Diskuze: Lanovka na Petřín už zase nejezdí. Kdy se ji podaří opravit?

Zpět na článek

Nepřehlédněte

Nejvyšší vrch v Praze? Vítkov, Petřín ani Bílá Hora to není. O tomhle místě málokdo ví • Víte, které místo v Praze je nejvyšší? Pokud hádáte Petřín, Vítkov nebo snad Bílou Horu, jste na omylu. Za nejvýše položeným přírodním bodem byste se museli vydat až na západní hranici města.

Teleček je nevyšším místem v Praze. Nejedná se ale o kopec.

Petřínská rozhledna bude jeden večer zářit červenou barvou • Praha se letos připojí k celosvětovým oslavám Mezinárodního dne světla. Petřínská rozhledna se ve čtvrtek 16. května po setmění rozzáří červenou barvou.

Bob a Bobek budou vychovávat neukázněné cestující v MHD • Dopravní podnik představil novou výchovnou kampaň s názvem „Slušnost a bezpečnost“. Jejími hlavními hrdiny jsou oblíbené postavičky od výtvarníka Vladimíra Jiránka, tj. Bob a Bobek. Králíci z klobouku poučí cestující o slušném a bezpečném chování v pražské MHD. Kampaň bude trvat tři roky.

Oblíbení králíci z klobouku jsou tvářemi nové kampaně Dopravního podniku hl. m. Prahy.

Spící dítě, zubní protéza, rošt od sporáku, kytara, housle nebo ukulele. Tohle všechno lidé zapomněli v MHD • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v roce 2017 evidoval celkem 6 453 ztracených předmětů, úspěšně se našlo 2 243 předmětů, tj. zhruba 35 %. Kromě toho se pak v dopravních prostředcích našlo také 1 019 různých osobních dokladů (ty se do celkového počtu ztrát nezapočítávají). Počty ztrát rok od roku rostou, pokračoval tak trend nárůstu počtu ztrát.

Lidé si v MHD zapomínají čím dál víc věcí.

Lanovka na Petřín dosluhuje. Chystá se kompletní rekonstrukce • Dopravní podnik chystá rekonstrukci tratě lanovky na Petřín a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie je její zbývající životnost maximálně 4 až 5 let. Na novou podobu vozů Praha vypíše designovou soutěž.

Lanovka na Letnou začala jezdit před 130 lety. Příliš dlouho ale nevydržela • Je sobota 31. května 1891 dopoledne a pod letenským vrchem se koná významná událost. Do provozu slavnostně vstupuje historicky první lanová dráha v Praze. Zatímco její mladší sestra na Petříně vydržela až do současnosti, letenskou lanovku dnes připomíná už jen zrekonstruovaná vyhlídka.

Schváleno. Nová pražská lanovka do pěti let propojí Podbabu s Bohnicemi • Pražští zastupitelé schválili stavbu nové lanové dráhy, která propojí městské části Praha 6, Troju a Prahu 8. Celkem 2,5 kilometru dlouhá jízda z Podbaby do Bohnic se stometrovým převýšením a překonáním řeky potrvá asi sedm minut. Celkové náklady se odhadují na 1,5 miliardy korun.

Novinka v pražském metru. Monitory ve vestibulech zobrazují čas do příjezdu souprav • Ve stanicích metra Florenc B, Chodov, Kobylisy, Staroměstská a Zličín jsou ode dneška v pilotním provozu nové monitory zobrazující příjezd nejbližších dvou souprav metra do stanice, a to pro oba směry. Monitory jsou nainstalovány ve vestibulech stanic nad čárou odbavení, a také na začátku přestupní chodby ze stanice Florenc C na Florenc B. Cestující díky tomu dostanou spolehlivou informaci o tom, za jak dlouho jim přijede nejbližší souprava metra. Po vyhodnocení pilotního provozu, který potrvá 6 měsíců, plánuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) monitory postupně osadit do dalších stanic pražského metra.

