TOP 09 chce hlavu primátorky Krnáčové za pád lávky v Troji

ZprávyPražskýDEN.cz14. prosince 20172 minuty čtení

Foto: Archiv

Město jako správce majetku v případě lávky v Troji vážně selhalo v otázce bezpečnosti, tvrdí pražští zastupitelé za TOP 09. Na dnešním jednání zastupitelstva navrhli, aby primátorka Adriana Krnáčová (ANO) odvolala gesčně zodpovědného náměstka Petra Dolínka (ČSSD) nebo sama rezignovala.

„Všichni radní už od poloviny loňského roku věděli, v jak špatném stavu je lávka v Troji. I když mohli předejít zranění svých občanů, nic neudělali. To je nepřijatelné,“ řekl předseda klubu zastupitelů za TOP 09 Václav Novotný a dodal: „Primátorka krátce po této nešťastné události uvedla, že v západních zemích je zcela standartní, aby zodpovědný politik vyvodil po takové události odpovědnost. Nepřímo tak ukázala na svého náměstka Dolínka. Měla by svá slova potvrdit, nebo odpovědnost vyvodit sama.“

Podle zastupitelů TOP 09 je za zřícení lávky v Praze-Troji, kterou využívaly tisíce lidí, zodpovědný nejen ten, kdo měl její technický stav na starosti, ale také ten, kdo nese za tuto správu města politickou odpovědnost.

„Vinu můžeme hledat u ředitele Technické správy komunikací, která má údržbu pražských mostů na starosti. Předpokládáme, že o jeho dalším osudu rozhodne detailní prošetření celé této nešťastné události. Ale v takto závažném případě je důležitá rovněž odpovědnost politická. A ta ukazuje na radní. Ti o problému věděli a nezabránili zřícení s tragickými následky pro občany,“ uvedl Václav Novotný (TOP 09).

Nepřehlédněte

Prahu čeká zřejmě největší demonstrace od sametové revoluce • Iniciativa Milion chvilek pro demokracii svolala na úterý další protest na Václavské náměstí. Demonstranti budou požadovat demisi ministryně spravedlnosti Marie Benešové a trestně stíhaného premiéra Andreje Babiše. Do ulic se chystají desítky tisíc lidí z Prahy i regionů. Pravděpodobně půjde o největší demonstraci od roku 1989.

Sbohem, soudruzi! Skupina umělců vyzývá, aby voliči definitivně skoncovali s komunisty • Šestnáct osobností z oblasti kulturní scény se připojilo k iniciativě, která vyzývá spoluobčany k účasti v nadcházejících parlamentních volbách. Zároveň chce dosáhnout toho, aby v Poslanecké sněmovně v budoucnu již nebyl žádný komunista.

Komentář: Pravda a láska nakonec stejně zvítězí, i kdyby se nepřátelé zbláznili • Připomínáme si 85 let od narození dramatika, disidenta a prvního prezidenta České republiky Václava Havla. Byl to právě on, kdo pomohl národu vymanit se z područí komunistické diktatury. Jeho hlavní zásluha ale spočívá v něčem jiném.

Drsná bouračka na Pražském okruhu. Auta se válela ve všech pruzích • Pražští hasiči zasahovali v pátek odpoledne na Pražském okruhu v oblasti Řeporyjí ve směru na D1 u dopravní nehody čtyř osobních automobilů. Vozidla byla po nehodě rozházená přes všechny jízdní pruhy. Hasiči zajistili místo proti vzniku požáru a po zadokumentování nehody Policií ČR vozidla odstranili na okraj komunikace. Velitel zásahu si na místo povolal speciální technický automobil s vyprošťovacím ramenem. Zraněné osoby byly předány do péče ZZS. Dopravní nehodu jako zázrakem všichni přežili. Zprovoznit alespoň jeden jízdní pruh se hasičům podařilo zhruba po dvou hodinách od nahlášení události. [gallery size="full" columns="1" ids="11024,11023,11022"]

Dopravní nehodu jako zázrakem všichni přežili.

