Okolí Hlavního nádraží se promění. Povede sem nová tramvajová trať

ZajímavostiPražskýDEN.cz14. dubna 20202 minuty čtení

Veřejný pisoár, instalovaný v dubnu 2019 před hlavním vstupem do nádraží.

Foto: Marie Čcheidzeová, Wikipedia.org

Vrchlického sady, kterým se kvůli nelichotivé pověsti přezdívá „pražský Sherwood“, dostanou novou podobu. Park v blízkosti Hlavního nádraží bude revitalizován a nově sem povede i tramvajová trať.

Zpracovatel projektu bude vybrán v tzv. soutěžním dialogu. Zadávat ho bude Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha) ve spolupráci s městskou částí Praha 1 a Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP).

„Lokalita Vrchlických sadů je v současnosti pouze místem, kterým lidé rychle procházejí, když směřují na Hlavní nádraží. Naším cílem je vytvořit ze současného stavu park, kde se Pražané nejenom nebudou bát, ale budou zde chtít trávit i volný čas. Nové řešené by tak mělo přispět i k dalšímu propojení města přes Hlavní nádraží,“ komentuje plánovanou revitalizaci Petr Hlaváček, 1. náměstek primátora pro oblast územního rozvoje.

[related-post id=“28990″]

Cílem revitalizace je také realizovat novou tramvajovou trať mezi zastávkami Muzeum a Bolzanova. Nová tramvajová trať by dle podkladu pro spolu projednávanou změnu územního plánu měla vést ulicemi Wilsonovou, Politických vězňů a Washingtonovou, dále předprostorem Nové odbavovací haly Hlavního nádraží ve Vrchlického sadech a dále ulicí Opletalovou, tam by se měla připojit do stávající tramvajové trati v křižovatce Opletalova x Bolzanova.

„Tramvajová síť v Praze za den přepraví stejné množství lidí jako metro a na Hlavním nádraží se denně koncentrují desetitisíce cestujících. To vše dělá z tohoto místa důležitý dopravní uzel pro Prahu i celou Českou republiku. Proto po vzoru západních měst dáme sice trať do parku, ale díky architektonické soutěži a výslednému řešení týmu urbanistů, dopravních inženýrů i krajinářských architektů budou společně dobře fungovat, tvořit komplexní celek a přestupy na různé druhy dopravy budou blíž k sobě,“ říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

„Z dopravního hlediska má také nová tramvajová trať obrovský potenciál. Ulehčí předimenzované dopravě v centru Prahy v ulicích Jindřišská a Vodičkova. Zajistí přímé napojení největšího nádraží v Česku na tramvajovou síť, jako tomu bylo v minulosti. Přidanou hodnotou je také spojení dvou vlakových nádraží v centru, Hlavního a Masarykova,“ dodává Scheinherr.

Návrh musí zpracovat odborníci

Po přihlášených týmech bude požadována vysoká odbornost ve složení krajinářský architekt, architekt a dopravní inženýr se specializací na tramvajové tratě. Jako podklad pro soutěžní dialog bude mimo jiné sloužit i antropologické šetření, participace s místními provozovateli, dendrologický průzkum a hlukové prověření tramvajové tratě.

„V průběhu přípravy vedení tramvajové trati přes Vrchlického sady se ukázalo nezbytné řešit tento prostor jako celek, nikoli jako samostatné oddělené projekty. Jednotlivá témata – krajinářská, dopravní, sociální, urbanistická nebo památková, jsou totiž úzce propojená. Proto je vhodné vybrat zpracovatele formou řízení, ve kterém budou účastníci řešit dohromady jak prostor parku, tak i tramvajovou trať,“ vysvětluje volbu výběrového řízení Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Nepřehlédněte