Velikonoční výluka metra C se odkládá na podzimní termín • O letošních Velikonocích měl Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) podle původních plánů pokračovat na lince metra C v tradiční výměně dřevěných pražců za betonové. Vzhledem k aktuální situaci ale vedení společnosti oznámilo, že plánovanou výluku odsune na podzim.

Roušky v metru jsou i nadále povinné. V povrchové dopravě už ne • Lidé cestující pražskými tramvajemi a autobusy už si od dneška nemusí zakrývat ústa a nos. V přepravním prostoru metra jsou ale ochranné prostředky i nadále povinné.

Dopravní podnik hledá stavitele prvního úseku metra D • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal veřejnou zakázku na stavbu první části nové linky D pražského metra v úseku Pankrác – Olbrachtova. První úsek má být nejhlubší a nejkomplikovanější částí nového metra. Stavba na Pankrácké pláni bude probíhat v geologicky nejsložitějších podmínkách, přímo pod stávající tratí metra C.

Vizualizace stanice Olbrachtova.

Nehody tramvají možná budou minulostí. Praha testuje chytrý antikolizní systém • Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v září pokračuje v testování antikolizního systému tramvají, tentokrát od izraelské firmy Mobileye. Zkoušky budou prováděny na vozech typu 15T v areálu Opravny tramvají v Hostivaři. Antikolizní systém by měl zabránit nehodám mezi tramvajemi, ale také srážkám s automobily a především s chodci.

