Lanovka na Petřín nejezdí. Čeká ji generální oprava

ZprávyKristián Vích5. října 20212 minuty čtení

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Od pondělí 4. října nejezdí lanová dráha Újezd – Petřín. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) provádí pravidelnou podzimní údržbu. V rámci nezbytné kontroly drážního tělesa lanovky dojde k přesnému geodetickému měření jednotlivých prvků trati, rozchodu kolejí a dalších součástí kolejového svršku.

„Vyčistíme navíjecí komory či osvětlení tratě a stanic. Kromě toho v horní stanici na Petříně nainstalujeme klimatizaci, která bude v zimním období fungovat i jako topení. Před opětovným otevřením proběhne neodmyslitelný úklid tratě, stanic a vozů,“ uvedl Pavel Kejha, vedoucí provozovny LD Petřín.

Do pravidelného provozu se lanová dráha vrátí v sobotu 23. října. Jezdit bude v nové provozní době od 8:00 do 23:00. V letošním roce také došlo k úpravě jízdného, které vychází na 60 korun. Nestačí už mít běžnou jízdenku na 30 minut. Držitelé předplacených kuponů mohou stále jezdit bez omezení.

Lanovku čeká generální oprava

V letošním roce lanovka oslavila 130 let od zahájení provozu. Veřejnosti začala sloužit 25. července 1891. Od roku 1920 měla dvanáctiletou přestávku. Následně sloužila 33 let do roku 1965, kdy rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily.

Současná lanovka vozí cestující na Petřín a zpět od roku 1985 a od stejné doby je součástí pražské sítě MHD. V současnosti DPP připravuje projekt celkové modernizace lanové dráhy na Petřín. V průběhu října má být vyhlášena mezinárodní designérská soutěž na novou podobu vozů lanovky. Samotná stavba by mohla začít do několika let.

[related-post id=“37914″]

Od června 1985 do konce roku 2020 přepravil DPP na lanové dráze na celkem 56 254 361 cestujících. V roce 2019 využilo lanovku na Petřín 2 230 373 cestujících, což je rekordní počet za celou dobu její existence. Během pandemie počet cestujících výrazně poklesl.

Zdroj: Tisková zpráva Dopravní podnik hl. m. Prahy

Nepřehlédněte

Ovocné knedlíky miloval i Jan Neruda. Připravit opravdové staročeské není žádná velká věda • Knedlíky v nejrůznějších podobách najdeme nejen v celé Evropě, ale třeba i v daleké Číně. Tamní kuchaři je vařili už dávno před námi. Naše klasické plněné knedlíky na sladko známe přibližně 300 let.

2. 10. 1889: Přejetý kůň, následky ženské zvědavosti a sebevražda mladého muže • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

7. 11. 1889: Muž ze zámožné rodiny zmizel. Zůstaly po něm jen dluhy • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

17. 2. 1890: Mladiství zloději, oheň na Václavském náměstí a stíhaní vystěhovalci • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Nízkonákladovka Ryanair spustí novou linku z Prahy do Paříže • Nízkonákladová letecká společnost Ryanair dnes oznámila, že od konce října 2018 spustí novou linku do Paříže. Na pařížské letiště Beauvais (BVA) bude z Letiště Václava Havla Praha létat Boeingem 737 dvakrát týdně.

Upalování vdov v Indii. Zakázaný rituál se nejspíš stále provádí • V historii lidstva najdeme nejrůznější zvyky, které nám z dnešního pohledu připadají barbarské, ale ve své době byly naprosto běžné. Jedním takovým je starodávný indický rituál Satí, spočívající v upalování živých vdov společně s tělem jejich mrtvých manželů.

Upalování vdovy v Indii.

V Chotkově ulici začíná oprava tramvajové tratě • O víkendu začne oprava tramvajových tratí v Chotkově ulici a na Klárově. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vymění celkem 2,4 kilometru dožilých kolejnic, z nichž některé pocházejí z roku 2004.

13. 6. 1890: Nepřátelé vlaštovek, řádění blesku a nešťastný pád mladého dělníka • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

