Strakonická ulice

Nepřehlédněte

Dopravní podnik testuje dynamicky nabíjený elektrobus • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) učinil další krok v rozvoji elektromobility, a to v podobě nasazení nového typu vozidla s dynamickým dobíjením. V neděli 6. května 2018 vyjede prvně do zkušebního provozu s cestujícími nový elektrobus Škoda – SOR 30Tr v úseku Palmovka – Letňany. Vůz dostal evidenční číslo 9506 a na rozdíl od vozu 9505 je zcela bílý, aby byl na první pohled rozpoznán. DPP má nový bateriový trolejbus pronajatý na 1 rok. V rámci testování systému dynamického nabíjení tak bude zahájen zkušební provoz nového vozidla Škoda 30Tr. Nový přírůstek vzešel ze společné produkce dvou tuzemských výrobců, Škoda a SOR. Jedná se o bateriový trolejbus z produkce Škoda Electric, který využívá obdobně jako první testované vozidlo karosérii SOR NB12. Vozidlo bude označeno ve tvaru 58 PALMOVKA, respektive 58 LETŇANY. Zastávky linky č. 58 jsou v pravidelných zastávkách linky č. 140. Přeprava je zdarma. „Vzhledem k tomu, že největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je doprava, je naší povinností zkoušet v rámci MHD nové technologie, které umožní bezemisní provoz. Samozřejmě pokud splňují i rozumné ekonomické parametry,” říká Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. Elektrovýzbroj nového vozidla je však na základě výsledků první fáze testování již lépe přizpůsobena požadovanému charakteru provozu. „Naším záměrem je do budoucna plná elektrifikace linky č. 140. Navazujeme na pilotní provoz elektrobusu, který úspěšně probíhá již více než půl roku, ale bateriový režim měl charakter především pomocného pohonu. Nynější nový elektrobus ve zkušebním provozu umožní plnohodnotnou jízdu na baterie,“ řekl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že DPP si pronajal nový elektrobus na jeden rok. [gallery columns="1" size="full" ids="9923"] Elektrobus Škoda – SOR 30Tr je nabíjen dynamicky během jízdy. Nabíjecí systém se skládá z obousměrného trolejového vedení pro dynamické nabíjení (za jízdy) v ulici Prosecká o délce cca 1 km ve směru do kopce, resp. cca 600 m ve směru z kopce, která bude napájena prostřednictvím kontejnerové měnírny umístěné v dolní části Prosecké ulice. Úsek DPP vybral kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost. Nabíjení pomáhá také krátký úsek trolejového vedení pro statické nabíjení (při přestávkách) v obratišti Palmovka o délce cca 20 m s napájením z přilehlé tramvajové trati přes stacionární galvanický oddělovač („dobudka“).

TÝDEN V PRAZE: Totální kolaps tramvají a náruživý páreček indických lvů • Co všechno se stalo v uplynulých sedmi dnech v Praze? Podívejte se na souhrn zpráv a zajímavostí, které vás na webu PražskýDEN.cz nejvíce zajímaly. Tramvajový provoz v centru metropole v pátek odpoledne ochromila prasklá kolej na křižovatce ulic Lazarská a Spálená. Tramvaje kvůli poruše nemohly odbočovat z Lazarské ulice na Karlovo náměstí, ani projíždět Myslíkovou ulicí. [related-post id="6125"] Ministerstvo kultury nezařadí Libeňský most na seznam národních kulturních památek. Své rozhodnutí v pondělí rozeslalo účastníkům správního řízení. [related-post id="5763"][related-post id="6185"] Samec lva indického Sohan, který v Zoo Praha dočasně nahradil nezkušeného Jamvana, na druhý pokus uspěl i u samice Suchi. [related-post id="6067"] Uplynulo přesně 45 let od slavnostního otevření Nuselského mostu. [related-post id="5977"] Policisté z Vysočan pátrají po dvojici mužů, kteří jsou podezřelí z krádeže peněz z pokladny v obchodě společnosti Vodafone v Praze 9. [related-post id="6054"] Skotská zpěvačka Emeli Sandé v úterý večer poprvé předstoupila před pražské publikum. [related-post id="5950"] V pražských Holešovicích vznikne největší novodobý projekt bydlení pro vysokoškoláky s celkem 529 apartmány. [related-post id="5985"] V pořadí šesté novorozeně bylo odloženo do babyboxu na radnici Prahy 2. Záchranáři jej převezli do nemocnice U Apolináře. [related-post id="5797"] Víte, které místo v Praze je nejvyšší? Pokud hádáte Petřín, Vítkov nebo snad Bílou Horu, jste na omylu. [related-post id="5916"]