MHD pro studenty bude za 1 korunu. Metro by mělo jezdit častěji • Praha plánuje posílit provoz metra o sobotách, nedělích a státních svátcích. Nejkratší intervaly by měly být na nejvytíženější lince C, metro zde o víkendu pojede každých 5 minut. S ohledem na vládní záměr zavedení celostátních slev v regionální a dálkové dopravě pro studenty a seniory navrhuje náměstek pražské primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek výrazně zlevnit cestování také studentům na území Prahy. Všichni studující budou moci cestovat po Praze pouze za 1 Kč denně díky novým ročním kuponům za 365 Kč. Všechny tyto navrhované novinky by měly platit od 1. září 2018. „Jedná se o další kroky ke zkvalitnění pražské MHD a zvyšování její atraktivity a dostupnosti pro všechny Pražany. Když jsme výrazně zlevnili roční kupon, čelili jsme kritice, že to bude mít negativní dopad do hospodaření Dopravního podniku. Ukázalo se, že opak je díky výraznému nárůstu počtu zákazníků pravdou. Díky zvýšení efektivity se rovněž povedlo snížit cenu vozokilometru. Ušetřené peníze tak nyní můžeme použít na zkrácení intervalu a rovněž slevu pro studenty, kterým ji dlužíme. Pevně věřím, že se tyto návrhy dočkají podpory kolegyň a kolegů a pražská MHD bude od září ještě o něco lepší,“ uvedl Petr Dolínek, který upozornil také na přípravu zavedení nákupu ročního kuponu na splátky. „I po slevě je nákup ročního kuponu pro řadu rodin velká jednorázová finanční zátěž, zejména pokud kupují několik kuponů pro členy rodiny najednou. Chceme tak všem umožnit, aby si mohli tuto finanční zátěž rozložit. Nákup na splátky je dnes naprosto běžný nástroj, takže nevidím důvod, proč to neumožnit i u kuponu na pražskou MHD,“ dodal náměstek primátorky Dolínek. [related-post id="5335"] Víkendové metro bude jezdit častěji Pražské metro se již delší dobu potýká s nárazově přeplněnými soupravami během víkendů – z pravidelných přepravních průzkumů vyplývá, že počet cestujících o víkendech v Praze trvale roste, ať už díky vyšší mobilitě místních obyvatel, tak zvyšujícím se počtem návštěvníků metropole. Jednotný interval 7,5 minuty na všech třech linkách už nestačí. Po postupném posilování provozu ve všední dny nyní tedy přichází na řadu již dlouho opomíjené období víkendů. Víkendové intervaly se tak více přiblíží intervalům ve všední dny. Jednotlivé linky metra by měly být posíleny podle svého skutečného vytížení: nejvíce by se měl zkrátit interval na nejvytíženější lince C, a to ze 7,5 na 5 minut. Druhá nejplnější linka B by měla zkrátit intervaly ze 7,5 na 6 minut a na lince A budou zachovány současné intervaly 7,5 minuty, avšak kromě nedělních dopolední, kdy se podobně jako na ostatních linkách zkrátí interval z 10 na 7,5 minuty – v souvislosti s tím budou v neděli dopoledne zkráceny také intervaly návazné povrchové dopravy. Celkové posílení provozu metra o víkendech bude stát hl. m. Prahu ročně cca o 83 milionů Kč navíc. Zároveň je navrženo zrušit dosavadní omezení v koncovém úseku linky C mezi Ládvím a Letňany, a to ve zbývajícím období pracovních dnů cca mezi 9:00 a 19:00, kdy zde jezdí pouze každá druhá souprava – nově by i zde mělo jezdit každé metro až do Letňan. Podobně jako při zrušení pásmového provozu v ranní špičce by to mělo přispět ke zvýšení počtu cestujících v metru a zároveň k rovnoměrnějšímu vytížení jednotlivých souprav metra i návazných autobusů v Letňanech. Naposledy se tento úsek posiloval v dubnu 2017, kdy se zrušil pásmový provoz v ranní špičce. Toto posílení vyjde Prahu ročně na cca 47 milionů Kč. [related-post id="10867"] Junioři a studenti za 1 Kč denně po celé Praze Podobně jako připravovaná celostátní sleva pro mladé a studující v regionální dopravě, se připravuje také pro cesty po Praze výrazné zlevnění a zatraktivnění cestování pro mládež a studenty mezi 15 a 26 lety. Dosavadní zlevněné měsíční, čtvrtletní, pětiměsíční a desetiměsíční předplatní studentské kupony by měly být nahrazeny jedním ročním kuponem za pouhých 365 Kč, což umožní cestovat mladým a studujícím neomezeně po celé Praze za korunu denně. Oproti plnocennému ročnímu kuponu se tak bude jednat o slevu 90 %. Odhad navýšení rozpočtu pro kompenzaci této slevy je cca 350 mil. Kč ročně. Zároveň je v plánu sjednotit věkové rozhraní mezi kategoriemi Junior a Student ze dne 19. na 18. narozeniny, aby nebyl rozdíl při prokazování nároku na slevu v Praze a ve Středočeském kraji, resp. zbytku republiky. Toto je důležité pro způsob prokázání nároku na slevu, kdy cestující v kategorii Junior prokazuje pouze věk, kdežto cestující v kategorii Student už musí prokázat i to, že studuje střední, vyšší nebo vysokou školu. Dalším uvažovaným opatřením pro zvýšení atraktivity dlouhodobých jízdenek a dostupnosti MHD je zavedení možnosti nákupu ročního kuponu na splátky, buďto ve formě 12 měsíčních nebo 4 čtvrtletních splátek. S ohledem na nutné technické a procesní úpravy je však tento návrh realizovatelný nejdříve v roce 2019.

Den s Máchou a promítání filmu Kristián na Petříně • Muzeum hl. m. Prahy letos 1. května opět pořádá tradiční akci nejen pro zamilované v okolí Petřínské rozhledny. Návštěvníci Dne s Máchou se mohou těšit na pestrý program. Na své si přijdou děti i dospělí.