Praha konečně vytvoří stálé místo pro Muchovu Slovanskou epopej • Pražští radní v odsouhlasili záměr na rekonstrukci a dostavbu Lapidária na holešovickém Výstavišti. V nově postavené budově bude stálá expozice Slovanské epopeje Alfonse Muchy. Holešovické Výstaviště v současné době prochází rozsáhlou proměnou a dalším krokem je i kompletní rekonstrukce Lapidária. Společně s rekonstrukcí bude dostavěna nová moderní budova, která splní veškeré požadavky na umístění celé expozice Slovanské epopeje. „Vnímám to jako letitý dluh města, který vůči Alfonsi Muchovi máme. Slovanská epopej je velkolepé dílo a to by mělo mít vlastní a důstojný domov,“ řekla primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová. [gallery size="full" columns="1" ids="10966"] Již v minulém roce vytipoval Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy vhodné lokality pro trvalé umístění Slovanské epopeje a jako nejvhodnější označil lokalitu Těšnova, kde by však byla nutná změna územního plánu. Jako druhé a třetí nejvhodnější místo bylo vyhodnoceno právě holešovické Výstaviště. „Výhodou tohoto řešení je, že za dva a půl roku by už Slovanská epopej mohla mít domov, jaký si po celou dobu zaslouží, a my tím navíc podpoříme rozvoj Výstaviště, protože epopej na to místo jistě přiláká velké množství lidí,“ uvedla primátorka. Předpokládaná výše investice je 580 milionů, přičemž v zakázce je zahrnuta jak kompletní rekonstrukce stávající historické budovy, tak stavba nová, která musí splňovat náročné technické požadavky. [gallery size="full" columns="1" ids="10967"] Nový stavební objekt reflektuje svým půdorysným tvarem i hmotou právě zrcadlově umístěnou hmotu objektu akademie výtvarných umění. Novostavba je z urbanistického hlediska doplněním nyní scházející kompoziční hmoty, která kromě doplnění objemového jednoznačně doplňuje i okolní komunikační trasy. Celý záměr ještě musí schválit zastupitelstvo. [gallery size="full" columns="1" ids="10968,10969,10970"] Slovanská epopej je cyklus dvaceti velkoformátových obrazů, kterým malíř Alfons Mucha shrnul dějiny slovanských národů. Vznikal v letech 1912–1926 v ateliéru na zámku Zbiroh. Mucha jednotlivě dokončované obrazy v průběhu let postupně podmínečně předával městu Praze. Požadoval, aby Praha dílo vystavila na vlastní náklady v budově výslovně vystavěné k tomuto účelu.

Komentář: Volby přes internet v Česku? Chybí politická vůle. Strany se nejspíš bojí i mladých voličů • Blíží se parlamentní volby a Češi opět vyrazí do volebních místností. Ani tentokrát nebudou mít možnost odevzdat svůj hlas přes internet. Ale proč, když technické prostředky již dávno existují?

Praha pořádá sbírku ošacení, hygienických potřeb a trvanlivých potravin • Hlavní město zahájilo Tříkrálovou sbírku pro Centrum sociálních služeb Praha. To v metropoli různými způsoby pomáhá těm nejpotřebnějším. Lidé mohou ode dneška až do 15. ledna mezi 13.00 a 15.00 hod. přinést další darované věci do prostor bývalé přepážkové haly Opencard/Lítačka ve Škodově paláci.

Požár balkonu na Žižkově způsobil škodu za desítky tisíc korun • Ve čtvrtek krátce před půlnocí zasahovaly jednotky pražských hasičů z centrální, holešovické a strašnické stanice u požáru na balkóně bytu obytného domu v ulici Roháčova v Praze 3. První jednotka byla na místě ve 23:49, tedy 6 minut od ohlášení požáru. Hasiči zasahovali v dýchací technice a pomocí 1 C proudu vnitřkem budovy, na kontrolu patra nad místem požáru použili výškovou techniku. Ohněm vzplál odpad na balkóně jednoho z bytů ve vyšším patře domu, sálavé teplo částečně proniklo do kuchyně. Během požáru, který způsobil škodu 100 tisíc korun, nebyl nikdo zraněn. Příčina je v šetření hasičských vyšetřovatelů.

Hasiči dorazili na místo požáru ve čtvrtek krátce před půlnocí.

Současný stav Kulaťáku nevyhovuje, Praha vypíše soutěž na novou podobu • Rada hl. m. Prahy schválila termín vypsání mezinárodní urbanistické soutěže na Vítězné náměstí. Soutěž bude řešit veřejná prostranství a také komplikované dopravní vztahy na náměstí. Soutěž na jedno z největších náměstí v Praze vypíše Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) k 15. 4. 2018.

Babiš by měl dostat zatýkací dopis, myslí si Němcová. A dodává, kolik peněz už každý občan zaplatil • Premiér Babiš poslal vytýkací dopis ministru zdravotnictví Janu Blatnému. V něm mimo jiné uvedl: „Jeví se mi, že Ministerstvo zdravotnictví pod vaším vedením rezignovalo na řádný výkon funkce tohoto rezortu.“ Informaci přinesly Seznam Zprávy.