Další nehoda v Ječné ulici. Tramvaj se střetla s motorkářem • Pražští hasiči v pondělí odpoledne zasahovali v Ječné ulici v Praze 2 u nehody motorky s tramvají. Hasiči zajistili místo proti vzniku požáru a zasypali uniklé provozní kapaliny na komunikaci. Zraněného motorkáře si vzali do péče záchranáři. Mezi zastávkami Štěpánská a I. P. Pavlova musela být na dočasně zcela přerušena tramvajová doprava. Případ jsme předali kolegům HZS @DPPOficialni a @PolicieCZ pic.twitter.com/75sbomBDau

Havarovaná motorka (ilustrační foto).

MHD pro studenty bude za 1 korunu. Metro by mělo jezdit častěji • Praha plánuje posílit provoz metra o sobotách, nedělích a státních svátcích. Nejkratší intervaly by měly být na nejvytíženější lince C, metro zde o víkendu pojede každých 5 minut. S ohledem na vládní záměr zavedení celostátních slev v regionální a dálkové dopravě pro studenty a seniory navrhuje náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek výrazně zlevnit cestování také studentům na území Prahy. Všichni studující budou moci cestovat po Praze pouze za 1 Kč denně díky novým ročním kuponům za 365 Kč. Všechny tyto navrhované novinky by měly platit od 1. září 2018. „Jedná se o další kroky ke zkvalitnění pražské MHD a zvyšování její atraktivity a dostupnosti pro všechny Pražany. Když jsme výrazně zlevnili roční kupon, čelili jsme kritice, že to bude mít negativní dopad do hospodaření Dopravního podniku. Ukázalo se, že opak je díky výraznému nárůstu počtu zákazníků pravdou. Díky zvýšení efektivity se rovněž povedlo snížit cenu vozokilometru. Ušetřené peníze tak nyní můžeme použít na zkrácení intervalu a rovněž slevu pro studenty, kterým ji dlužíme. Pevně věřím, že se tyto návrhy dočkají podpory kolegyň a kolegů a pražská MHD bude od září ještě o něco lepší,“ uvedl Petr Dolínek, který upozornil také na přípravu zavedení nákupu ročního kuponu na splátky. „I po slevě je nákup ročního kuponu pro řadu rodin velká jednorázová finanční zátěž, zejména pokud kupují několik kuponů pro členy rodiny najednou. Chceme tak všem umožnit, aby si mohli tuto finanční zátěž rozložit. Nákup na splátky je dnes naprosto běžný nástroj, takže nevidím důvod, proč to neumožnit i u kuponu na pražskou MHD,“ dodal náměstek primátorky Dolínek. [related-post id="5335"] Víkendové metro bude jezdit častěji Pražské metro se již delší dobu potýká s nárazově přeplněnými soupravami během víkendů – z pravidelných přepravních průzkumů vyplývá, že počet cestujících o víkendech v Praze trvale roste, ať už díky vyšší mobilitě místních obyvatel, tak zvyšujícím se počtem návštěvníků metropole. Jednotný interval 7,5 minuty na všech třech linkách už nestačí. Po postupném posilování provozu ve všední dny nyní tedy přichází na řadu