V Praze vznikly nové tramvajové koleje. Jezdit se po nich ale zatím nebude

ZprávyKristián Vích17. srpna 20182 minuty čtení

Foto: DPP hl. m. Prahy

Dělníci v těchto dnech dokončují stavbu nového úseku tramvajových kolejí ve Vinohradské ulici mezi historickou a novou budovou Národního muzea. Tento úsek však zatím není napojen na stávající kolejovou síť, a tak po něm tramvaje zatím jezdit nebudou.

Zhruba 70 metrů dlouhé koleje jsou položeny v úseku, kde probíhala stavební činnost při dokončované rekonstrukci Národního muzea. Jedná se o důležitý základ pro budoucí novou tramvajovou trať v trase Vinohradská – Hlavní nádraží – Bolzanova, která je zahrnuta ve strategii rozvoje tramvajových tratí v Praze.

Dodatečné zřizování v řádu několika let po celkové rekonstrukci prostoru by znamenalo zmaření aktuální městské investice.

„Izolovaný úsek nenapojených kolejí jsme se rozhodli zřídit v předstihu proto, abychom předešli při budoucí stavbě tramvajové trati nutnosti dalších stavebních prací v prostoru, který se rekonstruoval v letošním roce společně s budovami Národního muzea. Počítáme s brzkým napojením nyní zřizovaného izolovaného úseku kolejí na provozované tratě tramvají ve Vinohradské a Škrétově ulici. K tomu by mělo dojít do tří let. Mezitím proběhne projednání změny územního plánu na další pokračování tratě, kde jsou zatím ve hře tři varianty. Odborníci z Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy se přiklánějí k trase okolo Hlavního nádraží a do Bolzanovy ulice, o konkrétní podobě trati však probíhají jednání. Dostavbou tohoto pokračování získáme chybějící propojení tratí v centru města i perfektní přestupní zastávku mezi tramvajemi a hlavním vlakovým nádražím,“ uvedl Petr Dolínek, náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas.

Zastávka historických tramvají

„V současné době zajišťujeme projektovou přípravu pro napojení již realizovaného úseku na tramvajové tratě ve Škrétově a Vinohradské ulici. Naše záměry koordinujeme s koncepčními požadavky IPR hl. m. Prahy i se záměry TSK hl. m Prahy, neboť zde dochází např. k zásahu do světelně řízené křižovatky na magistrále,“ říká generální ředitel DPP Martin Gillar a dodává: „Až bude tento úsek napojen na tramvajovou síť, uvažujeme zde o zřízení kolejové spojky, abychom mohli trať využívat pro jízdy smluvních a historických tramvají, které mohou mít v této lukrativní lokalitě nástupní stanici. Při výlukách tu bude také možné mimořádně ukončit s nasazením obousměrných vozů i běžné linky.“

[related-post id=“9504″]

Nepřehlédněte

Siluety na kolejích varují Pražany před nebezpečím fatální srážky s tramvají • Dbejte své bezpečnosti a myslete na fakt, že tramvaj má přednost nejen na přechodu! Přesně to má Pražanům připomenout kampaň „Neskákej mi pod kola!“, která nyní kromě výstražné tramvaje upozorňuje na nebezpečí střetu nástřikem lidských siluet na tramvajových svršcích. Nástřik obrysů těl byl proveden na místech v Praze s astým rizikem střetu tramvaje s chodcem. Tento počin Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) opět vznikl v rámci uvedené kampaně ve spolupráci s BESIP, Policií ČR a ROPID. 

Do ulic vyjela speciální žlutá tramvaj. Pražany varuje před smrtelným nebezpečím • V hlavním městě dramaticky přibývá počet případů srážek tramvají s chodci. Jen v loňském roce kvůli tomu přišlo o život celkem osm lidí. Dopravní podnik proto rozjíždí osvětovou kampaň, která si klade za cíl tento smutný trend zastavit.

Rekonstrukce další pražské tramvajové tratě začíná už tento čtvrtek • Ve čtvrtek v časných ranních hodinách odstartuje rekonstrukce tramvajové tratě v ulicích Starostrašnická a V Olšinách. Práce potrvají do konce letních prázdnin. Cestující v této oblasti musejí počítat s několika dočasnými změnami.

