Lanovka na Letnou začala jezdit před 130 lety. Příliš dlouho ale nevydržela

31. května 2021 ∙ 13:23
Kristián Vích
Dolní stanice letenské lanové dráhy ∙ Foto: Wikimedia Commons, volné dílo

Je sobota 31. května 1891 dopoledne a pod letenským vrchem se koná významná událost. Do provozu je slavnostně uvedena historicky první lanová dráha v Praze. Zatímco její mladší sestra na Petříně vydržela až do současnosti, letenskou lanovku dnes připomíná už jen zrekonstruovaná vyhlídka.

Pražané postavili lanovou dráhu na Letnou u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Vedla od řetězového mostu císaře Františka Josefa (dnešní dolní vyústění Letenského tunelu) k restauraci v Letenských sadech (Letenskému zámečku), kde na ni navazovala Křižíkova elektrická dráha do Královské obory. Slavnostního zahájení provozu se zúčastnili tehdejší představitelé města, projektanti, drážní inspektoři i zástupci dodavatelských firem.

Dobové Národní listy z 1. června 1891 popisují událost následovně: „O čtvrt na jedenáct zasedli zástupcové obce a zvaní hosté do vagonu a inženýr p. Bílý, jemuž svěřen dozor na této trati, dal znamení, aby se vyjelo. Na signál trubkou hnul se vůz do posledního místečka přeplněný, kdežto proti němu s hora dolů jel vůz zcela prázdný, pouze potřebným množstvím vody naplněný. Následkem toho při první této jízdě a ve výjimečném tomto případu zatížení stalo se, že v polou tratě vozy se zastavily. Leč v několika sekundách hnuly se opět a na to bez překážky dojel naplněný vůz na Letnou. Jízda podniknutá dolů dopadla hladce a trvala 80 vteřin.“

Foto: Wikimedia Commons, volné dílo

Příliš dlouho nevydržela

Současně s lanovkou na Letnou se v Praze v té době budovala i lanová dráha na Petřín. Otevřena byla sice až o dva měsíce později, ovšem na rozdíl od té letenské vydržela až do současnosti.

Provoz na letenské lanové dráze byl ukončen v roce 1916 a formálně zrušena byla roku 1922. Fungovala od jara do podzimu, přes zimu nejezdila. Zpočátku vozy poháněl tzv. systém vodní převahy, což však bylo provozně drahé řešení. Na přelomu let 1902 a 1903 proto došlo k elektrifikaci. Celý projekt podle všeho trpěl řadou nedostatků.

„Trať provedena důkladně, čekárny jsou pohodlné a slušně zařízené, však bude-li se tato trať vyplácet, jest jiná otázka, uváží-li se, že obstarávána je neméně než osmi osobami, inženýra v to nepočítaje. Však domnívá-li se správa dráhy, že do vozu vejíti se musí 32 osob, vděk obecenstva si tím nezjedná. Dvaatřicet slanečků se tam vejde, ne dvaatřicet lidí. Také nesmí zůstati při oněch železných tyčích, na nichž spočívá ochranná stříška nade schody dole i na hoře. Tyto tyčky, mezi nimiž s vozem není větší prostory než asi 6—7 ctm., musí býti odstraněny co nejdříve, nemá-li se tam státi neštěstí,“ nešetří kritikou Národní listy z června 1891.

Lanovku nahradil eskalátor

V roce 1926 bylo v trase lanovky zprovozněno kryté pohyblivé schodiště, které fungovalo až do roku 1935. Do současnosti se na letenském svahu dochovaly pouze části náspu a opěrné zdi se zábradlím poblíž bývalé horní stanice lanovky. Před dvěma lety nechalo město tyto pozůstatky rekonstruovat, čímž vzniklo důstojně vypadající vyhlídkové místo.

Zdroj: Wikipedia, Národní listy

Pražská MHD mění kabát. V ulicích jezdí první tramvaj v nové podobě

V pražských ulicích jezdí od poloviny května první tramvaj, která je opatřena novým barevným řešením v podobě červených a bílých pruhů. V budoucnu mají mít všechny vozy v systému Pražské integrované dopravy (PID) stejnou vizuální identitu. Návrh nové podoby Pražské integrované dopravy připravilo studio superlative.works, tvořené designéry Petrem Štěpánem, Bohumilem Vašákem a Mikulášem Macháčkem. V plánu je v průběhu příštích let postupně změnit a sjednotit vizuální styl nejen dopravních prostředků […]

Mimořádné jízdy historickou tramvají. Projeďte se po nové trati!

Rekonstrukce tramvajové trati mezi Pankrácí a Nuslemi pokračuje dle harmonogramu a v pátek 4. června plánuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obnovit tramvajový provoz v úseku Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác. Současně s tím se do pražských ulic od soboty 5. června po 9 letech opět vrátí tramvajová linka č. 19, která bude jezdit až ke stanici metra Pankrác po nedávno postavené nové trati. Při této příležitosti DPP pro všechny fanoušky MHD připravil na páteční odpoledne 4. června 2021 […]

Stanice metra Karlovo náměstí je nově bezbariérová

Dvě dvojice nových výtahů ve stanici metra Karlovo náměstí na lince B uvedl v úterý do provozu Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Výtahy ústí do uliční úrovně u vstupu do Václavské pasáže ve Václavské ulici. Cestující s omezenou schopností pohybu, maminky či rodiče s kočárky nebo cyklisté se jimi dostanou do přestupní chodby dlouhé zhruba 80 metrů, která je dovede ke druhé dvojici výtahů vedoucích přímo na nástupiště. Chodba […]

Proměna Revoluční ulice s několika změnami. Beton nahradí dlažba

Pražští radní aktualizovali usnesení ohledně plánované rekonstrukce Revoluční ulice. Celkové řešení i samotný proces tak čeká několik změn. Oproti původnímu návrhu bude v ulici snížena rychlost na 30 km/h a povrch vozovky bude vydlážděn. S tím souvisí i zlepšené podmínky pro vsakování vody, které zajistí přirozenou vláhu novému stromořadí. V ulici budou také rozšířeny chodníky, díky kterým vznikne větší prostor pro chodce, stromy i umístění laviček. Revoluční třída je spolu […]

Rok 1891: Hejno kobylek usmrtilo francouzského badatele

Hrozivá smrt postihla jednoho francouzského přírodovědce v roce 1891 v Alžírsku. Obrovské hejno kobylek ho ve spánku obklopilo a následně usmrtilo. Přečtěte si, jak o tragédii informovaly tehdejší české noviny. Usmrcen kobylkami Přinesli jsme těchto dnů telegrafickou zprávu, že francouzský přírodozpytec Kunkel d’Herculaire byl v Alžíru, kam byl vyslán, aby studoval spousty spůsobené kobylkami, kobylkami usmrcen. Avšak poněvadž nebylo bližších podrobností, zdála se zpráva ta velice dobrodružnou a pravdě nepodobnou. […]

X Zavřít