Za odkládání odpadu u popelnic hrozí vysoká pokuta. Praha chce tento nešvar vymýtit

ZajímavostiPražskýDEN.cz23. října 20192 minuty čtení
Nepořádek kolem odpadkových košů je častým nešvarem.

Nepořádek kolem odpadkových košů je častým nešvarem.

Foto: Archiv

Pražské služby se pouští do boje proti odkládání odpadu u popelnic a kontejnerových stání. V těchto dnech spouští kampaň, jejímž cílem je eliminovat tento zlozvyk, nabídnout řešení konkrétních situací a zvýšit povědomí Pražanů o správné likvidaci odpadu. 

Pytel se směsným odpadem opřený o kontejner na tříděný odpad nebo starý nábytek ledabyle pohozený u popelnice stále patří k pražskému koloritu. Málokdo přitom ví, že za tento prohřešek hrozí pokuta až do výše 50 tisíc korun.

„Každoročně skončí mimo nádoby a kontejnery zhruba 8 tisíc tun, často nadměrného, odpadu,“ přibližuje rozsah problému tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana.

Boj proti nepořádku

Pražské služby proto nyní přicházejí s plošnou kampaní, která se snaží přesvědčit Pražany ke správnému nakládání s odpady. „Apelujeme na to, že odpad nepatří k popelnici, ale do popelnice,“ říká Mana.

Vizuál nové kampaně. Zdroj: Pražské služby

Kampaň dále informuje o správném nakládání s vysloužilou elektronikou či velkoobjemovým odpadem, starým nábytkem a podobně. K jejich správné likvidaci slouží sběrné dvory.

„Těch se v Praze nachází dvacítka a Pražské služby provozují sedm z nich. Svoz stavební suti lze objednat na našich webových stránkách.  Svozové společnosti zároveň pravidelně přistavují kontejnery na velkoobjemový odpad do ulic. Termíny přistavení naleznou Pražané na webových stránkách jednotlivých městských částí či Magistrátu hl. m. Prahy,“ dodává Radim Mana.

Vizuál nové kampaně. Zdroj: Pražské služby

Popeláři u kontejnerů neuklízí

„Popeláři nemají v popisu práce uklízet nepořádek z okolí černých popelnic. Odstranění by měl správně zajistit ten, kdo má daný objekt na starost. Tím je majitel či správce daného objektu,“ vysvětluje postup zástupce Pražských služeb a dodává: „Pokud v daném objektu či bytovém domě pravidelně přetékají popelnice na směsný odpad, je potřeba obrátit se na správce nebo majitele objektu a požádat ho o navýšení objemu či počtu odpadových nádob.“

Vizuál nové kampaně. Zdroj: Pražské služby

Nepřehlédněte

Praha chce být zelenější. Do konce desetiletí výrazně sníží emise • Zastupitelstvo hl. m. Prahy na svém čtvrtečním zasedání schválilo Klimatický plán hl. m. Prahy pro rok 2030. Dokument počítá se snížením objemu produkovaných emisí oxidu uhličitého o 45 % oproti roku 2010, čehož se má dosáhnout realizací 69 konkrétních opatření. Finální znění plánu doznalo dílčího zpřesnění na základě pozměňovacích návrhů přijatých zastupitelstvem. Klimatickému plánu vyjádřila podporu i Hospodářská komora hl. m. Prahy.

Kuchyňské tuky po použití nevylévejte do odpadu. Bezohledný přístup se může vymstít • Vánoce se blíží a s nimi i spousta (co si budeme namlouvat) tučného jídla. Nechme ale nyní otázku zdravého životního stylu stranou, vždyť řízky k Vánocům neodmyslitelně patří. Zaměřme se na téma méně časté, avšak neméně důležitou – co s olejem po smažení? 

