Újezd

Nepřehlédněte

4. 5. 1889: Spor o název Stromovky, závadné maso a nový pražský most • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Pozůstalost hollywoodského režiséra Ivana Passera dorazila do Prahy • Osobní deníky, fotografie, knihy, scénáře nebo golfové karty. To vše doputovalo do Prahy z losangelské domácí pracovny Ivana Passera – režiséra, dramaturga, scenáristy a přítele Miloše Formana – necelý rok po jeho smrti. O dokumenty se bude nyní starat Národní filmový archiv.

Roční kupon na MHD znají Pražané už 120 let. Jaké byly jeho začátky? • V lednu si připomínáme jedno zajímavé výročí. Přesně před 120 lety se v Praze úplně poprvé objevily předplatní časové jízdenky na městskou hromadnou dopravu. Kolik stály, kde se daly pořídit a jak se jejich podoba měnila v průběhu následujících dekád?

Historie městské hromadné dopravy v Praze je bohatá.

Rekonstrukce další pražské tramvajové tratě začíná už tento čtvrtek • Ve čtvrtek v časných ranních hodinách odstartuje rekonstrukce tramvajové tratě v ulicích Starostrašnická a V Olšinách. Práce potrvají do konce letních prázdnin. Cestující v této oblasti musejí počítat s několika dočasnými změnami.

Metro C čeká čtyřdenní výluka a Dejvická bude úplně uzavřena • Dopravní podnik hl. m. Prahy kvůli opravám trati o prodlouženém velikonočním víkendu obousměrně přeruší provoz metra na lince C v úseku Pražského povstání – Kačerov. Cestující mohou využít od pátku 30. března do pondělí 2. dubna 2018 náhradní autobusovou dopravu. Ve stejném termínu dojde kvůli nezbytným stavebním úpravám v rámci modernizace i k uzavření stanice metra A Dejvická. „Mezi stanicemi metra C Pražského povstání a Kačerov budou vyměněny dosluhující dřevěné pražce za betonové. Přípravné práce probíhají již od cca poloviny března i během nočních přepravních výluk. Vzhledem k nižší přepravní poptávce bude výluka metra realizována o velikonočních svátcích,“ říká Ladislav Urbánek, dopravní ředitel DPP s tím, že po celou dobu výluky daného úseku metra C bude zajištěna náhradní autobusová doprava. Náhradní doprava V denním provozu bude jezdit linka XC na trase Pražského povstání – Pankrác – Budějovická – Kačerov. Po dobu výluky Dopravní podnik také posílí autobusové linky č. 135 a 196. U stanice metra Dejvická DPP zajistí náhradní dopravu pravidelnými tramvajovými linkami od stanic metra Hradčanská a Bořislavka. [related-post id="5335"] Po dobu výluky u uzavřených stanic metra C a u přestupů na náhradní autobusovou dopravu pomohou cestujícím informátoři v reflexních vestách, kteří jim poradí (v češtině i v angličtině) aktuální dopravní spojení. Informátoři budou vybaveni informačními letáky. Cestující budou upozorňováni rovněž prostřednictvím hlášení ve všech stanicích metra.

Tornádo v Praze poničilo palác na Vyšehradě a vyvracelo stromy • Tornádo, které se minulý čtvrtek prohnalo moravskými vesnicemi, nemá v našich novodobých dějinách obdoby. Napáchalo obrovské škody a bohužel si vyžádalo i oběti na životech.

Rouška jako svědectví doby. Národní muzeum zahájilo novou výstavu • Národní muzeum začalo záhy po vypuknutí pandemie COVID-19 shromažďovat nejrůznější předměty, které tento výjimečný stav současné společnosti reflektují. A jedním z nejvýraznějších symbolů dnešní doby jsou bezpochyby roušky. Výstava zaměřená právě na ně je k vidění od pondělí 25. května 2020 v Historické budově Národního muzea.

11. 9. 1868: Zemřela mlékařka ze Záběhlic. S rodinou už se rozloučit nestihla • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

4. 4. 1889: Spor o ústřední umrlčí komoru na Olšanech a hrůzná smrt v mlýnském kole • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Noční uzavírky tunelů potrápí v červnu pražské řidiče • Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologií tunelů proběhne v noci ze čtvrtka 4. června na pátek 5. června od 23:00 do 5:00 hod. úplná uzavírka tunelového komplexu Blanka. Objížďka bude vedena po trase Patočkova – Milady Horákové – Veletržní – Dukelských Hrdinů – U Výstaviště – Partyzánská – Trojský most.