Startuje rekonstrukce tramvajové trati na Vinohradské ulici • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahajuje nutnou rekonstrukci tramvajové trati v ulici Vinohradská v celkové délce cca 2,6 km. V první etapě proběhne modernizace úseku Hradecká – Želivského letos o letních prázdninách, úsek Škrétova – Sudoměřická bude zmodernizován mezi březnem a červencem příštího roku. Při vyloučení tramvajového provozu DPP zajistí náhradní autobusovou dopravu. „Zastaralé koleje musíme neodkladně opravit, letní prázdniny jsou k tomu ideální příležitostí. Klíčová dopravní tepna ve Vinohradské ulici si zkrátka zaslouží moderní tramvajovou trať. Na tuto investiční akci předpokládáme stavební náklady ve výši zhruba 250 mil. Kč,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP. „Počítáme zde s dvoufázovou rekonstrukcí tramvajové trati. Letos o letních prázdninách opravíme 0,7 kilometru v úseku Hradecká – Želivského, v roce 2019 od března do ervence zrekonstruujeme 1,9 kilometru mezi Škrétovou a Sudoměřickou ulicí,“ říká Tomáš Kaas, investiční ředitel a člen představenstva DPP s tím, že na trati nově přibyde i zatravněný tramvajový svršek v celkové délce cca 258 m dvoukolejně včetně automatického zavlažování svršku. V rekonstruovaných úsecích se nachází celkem šest tramvajových zastávek – Italská, Vinohradská tržnice, Jiřího z Poděbrad, Radhošťská, Olšanské hřbitovy a Želivského (u Strojimportu). Zastávka Italská směrem do centra a zastávky Olšanské hřbitovy a Želivského v obou směrech zůstanou nástupními ostrůvky, budou zvýšeny a nově budou opatřeny zábradlím s vodící funkcí pro nevidomé a slabozraké. Zastávky Italská ve směru z centra a Vinohradská tržnice v obou směrech budou postaveny jako provizorní mysy v místě budoucích definitivních mysů. Zastávky Jiřího z Poděbrad a Radhošťská, obě v obou směrech, budou provizorně ponechány ve stávajících místech. Jedná se o nástupní ostrůvky. Dále dojde k obnově připojení osvětlených zastávkových označníků u definitivních zastávek a k realizaci připravenosti na budoucí informační systém. „Rozhodně nezapomínáme ani na handicapované, provedeme bezbariérové úpravy přechodů pro chodce a jejich vybavení signálními a varovnými pásy. Součástí prací budou v nutném rozsahu i pravy chodníků,“ dodává Tomáš Kaas.

FOTOREPORT: Konec ostudy! Okolí Národního muzea se začíná měnit. Hotovo bude už letos • Rada hl. m. Prahy dnes schválila kroky vedoucí ke zpříjemnění okolí Národního muzea. Hlavní úpravy čekají prostor mezi historickou a novou budovou Národního muzea. Dále se plánuje nové napojení na tramvajovou trať ve Vinohradské a Škrétově ulici. Změny proběhnou ještě letos. Podklad pro celkovou vizi okolí Národního muzea vypracoval Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha).

Konec jedné velké pražské ostudy.

Terminál na Zličíně čeká tříměsíční rekonstrukce. Autobusy pojedou odjinud • Od příštího pondělí se začne opravovat povrch autobusového terminálu Zličín. DPP na základě poptávkového řízení uzavřel smlouvu s firmou Hochtief. Oprava vyjde na 22 milionů korun. Informuje o tom server tram-bus.cz.

Parčík v Rybalkově ulici dostává novou podobu. Podívejte se, jak bude vypadat • Po zimní přestávce pokračuje revitalizace parčíku v Rybalkově ulici. Vznikne zde nová parková cesta a obmění se mobiliář. Navíc přibude nová zeleň a terénní jezdecké schody vložené do plochy trávníku.

Ve středu odstartuje rekonstrukce polikliniky v Malešicích • Poliklinika Malešice vstoupí od 2. ledna 2019 do dlouho očekávané rekonstrukce. Cílem je nabídnout lékařům i pacientům odpovídající moderní zázemí a větší komfort.

Schváleno. Rekonstrukce Malostranského náměstí začne na jaře • Rekonstrukci Malostranského náměstí provede společnost Gardenline. Vítěze výběrového řízení dnes schválili pražští radní. Projekt revitalizace již má stavební povolení. Stavební práce by proto mohly začít na jaře příštího roku.