Použité roušky v ulicích jsou problém. Hlídejte si je, vyzývají Pražské služby • Pražské služby se v nové kampani obrací na Pražany a žádají je, aby si důsledně hlídali své roušky. Ty totiž stále častěji končí vytracené či pohozené v ulicích Prahy. Jediný aktuálně správný způsob likvidace použité roušky je její vyhození do koše či popelnice.

Kam vyhodit vysloužilé pneumatiky? Do popelnice ani do příkopu nepatří • V pondělí 1. dubna končí povinnost mít nasazené zimní pneumatiky. Řada řidičů po výměně zimního obutí za letní řeší klasickou otázku: Kam s ním? Nejjednodušší možnost představuje takzvaný zpětný odběr. Pražané se také mohou obrátit na sběrné dvory. Automobilové pneumatiky by v žádném případě neměly končit v popelnici ani v příkopu u silnice.

Do Havlíčkových sadů se vrátil nezvaný host • Radnice Prahy 2 musí nechat pokácet dva jehličnany v Havlíčkových sadech. Usychaly od loňského podzimu. Nyní se potvrdilo napadení kůrovcem. Stromy i dřevní hmota tak budou odstraněny, aby se kůrovec nešířil dál.

Piráti mají s Prahou velké plány. Chtějí vysázet milion nových stromů • Pražští Piráti chtějí v příštích dvou volebních obdobích zmírnit extrémní teploty, které Pražany trápí v létě. Plánují sázet více stromů, podporovat zelené střechy a fasády a umístit na veřejná prostranství více vodních prvků. Kvůli čím dál extrémnějším teplotám se v létě v Praze nedá moc dobře žít a pracovat. Nejhorší je situace v centru města, kde je velký podíl betonu, který ulice vyhřívá. Vysoké letní teploty jsou ale celopražským problémem, který trápí i sídliště na okraji města. „Strom funguje jako klimatizační jednotka. Proto chceme, aby se Praha připojila k městům jako Los Angeles, New York či Šanghaj v iniciativě Million Tree Initiative. Zasadit milion nových stromů je ambiciózní cíl, ale myslím, že za 8 let se to dá zvládnout,“ říká pirátský kandidát na pražského primátora Zdeněk Hřib. Pro Prahu by to znamenalo zvýšit tempo výsadby nových stromů zhruba o polovinu oproti průměru za poslední čtyři roky. Kromě rozsáhlých ploch by stromy měly být co nejvíce i v ulicích a na náměstích, kde vytvářejí stín a zachytávají polétavý prach. Zásadní pro vyšší výsadbu stromů v ulicích je lepší koordinace městských i soukromých podniků v budování podzemních sítí. [related-post id="11441"] „Snížit teplotu v Praze je reálný cíl, musíme k tomu využít všechny možnosti, které máme. Samozřejmě nejdůležitější je rozšiřovat zelené plochy, sázet stromy a keře. Podle výzkumu prof. Vyskota z Mendelovy univerzity jeden hektar stromů nahradí provoz klimatizačních jednotek za 16 mil. Kč za rok. K ozelenění města však lze využít i střechy a fasády domů. Zelené střechy zadrží dešťovou vodu a vypaří ji a tím nejen zlepší mikroklima, ale ušetří i náklady na čištění dešťové vody, která je svedena do kanalizace,“ říká Eva Tylová, odbornice na životní prostředí a kandidátka Pirátů do Senátu na Praze 12. Piráti chtějí také více vodních prvků Kromě sázení stromů chtějí Piráti zajistit větší množství vodních prvků na veřejných prostranstvích. Kašny a fontány dle jejich úvah zpříjemní klima v blízkém okolí, rozprašovač vody osvěží kolemjdoucí a díky pítku se bude moci každý doplnit tekutiny bez nutnosti kupovat si PET lahve. Podpora zelených střech také pomůže na pražských sídlištích vytvořit polosoukromé prostory k trávení volného času, které tam nyní prakticky neexistují. Došlo by tak k oživení sousedských vztahů, které také pozitivně ovlivňují kvalitu života „Mým cílem je, aby Praha byla čisté a zdravé město. A pokud chceme mít zdravé Pražany, bez příznivého životního prostředí to nepůjde,“ vysvětluje Zdeněk Hřib.