Petřínská rozhledna v plamenech. U tragédie zasahovali stateční pražští hasiči • Chybělo málo a jedna z dominant Prahy – Petřínská rozhledna – už nemusela stát. Ocelový kolos se dostal v roce 1938 do velkého nebezpečí. Bez včasného zásahu hasičů mohlo dojít k narušení statiky. Ohroženy byly také desítky lidských životů. Je 5. července 1938 a všichni Pražané jsou na nohou. Vrcholí totiž jubilejní X. všesokolský slet. Cvičení Sokolů na vyprodaném strahovském stadionu sleduje kromě jiných i prezident Edvard Beneš s manželkou Hanou. Krátce po 15. hodině je na cvičišti přestávka. Diváky i cvičence náhle překvapí hustý černý kouř, který se valí z vrcholu nedaleké Petřínské rozhledny. Zakrátko vyšlehávají plameny. Tohle zřejmě není součást programu, dochází všem přítomným na tribunách. Lidé zůstali klidní Následkem elektrického zkratu propuká v kabině výtahu požár. Naneštěstí se uvnitř zrovna nenachází žádní cestující. Zhruba 80 lidí na ochozu rozhledny se ale právě kochá výhledem na Prahu. Začíná hra o čas. Je potřeba je dostat rychle do bezpečí. Všichni zakrátko s neuvěřitelnou ukázněností schází po schodech dolů. Majitel restaurace pod věží si mne ruce, vypadá to na velkou tržbu. Hosté si u stolů zřizují hlavní stan a sledují práci pražských požárníků, kteří na místo doráží vzápětí. Z ústřední stanice jsou tu dvě družstva. Na výpomoc přispěchali také členové střešovické pobočky. [related-post id="12157"] Složitý zákrok Hašení požáru komplikuje šedesátimetrová výška a hustý kouř, přes který není téměř nic vidět. Stateční hasiči Verner a Šiška pronikají vikýřem na střechu rozhledny. Zjišťují, že právě tudy se oheň nebezpečně šíří. Plameny proskakují pod oplechování střechy a začínají pohlcovat dřevěnou konstrukci zastřešení. Příruční hasící přístroje nezabírají, a proto jsou nasazeny hadice. Výkonné čerpadlo napojené na hydrant tlačí vodu k místu požáru. Plameny jsou tak silné, že hasiči musí nejprve ustoupit. Po přemístění útočného proudu se však živel daří utlumit a následně zcela zlikvidovat. [related-post id="12057"] Pocta zachráncům Celá akce netrvá ani 40 minut. Na protějším břehu Vltavy vše pozorují stovky Pražanů s dalekohledy. Na strahovském stadionu končí přestávka. Potlesk při nástupu cvičenců nyní nepatří jen jim, ale i zachráncům pražské dominanty. Prezident Beneš se nechává velice pečlivě informovat o průběhu požáru a nešetří chválou a uznáním hasičské práce.

Požár Petřínské rozhledny (fotomontáž).

Stavba tramvajové vozovny v Hloubětíně začne nejspíš na podzim • Dopravní podnik vypsal tendr na zhotovitele nové deponovací a opravárenské haly hloubětínské tramvajové vozovny. Stavba za 1,6 miliardy korun by měla začít ještě letos.

DPP úplně uzavře stanici metra Muzeum na lince A • Z důvodu probíhající rekonstrukce bude od soboty 14. dubna 2018 (od zahájení provozu) do neděle 15. dubna 2018 (do ukončení provozu) obousměrně uzavřena stanice metra Muzeum na lince A. Vlaky budou stanicí pouze projíždět. Dělníci během dvou víkendových dnů provedou stavební práce, které nelze realizovat v rámci noční přepravní výluky. Půjde o demontáž osvětlení a montáž provizorního osvětlení eskalátorového tunelu přímého výstupu, montáž kamenného obkladu na čelní stěně středního staničního tunelu u výtahu, dále montáž a rovnání částí nosného systému hliníkového obkladu ve středním staničním tunelu včetně montáže kazet. Pro výstup do oblasti Václavského náměstí doporučuje Dopravní podnik využít stanici Můstek. Pro přestup z linky A na linku C můžete vystoupit ve stanici Můstek a dále využít linku B do přestupní stanice Florenc. Pro přestup z linky C na linku A se doporučuje vystoupit ve stanici Florenc a dále využít linku B do přestupní stanice Můstek. A kdo není líný, udělá si pro přestup malou procházku po Václavském náměstí. Stanice Muzeum na lince C bude v provozu. Informační kampaň Dopravní podnik v souvislosti s uzavírkou vydal informační letáky. Od 12. dubna 2018 je pro cestující připraveno upozornění formou hlášení ve staničním rozhlase, na lince A pak v době výluky i ve vozech prostřednictvím vlakového rozhlasu. Informace jsou rovněž informační tabule se schématickým nákresem a základními informacemi. V oblasti uzavřené stanice budou cestujícím k dispozici také informátoři v reflexních vestách. [gallery size="full" columns="1" ids="9235"]

Stanice metra Muzeum na lince A prochází rekonstrukcí.