2. 7. 1890: V základech domu ze 17. století byl nalezen vzkaz na pergamenu • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Metro bude o víkendu jezdit častěji. Pražskou dopravu čekají i další změny • Rada hl. m. Prahy schválila několik změn v provozu Pražské integrované dopravy. Od září se o víkendech zkrátí intervaly na všech třech linkách metra, nejvíce na lince C, a to až na 5 minut. Zároveň již nebude ve všední dny každé druhé metro končit na Ládví, všechny soupravy pojedou až do stanice Letňany. Řada potřebných vylepšení se připravuje také pro pražské autobusy, hlavně v oblasti Malešic. Posílení provozu metra o víkendech V poslední době byl z hlediska hromadné dopravy kladen důraz zejména na posilování provozu v pracovní dny, přičemž víkendová období zůstávala opomíjena. Pražané však cestují po městě stále více i o volných dnech. Daleko méně jezdí na chaty, ve městě se koná spousta akcí a stále přibývá turistů. Proto bude od září 2018 posílen víkendový provoz metra, a to s přihlédnutím k nerovnoměrnému vytížení jednotlivých linek během volných dnů. „Jednotný interval 7,5 minuty o víkendu na linkách B a C již po většinu roku nedostačoval poptávce, a to zejména v centrální části města. Na lince C, která obsluhuje kromě Hlavního nádraží i ZOO, obě Výstaviště či velké obchodní centrum na Chodově, bude proto víkendový interval od 1. září 2018 zkrácen na 5 minut. Linka B, která kromě obchodních center vede i na Jihozápadní Město a do významných přestupních bodů Smíchovské nádraží, Anděl, Karlovo náměstí či Vysočanská, bude o víkendech jezdit v intervalu 6 minut,“ uvádí náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Petr Dolínek. Na lince A zatím ke zkrácení víkendového intervalu během roku nedojde, nicméně platí, že od cca poloviny listopadu budou o víkendech po pěti minutách již tradičně jezdit vlaky na všech linkách metra v rámci předvánočního posílení. [related-post id="11202"] Zkrácení intervalů v síti PID v neděli dopoledne „V rámci posílení víkendového provozu metra budou zároveň zkráceny intervaly nejen metra, ale i návazných tramvají a autobusů v neděli a ve svátek dopoledne v období od 10 do 12 hodin,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík. V minulosti, kdy vlivem nedostatku finančních prostředků došlo k omezování hromadné dopravy, byly v tomto čase prodlouženy intervaly v metru i v povrchové dopravě ze 7,5, resp. 15 minut na 10, resp. 20 minut. „Jelikož už i v neděli před polednem Pražané i turisté hromadnou dopravu využívají daleko více než v minulosti, začalo docházet k nepříjemnému přetěžování některých spojů a zachování obvyklých pozdně večerních intervalů i v tomto čase se stalo neudržitelným. Proto se od 1. září 2018 základní intervaly v celé síti hromadné dopravy v neděli od 10 do cca 12 hodin opět zkracují na 7,5, respektive 15 minut,“ doplňuje Petr Tomčík. [related-post id="5977"] Zrušení pásmového provozu v úseku Ládví – Letňany Návrh na zrušení pásmového provozu v úseku Ládví – Letňany, který je dosud aplikován v pracovní dny v období od cca 9:00 do 19:00, byl Radě hl. m. Prahy předložen ke schválení na základě Memoranda, které podepsali zástupci MČ Praha 9, Letňan, Čakovic, Kbel a Vinoře 22. a 23. března 2018. Zrušení pásmového provozu bude realizováno zkušebně od 1. září 2018 a po dobu čtyř měsíců bude jeho dopad podrobně vyhodnocován. V úseku Ládví – Letňany nejde o řešení přeplněných spojů metra, ale o to, aby zde interval v pracovní dny nebyl delší než o víkendech. Současně nové opatření pomůže v pracovní dny lépe koordinovat odjezdy autobusů od metra do okolních sídlišť. „Vzhledem k neustále se zvyšujícímu počtu obyvatel v severovýchodní části Prahy a zhoršené dopravní situaci na okolních komunikacích je určitě vhodné, aby byla cestujícím nabídnuta trvalá alternativa v podobě spolehlivé veřejné dopravy, kterou metro C představuje,“ doplňuje Petr Dolínek. [related-post id="11271"] Trvalý provoz linky 216 z Bořislavky na Sídliště Baba Rada hl. m. Prahy rovněž schválila trvalý provoz linky 216 v úseku Bořislavka – Sídliště Baba. Zkušební provoz linky 216 v tomto úseku, který byl zahájen 3. dubna 2018, potvrdil, že cestující o toto spojení mají zájem. Před začátkem prázdnin využívalo v půl osmé ráno spoj ze Sídliště Baba ve směru Bořislavka pravidelně více než 20 cestujících. Rovněž ostatní spoje si své cestující našly, takže členové dopravní komise městské části Praha 6 a grémium starosty Prahy 6 požádali Radu hl. m. Prahy o potvrzení převedení provozu linky 216 do trvalého stavu. Oproti zkušebnímu provozu je linka 216 navíc z Bořislavky již od začátku letních prázdnin prodloužena k Vozovně Střešovice a k Poliklinice Petřiny náhradou za nově trasovanou linku 108 do centrální části Dejvic. [related-post id="11130"] Změny linkového vedení autobusů v oblasti Malešic, Štěrbohol, Dubče a Uhříněvsi K termínu zahájení nového školního roku se zároveň připravují úpravy linkového vedení autobusů v oblasti Jarova, Malešic, Štěrbohol, Dubče a Uhříněvsi. Na základě nespokojenosti městské části Praha 10 s nepravidelným provozem linky 163, která na Sídliště Malešice přijíždí z oblasti Českobrodské ulice, kde se zdržuje v kolonách ostatní dopravy, má dojít ke zkrácení linky 163 pouze do zastávky Depo Hostivař. Pravidelnější spojení ze zastávek v Počernické ulici k metru Želivského zajistí nová autobusová linka 199. Spojení z Malešic k OC Štěrboholy zůstane zachováno díky prodloužené lince 228, která nově spojí Benice, Uhříněves, Dubeč, Štěrboholy se zastávkou Poliklinika Malešice. Jihovýchod Prahy získá přímé spojení ke svému spádovému zdravotnickému zařízení a Bečovská ulice v Uhříněvsi dlouho požadovanou obsluhu hromadnou dopravou. [related-post id="11325"] Linka 124 nově v pracovní dny s kloubovými autobusy Vzhledem k přetěžování spojů linky 124 zejména v Michli a v oblasti Brumlovky, se od 1. září chystá v souvislosti s úpravami linkového vedení v Malešicích nasazení kloubových autobusů na linku 124 v pracovní dny. Ty bohužel nedokážou projet současnými úseky linky 124 mezi Zeleným pruhem a Dvorci a také obratištěm Habrová, proto bude linka 124 zkrácena do své nejvytíženější části trasy mezi Želivského a Zeleným pruhem. Od Zeleného pruhu na Dvorce pojede nově linka 134, mezi Želivského, novou zástavbou na Třebešíně a Habrovou pojede posílená linka 155, na kterou budou místo midibusů trvale nasazeny standardní dvanáctimetrové autobusy. Úpravy autobusových linek v oblasti Prahy 3, 4 a 10 bude ještě schvalovat vedení hl. m. Prahy začátkem srpna.