Pražské ulice budou zametat vozy na elektřinu. Jsou první v republice • Smog, lokální emise a hluk sužují občany naprosté většiny evropských metropolí. Pražské služby a hlavní město hledají cesty, jak tuto zdraví ovlivňující zátěž postupně eliminovat. Jednou z preferovaných cest jsou mechanismy a vozidla na alternativní pohony. Pražské služby již od roku 2008 úspěšné provozují vozidla na CNG a mohou se tak pochlubit největší flotilou těchto komunálních vozidel v ČR čítající 140 vozidel a mechanismů. Nově bude společnost provozovat tři elektrické zametací vozy, které v tuzemsku zažijí svoji premiéru. „Jsme potěšeni, že jako první v České republice máme ve vozovém parku tyto moderní zametací vozy na elektrický pohon. Jejich pořízením se Praha zařadila mezi taková velkoměsta jako je Paříž, Barcelona, Amsterdam nebo Řím, kde totožné stroje již pracují a napomáhají snížit ekologickou zátěž. Moderní zametací elektromobily jednak neprodukují žádné lokální emise, navíc výrazně snižují hluk a poskytují stejnou užitnou hodnotu a pracovní výkon jako modely s naftovými motory. Pokračujeme tak v ekologickém projektu „Děláme stále více pro Prahu a Vaše plíce“, který započal již v roce 2008 nákupem prvních vozidel na CNG pro svoz odpadu a vozidel pro samosběrné zametání. Další pořizování podobných akvizic na alternativní pohon je závislé především na podpoře partnerů. Dobrým příkladem je naše dlouhodobá a úspěšná spolupráce s Pražskou plynárenskou,“ řekl generální ředitel Pražských služeb Patrik Roman. [related-post id="10439"] Baterie vydrží celou směnu Dva menší chodníkové zametací speciály pochází od skotského výrobce Green Machines. Tyto stroje nejsou unikátní pouze osazeným elektromotorem a baterií umožňující až jedenáctihodinový provoz na jedno nabití, ale i díky moderní úklidové technologii cloud maker. „Ta snižuje prašnost a spotřebu vody nezbytné pro úklid silnic či chodníku. Obsluha nových strojů ocení kompaktní rozměry a zejména pak šířku, která je ideální pro zametání v úzkých ulicích města,“ vysvětluje František Hodan, ředitel Závodu Úklid a čištění komunikací. Poslední z trojice samosběrných zametačů CityCat 2020 ev pochází od švýcarské společnosti Bucher. Jedná se o technologicky nejvyspělejší stroj na trhu. Elektrická verze plně nahradí dosavadní stroje s klasickým pohonem. Od té naftové se liší především výrazně nižšími provozními náklady, velmi jednoduchou údržbou a dlouhou životností baterie, která je podle výrobce osm až deset let. Stroj lze nasadit i při zimní údržbě chodníků. Velká výhoda je shodnost ovládání s ostatními stroji CityCat 2020XL používanými v Pražských službách v počtu 15 ks. [related-post id="10379"] Nižší provozní náklady Největší pražská svozová společnost do komunálních zametací elektromobilů investovala osmnáct milionů korun. „Přestože je vstupní investice vyšší než v případě modelů osazených spalovacím motorem, náklady na provoz a servis jsou o téměř o sedmdesát pět procent nižší,“ zdůrazňuje tiskový mluvčí Radim Mana. Pražské služby systematicky elektrifikují svůj vozový park jako první úklidová a svozová společnost v České republice. Prvními elektrickými stroji v arzenálu byly elektrické vysavače Glutton. V současné době firma disponuje 25 kusy. V dalších letech společnost počítá s nasazením elektrických vozidel na obsluhu košů, postupnou náhradou osobních a dodávkových vozidel pohybujících se zejména v centru metropole. „Úklidové vozy na elektrický pohon mohou výrazně napomoci při zlepšování životního prostředí Pražanů tím, že nevypouští žádné emise do dýchací zóny pražských chodců,“ řekla radní hlavního města Prahy Jana Plamínková. Denně v ulicích hlavního města operuje více než stovka svozových vozidel Pražských služeb. „Každoročně rozšiřujeme flotilu ekologických vozů s pohonem na CNG. Stejně jako v loňském roce plánujeme nákup dalších asi deseti až patnácti kusů,“ dodává závěrem tiskový mluvčí společnosti.