Chcete nastoupit? Brzy bude nutné opět stisknout tlačítko • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) od středy ruší jedno z posledních opatření, které mělo přispívat ke snížení rizika nákazy koronavirem v prostředcích městské hromadné dopravy.

Nová tramvajová linka od června propojí Libeň, Vršovice a Pankrác • Začátkem června se do pražských ulic vrátí tramvajová linka číslo 19. Jezdit začne, jakmile dělníci dokončí rekonstrukci tratě v ulicích Táborská, Vladimírova a Na Pankráci.

Češi vezou na EXPO mimořádné dílo Laterny magiky. Chce varovat i uchvátit pokročilými efekty • Už za pár dní uvidí návštěvníci světové výstavy EXPO v Dubaji unikátní představení pražské Laterny magiky. Inscenaci s názvem Robot Radius tvůrci připravili speciálně pro tuto příležitost. Jejich zadání znělo jasně – vytvořit současné a technologicky vizionářské dílo.

1. 2. 1868: V Praze zuří silný vítr, sychravé zimní počasí mnozí řeší sebevraždami • Podívejte se, co se psalo v pražských novinách přesně před 150 lety.

Ode dneška až do září nepojedou tramvaje mezi Palmovkou a Bulovkou • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zdnes zahájil komplexní rekonstrukci tramvajové trati v Zenklově ulici, a to v koordinaci s pracemi na rekonstrukci vodovodu, kanalizace, dalších inženýrských sítí, vozovek a chodníků.

Prázdninový provoz MHD: Některé tramvajové linky vůbec nepojedou • Každý rok cestuje o letních prázdninách pražskou hromadnou dopravou méně cestujících. Řada Pražanů je na dovolených, žáci a studenti na prázdninách a tento počet cestujících zdaleka nedorovná rostoucí počet turistů, kteří do hlavního města přijíždějí. Téměř jedinou možnost, jak si vzít volno, má i skupina několika tisíc řidičů metra, tramvají i autobusů. Právě z těchto důvodů jsou prázdniny obdobím, kdy dochází k mírnému prodloužení intervalů na většině linek PID a současně probíhá větší množství rekonstrukcí komunikační i kolejové sítě. Díky letnímu omezení bude možné naopak posílit dopravu například v předvánočním období, kdy je naopak poptávka po cestování z celého roku nejvyšší. Úpravy v jízdních řádech o letošních prázdninách jsou takřka shodné s těmi, které proběhly v loňském roce. K prodloužení intervalů dochází zejména v období přepravních špiček pracovních dnů, kdy je patrný největší pokles poptávky. Metro Na všech linkách dojde v pracovní dny k prodloužení intervalů o 1–2 minuty. Počátkem července (od 5. 7. do 8. 7.) bude uzavřen na lince C úsek mezi stanicemi Kačerov a Pražského povstání. Bude zavedena náhradní autobusová doprava XC a posíleny budou autobusové linky 135 (interval) a 196 (kloubové vozy). O víkendu 21. 7. – 22. 7. bude na lince A uzavřena obousměrně stanice Muzeum. Tramvaje Po dobu prázdnin nebudou vůbec v provozu doplňkové linky 4, 13 a 21. Na páteřních linkách 9, 16, 17 a 22 bude ve špičkách pracovních dnů prodloužen interval ze 4 na 5 minut, kolem poledne pak z 5 na 6 minut. U ostatních linek dojde k úpravě intervalů ve špičkách pracovních dnů z 8 na 10 minut a kolem poledne z 10 na 12 minut. Provoz tramvají ovlivní v létě také několik výluk, které chystá Dopravní podnik hl. m. Prahy: Palmovka – Kobylisy (2. 1. – listopad 2018), Vinohradská ulice: Želivského – Muzeum – I. P. Pavlova (1. 7. – podzim 2018, dle jednotlivých etap). Autobusy K úpravě jízdních řádů na prázdninový provoz dojde na většině městských autobusových linek . U páteřních linek se v ranní špičce pracovních dnů prodlouží interval z 6 na 7,5 minuty, odpoledne ze 7,5 na 10 minut. Na lince 236 bude na letní prázdniny posílen provoz v pracovní dny odpoledne mezi Bohnicemi a Zoologickou zahradou sezónními vloženými spoji. Na lince 168 bude v úseku Nové Butovice – Nemocnice na Homolce prodloužen interval v přepravních špičkách pracovního dne z 15 minut na 30 minut. O letních prázdninách nebudou v provozu školní spoje ani autobusové linky 343, 451 a 465 (školní linka 305 bude trvale zrušena od 30. 6. 2018). Školní linky vyjedou opět až 3. září. I autobusů se bude týkat zvýšený počet uzavírek a výluk, jak na území Prahy tak Středočeského kraje. Nejzásadnější letní omezení bude v Praze v ulici Českobrodská mezi Újezdem nad Lesy a Běchovicemi. Vlaky Vlakové linky v rámci PID pojedou o letních prázdninách podle platných jízdních řádů, prázdninová omezení se jich netýkají (jen v ojedinělých případech je zrušen školní spoj).

