Pruhy vyhrazené pro autobusy MHD v Praze postupně přibývají

25. února 2021 ∙ 15:20
PražskýDEN.cz
Foto: PID

Za uplynulý rok se podařilo zlepšit průjezd a spolehlivost pražských autobusů v dalších 20 problematických silničních úsecích o souhrnné délce téměř 8 km. K nejvýznamnějšímu zlepšení došlo v Bělohorské, Modřanské, Freyově, Kamýcké, Plzeňské a Tupolevově ulici. Nejvíce urychlila soustava nových preferenčních opatření páteřní linku 136. Pro letošní rok je v plánu dalších 11 opatření o celkové délce přes 4 km. Stavět se začne také rozšíření Strakonické ulice.

„Aby veřejná doprava lákala co nejvíc dalších cestujících a byla konkurenceschopná, potřebujeme maximálně zlepšit podmínky jejího provozu tam, kde tramvaje a autobusy sdílejí uliční prostor s auty. Jsem rád, že díky novým buspruhům ve 20 lokalitách se nám loni podařilo zrychlit průjezd autobusů a zvýšit jejich spolehlivost při cestách Prahou. A to většinou bez zásadního dopadu na ostatní účastníky silničního provozu,“ říká náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Organizace ROPID ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy a Technickou správou komunikací hl. m. Prahy plánuje v letošním roce celkem 11 dalších preferenčních opatření o souhrnné délce cca 4,5 km, jako je například vyhrazení nových pruhů pro autobusy napříkad na Trojském mostě, v ulicích Bělocerkevská, K Žižkovu, Lhotecká, Prosecká nebo Tupolevova.

Preferenční opatření nejsou jen buspruhy, ale také zlepšení průjezdu křižovatkami, změna řazení pruhů na kapacitních komunikacích typu severojižní magistrála nebo Jižní spojka, umožnění jízdy autobusů po tramvajovém tělese nebo preference na světelně řízených křižovatkách.

Autobusy nově využívají tramvajové těleso například na Malostranském náměstí nebo v Radlické ulici. V rámci preferenčních opatření byla na mnoha místech také zvýšena bezpečnost chodců i cyklistů například v Plzeňské, Rabakovské nebo Opatovské ulici.

„Přednost autobusů před ostatními automobily je pro nás zásadní nejen z hlediska spolehlivosti jízdních řádů pro cestující, ale také jako možnost využít dostupná vozidla i řidiče co nejefektivněji. Nejvíce se to loni projevilo na páteřní autobusové lince 136 z Jižního na Severní Město, na jejíž trase je přednost autobusů umožněna už na 7 kilometrech,“ doplňuje ředitel ROPIDu Petr Tomčík.

Již letos na jaře také začne stavba rozšiřování Strakonické ulice v oblasti Malé a Velké Chuchle, kde vznikne v příštích letech nejdelší ucelený buspruh v Praze od Lahovického mostu až za Barrandovský most o celkové délce cca 7 km.

Praha zvýší ceny jízdenek i pokutu pro černé pasažéry

Praha přistoupila k dlouho očekávanému kroku. Od 1. srpna podraží jednorázové jízdenky na území Prahy a Středočeského kraje. Cena dlouhodobých kuponů ale zatím zůstává beze změn. Úpravy jízdného schválené v orgánech Prahy i Středočeského kraje mají pokrýt inflaci, ale i zvýšené náklady na MHD a její rostoucí kvalitu. V tiskové zprávě to uvedl pražský magistrát s tím, že výše tarifu PID se nezměnila od roku 2011. Jednorázová jízdenka na 30 minut […]

Souprava pražského metra

Metro jezdí ve špičkách častěji. Dřívější ukončení provozu ale stále trvá

S postupným rozvolňováním protiepidemických opatření se do pražského metra vracejí cestující. Dopravní podnik proto od pondělí posiluje provoz ve špičkách. Pražské metro jezdí od 19. dubna podle stejného grafikonu jako na konci letošního února, tj. před zavedením lockdownu a omezením pohybu mezi okresy. Intervaly v ranních špičkách na lince A jsou zkráceny na 180 sekund, na lince B na 160 sekund a na lince C na 130 sekund. Minulý týden […]

Praha cyklistická. Letos přibude 21 kilometrů nových cyklostezek

Praha letos plánuje investovat 370 miliónů korun do rozvoje cyklistické infrastruktury. Vybuduje se přes 21 kilometrů nových cyklostezek, opraví některé stávající a naprojektuje dalších 8 kilometrů, které vzniknou v příštím roce. Mezi plánovanými stavbami je letos například nosná konstrukce propustku na vltavské pravobřežní cyklostezce A2 k překonání Ohrobeckého potoka nebo na bezbariérové propojení ulic na Klárově pod Mánesovým mostem. Dílčí opravy, prodloužení či rozšíření čeká i cyklostezky Satalice–Vinoř nebo Staroklánovická. […]

Trolejbusy se vrací do Prahy. Dopravní podnik chystá nákup vozů

Pražský dopravní podnik vypsal tendr na nákup 15 bateriových kloubových trolejbusů. Ty mají být nasazeny na linku č. 140 Palmovka – Miškovice, jejíž elektrifikace se v současnosti připravuje a na konci letošního února na ni bylo vydáno pravomocné stavební povolení. Vítěz zakázky by měl být známý letos na podzim. Dodání prvního vozidla k otestování na nové infrastruktuře Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) očekává v létě 2022. Zbylá vozidla by […]

Část metra C čeká čtyřdenní výluka. Dopravní podnik bude opravovat trať

Nadcházející prodloužený víkend využije Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) k nutným opravám v pražském metru. Část linky C bude čtyři dny mimo provoz. V úseku mezi stanicemi Pražského povstání a Vyšehrad se budou vyměňovat dřevěné pražce za betonové. Práce začnou v pátek 2. dubna od brzkých ranních hodin a skončí v pondělí 5. dubna před půlnocí. V úseku Pražského povstání – Muzeum bude z tohoto důvodu obousměrně přerušen provoz. Po dobu čtyřdenní výlkuy zavede DPP […]

X Zavřít