již dlouho opomíjené období víkendů. Víkendové intervaly se tak více přiblíží intervalům ve všední dny. Jednotlivé linky metra by měly být posíleny podle svého skutečného vytížení: nejvíce by se měl zkrátit interval na nejvytíženější lince C, a to ze 7,5 na 5 minut. Druhá nejplnější linka B by měla zkrátit intervaly ze 7,5 na 6 minut a na lince A budou zachovány současné intervaly 7,5 minuty, avšak kromě nedělních dopolední, kdy se podobně jako na ostatních linkách zkrátí interval z 10 na 7,5 minuty – v souvislosti s tím budou v neděli dopoledne zkráceny také intervaly návazné povrchové dopravy. Celkové posílení provozu metra o víkendech bude stát hl. m. Prahu ročně cca o 83 milionů Kč navíc. Zároveň je navrženo zrušit dosavadní omezení v koncovém úseku linky C mezi Ládvím a Letňany, a to ve zbývajícím období pracovních dnů cca mezi 9:00 a 19:00, kdy zde jezdí pouze každá druhá souprava – nově by i zde mělo jezdit každé metro až do Letňan. Podobně jako při zrušení pásmového provozu v ranní špičce by to mělo přispět ke zvýšení počtu cestujících v metru a zároveň k rovnoměrnějšímu vytížení jednotlivých souprav metra i návazných autobusů v Letňanech. Naposledy se tento úsek posiloval v dubnu 2017, kdy se zrušil pásmový provoz v ranní špičce. Toto posílení vyjde Prahu ročně na cca 47 milionů Kč. [related-post id="10867"] Junioři a studenti za 1 Kč denně po celé Praze Podobně jako připravovaná celostátní sleva pro mladé a studující v regionální dopravě, se připravuje také pro cesty po Praze výrazné zlevnění a zatraktivnění cestování pro mládež a studenty mezi 15 a 26 lety. Dosavadní zlevněné měsíční, čtvrtletní, pětiměsíční a desetiměsíční předplatní studentské kupony by měly být nahrazeny jedním ročním kuponem za pouhých 365 Kč, což umožní cestovat mladým a studujícím neomezeně po celé Praze za korunu denně. Oproti plnocennému ročnímu kuponu se tak bude jednat o slevu 90 %. Odhad navýšení rozpočtu pro kompenzaci této slevy je cca 350 mil. Kč ročně. Zároveň je v plánu sjednotit věkové rozhraní mezi kategoriemi Junior a Student ze dne 19. na 18. narozeniny, aby nebyl rozdíl při prokazování nároku na slevu v Praze a ve Středočeském kraji, resp. zbytku republiky. Toto je důležité pro způsob prokázání nároku na slevu, kdy cestující v kategorii Junior prokazuje pouze věk, kdežto cestující v kategorii Student už musí prokázat i to, že studuje střední, vyšší nebo vysokou školu. Dalším uvažovaným opatřením pro zvýšení atraktivity dlouhodobých jízdenek a dostupnosti MHD je zavedení možnosti nákupu ročního kuponu na splátky, buďto ve formě 12 měsíčních nebo 4 čtvrtletních splátek. S ohledem na nutné technické a procesní úpravy je však tento návrh realizovatelný nejdříve v roce 2019.