Z Malovanky na Strahov povede nová tramvajová trať • Pražští radní schválili výstavbu nové tramvajové trati z Malovanky na Strahov. Tramvaj uleví životnímu prostředí a nahradí přetíženou autobusovou linku 143, kterou využívají k dopravě především studenti.

Ilustrační foto.

Dopravní podnik shání řidiče tramvají. Nabízí poměrně slušné peníze • Dopravní podnik hl. m. Prahy se podobně jako mnoho dalších firem v Praze a celé republice potýká s nedostatkem pracovních sil.

Další etapa rekonstrukce Vinohradské ulice v sobotu startuje. Tramvaje nepojedou čtyři měsíce • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) připravuje nutnou druhou etapu rekonstrukce tramvajové trati ve Vinohradské ulici v celkové délce 1,9 km. Rekonstrukce v úseku Škrétova – Sudoměřská bude zahájena v sobotu 9. března a potrvá do 12. července 2019. Kromě klasických úprav (odvodnění, trolejové vedení, dráhové kabely, dopravní značení apod.) se počítá také s bezbariérovými přechody pro chodce, které budou vybaveny signálními a varovnými pásy.

Na Libeňský most se vrátí tramvaje. Pro auta zůstane nadále uzavřený • Libeňský most bude od soboty 3. března otevřen pro městskou hromadnou dopravu, konkrétně tramvaje. Funkční stav mostu musí nejprve potvrdit nezávislý statik. Auta by se pak na most mohla vrátit v polovině měsíce po zkušebním provozu. Stavební práce na podepření trámových konstrukcí Libeňského mostu budou hotové ke konci února, a to aktivací samotného podepření. Následně proběhne mimořádná prohlídka mostu, kdy by nezávislý statik měl potvrdit funkční stav mostu. Výsledky prohlídky budou zároveň podkladem pro přeřazení mostu do kategorie stavu 6, tedy k možnému provozu s výhradou. „V případě, že nenastanou žádné technické komplikace, tramvaje se na most vrátí od začátku ranního provozu 3. března,“ uvedl radní pro dopravu Petr Dolínek. [related-post id="5763"] V nadcházejících 14 dnech pak na mostě bude tzv. zkušební provoz, kdy na podepřené části mostu bude probíhat průběžná kontrola jejího stavu. Ve druhé polovině měsíce by se pak na most mohla vrátit i osobní automobilová doprava.

Lineňský most je uzavřený od ledna.

V areálu hloubětínské vozovny začala stavba energocentra • V Hloubětíně začala první etapa stavby nové tramvajové vozovny. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zde buduje samostatně stojící energocentrum a měnírnu, které budou areál vozovny a přilehlou tramvajovou trať zásobovat teplem a elektrickou energií, a nahradí stávající dosluhující zařízení. Poté dojde i na samotnou deponovací halu.

Národní divadlo uvede Labutí jezero v dechberoucí choreografii Johna Cranka • Balet Národního divadla v Praze uvede jakou druhou premiéru sezony 2018/19 ikonické dílo, které patří k základním kamenům repertoáru prestižních světových divadelních domů. Labutí jezero na hudbu Petra Iljiče Čajkovského v choreografii mistra Johna Cranka slibuje dechberoucí zážitek z hudby a tance, ryzost klasické elegance, bravurní výkonů sólistů a sboru, dramatické scény, výpravnou scénu i kostýmy a hluboký emocionální zážitek. Balet Národního divadla je prvním velkým souborem, který získal povolení inscenovat toto dílo mimo domovskou scénu Stuttgartského baletu.