Stavba nové tramvajové tratě ze Sídliště Barrandov do Holyně odstartovala • Praha bude mít další novou tramvajovou trať. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) u smyčky Sídliště Barrandov začal stavět 1 kilometr dlouhý úsek do Holyně. Jedná se o první etapu nové tratě Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec. Její výstavba potrvá 10 měsíců a budou na ní dva páry zastávek: Kaskády a Holyně.

Petřínská rozhledna měří méně, než se dosud myslelo • Jeden z nejznámějších symbolů Prahy letos oslavil 130. výročí. I po tak dlouhé době neztrácí nic na své eleganci a popularitě. Nyní však vyšlo najevo, že se budou muset přepisovat údaje v turistických průvodcích.

Praha patří mezi nejoblíbenější destinace pro pořádání kongresů • Podle žebříčku, který každoročně sestavuje nejvýznamnější Mezinárodní kongresová asociace ICCA, je Praha 8. nejoblíbenějším městem pro pořádání kongresů. V roce 2017 se jich zde uskutečnilo celkem 151 a Praha v TOP10 předstihla portugalský Lisabon a jihokorejský Soul. První v žebříčku se umístila španělská Barcelona se 195 kongresy. „Dlouhodobá podpora a grantová politika hlavního města Prahy v posledních letech přináší své výsledky. Přispěla k tomu bezpochyby i spolupráce města s podnikateli, kteří se na tvorbě systémové podpory v oblasti kongresů výrazně podíleli. Již řadu let se pohybujeme kolem elitní desítky, přičemž pro Prahu hovoří především pozitivní bezpečnostní situace, dostatečné ubytovací kapacity na příslušné úrovni a také dopravní infrastruktura, která, jak se ukazuje, patří mezi nejkvalitnější na světě. Praha se stala skokanem roku, když si v první desítce v minulém roce polepšila o tři příčky. Je to hmatatelný důkaz, že systematická podpora je v této oblasti klíčovým nástrojem. Pro nás je to signál, že jdeme tím správným směrem,“ uvedl radní hl. m. Prahy Jan Wolf. Mezinárodní kongresová asociace ICCA (International Congress and Convention Association) každoročně sestavuje žebříček nejpopulárnějších kongresových destinací světa. V loňském roce se nejvíce kongresů konalo ve španělské Barceloně (celkem 195), druhou a třetí příčku obsadily se 190 kongresy Paříž a Vídeň. Praha se svými 151 kongresy se dostala na 8. příčku (v roce 2016 se v Praze konalo 126 kongresů) a předstihla tak nejen zmíněná města Lisabon a Soul, ale také nizozemský Amsterdam. O úspěšnosti Prahy svědčí i to, že ICCA svůj vlastní kongres uspořádala v loňském roce v Praze. „V současné době bychom měli bez nadsázky hovořit o kongresovém průmyslu vzhledem k vysoké přidané hodnotě tohoto odvětví a faktu, že účastníci kongresů jsou primárně na pracovní cestě, nikoliv osobní návštěvě, kterou reflektují statistiky cestovního ruchu. V našem případě jde zejména o kongresy v oblasti medicíny, průmyslu a obchodu. Kromě prvotního finančního příjmu pro město, kongresy přinášejí nové poznatky a špičky ve svém oboru se podělí o své znalosti. Aby se Praha a Česká republika držely na světové úrovni, musíme v podpoře kongresového průmyslu pokračovat,“ dodává radní Wolf.