ale předcházel výsyp popelnice pomocí běžného popelářského auta. „Obě vozidla se vždy potkala na svozové trase a společně se podílela na celém postupu. Nyní můžeme celý proces realizovat mnohem efektivněji, a navíc není nutné vypravovat kuka vůz a myčku společně. Původní dvě specializované myčky odpadových nádob zůstávají součástí našeho vozového parku i nadále,“ říká tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana. Čisté do několika vteřin Nové třínápravové vozidlo značky Mercedes-Benz je na první pohled k nerozeznání od běžného popelářského auta. Výsyp a vyčištění popelnice nebo kontejneru trvá asi deset vteřin. K čištění se používá horká voda s desinfekčním prostředkem. „Nejprve je proveden výsyp odpadu a následuje čištění. Špinavá voda se zachytává do tzv. sběrné vany a následně odtéká do samostatné nádrže, která je součástí vozu. Po vykonané práci je pak znečištěná voda odvezena do deponie v areálu Pražských služeb“, doplňuje mluvčí Radim Mana. Nejen pro bioodpad jako stvořené V testovacím režimu byl nový kuka vůz vyzkoušen při svozu bioodpadu, kde se osvědčil. „Máme ověřeno, že naše novinka vyčistí i několik let používanou a nemytou nádobu. Právě u bioodpadu se občas setkáváme se značným množstvím usazeného zbytkového materiálu. S tím je spojen i nelibý zápach, a to zejména v letních měsících,“ konstatuje Radim Mana. V příštích týdnech bude novinka nasazena mezi ostatní popelářská auta při běžném provozu v rámci komerčního svozu bioodpadu. Naplánováno je i mytí při svozu směsného odpadu v metropoli. Špína zevnitř i zvenčí Aktuálně jsou Pražské služby vybaveny třemi vozidly, které čistí odpadní nádoby, a to od malé popelnice o objemu 70 l až po velké 1100l kontejnery. Dvě starší myčky navíc dovedou nádoby umýt i zvenčí. Celý kontejner či popelnice jsou spolknuty zadní mechanickou částí vozu a vodní trysky se postarají o kompletní vyčištění. „Nové popelářské auto sice umývá jen vnitřek nádob, ale v zimě, kdy není čištění obvyklé, lze odmontovat mycí hlavici s tryskami a vůz může svážet odpad. Starší mycí speciály jsou obvykle uloženy k zimnímu spánku,“ vysvětluje mluvčí Mana. Pro externí čistění nádob Pražské služby ještě disponují menším vozidlem s nádrží a ruční tlakovou myčkou wap. Tato technika je využívaná v hůře dostupných lokalitách a pro čištění nádob se spodním výsypem. Službu mytí si často objednávají hotelová zařízení, a to u všech typů odpadových nádob pro různé komodity. Čistění popelnic na směs je v oblibě u správců či majitelů objektů. Ve výjimečných situacích se přistupuje i k výměně nádob za nové. Pražské služby se v metropoli starají asi o 140 tisíc popelnic a kontejnerů. Vozidlo s mycím zařízením zvládne stovky kusů v rámci jedné směny.

Krabice od pizzy do papíru nepatří. Umíte správně třídit odpad? Tohle jsou nejčastější chyby • V barevných nádobách na separovaný odpad často končí i to, co do nich nepatří. K nejčastějším omylům při recyklaci patří třídění plat od vajec, krabic od pizzy nebo papírových kapesníčků. Pražanům dokážou pořádně zamotat hlavu i produkty ze specifických materiálů, mezi které se řadí polystyren, tlakové obaly od sprejů, zrcadla nebo vysloužilé pneumatiky. Následující manuál napoví, jak se vyvarovat nejčastějších přehmatů.

Mastné krabice od pizzy do kontejneru na papír nepatří.

Nepřehlédněte

Likvidace použitých roušek má svá pravidla. Ne každý je dodržuje • Pravidla pro nošení ochranných pomůcek zná každý. Nad postupem při správné likvidaci ale někteří tápou. Likvidace roušek, respirátorů a rukavic vyžaduje dávku opatrnosti a ohleduplnosti. Za žádných okolností by tyto pomůcky neměly končit pohozené v ulicích, na parkovištích ani v parcích, protože představují zdravotní riziko. Podle Pražských služeb je nejbezpečnější ochranné pomůcky hodit do popelnice či do koše na směsný komunální odpad.