Pražané hojně navštěvovali sběrné dvory i během nouzového stavu • Sedm sběrných dvorů Pražských služeb loni přijalo celkem 38 923 tun odpadu. Největší nápor zažívají pracovníci sběrných dvorů v dubnu a květnu. Letos došlo kvůli nouzovému stavu k jejich přechodnému uzavření. Následkem toho se odpad začal hromadit u kontejnerových a popelnicových stání a v ulicích metropole vznikaly černé skládky.

Lidé se zbavují vánočních stromků. Ne každý to ale dělá správně • Na Tři krále bychom měli odstrojit vánoční stromeček. Alespoň tak velí tradice. Víte, jak s vysloužilým stromečkem správně naložit? A jaký osud ho pak čeká?

Použité vánoční stromečky plní pražské ulice.

Rok života v Praze je jako vykouřit 365 cigaret, ukázal výzkum • Znečištění ovzduší v Praze je kritické – alespoň v porovnání s deseti turisticky nejoblíbenějšími evropskými městy. Dýchat pražský vzduch po dobu jednoho dne je jako vykouřit jednu cigaretu, tvrdí nejnovější výzkum Evropské federace pro dopravu a životní prostředí. Studie má informovat turisty, jak velkému riziku čelí v různých evropských městech během čtyřdenního pobytu. Zatímco prodloužený víkend v Barceloně nebo Dublinu je srovnatelný s vykouřením jedné cigarety, v Amsterdamu, Paříži nebo Římě jsou to už cigarety dvě. Naprosto nejhůř z průzkumu vychází Praha a Istanbul. Autoři průzkumu varují, že i malé množství znečištění ovzduší může poškodit naše srdce. Zároveň dodávají, že koncentrace škodlivých látek ve vzduchu může být často mnohem vyšší, než se běžně uvádí. [gallery size="full" columns="1" ids="12036"] Příčina řady nemocí Hlavní město se dlouhodobě potýká se zvýšenou úrovní znečištění ovzduší. Na území Prahy docházelo dle měření v minulých letech k překračování imisního limitu pro oxid dusičitý NO2, suspendované částice PM10 a benzo(a)pyren. Hlavní příčinou tohoto stavu byla automobilová doprava. Jelikož dopravně nejzatíženější komunikace v Praze často procházejí oblastmi s vysokou hustotou osídlení, je nadlimitními koncentracemi znečišťujících látek generovaných dopravou zatížena značná část obyvatel hlavního města. Znečištění ovzduší způsobuje řadu úmrtí a nemocí např. dýchacích cest a výskyt rakoviny a srdečních onemocnění. Mezi největší zdroje nečistot v ovzduší obecně patří stacionární zdroje (teplárny, tepelné elektrárny i lokální topeniště v domech) a mobilní zdroje (především automobilová doprava, ale i železniční nebo lodní).

Šedých kontejnerů v Praze přibývá. Časem je doplní hnědé • V ulicích hlavního města se aktuálně nachází 1412 šedých kontejnerů na kovové obaly. Za prvních sedm měsíců tohoto roku do nich Pražané vyhodili přes 359 tun odpadu.