Pražská MHD mění kabát. V ulicích jezdí první tramvaj v nové podobě • V pražských ulicích jezdí od poloviny května první tramvaj, která je opatřena novým barevným řešením v podobě červených a bílých pruhů. V budoucnu mají mít všechny vozy v systému Pražské integrované dopravy (PID) stejnou vizuální identitu.

Národní divadlo uvede surrealistickou operu Láska ke třem pomerančům • Láska ke třem pomerančům patří k nejslavnějším a nejúspěšnějším dílům Sergeje Prokofjeva. Surrealistická opera s pohádkovým příběhem, plná nádherné hudby, ale i vtipu, ironie a satiry, přitahuje a baví publikum na prestižních scénách po celém světě. Ovšem v Praze se hrála pouze v roce 1963 — poprvé a naposledy. Tento „dluh“ tuzemským příznivcům opery nyní splácí Národní divadlo. Sto let od vzniku Lásky ke třem pomerančům ji 16. května uvede ve velkoryse pojaté novodobé premiéře.

TÝDEN V PRAZE: Totální kolaps tramvají a náruživý páreček indických lvů • Co všechno se stalo v uplynulých sedmi dnech v Praze? Podívejte se na souhrn zpráv a zajímavostí, které vás na webu PražskýDEN.cz nejvíce zajímaly. Tramvajový provoz v centru metropole v pátek odpoledne ochromila prasklá kolej na křižovatce ulic Lazarská a Spálená. Tramvaje kvůli poruše nemohly odbočovat z Lazarské ulice na Karlovo náměstí, ani projíždět Myslíkovou ulicí. [related-post id="6125"] Ministerstvo kultury nezařadí Libeňský most na seznam národních kulturních památek. Své rozhodnutí v pondělí rozeslalo účastníkům správního řízení. [related-post id="5763"][related-post id="6185"] Samec lva indického Sohan, který v Zoo Praha dočasně nahradil nezkušeného Jamvana, na druhý pokus uspěl i u samice Suchi. [related-post id="6067"] Uplynulo přesně 45 let od slavnostního otevření Nuselského mostu. [related-post id="5977"] Policisté z Vysočan pátrají po dvojici mužů, kteří jsou podezřelí z krádeže peněz z pokladny v obchodě společnosti Vodafone v Praze 9. [related-post id="6054"] Skotská zpěvačka Emeli Sandé v úterý večer poprvé předstoupila před pražské publikum. [related-post id="5950"] V pražských Holešovicích vznikne největší novodobý projekt bydlení pro vysokoškoláky s celkem 529 apartmány. [related-post id="5985"] V pořadí šesté novorozeně bylo odloženo do babyboxu na radnici Prahy 2. Záchranáři jej převezli do nemocnice U Apolináře. [related-post id="5797"] Víte, které místo v Praze je nejvyšší? Pokud hádáte Petřín, Vítkov nebo snad Bílou Horu, jste na omylu. [related-post id="5916"]

Strašnická tramvajová vozovna funguje už 110 let. Unikátní je hned z několika důvodů • Nejstarší funkční pražská vozovna tramvají slaví kulaté jubileum – v provozu je přesně 110 let v provozu. Za tu dobu se stala domovem nejrůznějších strojů, mezi nimiž nechyběly ani moderní nízkopodlažní tramvaje 14T. V současnosti je ve Strašnicích k umístěno více než 130 vozů tří typů tramvají T3, které jsou v pravidelném provozu vypravovány na deset denních tramvajových linek.

Tramvaje v hale strašnické vozovny.

Národní divadlo uvede nové nastudování Kytice. V hlavních rolích František Němec a Iva Janžurová • Klasická básnická sbírka Karla Jaromíra Erbena, jejíž symbolika je svázána s přírodou, každodenní venkovskou zkušeností a tradicí, je zároveň souborem vášnivých a smyslných příběhů plných nadpřirozena a děsuplných přízraků. Národní divadlo nyní připravilo pro diváky zcela nové nastudování.