Kam vyhodit obal od zubní pasty? Nová kampaň testuje známé tváře • Svozová společnost Pražské služby se během letních prázdnin zaměří na téma správného třídění odpadu a předcházení jeho vzniku. V rámci online kampaně pětice známých osobností podstoupí tzv „Třídicí kvíz“. Jako první si ho vyzkoušel herec, scenárista a bojovník v MMA Jakub Štáfek.

Kdy a jak správně zlikvidovat vánoční stromek v hlavním městě • Vánoce skončily a pražské domácnosti se začnou zbavovat vánočních stromků. Pokud váháte, jak v takovém případě správně postupovat, máme pro vás návod.

Použité vánoční stromečky plní pražské ulice.

Praha 2 plánuje vysadit desítky stromů v ulicích i parcích • Městská část Praha 2 chce být o něco zelenější. V polovině května proto chystá dosadbu chybějících stromů v některých ulicích a parcích.

Pražané loni vytřídili rekordní množství kovových obalů • Šedě zbarvené kontejnery se v ulicích Prahy objevily poprvé v roce 2013. Zhruba rok trvající pilotní projekt byl tehdy zaměřen pouze na sběr nápojových plechovek. Projekt recyklace kovových obalů pak naplno odstartoval v polovině roku 2016. Za tu dobu se jich sesbíralo přes 427 tun.

Praha zlikviduje obrovskou skládku u Velké Chuchle • Desítky let stará skládka, která se nachází v jámových lomech mezi městskými částmi Slivenec a Velká Chuchle, se v sedmdesátých letech minulého století rozrostla i na volný terén a zabírá asi patnáct hektarů pozemků. Celé okolí nyní Praha zrevitalizuje a kopec plný odpadků bude sanován a pokryt jílem, aby tu do budoucna mohlo vzniknout místo pro trávení volného času pro obyvatele Prahy. Skládka nyní vytváří umělý kopec, jehož vrchol dosáhl výšky 345 m n. m. Její prostor zasahuje do ochranné zóny Přírodního parku Radotínsko-Chuchelského háje a Přírodní rezervace Homolka, což je potřeba v co nejbližší době změnit. Praha se tak rozhodla využít možnost čerpání z evropského Fondu soudržnosti a podala žádost o finanční podporu Operačního programu Životní prostředí 2014–2020. „Věřím, že se díky kvalitnímu projektu revitalizace a sanace podaří území ozdravit a lidem zpřístupnit nové území o celkové rozloze 12 hektarů. Přála bych si, aby byl projekt v roce 2022 úspěšně dokončen a mohl sloužit jako další odpočinková a oddychová zóna pro Pražany, s čímž se počítá v územním plánu. Je však ještě třeba vést jednání o výkupy zbývajících cca sedmi procent pozemků, které jsou zatím v soukromém vlastnictví,“ doplnila radní hl. m. Prahy Jana Plamínková. V roce 2015 zahájil magistrát přípravu sanace spojenou s rekultivací dotčeného území. Samotná sanace a revitalizace pak byla rozdělena do tří fází. V první fázi bude upraveno území k zajištění odvodnění silnice, která vede okolo kopce. Částečně bude sanována také kotevní zeď, která zajistí stabilitu bývalé skládky tak, aby se dále neposouvala. V posledních letech se totiž snižovala o dva centimetry za rok. Současně bude také provedena výměna povrchu asfaltové komunikace pod okrajem skládky. První fáze by měla skončit v roce 2020. V druhé fázi bude provedeno jílové zatěsnění a bude dokončen systém odvodnění žulovými žlaby. Současně bude probíhat dosadba stromů i dřevin. Poslední fáze projektu počítá s realizací odpočinkových míst, hracích prvků, altánů, pěších cest a osetím travou. Obě fáze by měly být hotovy do konce roku 2022.

Pražané třídí čím dál víc. Zároveň ale přibývá i odpadu • Pražské svozové společnosti v loňském roce svezly více než 266 tisíc tun směsného komunálního odpadu. Pražané do kontejnerů na tříděný odpad vyhodili přes 60 tisíc tun skla, plastových obalů, papíru a dalších recyklovatelných komodit. Od letošního ledna mohou navíc separovat i bioodpad.

Množství vyprodukovaného odpadu v Praze každým rokem roste.

Třídění kovových obalů má svá pravidla. Část lidí stále chybuje • Za prvních sedm měsíců tohoto roku skončilo v pražských šedých kontejnerech 236,6 tun kovových obalů. To je jen o něco málo méně než za celý loňský rok 2018. Obsah kontejnerů končí v areálu Pražských služeb, kde s dotříděním železných a neželezných kovů pomáhá nová poloautomatická linka.