Metropolitní plán Prahy je hotový. Veřejnost do něj může nahlédnout • Od dnešního dne se veřejnost může seznámit s oficiální verzí návrhu Metropolitního plánu, nového územního plánu pro Prahu. Lidé si nyní plán mohou čtvrt roku prohlížet a připravit se na připomínkování. Připomínky k návrhu bude možné zasílat po dobu 30 dnů od 27. června. „Návrh plánu prošel v poslední době velkou diskuzí, do níž bylo zapojeno mnoho lidí z různých oborů a institucí. Věřím, že nyní je dlouhý proces projednávání dobře připraven,“ řekla primátorka Adriana Krnáčová. „Stále postupujeme podle harmonogramu. Po fázi, kdy plán připravovali odborníci Institutu plánování a rozvoje, přichází na řadu městské části, orgány státní správy a obyvatelé města. Chystáme celou řadu aktivit a setkání, na kterých se budou moci všichni zájemci s návrhem seznámit. Detailní znalost konkrétního území, kterou mají občané a městské části, jsou pro další přípravu dokumentu zásadní. I proto jsme čas na prostudování prodloužili o dva měsíce,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská. V návrhu Metropolitním plánu je komplexním způsobem vyjádřena vize rozvoje Prahy na příští desetiletí. Řídit se jim bude veřejná správa, investoři i občané. Plán neřeší detail jednotlivých domů a parcel, nýbrž koncepci celého města, včetně rozvoje infrastruktury nebo ploch pro novou bytovou výstavbu. „Jde o koncepci celého města o téměř 500 km2,“ vysvětlil Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR), který návrh plánu zpracoval. Od 16. 4. 2018 je dokumentace vystavena na magistrátním webu www.praha.eu v Sekci plánování města.

V Praze brzy vznikne velká síť nabíjecích stanic pro elektromobily • V Praze vyroste nová síť nabíjecích bodů pro elektromobily. Do roku 2019 je v plánu vystavět 59 přípojných bodů pro nabíjecí stanice, většina z nich bude rychlonabíjecích. Metropole chce být připravena na očekávaný růst zájmu o vozidla na elektrický pohon. „Jsem ráda, že Praha začne v této oblasti konečně dohánět jiné evropské metropole. Stávající síť nabíjecích stanic v Praze není dostatečná pro očekávaný rozvoj elektromobility, navíc většina existujících stanic je středně rychlých. Chceme Pražanům přichystat komfortnější podmínky, aby si elektromobily začali pořizovat ve větším měřítku. Prospěje to samozřejmě i životnímu prostředí ve městě. Podporu elektromobility proto vnímám jako logický krok, kterým se v zájmu čistější dopravy musíme ubírat,“ komentovala záměr Prahy primátorka Adriana Krnáčová. Praha zaostává za Evropou Počet elektromobilů v ČR exponenciálně roste. Odhady hovoří o tom, že v roce 2020 by měl roční prodej těchto aut stoupnout na sedm tisíc. V současné době je v Česku zaregistrováno přes tisíc elektromobilů. Síť nabíjecích stanic v hlavním městě momentálně čítá zhruba stovku veřejných míst, z čehož v roce 2017 bylo 11 rychlonabíjecích. Naproti tomu srovnatelně velká města, jako je Amsterdam nebo Vídeň, mají mnohem hustší infrastrukturu nabíjecích stanic. [related-post id="5727"] Praha proto chystá stávající síť nabíjecích stanic posílit. Do konce roku 2019 bude v pražských ulicích vybudováno 50 rychlonabíjecích a 9 středně rychlých nabíjecích bodů. Touto výstavbou dojde ke zpětinásobení stávajícího počtu rychlonabíjecích stanic na území hlavního města. Koordinaci projektu dostala na starost společnost Operátor ICT, která v metropoli zastřešuje zavádění Smart Cities technologií. „Rychlonabíjecí stanice umístíme do ulic s vysokou koncentrací provozu a obyvatel. Tyto stanice, kde vozidla nabijete v řádu desítek minut, jsou vhodné do lokalit s vysokou četností návštěv, jako jsou například nemocnice, úřady, hlavní tahy atd. Středně rychlé nabíjecí stanice budou stát na parkovištích P+R, kde lidé svá auta parkují na delší dobu a dál se většinou pohybují městskou hromadnou dopravou,“ přiblížil plány ředitel divize Smart Prague Operátora ICT Vladimír Zadina. [related-post id="5616"] Lokality už jsou vytipované V současné době probíhá příprava projektové dokumentace. Zároveň Rada hlavního města Prahy dnes schválila záměr vypsat veřejnou zakázku na výstavbu první vlny nabíjecích bodů. V této fázi se bude jednat o stavební přípravu celkem osmi nabíjecích bodů, polovina z nich bude rychlonabíjecích. Rychlonabíjecí stanice budou stát v blízkosti Vinohradské nemocnice, ve Vršovicích, v Praze-Řepích a na Chodově. Středně rychlé nabíjecí stanice budou postaveny na P+R parkovištích na okrajích metropole, jako je Černý Most, Letňany, Rajská zahrada a Ládví. Předpokládaná hodnota této veřejné zakázky na prvních osm nabíjecích bodů, která bude vypsána v brzké době, je 1 846 000 Kč bez DPH. Stavební zakázka na zbylých 51 přípojných bodů bude zahájena v druhé polovině tohoto roku. Celkově se počítá s tím, že do konce tohoto roku bude připravených nejméně 16 nabíjecích bodů. [related-post id="5683"] Praha očekává v budoucnu méně smogu „Záměr je takový, že Praha tímto způsobem připraví infrastrukturu přípojných bodů, které bude mít ve svém majetku. Následně bude tato místa pronajímat budoucím provozovatelům, kteří místa osadí samotnými nabíjecími stanicemi a budou je provozovat,“ doplnil projektový manažer Operátora ICT Jan Černý. V rámci podmínek, které budou muset splňovat budoucí provozovatelé nabíjecích stanic, budou možnost jednorázové platby za odběr, akceptace karty Lítačka a sdílení dat o provozu do datové platformy Prahy, kterou nyní Operátor ICT připravuje. Nová infrastruktura nabíjecích stanic bude sloužit široké veřejnosti. Kromě majitelů elektromobilů ji budou moci využít také například městské organizace, jakými jsou jednotky Integrovaného záchranného systému, pečovatelské služby, příspěvkové organizace či městské části. Rozvoj elektromobility přispěje ke zvýšení životní úrovně všech Pražanů a návštěvníků metropole, protože dojde ke zlepšení ovzduší a snížení smogových situací, a to zejména v zimních měsících.