Na Letné vyroste luxusní hotel s pěti stovkami pokojů a střešním barem • V Praze do několika let vyroste pětihvězdičkový kongresový hotel Hard Rock Hotel Prague. V prostorách bývalého tréninkového hřiště Generali Areny na Letné ho vybuduje Energetický a průmyslový holding (EPH), vlastněný magnátem Danielem Křetínským.

Karlín a Holešovice propojí nová lávka. Praha vypíše zakázku na stavbu • Pražští radní odsouhlasili vypsání veřejné zakázky na výstavbu lávky propojující Karlín a Holešovice s ostrovem Štvanice za necelých 200 milionů korun. Výběrové řízení by se mělo konat na začátku příštího roku. Pražané by se po nové lávce mohli projít nebo projet už na konci roku 2022. Bude dlouhá 285 metrů a šířka mezi zábradlími bude čtyři metry.

Festival Open House zve na návštěvu do zajímavých pražských budov • „Architektura pro všechny“ je mottem letošního ročníku festivalu Open House Praha, který zve návštěvníky na prohlídku běžně nepřístupných budov a prostorů v celkem deseti městských částech.

Vytoužený chodník z Vinohrad k hlavnímu nádraží byl dokončen • Po více než desetiletém úsilí se obyvatelé Prahy i turisté dočkali bezpečného zpřístupnění hlavního nádraží. Nově vybudovaný chodník dnes slavnostně otevřeli místostarosta Prahy 2 Jan Korseska a náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Z ostudy je nyní chlouba. Oprava kaple Božího hrobu na Petříně dokončena • Dlouho zanedbávaná sakrální stavba prošla kompletní restaurátorskou opravou pod dohledem státní památkové péče. Kaple Božího hrobu z roku 1737 se tak stala ozdobou parku u Petřínské rozhledny, který byl loni celkově rekonstruován.

Dříve ostuda, nyní chlouba. Kaple Božího hrobu se dočkala opravy.

Praha testuje chytré veřejné hodiny. Oproti klasickým mají několik výhod • Na začátku léta začala městská společnost Technologie hl. m. Prahy (THMP) pilotně testovat provoz veřejných hodin se vzdáleným dohledem.

Proměnu Prahy za posledních 200 let ukazuje nová výstava • Kudy tekla Vltava v době našich praprababiček? Jak vzniklo Jižní Město? Jak se proměnil Karlín od Sametové revoluce? A co se změnilo ve vaší čtvrti? To vše se dozvíte na nové interaktivní výstavě s názvem „Dvě Prahy: Město z ptačí perspektivy“ v Centru architektury a městského plánování (CAMP). Výstava ukazuje prostřednictvím plánů a leteckých snímků vývoj hlavního města za posledních dvě stě let. Od 3. do 29. března 2020 se může každý proměnit v průzkumníka své pražské čtvrti a navštívit ji v letech od počátku 19. století do současnosti.

Výstava v Centru architektury a městského plánování.

Praha 2 plánuje vysadit desítky stromů v ulicích i parcích • Městská část Praha 2 chce být o něco zelenější. V polovině května proto chystá dosadbu chybějících stromů v některých ulicích a parcích.