Roušky a respirátory je nutné zlikvidovat bezpečným způsobem • Pražské služby vydaly pro občany doporučení správného postupu při likvidaci masek, respirátorů, roušek a dalších ochranných a hygienických pomůcek.

Dopravní podnik začal testovat další městský autobus na hybridní pohon • Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) pokračuje v testování hybridních autobusů v reálném provozu pražské MHD. Po dobu dvou měsíců bude zkoušet autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m. Pohon představuje kombinaci spalovacího motoru a trakčního elektromotoru v sériovém zapojení. Píše o tom server tram-bus.cz.

Autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m.

Pražané pokořili rekord v množství vytříděných kovových obalů • Třídění kovových obalů se postupně stává normou. V loňském roce bylo v metropoli sebráno rekordních 421 tun. To je téměř stejný objem, jaký pražské svozové společnosti svezly od druhé poloviny roku 2016 do prosince 2018. Plechovky a kovové obaly z celého hlavního města končí ve Vysočanech. Pražské služby zde provozují poloautomatickou linku schopnou roztřídit železné a neželezné kovy. Díky tomu lze bezmála sto procent odevzdaných plechovek vrátit do oběhu.

Kovový odpad se zpracovává ve Vysočanech.

Staré věci nemusí skončit ve sběru. Kampaň ukazuje, jak je znovu využít • Ve sběrných dvorech i velkoobjemových kontejnerech často končí věci, které by nadále mohly plnit svou funkci. Nejčastěji se jedná o dřevěné kusy nábytku a další vybavení domácností. Pražské služby se v posledním spotu kampaně „Jde to i jinak“ zaměřují na opravu a opětovné využívání věcí.

Rok života v Praze je jako vykouřit 365 cigaret, ukázal výzkum • Znečištění ovzduší v Praze je kritické – alespoň v porovnání s deseti turisticky nejoblíbenějšími evropskými městy. Dýchat pražský vzduch po dobu jednoho dne je jako vykouřit jednu cigaretu, tvrdí nejnovější výzkum Evropské federace pro dopravu a životní prostředí. Studie má informovat turisty, jak velkému riziku čelí v různých evropských městech během čtyřdenního pobytu. Zatímco prodloužený víkend v Barceloně nebo Dublinu je srovnatelný s vykouřením jedné cigarety, v Amsterdamu, Paříži nebo Římě jsou to už cigarety dvě. Naprosto nejhůř z průzkumu vychází Praha a Istanbul. Autoři průzkumu varují, že i malé množství znečištění ovzduší může poškodit naše srdce. Zároveň dodávají, že koncentrace škodlivých látek ve vzduchu může být často mnohem vyšší, než se běžně uvádí. [gallery size="full" columns="1" ids="12036"] Příčina řady nemocí Hlavní město se dlouhodobě potýká se zvýšenou úrovní znečištění ovzduší. Na území Prahy docházelo dle měření v minulých letech k překračování imisního limitu pro oxid dusičitý NO2, suspendované částice PM10 a benzo(a)pyren. Hlavní příčinou tohoto stavu byla automobilová doprava. Jelikož dopravně nejzatíženější komunikace v Praze často procházejí oblastmi s vysokou hustotou osídlení, je nadlimitními koncentracemi znečišťujících látek generovaných dopravou zatížena značná část obyvatel hlavního města. Znečištění ovzduší způsobuje řadu úmrtí a nemocí např. dýchacích cest a výskyt rakoviny a srdečních onemocnění. Mezi největší zdroje nečistot v ovzduší obecně patří stacionární zdroje (teplárny, tepelné elektrárny i lokální topeniště v domech) a mobilní zdroje (především automobilová doprava, ale i železniční nebo lodní).