Úplná uzavírka části ulice Koněvova potrvá až do konce října • Rekonstrukce Koněvovy ulice postupuje do další fáze. Od pondělí 24. srpna 2020 bude pro veškerý provoz úplně uzavřena část této komunikace v úseku Rokycanova – Prokopova.

9. 5. 1889: Prohnaná šejdířka, výstava velryby a nedělní klid v kupeckých obchodech • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

V sobotu můžete ve Folimance navštívit unikátní protiatomový kryt • Zájemcům o historii hlavního města se v sobotu 16. listopadu 2019 opět naskytne možnost navštívit jeden z největších krytů civilní ochrany na území Prahy. Unikátní prostory si můžete prohlédnout od 9 do 15 hodin.

Kryt Folimanka se pro veřejnost otevírá pravidelně každý měsíc.

Největší lež o Praze. Socha Jana Žižky není největší jezdeckou sochou na světě • V mnoha učebnicích i turistických průvodcích se dočtete, že bronzová socha Jana Žižky z Trocnova na pražském Vítkově je největší jezdeckou sochou na světě. I když se nám to nemusí líbit, toto tvrzení se nezakládá na pravdě.

Socha Jana Žižky na Vítkově.

27. 5. 1890: Nová restaurace v Královské oboře a těžké zranění dělníků • Přečtěte si, co se psalo v pražských novinách přesně před 130 lety.

Tramvaj srazila ženu na Národní třídě. Na místě zasahovali hasiči, policisté i záchranáři • Pražští hasiči ve spolupráci se záchranáři a policisty zasahovali v pondělí odpoledne ve Spálené ulici u střetu osoby s tramvají. Hasiči chodkyni vyprostili pomocí speciálních vaků a předali do péče záchranářům. Tramvajové linky byly několik desítek minuty obousměrně odkloněny. Osoba byla z pod tramvaje @DPPOficialni vyproštěna a předána do péče @zzshmp

Starou křivdu urovnalo neskutečně náhodné setkání • Cesty osudu jsou nevyzpytatelné. Občas se dokonce stane něco, nad čím zůstává rouzum stát. Přečtěte si příběh z dobových novin, který popisuje neuvěřitelně náhodné setkání. Citlivějším povahám možná ukápne slza.

Britští muži dávali najevo své bohatství podivnou úpravou nehtů • Pokud si říkáte, že žijeme ve zvráceném světě sociálních sítí, kde řada lidí nemá žádnou soudnost, možná vás překvapí článek z roku 1901. Národní listy přinesly zprávu o zvláštní módě, která se rozšířila mezi bohatými britskými muži.

23. 1. 1868: Strašlivý mord na Letné. Někdo zastřelil mladého chlapce • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

Na opravený Negrelliho viadukt se vrací vlaky. Ve své době byla stavba světovým unikátem • Správa železnic dokončila rekonstrukci historického Negrelliho viaduktu. Vlaky se na něj vrátí v pondělí 1. června. Památkově chráněný most slouží dopravě v hlavním městě již od roku 1850.