Třídění kovových obalů má svá pravidla. Část lidí stále chybuje • Za prvních sedm měsíců tohoto roku skončilo v pražských šedých kontejnerech 236,6 tun kovových obalů. To je jen o něco málo méně než za celý loňský rok 2018. Obsah kontejnerů končí v areálu Pražských služeb, kde s dotříděním železných a neželezných kovů pomáhá nová poloautomatická linka.

Zelená revoluce. Udělejte první krok k udržitelnějšímu životu • Změna klimatu je neoddiskutovatelně jedním z nejnaléhavějších problémů, kterým naše planeta nyní čelí. Jeden ze způsobů, jak můžeme pomoci, je zahájit naši osobní „zelenou revoluci“ tím, že přijmeme udržitelnější způsob života. Ale jak a kde vlastně začít, pokud jste až dosud nic neřešili?

Ambiciózní plán. Tisíce pražských budov dostanou solární panely • Pražští radní schválili vznik nové městské příspěvkové organizace. Jejím hlavním úkolem má být příprava, vybudování a provozování pražské sluneční elektrárny, která by využívala zejména budovy v majetku hlavního města.

Oblast Lítožnice se dál proměňuje. Vzniká tu zcela nový lesík • U Lítožnice mezi Běchovicemi, Dubčí a Kolodějemi se v těchto dnech vysazuje nový les. Na ploše zhruba 5,3 hektaru původně zemědělských pozemků bude vysazeno 53 tisíc nových stromů. Jen pro představu, Václavské náměstí má zhruba 4 hektary.

Staré věci nemusí skončit ve sběru. Kampaň ukazuje, jak je znovu využít • Ve sběrných dvorech i velkoobjemových kontejnerech často končí věci, které by nadále mohly plnit svou funkci. Nejčastěji se jedná o dřevěné kusy nábytku a další vybavení domácností. Pražské služby se v posledním spotu kampaně „Jde to i jinak“ zaměřují na opravu a opětovné využívání věcí.

Nevylévejte olej do kanalizace, může to ohrozit stokovou síť • Použitý olej či tuk včetně sádla patří do plastových uzavíratelných lahví a následně do speciálních kontejnerů umístěných v ulicích nebo do sběrných dvorů. Nikoliv však do kanalizace, kde způsobuje značné problémy. Proto Pražské vodovody a kanalizace varují, aby lidé tuk po smažení štědrovečerního kapra či řízku do odpadu nevylévali.

Šlápni na to! Nová kampaň upozorňuje na častou chybu při třídění odpadu • I největší kontejner na papír může pojmout pouze jednu krabici. Stačí, když je do něj vhozena velká nerozložená krabice. Ta buď zabere většinu dostupného obsahu, nebo ucpe otvor na vhoz. Problém s ucpaným otvorem na vhoz se týká zejména kontejnerů umístěných pod zemí. Další odpad tak nevyhnutelně skončí mimo nádobu. Pražské služby se s tímto nešvarem rozhodly bojovat.

Kam vyhodit vánoční stromek? Do popelnice nepatří, připomínají Pražské služby • Pražané se letos vánočními stromky vybavili dříve než v minulých letech. I proto se mnozí budou tohoto tradičního symbolu Vánoc zbavovat dříve. Pražské služby v souvislosti s tím upozorňují, že vysloužilý vánoční stromek nepatří do popelnice, protože zaplní téměř celou nádobu a do dalšího svozu znemožní její užívání. Správný postup při jeho vyhození se liší podle přístupnosti a umístění popelnic na směsný odpad.

Dopravní podnik začal testovat další městský autobus na hybridní pohon • Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) pokračuje v testování hybridních autobusů v reálném provozu pražské MHD. Po dobu dvou měsíců bude zkoušet autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m. Pohon představuje kombinaci spalovacího motoru a trakčního elektromotoru v sériovém zapojení. Píše o tom server tram-bus.cz.

Autobus Iveco Urbanway Hybrid 12 m.