Lidé v MHD zapomněli štafle, lednici, rotoped i koule na pétanque • Pražský dopravní podnik v loňském roce registroval celkem 7 464 ztracených předmětů. Zpět svým majitelům se úspěšně vrátila zhruba třetina z nich (konkrétně 2 451 předmětů). Skoro třetinu z celkového počtu tvořily nálezy s osobními doklady (2 029). Pokračoval trend nárůstu počtu ztrát z minulých let. V předloňském roce DPP evidoval celkem 6 453 ztracených věcí, kdežto v roce 2014 cestující ztratili 3 746 předmětů.

Mezi kuriózní věci, které Pražané zapomínají v MHD, patří i zubní protézy.

První autobus v nových barvách PID bude nasazen na pravidelnou linku • Praha představila prototyp autobusu v nové barevné kombinaci dle výsledků soutěže na novou vizuální identitu systému Pražské integrované dopravy (PID). Pro vyzkoušení přesných barevných odstínů i detailů polepů byl zvolen nejtypičtější zástupce nízkopodlažních autobusů v Praze – typ SOR NB12. Veřejnost se bude s autobusem v nových barvách setkávat na lince 176 z Karlova náměstí na Strahov.

VIDEO: Pražské letiště čeká velká proměna. Takhle bude v budoucnu vypadat • Význam a využití letecké dopravy pro přepravu cestujících i nákladu neustále roste. Letecký provoz v Evropě se má podle prognóz v následujících dvaceti letech zdvojnásobit. Tento nárůst by se neměl vyhnout ani České republice. Češi realizují v průměru 0,58 zahraničních cest ročně, z toho 40 % vycestuje letecky. V důsledku zvyšování životní úrovně lze ovšem předpokládat, že se toto číslo do 20 let navýší na 1,24 výjezdů na osobu. Letiště Václava Havla se proto už nyní chystá na budoucnost, aby bylo schopné v následujících letech držet krok s letišti v dalších vyspělých zemích a uspokojit poptávku po cestování letadlem. Zaměřit se chce na rozvoj kapacity letiště i jeho infrastrukturu. V dlouhodobém výhledu letiště počítá s tím, že se z Terminálu 2 postupně stane hlavní odbavovací místo pro cestující i jejich zavazadla. V jeho stávající budově lze do budoucna navýšit počet odbavovacích ostrovů, odbavovacích přepážek i stanovišť bezpečnostní kontroly. V dlouhodobém horizontu letiště počítá i s dalším rozšířením Terminálu 2 v několika etapách, a to včetně zvýšení počtu stojánek pro letadla a nástupních mostů umožňujících nástup a výstup cestujících z letadla. [related-post id="11046"] Paralelní dráha Projekt paralelní dráhy je sice zaměřen na zajištění budoucího vyššího provozu letiště, nicméně je třeba se na něj musí připravit s dostatečným časovým předstihem. Už dnes patří Letiště Václava Havla Praha k evropské špičce, co se týče kapacity jedné dráhy využívané jak pro přistání, tak i pro vzlety. V současné době má Letiště Václava Havla Praha platné stanovisko EIA k záměru stavby nové paralelní dráhy a dále pokračuje s přípravou kroků nutných pro zahájení její výstavby v budoucnu. Podle aktuálně platného harmonogramu letiště předpokládá uvedení dráhy do provozu kolem roku 2025. S její budoucí výstavbou se přitom počítalo už v 60. letech při stavbě současné hlavní dráhy letiště.

Dopravní podnik se dohodl s odbory na nové kolektivní smlouvě • Vedení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a všechny odborové organizace působící v DPP podepsaly minulý týden novou kolektivní smlouvu, která bude platit do 31. prosince 2026. Zaroveň se obě strany dohodly, že platnost mzdového předpisu a benefitů bude jeden kalendářní rok, tj. do 31. prosince 2022.

MHD v Praze pojede podle prázdninových jízdních řádů • V důsledku mimořádných opatření v souvislosti s bojem proti šíření koronaviru klesá v těchto dnech počet cestujících, kteří využívají pražskou MHD. Paralelně s tím, jak klesá počet cestujících, naopak roste počet zaměstnanců pražského dopravního podniku i dalších dopravců, kterým byla nařízena povinná karanténa. Dopravní podnik hl. m. Prahy, Magistrát hl. m. Prahy a organizace ROPID proto na nezbytně dlouhou dobu zavádí prázdninový jízdní řád také v provozu metra i tramvají. Od příštího týdne budou mírně prodlouženy intervaly ve špičkách pracovních dnů, dopoledne, a kvůli minimální obsazenosti vozidel od tohoto víkendu také o pozdních večerech a v noci.

Stanice metra Muzeum na lince A bude opět úplně uzavřena • Kvůli probíhající rekonstrukci bude od soboty 12. května 2018 (od zahájení provozu) do neděle 13. května 2018 (do ukončení provozu) obousměrně uzavřena stanice metra Muzeum na lince A. Vlaky budou stanicí pouze projíždět. Pro výstup do oblasti Václavského náměstí doporučuje Dopravní podnik využít stanici Můstek. Pro přestup z linky A na linku C můžete vystoupit ve stanici Můstek a dále využít linku B do přestupní stanice Florenc. Pro přestup z linky C na linku A se doporučuje vystoupit ve stanici Florenc a dále využít linku B do přestupní stanice Můstek. A kdo není líný, udělá si pro přestup malou procházku po Václavském náměstí. Stanice Muzeum na lince C bude v provozu. [related-post id="9847"] Informační kampaň Dopravní podnik v souvislosti s uzavírkou vydal informační letáky. Od 10. května 2018 je pro cestující připraveno upozornění formou hlášení ve staničním rozhlase, na lince A pak v době výluky i ve vozech prostřednictvím vlakového rozhlasu. Informace jsou rovněž informační tabule se schématickým nákresem a základními informacemi. V oblasti uzavřené stanice budou cestujícím k dispozici také informátoři v reflexních vestách. [gallery size="full" columns="1" ids="10077"]

Stanice metra Muzeum na lince A prochází rekonstrukcí.