Metropolitní plán vyráží na turné po městských částech • Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) dnes zahájil informační tour k Metropolitnímu plánu. Informační kontejner objede v průběhu dvou měsíců celkem 17 míst v Praze. Návrh Metropolitního plánu je také vystaven v Centru architektury a městského plánování (CAMP) až do konce července. „Návrh plánu prošel v poslední době velkou diskuzí, do níž bylo zapojeno mnoho lidí z různých oborů a institucí. Věřím, že nyní je dlouhý proces projednávání dobře připraven,“ říká primátorka Adriana Krnáčová. Lidé si nyní plán mohou čtvrt roku prohlížet a připravit se na připomínkování. Připomínky k návrhu bude možné zasílat po dobu 30 dnů od 27. června. [gallery size="full" columns="1" ids="9835"] „Po fázi, kdy Metropolitní plán připravovali odborníci Institutu plánování a rozvoje, přichází na řadu obyvatelé města. Chceme s lidmi mluvit co nejvíce, právě oni totiž svoje čtvrti znají nejlépe. I proto pořádáme tuto tour a spoustu dalších informačních aktivit. Čas na prostudování plánu jsme navíc prodloužili o dva měsíce,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská. Jedna z aktivit, kde se zájemci mohou s návrhem plánu seznámit je informační tour po nejrůznějších pražských lokalitách. Kontejner navštíví celkem sedmnáct míst od Anděla přes Palmovku až po Uhříněves. Na každém stanovišti se zdrží dva dny, během nichž budou pracovníci IPR Praha připraveni odpovídat na otázky místních obyvatel – a to ať už se budou týkat Metropolitního plánu, nebo jiných projektů chystaných v dané oblasti. [gallery size="full" columns="1" ids="9836"] Vystavení v prostorách CAMPu představí návrh Metropolitního plánu ještě komplexněji. Vystaven bude hlavní výkres i vybraná schémata. Cílem expozice bude především seznámit veřejnost s obsahem plánu a přehledně vysvětlit jeho metodiku. Od zahájení výstavy do 1. června budou v prostorách CAMPu dva dny v týdnu přítomni i zástupci zpracovatelského týmu, stejně jako zástupci magistrátu. Veřejnost i zástupci městských částí tak budou mít možnost do CAMPu přijít a diskutovat konkrétní i obecná témata s odborníky. Od 1. června do konce výstavy pak budou odborníci připraveni konzultovat každý všední den. [related-post id="9465"] V návrhu Metropolitním plánu je komplexním způsobem vyjádřena vize rozvoje Prahy na příští desetiletí. Řídit se jim bude veřejná správa, investoři i občané. Plán neřeší detail jednotlivých domů a parcel, nýbrž koncepci celého města, včetně rozvoje infrastruktury nebo ploch pro novou bytovou výstavbu. „Očekáváme obrovský zájem veřejnosti a vítáme ho. Komunikujeme v maximální možné míře. Očekáváme desetitisíce dotazů a připomínek,“ vysvětlil Ondřej Boháč, ředitel IPR, který návrh plánu zpracoval.

Praha představila novou studii Nákladového nádraží Žižkov • Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) představil urbanistickou studii s prvky regulačního plánu pro Nákladové nádraží Žižkov. Opuštěný brownfield by se měl v budoucnu proměnit v novou městskou čtvrť s byty, obchody, školou a parky.

Okolí metra Hůrka projde zásadní proměnou. V plánu jsou i nové byty • Sluneční náměstí v Praze 13 čeká velká rekonstrukce. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) představil studii, která řeší veřejný prostor, bydlení i umístění plánované umělecké školy. Vyjádřit se k návrhu nyní mohou občané.

Možná budoucí podoba Slunečního náměstí

Karlínské náměstí dostalo chytré veřejné osvětlení • V Karlíně pokračuje modernizace veřejného osvětlení. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) nainstalovala na Karlínském náměstí a v přilehlých ulicích celkem 59 nových stožárů, 91 LED svítidel a další související technologie.

Rekonstrukce Václavského náměstí začne příští týden, projekt získal stavební povolení • Po dlouhých třinácti letech od architektonické soutěže může konečně začít rekonstrukce dolní části Václavského náměstí. Projekt totiž získal stavební povolení.

Nová podoba Václavského náměstí.

Průmyslový palác se dočká obnovy. Praha získala stavební povolení • Po deseti letech od zničujícího požáru získalo hlavní město pravomocné stavební povolení na obnovu levého křídla Průmyslového paláce a kompletní rekonstrukci pravého křídla a střední haly. Náměstek primátora Pavel Vyhnánek chce ještě letos vyhlásit výběrové řízení na zhotovitele stavby a v průběhu příštího roku začít se stavbou. V dolní části Výstaviště se do té doby dokončí hlavní část obnovy tak, aby měl areál Pražanům co nabídnout i po celou dobu rekonstrukce paláce.