Piráti mají s Prahou velké plány. Chtějí vysázet milion nových stromů • Pražští Piráti chtějí v příštích dvou volebních obdobích zmírnit extrémní teploty, které Pražany trápí v létě. Plánují sázet více stromů, podporovat zelené střechy a fasády a umístit na veřejná prostranství více vodních prvků. Kvůli čím dál extrémnějším teplotám se v létě v Praze nedá moc dobře žít a pracovat. Nejhorší je situace v centru města, kde je velký podíl betonu, který ulice vyhřívá. Vysoké letní teploty jsou ale celopražským problémem, který trápí i sídliště na okraji města. „Strom funguje jako klimatizační jednotka. Proto chceme, aby se Praha připojila k městům jako Los Angeles, New York či Šanghaj v iniciativě Million Tree Initiative. Zasadit milion nových stromů je ambiciózní cíl, ale myslím, že za 8 let se to dá zvládnout,“ říká pirátský kandidát na pražského primátora Zdeněk Hřib. Pro Prahu by to znamenalo zvýšit tempo výsadby nových stromů zhruba o polovinu oproti průměru za poslední čtyři roky. Kromě rozsáhlých ploch by stromy měly být co nejvíce i v ulicích a na náměstích, kde vytvářejí stín a zachytávají polétavý prach. Zásadní pro vyšší výsadbu stromů v ulicích je lepší koordinace městských i soukromých podniků v budování podzemních sítí. [related-post id="11441"] „Snížit teplotu v Praze je reálný cíl, musíme k tomu využít všechny možnosti, které máme. Samozřejmě nejdůležitější je rozšiřovat zelené plochy, sázet stromy a keře. Podle výzkumu prof. Vyskota z Mendelovy univerzity jeden hektar stromů nahradí provoz klimatizačních jednotek za 16 mil. Kč za rok. K ozelenění města však lze využít i střechy a fasády domů. Zelené střechy zadrží dešťovou vodu a vypaří ji a tím nejen zlepší mikroklima, ale ušetří i náklady na čištění dešťové vody, která je svedena do kanalizace,“ říká Eva Tylová, odbornice na životní prostředí a kandidátka Pirátů do Senátu na Praze 12. Piráti chtějí také více vodních prvků Kromě sázení stromů chtějí Piráti zajistit větší množství vodních prvků na veřejných prostranstvích. Kašny a fontány dle jejich úvah zpříjemní klima v blízkém okolí, rozprašovač vody osvěží kolemjdoucí a díky pítku se bude moci každý doplnit tekutiny bez nutnosti kupovat si PET lahve. Podpora zelených střech také pomůže na pražských sídlištích vytvořit polosoukromé prostory k trávení volného času, které tam nyní prakticky neexistují. Došlo by tak k oživení sousedských vztahů, které také pozitivně ovlivňují kvalitu života „Mým cílem je, aby Praha byla čisté a zdravé město. A pokud chceme mít zdravé Pražany, bez příznivého životního prostředí to nepůjde,“ vysvětluje Zdeněk Hřib.

Šedých kontejnerů v Praze přibývá. Časem je doplní hnědé • V ulicích hlavního města se aktuálně nachází 1412 šedých kontejnerů na kovové obaly. Za prvních sedm měsíců tohoto roku do nich Pražané vyhodili přes 359 tun odpadu.

Na množství odpadu v Praze se epidemie nejspíš nepodepsala • Pražané v loňském roce vyprodukovali rekordních 257 754 tun směsného odpadu a vytřídili 59 592 tun papíru, skla, plastů, kovových a nápojových obalů. Nárůst je srovnatelný s předchozími roky. Údaje zveřejnila největší pražská svozová společnost Pražské služby.

Do Havlíčkových sadů se vrátil nezvaný host • Radnice Prahy 2 musí nechat pokácet dva jehličnany v Havlíčkových sadech. Usychaly od loňského podzimu. Nyní se potvrdilo napadení kůrovcem. Stromy i dřevní hmota tak budou odstraněny, aby se kůrovec nešířil dál.

Praha patří mezi města s největším podílem zeleně na světě • Podíl parků, lesů a další zeleně je v Praze třináctý největší mezi městy na světě. Vyplývá to z indexu HUGSI za rok 2020, který mapuje městskou vegetaci. Při jeho zpracování prověřila společnost Husqvarna celkem 155 měst z 60 zemí světa.

Šlápni na to! Nová kampaň upozorňuje na častou chybu při třídění odpadu • I největší kontejner na papír může pojmout pouze jednu krabici. Stačí, když je do něj vhozena velká nerozložená krabice. Ta buď zabere většinu dostupného obsahu, nebo ucpe otvor na vhoz. Problém s ucpaným otvorem na vhoz se týká zejména kontejnerů umístěných pod zemí. Další odpad tak nevyhnutelně skončí mimo nádobu. Pražské služby se s tímto nešvarem rozhodly bojovat.

Pražská zoo vyhlásila válku palmovému oleji. Nenajdete tam už ani kapku • Na 1. února připadá Den bez palmového oleje. Pěstování palmy olejné, ke kterému v tropech dochází v ohromném měřítku, je příčinou likvidace tropických deštných lesů a mizení stovek a stovek rostlinných i živočišných druhů. Zoo Praha proto palmový olej ze svého areálu zcela eliminovala.

Orangutan sumaterský je považován za škůdce palem olejných a na plantážích je intenzivně pronásledován a zabíjen.