Příběh boje za volební právo žen připomíná nová výstava na Vítkově • V letošním roce si připomínáme 100 let od přijetí ústavy první Československé republiky, která uzákonila volební právo žen. Národní muzeum, Masarykův ústav a Archiv AV ČR a Filozofická fakulta UHK u této příležitosti pořádají výstavu „Za volební právo žen!“ v prostorách Národního památníku na Vítkově. Pro návštěvníky bude otevřena od 28. února 2020 až do konce ledna 2021.

Babišův předvolební faul. Pirátům vyčítá zdražení MHD, jeho primátoři ale udělali to samé • Předvolební kampaň je v plném proudu a premiér Andrej Babiš znovu okopává kotníky svému největšímu rivalovi – Pirátské straně. Vyčítá jí zdražení jízdného v pražské MHD. Už ale zamlčuje několik důležitých skutečností.

Andrej Babiš

Praha 3 vyvěsila vlajku na podporu běloruské opozice • Radní Prahy 3 vyjádřili solidaritu s běloruskou opozicí vyvěšením běloruské vlajky. Tímto aktem Praha 3 připomenula šest měsíců od podvodných voleb, ve kterých Alexandr Lukašenko obhájil prezidentský úřad s 80 % hlasů. Téměř celý svět označil běloruské volby za zmanipulované a do ulic vyšly statisíce lidí požadujících změnu.

Komentář: Další důkaz, jak evropští politici nepracují pro lidi • Letní čas bude v příštích pěti letech stejně jako dosud začínat vždy poslední březnovou neděli a potrvá do poslední neděle v říjnu. V pondělí to schválila česká vláda. Původně přitom mělo střídání času skončit v celé Evropské unii už v roce 2019.

Mladíka na Žižkově zasáhl elektrický proud. Život mu zachránili policisté • Tachovské náměstí na pražském Žižkově se v pondělí krátce po 14. hodině stalo dějištěm dramatického příběhu s dobrým koncem. Hlídka cizinecké policie zachránila život dělníkovi, kterého zasáhl výboj elektrického proudu.