30. 1. 1868: V Chotkových sadech objevili kostru neznámé ženy. Nejspíš šlo o vraždu • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

5. 11. 1889: Krádeže v pražských kostelech a drsné přepadení na Žižkově • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Stanice metra Vltavská prochází rozsáhlou revitalizací. Co všechno se změní? • Vestibul stanice metra Vltavská byl řadu let v dezolátním stavu. To se ale teď začíná měnit. Dopravní podnik hl. m. Prahy ve spolupráci s MČ Praha 7 zahájil revitalizaci, jejímž cílem je udělat prostor tohoto vytíženého uzlu MHD přehlednější, přístupnější a celkově přívětivější. Celá rekonstrukce je rozplánována do čtyř etap. Již v loňském roce proběhla demolice nepotřebné lávky pro pěší a oprava točitého schodiště u vestibulu metra. Druhou etapou je oprava nadzemní části objektu stanice a schodišť, která právě probíhá. Odstraněním bariér by mělo dojít ke zlepšení přehlednosti. Sjednocení a doplnění se dočká mobiliář a některé stávající plochy a konstrukce. Na tuto etapu do konce roku naváže rekonstrukce fontány Faun Vltavská a jejího okolí. Podoba objektu včetně vazeb na okolní veřejný prostor zůstane po rekonstrukci zachována. Závěrečná etapa odstartuje na začátku příštího roku, kdy se opravy dočkají tramvajové zastávky a povrchy všech vnějších ploch atria. Plochy budou následně streetartově pojaty. O konkrétní podobě by měla rozhodnout otevřená soutěž. Její přípravu plánuje Praha 7 ve spolupráci s Dopravním podnikem na příští rok, v návaznosti na průběh čtvrté etapy úprav. Jelikož o ztvárnění ploch eviduje městská část již nyní ze strany umělců velký zájem, a to nejen v prostoru vnějšího atria, ale i širšího území lokality Vltavská, předpokládá se obsáhlejší diskuze nad možným výtvarným pojetím této oblasti. Stanice metra Vltavská byla slavnostně otevřena 3. listopadu 1984 jako součást provozního úseku metra III. C. Je založena v otevřené jámě, zajištěné kotvenými pilotovými stěnami. Nástupiště leží 20,75 metrů pod zemí, což z ní činí jednu z nejhlubších stanic linky C. Vzhledem k praxi při výstavbě a návrhu stanic pražského metra je toto řešení atypické. Běžně se v této hloubce zakládají stanice ražené (například Želivského). Kvůli složitým podmínkám a ve snaze o unifikaci návrhů na lince C zvolili architekti a projektanti jiný postup.

Stanice metra Vltavská na lince C aktuálně prochází rekonstrukcí.

30. 5. 1890: Matka, která zabila osmiletého syna, je stále nezvěstná • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Akce „pokuta za půlku“ pro černé pasažéry MHD bude pokračovat nejméně do konce roku • Pražští radní dnes schválili prodloužení tzv. pokuty za půlku, která motivuje černé pasažéry, aby se z nich stali platící cestující. Opatření, kdy si mohou černí pasažéři snížit pokutu o polovinu v případě, že si koupí roční kupon za 3 650 korun, se ukázalo během testovacího období jako velmi účinné a populární, proto jeho platnost Praha prodlužuje až do konce roku. „Pokutu za půlku jsme spustili v rámci kampaně Nejedeš načerno? loni 23. října a k dnešnímu dni ji využilo už 2 169 cestujících. To znamená, že z 2 169 černých pasažérů se stali roční předplatitelé hromadné dopravy v Praze a dopravnímu podniku vzrostly tržby o téměř osm milionů korun. Je to obrovský úspěch, chceme v tom s dopravním podnikem i organizací ROPID pokračovat dál,“ říká náměstek primátorky a pražský radní pro dopravu Petr Dolínek. Pokutu za půlku, tedy sníženou sazbu přirážky k jízdnému ve výši 400 Kč, budou i nadále moci využít cestující, kteří si zároveň koupí do pěti pracovních dnů od uložení přirážky k jízdnému v doplatkové pokladně Dopravního podniku hl. m. Prahy nepřenosný roční kupon za 3 650 Kč. Pokladna je otevřena v ulici Na Bojišti v pondělí a úterý od 10 do 17:30 hodin, ve středu, ve čtvrtek a v pátek od 8 do 15 hodin. „Pokuta za půlku motivuje cestující, aby si koupili roční kupon, stali se předplatiteli Pražské integrované dopravy a vyzkoušeli si, že jezdit bez stresu a v pohodě je mnohem lepší než se neustále ohlížet, jestli někde neuvidí revizora. Při ceně ročního kuponu 3 650 Kč lidé cestují jen za 10 Kč na den. To je bezkonkurenční cena, při které se už opravdu nevyplatí jezdit bez jízdenky a riskovat setkání s revizory,“ doplnil náměstek Dolínek. Pokuta výhodně Pokuta za jízdu načerno je v systému Pražské integrované dopravy 1 500 Kč. Pokud ji černý pasažér zaplatí revizorovi na místě nebo do 15 dnů v doplatkové pokladně, snižuje se na 800 korun. Díky pokutě za půlku má černý pasažér možnost si pokutu snížit až na 400 Kč. Kvůli správnému spárování dokladu vydaného k pokutě se bude i nadále jednat o roční občanský kupon s evidencí osobních údajů v databázi dopravce – tedy s průkazkou, kde je fotografie cestujícího, jeho jméno a datum narození a tyto údaje jsou uvedeny v databázi dopravce nebo vydavatele karty.