Praha uvažuje o autech, která budou řídit sama. Studie prověří možnosti • Pražští radní zadali vypracování studie pro přípravu pilotního projektu autonomní mobility v Praze. Cílem je zmapovat možná technologická a informační řešení, která zefektivní využití stávajících kapacit dopravních cest a umožní postupné nasazování samořiditelných vozů do městského provozu.

Praha 14 plánuje vybudovat tři nové železniční zastávky • Pražští radní schválili poskytnutí 12,5 milionu korun na zpracování projektové dokumentace tří nových železničních zastávek plánované linky S61 ze Smíchova přes Vršovice do Běchovic. Součástí nové linky bude i přestup na zastávku metra Depo Hostivař, a tak se cestujícím výrazně zkrátí jízda MHD z okraje Prahy a Středočeského kraje do centra.

Tramvajová trať v Kolbenově ulici prochází rozsáhlou rekonstrukcí • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil nezbytnou rekonstrukci tramvajové trati v Kolbenově ulici, a to v koordinaci s pracemi dalších investorů v dotčené oblasti. Od soboty 3. března 2018 do začátku letních prázdnin je obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku náměstí OSN – vozovna Hloubětín. Po rekonstrukci se mohou cestující těšit na rychlejší jízdu, kterou nyní omezovaly dosluhující velkoplošné panely. Obě nástupiště zastávky tramvají Poštovská navíc budou nově bezbariérové, opatřené navigačními prvky pro nevidomé a slabozraké. „Stávající trať je tvořena ze zastaralých velkoplošných panelů, které zásadně omezují rychlost dopravy. Opravu tramvajové trati v okolí zastávky Kolbenova už nelze odkládat. Budeme rekonstruovat úsek dlouhý zhruba 1500 metrů. Připravujeme novou konstrukci trati z příčných betonových pražců ve štěrkovém loži,“ říká Jan Šurovský, technický ředitel DPP s tím, že nové kolejnice budou opatřeny tlumícími a izolačními prvky. Povrch trati bude z větší části zatravněn a automaticky zavlažován, na přejezdech, křižovatkách a místech pro přecházení komunikace bude povrch živičný. Nově zrekonstruovaná tramvajová trať bude mít také přínosy pro ekologii i územní rozvoj okolních částí. Přispěje totiž ke snížení hlukové zátěže na okolní zástavbu a k celkovému zatraktivnění oblasti, kde se kombinuje stávající obytná zástavba původní průmyslové čtvrti a nově rostoucí obytná výstavba. [gallery link="none" columns="1" size="full" ids="6765"] Tramvajovou výluku v Kolbenově ulici využijí ke svým pracím i ostatní investoři: PRE – položení chrániček, PVS – výstavba nových vstupů do kanalizační stoky, Pražská teplárenská – výstavba horkovodu, Creviston, a. s. – napojení ulice Poštovské, včetně zřízení signalizované křižovatky. V mezistaničním úseku Nový Hloubětín – Vozovna Hloubětín dojde také ke zkušebnímu umístění Městské protihlukové clony, kterou zajistí Fakulta stavební ČVUT v Praze. Dopravní opatření Od soboty 3. 3. 2018 do prázdnin 2018 je obousměrně přerušen provoz tramvají mezi náměstím OSN a vozovnou Hloubětín. Provoz s cestujícími je dotčen v úseku náměstí OSN – Starý Hloubětín. Linka č. 8 je ve směru od Palmovky prodloužena přes zastávky Kbelská – Hloubětín – Sídliště Hloubětín do obratiště Lehovec, kde bude ukončena. Tato linka nahradí v úseku Kbelská – Sídliště Hloubětín změněnou linku č. 16. Linka č. 16 je ve směru od Sídliště Řepy ukončena v dočasně zřízené výstupní zastávce Vysočanská na náměstí OSN (nástupní zastávka bude v ulici Pod Pekárnami). Linka č. 94 je ve směru od Sídliště Barrandov ukončena v dočasně zřízené výstupní zastávce Vysočanská na náměstí OSN (nástupní zastávka bude v ulici Pod Pekárnami). V denním provozu funguje náhradní autobusová doprava X16 v trase Poliklinika Vysočany – Lehovec – Poliklinika Vysočany. V nočním provozu je zavedena náhradní autobusová doprava X94 v trase Poliklinika Vysočany – Lehovec – Poliklinika Vysočany.