Kdo bude příštím prezidentem? Šanci má Babiš, Kalousek i Němcová. Nejsou ale jediní • Zdravotní stav prezidenta Miloše Zemana je v posledních dnech předmětem bouřlivých diskuzí napříč společností. Řeší ho politici i běžní občané. Prezidentovo okolí je přitom skoupé na jakékoliv podrobnější informace. Víme jen, že hlava státu nyní pobývá v nemocnici. Spekulace o tom, zda vůbec zvládne dokončit svůj mandát, nabývají na síle. Současně s tím už se hledají i případní nástupci pana Zemana v úřadu.

Andrej Babiš

Elektrobusy v Praze přibydou. DPP kompletně elektrifikuje linku 140 • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračuje v rozvoji ekologické elektrobusové dopravy. DPP schválil na základě vyhodnocení zkušebního provozu záměr na plnou elektrifikaci autobusové linky č. 140 na trase Palmovka – Letňany – Čakovice – Miškovice. Elektrobusy s dynamickým dobíjením by na celé lince č. 140 měly vyjet nejpozději v roce 2021. V rámci první etapy zkušebního provozu byla ověřena životaschopnost koncepce dynamického nabíjení, zároveň však ze zkoušek vyplynuly připomínky i požadavky na další etapy a vozidla (např. zvýšení nabíjecích proudů, zlepšení parametrů pro jízdu do svahu mimo trolej, možnost nočního nabíjení a balancování baterií na garáži, apod.). Kromě technických zkoušek a měření byly zajištěny kursy řidičů trolejbusů. Součástí zkušebního provozu byly také opakované prezentační jízdy pro cestující. Důležité je, že systém obstál i při silných mrazech v závěru letošní zimy. Představenstvo DPP záměr o plné elektrifikaci autobusové linky č. 140 schválilo a následně byla informována i dozorčí rada DPP. Projekt počítá s plně bezemisním provozem kloubových elektrobusů na lince č. 140, které se budou dobíjet zejména prostřednictvím systému tzv. dynamického dobíjení. To znamená, že se elektrobus v určitých úsecích nabíjí za jízdy z trolejového vedení. „Ekologickou dopravu jednoznačně podporujeme, volíme cestu postupné elektrifikace autobusové dopravy, kde můžeme využít synergické efekty již vybudované napájecí infrastruktury pro tramvaje. V budoucnu lze tímto způsobem elektrifikovat velkou část páteřních autobusových linek, čímž se výrazně sníží negativní dopady autobusové dopravy na životní prostředí a obyvatele města,“ říká Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy. „Doprava má v Praze největší podíl na znečištění ovzduší, proto musíme využívat všechny cesty, jak emise snížit. Osobně preferuji kolejovou veřejnou dopravu, ale metrem, tramvajemi či vlakem není možné pokrýt veškerou pražskou dopravní poptávku. Bez autobusů se ještě dlouho neobejdeme, jejich elektrifikace je proto logická cesta. Dynamické dobíjení nám umožňuje elektrifikovat i dlouhé páteřní linky,“ je přesvědčen Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas. V současné době je instalován cca 1 km trolejového vedení v Prosecké ulici, kde od října 2017 probíhá zkušební ověřovací provoz elektrobusu s dynamickým dobíjením. Schválený záměr počítá s rozšířením trolejového vedení i na několik dalších úseků linky č. 140. Součástí projektu je rovněž výstavba nabíjecích stop a měnírny v garážích Klíčov. Pro nutné napájení budou využity další dvě měnírny. Stávající, jež napájí zmiňovaný úsek v ul. Prosecké, bude upravena pro trvalý provoz, a další bude původní trolejbusová měnírna v Letňanech, kterou nově DPP reaktivuje. „První přípravné kroky již probíhají, klíčovým krokem bude zejména vypracování a projednání projektové dokumentace k územnímu a stavebnímu řízení. Souběžně bude probíhat i příprava výběrového řízení na přibližně 15 kloubových elektrobusů, které nahradí současné naftové autobusy,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP s tím, že záměrem DPP je projekt navázat na Operační program Praha – Pól růstu, čímž by DPP mohl získat dotaci ve výši až 85 procent z uznatelných nákladů.

Časovaná bomba. Problémy mladých nikoho nezajímají. Komentář Kristiána Vícha • Končící předvolební kampaň znovu ukázala smutnou vizitku české politické scény. Žádná z politických stran nenabízí skutečně věrohodný program pro generaci mladých lidí, která přišla na svět v 90. letech. Tito lidé se přitom dennodenně potýkají se závažnými problémy, které jejich rodiče řešit nemuseli.