3. 6. 1890: Úprava Josefského náměstí a elektrické osvětlení na venkově • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Pražská integrovaná doprava bude mít novou vizuální identitu • Pražští radní v uplynulém týdnu schválili vypsání designérské soutěže na sjednocení vizuální identity Pražské integrované dopravy (PID) a dopravy ve Středočeském kraji, se kterou se pražská doprava stále intenzivněji překrývá. Soutěž připraví hlavní město Praha ve spolupráci se společností Czech Design.

Gigantický slon lákal hosty do slavné pražské výletní restaurace • Píše se rok 1908 a na pražském výstavišti v Holešovicích se koná Jubilejní výstava obchodní a živnostenské komory u příležitosti 60. výročí panování císaře Františka Josefa I. Zraky návštěvníků se mimo jiného upínají k obří soše slona, který na zádech nese sudy s pivem. Byla to obrovská senzace.

14. 4. 1868: Karlínští protestují proti dani z jmění • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety. Slavnost Slavnost v Emausích se za včerejšího dne jak náleží vydařila, ačkoli ještě v neděli málo naděje na příznivou změnu povětří bylo. Od časného jitra brali se četní zástupové ze všech částí Prahy a z venkovského okolí k Emausům, kde pak po celý den neobyčejně čilý život panoval. Celé Karlovo náměstí bylo poseto boudami, mezi nimiž tisícové lidu se procházeli. Zvláště hlučno bylo na hořejší části náměstí, kde pouť a vejce prodávány byly. Chrám Páně v Emausích pak byl taktéž po celý den zbožným lidem přeplněn. Jasná ač poněkud chladná pohoda podporovala výborně slavnost tuto a lze očekávati, že podobně příznivé povětrnosti se dostane dnešní slavnosti Slamníku v Bubenči. – Pražský denník, 14. 4. 1868 Proti dani z jmění Karlínská městská rada usnesla se, že v brzku svolá k schůzi obecní výbor a učiní návrh, aby protestoval proti zamyšlené nové dani z jmění jednak pamětním spisem k zemskému výboru, jednak přímo adresou na J. M. krále českého. – Též sládci pražští zamýšlejí ohraditi se spůsobem přiměřeným proti finančním plánům páně Brestlovým. – Národní listy, 14. 4. 1868 [related-post id="9341"] Peníze za ubytování Pražský magistrát žádal u vlády, aby obec pražská dostávala za stálé ubytování důstojníků vojenských náhrady dle třídy druhé, jež jsou vyšší než dosavadní náhrady dle třídy třetí, aneb aby jí k dosavadním náhradám přidáno bylo úhrnem asi 25.000 zl. ročně. Říšské ministerium vojenství tu žádost pro letos odmítlo, anto již říšská rada má předlohu o novém upravení této záležitosti po celé říši. – Pražský denník, 14. 4. 1868 Třetí most Na třetí most pražský dopřán minulé neděle za poplatek dvou krejcarův každému přístup. Jaké ohromné množství lidstva přišlo na na most podívat, ukazuje výtěžek 90 zlatých za jediný ten den. Včera se na mostě už ale pracovalo. – Národní listy, 14. 4. 1868

28. 10. 1889: Sebevražda v hotelu, pokus o otravu a svěcení nové budovy • Na konci 19. století nebyl život zrovna jednoduchý a mnoho lidí se proto uchylovalo k dobrovolnému odchodu ze světa. Dokládají to i dobové novinové články. Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.