Rekonstrukce je už v plném proudu.

Letiště Praha testuje digitální navigační systém pro cestující • Korejština, čínština, arabština, ruština a samozřejmě také čeština s angličtinou. Celkem šest jazykových mutací nabízí digitální navigace, která je nově cestujícím k dispozici na Letišti Praha, konkrétně při vstupu do prstu B na Terminálu 1. Navigace nabízí informace, které se na digitálních obrazovkách v průběhu dne automaticky přizpůsobují aktuálnímu provozu a toku cestujících. Nová technologie je zatím v procesu testování. Jestliže se osvědčí, plánuje letiště její rozšíření v rámci běžného provozu také na další místa.

Takhle budou vypadat stanice Olbrachtova a Pankrác na nové lince metra D • Výtvarnou podobu stanic budoucích metra D Pankrác a Olbrachtova navrhnou přední čeští umělci Jakub Nepraš a Vladimír Kokolia. Jejich návrhy zvítězily ve vyzvané soutěži Metroprojektu, Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a hlavního města Prahy pod záštitou Národní galerie Praha. Návrh Vladimíra Kokolii pro stanici Olbrachtova počítá se způsobem zobrazování, který návštěvníka vtahuje do obrazu a vytváří iluzi prostorového ztvárnění. Jakub Nepraš připravil výtvarné ztvárnění stanice Pankrác s alegorickým rozměrem a porota vyzdvihla také soulad návrhu s charakteristikou stanice jako živého přestupního bodu nové linky.

Vizualizace stanice Olbrachtova.

Nad Českem letí vzducholoď Zeppelin NT. Spatřit ji mohou i Pražané • Do České republiky zavítal vzdušný obr Zeppelin NT, v současnosti největší vzducholoď světa. Spatřit ho již ve čtvrtek mohli i Pražané. Odpoledne provedl přelet nad hlavním městem a krátce po 16. hodině přistál na letišti v Letňanech.

Vzducholoď Zeppekin NT

Z Prahy na Mallorcu bude nově létat nízkonákladový Ryanair • Nízkonákladový letecký dopravce Ryanair oznámil, že od 4. června 2019 spustí novou pravidelnou linku mezi Prahou a španělským ostrovem Mallorca. Ten patří mezi velmi populární turistické destinace.

Ryanair spustí lety na Korfu. Na pražské letiště umístí další letadlo • Letecká společnost Ryanair od června spustí novou přímou pravidelnou leteckou linku mezi Prahou a řeckým ostrovem Korfu. Cestujícím bude k dispozici jednou týdně vždy ve čtvrtek.

Nehody tramvají možná budou minulostí. Praha testuje chytrý antikolizní systém • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v září pokračuje v testování antikolizního systému tramvají, tentokrát od izraelské firmy Mobileye. Zkoušky budou prováděny na vozech typu 15T v areálu Opravny tramvají v Hostivaři. Antikolizní systém by měl zabránit nehodám mezi tramvajemi, ale také srážkám s automobily a především s chodci.

Lanovka na Letnou začala jezdit před 130 lety. Příliš dlouho ale nevydržela • Je sobota 31. května 1891 dopoledne a pod letenským vrchem se koná významná událost. Do provozu slavnostně vstupuje historicky první lanová dráha v Praze. Zatímco její mladší sestra na Petříně vydržela až do současnosti, letenskou lanovku dnes připomíná už jen zrekonstruovaná vyhlídka.